Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Komppaan Kukkissetää lainsäädännöstä.Nimenomaan monessa maassa tiukennuksia halutaan lisääntyneitten ongelmien johdosta.
"Suomen puistoissa koira ei saa edes olla".Onko tämä joku tänään tullut asetus voimaan,kun en ole moista kuullutkaan.Tähän ikään asti on ainakin itse tullut melkoisen paljon puistoissa koirien kanssa kierrettyä, niin omassa kaupungissa,kun reissuissakin.Ja kun asunut parin puiston vieressäkin,niin melkoisen paljon ne on tullut kierrettyä.Ja viime viikolla olin jopa kouluttelemassa erään yhdistyksen koirakoita viimeksi yhdessä kaupunkini pääpuistossa...
Se sitten jos jossain jotain poikkeuksia on,en tiedä,mutta yleisesti tuskin voi sanoa,etteikö saisi mennä.
07.10.2010 10:38
Itse tiedän useita jalkoja telonneita koiria.Kannuksia en toistaiseksi yhtään.Minullakin on ollut yksi jalkansa telonnut ja itseasiassa potentiaalisia siihen vähän jokainen...
Eli jos ajattelee kannuksen poiston loogisuuden mukaan,niin koirilta pitäisi poistaa myös kintut.
06.10.2010 18:55
Typistyksiä vastaan.Jo pelkästään siitä syystä,että tekeminen on kivuliasta ,ja koirille osat on tärkeitä kommunikaatiovälineitä.Enkä ihmettelisi,että joissain tapauksissa voi vanhempana aiheuttaa haamusärkyäkin.
Viiksien leikkaaminen on eri juttu.Ainut yhteinen piirre edellisen kanssa,että on ihmisen turhamaisuudesta johtuvaa.
06.10.2010 18:51
Kieltämättä joskus tulee mieleen,että oiskohan ainakin osalla julkisuuden henkilöllä koira otettu vähän niinkuin nostamaan profiilia osaltaan...
06.10.2010 18:43
" Missä vaiheessa olen antanut kuvan..." Siinä vaiheessa,kun olet tuonut esiin,että se on pehmeää,sanot sen antavan meille,ja tuot sitä esiin suurinpiirtein positiivisesti,vaikkakin on takana inhoamasi johtajuus,jota muilla tuomitset hyvinkin vahvasti.
Ja kun siis se paikannäyttö on ensin tehty,niin sitten motivoidaan,öh.Meneeköhän jotenkin oudosti? Eikö pehmeässä tavassa motivoida,ei odoteta tai nähdä jokaisessa potentiaalinen ongelmatapaus ?
Minusta on tosi outoa puhua samalla sanalla (se puhuttu sanojen käsitteellisyys ja määre ;) ) noinkin eri tavoista toimia, eli sanoilla pehmeää ja motivoivaa...
"Mistä helvetistä..." Nii-in,mistähän lienee...
Kuten olen monesti sanonut,että tuot sitä kuitenkin positiivisesti esiin,kun taas samanlaisissakaan tapauksissa et voi sitä muilta hyväksyä ;)
Täytyy sanoa,että vaikka kuinka yritän ymmärtää,niin en ymmärrä,mitä tarkoitat nyt.Eli jos odotetaan ensin ongelmia koirille (jokaiselle ?),sitten ne korjataan,ja sitten voidaan edes koulutuksessa käyttää motivointia/makupalaa,niin miten ihmeessä voidaan puhua pehmeästä kasvatusideologiasta O_
Ja vielä siitä kauniisti kävelemisen tekniikan opettelusta,normielämän asiasta.Jos odotetaan ensin virheitä (ongelmakoirako ? ) ,korjataan tilanne pakotteilla,eli normaalia kasvatusta pevi-ideologiassa(ei missään nimessä siis saa käyttää sitä arvostamaasi positiivista vahvistamista),niin miten ihmeessä voit edes tuon valossa sen erottavan yleisemmin käytetyistä tavasta toteuttaa johtajuutta,ja tekevän sen muitten samalla tekevien tavan ei-pehmeäksi tai huonommaksi,saati tuomittavaksi.Noinhan se usein käytännössä menee,paitsi ettei siinä mitään koiran paikalle laittamista alinpaan kastiin tehdä,tai ensin tehdä jonkun ihme ongelmapsykologian kautta...
Miten pevityylissä se on pehmeää kotikasvatusta,mutta ei peviläisten tekemänä ei?
Vai tullaanko taas siihen,että yksi sun toinen tekeminen otetaan pois kokonaisuudesta...
Jotenkin outoa tapaa irrotella asioita kokonaisuuksista,eli nyt puhuttaessa johtajuudesta ja sen hyväksyttävyydestä.Miten sen voi siis jossain hyväksyä,joidenkin tekemänä kuitenkin,vaikka osana,ja taas joidenkin tapauksissa ei sitten millään.Ei vaan ymmärrä...
