Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kuten sanottu, kannattaa ottaa selvää asioista ennen kuin julkaisee luulojaan. Kaavoitetulta alueelta saa vakituiseen asumiseen ostaa maata ilman kotiseutuoikeutta. Muualta tai muuhun käyttöön (vapaa-ajan asuntoa esim)ei voi ostaa ilman kotiseutuoikeutta, vaikka äidinkieli olisi mikä ja osaisi kuinka montaa kieltä tahansa. Eli kotiseutuoikeus vaaditaan ruotsinkielisiltäkin ja hekin joutuvat sen saadakseen asumaan viisi vuotta maakunnassa.
25.09.2012 18:21
Kerro nyt minullekin, mikä laistamme on rasistinen? Syrjintää en kieleni vuoksi ole itse täällä kohdannut, eikä sellaisesta 100%:n varmasti lakia ole olemassa. Rkp ei juurikaan vaikuta Ahvenanmaan asioihin, joten en sitäkään oikein ymmärrä. Ota vähän asioista selvää ennenkuin kirjoitat omia luulojasi julkisesti.
24.09.2012 06:39
Kummallisia ajatuksia siellä mantereella. Ahvenanmaalaiset vähän vierastavat suomenruotsalaisia ja ruotsalaisille yleensä ystävällisesti naureskellaan. Mutta jos te siellä noin ajattelette, niin senkun sitten vain. Omapa on asianne.
19.09.2012 22:18
No yhtään puutarhuria (sen paremmin virolaista, venäläistä kuin muutakaan) ei Lemlandin kunnan palkkalistoilla ei ole (Maarianhaminasssa taitaa olla kaupungin puutarhuri, en ole varma),mutta neljä kiinteishoitajaa kylläkin. Ja ovat ihan paljasjalkaisia ahvenanamaalaisia minun tietääkseni. Onhan kiinteistönhoitajia tai vastaavia taatusti joka kunnassa, joten miksi ilkeillä sen vaativuudesta? Kunta (yhteiskunta) maksaa palkan ihan kuin mantereella ja se on ihan yhtä vaativaa täällä kuin mantereella. Ivailetko kotikuntasikin kiinteishoitajille siitä kuinka "vaativaa" heidän työnsä on?
19.09.2012 05:33
Hienoa, etta riikinruotsalainen Aftonbladetkin käyttää rantaruotsia, näin juuri eräässä nettilehden otsikossa käytetyn sanaa avis (avundsjuk, kateellinen)!
17.09.2012 11:11
Kyllä kaupungeilla ja kunnilla edlleen on miehiä myös teknisellä puolella ihan fyysisessä työssä. Mutta ilmeisesti valtionkassa valtias on niin varakas että hän pystyy maksamaaan lastensa hoidon, koulutuksen, sairaanhoitonsa ja tulevan vanhushoitonsa ihan omasta pussistaan yksityiselle yrittäjälle. Hyvä sitten niin.
Miten niin riippuu aineesta? Mistä aineesta. Minä olen kunnassa työssä enkä ollenkaan häpeä sitä. Ja mistä sinä tiedät mitä "ainetta" minä esimerkiksi olen?
17.09.2012 08:45
En ole.kutsunut ketään sossupummiksi, enkä kutsu. Työnantajani on kunta (oli myös mantereella), se ei tee minusta kenenkään elättiä.
15.09.2012 06:33
Tuli vain mieleeni: Kuka sinulle maksaa siitä, että haukut Ahvenanmaata ja kirjoitat siitä virheellistä tietoa?. Ei kai kukaan niin hullu ole, että kirjoittaa täyttä soopaa ilmaiseksi?
14.09.2012 09:22
En minä mitään ruotsalaisuutta kehu, kerron vain millaista on elää Ahvenanmaalla. Kunnan virassa olen (ihan kuten olin silloinkin kun asuin mantereella). Mutta yksikään ihminen Ahvenamaalla ei tiedä näistä kirjoituksistani (eikä sen paremmin mantereellakaan), joten palkkaa on turha mistään odottaa. Ottaa vain päähän, kun esitetään virheellistä tietoa kotiseudusta, niin on pakko korjata. Ruotsalainen en tietenkään ole, ahvenanmaalaiset ovat suomalaisia ja minä olen vielä lisäksi suomenkielinen ahvenamaalainen. Aika hölmöltä tuntuisi ruveta kehumaan jotain "erinomaista ruotsalaisuutta". Ja tuskin löydät yhtään ahvenanmaalaista jonka mielestä Ruotsissa olisi kaikki parempaa. Eikä meitä tarvitse kenenkään ylläpitää, meillä on Suomen alhaisin työttömyys ja ollaan varakasta aluetta muutenkin, pärjätään kyllä ihan omillamme, vaikka verorahamme käyvätkin siellä mantereella kääntymäss.
