MarzaH:n aloitus päällekäyvistä koirista sai minut miettimään ihmisiä, jotka pitävät koiriaan vapaana lenkillä. Näihin olen törmännyt useasti ja se häirisee suunnattomasti. Varmasti on hienosti koulutettuja koiria...mutta? Kyllä tulee vähän epävarma ja epämukava olo olla pennun kanssa ulkoilemassa, kun näkee edessään koiran vapaana. Yleensä näillä koirilla on valjaat joista omistaja saa tarvittaessa otteen. Kaippa se koira sitten tulee joka kerta kutsuttaessa luo, vaikka rusakko juoksis nenän edestä.
Kerran kohtasimme lenkillä kaksi isoa labbista, jotka olivan ihan remmistä päästetty irti kävelytien varressa. Onneksi omistaja huomasi meidät ennen koiria ja sai niille remmit kiinni. koska saman tien kun koirat meidät huomas alkoi hirveä vetäminen kohti ja mies parka raahautui perässä. Ei huvittanut jäädä niihin tutustumaan.
Kerran kohtasimme tädin joka piti spanieliansa vapaana ja koko ajan herkkua sen nenän edessä. olihan se huvitavan näköistä menoa kun koira oli nenä kiinni kädessä ja täti hirveetä vauhtia eteenpäin. (joku seuraa harjoitus ehkä?) Tuli vaan mieleen, että onko tuo nyt sitä koiran lenkittämistä...
Koirat vapaana yleisellä paikalla
44
1790
Vastaukset
- mindetys
koskaan ei voi olla 100% varma edes omasta koirastaan, ja sitäpaitsi koira pitää olla kytkettynä. Johan sen laki sanoo.
Olen myös törmännyt näihin tapauksiin jotka pitävät koiriaan irti lenkillä, ja täytyy myöntää että tulee todella epämukava olo. Saattaahan olla että koira on kiltti mutta ei satu tykkäämään juuri minun koirastani..- asentaja22
minun koirani kulkee rinnalla vaikka ei ole hihnaa ja tottelee joka käskyä käytän hihnaa vain ihan keskustassa.. jos osaa kouluttaa lemmikkinsä niin ei tule ongelmia...
- mindetys
asentaja22 kirjoitti:
minun koirani kulkee rinnalla vaikka ei ole hihnaa ja tottelee joka käskyä käytän hihnaa vain ihan keskustassa.. jos osaa kouluttaa lemmikkinsä niin ei tule ongelmia...
siitä irtipitämisestä yhtään laillisempaa vaikka tottelisi jokaista käskyä.
- Tiesitkö tämän ?
Talviaikaan koiran vapaana pitämistä.
- Koiras
Ihmisetki kulkee vapaana kaduilla ilman remmiä, ei koskaan tiedä kuka käy kiinni. Koirat on yleensä parempi käytöksisiä kuin ihmiset. Ihmisen edestä juoksee "neito" on myös vastustamaton, varsinkin jos joku haluaa näyttää sille kaikkivoipaisuutensa!
Kun laitat dorkalle rahanipun kuonon eteen niin käyttäytyy kuin spanieli! - Joodå
Yleensä koiriaan vapaana pitävät ihmiset tietävät koiransa tottelevaisiksi ja kilteiksi. On paljon suurempi todennäköisyys saada joltain hampparilta turpiinsa kuin joutua koiran hyökkäyksen kohteeksi, siis mieluummin kiltti koira vapaana, kuin iso ilkeä hampuusi ilman käsirautoja tai pakkopaitaa. Mutta tietenkin vapaana oleva koira on epämukava,esim. koirakammosta kärsivälle, ja hänellehän ei auta pelkkä selitys siitä, miten kiltti koira oikeasti on. No, koirien kiinnipidostahan on olemassa lait ja asetukset, että jos niitä noudattaa, niin kaikki OK.
- Kari
OK.
Myönnän on luvatonta pitää koiraa irti yleiselläpaikalla, mutta jos esim. koulutus tilanne sitä vaatii niin irti pidän.
Se että jokaisen koiran omistajan velvollisuus on huolehtia että oma karvakorva ei mene yhdenkään elävän olennon luokse ilman ohjaajan lupaa, on joka ainoan koiran omistajan muistettava oli se oma haukku sitten iso tahi pieni.
