Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Enemmän voisi sanoa ihan puhdasta omaa mielipidettä,jos tietäisi mistä perinnöllisestä sairaudesta on kyse.
Kun on mm.niitä,joita voi käyttää esim.yhdistämällä terveeseen.Ja sitten taas toinen ääripää,joita ei pitäisi käyttää ollenkaan,mutta ei ole suljettu pevisalla niin,että valitettavasti kasvattaja pystyy käyttämään...
Et voi tehdä viimekädessä yhtään mitään,jos kyseessä ei ole pevisan vika.Tosin ei tarvikkaan,koska siihen vaaditaan virallinen tulos ja pentuja ei voi rekisteröidä,jos pevisa sulkee ulos.
Sen mitä voit tehdä,jos haluat,ja varsinkin jos sairaus on vakava,niin ilmoittaa tuloksen jalostustoimikunnalle.
Ylipäätään siis siksi,että saadaan arkistoitua tietoa.Jos jostain sairauksista saadaan riittävästi tietoa/näyttöä,niin siitä on ainakin se hyöty,että jos mahdolllista,niin vastuullinen yhdistys voi sen laittaa jalostussuosituksiin,ja vielä voimakkaampaan eli pevisaan,jos tarvetta ilmenee.
Kasvattajien toimintaan on aika vaikea puuttua (jos aihetta katsoo) virallisesti,ellei he riko selkeästi kennelliiton asettamia sääntöjä tai tee eläinsuojelurikosta.Noit nyt pääasiallisesti.
22.02.2011 20:04
No minun näkemykseni mukaan,jos tarkkoja ollaan,ja jos nyt oikein ymmärsin,niin se elämäntapailija taisi olla enemmän oikeassa...
Eli jos siis kyse on yhdistetystä jalankulku ja pyörätiestä,niin käsittääkseni jalankulkijan kuuluu kulkea (jos prikulleen mennään)niin ensinnä samaan suuntaan samalla puolella tietä(jos kummallakin puolella on mainitsemani)kuin autot menee eli liikenteen suuntaisesti.Jos taas vaan yhdellä puolella koko homma,niin silloin tietty siellä.
Siellä taas jalankulkija kulkee nimenomaan oikeaa puolta.Se onko koira taluttajaansa nähden oikealla vai vasemmalla sivulla,sillä ei merkitystä.
Jos pyörätie on merkitty erikseen ,niin silloin jalankulkija kulkee siellä jalankulku osuudella,mutta suunnat samana.
Tuollainen mielikuva minulla on,mutta viimekädessä miten lain mukaisesti tuota katsotaan,jos rikkeitä tulee,niin ei kait niihin pahemmin puututa meni miten meni.Paitsi pyörätiellä liikkumiseen ym.väärin.
21.02.2011 10:06
Käsitin,että lenkeillä ei,ainakaan toistaiseksi (omistajan kanssa) tappele.
Eli toisaalta voi sisällä olo laukaista ns.resurssipulaa,joka tekee sen,että sisällä lähinnä tunteen kuumuu.
Siihen kun lisää,että sisällä on paljon sellaisia elementtejä,jotka voi laukaista kuumuminen.Kuten tuo kertomansa sänkyjuttu.
Mutta ylipäätään noissa jutuissa on se omistajan käytös tärkeää.
21.02.2011 09:51
Noh,eipä noit ihan helpommasta päästä ole,joten vaikea sanoa,miten tulee onnistumaan viimepeleissä...
Mitään kikkakolmosia ei ole,noilla eväillä lähtisin,jotka kerroin.
Vois ehkä auttaa,jos vaikka joku pätevä ulkopuolinen tsekkais tilanteen,jos vaikka löytäis jotain ehkä syytäkin.
Välttämättä sitä ei ihmeemmin tarvi tosin olla.Riittää kun ei tulla toimeen,varsinkaan kun ei mitään ihan ykkös laumakoiria olla.
Nuorempi rupeaa olemaan nyt pikkuhiljaa siinä iässä,että alkaa näkymään pikkuhiljaa vasta,se perimmäinen luonne.Tosin tuontyypin koirat kehittyy niin hitaasti,että voipi sieltä pikkuhiljaa muitakin yllättäviä juttuja vielä ratkaistavaksi tulla.
Sekin voi aiheuttaa ongelmaa,että kun kummatkin sotkut on aika puhtaasti työkoirista tehty,ja jos ei pääse itseään toteuttamaan ,niin voipi alkaa yhdessä pinnaa kiristämään.Jos ei riittävästi sopivanlaista/oikeanlaista toimintaa saa,niin johonkin se turhautuma sitten saattaapi alkaa purkautua.
