Minun koiran (ja rodun) luonteeseen kuuluu vahva puolustusvietti ja omistajaan kiintyminen. Rotua en kerro ettei tule sitten niitä viestejä että "olisihan se pitänyt arvata että tuosta ja tuosta rodusta kyse"...
Olin koirani kanssa (2 vuotias uros kyseessä) iltalenkillä, kello oli lähemmäs yhtätoista ja oli siis jo pimeää.
Lähdin kävelemään yhtä pientä polkua, mitä olin kävellyt moooonesti sitä ennenkin. Yhtäkkiä huomasin että takaani tulee kaksi-kolme miestä (äänistä päätellen) ajattelin ystävällisesti laskea ne ohi sillä polku on kapea ja koirani tykkää nuuskia yms. No, pysähdyin siihen tienreunaan. Yksi miehistä jatkoi matkaa mutta kaksi kääntyikin ympäri. Kyselivät tupakkaa mutta sanoin ettei ole kun en polta, yritin jatkaa matkaa ripeästi. Silloin toinen miehistä tarttui minua ranteesta ja alkoi korottamaan ääntään (en nyt muista mitä sanoin sillä olin paniikissa). Silloin koirani kävin tämän ihmisen päälle. Koira tarttui häntä, ilmeisesti kädestä. Koirani on todella tottelevainen joten päästi samantien irti kun käskin. Koira haukkui ja murisi jolloin miehet pakenivat.
Kysymykseni kuuluu nyt, että miten suhtautua koiraan? Miten suhtautua siihen jos pimeällä joku tulee vastaa?
Eikai koira ole nyt sitten "järkyttynyt" tilanteesta, epäile tästälähtien kaikkia ja hyöki päälle?
Koirani on todella selväpäinen, ei mikään ongelmakoira.
koira puolusti minua
18
717
Vastaukset
- hyvä koira
Koira toimi kuten koiran kuuluukin toimia. Tietysti se suojelee omistajaansa. Saattaahan se seuraavan kerran olla varautuneempi vastaavassa tilanteessa. Kukapa ei olisi. Olipa typeriä äijiä..., mutta hyvä kun lähtivät livohkaan. Itsellänikin suuri koira ja sillä myös vahtiviettiä. Ei ihan joka tyyppi uskalla tulla liian lähelle kun koira urahtaa varoitukseksi.
- hyvin tehty
Juuri noin pitikin toimia tuossa tilanteessa. Tuskin tuosta mitään ihmeempää tapaa ole tulossa niin että jokaista vastaantulijaa alkaa nappaamaan kiinni. Toki hiukan kannattaa seurata tilanteita mitä vastaan tulee.
Olet vain itse rauhallinen, niin koirasi luultavasti pysyy myös rauhallisena. Vastaavasti jos panikoit koira kyllä ottaa ohjat käsiinsä luonteensa mukaisesti. Kuten itsekin sanoit: olit paniikissa.
Ja täytyy kyllä sanoa että harvinaisen typeriä olivat nuo karjut, erit. se yksi joka sai hammasta. Voit todeta että ansionsa mukaan sai. Itse antaisin koiralle palkaksi komean luun, en tosin (ihmisen)sääriluuta. xD - neljän suora
Oma koira keskikokoinen ja käynyt vastaava tilanne,nykyään kun pimeessä mettässä kuljetaan se on erittäin valppaana jos kuuluu yllättäviä ääniä,muuten sama rekku kuin ennenkin.
Hyvä että puolustavat tarpeenvaatiessa! - neloska
neljän suora kirjoitti:
Oma koira keskikokoinen ja käynyt vastaava tilanne,nykyään kun pimeessä mettässä kuljetaan se on erittäin valppaana jos kuuluu yllättäviä ääniä,muuten sama rekku kuin ennenkin.
Hyvä että puolustavat tarpeenvaatiessa!..en ollut paniikissa vaan varoitin,että älä tule!Ei uskonut,ulisi kyllä hetken päästä..
