Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Jos koira ei välttämättä syö edes kerran viikossa,juo heikosti,ja tekee näillä helteillä vielä tunnin lenkit,niin se on kävelevä ihme,josta kannattaisi jo johonkin lehteen pistää juttua.Saisi varmaan pitkäksi aikaa sitä raakaruokaa juttupalkalla :D

Oikea koira kun olisi jo jokusien päivien jälkeen tuolla menolla ollut jo tippakamaa,ja ihan lekurinkin toimesta.Ja otettu kaikenmaailman mahdolliset kokeet.

"Miksi luulet..."
    Aina välillä voi lukea mitä ihmeellisempiä juttuja (näemmä) :D

Ja jos ottaa rodut huomioon,niin oisi tainnu tuolla menolla jo ajat sitten häipyä jo atomeiksi näkymättömiin,kun roduilla muutenkaan pahemmin kiloja ole :D
  2. No tähän olisi mielenkiintoista kuulla,mitä muita mielenkiintoisia neuvoja kyseinen "kouluttaja "antoi...
    Entä mikä oli syy hänen mielestään touhuun?

Yöt on nukkumista ja rauhoittumista varten.Ei leikkimistä ja touhuumista.Jos koirat silloinkin remuaa,niin systeemit on pielessä.Pentu saattaa olla vielä eri juttu.Jos yksinään touhuu.
    Jos paljon yöllä remuaa,ja muutenkin,tuon ikäinen vielä sisälle voi tarpeet tehdä.Siinä ei ole mitään merkillistä.

Mutta siinä on,että aikuinen tekee,ja tässä tapauksessa siis puhtaasti merkkaa.Eli kuten sanottua,niissä jossain mättää,missä jo mainitsin.
    Normaalisti kunnolla sisäsiisteyden sisäistänyt koira ei edes "vahingossa" tassujaan likasta.Vaan pysyy kaukana.
    Minä esim.olen nähnyt jo vanhemmista koirista,kun aamulla alakertaan olen tullut,onko pennulla tai (vanhuskoiralla,jolla joskus vähän iän tuomaa valskausta ollut) on vahinko käynyt.Sen verran on naamat lätteelään,kun omaa pesää ei kuulu liata.Eikä taatusti ole lähellekkään menty ulosteita.

Hyvä koirapomo,ensinnäkin,sen ei tarvi itseään korostaa pissimällä toisten ulosteitten päälle.Ja jos se sitä tekee sisällä,niin ei ole normaalia,vaan taas tullan syihin,joita jo olen ja muutama muukin maininnut.
    Sisätiloissa merkkaaminen ei kuulu kuin omistajalle.

Jos koirille,siis aikuisille on kunnolla sisäsiisteys opetettu,ja se pitäisi olla jo hanskassa,miksi niitä ei voi kieltää,jos yllättää?Miksi rike (huom,on rike,jos asia on kunnolla sisäistetty ja opetettu) pitäisi jättää huomioimatta pelkästään?Mitä koira siitä oppii?
    Tosin tuo nyt on vaan pikkujuttu,eikä siihen puuttuminen yksistään auta,kun kokonaisuus on pielessä.

Mutta kuten joku mainitsi,jos haluat jatkaa valitsemallasi tiellä,kikkakolmoset netin kautta ei asiaa hoida,etkä kokeilla jo mainittuja neuvoja (tosin ne on vain osviittaa,eli paras olisi saada IHAN oikea kouluttaja paikanpäälle arvioimaan ja opettamaan asiat kunnolla.Mainitutkin.

Ylipäätään aika stressaavalta vaikuttaa touhu.Toivottavasti ei kukaan keksi ruveta stressistä (myös iät) johtuen jossain vaiheessa rettelöimään muiden kanssa .Voi hyvin olla mahdollista sekin tuolla menolla...
  3. No ensinnäkin,käsissäsi on nyt eeerittäin energinen rotu.Joka pelkästään jo tarkoittaa sitä,että sitä toimintaa,mihin purkaa sitä,pitäis olla ihan kunnolla.Ja nimenomaan sitä aivotoimintaa,riittävän ja sopivan liikunnan ohella.
    Ja sitten sopivasti rauhoittumista,ja joskus noita energiapommeja pitää tassutassulta ihan ohjattakin siihen,jos ei kykene kunnolla rauhoittumaan.

Tuossa tilanteessa yleisesti huomiota voisi vähän säännöstellä,ja pyrkiä siihen,että kaikki huomio tulisi palkkana jostain.Ainakin niin kauan,että homma saadaan haltuun.
    Huomioimattomuus haukkumisessa harvemmin toimii,ellei sitä ole aivan heti tehty.Se kun on toiminta,joka palkaa myös itse itseään.
    Itse olen ihan noissa asioissa kiellon kannalla,ja oikeasta toiminnasta palkkaamisen.
    Nyt tuntuu,että joko kielto ei ole kunnolla opetettu,ei olla oltu riittävän säännönmukaisia,tai jossain muussa on menty pieleen ("johtajuus" vähän hakusessa),jos koira vastaa kieltoon vaan innostuen.Koira ei välttämättä ehkä edes tiedä,mikä on kiellon tarkoitus.
    Eli tuo kieltopuoli pitäisi jo tulevaisuuttakin ajatellen saada kunnolla hanskaan.