Ja jos se ei mutten onnistu niin on pidettävä koira aina kytkettynä.- hatam
Yleisillä paikoilla pidän koiran kiinni mutta metsässä se saa juosta vapaana. Kiinni otan sen ainoastaan silloin kun näen muitakin liikkujia lähettyvillä.
Mutta kuten edellinen sanoi, jos koira ei tottele käskyjä, on se turvallisinta pitää kiinni aina. - eräs koiran vapaana pitäjä
Tiesitkö tämän. Voit huoletta pitää koiraasi vapaana
- hatam
eräs koiran vapaana pitäjä kirjoitti:
Tiesitkö tämän. Voit huoletta pitää koiraasi vapaana
täällä irtipito on kielletty.
- räpätäti
eräs koiran vapaana pitäjä kirjoitti:
Tiesitkö tämän. Voit huoletta pitää koiraasi vapaana
Paska puhetta! metsästyskoiran saa pitää irti talvesaikaan jos on metsästämässä. muutenhan koirat on pidettävä kiinni. On taas joku ääliö liikkeellä!
- majorica1961
minun Chihu on melkein aina vapaana. Nyt 11kk. mutta tottelee. Ei hypi vastaantulevien päälle. Pysähtyy heti käskystä jne. En näe mitään syytä pitää hihnassa.(muutoin jos mennään autoteiden lähelle)
- Älä sössötä
Nyt puhutaankin koirista eikä mistään rotista. Chihuahua ei ole koira.
- paivansadeko
mielestä koiraa ei saa eikä kannata pitää auki yleisellä paikalla. Tosin ymmärrän koulutustilanteet ne on ok. Mutta pointti on siinä vaikka koira kuinka olisi koulutettu ja hallinnassa se ihminen kuka kävelee vastaan ei voi sitä tietää. Olen myöskin sitä mieltä ettei koiraan voi koskaan 100 % luottaa. Siellä pään sisällä on koirallakin ihan oma toiminta.
Meillä on onni asua paikassa jossa voimme koiriamme lenkittää auki. Ei tarvitse pelätä vastaantulijoita.
Jos käyn naapurikaupungissa koirieni kanssa ne ovat aina kytkettynä paitsi niillä alueilla missä aukipito on sallittu. - krb
Mielestäni metsässä koiran vapaana pitäminen on ok. olisihan se oikeastaan aika hölmöä ja vaikeaakin rämpiä siellä remmin kanssa.
Joku sanoi siitä, että monet ihmiset pelkää koiria, joka on myös totta. Heistä on varmasti todella ahdistavaa nähdä vapaana juokseva koira. eräs ystäväni on tälläinen ja pelkäsi jopa 9 viikkoista pentuani, kun se oli sylissäni.
Onhan se kakkojen kerääminenkin laki ja sitäkin vaan muutama noudattaa, joten miksi sitten pitää koiraa kiinnikään. Minusta molempien noudattamatta jättäminen on ihmisten piittaamattomuutta!- koirakuri kunniaan!
Koirat pidettävä AINA KYTKETTYNÄ 1.3.-30.8.välisen ajan, VAIKKA OLIS OMAKIN METSÄ. Metsästysaikanakin ainoastaan MAANOMISTAJAN tai METSÄSTYSOIKEUDEN HALTIJAN LUVALLA.
KUINKAHAN PALJON ON TAPAUKSIA, ETTÄ PÄÄLLEKÄYNYT KOIRA EI OLE KOSKAAN ENNEN PURRUT. On ollut aina niin kiltti, mutta nyt sitten.....
- sudenkorento75
on meille ihan vieras käsite koska en voi koiria pitää vapaana (juoksevat kaikkien jänisten, oravien, kissojen perään ym). Mielestäni koira kytkettynä tarkoittaa sitä että kun tulee niitä vastaantulijoita niin jokaisen koiranomistajan kohteliaasen käytökseen kuuluu joko kytkeä koira hihnaan tai seurauttaa sitä ihan rinnalla (jos pitää sitä muuten vapaana). On paljon ihmisiä jotka oikeasti pelkäävät koiria ja vaikka oma koira on kuinka herttainen ja kiltti niin vastaantuleva ei sitä voi tietää. Itselleni on käynyt kiusallinen tilanne kun eräs naisihminen oli lenkittämässä berninpaimenkoiraansa, koira jölkötteli edellä nainen perässä, koira tuli ihan rauhassa haistelemaan meidän koiria ja jatkoi jölkötystä.
Kohteliaisuus ennenkaikkea, vapaana mutta hallittuna, kiitos. - kokemusta koirista.
