Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

  1. Enemmän voisi sanoa ihan puhdasta omaa mielipidettä,jos tietäisi mistä perinnöllisestä sairaudesta on kyse.
    Kun on mm.niitä,joita voi käyttää esim.yhdistämällä terveeseen.Ja sitten taas toinen ääripää,joita ei pitäisi käyttää ollenkaan,mutta ei ole suljettu pevisalla niin,että valitettavasti kasvattaja pystyy käyttämään...

    Et voi tehdä viimekädessä yhtään mitään,jos kyseessä ei ole pevisan vika.Tosin ei tarvikkaan,koska siihen vaaditaan virallinen tulos ja pentuja ei voi rekisteröidä,jos pevisa sulkee ulos.
    Sen mitä voit tehdä,jos haluat,ja varsinkin jos sairaus on vakava,niin ilmoittaa tuloksen jalostustoimikunnalle.
    Ylipäätään siis siksi,että saadaan arkistoitua tietoa.Jos jostain sairauksista saadaan riittävästi tietoa/näyttöä,niin siitä on ainakin se hyöty,että jos mahdolllista,niin vastuullinen yhdistys voi sen laittaa jalostussuosituksiin,ja vielä voimakkaampaan eli pevisaan,jos tarvetta ilmenee.
    Kasvattajien toimintaan on aika vaikea puuttua (jos aihetta katsoo) virallisesti,ellei he riko selkeästi kennelliiton asettamia sääntöjä tai tee eläinsuojelurikosta.Noit nyt pääasiallisesti.
  2. On.Sekaporukka.

    Pistetääs sitten ihan perusasiaa...

    Kun lähtee miettimään tuollaista jengiä,niin yksi huomioonotettava on rodut.Eli mitä sosiaalisempi rotu (lajitovereitaan kohtaan),niin sen parempi mahdollisuus tulla toimeen porukassa.Toki niitäkin on,jotka omat hyväksyy,useinmiten,vaikkei ulkopuolisia niinkään.
    Tämä tärkeää,koska jos ei tulla toimeen,niin riskit on suuret,jos matseja pääsee syntymään.
    Usein tosin ihmiselläkin on suuri rooli,miten osaa sen porukkansa handlata ja tehdä pelisäännöt selväksi.
    Mutta aina sekään ei vaan auta.

    Pitää tuntea vähintään ne jo olevat(oleva) koirat hyvin.Miettiä tarkoin,minkälainen se on.Toiset(useimmat) hyvinkin pitää seurasta,sitten on niitäkin,jotka ei välttämättä muita kavereiksi halua.Eli nyt ollaan yksilöllisissä eroissa.
    Sukupuolista aina turvallisempi on vastakkainen,viimekädessä.Mitä epäsosiaalisemmista roduista on kyse,sen parempi valinta.

    Jos haluaa yhdessä pitää huoletta,niin itse en koskaan yhdistäisi ihan pientä,jotain linnunluutyyppistä tirriäistä ison kanssa,koska ihan puhtaan vahingon sattumisen vaara on suuri.Itse suositan,että olisi ainakin niin vahva tirri,että ei leikinpyörteissä tai vahingossa mene pannukakuksi.
    Pentuna toki pitää olla tarkkana,kaikki kun pieniä ovat kääpiöissä.

    Kun iso tulee taloon,niin jos se on varsinkin kasvuvaiheessa ihan kooho,niin on hyvä vähän sitä toppuutella,jos se yrittää käyttää pienenpää keilapallona,eikä pieni sille oikein pärjää.Eli kannattaa heti kättelyssä ohjata sitä isoakin oikeaan toimintaan,ettei vahingossakaan linttaa pienempäänsä.Varsinkin jos on raju rotu kyseessä,niin siinä varhaismurkun paikkeilla on vielä järki kateissa,ja kroppa vaan toimii,rajustikin :D

    Yksin keskenään en jättäisi,ennenkuin osaavat varoa/huomioida kunnolla toisiaan (leikkiä oikeaoppisesti ym.).
    Ja jos/kun jättää,niin kannattaa olla sitten aika varma,että toimeen tulevat.Riski erikokoisissa kun on aika suuri,jos jotain kahnausta tuleekin.