20.02.2011 19:04
Näissä jutuissa olisi hyvä tietää aina rodut.Jos on esim.tietyistä kyse,niin sanoisin,että todennäköisesti jos tuossa tilanteessa ollaan,niin todennäköisesti eristys .Tosin ihan "pahimmista" roduista ei taida olla kyse,koska koirat olisi jo eristetty jo siitäkin syystä,että lekurin kulut olisi melko kovat...
Mutta perusjuttuja vaan,että selkeä nollatoleranssi kaikenlaiselle turhanpäiväiselle urputukselle,edes yritykselle.Ylipäätään koirille selkeä marssijärjestys,löysät pois eli koirat mahdollisemman hyvin hanskaan.
Ennakoiminen ja sellaisten tilanteitten huomioonotto tarkoin,missä saattaa kuumua.
Mitään kikkakolmosia ei tuohon ole,varsinkaan mitä vaativimmista roduista (vähemmän sosiaalisista) on kyse.
Helpommat on mahdollista saada jämptillä omalla toiminnalla hyvinkin kondikseen,siitä eteenpäin sitten ei välttämättä aina oma toimintakaan pelkästään auta.Että tuuria tarvitaan...Noh,ääripäässä sitten ei auta välttämättä tuurit eikä hoosiannat...
20.02.2011 18:34
On.Sekaporukka.
Pistetääs sitten ihan perusasiaa...
Kun lähtee miettimään tuollaista jengiä,niin yksi huomioonotettava on rodut.Eli mitä sosiaalisempi rotu (lajitovereitaan kohtaan),niin sen parempi mahdollisuus tulla toimeen porukassa.Toki niitäkin on,jotka omat hyväksyy,useinmiten,vaikkei ulkopuolisia niinkään.
Tämä tärkeää,koska jos ei tulla toimeen,niin riskit on suuret,jos matseja pääsee syntymään.
Usein tosin ihmiselläkin on suuri rooli,miten osaa sen porukkansa handlata ja tehdä pelisäännöt selväksi.
Mutta aina sekään ei vaan auta.
Pitää tuntea vähintään ne jo olevat(oleva) koirat hyvin.Miettiä tarkoin,minkälainen se on.Toiset(useimmat) hyvinkin pitää seurasta,sitten on niitäkin,jotka ei välttämättä muita kavereiksi halua.Eli nyt ollaan yksilöllisissä eroissa.
Sukupuolista aina turvallisempi on vastakkainen,viimekädessä.Mitä epäsosiaalisemmista roduista on kyse,sen parempi valinta.
Jos haluaa yhdessä pitää huoletta,niin itse en koskaan yhdistäisi ihan pientä,jotain linnunluutyyppistä tirriäistä ison kanssa,koska ihan puhtaan vahingon sattumisen vaara on suuri.Itse suositan,että olisi ainakin niin vahva tirri,että ei leikinpyörteissä tai vahingossa mene pannukakuksi.
Pentuna toki pitää olla tarkkana,kaikki kun pieniä ovat kääpiöissä.
Kun iso tulee taloon,niin jos se on varsinkin kasvuvaiheessa ihan kooho,niin on hyvä vähän sitä toppuutella,jos se yrittää käyttää pienenpää keilapallona,eikä pieni sille oikein pärjää.Eli kannattaa heti kättelyssä ohjata sitä isoakin oikeaan toimintaan,ettei vahingossakaan linttaa pienempäänsä.Varsinkin jos on raju rotu kyseessä,niin siinä varhaismurkun paikkeilla on vielä järki kateissa,ja kroppa vaan toimii,rajustikin :D
Yksin keskenään en jättäisi,ennenkuin osaavat varoa/huomioida kunnolla toisiaan (leikkiä oikeaoppisesti ym.).
Ja jos/kun jättää,niin kannattaa olla sitten aika varma,että toimeen tulevat.Riski erikokoisissa kun on aika suuri,jos jotain kahnausta tuleekin.
Siinä nyt tärkeimmät.
20.02.2011 11:19
Rakas papparainen on 13 V :),joten en ihan riskaa sitä kovilla pakkasilla enää lenkittää.Nuorena miehenä kyllä paineli treenejä myöten kelillä kun kelillä.
