Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei ikinä...
No jaa,eiköhän ole niin,että niin koirissa kuin ihmisissä on eritavoilla toimivia.Kaikki koirat ei suinkaan toisia selätä,toiset taas sen saattaapi tehdäkkin koiramaisella tavalla,jos siis nyt puhutaan ihan "rangaistuksena",ei siinä,että rajussa leikintiimellyksessä saattaa toisen puolihuolimattomasti vähän taklatakkin...
Eli koirissa,kuten ihmisissäkin on niitä,jotka kykenevät ja mielellään toimivat ihan ilman selätyksiä.
Se sitten,mikä on luonnollista tai epäluonnollista,tiedä sitten viimekädessä...
29.03.2010 23:28
Se,ettei tuomari ole koskenut,voi olla ihan sitäkin,että noista erilaisesta koirakulttuureista tulevat tuomarit ei aina koske tietyntyyppisiin rotuihin pahemmin...
On sattunut jokunen meijänkin kohdalle.
Rotunahan fila taitaa olla ainut,jota ei ylipäätään tuomarin "tarttis" käpälöidä.
Mutta monennäköistä tuomaria löytyy.Viimekesänäkin pyörähdettiin erään vanhahkon tyylikkäästi pukeutuneen herrasmiehen kehässä,joka tosi tarkoin tsekkasi rodut,suuta myöten.Ja luonteista tosi tarkka,pointit siitä,että jos aikuinen ei antanut tosi kunnolla tsekata,niin korkeintaan punainen tuli.
29.03.2010 22:45
No minusta dogo ei vaan ole massiivinen niinkään,vaan erittäin lihaksikas.Ihan samoin,kun kaikki molossitkaan ylipäätään ei ole massiivisia.Eli siinämielessä siinäkin "ryhmänä" joka lähtöön.
Mutta vähän niinkuin miten asiat näkee.
Mutta komea koira,ja toivotaan,että saisivat pidettyä pk-oikeudet,kun rodulle on saaneet :)
29.03.2010 22:36
Siinäpä se,mutta sitten tullaankin siihen,mikä on massiivinen ;)
Otetaan vaikka ratagrey.Erittäin lihaksikas(lihasmassaa),mutta onko massiivinen,njaa...
Ja sitten viereen vaikka joku raskaansarjan molossi.Eli jälkimmäisen itse näen massiivisena,ensimmäisen taas hyvin lihaksikkaana,mutta en massiivisena.
No erikseen sitten vielä mössävä :D
28.03.2010 19:34
Rotuja on jokusiakin,mutta yleensä siis sellainen,joka siis on vähänninkuin "paljon" kaikkea.Leveät luut,leveä runko,leveä ja syvä rinta,leveä/täyteläinen runko ym.leveä/vahvapää.Joka ei niinkään anna "tyylikästä" vaikutelmaa,vaan enemmän järeää.Ja sitten massat siihen päälle.
Roduista voisi heittää mm.bullmastiffi,bordeauxindoggi,napoli.Laumiksista omalla tavallaan esim.espanjanmastiffi,kaukkari.Pienimmistä vaikka esim. eb,ab ja ranskis,bullterrierikin .
Ei välttämättä siis tarvi olla suurimmasta päästä rotu ollakseen massiivinen.
Atleettinen koira,missä siis myös gotlettia :D
28.03.2010 14:19
Hyvä että sammuu :).Minäkin oisin unohtanut,kuten kellonsiirronkin,ellei ukko olis muistuttanut,onneksi.Eikä siinä muuten mitään,mutta kun aamulla on tiedossa aikaisin pakollinen meno,ups...
Riippuu ehkä miten massiivisen ajattelee.Minä nään dogot enemmän lihaksikkaina,tyylikkäinä lihaksikkaina.
Massiivisen sitten vähän toisin.Kaikkea vähän enemmän ja vähä vähemmän tyylikkäänä.Eli kuin noit järeämmät molossit ;D
27.03.2010 21:30
Aika komeita dogoja oli.Tosin en itse dogoa massiiviseksi sanoisi,lihaksikkaaksi kyllä.Jos on siis hyväkuntoinen.
Noi typätyt korvat ei ole nätit,jotenkin ylipäätään epäonnistuneen näköiset.
ps.Onko valot sammutettu ;)
27.03.2010 20:48
No missä tuollainen tutkimus olisi nähtävillä ? Minuakin kiinnostaisi.
Ei noit tirriäiset sen ihmeempiä ole,kuin isot koiratkaan.Ihan samaa lajia ne on,joten miten ne voi sisäsiisteydessä itsessään olla sen ihmeempiä?
Samalla lailla ja kunnolla kun nuot tirrit opettaa,niin samalla viivalla ne isojen kanssa on.
Isoissakin löytyy niitä,joille pidätyskyky muodostuu hitaammin ja niitä,jotka hieman hitaammin hommat honaa.
Usein sekoitetaan kaksi asiaa eli sisäsiisteyden omaksuminen/pidätyskyvyn muodostuminen ja merkkaus.
Ja jälkimmäinenhän on lähinnä narunpäästä johtuvaa,kun on kyse terveestä koirasta.
