Minulla on 14-viikkoinen kääpiöpinserin pentu. Yhteiselomme on näin alkuun sujunut suht hyvin, ottaen huomioon mm. sen että pentu ei ole tottunut kaupungissa asumaan. Yksinoloa ollaan harjoiteltu ja hyvin tuloksin, pystyn olemaan muutaman minuutin jo poissa ilman että pentu alkaa itkemään / haukkumaan perääni, kun alussa uikutti jo kymmenen sekunnin jälkeen. Tämän lisäksi myös sisäsiisteyden harjoittelua ollaan jatkettu siitä, mihin kasvattaja on jäänyt. Pentu tekee pääasiassa asiansa ulos, mutta välillä omasta hitaudestani johtuen pissaa/kakkaa sisälle, kuitenkin lähes aina sanomalehdelle. Tässäkään ei ole ongelmaa.
Nyt kaipaisin vinkkejä siihen, miten lenkillä tulisi suhtautua ohikulkijoihin. Pentu tosiaan on maalta, joten ei ole tottunut yhtään vastaantulijoihin, saati sitten siihen että niitä vilisee joka puolella. Asun keskustan laitamilla, joten liikennettä jonkin verran on lähes koko ajan. Ongelma on se, että koira haukkuu lähes jokaista vastaantulevaa/huomaavaansa ihmistä/eläintä/pyörää tms. Ei ole väliä tuleeko tämä tosiaan vastaan, vai onko se vaan 20 metrin päässä ihan toisella tiellä liikkuva. Koira ei hauku, jos saan jotenkin sen huomion itseeni juuri ennen kuin on alottamassa. Tämä on kuitenkin mahdotonta ihan joka kerta, ja kun haukkuminen kerran alkaa, se ei lopu ennenkuin kyseinen asia on pois hauvan näköpiiristä. Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Olen tähän mennessä toiminut niin, etten ole kiinnittänyt siihen huomiota yhtään kun se haukkuu. Jos taas se ainoastaan huomioi vastaantulijan, muttei hauku, olen kehunut sitä/leikkinyt sen kanssa tms. Toisinaan lenkit sujuu hyvin, välillä taas se on yhtä huutamista. Yleensä jos se on kerran ehtinyt haukkumisen aloittaa, se haukkuu herkemmin kaikkea muutakin, eikä kiinnitä minuun mitään huomiota.
Toinen asia on vieraiden näkeminen. Jos joku tulee kotiimme, koirasta tulee aivan mahdoton. Se haukkuu aivan tolkuttomasti, joka kerta kun vieras esim. vaihtaa asentoa, puhuu, koskee johonkin. Se on myös yrittänyt näykkäistä pari kertaa. Koira vaikuttaa esim. asentonsa perusteella siltä, että se pelkäisi, mutta sitten taas tuo näykkiminen tuntuisi liittyvän siihen, että se kuvittelee olevansa pomo ja voivansa määrätä mitä meillä saa tehdä ja mitä ei. Meillä on aina ollut selkeät säännöt siitä, että minä kuljen ovesta ensimmäisenä, minä syön ennen koiraa (välillä ihan vaan muistutuksena "syön" sen omasta ruokakiposta juuri ennen kuin annan sen sille, kasvattaja ehdotti tätä sillä on pienestä asti ollut hyvin dominoiva), ja huomiotakin koira saa silloin kun minä sitä haluan antaa. Tämä haukkuminen on hyvin epämiellyttävää, ja se pitäisi saada jotenkin kuriin. Tässä asiassa minua myös hämmentää hieman se, että toiset sanovat että tämän ikäistä koiraa pitäisi vaan viedä joka paikkaan ja näyttää erilaisia ihmisiä, jotta se sosiaalistuisi. Toiset taas neuvovat, että minun olisi ensin kehitettävä koiran kanssa vahva suhde, jolloin se luottaisi arviointikykyyni ihmisten(ja muiden) suhteen. En tiedä onko näistä sosiaalistamisyrityksistä mitään hyötyä, jos koira vaan haukkuu koko ajan. Luulisi, että sille jää vaan paha maku vieraista. Täytyisi siis jollain tapaa näyttää, ettei vieraissa ole mitään pahaa. En missään nimessä halua, että se tulevaisuudessa haukkuu vieraitani, eikä anna niiden tehdä rauhassa mitään.
Entä miten sisätiloissa haukkuminen? Koira ei tosiaan ole tottunut kerrostalon ääniin, ja tunnetusti kääpiöpinserit ovat kovia vahtimaan, joten haukkuu melko paljon eri äänille. Pitäisikö koiraa kieltää kun alkaa haukkua (itse en erityisemmin käytä kieltämistä koirankoulutuksessa, ainoastaan vasta sitten kun on pakko) vai jatkaa samalla linjalla, eli ignoorata täysin koko koira, kun se aloittaa. Yleensä tämä haukkuminen kestää n. 10 sekunnista minuuttiin ja on niin kovaäänistä, että varmasti tekee naapurit ennemmin tai myöhemmin hulluksi.
