Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kyyn puremaan tietämäni on Apis ja sitten ihan oma eli Lachesis.
Kyyn pistoon en ole kokeillut,kun silloin kun tirriäistä pisti,josta on toosi monta vuotta,en viellä noista poppa-aineista mitään tiennyt.Ja sen jälkeen,onneksi,ketään ei ole kyy tikannut *koputtaa puuta*.Tosin yksi epäily on ollut,ja siihen annoin.
Mutta amppareitten tikkauksiin on sitten jokusen kertaakaan jouduttu antamaan.Viimeksi itselle,kun istuin hakuharjoituksissa maalimiehenä maa-amppari pesän päälle...
Olen käyttänyt apista,ja hyvin kokemuksin, (kortisoonitabuja en ole antanut kertaakaan)mutta nyt täytyykin muistaa kiikuttaa tuota Lachesista mökille myös,siellä kun noita matelijoita piisaa.
10.05.2011 11:35
Nyt ei oikein avaudu...
Missä kohtiin on puhetta,miten koiria PITÄÄ kasvattaa?
Tai missä kohtiin joku on antanut edes viitettä siitä,etteikö haluaisi aloituksen jälkeen muita mielipiteitä?
On muuten hieno päivä tulossa :)
10.05.2011 09:22
On siinä juttuja kerrakseen,ja vasta pieni osa...
Ei viitsi julkisesti kirjoittaa,mikä fiilis noista tulee...
Tsemppiä pikkukaverille !
09.05.2011 21:24
No se,että silloin tällöin antaa,jos ei ole heikkovatsainen,tuskin mitään tekee.
Mutta usein tai säännöllisesti ei ehkä kannata.
Voi pitemmän päälle ärsyttää limakalvoja ja suolistoa,ja hyvävatsaisella koiralle saattaa mennä aika pahaankin kuntoon,ennen kuin huomataan,kun ei välttämättä heti vahvasti reagoi,kuten heikkovatsaisempi.
09.05.2011 21:16
Eiköhän tuo ole aika simppeli juttu.Syllinen on se,jolla koira(t)auki.
Meilläpäin oli aikonaan tilanne,että yksi koira vapaana seikkaili tiellä (taajama).
Soitin paikalliselle eläinsuojeluvalvojale,ja selitin tilanteen.Sen jälkeein seikkailut loppui,ja jonkinajan kulutta ilmeisesti häipyivät tai sitten koiraa ulkoilutettiin hyvin eri aikoihin,kun itse liikun.
Jos ei e.valvoja olisi puuttunut,niin seuraavaksi olisin ottanut poliisin yhteyttä.
Noita vatipäitä ja koiranomistajien maineen pilaajia on ihan riittäviin nykypäivänä,itse en viitsi kauheesti niitten kanssa aina vääntää.Siksi otan yhteyttä tarvittaessa viranomaisiin.
09.05.2011 21:05
Taitaa olla aika hurja kyytilanne.
Kaveri soitti,että paikallislehdessä oli lukenut,että aika hurja määrä on jo kärmeksistä lekuriin otettu yhteyttä.
Minulla on yhteen käärme iskenyt.Aika hurja juttu,kun oli kysessää pikkutirri,jota iskenyt todennäköisesti pään alueelle.Oltiin saaressa ja tuli melkoinen kiire mantereelle.
Koko yö sitten valvottiin,kun koira saatiin kotiin,ettei kieli peitä röörejä,kun naaman turvotus laski niin hiljalleen.
Noista kyytabuista on ollut paljon nyt juttuja.Amppareidenkin yhteydessä,ettei välttämättä tee kesää eikä talvea.
Tiedä sitten miten on.Itse kun käytän homeopaattista ainetta noihin,kun on hyvin toiminut ainakin tähän asti.Pahin kokemus oli,kun yksi koissu päärtti kaivaa maa-ampparipesän ylös...
Sen nyt tiesi miten siinä käy.Tikattiin niin,että hitaampia hirvittää...