06.10.2010 18:05
"Tiedän pevissä..." Tiedätkö nyt ihan varmaan? VASTAA nyt viimeinkin käytännön esimerkkinä.Sitähän olen monesti kysynyt ?MITEN se ilmenee kotikasvatuksessa? Miten se poikkeaa täällä kirjoittavien tavasta niin,että se on eri asia sinulle,eikä niin paha (enkä tarkoita jotain omituisia tilapäisiä hörhökirjoituksia). Please,kuulisin niiiin mielelläni.
Sanoit makupaloista KOULUTUKSEN yhteydessä.Mutta pysytään siinä itseasiassa eli peruskasvatuksessa,normielämän asioissa.MISSÄ siellä käytetään esim.makupalaa? Olenko nyt ihan läpiä päähäni puhunut toistaessani,että ne eivät ole sallittuja siinä,täh ?
Jos sinulla ei ole hajua täällä kirjoittavien "johtajuudesta" ja koiranpidosta tuohon nähden,mitä siis nimenomaan on väännetty,ja mitä itse yritän selvittää kirjoituksistasi,niin miten olet voinut sitä niin kovin arvostella muitten kuin pevin yhteydessä? Tämä on se,mitä ihmettelen.Miten näet sen ja missä määrin niin poikkeavaksi,että hyväksyt sen paremmin ? Se on tosi,että toki mielipiteesi on mielipiteesi,mutta haluaisin todella kuulla.miten pevi voi olla pehmeää,mutta täällä kirjoittavissa et sitä näe? Siis vielä kerran,mistä tulee se poikkeava ero?
Ja tuosta eläinsuojelullisesta,minä ymmärsin,kun toit sitä sanojesi tueksi.Mutta sitä en ymmärrä,että samanaikaan puhut jonkun ryhmän pehmeästä koulutuksesta,joka toisille on taas huonoa.Ja jota varsinkaan sey ei ymmärrä.Eikö siinä ole ristiriitaa,mitä tuot sanojesi "tueksi"? Ainakin minä niin näen.
06.10.2010 18:04
Siis peruskasvatuksessa?
Sen mitä itse tiedän,niin taitaa löytyä monennäköistä,kuten täältäkin.Tosin esim.tietyissä itäblokin maissa varsinkin vähän karskimpien rotujen kanssa halutaan,että ne ovat myös sitä...
Mutta ylipäätään puolin ja toisin,kuten ihan myös koulutuksessakin.
Tuosta vapaana pidosta olen ymmärtänyt,että ne ovat koiria,jotka on sosiaalisia ylipäätään luonnoltaan.Osa on kyllä ihan koulutettujakin,siis ettei mene muiden luo ym.Mutta kyllä niistäkin maissa löytyy ihan samalla lailla kuin täällä,koiria jotka ovat ärripurreja.Niitä vain ei pidetä auki ja ne ei välttämättä niinkään ulkoile paikoissa,jossa muita on eritoten vapaana.Ja jossain euroopan maissa on myös käytössä kuonokopat tuonsortin koirilla aika yleisesti.
Ulkomaila on myös ihan samoin kuin täälläkin koirakouluja myös. Ja itse asiassa hyvinkin eritasoisia,jopa samassa maassa.
Voipi olla osaltaan se,miksi vapaana joissain pidetään,ei kaikissa,että siellä myös puututaan tiukemmin,jos koiran kanssa mokaa.Ehkä se on tehnyt sen,että niitä huonosti käyttäytyviä ei sitten vaan pahemmin näy.
Se sitten hankitko,niin on omaa harkintaasi.Ja myös nimenomaan,minkätyyppinen sopii juuri omaan käteesi ja mitä olet valmis saadakseen sen yhteiskuntakelpoiseksi.Siinä se suurin virhein tehdään useinmiten,kun otetaan ihan väärä rotu.
Se sitten,käykö joku kimppuun,niin ei voi kun toivoa,ettei niin kurjasti koskaan käy.
06.10.2010 17:05
Olen hämilläni,ja johtuen siitä,mitä olet täällä kirjoitellut ja ylipäätänsä suhtautumisessa.Siksi olen hämilläni.
Miten voit pitää peviä pehmeämpänä ylipäätään,kun et pidä täällä kirjoittavien.Kerro kongreettisia esimerkkejä? Mitä täällä kirjoittavat niin,että se on vaan hyihyi?
Ota joku selkeä vertailu.
Eli siis ensin koiran pitää tietää olevansa kastin alin,jolloin sitä voi kouluttaa motivoiden joidenkin mielestä.Ja se on silloin mielestäsi ok o_O
Ei ymmärrä.Minä näen tuollaisen tavan toimia nimenomaan sinä dominointina ;),ja kun luen kaikki kokonaisuudeksi,niin jaa-a...
