Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Olipa hauskaa ):
15.10.2013 08:41
Ahvenanmaalla ei vaaadita henkkareita sen enempää kuin muuallakaan Suomessa, mutta jos matkustat "isoilla laivoilla" (Viking, Tallink), niin ne edellyttävät että pystyt todistamaan henkilöllisyytesi,lentokoneeseen et pääse, ellet pysty todistamaan henkilöllisyyttäsi(ajokortti tai passi kelpaa). Ilman henkkareita pääset jos käytät maakuntalauttoja.
Itse matkustan usein ja Vikingin terminaalissa on muutaman kerran kysytty papereita, lentokentällä kysytään aina.
14.10.2013 13:32
Minusta asia ihan selvä, mutta kun täällä koko ajan väitetään, ettei saa ostaa. Lopettakaa tyhmyyksien kirjoittelu, niin ei sitten tarvitse valittaa, kun niitä korjaillaan
29.09.2013 10:11
Niin kustannetaan, mutta ei Ahvenanmaa saa senttiäkään enempää Suomen valtiolta sen takia, että täällä maksetaan korkeampaa lapsilisää.
27.09.2013 05:31
Huomaathan että nuo vähennykset ovat kunnallisverossa, minä olen puhunut valtionverosta, joka maksetaan mantereelle. Miten lapsilisät tähän liittyvät? Sairauskuluvähennys pienenee puoleen yli 30 000 tienaavilla ensi vuonna.
26.09.2013 14:51
Jaa-a, kaikkea sitä olen ollut, mutta nyt sitten olen muslimirakastajakin. Ei olisi nyt ihan tullut mieleen itselle. Mutta sen voin sanoa, että ruotsidemokraatteja en rakasta. Heidän aatteensa on vastoin kaikkea, mihin minä uskon. Muslimeja on seka hyviä että pahoja (kuten kristittyjäkin), joten aika vaikea on sanoa että joku rakastaa kaikkia muslimeita, jos sitä tarkoitat. Muslimimiestä minulla ei ole koskaan ollut, joten henkilökohtaisella tasollakaan nimitys ei sovi. Joten en ymmärrä väitettäsi.
25.09.2013 14:17
Noille ruotsidemokraattien tilastoille voisi nauraa, mutta kun muistelee heidän törttöilyitään, kuten maahanmuuttajien kimppuun rautakankien kanssa käymistä, kanssa, niin ei naurata, ennemmin itkettää. Ovat myös säännöllisesti jääneet kiinni siitä, että heidän tilastonsa eivät perustu faktoihin. Ruotsidemokraattien tekstiä näyttää tuo älä ole pelle.nimimerkinkin linkki olevan.
25.09.2013 14:02
Rkp ei päätä siitä, ottaako Ahvenanmaa pakolaisia vai ei. Sen päättää Ahvenanmaan maakuntahallitus. Jostain luin, että 50 Syyriasta on luvannut ottaa.
Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että puolueeela, joka ei edes täällä toimi, ei ole päätösvaltaa Ahvenamaan sisäisissä asioissa. Tiedättekö muuten mitkä puolueet ovat edustettuina Ahvenanmaan maakuntahallituyksessa ja mitkä maakuntapäivillä?
24.09.2013 14:14
Ihan liikuttavaa, että persut huolehtivat meidän onnettomien Ahvenanmaalle eksyneiden suomenkielisten ihmisoikeuksista! Mutta minun täytyy kyllä ketoa, että me hoidamme kyllä itse asiamme eikä meillä ole mitään hätää.Persut voivat ihan rauhassa keskittyä hoitamaan mannersuomen asioita.Me emme heitä tarvitse (eikä minusta tarvitse mannersuomikaan, mutta siellä minulla ei ole sananvaltaa)
24.09.2013 13:33
Asunto-osakkeen voi ostaa ilman kotiseutuoikeutta samoin talon kaavoitetulta alueelta. Joten vuokralla ei tarvitse viittä vuotta asua.
24.09.2013 08:00
Tämä on rkp:n palsta ja rkp ei toimi Ahvenanmaalla eikä sillä, vastoin tänne kirjoittavien nettifennojen luuloja, ole minkäänlaista vaikutusvaltaa Ahvenanmaalla. Se että tämä ketju on täällä, johtuu siitä että nettifennojen mielestä kaikki, mikä jollain tavalla liittyy ruotsinkieleen (Ahvenanmaa on ruotsinkielinen, nettifennon logiikalla se on sama kuin rkp), kuuluu tälle palstalle.
22.09.2013 10:27
Niin kauan kuin perustuslaissa on määrätty kansainvälisten sopimusten perusteella Ahvenanmaa yksikielisesti ruotsinkieliseksi alueeksi, Ahvenanmaalla ei tarvitse pärjätä suiomen kielellä.
22.09.2013 10:00
Se maksaa sen 0,45% valtion budjetista ja valtio saa ahvenanmaalaisten maksamat verot, joten ahvenamaalaiset maksavat suurin pirtein sen minkä saavat. Joskus ahvenanmaalaiset maksavat enemmän veroja kuin mantereella, joten silloin saavat vähemmän kuin maksavat, toisinaan päinvastoin, noin yksinkertaistettuna.
Ahvenanmaa ei voi anoa lisää, vaan se hoitaa asiansa sillä minkä saa. Kuntaosuudet Ahvenamaalla maksaa maakuntahallitus, joten sekin menee siitä 0,45%:sta plus muista maakuntahallituksen saamista tuloista.
