Itsepäinen pentu

mitä teen!?! Argh!?!

Minulla on 12vk koiranpentu jolla tuntuis olevan älliä ihan kiitettävästi mutta se on perkeleen itsepäinen... Onko hyviä keinoja olemassa vai onko mun vain oltava kärsivällinen? Kysymys on tästä että se varastaa ruokaa pöydältä. (nousee siis pöydän laidalle, pennulla säkä n. 40cm) Koira alistuu minulle kun ärähdän kunnolla ja menee omalle paikalleen luimistellen komennuksesta (joskus täytyy ohjata fyysisesti) ja se pysyy paikallansa aika hyvin sen aikaa että annan luvan tulla pois. Se siis kyllä tietää tehneensä väärin ja komentoa EI tottelee vaihtelevalla menestyksellä... Mutta se menee heti uudelleen pöydän laidalle keikkumaan kun on edellinen tilanne ohi. Hyvin pieni pentuhan se on vielä mutta kodin säännöt on alettu opetella heti kun se 9viikkoisena tuli taloon... Muutoin ei ole ongelmia ei esim. pureskele huonekaluja eikä ole isoja tuhoja saanut aikaan (vielä) ja tosi vähän tekee tarpeitaankaan sisälle... Mutta tää ruuan varastelu :( Onko siis olemassa mitään "tehokeinoa" tämän inhottavan tavan kitkemiseksi vai täytyykö mun vain kärsivällisesti kieltää ja odottaa että se unohtaa tuon itsepäisyytensä? Välillä nimittäin jo tuntuu että tekis mieli viskata seinään koko rakki kun sitä saa olla kokoajan häätämässä keittiöstä. (vähän aihetta provoille ;) )

24

1790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nips naps

Muovinen hiirenloukku.Laitat siihen jonkun herkun ja pöydälle "pyytämään".

• ripa.

Joo ei mitään hiirenloukkuja. Sairasta edes ehdottaa leikilläkään. Yksinkertaisesti tässä on ongelmana että koira on fyysisesti alistunut, mutta mieli ei ole antautunut. Tuota asiaa kovinkaan moni ei tunnu käsittävän. Ja kyllä, Cesar Millan toistaa tuota lähes jokaisessa jaksossa, eikä syyttä.

• kabotti

Ja jatka vaan kärsivällisesti samalla linjalla. Pentu sisäistää asiat kun aikuistuu. Sehän on lapsi, joka toimii mielihalujensa mukaan: teen sitä mikä kiinnostavalta tuntuu! Niin meilläkin rosvottiin ruokia ja pengottiin roskista aina yksinjäädessä, mutta ne kujeet loppuivat, kun aikuistui. Vaikka joskus sappi kiehuikin, en käyttänyt muuta kuin tavanomaista nuhtelua, kun pahoja oli tehty. Yritin ehkäistä ennakolta, ettei olisi mahdollisuutta.

• veijola.

Täältä voit katsoa miten Cesar saa yhden koiranpennun lopettamaan ruoan varastelun paloasemalla :)

Teksityksiä ei ole mutta toivottavasti ymmärrät sen verran englantia.

• veijola.

en sitten osannut linkittää..

• sokee

Kiitti veijola vinkistä

• veijola.

• Enpä tiedä

• canis.familiaris
        Enpä tiedä kirjoitti:

mutta melkoisen sivuston olit linkittänyt. Kuinkahan monta matoa mahdoin saada koneelleni? Kiitti v***sti.

Heh. ainakin wotin mukaan turvallinen sivusto.

• 12
        canis.familiaris kirjoitti:

Heh. ainakin wotin mukaan turvallinen sivusto.

Mulle alkoi tulemaan kaikenlaisia varoituksia tietoturvan uhkauksista kun avasin tuon linkin

• onko pakko
        12 kirjoitti:

Mulle alkoi tulemaan kaikenlaisia varoituksia tietoturvan uhkauksista kun avasin tuon linkin

Kaksi vakoiluohjelmmaa oli poistettu tuon linkin jälkeen

• canis.familiaris
        onko pakko kirjoitti:

Kaksi vakoiluohjelmmaa oli poistettu tuon linkin jälkeen

Kaksi vakoiluohjelmaa löytyi minunkin koneelat....veijola on kiva jamppa. =O

• veijola.

Kaksi vakoiluohjelmaa löytyi minunkin koneelat....veijola on kiva jamppa. =O

Ai kauheeta :O Ei mulle ainakaan mikään turvaohjelma oo mitään ilmotellu. Käytän siis Avastia (win 7 ult.) ja melko kattavaa adblockia firefoxilla. Sivulta oon kattonu varmaan kaikki jaksot joten mielestäni ne on loistavat sivut.

• canis.familiaris
        veijola. kirjoitti:

Ai kauheeta :O Ei mulle ainakaan mikään turvaohjelma oo mitään ilmotellu. Käytän siis Avastia (win 7 ult.) ja melko kattavaa adblockia firefoxilla. Sivulta oon kattonu varmaan kaikki jaksot joten mielestäni ne on loistavat sivut.

