Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Ei se välttämättä este ole,ellei itse niin koe,mutta vaivaa tuottaa vähän enemmän...
    On se helpompi omalla päristellä toki,ja vähemmän sidoksissa,mutta ilmankin onnistuu.
    Helpoin olisi jonkun pikkukoiran kanssa liikkuminen,mutta ei keskarikaan hankalammasta päästä vielä ole :)
    Itse olen julkisilla välillä myös liikkunut,vaikka auto onkin.Ja kaikki koirat pienenä niihin totutettu,että olisi sitten helpompi,jos joskus niillä menisi.
    Ja kuten taksi suharikin kertoi,niin tarvittaessa vaikka taksi.Mutta kannattaa sanoa aina heti tilatessa,että on koira tulossa,oli sitten pieni tai iso,niin ei tule ongelmia.
  2. Oletan,että nartulla on siis ollut juoksu.Jos ei,niin eipä ongelmaakaan.
    Ilman muuta keskeytys olisi parempi.Epilepsia on sen verran ikävä juttu,että turha ottaa sitä riskiä,että sitä periydyttää eteenpäin.Joissakin roduissa se saattaa helpostikkin periytyä,mutta koira ei aina oireile,joten kantajia ei tiedetä.Ja ainahan myös löytyy niitä omistajia,että ei asiasta kerro.Kun halutaan vaan omaa koiraa käyttää,ja tiedetään,että kukaan tuskin ostaa valmista riskipentua...Se myös,että omalla on joku sairaus lievänä,ei takaa sitä,että se periytyisi myös lievänä.
    Epilepsia voi myös pahentua ylipäätään hormoonimyrskyistä ja stressistä.Ja sitähän koiralle pennutusprojekti on.Se myöskin,että koiraa lääkitään,ei ole sikiöitten kannalta hyväksi.
    Sterilointi on hyvä vaihtoehto,juoksujen aiheuttamat hormoonipiikit jää silloin pois,joka taas on myös yksi ehkäisy epilepsiaan ja sitten poistuu mahdollisten vahinkojen riski.Varsinkin kun yksi on jo ollut...

Steriloinnista harvemmin on haittaa.Täällä jo jotain mainittiin,tosin haittoja on harvemmin...
    Lihominen on sitten ihan narunpäästä kiinni,kuten yleensäkin.

Juoksuista vielä sen verran,että kaikilla nartuilla tärppipäivät ei ole aina samaan aikaan.Siittiösolut myös elävät jonkun aikaakin,eli ei ole yhden hetken juttu ;)

Aborttipiikistä voi tulla jollekkin tulehdus,muttei aina suinkaan.Jos pentuja ei haluta,niin usein kuitenkin koira steriloidaan muutenkin vahinkoastumisen yhteydessä.

"Nartulla piti..." Hieno homma,että ollaan vastuullisia :)
    Sama asia tosin on hienoa,on sitten kyseessä rotupennut tai sekarotuiset.
  3. Kyllä tuokin minusta mahdollista on,jonkinlainen...
    Itse tiedän koiran,jolla oli korkeanpaikankammo.

Toisaalta tulee mieleen,ehkä kuitenkin voi olla joku opittu juttu.Kerrasta saatu kokemus,joku pelästys,outo haju ym.ehkä niinkin pieni,että taluttaja ei ole sitä huomannut.Sitten siihen soppaan on voinut omistaja lähteä mukaan,eli kun koira on käyttäynyt oudosti esim.seuraavalla kerralla,niin myös itse käyttäytynyt vähän "kulmikkaasti",jolloin se on vahvistanut koiran käytöstä eteenpäin.
    Toinen mikä tulee mieleen,niin ehkä jootain häikkää jossain aistissa,joka tekee (vaikea sanoa mitä),että koira noin käyttäytyy.
    Toisaalta,jos näkisi tarkalleen,miten se koissu lähtee tuon tekemään,niin ehkä sais osviittaa.Niinkuin moni muukin,vaikea samoa näkemättä.

Se,että koira hakeutuu opetuksesta reunoille,on oma juttunsa.Se on silloin opetettu käytös,tosin mielenkiintoista,jos esim.koiran kanssa menee vaikka uudelle ison kentän läpi,niin koira lähtisi sitä yksinään kiertämään...
    Minulla myös koirat on opetettu kulkemaan pientareella tai tien sivussa,mutta kyllä ne vapaana kentillä,pelloilla,aukeilla ym.suoraan sieltä kulkee,mistä minäkin,eli ei pahemmin lähde mitään reunoja pongaamaan.Mutta tapansa toki kullakin.Toki yksittäiset hajujutut on oma juttunsa,mutta jos koira alvariinsa kiertää reunaa(?),paikassa kuin paikassa,maastossa kuin maastossa,niin ei ihan sama juttu tuskin ole.

Tuosta pelastuskoiratouhusta,niin se on eri juttu.Kun koira työskentelee,niin siihen on oma kaavansa.Myöskin se,että kun koira hakee "työssä" ihmistä,on eri juttu,kun se vapaa-aikana menee jonkun hajun perässä (tuskin nyt ihmisen).
    Tuosta taidettiin jossain keskustellakin,kun oli puhetta mm. pienen koiran työskentelystä.
    Olen c.f kanssa samaa mieltä,että koira menee kyllä normaalisti suorinta tietä.
    Ihan eri asia on,jos se joskus jossain bongeaa jonkun "maahajun" ja lähtee sitä myöten.Mutta tästä tuskin on kyse aloittajalla.

Omasta kokemuksesta sen verran,että meillä on lenkeillä silloin tällöinkin isojakin kenttiä,aukeita ja ollaan treenattu parkkihalleissa,niin kyllä koirat on suoran linjan ottanut,ellei ne ole saanut jotain hajua.

Kyllä uskoisin että tavasta voi pois oppia.Mutta vaatisi sen,että joku ensin tulkitsisi,millä mielellä ja ehkä miksikin koira niin tekee.
    Vähän kuin uudelleenkoulutus juttu ylipäätään.
  4. Tekemisen taso on sitä,että ovat melkein koko päivän pihalla.Siinä se.Joskus saatetaan tosi myöhään tehdä pieni lenkki.
    Uiminen olisi kiva,mutta rannat on täältä vaan niin kaukana.

c.f,borderi on kiva koira,oikeilla omistajilla...Luonnetta löytyy ja toimintatarmoa.
    Itsekkin mietin tuota jossain vaiheessa,mutta nykyinen tirppa vei voiton.
    Minusta astetta "helpompi" kuin rasseli,kaikenkaikkiaan.
    Aikoinaan kilpaili tokossa samaan aikaan kuin itse silloisella koissullani,vanhempi rouva :) parillakin borderilla.