Mutta suosittelen hihuillekkin tossuja.Tekee sitten lenkit mukavammaksi,jos paleltaa tassuja,ja voi vähän kovemmalla pakkasilla nuttujen kera reippailla :)
Minulla on tuon Ruattin rinsessan myötä tullut tossut tutuiksi eli eka koiruus,joka on herkkätassu.Ja tossujen kanssa ei tassut palellu :)
19.02.2011 17:05
Kudo tai ompele nenämyssy :)
19.02.2011 16:51
Voisi loppua minunkin puolestani,vaikka ihan hienoa on ollut,että on lumellisesti ollut kunnon talvi :)
Mutta pakkaset saisi kyllä nyt pienentyä,ja kunnolla.
Harmittaa,kun papparainen ei ole taaskaan ollut moneen päivään lenkillä,ja kuitenkin olis iän puolestakin hyvä perusliikkuminen olla säännöllistä :/
Kotona se on sitten jyrsiskellyt luita ajankuluksi,kun muut on lenkillä.Eipä tarvi ainakaan pelätä,että isompi turpa tulee viereen väijymään :D
Eipä taida pikkihihutkaan oikein omimmillaan näissä pakkasissa olla.
Papparainen ky
llä jo odottaa kovasti kesää,että pääsisi pihalle aurinkoa ottamaan.Nyt jo harjoitellaan,että siirretään punkkaa auringon mukaan :D
On sentäs komeita auringonpaisteita ollut.Alkutalvesta kun niitä turhan tahkeesti kun oli.
19.02.2011 11:51
No siis ylipäätään maha voi mennä mistä vaan sekaisin,noistakin jostain,jos on mennäkseen.
Mutta jos koiran normisafka ei mitään aiheuta,niin helposti saat selväksi mikä noista,antamalla yhtä ainesosaa pelkästään.Niin kannattaa myös toimia,jos ylipäätään haluat monipuolistaa ruokaa muullakin kuin teollisella.
Voihan se olla niinkin,että siinä on tullut vaan uusia ainesosia sen verran kerralla,tai yleensä määrällisesti,ettei vaan siksi sovi.Koiranmuonaa pelkästään syöneet koissut usein on herkempiä ylipäätään ruuan muutoksille.
Mutta älä pois heitä,syö itse.Hyvältähän tuo kuulostaa :D
Muuten en ruokavalioon puutu,koska oma kantani on ylipäätään niin suoraviivainen ruuan suhteen...
Ruokkisin kuitenkin kaksi kertaa vaan päivässä,ellei koira jonkin sairauden takia useampaa tarvi.
Parempi olisi,niin suolella olisi sitten vähän enemmän sitä lepoaikaakin.
18.02.2011 16:51
Ihan hyvä pointti ja näkökulma.
Tosin itselle sääpuolella ei ole ollut mitään merkitystä.Noh,ehkä siinä mielessä,että en nyt ihan jotain niin alastonrotua :D ottaisi,jolle ylipäätään vähänkin kylmempi on jo kauhistus.
Lähinnä lähtökohtana on ollut turkissa lähinnä se,että on helppohoitonen ja vaivaton.En viitsi turkkia pruleerata,saati edes peseskellä usein.
Säänkestävyydeltään taitaa olla lähinnä ollut ne keskikohdan rodut.Ei ääripään.
18.02.2011 16:31
Allekirjoitan,että noinkin voi osaltaan olla.Toisaalta taas,kun on esim.tehty tutkimuksia tuossa keskustelluissa asioissa,niin voisi ehkä sitten myös sanoa,että rotukoirien omistajilla on pienempi kynnys vakuuttaa koiransa kuin sekarotuisten.Ja sitä kautta taas tietoa tulee tilastoihin....
No joo,onhan asioissa parantamisen varaa,ja koirien terveydentiloissa toden totta.Se sitten,mitä kukakin uskoo,ja miltä tiimoilta,onkin sitten omajuttunsa.Kuten on jo nähty näisskin kirjoituksissa.
Mutta saapi riittää nyt tämä topiikki tällä kertaa osaltani.
16.02.2011 19:51
Voi olla,että mielipiteeni on muuta,mutta myös omiani,ei pelkästään vaan tutkimusten" fanittamista" ;)
Mutta esim.viime viestissäni olevat on ihan helppo tarkistaa,senkun vaan ryhdyt ottamaan selvän.Saat sitten ihan oikeita omia mielipiteitäkin.Paikkoja jo mainitsinkin.
"asiatiedossa tappiolle"Ai,onko tämä sinulle joku kilpailu.Okei,no sitten...