Omalla koneella on F-Secure Internet Security ja se blokkasi noita haittaohjelmia tuosta linkistä. Tuo että avastia ei ilmoita niistä, niin ei yllätä hirveästi.

Microsoftilta saa ilmaiseksi ladata myös pätevän haittaohjelmien torjunta softan.

• kaks torjuttua

Omalla koneella on F-Secure Internet Security ja se blokkasi noita haittaohjelmia tuosta linkistä. Tuo että avastia ei ilmoita niistä, niin ei yllätä hirveästi.

Microsoftilta saa ilmaiseksi ladata myös pätevän haittaohjelmien torjunta softan.

Meillä on sitten sama suoja,ilmaseksi en osaakkaan mitään ladata

• canis.familiaris
        kaks torjuttua kirjoitti:

Meillä on sitten sama suoja,ilmaseksi en osaakkaan mitään ladata

Joo. Harkintaa näihin linkkien avaamisiin. Kannattaa melkein linkittää vain yleisesti tunnettuja turvalliseksi tiedettyjä mestoja. ÄLKÄÄ AVATKO Veijolan Esson linkkiä. Jos olette jo avannut tarkastakaa koneenne virustorjunta ohjelmalla.

• Miksi???????

Jätät ruokaa pöydälle?! En ymmärrä...... ja jos kerjää niin ei vain huomioida.
      Kärsivällisyyttä ja huom. koira ei osaa suomea eli siis ei ymmärrä puhetta.
      Etikkavesi auttaa meilä esim. kenkien pureskeluun....suihkutat suihkukupullolla esineisiin joiden haluat olevan rauhassa, koira inhoaa sen hajua ja on kuitenkin vaaratonta ainetta.

• Peksulainen

Koira ei ymmärrä puhetta mutta koira ymmärtää joka kieltä, jos se tulee sanotuksi oikealla tavalla ;)

• kdjf

Olet oikeilla jäljillä eli KÄRSIVÄLLISYYTTÄ! Itsellä myös jästipää terrieri, mutta nyt 1,5 v ikäisenä on oppinut että mun ruokaan ei kosketa vaikka se olis lattialla hänen naamansa edessä. Mutta edelleen itsehillintä pettää jos jätän jotain syötävää pöydälle kun lähden ulos. Eli treeniä vaan, noin pieni pentu ei vielä pysty hillitsemään itseään kunnolla, mutta oppii koko ajan. Ja johdonmukaisuutta! Mä kokeilin joskus niin, että jätin pöydälle palan leikkelettä joka oli sivelty tabascolla. Eli varastamisesta seurais suuta poltteleva rangaistus. Koira söi leikkeleen (pentuna) mutta mitään muuta seurausta ei ollut kuin että nuoleskeli huuliaan koko loppuillan. Varastamiseen ei ollut vaikutusta... Eli tämmöstäkin voi kokeilla :) Mutta jos sun pentu on vasta 12vkoa niin ei se välttämättä ole edes mitään jääräpäisyyttä, ei vaan vielä ymmärrä talon tapoja, pikkuhiljaa. Mutta hyvä jos ootte tiukkoja :)

• Boxxer

Itsellä kaksi vuotias bokseri, pienempänä se varasteli pöydältä ja ihan mistä vaan, mutta eilen töistä tullessani olin unohtanut ruokaa pöydälle - niihin ei oltu edes koskettu vaikka työpäiväni onkin sen kahdeksan tuntia. Olin niin "onnellinen" että koirani ei ollut niihin koskenut ja palkitsin sen pitkällä lenkillä ulkona :) Pitää vain olla kärsivällinen niin kyllä se alkaa oppia :)

• itsepäinen pentu

Ei kysymys liene siitä MIKSI jätän ruokaa pöydälle vaan siitä että koiralla EI ole asiaa pöydälle vaikka siellä olis mitä? Vanha koira meillä ei koske pöydällä olevaan ruokaan ja jos esim. pudotatn voileivän lattialle niin vanha koira ei yritäkään koskea jos ei ole annettu lupaa koskea. Mutta niinkuin monet jo sanoi ja itsekin sanoin, että pentu on vasta 12vk ja kaikki rajansahan pitää kokeilla! Kysymys kuuluikin: onko kellään mitään "tehokeinoa" jota voisi kokeilla jotta tuota tapaa saisi vähennettyä kun tuntuu välillä että pinna ei kestä! Kiitokset fiksuille vastaajille, eiköhän me tästä vielä selvitä ja yritän pysyä kärsivällisenä :D

• -riitta-

Kyllähän pentukin ymmärtää kuria, koska eihän koiraemolla ole makupaloja millä palkita sitä vaan hyvästä käytöksestä. Koiraemo siis ensin murahtaisi pennulle epäsopivan käytöksen takia ja mikäli se ei tepsisi tuuppaisi kuonolla sitä, yleensä kaulaan, jopa pitäisi pentua hellästi hampaissa kunnes rauhoittuu. Eikä se siitä pahoittaisi mieltänsä. Tottakai pentu uteliaana kokeilee kaikkea ja haluaa työntää nokkansa joka paikkaan, koska kukaan ei ole sitä onnistuneesti vielä kieltänyt tekemästä kyseisiä toimintoja. Pentuihin suhtaudutaan aivan liian pehmeästi (tai sitten vihaisesti/turhautuneesti) joten ne ei ota kieltäjää mitenkään tosissaan. Kun pentu sitten jossain vaiheessa ymmärtää luovuttaa, silloin on hyvä palkita vaikka ruoalla tai rapsutuksella ilman innostamista.