- aloittaja =)
neloska kirjoitti:
..en ollut paniikissa vaan varoitin,että älä tule!Ei uskonut,ulisi kyllä hetken päästä..
Kiitos vastauksista. Heti kun tilanteesta oli päästy taisin kyllä koiraa kehua ja pusutella, Myöhemmin ajattelin että teinköhän väärin kun kehuin, mutta olin niin iloinen että en ajatellut =)
Tosiaan, olivat kaikenlisäksi humalassa nämä miehet, Eivät tainneet nähdä koiraani heti kun se oli siinä minun takanani ja oli tosi pimeää ja koirani ei yleensä välitä vieraista/vastaantulijoista.
Mutta samantien kun tämä mies tarrasi kiinni koira äkkäsi että jokin on hätänä ja mies ei tainnut heti edes tajuta mikä iski. Ihme että itse tajusin käskeä koiraa päästämään irti, vaikka jälkeenpäin ajatellen olisi ollut sille ukolle oikein vaikka koira olisi roikkunut kädessä kauempaakin =D
Mutta vaikka koirani onkin sitä "tappelu/vartija" koirarotua niin en silti _ikinä _ toivo että joudun enää vastaavanlaiseen tilanteeseen jossa koirani joutuu käyttämään hampaitaan ihmiseen minua suojellessaan.
- Ärripulina
Kyl munkin mielestä sun koira toimi melkolailla oikein :) Eli en hätäilis.. sehän vaan on hyvä et on tollanen koira. Nykypäivänä on nii paljo ihme porukkaa liikkeel. Ja eihän kenenkään tuntemattoman tarvii tulla koskemaan suhun. Eikä varmaan tuukkaan ellei oo pahat mielessä...
- wiiw
Täältä lähettää tämmöinen kilttiä kiltimpi sakemannipoika terveisiä kaverille! Normaali koiran käytös, emäntää suojellaan silloin kun tarve tosissaan niin vaatii, ja kertoohan tuo jo hyvästä koulutuksesta että koira päästää käskystä irti, eikä jäänyt sen miehen kättä siihen mutustamaan :) Hatun nosto, ja iltalehteen kirjoitus "VAARALLINEN koira pelasti naisen hengen" saisivat ihmiset vähän muun ajattelutavan!
Tuo oma lammas on samanlainen, ihmisiä haluais käydä morjestamassa kokoajan, kamalan ihmisystävällinen ja olen vastaavaa tilannetta joskus miettinyt kun kävellään pimeällä, puolustaisko tuo tiukan paikan tullen minua, kun todellakin on tommonen kaikkien kaveri.
Hyvä koira, täältäkin kunnon taputukset!! :) - gvwreaf
wiiw kirjoitti:
Täältä lähettää tämmöinen kilttiä kiltimpi sakemannipoika terveisiä kaverille! Normaali koiran käytös, emäntää suojellaan silloin kun tarve tosissaan niin vaatii, ja kertoohan tuo jo hyvästä koulutuksesta että koira päästää käskystä irti, eikä jäänyt sen miehen kättä siihen mutustamaan :) Hatun nosto, ja iltalehteen kirjoitus "VAARALLINEN koira pelasti naisen hengen" saisivat ihmiset vähän muun ajattelutavan!
Tuo oma lammas on samanlainen, ihmisiä haluais käydä morjestamassa kokoajan, kamalan ihmisystävällinen ja olen vastaavaa tilannetta joskus miettinyt kun kävellään pimeällä, puolustaisko tuo tiukan paikan tullen minua, kun todellakin on tommonen kaikkien kaveri.
Hyvä koira, täältäkin kunnon taputukset!! :)Suojelee ja puolustaa laumaansa. Ole vaan jatkossa tarkkana, jos yhtään samantyyppisiä ihmisiä tai tilanne muuten, niin koirasi saattaa käyttäytyä taas samoin. Eli ennakointia peliin.
Omani ei ole mikään "vaarallinen rotu", mutta olen varma, että tekisi tuossa tilanteessa samoin.