"Rankka tapa..." Eli kun pevi ei ole sinusta rankkaa,niin nyt haluaisin kuulla,mikä tekee täällä kirjoittavien tavan toimia ja uskoa johtajuuteen (miten uskovatkin) rankaksi,ja niin,ettet sitä hyväksy ?
Mitä he tekevät niin toisin ja väärin,että ensimmäisen pidät hyväksyttävänä ja olet tuonot esiin sitä (suurinpiirtein niin,että se antaa meille muille jotain tai Peetsa) ja täällä ole hyvin kärkkäästi tuominnut kaikki johtajuuteen uskovat (on sitten mitä onkin),edes tuntematta heidän tapaansa toimia jo pelkästään sanan "johtajuus" perusteella.Siis en todellakaan ymmärrä,miten se voi olla joittenkin yhteydessä ihan ok,kunhan nyt vaan sanoilla kikkaillaan,ja toisilla ehdoton kauhistus.Tämä epäloogisuus tässä nyt on se,joka kovasti häiritsee...
"Myös makupaloja käytetään koiran motivoinnissa".Pysytään yhä alkuperäisessä,eli kasvatuksessa.Yhä edelleen,tietääkseni he ovat sitä ihan normielämän touhuissa,kuten ohitusten opettamisessa vastaan,NIIN kerro kongreettista esimerkkiä mitä tarkoitat(eikä siis sitä leikkiä) ?
Minä olen agilityssä tutustunut vaan niihin ohjaajiin,jotka toimivat siinä nimenomaan positiivisesti.Ja olen sitä mieltä,että se on yksi syy,kun se on laaja-alaista,niin menestystäkin on tullut :)
Mutt se on koulutusta,lajikoulutusta.
Tarkoitatko,että jos jossain lajikoulutuksessa toimii positiivisesti vahvistaen,niin silloin johtajuusajattelulla ole mitään merkitystä,vaan se onkin ok.Tai...ei,en nyt saanut tuosta kiinni yhtään mitään,sorry.
ps.Suosittelen yhä edelleen,että menet tsekkailemaan niitä palstoja,joilla peviläiset kirjoittaa.
Siellä voi löytyä,miten suhtaudutaan ulkona pelkäävään pentuun ;);) ;),hihnakävelyyn ym.perusasioihin.johtajuusjutut ym.
On stten mukavampi,kun tiedät vähän paremmin mistä puhut :)
Ja voi vähän funtsia,miksi ne täällä kirjoittavat on niitä pahiksia, vai onko :D
06.10.2010 12:28
"Muuten en tiedä..." Jos et tiedä edes tätä perusasiaa,ja nimenomaan siis peruskasvatukseen,niin miten voit puhua jostain mistä et tiedä,mitä se on ja "hehkuttaa" sitä...
Miten voit puhua siitä pehmeänä,ja nimenomaan motivoivana,jos et edes tätä peruskasvatukseen liittyvää tiedä,miten se tehdään ?
Vai tekeekö se ainoastaan asiasta pehmeämmän ja motivoivan kasvatuksen,ja johtajuuden ihan ok:ksi sinulle,että leikissä saa voittaa?Mistä tiedät ettei esim.täällä kirjoittajilla niin ole :D
"Mutta johtajuusjutuksi tuo on pehmeää..." ahaa.. Eli nyt tullaan niihin sanoilla kikkailuihin.Eli se,miten sinä määrität,on oikein ja hyväksyttävää ja voit sitä jopa kehua,mutta jos esim.täällä puhuu sanasta johtajuus,niin se on jo pelkkänä sana alistavaa,ym.
Eli siis,kun peviläiset ovat johtajuuden kannattajia,niin se on ihan ok,eli se on vaan pehmeää johtajuuten perustuvaa koirankäsittelyä,ja täällä kirjoittavilla koiran dominointia koko elämän,alistamista ym.ym.o_o
Tai kerro vaikka esimerkein (eikä sitä leikkijuttua),miten pevin tyyli tekee asian pehmeämmäksi tai hyväksyttävämmäksi sinulle.Siis ihan kongreettinen esim.kasvatuksesta ?
Laumakarkoituksesta.Sitä siis tehdään muuten kuin ongelmakoirille.Et hyväksy sitä,mutta kuitenkin hyväksyt tavan toimia,missä sitä tehdään.
Ja ne,jotka sitä mm.neuvovat,taitavat neuvoa juuri kuten Peetsa neuvoo ;)
"Peviläiset käyttävät motivoivaa kasvatusta,vain kun se on alinpana".Jösses,eli se on sinusta ok ja pehmeää motivoivaa normielämän kasvatusta,että koira ensin "laitetaan" alimmaksi ?
No kun se on laitettu,niin miten sen jälkeen se motivointi näkyy,kongreettisesti (eikä siis sitä leikkijuttua tähän,jos sopii).Kuten olen sanonut,heillähän mm.on ehdoton nounou ja hirvitys,makupaloilla ohjaus normielämässä esim.kun pentu pelkää ulkona jotain... ;) ;) ;)
"Ei näy siinä,kun näytetään paikka lauman alinpana" Miten se näkyy sen jälkeen,saisko taas tähänkin kongreettista esim,muun kuin leikkimisen?