22.09.2013 09:40
Jos muutat Ahvenanmaalle, ruotsi ei ole rasite, vaan välttämättömyys. Jos muutat Mikkeliin, pitää osata suomea, et pärjää ruotsilla, jos muutat Maarianhaminaan, et pärjää suomella.
22.09.2013 09:30
Useimmat Ruotsista muuttaneet ovat ahvenanmaalaisia jotka ovat opintojen jälkeen jääneet joksikin aikaa Ruotsiin ja sitten saavat työpaikan Ahvenanmaalta ja tulevat kotiin. Mukana voi olla ruotsalainen puoliso. Tai sitten joku muuttaa rakkauden perässä suoraan Ahvenanmaalle, kuten monet suomalaisetkin. Täällä on puute ahvenanmaalaisista juristeista, lääkäreistä ja muusta koulutetummasta väestä (Ahvenanmaalla ei akateemista koulutusta ole koskaan oikein arvostettu), joten hyvän työpaikan saaneita muuttaa jonkin verran.
Sitten on ryhmä, joka voi vastaisuudessa kasvaa ja joka on täysin ruotsalainen, nimittäin koulupakolaiset. Ruotsissa on lasten kotiopetus kielletty, joten tänne on muuttanut useita perheitä, jotka haluavat antaa lapsilleen kotiopetusta.
ÅSUB:n sivuilta löydät tilastot, kuinka moni mistäkin tänne on muuttanut, Pohjoismaissahan voi vapaasti muuttaa, joten mitään lupia ei tarvita.
Mutta ei ruotsalaisia tänne pilvin pimein muuta ja useimmilla heillä on sukua täällä. Eli motiivit ovat suku tai rakas Ahvenanmaalla, hyvä työpaikka ja kotiopetus.
Millä tavalla Ruotsi mielestäsi pystyisiomia kansalaisiaan tänne ujuttamaan? Kai ruotsalainenkin saa asionpaikkansa päättää itse ja ei kai valtio voi tavallista ruotsalaista maanpakoon ajaa?
22.09.2013 08:24
Kuten täällä on moneen kertaan kerrottu, kaavoitetulta alueelta saa ostaa ilman kotiseutuoikeutta. Kotiseutuoikeuteen vaaditaan välttävä ruotsin kielen taito ja olen tavannut monta (ei vain äidinkieleltään suomenkielisiä), joilla se todella on välttävä, mutta koiseutuoikeus on ja yrityksenkin ovat perustaneet.
Täällä yritetään nyt nähdä ongelmia siellä, missä niitä ei ole. Sen sijaan kohta viiden vuoden asumisesta on mielestäni vaativa, mutta se koskee niitäkin joden äidinkieli on ruotsi. Ja normaali ihminen oppii tarviitavan ruotsin siinä viidessä vuodessa. Joten suomenkielinen Suomenkielinen ei ole asiassa yhtään sen huonommassa asiassa kuin ruotsinkielinenkään.
22.09.2013 08:06
Maarianhamina on ottanut pakolaisia, lukumäärää en muista, muutama kymmen.
Se että perussuomalaiset pääsevät valtaan Suomessa, ei juuri vaikuta Ahvenanmaan asioihin, ei ne persutkaan voi Ahvenanmaan itsehallintoa viedä, joten suurin osa Ahvenanmaata koskevista päätöksistä tehdään Ahvenmaalla riippumatta siitä, kuka on vallassa mantereella.
21.09.2013 14:52
Suomenkielinen saa ostaa maata Ahvenamaalta, olen itse ostanut ja tiedän monta muuta suomenkielistä, jotka omistavat maata täällä. Kaavoitetulta maalta saa kuka tahansa ostaa maata, sen ulkopuolella olevan maan ostoon tarvitaan kotiseutuoikeus, jonka saa kun on asunut viisi vuotta täällä ja osaa välttävästi ruotsia. Täytyy olla todella tyhmä, jos viidessa vuodessa ei opi sen verran ruotsia.
Kotiseutuoikeus sisältää paljon muuta kuin tuon maan oston, voi perustaa firman, saa olla ehdokkaana maakuntavaaleissa jne. Mutta tärkein vaatimus on tuo viiden vuoden asuminen, äidinkielellä ei ole kotiseutuoikeuden kanssa mitään tekemistä
21.09.2013 11:01
Kysymys on kotiseutuoikeudesta, ei maan ostamisesta, koska käytännösssä nimenomaan saa ostaa maata, vaikka ei olisi kotiseutuoikeutta (eikä osaisi ruotsia). Kaavoitetulta alueelta kun saa ostaa vakituiseen asumiseen maata ilman kotiseutuoikeutta.
Ja tähän asti kotiseutuoikeuden saamiseen on nimenomaan vaadittu Suomen kansalaisuus, joten on älytöntä väittää, että suomalaiset olisivat jotenkin huonommassa asemassa kuin muut, kun asia on ihan päinvastoin. Mutta ehkä jatkossa Suomen kansalaisuutta ei vaadita kotiseutuoikeuden saamiseksi, mutta ei se taatusti vie suomalaisilta mahdollisuutta hankkia kotiseutuoikeutta.
20.09.2013 12:39
Valtionvirkamiehistö ei ole Ahvenanmaalla suuri menoerä, koska heitä ei ole kuin muutama, verovirasto, maistaraatti, tulli ja oikeuslaitos, maanmittauslaitos plus maaherra. Kaiken muun hallinnon hoitaa (esim. poliisi) maakuntahallitus.
20.09.2013 08:50
25 / 71