Näin saat siitä sosiaalisen ja hyvätapaisen ja rohkean yksilön. Kyllä meidän tipsu on leikkkinyt bulmastiffien, rotikoiden, dobermannien, iralanninsusikoirien, pyreneidenmastiffin ym. isojen rotujen kanssa koko ikäsnä. Ikinä ei mitään ole sattunut. Kyllä hyväluonteisten isojen koirien luo voi viedä. Jos koira vetää luoksenne iloisesti häntää heiluttaen/ei osoita mitään vihaisuuden merkkejä niin voit huoletta antaa tulla. Tämän takia monet pikkukoirat ovat älyttämiä rähjäähiä ja räksyttäjiä kun omistajat eivät ymmäerrä käyttää niitä isojen koirienkin luona leikkimässä pienestä asti
- krb
Kyllä me tervehdimme kiinni olevia koiria isoja ja pieniä ja käymme pentupiirissä ja muissa tapaamisissa leikkimässä muiden koirien kanssa. pennun sosiaalistumisesta en kyllä ole huolissani.
- Nimetön
Minulla on tähän aiheeseen paljonki kommentoitavaa!
Meillä on itellä kaksi koiraa,jotka on lenkillä aina kiinni,paitsi kun käytämme niitä takana olevalla pellolla niin silloin ne saavat olla irti. Jännittää kuitenkin pitää niitä irti,koska kyseisellä pellolla käy paljon muitakin koiria ja meidän uroskoira menee kyllä varmasti aina tappelemaan. Olen kuitenkin varovainen aina,ettei sattuisi yhteentörmäyksiä,kun tämä meidän uros ei myöskään tottele vaan menee tappelemaan. Jos menen siihen väliin niin tappelu senkun yltyy.Mutta enemmänkin haluaisin kommentoida sellaista asiaa ja toivottavasti saan vastauksia takaisinpäin,kuin että....naapurissamme on kaksi koiraa...yksi on vanhempi ja toinen on ehkäpä pikkasen alle vuoden luulisin(saksanpaimenkoira)vanhempi koira on aina kiinni,mutta tämä saksanpaimenkoira on taas aina irti pihalla ja vielä ilman valvontaa!! Täällä missä asumme on paljon koiria,melkeempä joka talossa ja vielä tuplaten.Kun aina kävelemme naapurimme talon ohi koira tulee aina haukkumaan tien viereen,jotenka välimatkaa meidän ja muitten koirien kanssa on ehkäpä n.3m. Haukunta ei aina ole kovinkaan ystävällistä ja koira myös murisee. Ystäväni asuu myös naapurissa ja hänellä on pystykorva,joka ei todellakaan ole koiraystävällinen.Saksanpaimenkoira käy kuseskelemassa meidän pihalle jossa tämä pystykorva on juoksunarussa kiinni.Vaikka se saksanpaimenkoira olisikin kiltti ja haluaisi leikkiä niin kaikki koirat ei kuitenkaan ole kilttejä muille koirille. Tänä päivänä tämä saksanpaimenkoira oli karannut ja omistaja etsi sitä.Pysäytin hänet ja pyysin ystävällisesti pitämään koiraa kiini pihalla.No vastaushan oli,että se on vielä pentu ja sitä vielä koulutetaan...haloo!! En ole kertaakaan nähnyt niitä kouluttamassa sitä koiraa pihalla,kun se on aina siinnä yksin.Ymmärtäisin jos omistaja olisi itse siinnä pihalla,mutta ei etes vaivauduta tulemaan pihalle kun koira lähtee muitten koirien perään juoksemaan suht vilkkaalle tielle! Raivostuttaa tällainen,koska säälittää ja pelottaa koiran puolesta jos sille sattuu jotakin kun ei huolta pidetä,eikä valvota. Heillä on todella iso piha niin rakentaisivat koiralle vaikka suuren häkin,missä koira sais olla ilman hihnaa. Niin mekin tehtiin.Asutaan vielä sellaisella alueella missä on paljon metsää ympärillä,jossa on todella hyvä käyttää koiraa lenkillä. Sekin myös säälittää,koska näitä koiria ei käytetä lenkillä...en ole ikinä nähnyt ja olen täällä asunut jo 2vuotta ja käytämme päivittäin omia koiriamme vähintään 2kertaa lenkillä,vaikka ulkokoiria ovatkin.Pääasiassa haluaisin saada vastausta siihen saako koiraa pitää taajama alueella irti ja vielä ilman valvontaa?? - +080hmyyy
"Pääasiassa haluaisin saada vastausta siihen saako koiraa pitää taajama alueella irti ja vielä ilman valvontaa??"
