Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
No ei Kökarista tai Sottungasta ihan soutamalla pois pääse. Et näköjään ollenkaan ymmärtänyt kirjoitustani. Pienessä kunnassa kunnanjohtaja voi hoitaa esimerkiksi myös kirjanpidon, jolloin kunnassa ei ole kirjanpitäjää. Kuten aiemmin kirjoitin, ei työntekijöiden määrää pysty vähentämään, vaikka Ahvenanmaalla ei olisi kuin yksi kunta, mutta palvelut huononisivat olennaisesti.
05.01.2010 14:35
Noihin terveydenhoitomenoihinhan vedottiin, kun valtio antoi suosituksen kunnan väkimääräksi. Ahvenanmaalla se terveydenhuollossa on n. 29.000 asukasta (koska kuten edellinen kirjoittaja toteaa terveydenhuollon järjestää maakuntahallitus). Mutta sekään tuskin tänne kirjoittaville riittää, he varmaan vaativat, että asukaspohjan pitää olla vähintään 50000 (kun lukee näitä viestejä, ei sellainen epäloogisuus. että Ahvenanmaalla on vain 29000 asukasta ole mikään este). Ja kun esim. Sottunga on saari keskellä merta, siellä tarvittaisiin aivan samat työntekijät, vaikka kunta olisi osa Maarianhaminaa, kunnanjohtajalle vain pitäisi keksiä uusi titteli, muutenhan siellä kunnan palveluksessa olevat ovat opettajia, lastenhoitohenkilökuntaa, kotipalveluhenkilökuntaa.
Ahvenanmaa muuten olisi valmis ottamaan verotuksen itselleen, jolloin päästäisiin myös valtion Ahvenamaalle antamasta "tuesta" (ahvenanmaalaisten verotulojen palautuksesta), mutta tähän ehdotukseen ovat selkeästi sanoneet ei niin Vanhanen kuin Katainenkin.
05.01.2010 12:57
Apua antavat Merivartiosto ja Ålands Sjöräddnings Sällskap, jolla on veneitä, palkattuja työntekjöitä ja myös vapaaehtoisia.
30.12.2009 11:13
Niinhän me ahvenamaalaiset (suomalaiset) sen verorahoillamme maksamme, aivan kuin muuallakin Suomessa. Organisaatio on sellainen, että maakuntahallinto Ahvenanmaan terveys- ja sairaanhoitoyhtymän (Ålands Hälso- och Sjukvård) nimissä omistaa neljä ambulanssia, joiden miehistö on Maarianhaminan pelastuslaitoksen palkkalistoilla. Lisäksi maakuntahallituksella on sopimus helikoptereista Skärgårdshavets Helikoptertjänstin kanssa.
23.12.2009 11:02
Työskentelin itse joskus sairaalassa ja puhuin suomenkielisten potilaiden kanssa suomea ja joskus myös suomenkielisten työkavereiden kanssa (jos paikaalla ei ollut ruotsinkielisiä) eikä minua ainakaan kielletty suomea puhumasta.
Ahvenanmaa on kaunis paikka ja täällä on ystävällisiä ihmisiä, kyllä bbb-- voisi ihan itse tulla tänne käymään, niin ei tarvitsisi uskoa kaikkea roskaa.
Tämä kuuluisi muuten Ahvenamaa-palstalle, RKP:lla ei ole Ahvenanmaan kanssa mitään tekemistä.
16.12.2009 17:47
Maarianhaminan kaupunki ottaa vastaan kiintiöpakolaisia. Eiväthän läheskään kaikki kunnat manner-Suomessakaan ota vastaan pakolaisia, eikos kunnilla ole itsemääräämisoikeus tuossa asiassa?
02.12.2009 18:24
Jos kysyt ahvenanmaalaiselta onko hän suomalainen vai ruotsalainen, hän katsoo sinua ihmeissään ja vastaa että suomalainen tietysti. Ahvenmaalaiset myös esittelevät itsensä aina suomalaisiksi maailmalla. Tuo kummallinen käsitys, että täkäläiset pitäisivät itseään ruotsalaisina elää kumman vahvasti siellä mantereella. Kannattaisi kysyä ahvenamaalaisilta.
27.11.2009 08:36
Olen useamman kerran jo vastannut samaan kysymykseen. Vastaus on kyllä, Ahvenanmaa ottaa vastaan pakolaisia.