- -T-
Mielestäni koirasi toimi juuri niinkuin pitikin! Itsellä sakemanni ja en onneksi ole tuollaiseen tilanteeseen ikinä joutunut. Olen vain monesti miettinyt, että jos tuollainen tilanne tulee ja koira puree ja toinen osapuoli nostaa tapauksesta syytteen ja vaatii lopettamaan koiran, niin eihän vaatimuksilla ole mitään pohjaa? Toivottavasti ei. Yleensähän jutut vaan menee niin, että uhrista tulee syyllinen, kun puolustaa itseään ja joskus olen kuullut, että koira rinnastetaan "aseeseen". Eli tietääkö kukaan mitä laki sanoo tällaisesta asiasta, jos näin käy?
- wiiw
itse miettynyt aivan samaa..ja varsinkaan jos näkösällä ei ole muita todistajia. Lääkäriin kun jonkun pureman takia menee, niin sieltä varmasti uskotaan tarina, eläinlääkäri taas monesti kuuntelee koiran omistajan tarinan. Mutta missä menee eläintenkin oikeudet? Aivan kuten meillä ihmisillä, on niilläkin oikeus puolustaa tarpeen tullen itseään/omistajaansa uhkaavassa tilanteessa.
Minua on alkanut ärsyttämään tämä: asumme tällaisessa omakotitalo "yhteisössä" tosin tässä on paritalot joissa vuokralla ollaan. Omaa pihaa jonkin verran, ei aitoja, mutta koira aina irti kun itsekkin olemme pihalla. Tietää rajat, eikä mene naapurin tontille. Mutta pikkulapset taluttaa koiraa ja jäävät ihastelemaan tämän koiransa kanssa meidän sakua! Välillä lapsia on meidän pihalla ihmettelemässä koiraa, tai supinaa kuuluu, "mennään silittämään, eiku mee sä eka..." Koira rakastaa lapsia ylikaiken ja haluaa totisesti nuolla niiden naamat jos tulevat tontillemme. Mutta tänäänkin naapurin tytön kaveri (oisko 4v.) tuli pihallemme ja koirahan juoksi täysiä tyttöä päin, nuoli ja tämä säikähti!
Eli, mitä nämä lapset sitten sanoo vanhemmilleen?? siellä on se iso ja ilkeä koira! Naapurin lapset eivät minua haittaa vaikka tulisivatkin tontille, ja heidän vanhemmat ovat todella järkeviä tämän asian suhteen. Mutta muita lapsia en halua tähän, koska en halua kuulla sitä itkua, että koira hyppäsi päälle, koska saattaa innokkuudestaan niin myös tehdä, vaikkei pahaa tarkoittaisikaan.
En myöskään haluaisi alkaa jokaikiselle lapselle sanomaan, että jättäkää koiramme rauhaan, koska osa on todella pientä sakkia mitä tässä liikkuu.. Kokemuksia, neuvoja?? - neljän suora
wiiw kirjoitti:
itse miettynyt aivan samaa..ja varsinkaan jos näkösällä ei ole muita todistajia. Lääkäriin kun jonkun pureman takia menee, niin sieltä varmasti uskotaan tarina, eläinlääkäri taas monesti kuuntelee koiran omistajan tarinan. Mutta missä menee eläintenkin oikeudet? Aivan kuten meillä ihmisillä, on niilläkin oikeus puolustaa tarpeen tullen itseään/omistajaansa uhkaavassa tilanteessa.
Minua on alkanut ärsyttämään tämä: asumme tällaisessa omakotitalo "yhteisössä" tosin tässä on paritalot joissa vuokralla ollaan. Omaa pihaa jonkin verran, ei aitoja, mutta koira aina irti kun itsekkin olemme pihalla. Tietää rajat, eikä mene naapurin tontille. Mutta pikkulapset taluttaa koiraa ja jäävät ihastelemaan tämän koiransa kanssa meidän sakua! Välillä lapsia on meidän pihalla ihmettelemässä koiraa, tai supinaa kuuluu, "mennään silittämään, eiku mee sä eka..." Koira rakastaa lapsia ylikaiken ja haluaa totisesti nuolla niiden naamat jos tulevat tontillemme. Mutta tänäänkin naapurin tytön kaveri (oisko 4v.) tuli pihallemme ja koirahan juoksi täysiä tyttöä päin, nuoli ja tämä säikähti!
