Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. No älkääs nyt olko tuollaisia juntteja.Ettekö te mitään muodikkuudesta ymmärrä,häh?
    Sellainen sanontakin on,tyyli ennen kaikkea :D
    Minä olisin ehdottomasti halunnut noit Pink Ginkham Panties-pöksyt.Mutta taas sama juttu,kun aina ennenkin.Ei ollut kokoa,taas isoperseisiä sorsitaan.Olisi niin sopinut sen "Puppiduppiduu)lippiksen kanssakin...
    Niin ja ihan sitten tiedoksi,koirista puhutaan.

"jollekin ukolle kuitenkin..." Juu juu.Pittää elämässä vähän blingblingiä olla,monessakin... :DDDD
  2. Kuka sekarotuisten harrastamisen kieltämisestä on puhunut? Se täällä joidenkin parjaama Kennelliittokin on virallisesti sen hyväksynyt.Ja harrastaa saa ihan millä koiralla vaan.Kilpailla vaan ei saa kaikissa lajeissa,ei edes rotukoirilla.
    Siitä sitten vaan mukaan harrastuksiin ;) .Yllättävän vähän on näkynyt.Tuo näkyminen jos mikä olisi nimenomaan sitä hyvää pr:ää ;)
    Mutta niinhän se on monessa.Arvostellaan vaan...
    mm.agilityyn ja tokoon pääsee sekarotuiset,ihan samoin kun rotukoirat.Kunhan ne on sirutettu ja rekisterissä.Palveluskoirakokeisiin ei pääse edes kaikki rotukoirat.Palveluskoiraoikeuksia on saaneet lisäksi jotkut hakeneet rodut.Siihen sitten vaaditaan tuloksia.Ei sitä niillekkään itsestään anneta.Koulutusten järjestämisessä on jo suuri homma,samoin kokeitten.Mutta kuten sanoin,miköä estää harrastamasta,niin monet tekevät,vaikkei saa kilpailla jossain.
    Eli siitä vaan pistää koulutuksia vaikka ihan itse pystyyn ja alkaa toimimaan :)

Sokeain opaskoirien kasvatustyö on hyvin kontrolloitua.Siitä voi kysyä vaikka suoraan sieltä.Siinä on ylipäätään kyse tarkasta koirien taustojen tuntemuksesta monen sukupolven ajalta,kirjaamisesta,terveystutkimuksien tekemisestä ym. Eli voi puhua ihan oikeasta jalostamisesta,ei niinkään vaan tekemisestä.

Se miksi virallisiin näytelmiin ei saa osallistua sekarotuiset,ilmenee,kun tutustuu kennelliiton periaatteisiin.Sillä on omat lähtökohtansa siis.Ihan samoin,kun palveluskoirakokeihinkaan ei pääse kuin pk-rodut ja oikeudet omaavat ;)
    Mutta kuten jo sanoin,harrastaa voi silti,näytelmissä mätsärit,kuin pk-juttuja ilman kisaamistakin.Ei muuta kuin siis vaan esimerkkiä antamaan.Siitähän sitten voi myös lähteä kehittämääm toimintaa ja näyttämään kongreettisesti myös jotain...
    Mejäänkin ei ole kauan ollut oikeutta kaikilla roduilla.Ihan varma en ole,saako sekikset jo myös osallistua.Mutta se selviää,kun ottaa selvän.Ja jos ei vielä saa,niin ei muuta kuin aktiivisesti harrastamaan,tekemään hyvää näyttöä ja tekemään töitä sen eteen.Niin asioita on ennenkin eteenpäin viety ;)
  3. Aika määrä on koiria ollut,taitaa olla enemmän ollut kuin sillä mainitulla Paris Hiltonilla :D.Itselläni on ollut koko ajan koiria,enkä taida päästä lähellekkään edes koko eliniän...

