Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei se välttämättä este ole,ellei itse niin koe,mutta vaivaa tuottaa vähän enemmän...
On se helpompi omalla päristellä toki,ja vähemmän sidoksissa,mutta ilmankin onnistuu.
Helpoin olisi jonkun pikkukoiran kanssa liikkuminen,mutta ei keskarikaan hankalammasta päästä vielä ole :)
Itse olen julkisilla välillä myös liikkunut,vaikka auto onkin.Ja kaikki koirat pienenä niihin totutettu,että olisi sitten helpompi,jos joskus niillä menisi.
Ja kuten taksi suharikin kertoi,niin tarvittaessa vaikka taksi.Mutta kannattaa sanoa aina heti tilatessa,että on koira tulossa,oli sitten pieni tai iso,niin ei tule ongelmia.
18.06.2011 20:13
"en ole mahdollistanut..." Komppaan täysillä.Aivan samoin meillä tehdään.Silloin kun on napero,niin kiinnostavat siivotaan niin tarkoin pois,kun mahdollista.Turha sitä ensin antaa oppia huonoja tapoja,ja sitten urakalla lähteä niitä kitkemään.
On niin paljon sellaistakin,mihin on pakko alkaa heti puuttumaan.
Sitten kun perusjutut on hallinnassa,kehun merkitys,kielto,jo jonkinlainen kunnioitus ym.niin sitten on helppo lähteä opettamaan/kautta vahvistamaan jotain alussa vältettäviä,jos haluaa.
Itse "treenaan" myöhemmin myös sitä,ettei kyljyksiä sohvapöydältä oteta ym.Tietää sitten varmaksi,että ei se kyljys suuhun itsestään livahda,kun on sopivasti naaman korkeudella :D ilman valvontaakin.
18.06.2011 12:34
No yritetään ainakin vääntää :D
Ei kokonaismäärää voi sanoa.Kun se riippuu yksilön aktiivisuudesta,luontaisesta "kulutuksesta",ym.Jos puhutaan vaikka painosta,niin samankokoisetkin koirat voi kuluttaa aivan eri määriä.
Eli määrä haetaan koiran mukaan.Kun koira on kyllainen (tämä ei siis tarkoita ahneita koiria,jotka söisivät itsensä halki :D ) ja näyttää kaikinpuolin hyvältä,niin annostus on sopiva(siis kokonaismäärä kooltaan).
Jos nyt vaikka muuttaa kuivamuonalta kotiruokaan,,niin voihan sitä keppoon lätätä vaikka saman mällin safkaa yhteensä,kuin turvotetut nappulat.Aloittaa nyt vaikka sillä kokonaismäärällä,ja katsoo miltä alkaa näyttää.Meneekö hyvin eli sopiva määrä siinä mielessä,ja sitten vaan seurataan,miltä koira alkaa näyttämään.
17.06.2011 22:16
Kolmannes siis koko safkan määrästä.Ei sitä mitään punnita tarvita.Arvioi silmämääräisesti sen kokonaismäärästä minkä keppoon heittää.
17.06.2011 19:26
Eli jos ruokinta on siis muuten hanskassa (puuttumatta siihen sitten) ja ruokit siis kotiruualla,niin anna vaikka n.kolmannes lihaa (jos kyseessä ei sisäelimet) ja loput muuta.Esim.jotain neljännes(ei niin tarkkaa) "rehuja",loput ryynejä.
Tuon ikäisellä ainakin jonkin aikaa menisin suunnilleen tuolla,jos näyttää tarvitsevan lisää lihapuolta (riippuu lihasta ja muusta rasvanmäärästäkin ym.),niin sitten pikkuhiljaa lisäisin.
Kun on jo valmis,niin tarvittaessa voi reilumminkin lisätä,siinä mittarina miltä kurvit siis näyttää ja yleinen kunto.
17.06.2011 10:14
Kyllä muuten neuvoo.Tuo on asia,joista on niin lekurit,kuin muut eri mieltä...
Itse tiedän parikin lekuria ihan henkilökohtaisesti,jotka noin neuvovat ;)
Toinen hyvinkin pitkänlinjan spesialisti,jolla viimeksi kävin erään koiran kanssa(reissun seurana).Ja ko.koira oli hoikka.Hoikkuus on tärkeä tekijä,mutta se ei ainut autuaaksi tekeva aina ole.
17.06.2011 10:01
Toiset on,kuten yleensäkin lyhytkuonoisissa.Ja desibelit voi olla melkoisia...
Hyvä huomioida,jos on herkkäuninen ;D
Tosin löytyy pitkänokkasistakin kuorsaajia,mutta harvemmin ja yleensä pienemmällä meluhaitalla.