Saa ja ei saa. Itse asun laitakaupugilla rivitalossa ja koirani on usein irti takapihalla (takapiha aukeaa metsäaluetta vasten) ja joskus myös piha-alueella. Naapurit ovat tottuneet koiraani ja päinvastoin. Eipä ole koira kertaakaan takapihalta 20 metriä kauemmas lähtenyt. Poikkeus tulee siinä jos yhden naapurin kultainen noutaja on yhtä aikaa irti, niin tuppaa pojille iskeä pöljyys päälle ja näyttävät sille, että lähtevät yhdessä raitille jos ei ehditä kieltämään.
Mielipiteeni on, että aikuisen, erittäin tottelevaisen ja hyvin käyttäytyvän koiran ei tarvitse olla taajama-alueella remmissä koko aikaa. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että muut paikallaolijat ja/ tai asukkaat hyväksyvät menettelyn. Ja asiassahan kuunnellaan lähinnä sitä, joka koirista vähiten pitää. Ja jos koira ei ole oman silmälläpidon alla tulee jonkun muun vahtia koiran tekemisiä.- adamiranta
Ei saa pitää irti!
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Eläimet
14 §
Koirakuri
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)
3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.
Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.
Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.
""""""""""""""""""""""""""""""""""
Lisäksi metsästyslaki sanelee omat velvoitteensa.
""""""""""""""""""""
http://www.kennelliitto.fi/FI/kennelliitto/uutiset/2007/20070404_koirienkiinnipito.htm - gjssdgfbfae
adamiranta kirjoitti:
Ei saa pitää irti!
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Eläimet
14 §
Koirakuri
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)
3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.
Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.
Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.
""""""""""""""""""""""""""""""""""
Lisäksi metsästyslaki sanelee omat velvoitteensa.
""""""""""""""""""""
http://www.kennelliitto.fi/FI/kennelliitto/uutiset/2007/20070404_koirienkiinnipito.htmsähän säädät ihan omia lakejas kohta yksi menee oikeasti näin. Koira on pidettävä kytkettynä metsästyskauden ulkopuolella ja taajamassa koira on aina pidettävä kytkettynä TAI VÄLITTÖMÄSTI KYTKETTÄVISSÄ SIIS VAPAANA SAA PITÄÄ AINA TAAJAMASSA.
- adamiranta
gjssdgfbfae kirjoitti:
sähän säädät ihan omia lakejas kohta yksi menee oikeasti näin. Koira on pidettävä kytkettynä metsästyskauden ulkopuolella ja taajamassa koira on aina pidettävä kytkettynä TAI VÄLITTÖMÄSTI KYTKETTÄVISSÄ SIIS VAPAANA SAA PITÄÄ AINA TAAJAMASSA.
Laki on yksiselitteinen. Koirat pitää pitää kiinni taajamissa.
- is7575stdio95s76o9
adamiranta kirjoitti:
Laki on yksiselitteinen. Koirat pitää pitää kiinni taajamissa.
Urpo hei välittömästi kytkettävissä ei tarkoita että aina pitäisi olla kytkettynä.
gjssdgfbfae kirjoitti:
sähän säädät ihan omia lakejas kohta yksi menee oikeasti näin. Koira on pidettävä kytkettynä metsästyskauden ulkopuolella ja taajamassa koira on aina pidettävä kytkettynä TAI VÄLITTÖMÄSTI KYTKETTÄVISSÄ SIIS VAPAANA SAA PITÄÄ AINA TAAJAMASSA.
Eipä mene enää noin taajaman osalta.
Nykyisten säädösten mukaan koira on pidettävä aina kiinni (poislukien auki sallitut paikat,aidattu oma piha ym.).
Uusien säädösten mukaan enää ei saa pitää auki myöskään alle 6 kk,mikä oli vanhoissa sallittua.
- hanki_aivot
"Minulla on tähän aiheeseen paljonki kommentoitavaa!
Meillä on itellä kaksi koiraa,jotka on lenkillä aina kiinni,paitsi kun käytämme niitä takana olevalla pellolla niin silloin ne saavat olla irti. Jännittää kuitenkin pitää niitä irti,koska kyseisellä pellolla käy paljon muitakin koiria ja meidän uroskoira menee kyllä varmasti aina tappelemaan. Olen kuitenkin varovainen aina,ettei sattuisi yhteentörmäyksiä,kun tämä meidän uros ei myöskään tottele vaan menee tappelemaan. Jos menen siihen väliin niin tappelu senkun yltyy."