Minulle ei ole ollut.
Mutta tähän on hyvä lopettaa tämä asia,mielipiteet tai linkit on on tullut kohtalaisen selväksi :D
Lyhyesti,sinun mielestäsi se,että pistää kahta eri rotua yhteen on tae terveydestä ja tie onneen,minun mielestä ei,vaan vaatii muutakin...
Muutenkin turha enää keskustella siinä vaiheessa,jos toisen anti ei ole enää muuta kuin kirjoitusvirheisiin tarttumista,eikä edes selkeeseen oleelliseen kysymykseen saa vastausta,vaikka jokusen kertaa sitä on kysynyt.Se siitä asiatiedoista toiselta puolin :D
ps.Minunkin rotuyhdistykseni ovat kiinnostuneita kaikista tilastoista ym.joissa on jotain kartoitusta oman rodun esim.terveyden tilasta,oli se sitten vanhoja tai ajantasalla...Se taas on eri asia,uskooko siihen,että nykypäivän sekarotuiset on terveempiä tai kahden eri rotuisen veri takaa automaattisesti ja itsessään,saati sana sekarotuinen paremman tai edes hyvän terveyden :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
16.02.2011 19:18
Se,että jaetaan koon mukaan,on vähän huono juttu (kuten mainitsitkin),koska ryhmiin tulee hyvin eritasoisia,ja ryhmäkoulutuksissa silloin koulutus vaikeutuu.
Minusta senkin vuoksi on parempi,että on koot yhdessä,että siinä ne osaltaan myös tottuu erikokoisiin.
Voihan tarvittaessa pistää vaikka tirrit vierekkäin,ja sitten isot vierekkäin ja väliin hieman välimatkaa.
Tosin silloin kun itse olen sekaryhmiä koulutellut,niin ei ole ongelmaa ollut ja tuolla jossa on kaikenrotuisia ,niin koissut jaetaan aina tason mukaan.
Noit järjestyshäiriöt :D välttää sillä,että koulutuksen alussa pitää selkeän infon siitä,miten haluaa ryhmässään käyttäytyvän.Minulla se on ainakin toiminut.
Itselläni ei ole vastaan oikeastaan minkään "porukan " kouluttelua vastaan.Tosin itseasiassa mieluummin kouluttelen nimenomaan niitä haasteellisempia.Joutuu sitten vähän niitä aivonystyröitäänkin enemmän käyttelee.Ja oppiikin joskus itsekkin taas enemmän.Jollei muuta,niin ainakin itsehillintää.Varsinkaan kun ei omaa niitä lehmänhermoja,vaan ihan jotain muuta :DDD
16.02.2011 18:54
"Juolahtaako..." Nyt on pakko kysyä,että onko lukemisen ymmärtämisessäsi jotain vikaa? Juurihan tuota sivuuttiin,kun roturisteyksistä oli puhetta. Ja yhä edelleen,se veri itsessään ei mitään muuta,vaan sen pitää olla tervettä ja oikein valittua,että se tuottaa tulosta.Yhä edelleen pelkkä rotujen heitto yhteen,eli sekarotuisuus ei itsessään mikään tae ole.
En vastaa kysymyksiin :D .Enköhän ole melko kovin yrittänyt nimenomaan perustella mielipiteitäni.Viimeksi mm.roturisteyksistä. Minä en siis ole se,joka vaan heittelee linnkiä linkin perään,eikä ole itse pahemmin mitään mielipidettään perustellut ;)
Ethän ole edes siihen selkeään kysymykseen jonka esitin,vastannut...
"Onko sinulla..." On.Käyppä lukemassa esim.koulutuspalstoja.Kyseleppä ongelmakoirakouluttajilta.Käyppä vaikka josssain ihan live-elämässä koiramaisissa jutuissa,kuten koirakoulutuksissa,missä käy myös sekisten omistajia ja keskustele heidän kanssaan.Eli ihan jotain kongreettista välillä :D,niin voit itsekkin todeta asioita.