Eli sinusta metodi on yhä edelleen hyväksyttävä,pehmeä ja motivoiva,vaikka siihen ensin tehdään koiralle paikannäyttö monilla keinoin?Eli siis et näe asioita kokonaisuutena,vaan erottelet sen mukaan,mikä sinusta on hyväksyttävää.Jolloin muitten kohdalla (pevi)johtajuusjutut,uskoi siihen miten uskoi,siitä viis,on paha,mutta sinun pitämissäsi hyvä,öh.
"Pevi näyttää hyvää esimerkkiä..." Toivottavasti tuo oli minulle osoitettuna sarkasmia...
Minä en näe mitään muuta edes yhteyttä oman ja heidän toiminnan kanssa,kun se,että sana johtajuus on käytössä,on se sitten mitä kenenkin mielestä.
06.10.2010 12:01
Ylipäätään se,että mennään sorkkimaan hormoonitoimintaa kemiallisilla aineilla on riski.Joten kun nartun ottaa,niin pitää miettiä,haluaako ne narttujen jutut kaupanpäälle vai ei.
Jos ei,niin ei ota lainkaan tai sitten miettii nimenomaan sterilointia.
Jos noita piikkejä urakalla alkaa käyttämään,tuskin kaikki lekuritkaan siihen suostuu edes,niin kasvaimien ja märkäkohdun vaara on melkoisen suuri.
05.10.2010 18:02
Ja pärskelen tietskanero onnistui näppäsemään viestin liikkeelle ennen loppua :D,sorry.
Joten jatkoa.
Summasummarum :) Käyppä tuolla parilla noitten oppien palstoilla (en osaa linkittää,löytyy googlella,jos ei ole tutut...).Lue kunnolla keskusteluja,sisäistä(tärkeää lukemisessa),niin saat kuvaa,mitä mieltä ollaan mainitsemassasi pehmeässä tavassa johtajuudesta,noudatetaanko sitä ja missämäärin ja miten ,ja miten mainitsemasi pehmeä ja motivoiva näkyy,NIMENOMAAN siinä normielämässä opettelussa ym.
Ja mitä nimenomaan se pevi-ideologia on...
Tai pistä sinne joku räväkkä :D aloitus,eli pystyyn vähän tämäntyylistä mietteitäsi kuin täällä,että johtajuus on kukkua,turhaa,alistamista ym.Niin varmaan saat selkeää tekstiä,mitä se heidän mielestään on ;)
05.10.2010 17:26
Ehkä en ole vieläkään ilmaissut itseäni riittävän selvästi,joten yritetään vielä :D
Koirahan ei synny kävelemään toivotulla tavalla siinä vierellä.Koirat opetetaan siihen,eikö?
Peviläiset (käytän nyt tuota sanaa) opettavat myös koirat kävelemään kunnolla,ihan kuin muutkin,eikö? Joka siis ainakin useille on ihan normielämän juttuja...
He opettavat sitä niin,että kun koira ei tee toivotusti,sitä nyppästään,kiskastaan (mitä lie) taluttimesta (korjaa,jos olen väärässä).
Ja he siis,vielä kerran toistettuna,ovat sitä mieltä,että näissä normielämän asioissa palkitseminen on huono asia.Eli siis maalaisjärjellä ja pilkkoamalla asia,niin että odotetaan kiellettyä käytöstä,rikettä,jolloin se korjataan.Eli suoraan kysymykseen jos saisin sen vastauksen.Onko tuo pehmeää koirankasvatusta (huom! taas siis sanojen merkitys) ja motivoivointia käytettäen? Mitä motivointia siinä käytetään? Mitä käytetään seuraamisen opettelussa? Vai siis onko asia niin,että jo pennusta koira tiputetaan "jostain" pallilta ensin,että sitä voidaan motivoiden kouluttaa? Miten se tehdään jos näin on?Ja miten se sitten opetetaan?
Siis jos noin ajatellaan,eikö se ole nimenomaan sitä sinun mainitsemaasi dominointia?
Entä kolinapurkki? Jos sitä suositellaan tosi moneen juttuun (paitsi pennulle olen ymmärtänyt),niin miten voidaan puhua motivaation perustuvasta kasvatuksesta? Minusta se on sitä,että opetetaan,palkitaan ja vahvistetaan käytöstä,ihan perusasioissakin,ei siis odoteta että ensin koira oppii virheet,ja sitten niihin puututaan pakotteilla.