Eli, mitä nämä lapset sitten sanoo vanhemmilleen?? siellä on se iso ja ilkeä koira! Naapurin lapset eivät minua haittaa vaikka tulisivatkin tontille, ja heidän vanhemmat ovat todella järkeviä tämän asian suhteen. Mutta muita lapsia en halua tähän, koska en halua kuulla sitä itkua, että koira hyppäsi päälle, koska saattaa innokkuudestaan niin myös tehdä, vaikkei pahaa tarkoittaisikaan.
En myöskään haluaisi alkaa jokaikiselle lapselle sanomaan, että jättäkää koiramme rauhaan, koska osa on todella pientä sakkia mitä tässä liikkuu.. Kokemuksia, neuvoja??..vain ja ainoastaan siihen jos koira hallinnassa eli ap. ja omassa tapauksessani myöskin REMMISSÄ katsoo tehtäväkseen puolustaa emäntää/isäntää.
Niistä eli näistä ei otsikoita revitä.Niin ja nykyajan VET näkee kyllä puremajäljistä vetikö joku(emäntä/isäntä)koiran takaisin.
Et silleen,meil on julkkariremppa ja oikeesti oma fifi on napannut nyt 9 kk aikana jo 4 krt kaikenmaailman viro/puola/latvia- ja venäläisapinaa,nyt on oppinu jätkät väistää muitakin taloyhtiön asukkaita,me kuitenkin asutaan tässä ja maksetaan heidänkin liksat.
Nyt kun aamusella lähen koiran kanssa juoksee ja juostaan takaisin himaan niin apinat väistää.
Yks yritti joku puola-apina tässä keväällä tehdä reklamaation koiraani vastaan,koska pikkufifini repi häneltä hauislihaksen puoliksi irti,mutta ei mennyt läpi koska naapurini sivustakatselijana näki tilanteen ja toi seur. pänä helvetin ison sonninsorkan koiralleni,puola-apina joutui poistumaan maasta omalla kustannuksellaan!
Hah vakuutus ei ainakaan mun korvannut hänelle mitään. - neloska
neljän suora kirjoitti:
..vain ja ainoastaan siihen jos koira hallinnassa eli ap. ja omassa tapauksessani myöskin REMMISSÄ katsoo tehtäväkseen puolustaa emäntää/isäntää.
Niistä eli näistä ei otsikoita revitä.Niin ja nykyajan VET näkee kyllä puremajäljistä vetikö joku(emäntä/isäntä)koiran takaisin.
Et silleen,meil on julkkariremppa ja oikeesti oma fifi on napannut nyt 9 kk aikana jo 4 krt kaikenmaailman viro/puola/latvia- ja venäläisapinaa,nyt on oppinu jätkät väistää muitakin taloyhtiön asukkaita,me kuitenkin asutaan tässä ja maksetaan heidänkin liksat.
Nyt kun aamusella lähen koiran kanssa juoksee ja juostaan takaisin himaan niin apinat väistää.
Yks yritti joku puola-apina tässä keväällä tehdä reklamaation koiraani vastaan,koska pikkufifini repi häneltä hauislihaksen puoliksi irti,mutta ei mennyt läpi koska naapurini sivustakatselijana näki tilanteen ja toi seur. pänä helvetin ison sonninsorkan koiralleni,puola-apina joutui poistumaan maasta omalla kustannuksellaan!
Hah vakuutus ei ainakaan mun korvannut hänelle mitään...kävin laittaa vähän safkaa äsken..jäi sanomatta se,että omalla tontillanne koirallasi on oikeus olla irti vaan milläs todistat jos joku pikkulapsen kyylävanhempi rupeaa asiaa selvittämään,yleensä sellaset kyylät ei ite uskalla tulla paikalle,mutta voivat olla tosi vittumaisia.