Pennun koulutus: mm. ohikulkijoille haukkuminen
3
4772
Vastaukset
- Eipäs haukuta
Meillä oli koiran(pystykorva) tullessa 1-vuotiaana kanssa kova koulutus noista samoista asioista kolmisen vuotta sitten. Koira oli kanssa kotoisin maalta ja muutti esikaupunkialueelle luokseni.
Aloittaisin käsittelyn toisesta päästä kuin kertomuksessasi pidit "tärkeimpänä" eli sisähaukunnan poistamisesta.
Itse vietin heti koiran tultua kokonaisen päivän parvekkeella, joka oli koiran suosikkipaikka seurata liikennettä ja ilmoitella kaikesta liikkuvasta ja liikkumattomasta. Olimme siis koko päivän parvekkeella ja aina kun koira haukahti, komensin sen sisälle. Parvekkeen ovi oli auki mutta sinne ei ollut asiaa ennen luvan saantia. Aluksi ihan muutaman sekunnin päästä annoin luvan ja sitten pidensin aikaa jonka joutui olemaan. Hiljaisuutta en huomioinut ollenkaan(muuten kuin että koira sai olla parvekkeella kanssani). Päivän mittaan asia alkoi valkenemaan koiralle ja ajat jotka vietti parvekkeella pitenivät pitenemistään. Seuraavina päivinä vain seurasin koiran tekemisä parvekkeella ja komensin pois jos haukkui. Ja seurasin että ilman lupaa ei tunge takaisin. VAIN LUVAN KANSSA SAI MENNÄ. Parvekehaukkuminen loppui käytännössä alta viikon. Nykyään tapahtuu vain kovin harvoin että siellä tapahtuu jotain kommentoimisen arvoista.
Tämän jälkeen aloin keskittyä muuhun haukkumiseen asunnossa. Nyt karkoituspaikaksi valikoitui eteinen: koira eteiseen kun haukahti ja kävin itse jääkaapilla, palatessa avasin eteisen oven ja kysyin "mitä sää siellä teet? tuu pois". Tämä meni kanssa kaaliin todella nopeasti.
Tänä päivänä tilanne on että sisällä koira haukkuu käytännössä vain lenkiltä palatessa, sen aikaa kun saadaan "vaatteet", l. panta ja hihna riisuttua. Sen jälkeen on lupa kahteen haukkuun, "nur_zwei_hau".
Kun meille tulee vieraita, niin koiralla on kanssa tapana haukkua ja riehua kuin heikkopää, ja joissakin tapauksissa erityisesti pelkääviä ihmisiä kohtaan tulee vahtivietti esiin. Siitäkin olen käytännössä pääsemässä eroon, kunhan lykkään koiran toiseen huoneeseen, jossa haukkuu sen minkä haukkuu ja sitten rauhoittuu. Rauhoittuminen tapahtuu noin 10 minuutissa(ellei käy välillä härkkimässä), kun näkee että nyt ei ole mitään asiaa mukaan geimeihin. Silloin voi päästää takaisin tai vieraiden toiveista riippuen antaa olla siellä visiitin ajan.
Yksi aika hauska ajatus tuli mieleen, jota en siis ole itse vielä kokeillut(mutta jota varmasti vielä kokeilen), on sellainen että kun koira alkaa vahtimaan vieraita, niin menet itse lattialle nelinkontin ja näytät hampaita ja muriset(hiljaa, mutta vihaisen kuulloisesti) kuin pomokoira. Meillä ainakin koira kääntää katseensa pois ja yrittää rauhoitella, kun tuota joskus olen leikilläni kokeillut. Jos teillä tapahtuu samaa, niin samantien kun kääntää päänsä ja alistuu niin rapsutat päätä ja kehut. Kannattaa toistaa pari kertaa mikäli vahtiminen alkaa uudelleen. Pelkkä koiran komentaminen ei auta, ainakaan jos koiralla on jo tapana vähän näykkiäkin. Paras keino on koettaa kiertää ongelma huumorilla ja luovuudella saada uusia käytösmalleja aikaan.
Pakko jatkaa toisella viestillä...- Eipäs haukuta
Jatkoa osaan 1
Viimeisenä asiana tuo lenkeillä räköttäminen. Se on aika yleistä nuorilla koirilla ja loppuu koiran kasvaessa aikuiseksi, mutta ei itsestään. Nyt kun näet että joku on tulossa vastaan, kutsu(tarvittaessa vedä) koira vierelle. Käytä vaikka sanaa "sivu". Sitten otat hihnan niin lyhyeksi että löysää ei kertakaikkiaan ole. Samalla hetkellä kun koira aloittaa älämölön, nykäiset kevyesti mutta terävästi hiemen ylöspäin ja sanot "ei" tai vaikka "nou_hau" kuten meillä. Se on paras tapa saada koiran huomio itseesi. Tee tuo nykäys kielto joka kerta kun haukahtaa. Voit myös pitää päätä hiukan aikaa ylempänä hihnan avulla, jolloin haukahduksen muodostaminen vaikeutuu. Ja sitten kun homma alkaa sujua, niin kehu(hillitysti) kiittäen.