Onneksi itse olin vähän kauempana,ja pääsin nopeammin parvea pakoon :D
Tuosta "rahan..." kirjoittamasta sen verran,niin laita kuukeliin Lummelammen blogi,jos kiinnostaa tuo cottonsoppa.Siellä ko.kirjoittajan näkemystä.
Yleisellä tai myös olla siellä kirjoittaneiden näkemyksiä asiasta.
Minun mielestä vaan kaikilta eläinsuojelurikoksista ja huijausjutuista kennelnimi oitis mitätöintiin,jos sellainen on.Siitä sitten vakavuuden mukaan muut sanktiot päälle.
Tosin eipä ne kummoisia täällä ole edes eläinrääkkäyshommissa :(
09.05.2011 20:50
Minulle tulee mieleen ehkä epävarma koira( haukkuu perään,ei itse ohituksessa) ja myöskin turhautunut (sijaistoiminta tyhjän haukkuminen).
Haukunnasta voisi myös jotain päätellä,jos sen kuulisi.Kuin myös koiran eleistä.
Mutta tuskin se dille nyt kumminkaan noilla perusteilla on :D
07.05.2011 22:04
Jos nyt ei puhuta mistään villikoiralaumoista,niin valitettavasti se hierarkia ei aina ihan luonnostaan muodostu.Varsinkin jos on kyse roduista,jotka ei ole pahemmin lajisosiaalisia.
Voipi niinkin käydä,että vaikka se omistaja handlais kaikki maailman hierarkiat,niin koirien kesken ei hommaa saada rulettamaan.
Perheen isä jo kirjoittikin hyvin,mitä nyt yleisesti kannattaa tehdä.
04.05.2011 19:46
Eipä mene enää noin taajaman osalta.
Nykyisten säädösten mukaan koira on pidettävä aina kiinni (poislukien auki sallitut paikat,aidattu oma piha ym.).
Uusien säädösten mukaan enää ei saa pitää auki myöskään alle 6 kk,mikä oli vanhoissa sallittua.
03.05.2011 17:09
Miksi ihmeessä täytyy asioista tehdä niin vaikeita...
Ihan simppelisti.Te määritätte koiralle säännöt,joita se tottelee.Siihen sisältyy myös se,että olette reiluja ja loogisia koiraa kohtaan.Siihen kuuluu siis myös se,että kun säännöt määritellään,niin niihin ei kuulu koiran "härkkiminen"...
Toisin sanoen,jos teille tulee vieraita,niin ne käyttäytyy kuten haluatte.Muuten ne ei tule,simppeliä.Tai vaihtoehtoisesti koira pannaan eri tilaan.Ekaa minä harrastan...
Kun on itsestään selvyys,että meille tulevat vieraat käyttäytyvät täysin meidän sääntöjen mukaan.Ihan jo pelkästään koiran hyvinvointia ja kasvatusta ajatellen...
Jos taas menette kylään,niin siellä myös määritätte koiralle säännöt,josta pidetään kiinni.JA kerrotte,miten siellä koiran kanssa kuuluu väen toimia.Jos ei toimita,niin ette vie koiraa kylään.Simppeliä sekin...
Koiria on erilaisia,mutta lopullinen käytös on useinmiten opittua.Joko ihmisten opettamaa tai itseopittua...
Teidän tapauksessa tulee mieleen pitkälti hyvin avoin,reipas,nuori koira,joka on tietyn kaavan kautta vaan oppinut menemään himppasen överiksi tietyissä jutuissa.
Kyllä sen balanssiin vielä saa,mutta se taas riippuu pitkälti teistä.
03.05.2011 16:11
Ihan turhaa kananmunasta erotella mitään.Menettää vaan sen hyödyllisyyttä.
Noita avidiinihöpötystä voi miettiä vasta siinä vaiheessa,jos niitä munia antaa kilokaupalla.
Kananmuna on erittäin ravinnerikas ja sisältää runsaasti hyvin hyödynnettävää proteiinia.Se taas kannattaa muistaa silloin,jos on kyseessä kasvava luustovikoihin taipuvainen rotu.Eli ettei nosta protsupitoisuutta kokonaisuutena liian korkealle.