Yksi keino haukkumiseen lopettamiseen,on tehdä asia käänteisesti.Eli opettaa koira haukkumaan käskystä,ja myös vaikenemaan siitä.Eli hiljeneminen on vaan pelkkä suoritus,ei niinkän kielto.
    Tuo on joillekkin melko tehokaskin tapa,mutta toisaalta vaatii myös sen,että omistajalla pitäisi olla pelisilmää,että tietää suht varmasti mistä syystä haukkuu,ja osaa sitten asian tehdä oikealla tavalla.

Mutta,sen verran vaativasta rodusta on kyse,että ehdottomasti suosittaisin menemään rotuyhdistyksen/muun yhdistyksen(mieluiten jonkun,jossa moninaista toimintaa,niin maastokuin tottelevaisuus) koulutuksiin mukaan oppia (ja ihan täsmäkohtaistakin,jos mahdollista ) ja toimintaakin saamaan.
    Ihan tulevaisuuttakin ajatellen.Ettei keksi sitten mitään pahempia "konnuuksia" ja sijaistoimintoja tulevaisuudessa ;
  4. No täytyy sanoa omalta kohdaltani,että enpä ole tiennyt...

En ole ikinä nähnyt,että pentu "protestoi",varsinkin jossain tilanteessa,jossa käydään kiinni oikein ulvonnalla tai vikinällä.Hui kauheeta,jos omat joutuis noin tekemään,niin katsoisin aikas pian sinne peiliin.
    Kyllä kuulostais ihan puhtaalta pelästykseltä.

En ole myöskään ikinä nähnyt,että koiramamma nostaa pennun pois tekemästä jotain sopimatonta.Jos puhutaan sopimattomasta,ja tekemisestä,niin eiköhän pennulla ole jo sen verran ikää,ettei niskaan enää tartuta normaalisti kantamalla.Ja vielä edes vähemmissä määrin minään "rangaistuksena",jos emällä hyvä koirien kieli on hallinnassa.Se on jo aika vahvaa kieltä,jos otetaan kunnolla niskasta toista kiinni.

Emä kyllä saattaa kantaa pentujaan,mutta sillä ei ole mitään tekemistä rankaisun kanssa,vaan luonnon sanelemaa toimintaa,joka jollain on hyvin vahvasti.
    Esim.kun pentu on ihan vielä olematoinen,ja on vaikka ryöminyt liian kaus emosta,niin emo voi sen hakea likelleen kantamalla niskasta.Jolloin pentu yleensä lässähtää veltoksi luonnostaan.
  5. No ensinnäkin,ei se vauva mitään pomottele.Ne on höpöjuttuja.Vauvat vaan ei tiedä välttämättä,miten niiden pitäisi käyttäytyä ;)

Eli siis ihan perusasiaa,koiralle pitää kunnolla opettaa,mitä halutaan,vahvistaa haluttua toimintaa ja tarvittaessa vaatia se.Sen lisäksi,minä olen ainakin niin vanhanaikainen,että koiralle opetan kiellon,ja sitä sitten tarvittaessa käytetään,kun niin katsotaan parhaimmaksi.Ei se koira kiellosta rikki mene...Huomioimattomuuskin sopii johonkin kohtaan,mutta siinä vaaditaan pelisilmää,koska on toimintoja jotka palkkaa itse itseään,jolloin huomioimattomuudesta ei ole kuin haittaa.

Omistajan pitää tehdä itsestään hyvä johtaja,eli touhuta kaikkea kivaa koiran kanssa,antaa sen purkaa sopivasti niin fyysistä,kuin henkistä aktiivisuutta.Pitää hyvää huolta,ja olla nimenomaan looginen,määrätietoinen.Jakaa myös sitä "hellyyttä" ja motivoida koira hyvin.Sen ihmeempää tiedettä koiran kasvatus ei ole :)

Niin ja sitten pitää vielä miettiä,miten nimenomaan itse lähtee asioita työstämään.
    Otetaan vaikka haukkuminen.Miksi odottaa,että pentu alkaa turhaan haukkua...

Tilanteissa,missä esim.haukkumavaara,niin voi palkata koiraa,kun se on hiljaa ja kehua sitä.Ennakoida,ennen kun alkaa,niin palkita hiljaisuudesta.
    Jos se koira haukkuu,niin sitten vaan kieltää (ja SE kieltokin pitää siis opettaa) ja tarvittaessa siis vaatia.Ja taas oikeasta toiminnasta kehutaan/palkitaan.Ja tätä sitten tehdään aina,eikä siitä liueta välillä.
    Suurin syy,miksi hommat ei toimi,on se,että ihminen ei ole riittävän määrätietoinen,vaan lipsuu tekemisistään ja on epälooginen.

Viimekädessä saumaton totteleminen on kokonaisuus,Mitä paremmin koira omistajaa kunnioittaa,luottaa ja mitä paremmin kaikki on opetettu,siis opetettu,ei oletettu koiran oppivan itsestään ja lähdetty sitten pelkkään kieltolinjaan,sen paremmin koira tottelee :)

Juu,ja itse sosiaalistan melko välittömästi pentu.Eli kaikennäköiseen.Sopivassa määrin kerrallaan.Kannustaen ja reippaalla meiningillä.Ja sitten,ennen kaikkea,mietitään MITEN sen haluaa missäkin tilanteessa tulevan toimimaan,ja sitten sitä lähdetään heti työstämään.Kuten sanoin,opettamalla toivottuun :)