Perinnöllisten sairauksien määrät on sekarotuisilla lisääntyneet.Ihan on lekurien kertomaa.Ja mihin ne hävisivät,jos käytetään koiria,joilla niitä on.Tuo,että sekarotuisilla ei ole mitään,on pelkkä klisee nykypäivänä.Ennenvanhaan ei ollut pahemmin,mutta eipä ollut rotukoirillakaan siinä määrin kuin nyt.Mutta kummatkin on lisääntyneet...Tosin eipä koiria tutkittukkaan näissä määrin.Sekarotuisia vielä vähemmän.
    Itse olen aikoinani ollut tekemisissä jokusenkin sekisharrastajan kanssa ja kyllä heistä koiran tutkituttaminen rotukohtaisten uhkien puolesta oli ihan hyvä,ja heissä myös niitä oli.Tosin se olikin aikaa,ennenkuin sekiksiä ruvettiin varsinaisesti tekemään,varsinkin näissä määrin..
    .Eli samanlailla halusivat tietää koiriensa terveydentilan tältä osin.Vielä tärkeämpi se pitäisi olla niiden tekijöille.Ja samoin myös niiden jälkeläisten...
    Jos siis puhutaan samanarvoisuudesta ihan suuntaan jos toiseen ;)

Minä en koe pevisatutkimuksia mitenkään kalliiksi,jos vastapainona on tieto terveydellisistä asioista.Myös jalostuksessa se on tärkeää tietoa eteenpäin mentäessä.

Kennelliiton määräykset ei nyt pahemmin mitään nosta hintoja.Niitä on ollut rotuja,joita iät ajat on tutkittu,ihan vapaaehtoisestikkin.Myös jos katsoo vaikka pienten suosittujen sekarotuisten hintoja,ja suhteessa jättää nuot mainitut "kulut" pois,niin eipä niissä pahemmin perässä olla.
    Jos myös noita hintoja miettii eli korkeammat hinnat kuin joissain rotukoiraroduissa,niin jos kalliimpia rotujen kasvatteja syytetään vain rahanahneudesta,niin miten se poikkeaa jos myydään kovilla hinnoilla sekarotuisia noin ajatellen...

Aika helppo se on myös arvostella toisten tekemisiä,jos omat tekemiset ei jää mitenkään näkymään virallisesti.Voi sitten enemmän puhua vaan omien touhujensa "terveellisyydestä" ym.kun mitään faktaa ei ole missään osin.
    Myöskin siitä rahanrepimisestä voi muitten yhteydessä puhua.Kun omia määriä ei näy missään.

Itsekkään en ole ihan nuoremmasta päästä.Koiria on ollut ja jokusen pentue.Ne yhteenlaskettunakaan ei ole vielä edes 100...

"Mitä sitten tiedät puhdasrotuisesta pennusta?" siitä on jo melko monta ketjua ollut perusteineen.Mutta sanottakoon se,että ainakin sen kasvattajasta tietää enemmän,kun on tekemiset edes jollain osin julkisia... ;)
    Se sitten kumpi on moraalittomampaa,edes jossain osin julkista toimintaa (koiranetti) tai sitten toiminta,josta ei jää mitään ns.virallista jälkeä kaikkien katseltavaksi ja pääteltäväksi,jaa-a...
  4. Olen lukenut lehtiä,ja selaan nettiä.Ja noista valitettavista tapauksista lukenut,mitä ei tarvitsisi olla yhtäkään (tosin nyt poiketaan jo aloituksesta hieman,mutta eipä haittaa).
    Eiköhän täällä ole ihan ihmisiä,jotka realiteettejä tajuaa.Monissakin asioissa.

"Koira pitää olla hallinnassa..." Kyllä.