"En tiedä mitä tarkoitat normaalielämällä". Esim.mainitsemani kauniisti kävelemisen opettelu.Ihan perusasiat,muutkin kuin leikkiminen ;).Myöskin meillä kuuluu normielämiseen se,että koira tulee kutsuttaessa vapaana.Se opeteaan hyvin.En ole koskaan tehnyt laumakarkoitusta.Sitähän tehdään pevissä,käsittääkseni ihan ilman,että on menty johonkin ongelmakoirakouluttajalle ongelmakoiran kanssa...
Jos sitä tehdään,kun nuori koira ei vielä toimikkaan,minä sanoisin ettei osaa,niin kuuluko tuollaineen siihen puhumaasi pehmeään kasvatukseen? Miten tuossa käytetään motivoivaa kasvatusta?
"Eli ideologiahanon se..." No jos koiraa kohdellaan syntymästä asti dominoivana ongelmakoirana,niin miten se voi olla pehmeää ja motivoivaa kasvatusta?Vai mitä tarkoitat ?
Sanoit,että vetävä koira joutuu jääkaudelle...
Taas väännetään samaa :D
Eli kun aika harva koira osaa syntymästään kävellä toivotulla tavalla,eli laitetaan jääkaudelleko järjestäen ?,(vai miten se meni se opettelu ILMAN mitään ongelmakoirajuttuja esim.pennun/nuoren kanssa,voit kertoa),niin eikö tuo ole ihan jotain muuta ajattelutapaa,ideologiaa,kun se motivoiva kasvatus :D
Sitten siitä kysymästäni,että miten,kun nuori/pentu yrittää toisen luo (jotain tuonsuuntaista).Vastasit,että ei motivointia,vaan pevinOPPIEN mukaan koiralle on näytettävä paikka laumansa alinpana o_O
Siis minusta nuoren/pennun peruskasvatukseen kuuluu,SIIS ihan peruskasvatukseen,kuuluu muitten kauniiseen ohittamiseen ohjaus.Eikö sinusta se ole peruskasvatusta? Jos on,niin missä tuossa näkyy lempeä koiran kasvatus tai positiivinen motivointi ?Näkyykö se siinä,että näytetään paikka lauman alimpana? Miten se näytetään,että voidaan puhua NIMENOMAAN siitä lempeästä ja motivoivasta kasvatuksesta?
"Se mitä olet kertonut..." Oli mitä oli,pääasia,että viesteistäni kävisi selväksi,miten toimin :)
Eli minä,kukkaistyttö :D.mm.olen positiivisen vahvistamisen kannalla normielämässäkin,jossa taas peviläiset ovat ihan "hurjasti" eri mieltä.He myös nimenomaan puhuvat siitä johtajuudesta ;)
Joku nyt ei täsmää...
05.10.2010 17:25
Ensimmäinen viestini jatkuu tässä,koska oli liian pitkä lähetettäväksi.
"laumasta karkoitus on mielestäni täysin turhaa " Minusta se on myös nimenomaan henkistä dominointia koiraa kohtaan,varsinkin kun sitä tehdään koirille,jotka ei ole edes ongelmakoiria.Minä kun en suinkaan pidä nuorta koiraa,joka ei tule luo,automaattisesti ongelmakoirana...
Pevissähän tuota käytetään,vai pitävätkö he automaattisesti nuorta ongelmakoirana...
En näe tuota mitenkään pehmeään tyyliin kuuluva,tai motivoivaan (kyseessähän on rangaistus mielestäni pikemmin).Ilmeisesti et sinäkään näe sitä positiivisena,otaksun.
Eli taas joku ei täsmää,pehmeästä,motivoivasta, kirjoituksissasi...
Joten summasummarum :)
05.10.2010 17:14
Tuota,mahdatko ehkä jotenkin sekoittaa mejän ja esim.pk-jäljen...Esim.peltojäljen.
Mejässä mennään siis ihan verellä,siihen ehdollistaen,ei makkaralla.Palkkana kaadolla (jäljen lopussa)toki voi käyttää mitä haluaakin,ja joskus makuissa käytetään makupaloja.Mutta verellä siis jälki tehdään nimenomaan metsästyskoirien jäljellä.
04.10.2010 19:45
On kyllä aika tuttua asiaa mainitsemasi motivointi,ja se on hienoa,että koulutuksessa sen mukaan menevät...
Ihan muuten tuttuajovuosien takaa,mutta myös agilitystä(perusasioita sieltä),kun jonkin verran sitä on tullut harrastettua,lähinnä kuitenkin noviisina.
Itse kyllä boikotoin asioita myös siitä näkökannasta,kuka siellä takana on.JOS ko.ihmisen toimintaa en hyväksy.Koska esim.menemällä turkistarhaajan luennolle,oli se mitä oli,niin kannatan hänen toimintaansa,oli se sitten vaikka välillisesti.Ihan samoin,kuten mainitsin,että vaikka saisin hyvän,sopivan pennun,niin en ota kasvattajalta,jonka koiranpito ei miellytä.Ostamalla häneltähän tuen ja hyväksyn myös silloin hänen toimintansa,joka taas itselleni on moraalisesti väärin.Ja kuten korostin,ei ole pakko.