Ihana homma on kuitenkin se,että koirasi pitää lapsista eli meidän päälliköistä,annan sulle neuvon jota et pyytänyt:
Seur. kerran kun tulee tuntemattomia junnuja teidän tontille pyydä koirasi luoksesi ja hihkase skideille,että tulkaa vaan mut ottakaa mutsi tai faija mukaan,lapset lähtee varmasti hakemaan omaa vastuuhenkilöä,eriasia on sitten palaavatko takaisin.
Vaikka eivät palaisikaan niin lapsille jää kohtaamisesta hyvä mieli,myös heidän aikuisuuttaan ajatellen!
Ne yyberikyylät lähtee sit myöhemmin vaikka eri landelle,heh.
TERKKUJA! - ldföerpål
neloska kirjoitti:
..kävin laittaa vähän safkaa äsken..jäi sanomatta se,että omalla tontillanne koirallasi on oikeus olla irti vaan milläs todistat jos joku pikkulapsen kyylävanhempi rupeaa asiaa selvittämään,yleensä sellaset kyylät ei ite uskalla tulla paikalle,mutta voivat olla tosi vittumaisia.
Ihana homma on kuitenkin se,että koirasi pitää lapsista eli meidän päälliköistä,annan sulle neuvon jota et pyytänyt:
Seur. kerran kun tulee tuntemattomia junnuja teidän tontille pyydä koirasi luoksesi ja hihkase skideille,että tulkaa vaan mut ottakaa mutsi tai faija mukaan,lapset lähtee varmasti hakemaan omaa vastuuhenkilöä,eriasia on sitten palaavatko takaisin.
Vaikka eivät palaisikaan niin lapsille jää kohtaamisesta hyvä mieli,myös heidän aikuisuuttaan ajatellen!
TERKKUJA!Yksi kaikkein ihmeellisimmistä iivareista joka tähän on kirjoittanut.
"4 krt kaikenmaailman viro/puola/latvia- ja venäläisapinaa,nyt on oppinu jätkät väistää"
Kuulostaa kyllä siltä että sulla ei aivan ole kaikki ruuvit kohdallaan? Hoito taitaisi olla paikallaan... - yle teema
ldföerpål kirjoitti:
Yksi kaikkein ihmeellisimmistä iivareista joka tähän on kirjoittanut.
"4 krt kaikenmaailman viro/puola/latvia- ja venäläisapinaa,nyt on oppinu jätkät väistää"
Kuulostaa kyllä siltä että sulla ei aivan ole kaikki ruuvit kohdallaan? Hoito taitaisi olla paikallaan...kipase sinne terveyskeskukseen kun heräät sieltä mainoskatkolta
- Vanhempien vastuu?
yle teema kirjoitti:
kipase sinne terveyskeskukseen kun heräät sieltä mainoskatkolta
Kerran kävelimme rauhassa ulkoilutietä ok-talon ohi. Kaksi pikkupoikaa leikki talon pihassa, nuoremmalla pojalla oli selvästi tylsää. Yhtäkkiä kakara huusi toiselle pojalle "koira! se puri mua!". Vit...u!!! Me kävelimme kaikessa rauhassa ulkoilutietä, ei talon tontilla ja kakarakin oli tontillaan. Onneksi se toinen poika oli sen verran järkipäässä, että sanoi toiselle, älä viitti, eihän. Mitä jos vanhemmat olisi kuulleet ja uskoneet kakaraansa!?