En ehkä ymmärtänyt tuota "tyypillinen" vastaus oikein...
    Tai sitten en todellakaan ymmärrä tuota vastausta,saati purkausta minulle.Meinaan,vähän meni väärään paikkaan,jos suoraan oli kohdistettu,kirjoitukseni perustella,tai ylipäätään henkilökohtaisesti millään muotoa...
    Olen parikymmentä vuotta tehnyt muiden eteen työtä koiran hallinnan opettamiseksi,kuin myös hyvän koiraetiketin puolesta,ihan vielä talkootyönä.
    Olen omien rotujeni parissa,kuin myös muutenkin,tuonut mielipidettäni esiin luonteisiin kiinnittämiseen tärkeydestä ja kunnolla, jalostuksen yhteydessä eli sen tärkeydestä.Ihan myös kongreettisesti.
    Omat koirat on luonnetestattu,ja pyrin jokaisen tulevan testaamaan.Olen harrastanut humanitääristä toimintaa koirien kanssa.
    Että ihan on oikeassa elämässäkin tehty asioitten eteen muutakin kuin netissä kirjoiteltu ;) ja annettu "tyypillisiä" vastauksia,tai luettu pelkästään lehtiä ja nettiä...
    Ehkä jotain asioitakin siis tajuttu,ja jopa niiden eteen yritetty tehdäkkin.

Ja ei,enpä usko,että yhdestäkään omista "mukamas vahtikoirasta" on kellään huonoa sanottavaa ollut.Päinvastoin.Eiköhän ole sen verran pr:ää tehty muutamankin vuosikymmentä ihan normielämässä,kuin virallisestikkin,ihan muussakin,kuin rusetteja keräilemässä ;D.
  5. Olen lukenut tuosta "prosessista"jostain yhteydessä.Niinkuin muistakin teorioista,mitä on jokusiakin vuosikymmenien aikana ollut...
    Mutta kun käytännön ihmisena :) kiinnostaakin ihan käytäntö eli onko tähän jollain ihan kokemusperäistä tietoa?Jos on niin miten?Miten tuon on todentanut?

Proteiinista sen verran,että on asia,josta ollaan montaa mieltä.Mihin sitten kenellä perustuukin..Kokemuksiin ja kartoittamiseen jollain,jolloin esim.luettuihin juttuihin,linkkeihin ym. ...
    Ja ihan sieltä "korjaavalta" eli lekureistakin löytyy mm.muutamiakin pitkänlinjan lekureita eli siis kokemustyyppeihin,jotka kuuluu "koulukuntaan".
    Itse kuulun myös siihen "koulukuntaan",joka on sitä mieltä,että suuri protskumäärä altistaa luustohäiriöihin ja vikoihin.Korostan,siis niillä roduilla,jolla niihin on perinnöllinen tekijä voimakkaana.Jos perinnöllisyyttä ei ole,niin on eri juttu.
    Aikuista koiraa ei tosiaan rikki saa,koiran kasvuhahan se on kriittinen aika,jolloin pohja luustolle mm.luodaan.
    Tietty tässä tullaan siihen,mikä on korkea määrä kasvavalla.Minusta se on jo,jos kuivasafkaan lisätään proteiiniä suhteessa puolet ja puolet.

Linkit on suht tuttuja.Eli olen Katiskaan tutustunut,ja ihan on iso suoritus tehty,kun on sivut tehty.
    Se sitten,kuka on mitäkin mieltä mistäkin ja mistä kohtiin,on taas oma juttunsa.Niinkuin yleensäkin kaikissa kirjoituksissa tai ihan käytännössä (edellyttäen,että sitä myös on...)

Olen tutustunut siis ko.sivustoon.Mutta ihan vastavuoroisesti kysynkin,että onko sinulla kokemusta,siis toki pitkänlinjan,rodusta tai roduista,joilla on luusto erittäin haasteellinen?
    Myöskin jos löytyy tuosta mainitsemastasi tavasta ruokkia linkkejä,ei niinkään mihinkään teoriapläjäytyksiin,vaan esim.suomalaisiin kotisivuihin,jossa voi tuloksia ja ihan kokemusperää katsella,niin ottaisin niitä linkkejä mielelläni vastaan :) .Mutta kuten sanoin,niillä roduilla,jotka on hyvin ongelmallisia luustoltaan.