23.11.2009 12:15
Täällä kirjoitetaan totena ihan kummallisia asioita. Korjaaan nyt vain tuon maakuntalauttojen maksut, kyllä ne koskevat ihan kaikkia kansallisuudesta (ja äidinkielestä) riippumatta, myös meitä ahvenamaalaisia.
23.11.2009 09:38
Ei äidinkieli mihinkään vaihdu, vaikka Ahvenanmaalle muuttaa. Minun äidinkieleni on virallisissa papereissa suomi, vaikka minulla on Ahvenanmaan kotiseutuoikeus. Samoin on tyttäreni laita, vaikka hän on jopa koulun täällä käynyt.
20.11.2009 08:53
Ei minun äidinkieleni ainakaan ole mihinkään vaihtunut ja samoin pysyi lapseni äidinkieli suomena, vaikka kotiseutuoikeudenkin saimme.
Ei pidä aina luulla, kannattaa ottaa selvää asioista.
19.11.2009 12:19
Uusahvenanmaalaisilla tarkoitan muualta tänne muuttaneita, ahvenanmaalainen on tietysti ahvenanmaalainen paluumuuttajanakin. Ja kyllä, kotiseutuoikeuden menettää oltuaan viisi vuotta kirjoilla muualla, silla asuuko Ruotsissa vai Timbuktussa ei ole merkitystä.
18.11.2009 12:24
Kuten jo aiemmin olen kirjoittanut, neidot ovat tietääkseni olleet ihan suomalaisia, ahvenanmaalaisia. Koska Luciaehdokkaaksi pääsee siten, että joku ehdottaa tyttöä ja ehkä nämä uusahvenanmaalaiset eivät tee sitä.
18.11.2009 08:51
No me täällä Ahvenanmaalla liputamme ihan omalla lipullamme:)
06.11.2009 12:03
Ahvenanmaalla ei ole omaa vankilaa, useimmat vangit täältä joutuvat Turkuun Saramäkeen.
06.11.2009 10:22
Ahvenanmaalaiset haluavat olla suomalaisia, he tuntevat olevansa suomalaisia, mutta Ahvenanmaalla puhutaan ruotsia, ja Suomen kuuluu kansainvälisten sopimusten mukaisesti taata Ahvenanmaalle oikeus käyttää ruotsia kontakteissa esim. valtion viranomaisten kanssa. Ja kyllä Ahvenanmaa enemmän rahaa tuo kuin vie Suomen valtiolle.
06.11.2009 07:57
Maarianhaminan kaupunki ottaa kiintiöpakolaisia, kansallisuuksista en ole selvillä. Ei siihen tarvita vastaanottokeskusta. Kiintiopakolainen ei tule työn perässä, vaan tulee siihen maahan, joka hänet huolii .
04.11.2009 16:14
Vastaanpahan vaan, kuten olen monta kertaa aiemminkin vastannut samaan kysymykseen. Kyllä Ahvenamaa ottaa pakolaisia, on tänäkin vuonna ottanut. Miksi väität tuollaista ottamatta selvää, onko se totta? Kysynpähän vaan.
04.11.2009 14:21
Ahvenanmaa on ihan Suomen lakien ja kansainvälisten sopimusten mukaisesti yksikielisesti ruotsinkielinen alue, joten lakeja noudatetaan. Ja kun tätä palstaa lukee, niin ainakin minusta tuntuu, että suomenkieliset vihaavat ruotsinkieltä yli kaiken. En todellakaan ole huomannut mitään rasisimia sen paremmin täällä kuin suomenruotsaistenkaan käytöksessä. Mutta jos nyt ensimmäiseksi kertoo, kuinka paljon ruotsin kieltä vihaa, niin ehkä ehkä metsä vastaa niin kuin sinne huutaa.
28.10.2009 12:22
En tiedä paratiisista, mutta Ahvenanmaalla viihdyn. Tietenkin pitää elää maassa maan tavalla, eli jos asuu ruotsinkielisellä alueella, pitää osta ruotsia, muuten syrjäytyy. Mutta ei se mitääm rasismia minusta ole.
Ahvenanmaa on pieni yhteiskunta (pienen yhteiskunnan hyvät puolet ja huonot puolet, kaikki tuntevat kaikki), ihmiset ovat suurimmaksi osaksi mukavia (hankalia uhmisiä on kaikkialla), täällä on kaunista ja rauhallista, mutta tekemistäkin löytyy niin.
26.10.2009 10:09
57 / 71