En ole pahemmin nähnyt koiraa,joka syntymälahjana on saanut taidon kävellä kauniisti vetämättä,ja ylipäätään niin kuin me ihmiset haluamme.Eli toisin sanoen,onko koira jo syntymästään asti ongelmakoira,jota täytyy korjata ?Pevi-ajatuksessa? Jos siis vetävä koira on oitis myös ongelmakoira,öh.
"Miksi,varsinaisesta pevikoulutuksestahan kun puhutaan..." Häh! o_O.Siis kumpi meistä on nyt pihalla :D
Ei tarvi kun käydä noilla muutamalla heidän palstallaan,niin eiköhän sieltä saa jo ihan muuta kuvaa.Ei ihan ole pelkästä ongelmakoirakoulutuksesta kyse,vaan "ideologiasta" ja sen noudattamisesta ihan siis ylipäätään.
Yksi esimerkki olkoon se mainitsemani,miten suhtaudutaan positiiviseen vahvistamiseen normaalielämässä ;)
Eli siis,oletko sitä mieltä todellakin,että olen väärässä tuosta mitä kirjoitin,"ideologian" mukaan toimimisesta ylipäätään kuin myös asenteesta esim.positiivisesta vahvistamisesta mainitussa kohtiin?
"pertti Vilander ei ainakaan itse opeta noin".
Miten hän opettaa,ja hänen oppinsa kouluttajat,siis ne,jotka aika pilkulleen linjaa noudattaa,koiraa seuraamaan vetämättä, ihan normikoiraa? Siis ei sotketa nyt niitä ongelmakoirajuttuja.
Miten toimitaan,jos nuori koira yrittää lähteä vaikka toisen koiran luo aina ohitettaessa?Motivointi?
Ja siis tarkoitatko ihan tosiaan,että pevi -ideologia (korostan taas,ota selvää) ei ole johtajuuteen uskovaa,muutoin kun ongelmakoirakoulutuksena?
"Aiemmin olet tehnyt hyvin selväksi..." Olen tehnyt,ainakin yrittänyt :D,miten itse näen johtajuuden,jota noudatan.Se on jo vanha vitsi :D .Jos yhtään muistat,mitä olen kertonut,viimeksi vääntänyt positiivisestä vahvistamisesta normielämässä,niin uutta on lähinnä näissä jutuissa se,että pevi (ota nyt selvää mitä tuo tarkoittaa ihan siis yleisesti myös ;),toisto :S ) on lempeää ja minun jotain muuta,yhä edelleen vai?
Ihan oikeasti,mieti nyt jo tarkkaan mitä se pevi on,ennenkuin puhut minun :D,dominoinnistani pevi-ideologian yhteydessä.Minun,kukkatyttösen :DDD,joka jopa käyttää sitä karmeaa makupalaa ihan normielämän opettelussakin.
Ai niin,mutta eihän se olekkaan motivointia,vaan rangaistusvankilaa.
Mutta jos mm. sitä ei kuulu/saa/hui kauheaa,käytöstä tulee ongelmakoira ym.ym.käyttää,niin se se vasta motivointia onkin,ja vielä tooooosi pehmeää(kö) koirankasvatusta/ideologiaa o_O
Apuva,jos olisin hieno nainen,niin pistäisin käden sievästi otsalle,ja huudahtaisin oh my goodness,vai miten se elokuvissa menee :D .Mutta en ole,joten tyydyn lähtemääm vankieni kanssa pihatöihin ennen pimeää.
ps.Niin siihen mielelläni kuulisin vielä myös vastauksen,mitä mielestäsi laumasta karkoitus on?KUN ei puhuta mistään ongelmakoirajutuista.Itse olen siihen tutustunut erään ideologian kannattajien palstalla ;))),mutta kuulisin mielelläni mielipiteesi siitä...
pss.Eli siis jos opetan koiraa kävelemään sivulla vetämättä "pätkäisemällä" hihnaa,niin se ei ole alistamista/dminointia,jos ajattelen,että on vaan koulutusta.Itse toiminta siis ei ratkaise,vaan miten sen päässä ajattelee tai kenties kuka sen tekee (kö?) ;).
Ja tyhmänä koirankäsittelijänä en kyllä ymmärrä,miten omistaja syö ensin ja miten koira saa omistajan syömisestä traumoja o_O
ps.sss jos siis hauat vaikka lukea jotain viestiä,vaikka vastata siihen,niin saat esim.ne klainaukset esiin niin,että pistät katsomasiikkunan yläkulmasta oikealta ruudusta jossa viiva kiinni,eli klikkaat sitä.Ruutu menee silloin ns.alas.Sitten avaat uudestaan intervet exp.jos käytät sitä,ja menet taas normaalisti palstalle/ viestiin,jota haluat välillä tutkailla.Ja sitten vaan se klikaat alas,kun palaat vaikka vastaamaasi.