Sinulla ei ole mitään syytä pitää tuollaista koiraa vapaana -edes pellolla. Se on yksi kerta kun huono tuuri kohtaa teidät, ja sinä koko ajan tiesit mitä voi tapahtua -ja annoit sen tapahtua. - kennel-jonen
Laki on laki.
Siksi se on säädetty että edesvastuuttomat koiran omistajat eivät ole aikoinaan pitäneet koiriansa hallussa tilanteiden vaatimalla tavalla.
Mitä sitten tulee tuohon "musta tuntuu" osioon,
Ei koiraa kouluteta muiden ihmisten tuntemusten mukaan.
Jos koira pitää pitää vapaana koulutuksen tai palvelusajan niin vaatiessa,
Niin silloin siihen on turha puuttua sivullisen.
Valtaosa koulutuksesta etenkin alkuvaiheessa tapahtuu siihen valitussa soveliaassa paikassa,mutta koulutusta on tapahduttava myös urbaanissa ympäristössä erilaisten häiriöiden vaikuttaessa koiraan.
Mitä sitten tulee ihan vapaana lenkitettäviin koiriin,
ei tietenkään ole soveliasta pitää irti (onhan se laissa kielletty).
Mitä tulee järjen käyttöön kaikissa edellä mainituissa kohdissa,
koiran omistajan on hyvä ottaa ympäristö huomioon.
Turhaa on myös yleistäminen ja nimettömänä foorumeilla haukkuminen vapaista koirista.
Jos ei koirista pidä,voi siirtyä vaikka itseä miellyttävämpään foorumiin keskustelemaan asioista joista itse pitää.
Koiran pidolla on jo riittävän huono maine ihan tällaisen nimettömänä
tehdyn promon takia,
Ja niiden vastuuttomien koiran omistajien.
Haukkua osaa kuka tahansa mutta kuinka moni osaa tehdä kaikkia miellyttävän ratkaisun ongelmaan tämän päivän yhteiskunnassa ??? - uuuuuuuuuuuur
Joo ja kannattaa pitää koiralla panta kaulassa jossa roikuu remmin kiinnitys solki ja pitää taskussa soljetonta remmiä niin voi sitten jonkun urpon tullessa valittamaan voi sitten voivotella kun hihna katkesi ja siksi on vapaana sama selitys kelpaa myös käräjillä jos joku sinne asti jaksaa asian viedä.
- Väärin toimiva
Tiedän, ettei koiraa saa pitää vapaana lenkillä, mutta pidän silti.
Miksikö? Liikun silloin metsässä, jossa on kyllä välillä muitakin ihmisiä ja koiria. Aina ennen vapautusta tsekkaan, ettei ketään näy. Harjoitan samalla koiraa luoksetuloon. Jos joku tulee, otan koiran hihnaan, mikä ei valitettavasti aina onnistu... Silloin hävettää, sillä ihmiset joskus ovat selvästi harmissaan... Otan silloin koiran kiinni, pyydän anteeksi, jatkan matkaa ja päästän koiran kuitenin uudestaan irti.
Syynä vain ja ainoastaan se, että koira nauttii vapaana olosta niin paljon, että haluan sen joskus edes sille suoda.
Koirani on pienehkö, äärimmäisen kiltti ja söpö (ihmiset tykkää sen ulkonäöstä) ja todella sosiaalinen kaikille koirille. Väistää ja alistuu tarvittaessa. Tiedän, etten tee oikein, mutta koiran onnen ja tähän mennessä hyvien kokemusten takia olen toiminut näin.
Tuomiota odotellen...- neiti.21.
Mitä mieltä olisit jos jotain kävisi koirallesi sen johdosta että se ei tottele sinua?
Eihän kukaan pysty estämään jos vastaan tulee isompi koira vaikka ihan hihnassa joka ei tykkääkään koirastasi ja vaikka puraisee vähän kohtalokkaammin. Kuka on silloin syypää, vapaana riehuvan pienen koiran omistaja vai vastuullinen suuren koiran omistaja jonka koira ei ole vain kovin sosiaalinen?