15.06.2011 09:31
Oletan,että nartulla on siis ollut juoksu.Jos ei,niin eipä ongelmaakaan.
Ilman muuta keskeytys olisi parempi.Epilepsia on sen verran ikävä juttu,että turha ottaa sitä riskiä,että sitä periydyttää eteenpäin.Joissakin roduissa se saattaa helpostikkin periytyä,mutta koira ei aina oireile,joten kantajia ei tiedetä.Ja ainahan myös löytyy niitä omistajia,että ei asiasta kerro.Kun halutaan vaan omaa koiraa käyttää,ja tiedetään,että kukaan tuskin ostaa valmista riskipentua...Se myös,että omalla on joku sairaus lievänä,ei takaa sitä,että se periytyisi myös lievänä.
Epilepsia voi myös pahentua ylipäätään hormoonimyrskyistä ja stressistä.Ja sitähän koiralle pennutusprojekti on.Se myöskin,että koiraa lääkitään,ei ole sikiöitten kannalta hyväksi.
Sterilointi on hyvä vaihtoehto,juoksujen aiheuttamat hormoonipiikit jää silloin pois,joka taas on myös yksi ehkäisy epilepsiaan ja sitten poistuu mahdollisten vahinkojen riski.Varsinkin kun yksi on jo ollut...
Steriloinnista harvemmin on haittaa.Täällä jo jotain mainittiin,tosin haittoja on harvemmin...
Lihominen on sitten ihan narunpäästä kiinni,kuten yleensäkin.
Juoksuista vielä sen verran,että kaikilla nartuilla tärppipäivät ei ole aina samaan aikaan.Siittiösolut myös elävät jonkun aikaakin,eli ei ole yhden hetken juttu ;)
Aborttipiikistä voi tulla jollekkin tulehdus,muttei aina suinkaan.Jos pentuja ei haluta,niin usein kuitenkin koira steriloidaan muutenkin vahinkoastumisen yhteydessä.
"Nartulla piti..." Hieno homma,että ollaan vastuullisia :)
Sama asia tosin on hienoa,on sitten kyseessä rotupennut tai sekarotuiset.
15.06.2011 09:27
Ei ole kyllä yhtään.Varsinkin jos jostain oikeaoppisesta on kyse.
Minulla on kyllä muutama kaveri,jolla ei ole näytelmäkoiraa,niin nyppinyt vaan itse koiransa eli opetellut vaan sen,miten parhaiten irtoo.Muutama myös ihan vetää koneellasileeksi.
Näytelmissä käyvät sitten tekevät oikein kaiken taiten mukaan.Kun on karvanlaadulla hommaan vaikutusta ym.eli pitäis tehdä oikein. Ja tietenkin oikea voogi on tärkeä :D
Itse nypin kyllä nuot ei-nypittävät karvanlähtöaikaan jokusen kertaa harjauksen yhteydessä.Nopeuttaa karvanlähtöä.Mutta se nyt on ihan oma juttunsa.
Parhaiten noit turkkien "erikoistoimenpiteet" tietää sen alan harrastajat varmaankin.
ps.En minä mitään erikoisemmin kirosanoja ole täällä nähnyt o_O
Onkos minulta mennyt enemmänkin jotain ohi :D
14.06.2011 21:28
Kasvuvauhtiin tavallaan kyllä ruokinnalla pystyy vaikuttamaan.Miksi muuten esim.eräät luustoon erikoistuneet lekurit neuvoo heikentämään ruokaa,jos rupeaa ongelmia olemaan...
Ja vanha viisaus,mitä eräs ammattilainen aikoinaan sanoi,että lopulliseen kokoon ei voi ruualla vaikuttaa,mutta sillä osaltaan voi (perimää toki unohtamatta),miten kasvaa...
Valkuaista tosiaan koira tarvii,se sitten missä muodossa,ja missä suhteessa,on enemmänkin makuasia (perustuu sitten kellä mihinkin),kuin mikään keskiaikainen viljely.
Pääasiassa noissa rakennevioissa on takana geenit.Ruokinnalla voi jonkin verran vaikuttaa.Jos ei perimässä mitään ole,niin ´ruokinnanlla(sopiva liikunta myös) ei niitä aikaan saa.Ellei sitten puhuta jo jostain eläinsuojelullisesti ala-arvoisesta pidosta.
Noihin kaikkiin myös vaikuttaa ruokinta osaltaan (jos siis taipumusta on).Ranteiden vääntymieen siis myös voidaan jossain tapauksissa ruokinnalla vaikuttaa.