- wiiw
Vanhempien vastuu? kirjoitti:
Kerran kävelimme rauhassa ulkoilutietä ok-talon ohi. Kaksi pikkupoikaa leikki talon pihassa, nuoremmalla pojalla oli selvästi tylsää. Yhtäkkiä kakara huusi toiselle pojalle "koira! se puri mua!". Vit...u!!! Me kävelimme kaikessa rauhassa ulkoilutietä, ei talon tontilla ja kakarakin oli tontillaan. Onneksi se toinen poika oli sen verran järkipäässä, että sanoi toiselle, älä viitti, eihän. Mitä jos vanhemmat olisi kuulleet ja uskoneet kakaraansa!?
joo, olen ajatellut jotain sanoa.. mutta naapurisovun nimissä :) tämän alueen lapsilla kova kiinnostus koiraamme kohtaan, täällä ei muilla ole paljon ja ne pari mitä on, ovat pieniä. Voisin tietenki yrittää jollain tapaa sanoa, ettei toisten koiria saa ikinä tulla ilman vanhempien/omistajan lupaa silittämään. Mutta joo..
Ja ylläolevaan.. ihan samaa on kuultu=/ aikaisemmassa asunnossa naapurin lapsi kuttu koiraani omalle tontilleen, ja lähti juoksemaan.. ensireaktio pentukoiralla, PERÄÄÄÄÄN! ja ei koira ehtinyt tontille edes kun sain sen huudettua takaisin, mutta lapsi meni itkemään äidilleen, että siellä se koira taas on pelottelemassa!!! ja voit vain arvata mikä sota siitä syntyi..
Lapsilla on hirveän vilkas mielikuvitus ja jos pieni koira tulee vastaan, niin sehän on vain hauskaa, tottakai ne pelkää isompaa ja sitten tulee tarinaa suusta.
Koska koiralla on myös oltava oma rauha pihassaan, oli se siinä irti tai kiinni. wiiw kirjoitti:
En myöskään haluaisi alkaa jokaikiselle lapselle sanomaan, että jättäkää koiramme rauhaan, koska osa on todella pientä sakkia mitä tässä liikkuu.. Kokemuksia, neuvoja??Ensinnäkin,aita.Eli pyytää lupa,vaikka kevyeen verkkoaitaan.Sillä saa rajattua oman tilan,ja on turvallinen myös koiraa ajatellen.Sitten portille,tarvittaessa aidalle, koiravaroitusmerkit.Niitä saa vaikka haluamallaan tekstillä.
Ja sitten vaan ihan yksinkertaisesti suuta auki,ja joka penskalle säännöt asiallisesti,miten halutaan toimia.
Jos lapsille ei asia/säännöt mene jostain syystä jakeluun,vaikka hyvin perustelee,niin sitten vaan yhteys vanhempiin.
Yleensä muksut ymmärtää ja toimii ihan ok,kunhan vaan asiat hyvin perustelee järkeenkäyvästi ja määrätietoisesti.
Jos ei halua muksuja pihalleen,niin sitten vaan asia tehdään selväksi.Jos taas vaikka joskus koiran kanssa leikkimään,niin siihenkin säännöt ja niistä kiinni.
Meillä ainakin on toiminut ;)neloska kirjoitti:
..kävin laittaa vähän safkaa äsken..jäi sanomatta se,että omalla tontillanne koirallasi on oikeus olla irti vaan milläs todistat jos joku pikkulapsen kyylävanhempi rupeaa asiaa selvittämään,yleensä sellaset kyylät ei ite uskalla tulla paikalle,mutta voivat olla tosi vittumaisia.
TERKKUJA!Kannattaa sitten muistaa,että taajamassa jos asuu,niin koskee taajaman järjestyssäännöt.
Myös omalla pihalla järjestyssäännön mukaan on koira oltava valvonnassa,ja viranomaisilla esteetön kulku tarpeen vaatiessa.
Omistaja on siis vastuussa vahvasti myös omalla pihallaan olevasta koirasta.
Ja jos tarkkoja ollaan,niin järjestyssäännöissä poikkeavuus aukioloon pihan ollessa kyseesssä,tarkoittaa nimenomaan suljettua pihaa.Aitaamaton ei siis samaan oikeuta.
Eli jos jotain sattuu,niin helposti ei omistaja vahvoilla ole edes omalla tontillaan välttämättä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1881315
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138893- 85842
- 51748
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?50711Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t251612Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä311590Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55579- 53564
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7560