Kasviksista voi antaa mitä vain,mitä koiralle voi antaa.Vihreitä suositellaan lähinnä pääasiallisesti silloin,jos koira on taipuvainen hiivaan.
Muuten vaan on monipuolisuus hyväksi ja itselle helpompaa.
Kasvisöljyjä(kylmäpuristetut) voi antaa joka päivä ja kannattaakin.Vaihdellen vaikka pullo silloin,ja seuraavaksi muuta.
Jos antaa säännöllisesti rasvaista kalaa,niin kalaöljyjä voi antaa kuureittain.
03.05.2011 15:37
Täällä on jo niitä tullutkin,joten vähän menee kertaukseen...
Minä olen totuttanut ensin vaan kävellen pyörän kanssa.Siinä on näytetty oikea paikka eli meillä koirat ei saa liikkua kuin tietyssä kohtaa.Suurinpiirtein polkimen kohdalla.
Sitten opetetaan liikkeelle,käännös ja pysähdyssanat.Ja se,ettei liikuttaessa saa koira oma-aloitteisesti pysähtyä.
Jokaiselle koiralle (rodun ja tyypin mukaan) haetaan sopiva vauhti.Siinä se.
Ja sitten tietty oleellista se,ettei koirat saa reagoida muihin koiriin ja ihmisiin.Tärkeää varsinkin jos ajaa sellaisissa paikoissa,kun lähellä vastaan tulee esim.pyöräteillä.
Itse en ole käyttänyt valjaita.Pannalla ollaan menty.Mutta kuten sanoin,koira ei saa vetää,vaan kulkee omalla paikallaan.
Tuo springeri on hyvä vehje.Hommaisin itsekkin,jos vielä pyörällä liikuttaisin.
Ja tosiaan,jos pitempiä matkoja on tarkoitus,niin sitten hyvä pohjakunto on tärkeä.
Ja matkat ja vauhti huomioida aina myös rodunomaisesti.
02.05.2011 19:38
Tuli Viipurista...
Eli millaisista olosuhteista? Millaisista vanhemmista? Millaiselta kasvattajalta? (Rotu?)
Jos noit ei ole kunnossa,niin ei voi muuta sanoa,kuin että ei voi ymmärtää,miksi hakemalla hakea ongelmia...
Kyllä siitä ihan koiran vielä voi saada,mutta ei millään kikkakolmosilla.Eli kannattaisi nyt satsata johonkin pätevään koira-ihmiseen,yksityiseen tai muuhun.
Kuulostaa,että koiran joko/tai alkuolosuhteet on olleet jo pielessä ja/tai hermorakenne heikko ja soppaan ehkä lisätty vielä ehkä vähän sopimatonta käsittelyä...
Mutta se mitä pitäisi tehdä,on miettiä nuot mainitut asiat,rakentaa niin vahva suhde,että koira kuuntelee ja on satasella käsissä,oppia tuntemaan tarkoin koiran käytös ja eleet (ennakointi),riittävästi ja rodunomaista toimintaa (fyysisesti ja psyykkisesti),hallinta kuntoon jo heti alussa myös fyysisesti niin,että pysyy hyvin käsissä (oikeat vermeet).
Itse en myös kannata millään lailla muitten koirien kanssa seukkaamista,kuin korkeintaan muutama hyvin valittu koirakaveri.
Ja sitten,opettaa se koira kunnolla liikkumaan,ohitukset ym.Ja ylipäätään kaikki toiminnat.Eli opettaa kunnolla,ei antaa enempää koiran kehitellä omiaan.
01.05.2011 19:38
Minuakin vähän ihmetyttää,miksei voimakkaammin ole puututtu ja valvottu.Kun onhan polveutumistesti jo jokusen vuosia ollut...
Aika kurja niille,ketä on ostanut ko.paikasta jalostustarkoitukseen.