Sitten vaan alhaalla klikkailemalla kunkin sivun ruutua tulee näkyviin.
Vau,mikä nörtti olenkaan,uusi kyky itsessäni,kun ihan tietskasta jotain pääsen kerrankin neuvomaan :DDD
Jos
04.10.2010 19:34
Noh toisaalta,jos siellä ulkomailta saadaan nimenomaan hyviä jakamaan sitä tietoa,vaikkakin teoriassakin,tai muuten,niin ei ollenkaan huono juttu.
Kun joskus on niinkin,että se muitten opetus ei olekkaan niin jouhevaa kaikille,kun itselle oman koiran koulutus;),vaikka se olisikin kuinka hyvää.Aika paljon kun se koirankoulutus tieto etologiaan näkemyksen pohjalta kun on ollut jo enemmän käytettyä ja tiedostettua muualla.
Kaikesta voi aina irti saada,siksi on ihan hyvä monilta kantin.
04.10.2010 17:10
En jaksa kirjoitta kaikkea lainattua,valitan laiskuuttani.
Jos haluaa,niin selville saa,kun avaa vaikka samalla toisen sivun,jossa sama topiikki ;),niin voi seurata vaikka oman vastaamisen ja kirjoittelun lomassa.
Siis kumpi on enemmän alistamista,koiran pätkiminen hihnasta vai se,että omista syö kello kahdeksalta aamupalansa ja koira kello yhdeksältä?
Vai miten koira hahmottaa sen,ajallisesti ?,ylipäätään? ja pitää henkisenä alistamisena,kumpi syö ensin?
En itse ainakaan koirieni kupista ensin syö O_O,vaikka taitaa olla melkein terveellisempää ja monipuolisempaa välillä kuin omani :D
Ja tuo esim.siis lähinnä siitä,kun yhä vaan pähkäilen pevi=lempeää koulutusta ja sanojen tarkkaa määritettä :D,sinun näkökannastasi ja kirjoitustesi näkökulmasta suhteessa milelipiteissäsi sanaan "johtajuus",varsinkin muilla...
04.10.2010 16:57
"Hienoa näkökulmaa koiran näkökulmasta".Kuulostaa hienolta,voisiko saada esimerkkiä.Kiinnostaa kovasti,koska itse olen muutama vuosikymmenen pelannut rotujen kanssa,joiden kasvatus,saati koulutus ei ole helpommasta päästä.Jopa harrastanutkin niitten kanssa,eli motivointi kiinnostaa oikein kovasti... :)
Ihan siinä mielessäkin mielenkiintoista,kun tuossa pevimetodissa sitä puolta en ole oikein saanut esiin,varsinkaan normielämässä.Ja SIITÄHÄN täällä lähinnä olemme keskustelleet ;),joten koitetaan pysyä lähinnä siinä,eikä asianviereen mieluiten vastauksissa ;)
"Tosin pakkohan minun ei ole opiskella..." Eli toisin sanoen,sillä ei ole merkitystä,millä hinnalla,vaikka vastoin omia periaatteita (jos ne niitä ovat oikeasti,mitä kirjoitat),ja niiden ollessa muilla tuomittavaa.Oman hyödyn edessä voi siis joustaa periaatteista,ja kohdekin vaikuttaa,onko "hyvä" tyyppi vai ei,ja onko hänen tapansa hyviä vai ei...
"He pitävät koiraa perheen alinpana paikalla ja kun koira on sillä paikalla,koiraa voidaan kouluttaa motivoiden" Eli pysytään yhä siinä missä ollaan keskusteltu alunperin,normielämän pyörteissä,niin miten motivointi heillä näkyy?Mitä se on?esimerkkiä? Miten se näkyy vaikka sellaisessa peruselämän jutussa,kun opetetaan koiraa kävelemään kauniisi vetämättä?Miten siinä käytetään pevissä motivointia?
Ja sitten tuohon "pilkotaas nyt" kohtaan.Yhä edelleen,älä muuta asiaa ongelmakoirien "korjaamiseen,vaan pysytään siinä peruskasvatusideasta.
Eli oletko sitä mieltä,että pakotteisiin perustuva kasvatus on lempeää? Otetaan vaikka esim.taas kerran.Normielämässä makupalojen käyttö ei ole suotavaa,eikä vahvistaminen,se kuuluu temppukoulutuksiin korkeintaan.Eikö tuo ole peviä?Eli pevissä se on ok mielestäsi,ja nimenomaan sitä lempeää kasvatusta.Joka on siis muussa kuin ongelmakoirajutuissa juuri sitä mitä kannatat ja JEES.