Kärsivällisyys on yksi parhaista työkaluistamme!

• canis.familiaris

"Ei kysymys liene siitä MIKSI jätän ruokaa pöydälle vaan siitä että koiralla EI ole asiaa pöydälle vaikka siellä olis mitä?"..ilman kettuilua ymmärrän kysymyksen, mutta tuossa tapauksessa se on liikaa vaadittu, jos koiralle ei ole alunpitäen opetettu, että pöydille ei nousta. Koiran kanssa ei voi olettaa, koiralle pitää osoittaa, mitä saa tehdä ja mitä ei. Mikä on kannattavaa ja mikä ei.

Koiralle on luonnollista, että "vapaana oleva" ruoka on poimittavissa,
      jos ei toisdin ole opetettu. (kokemus tilanteesta vahvistaa kyllä tai ei)

Itse olen päässyt/ohittanut koko jutun, kuten esim.kenkien järsimiset ja vastaavat, niin en ole mahdollistanut tuota pentuna.

Kengät ja johdot ja ruoat poispöydiltä eli kaikki mikä mahdollistaa turhat harmit, niin pois tai mitkä lisaää/kiinnittää pennun mielenkiintoa. Kun koira on tapakasvatettu, niin paikat normalisoituu ja koira ei edes kiinnitä enää niihin huomiota, kun ei ole enää sitä pennun paikkoja tutkivaa kiinnostusta ja tapakasvatus (kokemukset) on tehnyt myös tehtävänsä.

Kyse on lähinnä ennakoinnista ja niiden poistoista yleisesti tiedossa olevista houkutuksita ja tapakasvatukseen liittyvistä asioista.

Jos pöydällä ei ole mitää sellaista mikä koiraa kiinnostaa, niin ei se pitkään sitä nousua pöydälle jaksa toistaa.

Nythän on käynnyt niin kuten palkkauksessa, että koira on saanut palkkion (ruoka) tekemästään (pöydälle nousu)

Pitkälti on kyse nyt sinun ja koirasi välilisestä suhteesta. (kunnioitus)
      Osoita, ohjaa ja opasta...älä oleta.

• "en ole mahdollistanut..." Komppaan täysillä.Aivan samoin meillä tehdään.Silloin kun on napero,niin kiinnostavat siivotaan niin tarkoin pois,kun mahdollista.Turha sitä ensin antaa oppia huonoja tapoja,ja sitten urakalla lähteä niitä kitkemään.
        On niin paljon sellaistakin,mihin on pakko alkaa heti puuttumaan.

Sitten kun perusjutut on hallinnassa,kehun merkitys,kielto,jo jonkinlainen kunnioitus ym.niin sitten on helppo lähteä opettamaan/kautta vahvistamaan jotain alussa vältettäviä,jos haluaa.
        Itse "treenaan" myöhemmin myös sitä,ettei kyljyksiä sohvapöydältä oteta ym.Tietää sitten varmaksi,että ei se kyljys suuhun itsestään livahda,kun on sopivasti naaman korkeudella :D ilman valvontaakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      289
      3557
    2. Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset

Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard
      Maailman menoa
      42
      2557
    3. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      91
      2169
    4. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      109
      1983
    5. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      47
      1892
    6. Särkyneelle sydämelle

Särjin sun sydämen En voi lakata itkemästä Minuun tekee kipeää Koska sinuunkin. Että näin.. En ole runoilija😂
      Suhteet
      31
      1687
    7. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      130
      1532
    8. Tulli ja Poliisi HAZMAT-suojauksin varustettuna omakotitaloa tutkimassa.

Todennäköisesti kysymyksessä huumelaboratorio, jossa käsitellään tappavia ja vaarallisia kemikaaleja. Tulli ja poliisi
      Savonlinna
      22
      1243
    9. Nainen sä olet

Ihailtava ihminen siinä mielessä että teet miten sydän käskee ja toisaalta taas pidättäydyt kaikesta. Pakenet ja lähest
      Ikävä
      65
      1177
    10. Oho! Martina Aitolehti uhoaa ex-mies Esko Eerikäiselle: "Sata tonnii, niin..."

Martina Aitolehti pitää ex-miehensä Esko Eerikäisen kanssa Martina & Esko podcastia. Pariskunta on ollut naimisissa ja h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      1161
    Aihe