Oikein pahoissa tapauksissa,ylipäätään valuvikaisella pahemmin mikään ei auta.
Tai jos kyseessä on voimakkaasti rodunomainen rakenteellinen juttu jo perusrakenteeltaan.Eli siis rotuun rakennettu malli.
Noh,9 viikkoinen on vielä pieni.Tosin ei pennullakkaan pahitteeksi olla hyvän mallinen jo pienestä...
14.06.2011 20:59
Jos luulen ymmärtäneeni oikein,eli tuo peittoaminen on jotenkin "maanisen" oloista,ei niinkään höseltävää,iloista,niin kyllä minulle tulee mieleen jonkinsortin suojelu.
Jotkut koiraemot toimii mielestäni vastaavalla tavalla,ne kerää kersat puolittain alleen valvontaan.Varsinkin,jos on muita lähellä.
En osaa kyllä sanoa,onko tyyppi juttu.
Omista sen verran,että jos siis ei puhuta tuosta hösellyksestä,niin omillani on ollut jännä ero siinä,että kun istun jossain tai menen maahan "huilimaan".Eli jos jossain ollaan,missä siis auki,niin istuessa menee "tarkkailuasemiin" kauemmas,mutta jos menen "maihin" ,niin tulee ihan kiinni.Vähän samaa,kuin mistä kerroit.
14.06.2011 20:38
Kyllä tuokin minusta mahdollista on,jonkinlainen...
Itse tiedän koiran,jolla oli korkeanpaikankammo.
Toisaalta tulee mieleen,ehkä kuitenkin voi olla joku opittu juttu.Kerrasta saatu kokemus,joku pelästys,outo haju ym.ehkä niinkin pieni,että taluttaja ei ole sitä huomannut.Sitten siihen soppaan on voinut omistaja lähteä mukaan,eli kun koira on käyttäynyt oudosti esim.seuraavalla kerralla,niin myös itse käyttäytynyt vähän "kulmikkaasti",jolloin se on vahvistanut koiran käytöstä eteenpäin.
Toinen mikä tulee mieleen,niin ehkä jootain häikkää jossain aistissa,joka tekee (vaikea sanoa mitä),että koira noin käyttäytyy.
Toisaalta,jos näkisi tarkalleen,miten se koissu lähtee tuon tekemään,niin ehkä sais osviittaa.Niinkuin moni muukin,vaikea samoa näkemättä.
Se,että koira hakeutuu opetuksesta reunoille,on oma juttunsa.Se on silloin opetettu käytös,tosin mielenkiintoista,jos esim.koiran kanssa menee vaikka uudelle ison kentän läpi,niin koira lähtisi sitä yksinään kiertämään...
Minulla myös koirat on opetettu kulkemaan pientareella tai tien sivussa,mutta kyllä ne vapaana kentillä,pelloilla,aukeilla ym.suoraan sieltä kulkee,mistä minäkin,eli ei pahemmin lähde mitään reunoja pongaamaan.Mutta tapansa toki kullakin.Toki yksittäiset hajujutut on oma juttunsa,mutta jos koira alvariinsa kiertää reunaa(?),paikassa kuin paikassa,maastossa kuin maastossa,niin ei ihan sama juttu tuskin ole.
Tuosta pelastuskoiratouhusta,niin se on eri juttu.Kun koira työskentelee,niin siihen on oma kaavansa.Myöskin se,että kun koira hakee "työssä" ihmistä,on eri juttu,kun se vapaa-aikana menee jonkun hajun perässä (tuskin nyt ihmisen).
Tuosta taidettiin jossain keskustellakin,kun oli puhetta mm. pienen koiran työskentelystä.
Olen c.f kanssa samaa mieltä,että koira menee kyllä normaalisti suorinta tietä.
Ihan eri asia on,jos se joskus jossain bongeaa jonkun "maahajun" ja lähtee sitä myöten.Mutta tästä tuskin on kyse aloittajalla.
Omasta kokemuksesta sen verran,että meillä on lenkeillä silloin tällöinkin isojakin kenttiä,aukeita ja ollaan treenattu parkkihalleissa,niin kyllä koirat on suoran linjan ottanut,ellei ne ole saanut jotain hajua.
Kyllä uskoisin että tavasta voi pois oppia.Mutta vaatisi sen,että joku ensin tulkitsisi,millä mielellä ja ehkä miksikin koira niin tekee.
Vähän kuin uudelleenkoulutus juttu ylipäätään.
14.06.2011 20:18
Jep,oman töllin etuisuuksia.Meillä on vielä koko tontti aidattu,niin saa liikkua sitten oikein kunnolla.Jos kiinnostaa.