Kannattaa myös pyrkiä saamaan alueen vakituisista koirakoista tuttuja, jolla ehkäiset tulevat remmiräyhäysongelmat. Eli vain rohkeasti tutustutat sitä alueen muihin koirakoihin. Mutta muista kysyä lupa ensin. Tutustuttaminen kannattaa tosiaan tehdä nyt kun koiralla on "pentustatus" suojanaan. Mutta silti kannattaa olla varovainen ja näin välttyä ikäviltä kokemuksilta. Äläkä koskaan päästä hihnoja sekaisin, vaikka joutuisit sitten tanssimaan kuinkakin balettia sen takia. Se nimittäin hermostuttaa yleensä koiria kun omistajat yhtäkkiä ryntäävät "päälle" selvittämään siimasotkuja.
Nuo ihmisille, autoille, mopoille, skeittareille, dementiahiihtäjille, ym ylimääräisille haukkumiset loppuvat yleensä aika helposti ja nopeasti, mutta vastaantuleville koirakoille isottelemisen kanssa voi jäädä nk. "ryyppy päälle", mutta sitkeällä työllä senkin voit saada menemään ohi huomaamatta kun panostat asiaan nyt kun koira on nuori.
Meillä tämä koiran aikuistuminen tapahtui noin 2-vuotispäivän aikoihin tai vähän sen jälkeen. Yhtenä päivänä vain huomasin ihmetteleväni että ollaanpas sitä nyt hiljaista ja rauhallista, että onko ufomiehet vieneet vanhan räyhähengen ja jättäneet vain kuoret jäljelle.
Lopuksi, en tiedä teetkö ehkä näin jo nytkin, mutta noiden johtajuusharjoitusten lisäksi ja vastapainoksi kannattaa myös itse asettua koiran tasolle ja mennä välillä vaikka maate lattialle. Ihan vain olla ja seurata koiran puuhia lattiatasolta. Häslää ehkä hetken, mutta sitten ottanee jonkun lelun tai puruluun ja asettuu viereesi sitä kaluamaan. Tämä jos mikä vahvistaa sitä suhdetta ja opettaa koiraakin rentoutumaan.
No ensinnäkin,ei se vauva mitään pomottele.Ne on höpöjuttuja.Vauvat vaan ei tiedä välttämättä,miten niiden pitäisi käyttäytyä ;)
Eli siis ihan perusasiaa,koiralle pitää kunnolla opettaa,mitä halutaan,vahvistaa haluttua toimintaa ja tarvittaessa vaatia se.Sen lisäksi,minä olen ainakin niin vanhanaikainen,että koiralle opetan kiellon,ja sitä sitten tarvittaessa käytetään,kun niin katsotaan parhaimmaksi.Ei se koira kiellosta rikki mene...Huomioimattomuuskin sopii johonkin kohtaan,mutta siinä vaaditaan pelisilmää,koska on toimintoja jotka palkkaa itse itseään,jolloin huomioimattomuudesta ei ole kuin haittaa.
Omistajan pitää tehdä itsestään hyvä johtaja,eli touhuta kaikkea kivaa koiran kanssa,antaa sen purkaa sopivasti niin fyysistä,kuin henkistä aktiivisuutta.Pitää hyvää huolta,ja olla nimenomaan looginen,määrätietoinen.Jakaa myös sitä "hellyyttä" ja motivoida koira hyvin.Sen ihmeempää tiedettä koiran kasvatus ei ole :)
Niin ja sitten pitää vielä miettiä,miten nimenomaan itse lähtee asioita työstämään.
Otetaan vaikka haukkuminen.Miksi odottaa,että pentu alkaa turhaan haukkua...
Tilanteissa,missä esim.haukkumavaara,niin voi palkata koiraa,kun se on hiljaa ja kehua sitä.Ennakoida,ennen kun alkaa,niin palkita hiljaisuudesta.
Jos se koira haukkuu,niin sitten vaan kieltää (ja SE kieltokin pitää siis opettaa) ja tarvittaessa siis vaatia.Ja taas oikeasta toiminnasta kehutaan/palkitaan.Ja tätä sitten tehdään aina,eikä siitä liueta välillä.
Suurin syy,miksi hommat ei toimi,on se,että ihminen ei ole riittävän määrätietoinen,vaan lipsuu tekemisistään ja on epälooginen.
Viimekädessä saumaton totteleminen on kokonaisuus,Mitä paremmin koira omistajaa kunnioittaa,luottaa ja mitä paremmin kaikki on opetettu,siis opetettu,ei oletettu koiran oppivan itsestään ja lähdetty sitten pelkkään kieltolinjaan,sen paremmin koira tottelee :)
Juu,ja itse sosiaalistan melko välittömästi pentu.Eli kaikennäköiseen.Sopivassa määrin kerrallaan.Kannustaen ja reippaalla meiningillä.Ja sitten,ennen kaikkea,mietitään MITEN sen haluaa missäkin tilanteessa tulevan toimimaan,ja sitten sitä lähdetään heti työstämään.Kuten sanoin,opettamalla toivottuun :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1881315
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138893- 85842
- 51748
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?50711Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t251612Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä311590Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55579- 53564
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7560