14.09.2012 08:27
Vaikea ajatella noin, kun Godby ei ole Jomalan vaan Finströmin keskusta. Jomalan keskusta on Prästgårdsby.
11.09.2012 07:55
No itse pidit kummallisena kun kirjoitin sanan ruotsiksi. Täällä puhutaan ruotsia, enkä ole nähnyt sanaa suomennettuna, niin minusta se oli ihan asiallista kirjoittaa sana alkuperäiskielellä. Me saamme sen 0,45%, siitä maksetaan sitten esim. kuntien maakuntaosuudet. Mitään muuta tukea emme saa. Summa vastaa suurinpiirtein sitä, minkä maksamme veroina mantereelle. Ja kun kúnnallislainsaadantö kuuluu maakuntapäivien lainsäädäntövaltaan, kuntien määrästä päätetään täällä, ei mantereella.
09.09.2012 14:32
Täällä puhutaan ruotsia, enkä ole nähnyt sitä käännettynä missään, joten kirjoitin sen ruotsiksi. Englantiako sen pitäisi olla?Yhteiskuntapalvelu-uudistus kai se on suomeksi. Ja kyllä täällä ihan yhtä paljon asiassa tapahtuu kuin siellä mantereellakin.
07.09.2012 09:57
Täällä on runsas 28000 asukasta eikä täällä puhuta kuntien yhdistämisestä vaan samhällservicereformista. Juuri eilen oli keskustelutilaisuus aiheesta kotikunnassani Lemlandissa ja lehdissä asiasta kirjoitetaan päivittäin. Joten et tunnu seuraavan Ahvenanmaan asioita ollenkaan.
05.09.2012 18:38
Täällä on runsas 28000 asukasta eikä täällä puhuta kuntien yhdistämisestä vaan samhällservicereformista. Juuri eilen oli keskustelutilaisuus aiheesta kotikunnassani Lemlandissa ja lehdissä asiasta kirjoitetaan päivittäin. Joten et tunnu seuraavan Ahvenanmaan asioita ollenkaan.
05.09.2012 18:34
Siksi että täällä on hyvä asua ja koska ahvenanmaalaiset ovat ahkeraa porukkaa ja työttömyyttä ei ole niin pärjäämme ilman Räikköstäkin (joka taitaa maksaa veronsa jonnekin ihan muualle kuin Suomeen). Maanpetturi joka rakastaa omaa maataan? Jos sellainen on maanpetturi, niin sitten olen ihan mielelläni sellainen. Minusta on enemmän maanpetturuutta vihata osaa omaa isänmaataan.
05.09.2012 11:59
Niinhän se tietysti on. Ihminen joka ei ole jalallaan astunut Ahvenamaalle tietää paremmin millaista täällä on kuin sellainen joka on vuosia täällä asunut.
04.09.2012 16:38
En ole koskaan Enontekiössä käynyt, Enontekiö kun on syrjässä kaikesta:)
30.08.2012 15:48
Ei rkp:n edessä kukaan nöyriskele, älytön ajatus. Itse olen ahvenanmaalainen demari ja ylpeä siitä. Ylpeä myös siitä että pärjään ruotsilla vaikka olen täysin suomenkielisestä perheestä. Ylpeä olen myös äidinkielestäni, suomesta, enkät näe siinä mitään kummallista.
12.08.2012 21:29
En ole koskaan ymmärtänyt tuota postilaatikkojuttua. Tunnen monta ahvenanmaalaista jotka eivat osaa lainkaan suomea, mutta heillä on suomenkielinen sukunimi. Mistä ihmeestä räjäyttelijät tietävät että kyseessä on suomenkielinen? Läheskään kaikissa laatikoissa ei ole etunimiä. Itselläni esim. on suomalainen etunimi mutta avioliiton kautta saatu ruotsinkielinen sukunimi. Mutta postilaatikossa on vain sukunimi. Mistä he silloin tietävät räjäyttää juuri minun postilaatikkoni?
27.07.2012 19:19
Ja kaikki mitä Hesari väittää on totta? Miksi sitten niin Matti Vanhanen, Mari Kiviniemi, Jyrki Katainen ynnä muut ovat sitä vastaan että selvitettäisiin mahdollisuus hoitaa verotus Ahvenamaalla ja päästä klupsummasat eroon? Silloin tietysti loppuisi valitus siitä, kuinka paljon Ahvenamaa saa ja kuinka vähän se maksaa veroja. Pitäisi keksiä jotain uutta valitettavaa?
25.07.2012 10:54
31 / 71