Itse aikoinaan kun asuin kerrostalossa,niin hellepäivinä,kun oli vapaata,käytiin istuskelemassa ja vilvoittelemassa viereisessä puistossa,välillä eväittenkin kanssa.
Kun asuttiin sopivasti kivan puiston vieressä,missä oli kivoja paikkoja,missä oleskella.Sai vaikka grillata rauhassa itseään,kun koissu huilaili varjossa :D
13.06.2011 13:25
Tekemisen taso on sitä,että ovat melkein koko päivän pihalla.Siinä se.Joskus saatetaan tosi myöhään tehdä pieni lenkki.
Uiminen olisi kiva,mutta rannat on täältä vaan niin kaukana.
c.f,borderi on kiva koira,oikeilla omistajilla...Luonnetta löytyy ja toimintatarmoa.
Itsekkin mietin tuota jossain vaiheessa,mutta nykyinen tirppa vei voiton.
Minusta astetta "helpompi" kuin rasseli,kaikenkaikkiaan.
Aikoinaan kilpaili tokossa samaan aikaan kuin itse silloisella koissullani,vanhempi rouva :) parillakin borderilla.
13.06.2011 12:32
Valitettavasti puolin ja toisin löytyy...
Siksi kannattaakin tehdä kunnolla sopparit.Jos nuot paperissa lukee,ja ei kommunikaatio pelaa,niin kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen kennelneuvojaan,tai suoraan kennelliittoon.
Tosin tuossa on kasvattaja tehnyt jo siinäkin pahan rikkeen,jos on kirjattu väärä syntymäpäivä.Vielä suuremmaksi sen tekee, jos on kyse pevisarodusta (pakko olla tutkimustulos).Eli kannattaisi tehdä jo siitä ilmo kennelliittoon.
12.06.2011 20:51
Hyväkuntoisissa koirissakin on eroa.Toiset kestää kovaa hellettä enemmän,toiset vähemmän.Kunto ei välttämättä pelkästään vielä tee kestävyyttä.Tosin ilman muuta hyväksi on.
Tositoimiin nyt harvemmin pelastuspuolellakin joutuu.Yleensä vaatii sen hälyryhmässä olon.Jos koiralla on hyvä peruskunto,se kyllä pystyy suorituksen tekemään,vaikkei se liikkuminen ei olisi samaa luokkaa,kuin joka päivä.Joten siinä mielessä minun mielestäni ei ole pakko helteillä lenkittää.
Se sitten on jokaisen oma asia,jos katsoo,että koira on lenkitettävä.Kunhan muistaa ja osaa katsoa,ettei koira vedä itseään piippuun.
12.06.2011 20:46
En lenkitä lainkaan.Koirat on melkein koko päivän pihalla,jossa hoituu liikkumiset.
12.06.2011 20:39
Ei ole,eikä tule.Yksi kohtaaminen ainoastaan,eikä ko.itseäni miellyttänyt pätkääkään.
Arka,stressaantuneen oloinen koira.
Noista jutuista luin pk-oikeuksista.Tuloksia en löytänyt,kuin yhden lt:n,joka ei kovin kummoinen.
Sinänsä mielenkiintoista,jos oikeuksia on joskus haettu,jos kuitenkaan ei kukaan koirilla mitään tee,tai niistä ei siihen ole.
Parhaimmasta vahtikoirasta voidaan olla montaa mieltä :D,tai mikä sellaisen tekee.
Sen laatuinen rotu,että hyvä ettei ole kovin yleinen.
10.06.2011 09:11
Minulla on miniauringonkukkia pihalla ollut.Nyt tosin unohdin siemenestä laittaa.
Ihan helteessä ovat olleet.Sekä ruukussa,että suoraan kukkamaassa.
Kummassakin syvässä mullassa,lannoitus kerran,muuten ei tarvinnut,kun joskus heittää vettä.Muistaakseni tuossa käyttämässäni oli siemenpussissakin,että käy ruukkuun,mutta suositeltiin syvämultaista.
Ja melkoisen kuumaa...Eilen veteli melkein koko päivän 30 astetta.Koiria ei ole lenkitetty.
Sisällä on alhaalla vielä suht kestettävä ilma ristivedolla,mutta yläkerrassa sitten saunamaiset olosuhteet.Jos tää helle vielä kauan jatkuu,niin täytyy vissiin roudata patja johonkin alas...
09.06.2011 08:52
Sen verran mielenkiintoinen väite,että mielelläni kuulisin ensin määritteen tässä kohtaa vahvahermoinen?
Ja siitä sitten perustelut,miksi ei toimi vahvahermoiselle?
09.06.2011 08:30
111 / 262