Nimenomaan monet omistajat ei juuri tykkää vapaana riekkuvista koirista sen takia, että omien koirien halutaan tutustua vain sellaisten koirien kanssa jotka tunnetaan, sekä hallitussa tilanteessa. Suosittelen sinulle koirapuistoilua kunnes koirasi on hallinassasi kunnolla.
- em_
Kaikkien koirat tuntuvat olevan aina kilttejä ja hallinnassa vapaana ollessaan, kuitenkin jatkuvasti omien kytkettynä kulkevien koirien kimppuun hyökkää näitä mallikaita koirakansalaisia..
Varsinkin pienten koirien omistajat tuntuvat uskovan että agressiivistakin koiraa voi pitää vapaana, kun se on niin pieni ettei voi aiheuttaa suurta vahinkoa. Sitten kun nämä tulevat "tervehtimään" koiriani iskemällä hampaansa kiinni ja viskaan ne niskavilloista omistajan suuntaan, saan kuulla kuinka olen hullu,eläinrääkkäjä, jne. ja kuinka se pureva ja räksyttävä piski on kiltti eikä ole ikuna kikuna aiemmin käynyt keneenkään kiinni.
Alkaa suoraan sanottuna v*tuttaa, kun saan jatkuvasti toimia ulkoilulenkeillä koiratappelun erotuomari sen takia että "jonkun elukka nauttii vapaana olosta".- hessuhopero
pidän kyllä (pientä) koiraani yleensä vapaana ja jos menisi käskyistä huolimatta jotain koiraa tervehtämään ja samalla purisi tms ja sinä "viskaan ne niskavilloista omistajan suuntaan" niin kyllä koira saisi minulta vielä sellaisen kurituksen (AINAKIN sanallisesti) että sen kyllä muistaisi! ja sinä kyllä tekisit ihan oiken mielestäni... sillä koirani kyllä tietää mitä TÄNNE tarkoittaa ja jos ei sitä tottele niin voivoi ja oma vikansa jos saa kuonolleen....
- em_
Kerkesinpä saarnaamaan,ja taas kun tänään oltiin Villa Elfvikin tienoilla lenkillä kolmen koirakon voimin (5koiraa) ja omakotitalon pihalta juoksi lagoton pentu. Ensimmäinen huusi pihalla trampoliinilla leikkiville lapsille että ottaisivat autotiellä juoksentelevan koiran kiinni,jolloin poika tuli hakemaan koiran takaisin pihalle, mutta ei kytkenyt sitä tai pitänyt kiinni edes sen aikaa että olisin itse päässyt ohitse, vaan koira oli taas tiellä.
Koira oli pentu ja kiltti, joten mitään kahakkaa ei tullut, mutta kuka idiootti pitää pentua vapaana aidattomalla pihalla, kun se ei siellä pysy?Varsinkin kun vieressä kulkee vain autotie. Itse en tuollaisille vatipäille koiria soisi, koska siitä ei kärsi kuin koira. Taas ollaan otettu lapsille lelu,jonka hyvinvoinnista ei jakseta huolehtia.Itsellä keitti kyllä niin yli.- pelkääjäkoira
Mä pelkään kaikkia irtokoiria, kun oma on sairas eikä siedä muita koiria lähellä, sitä kun ei pätkääkään kiinnosta leikkiä muiden kanssa.
Me haluttais mennä ihan vaan omassa rauhassa ja myös metsässä olis kiva kävellä, muta ne hiivatin irtokoirat jotka tulee aina iholle.
Ei taida suurinosa koirista puhua koiraa, kun ei ymmärrä että rähinä on karkoittava ele. Tullaan vaan kirsu ojossa kohti, eihän täysjärkinen koiraeläin tule suoraan kohti vaan väistää, ja rähisijälle näytää kaukaa jo väistämiseleet.
Tai sitten suurinosa ihmisitä on pilannut koiransa vaistomaiset eleet.
Tai pennut vaan otetaan liian nuorina eikä emä ei ole ehtinyt vielä opettaa koirankieltä kunnolla, vaan niille on jäänyt pentumainen käytös koska muuta ei ole opittu. - viiia35
pelkääjäkoira kirjoitti:
Mä pelkään kaikkia irtokoiria, kun oma on sairas eikä siedä muita koiria lähellä, sitä kun ei pätkääkään kiinnosta leikkiä muiden kanssa.
Me haluttais mennä ihan vaan omassa rauhassa ja myös metsässä olis kiva kävellä, muta ne hiivatin irtokoirat jotka tulee aina iholle.