    Siinä nyt tärkeimmät.
  3. Se,että jaetaan koon mukaan,on vähän huono juttu (kuten mainitsitkin),koska ryhmiin tulee hyvin eritasoisia,ja ryhmäkoulutuksissa silloin koulutus vaikeutuu.
    Minusta senkin vuoksi on parempi,että on koot yhdessä,että siinä ne osaltaan myös tottuu erikokoisiin.
    Voihan tarvittaessa pistää vaikka tirrit vierekkäin,ja sitten isot vierekkäin ja väliin hieman välimatkaa.
    Tosin silloin kun itse olen sekaryhmiä koulutellut,niin ei ole ongelmaa ollut ja tuolla jossa on kaikenrotuisia ,niin koissut jaetaan aina tason mukaan.

    Noit järjestyshäiriöt :D välttää sillä,että koulutuksen alussa pitää selkeän infon siitä,miten haluaa ryhmässään käyttäytyvän.Minulla se on ainakin toiminut.
    Itselläni ei ole vastaan oikeastaan minkään "porukan " kouluttelua vastaan.Tosin itseasiassa mieluummin kouluttelen nimenomaan niitä haasteellisempia.Joutuu sitten vähän niitä aivonystyröitäänkin enemmän käyttelee.Ja oppiikin joskus itsekkin taas enemmän.Jollei muuta,niin ainakin itsehillintää.Varsinkaan kun ei omaa niitä lehmänhermoja,vaan ihan jotain muuta :DDD
  4. "Juolahtaako..." Nyt on pakko kysyä,että onko lukemisen ymmärtämisessäsi jotain vikaa? Juurihan tuota sivuuttiin,kun roturisteyksistä oli puhetta. Ja yhä edelleen,se veri itsessään ei mitään muuta,vaan sen pitää olla tervettä ja oikein valittua,että se tuottaa tulosta.Yhä edelleen pelkkä rotujen heitto yhteen,eli sekarotuisuus ei itsessään mikään tae ole.

    En vastaa kysymyksiin :D .Enköhän ole melko kovin yrittänyt nimenomaan perustella mielipiteitäni.Viimeksi mm.roturisteyksistä. Minä en siis ole se,joka vaan heittelee linnkiä linkin perään,eikä ole itse pahemmin mitään mielipidettään perustellut ;)
    Ethän ole edes siihen selkeään kysymykseen jonka esitin,vastannut...

    "Onko sinulla..." On.Käyppä lukemassa esim.koulutuspalstoja.Kyseleppä ongelmakoirakouluttajilta.Käyppä vaikka josssain ihan live-elämässä koiramaisissa jutuissa,kuten koirakoulutuksissa,missä käy myös sekisten omistajia ja keskustele heidän kanssaan.Eli ihan jotain kongreettista välillä :D,niin voit itsekkin todeta asioita.
    Myöskin koiranmyyntipalstolla sekisten aikuisten koirien myynti on melkoisesti lisääntynyt verrattuna entisaikaan.Ja kun määrät kasvaa,niin muitten muittenkin asioitten määrä siinä sivussa kasvaa ;)

    " Tai mistään muusta väitteestäsi".Noh,omat "väitteeni omat sentään vähän enemmän kuin vastaukset linkeillä tai hokemat tutkimuksista ;D
    Ai niin,yksi vastaus vielä,eikä nytkään pelkällä linkillä :D Kysyit tarpeen määrästä rotukoiriin.Ja mielipiteeni on,että tarkkaa en pysty sanomaan.Tuskin kukaan,koska pitäisi jotenkin kartoittaa.Mutta todennäköisesti määrällisesti vähemmän,koska niitä on vähemmän kuin rotukoiria,tietääkseni ainakin Suomessa :D
  5. Juuri tähän tyyliin :)