Myöskin koiranmyyntipalstolla sekisten aikuisten koirien myynti on melkoisesti lisääntynyt verrattuna entisaikaan.Ja kun määrät kasvaa,niin muitten muittenkin asioitten määrä siinä sivussa kasvaa ;)
" Tai mistään muusta väitteestäsi".Noh,omat "väitteeni omat sentään vähän enemmän kuin vastaukset linkeillä tai hokemat tutkimuksista ;D
Ai niin,yksi vastaus vielä,eikä nytkään pelkällä linkillä :D Kysyit tarpeen määrästä rotukoiriin.Ja mielipiteeni on,että tarkkaa en pysty sanomaan.Tuskin kukaan,koska pitäisi jotenkin kartoittaa.Mutta todennäköisesti määrällisesti vähemmän,koska niitä on vähemmän kuin rotukoiria,tietääkseni ainakin Suomessa :D
16.02.2011 18:18
Niin,tuttua asia,ja jota sivuttiinkin tuolla muutamassa viestissä ;)
Oliko tässä kenties sinulle jotain epäselvää,vai mikä oli viestin tarkoitus?
Kysymykseenihän tämä ei ollut vastaus,vaikka ihan tärkeästä asiasta olikin linkki.Odotan siis yhä vastausta kysymykseeni :)
16.02.2011 17:21
No minä vastaan gurulle omalta osaltani,että olen,yhen.Tais olla samalla vuosikymmenellä.Oli niihin aikoihin,kun ei viellä pahemmin maksullisia yksityisiä koirakouluja ollut.Ihan hyvin se meni,kuri kun armeijassa pidettiin :DDD,vähän kuin muutenkin :D ja edettiin suunnitelman mukaan.Yksi jopa (harvinaista rodussa) pienellä briiffauksella päätyi jopa tokokisaamaan,ja ihan kivasti rotuaan mainosti :)
ps."Koirat oli se pienin murhe".Eikös yleensäkin :=D
Niin,ja minä en juo kahvia,yöks...
16.02.2011 13:50
Missä olen sanonut,ettei roturisteyksistä ole hyötyä?
On nääs kaksi eri asiaa nimenomaan ne roturisteykset,joilla ainakin rotukoiraihmisten parissa tarkoitetaan nimenomaan hallittua,pitkäjänteistä jonkun toisen rodun mukaan ottoa,tietyksi tarpeen vaativaksi ajaksi,jolla annettavaa.Jota siis tehdään valvotusti,jokainen jälkeläinen terveystutkituttaen ja tarkassa seurannassa ja siis sukupolvet hyvin tuntien ja jälkeläiset.Kyse on siis jalostuksesta,kantaa parantaen ja käyttäen terveitä koiria ;)
Eli siis aivan eri asia,kuin pelkkä sekarotuisten teettäminen,joka on jotain ihan muuta...
Ja mainitsemani esimerkistä tuolla toisaalla.Kyse yhä edelleen siitä,ettei se,että pistää kaksi erirotuista yhteen itsessään tee parempaa jälkeä.Tuon paremmin en sitä pysty enää sanomaan.Ymmärrät tai et,tai olet ymmärtävänäsi tai et...
Ja tuostahan olenkin kertonut mielipiteeni,että sekikset on terveempiä,tutkitusti...
Mutta vastaisitko kysymykseeni missä laitoin sen esimerkkini?
16.02.2011 13:37
Olen pitkälti samaa mieltä.
Sen verran sanoisin (ison kaupungin pitkäaikaisena kouluttajana),että toinen ryhmä pikkukoirien omistajia,jotka on yleistyneet,niin nimenomaan ennakkoluulottomat nuoret,jotka haluavat harrastaa niillä pienilläkin.Harvemmin on mitään kisatähtäintä,mutta haluavat vaan touhuta koiransa kanssa ja saada myös kivaksi kaveriksi :)
Itse olen tavannut myös hyvinkäyttäytyviä kääkkiä,viimeksi ollessani viimeisessä tokokokeessa.
Samoin olen tavannut myös hihuleita.Mutta se,että niissä tuppaa olemaan ihan jotain muutakin on pitkälti sama syy,kuin yleensäkin käytösongelmissa eli vääränlainen rotu itselle.Samanlailla tirreissä on vahvaluonteisia koiria,kuin isoissa,ja jos niitä ei handlaa,niin katastroofin ainekset on valmiina...
Samoin myös se,että kun ei sitten millään tajuta,että ihan samoin,isoissa kuin pienissä on rotuja,jotka on hyvin aktiivisia,toimintatarmoisia,joiden tarvisi ehdittomasti saada riittävän fyysisen toiminnan lisäksi myös sitä nupin käyttöä.Se kokohan itsessään ei tee koiraa siksi tissinvälissellaiseksi,se vaan mahdollistaa sen sellaiseksi helpommin :/
Hyvä esimerkki myös nuot mainitut rodut.
16.02.2011 13:20
Juuri tähän tyyliin :)
16.02.2011 12:43
121 / 262