Ei taida suurinosa koirista puhua koiraa, kun ei ymmärrä että rähinä on karkoittava ele. Tullaan vaan kirsu ojossa kohti, eihän täysjärkinen koiraeläin tule suoraan kohti vaan väistää, ja rähisijälle näytää kaukaa jo väistämiseleet.
Tai sitten suurinosa ihmisitä on pilannut koiransa vaistomaiset eleet.
Tai pennut vaan otetaan liian nuorina eikä emä ei ole ehtinyt vielä opettaa koirankieltä kunnolla, vaan niille on jäänyt pentumainen käytös koska muuta ei ole opittu.Sanoisin tuohon ettei koirat osaa välttämättä koirien eleitä jos omistaja eli laumanjohtaja ole niitä pennulleen sanonut sen kasvun myötä.
Muutenhan koiranpennun opettaa toinen vanhempi koira mutta koirat elelee yksin ilman koirien sosiaalista kenttää.
Eikä koirapuistonkaan kaikki koirat osaa koirankieltä vaikka niin luulisi. Siellä ei useinkaan vanhempia koiria vaan riehuvia teinikoiria. Ongelmat tulee sitten kun koirasta tulee täysiikäinen ja omistaja toteaa ei tää ennen näin.
Itse olen opettanut koiralleni koirien eleet ja en anna provosoida tai provosoitua mutta annan elein komentaa toista jos menee päälle ja alkaa muuten uhoilee. Oman tilan saa pitää muttei ylittää sitä.
Eleitä ei tunne edes kaikki koiranomistajat :(
- nostalgiahetki
Kuljen kahden vinttikoirani kanssa vantaanjoen rantaa. Koirat juoksevat vapaina, tekevät spurtteja, nauttivat elämästä....Muita koiria ihmisineen tulee välillä vastaan. Kuka vapaana, kuka hihnassa. Kukaan ei pahoita mieltään mistään. Ei vapaana juoksevista koirista, ei koirankakasta ojan pohjalla tai pellon reunassa, ihmiset ovat ystävällisiä ja avarakatseisia. Koiratkin tuntuvat olevan ystävällisiä. Kukaan ei pure eikä rähjää. Eikä moiset hölmöilyt tule ihmisille edes mieleen. Jos joku sattuu jollekkin ärähtämään, se ymmärretään ja jatketaan matkaa.
Kuulostaa utopialta, mutta parikymmentävuotta sitten maan päällä oli vielä toisenlaista. Nythän moinen käytös tuomittaisiin heti ensimetreillä. Lakia luettaisiin, mielipahaa tunnettaisiin, pelättäisiin, varottaisiin, päiviteltäisiin ja kauhisteltaisiin. Kirjoitettaisiin internettiin yksityiskohtaisesti, kuka oli vapaana ja missä, miten käyttäytyi ja kuinka kauan. Joukolla paheksuttaisiin.
Ei ole minulla enää vinttikoiriakaan, jotka ovat syntyneet juoksemaan. Joten mitäs noista....- nainette
Vinttikoira on metsästyskoira, joka irti ollessaan on todellinen uhka luonnoneläimille. Mutta mitäpä niistä, vai?
- nostalgiahetki
nainette kirjoitti:
Vinttikoira on metsästyskoira, joka irti ollessaan on todellinen uhka luonnoneläimille. Mutta mitäpä niistä, vai?
Todellinen uhka luonnoneläimille ovat ihmiset, liikenne ja muut luonnoneläimet. Tätä juuri tarkoitin. Asenteet ovat ahtaammat tänäpäivänä, kuin parikymmentä vuotta sitten. Koiratkin olivat kiltimpiä. Se johtuu ihmisten lisääntyneestä aggressiivisuudesta, tyytymättömyydestä ja yleisestä negatiivisuudesta. Koirat ja kissat heijastavat ihmisille takaisin heidän omat energiansa.
Kukaan ei saavuta mitään hyvää lietsomalla vihaa keskustelupalstoilla. Jos haluat parantaa maailmaa, tee se hymyilemällä seuraavalle vastaantulijalle. Riippumatta siitä, onko hänellä koiria mukana vai ei ja ovatko ne irti vai ei. Silloin olet tehnyt jotain moninkertaisesti merkittävämpää ja suurempaa, kuin kaikki valittajat ja viisastelijat täällä yhteensä.