Tosin toisaalta,koiranetti on pitkään ollut ja kun sitä lukee,niin luulisi jotkut asiat pistävän mietityttämään ylipäätään,millaista toimintaa itsekkin kannattaa.Ihan noinniinkuin yleisesti ottaenkin koiran ostossa...
29.04.2011 19:52
Voihan ne valjaat toki aisoihin olla kiinnitetty,mutta silti pannassa ohjain,johon siis ohjaimen kautta kohdistuu veto.
On niitä sellaisia ennenkin nähty.
Mutta kuten sanoin, "ainakin pannassa näytti olevan..."
Toki Hekotius voi asian oikaista,ja jos koira vetää ihan asianmukaisesti(kuin ylipäätäänkin myös),niin hommahan on silloin ihan ok :)
24.04.2011 20:28
Tähän voisi lisätä vielä,että alunperin väärästä rotuvalinnasta ja liian vähäisestä liikunnasta ja yksilöön nähden myös riittämättömistä (sopivista) aktiviteeteistä(aivojen käyttö ym).
24.04.2011 20:03
Luokseenpäästäväisyyden voi tehdä koiran seistessä,vaihtoehtona sivullaistumisessa.
Periaatteessa sääntöjen tulkinnan mukaan voi kyllä rokottaa,kun on kyse poikkeamasta toivottuun.
Eli jos koira on istumaan laitettu ja siitä siis nousee.Ellei se ole laitettu seisomaan...
Käytännössä kyllä tuomarit harvemmin rokottaa,jos voivat tsekata vaivatta,eikä koira osoita mitään negatiivista tai säheltävää poikkeamaa.
Hampaitten näyttö ei ole enää luokseenpäästäväisyyden osassa.
24.04.2011 19:54
Muuten olisi ollut kiva kuva,mutta minua häiritsi,kun koira ei vetänyt valjaissa.Ainakin näytti pannassa olevan...
Hyvää pääsiäistä! Ehkä seuraavan kerran valjaissa ;)
24.04.2011 12:10
Nostaisitko myös about 50 kiloa vai koskeeko tuo vain pikkukoiria?
23.04.2011 10:03
Kannattaa ottaa huomioon,että rekikoirat tusken toimii,jos ne on on luustoltaan sairaita.
Sama juttu ylipäätään työkoirilla.Jos otetaan vaikka mainitut vuoristoseudun koirat,niin siellä asiat on hyvin simppeleitä,jos ei toimi,jos on jotain vikaa,niin pum.Ei siellä sairaita pidetä,ja myöskin jalostus toimii "terveemmällä" pohjalla,kun karsitaan kovalla kädellä.
Eli vähän turha vertaus siinä mielessä
Rappujen kulkeminen on myös aivan eri juttu,kuin luonnossa hyvällä pohjalla liikkuminen.Ihan samoin,kun ero on liikkuuko asfaltillla vai pehmeämmällä pohjalla.
Raput on myös liukkaita,josta johtuen moni koira niissä enemmän tai vähemmän jännittää,joka taas vaikuttaa kehittyvään koiraan. JOS siis sellaista on paljon ja säännöllisesti kasvu-iässä.JA kuusi kerrosta useasti päivässä on paljon.Eli ihan eri asia,kun jokunen rappunen.
Kukaan kasvattaja ei myöskään pysty takaamaan tervettä koiraa.Ainoastaan on esim.luustossa oletusarvot suuremmat,kun valitaan mahdollisemman vähän luustovikoihin taipuva rotu ja sukulinjat.
Ja yhä edelleen kannattaa huomioida,että mitä sitten,jos koiralle jotain tulee.Niin jaksaako sen sitten tarpeilleen ulos roudata.Se tietty,jos moisia ei välitä miettiä,eikä pidä niitä oleellisena huomioida,niin on oma asiansa...
Hyvä huomio myös tuolla jossain viestissä esitettiin.Kun koira tulee vanhaksi,niin tervekin koira saattaa saada vaivoja luustoon ja niveliin.Siinäpä sitten onkin mukava koiralle kiiveskellä niitä portaita useasti eestaas,jos kerroksia on monia...
22.04.2011 13:52
114 / 262