Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Mutta vastausta en saanut. Enkä tule saamaan, kun Talan pitäisi silloin myöntää, että kirjoittelee puuta heinää.
30.08.2010 17:17
Vastaistko vielä, miten hyödyn tax-freestä ja alvista?
30.08.2010 15:41
Verorahat ovat ihan meidän itsemme maksamia ja millä tavalla minä hyödyn tax-freesta (saisin sen konjakkipullon samalla hinnalla laivalta, vaikka en asuisi Ahvenamaalla) ja millä tavalla hyödyn ALV-vapaudesta, kun ihan samalla tavalla maksan alvin kuin te siellä mantereella (tosin vähän vaikeammin, jos tilaan mantereelta, jos firma ylipäätään suostuu tänne tavaraa toimittamaan)?
30.08.2010 15:22
Muista myös valittaa siitä, että toimeentulotuen perusosat ovat Ahvenanmaalla PIENEMPIÄ kuin manner-Suomessa!
30.08.2010 14:40
Ja ruotsinkielisiä kouluja ja päivähoitopaikkoja ei löydy joka kunnasta, joten vaikea niihin on päästä, kun niitä ei ole! Jos siis olet ruotsinkielinen ja asut vaikkapa Tohmajärvellä, niin kuinka paljon helpompi sinun on saada päivähoitopaikka lapsellesi kuin suomenkielisen tai kuinka paljon huonommalla todistuksella lapsesi pääsee lukioon?
30.08.2010 13:40
No ei tarvitse syntyä ruotsinkieliseksi, suomenkielisista lapsista maksetaan Ahvenanmaalla ihan yhtä paljon lapsilisää kuin ruotsinkielisistäkin.
30.08.2010 09:50
Ahvenanmaalla on Suomen pienin työttömyys, yrittäjiä täällä on suhteessa enemmän kuin muualla Suomessa. Täällä aina kerrotaan, että ahvenanmaalaiset ovat varakkaita, mutta unohdetaan, että me myös maksamme veroja, jotka kuten Ankdam kirjoitti, kierrätetään mantereen kautta. Ahvenanmaaliset ovat yrittäneet ottaa esille vaihtoehdon, että Ahvenanmaan verot jäisivät tänne, jolloin mantereen ei tarvitsisi maksaa teidän "tukiaisiksi" kutsumaanne rahaa takaisin. Jostain syystä mantereeen poliitikot ovat suhtautuneet asiaan jyrkän kielteisesti.
28.08.2010 14:00
Suomea saa puhua ja taloja ostaa, joten pysytään asiassa.
26.08.2010 12:35
En ole koskaan ymmärtänyt, että täällä aina valitetaan, etteivät ahvenanmaalaiset ole kiinnostuneita manner-Suomen asioista, mutta seuraavassa lauseessa sanotaan, ettei heidän kitinästä tarvitse välittää. Jos mantereen ja Ahvenanmaan suhteet toimivat, pitää myös Ahvenanmaata kuunnella.
26.08.2010 12:22
No et sinäkään kovin älykkäältä vaikuta.
19.08.2010 12:02
Tarkoitan asiakirjoja, joita lähetetään mantereelta tänne. Suuri osa on suomeksi. Ja kyllä täällä käytetään suureksi osaksi samoja lomakkaita (esim. KELA) kuin mantereella. Lomakkeet useimmiten löytyvät ruotsiksi, mutta esim. juuri KELA on lähettänyt suomenkielisen päätöksen ahvenamaalaiselle viranomaiselle.
13.08.2010 11:56
Jos jokainen viirallinen asiakirja käännetään ruotsiksi, niin miksi tänne Ahvenanmaalle läheteään suomenkielisiä asiakirjoja? Heitetäänkö ne ruotsinkieliset roskiin vai? Se on kyllä tuhlausta!
13.08.2010 11:08
No, emme nuole mitään. Ja mielestäni minä käytän huomattavasti kauniimpaaa (suomen)kieltä kuin moni tänne kirjoittava, enkä myöskään nimittele ihmisiä, päinvastoin kuin useimmat suomen kielen "puolustajat" tällä palstalla.
12.08.2010 18:28
No, ei hänen tarvitse vanhemmilleen kertoa, että on vaihtanut äidinkielensä, jos se noin arka asia on. Itselleenhän sitä vain hankaluuksia hankkii, jos ei saa selvää virallisista papereista. Ja tuo, että suomenruotsia ei ymmärrettäisi Ruotsissa, on ihan urbaanileganda. Itse puhun ruotsia suomalaisella korostuksella ja kertaakaan ei ole ongelmia tuluet, on sitten ollut kyseessä työasia tai vapaa-aikaan liittyvä keskustelu. Työssäni joudun usein soittamaan Ruotsiin eri viranomaisille ja kaikki ovat minua ymmärtäneet. Ruotsissakin on eri murteita, skoonelainen ja pohjoisruotsalainen puhuvat ihan eri tavalla, noll-åttorna taas omalla tavallaan, joka saattaa joitakin jopa ärsyttää.
12.08.2010 12:29
Tietysti puhun ruotsia (tosin en täydellisesti, ihan selkeällä suomalaisella aksentilla), eihän kukaan muuten ymmätäisi minua. Näytän ihan suomalaiselta, eli aivan samanlaiselta kuin ahvenanmaalaiset näyttävät, onhan tosin maahanmuuttajia, mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi sellaiselta näyttää? Ja ihan samanlaisen kohtelun olen saanut kuin paljasjalkaiset ahvenanmaalaisetkin.
09.08.2010 16:30
Ahvenanmaalla asuvana ja työtä tekevänä suomenkielisena olisi mielenkiintoista tietää, miten tuo huonostikohtelu näkyy, kun en ole sellaiseen täällä törmännyt ja miten se liittyy itsehallintoon.
09.08.2010 15:14
Ahvenanmaa ei myy tax-free tuotteita, niitä myy esim. Tallink-Silja (oikein perusahvenanmaalainen firma, eikö niin?) Tuo alv juttu aiheuttaaa käytännössä enemmän ongelmia tavalliselle ahvenanmaalaiselle ja pikkuyrityksille, ei sen hyöty kovin suuri Ahvenamaalle ole.
09.08.2010 14:36
Niin, se on maailmaa suurempi tavoite. Kaikki muu kalpenee sen rinnalla. Onneksi olen sen verran vanha, että olen ruotsini ehtinyt oppia.
09.08.2010 12:31
Jos yhdistys esittelee toimintaansa muilla kielillä, mutta ei ruotsiksi, niin kyllä se minusta on omituista. Se antaa kuvan, että suomalainen voi olla vain, jos on suomenkielinen. Ahvenanmaalaiset ovat suomalaisia ja pitävät itseään suomalaisina, mutta niiden tietojen mukaan, jotka olen Suomalaisuuden liitosta saanut, he eivät ole tervetulleita liiton jäseniksi. Miksi?
09.08.2010 11:33
Kun pakkoruotsi häviää, häviävät Suomesta kaikki ongelmat. Jos se todella on noin helppoa, ehkä ruotsi tehdä vapaaehtoiseksi. Mutta entä jos ongelmat eivät häviäkään ja maailma ei tule paremmaksi?
09.08.2010 11:19
51 / 71