Vinttikoirani eivät muuten elämänsä aikana vahingoittaneet ainuttakaan luonnoneläintä, tai lemmikkieläintä, tai ihmistä. Mutta ne kasvoivatkin positiivisessa, rakkaudellisessa ja joviaalissa seurassa. Niinpä he olivat itsekin sellaisia. - jipiaijee
nainette kirjoitti:
Vinttikoira on metsästyskoira, joka irti ollessaan on todellinen uhka luonnoneläimille. Mutta mitäpä niistä, vai?
Hah hah, kuljeppa autolla missä tahansa päin Suomea maantietä tai motaria pitkin. Mitä siellä teiden varsilla näkyy muutaman kilometrin välein? Raatoja. Supikoiria, jäniksiä, kettuja, oravia, variksia ynnä muita luonnoneläimiä. Tuo oli viiden pisteen vihje kysymykseen, mikä on todellinen uhka luonnoneläimille?
- viiia35
Minusta koiraa saa pitää vapaana mikäli on pentu alle vuoden ja koulutus meneillään. Ja oikeastaan pitääkin jotta saa sen koulutettua hyvin myös irtiolemiseen/luoksetuloon etc.
Joskus voi tulla tilanne että se toimii koiran hyvänä henkivakuutuksena kun koira on koulutettu asiallisesti.
Itselleni kävi niin että koira pääsi hihnassa irti huonon lukon takia. Vastassa oli pari palvelusrotuista jotka oli ärhäköitä ja niiden emäntä kiljui henkensä hädässä minulle että älä päästä sitä koiraasi tänne nämä tappaa sen. Itsekin pelästyin ja hienoa kyllä koirani(pieni terrieri) totteli tiukkaa käskyäni että paikalla, ei mene. Sain koirani ehjänä remmiin kiinni sidottua ja kaikki oli hyvin.
Tokoilu ja paljon vapaanatreenaukset oli se joka auttoi äkkinäisessä tilanteessa. Siksi en ole ehdoton irtipitämiseen.
Hyvä koulutus auttaa monessa tilanteessa kuten joku listassa sanoikin.
Enkä laita pahaksi jos koira on lempeäluonteinen eikä aiheuta harmia kenellekään. Vapaanliikkuminen on mielekkäämpää koiralle.
Joustava meininki on minusta paras kunhan koira on hallinnassa eikä haasta riitaa eikä provosoidu muiden riidan haastamisesta. :) - *poliisi
Järjestyslain mukaan koira on pidettävä taajamassa kytkettynä. Ei tulkinnan varaa.
- joijojpoiio+o
ennen pentua sai pitää vapaana miten nykyään?
Itse aion pitää vapaana joka tapauksessa oli laki mikä hyvänsä. Eihän sitä roskatakaan saa jne..mutta jokainen päättää itse ja ottaa siitä vastuun.
Minusta liioittelun makua ettei koiraa voisi joskus pitää myös vapaana.
Omaa koiraani olen tosiaan pitänyt vapaana ja en ole saanut moitteita päinvastoin..viimeksi vanhempi pariskunta kehui koirani paikalloloharjoituksia :) myös treenipaikassa koirien koulutuksessa koirat vapaana.
- 7+8
Mä en myöskään ymmärrä ihmisiä jotka ihan väkisin päästävät koiransa irti!
Pitäisivät niitä pitkässä remmissä, vahinkoja pystyy minimoimaan sillä aika paljon eikä se koiraa hidasta, jolkottelevathan ne vapaanakin melkein ihmisen tahdissa.
Onko se vain näyttämisen tarvetta kun oma murre osaakin kulkea vapaana,
mitäs sitten kun sama murre kirmaisee kissan, fasaanin yms perässä auton alle?
Taitaa siinä vaiheessa nokka laskea hieman alemmas!
En pidä todellakaan ajatuksesta että koirat kulkisivat meillä vapaana, oma sekarotuinen 30kg pentuni on arka toisien koirien lähellä. En uskalla edes kuvitella mitä tapahtuisi jos vieras koira tunkisi ihan oman koirani suuhun.
Koirani pelkää ihan tosissaan sillä pienenä se on säikähtänyt vierasta koiraa todella pahasti! Tuskin pentuni vielä uskaltaisi purra ketään mutta mitäs sitten kun se on vanhempi? Yritän parhaani mukaan kouluttaa sitä arkuudesta pois, hyvään vauhtiin ollaan päästy mutta vielä on paljon hommia.
Kiitos kuuluu irtokoiralle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231215
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89894- 87777
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20749- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109626
- 32593
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511