Entä mitä se on,jos niitä käyttääkin,kuten minä,ihan normielämässä.Onko vähemmän ok puhua ja kannattaa jonkinsortin johtajuutta,ja vielä käyttää positiivista vahvistamista yleisestikkin ottaen , kun en olekaan peviläinen?Eli SIIS käytän positiivista ehdollistamista ihan normielämässä (makupalat)joka siis ei pitäisi olla peviä.Kumpi on mielestäsi verrattuna lempeää,vai ovatko nyt sinun sanojasi tukemaan kummatkin?Puhutaan siis aikuisten oikeasti nimenomaan siitä lempeästä,sanojasi käyttäen(sanojen yksioikoisuuttahan kun olet kovasti tuonut esiin.mm.johtajuussanan yhteydessä ;) ),ovatko kummatkin saman arvoisia,kummatkin nimenomaan lempeitä tapoja?
Eli yhtä lempeitä tapoja hihnassa opettaminen pakotteilla,nykiminen,ja ensin väärän käytöksen odottaminen tai sitten opettaminen heti alusta positiivisella vahvistuksella (mm.ruoka),ettei ongelmaa tulisi,EIKÄ siten tarvitsisi myöskään pakotteita.
Koirathaan harvoin osaa itsestään kävelä sievästi vetämättä vieressä...
Eli nyt suoraan kysymykseen olisi kiva saada vastaus,millä perustelet NIMENOMAAN sitä puhumasi metodin pehmeyttä,tapaa kasvattaa motivoiden koiraa.Äläkä siis muuta asiaa ongelmakoirien korjaukseen ym.
Siis miten normaalielämässä motivointi näkyy ja miten sitä siis voidaan pitää lempeänä?
Nimenomaan korostan sanaa taaaas "lempeänä",jota olet tuonut pevi-ideologiassa esiin,mutta et pysty missään suhteessa näkemään muuten,kun puhutaan johtajuudesta muitten tavalla.
Onko mielestäsi esim.koiralle(nuorelle,joka ei todennäköisesti osaa kunnolla luoksetuloa) laumahäätö,joka on pevissä mukana, pehmeää koirankasvatusta? Eli se ei ole mainitsemaasi dominointia,henkistä alistamista,vai miten ne nyt menikään,jota täällä vaan moni harrastaa ilman muuta,koska edes mainitsevat sanan johtajuus.
Minä taas sanoisin,että on aika kovaa eristää laumasta siihen haluava...Voisi jopa puhua melkoisesta dominoinnista o_O
"Pidän sen inhimillisyydestä,koska siinä ei sentään alisteta koiraa fyysisesti,ja se kuuri kestää vain kolme viikkoa,ei koko elämän".Oi voi,nyt tippaleipäaivot ei ymmärrä taaskaan...
Niin,jos se nimenomaan kestää,niin eikö pevimetodin kannattajat ja siitä eteenpäin eläkään sen jälkeen,kuten ylipäätään,uskoen johtajuusajatteluun?Mikä tekee sen sanan ja tekemisen heidän yhteydessään lempeäksi,sinulle ok tavaksi,ja vielä lempeäksi?
Kun taas esim.täällä kirjoittajien yhteydessä se on lähinnä alistavaa,tuomittavaa ym.ymmärtää ja toteuttaa sitä sitten miten näkemällään tavalla...
Ai niin,mainitsit,että kolmen viikon jälkeen,jos koiralla on ollut ongelmaa ohituksissa;niin normaalitilanteissa koiraa koulutetaan motivoinnilla,makupaloilla.Siis tarkoititko sen jälkeen sanalla "normaalitilanteissa" vai yleensäkin opettelussa,jollei ole muodostunut jo ongelmia.
Minä olen kyllä ymmärtänyt sitten ihan väärin,kun käsittääkseni nimenomaan niitä ei saisi käyttää normaaliasioissa,ja se on kovasti nou nou...
04.10.2010 16:44
Siis onko tämä se tapaus,jossa on ko.koirat myyty klönttänä jollekkin osa-maksulla?
Toivottavasti asia selviää,mutta aika hurjaa myydä jollekkin kolme pentua samalla kertaa,ja vielä osamaksulla.
02.10.2010 21:34
Vanhempikin voi nuolla nuorempaansa.Onhan noita tyypiltäänkin sellaisia nuolukoneita.
Ei siinä välttämättä sen ihmeempää tartte olla.Niin,ja esim. jotkut pojat,iästä tai asemasta tai mistä lie huolimatta,tykkää kovastikkin mielellään tyttöjä puunata.Oli pää mikä tahansa.
Ja voi se aiheuttaa tulehduksen.Ei tarvi kun esim.olla joku pieni krampsu siellä silmän seutuvilla,ja kun toinen tiivisti tahkoo,niin saattaa ärsyyntyä ja levitä.Myöskään kun sinne silmään ei ole tarkoitettu mitään ylimääräisiä eritteitä,niin voi hyvinkin tulehtua runsailta tahkoamisilta.Ottaen vielä huomioon,ettei se koiran suu mikään kovin hygieeninen ole.
02.10.2010 21:03
140 / 262