27.03.2010 14:14
Tuskinpa tuolla on välttämättä merkitystä.Toisilla vaan kasvaa nopeammin ja toisilla toisin.Voi olla joku esim.kalkinimeytymisjuttu,ruuasta johtuva,ym.kenpä tietää...
Minä olen leikannut n.kerran viikossa.Ja niin leikattu (jouduttu) aikoinaan "kaupunkikoirilta",jotka paljon asfaltilla liikkui,mutta ihan samoin niiltä,jotka on täällä syrjemmällä eläneet.Siis vähemmän kovalla kävelleet.
Itse asiassa,taidan noudattaa vanhaa neuvoa,että "kynnet on liian pitkät,kun ne koskee maahan " ;=)
Joten,ei silloin edes pääse itsestään kulumaan :D
Ja rodut,sama juttu isoilla raskailla,kun pienillä tirriäisillä.Yhtä nopeasti kasvaneet/kasvaa.
27.03.2010 13:53
No yleensä en edes muista koko päivää,eikä ole mitenkään varauduttu.
Muutenkaan en ole erityisemmin ínnostunut koko touhusta.Se on ihan ok,kun sukulais-tai tutut muksut kävi,mutta kun vieraat muksut,joita ei edes tunne/tervehdi,tulee,niin ei oikein iske.Varsinkin kun tällä meni vähän siihen malliin,että ihan pienet lahjat ei riittäneet...
Vieraista muksuista ei myöskään koskaan tiedä,ja kun on koirat ehkä pihalla,niin en pidä siitä,että niitä tulee.Ylipäätään pitäisi vanhempien valistaa muksuja,että jos on koirakyltit,niin ei sinne tartte mennä ylipäätään.
Ja jokusen kertaa on porttejakin jätetty auki.
27.03.2010 13:43
Tank juuuuuu,ihquuu :)
Nyt jäi Amy putkipäälle :D
Lemppari muuten on tuo You know Im so good ja Rehab.Ihan ihokarvat nousee pystyyn :D
26.03.2010 22:46
No juu,ei Topi huono ole.Olen ollut keikallakin kuuntelemassa ja tanssahtelemassa.Itse asiassa aika ainoita,jos tanssimusiikista puhutaan,mistä tykkään.
Olisin kuitenkin linkittänyt Amy Winehousea,mutta kun en osaa :/.Se on sitä ihteänsä musaa,joka eniten iskee :D
26.03.2010 22:29
Noh,eihän siinä periaatteessa mitään merkitystä ole,kuka ne kynnet leikkaa.Onhan niitä huononäköisiä tai vähän "epävarmoja" käsistään olevia,enkä niitä nyt sen perusteella huonoksi omistajaksi sanoisi.
Mutta,jos itse ei pysty,niin pitäisi sitten heti pennusta koira totuttaa jonkun muun leikkaamiseen ja hoitaa homma niin,ettei siitä muodostu koiralle ylimääräistä stressiä.
Se sitten,jos homma on niin väärin hoidettu,että koira pitää viedä lekurille aina kynnet leikattavaksi ja vetää taju kankaalle,että hommat saa tehtyä,on väärin koiraa kohtaan.
26.03.2010 15:00
Joo,opeteltavissa on,niinkuin ihan mikä vaan muukin homma koiran kanssa normijutuissa.Pentuhan on kuin kirjoittamaton kirja,jonka omistaja sitten muokkaa,miten kukin muokkaakin...
Noh,noita uusavuttomia on aina ollut.Mutta ehkä nykypäivänä,jossa usein pitää vaan saada kaikki ja heti,niin voipi ollakkin,että niitä enemmän löytyy.
Itse olen asiaa ajatellut joteskin niinkin,että silloin kun pystyn tekemään kaiken,mitä haluan,noille koissukoille,niin silloin on luottamus kohdallaan :)
Jos olisi tilanne toinen,niin itse lähtisin miettimään,mitä itse olen tehnyt väärin niin,ettei luottoa löydy kavereilta.
26.03.2010 14:54
Kyllä on aina leikattu itse.Ylipäätään lähden noitten koissujen kanssa siitä,että kaikki mitä pystyy tekemään muutakuin"vain lekurin juttu" ja ilman varsinaisia lekurin välineitä,niin teen itse :)
Kynnet leikkaan n.kerta viikossa tai kahdessa.
Tosin hampilääkäriltä olen pyytänyt vanhoja hammasvälineitä eli "skrapoja" ja niillä putsaan papparaisen hampit.Että vähän lekuriakin leikitään lekurin välineilläkin :D
25.03.2010 18:52
No siis,en ole erityisemmin noitten asiantuntija,mutta 18... nimimerkki jotain kirjoitti esimerkkinä.
Eli jos vaikka tuonsuuntaisesta on kyse,niin miksi ei voisi.
Jos nyt vaikka muutamia päiviä silloin tällöin tuolla mennään,tuskinpa siitä mitään haittaakaan ole.
Siihen voisi vielä jotain koirien monivitamiinikalkkivalmistetta,niin sekin puoli on sitten varmistettu.
Huomioida kannattaa toki se,että koiran on pitänyt jo olla tottunut monipuoliseen ruokaan,koska muussa tapauksessa massu voi mennä sekaisin muutoksista.Mutta jos teet koirasi ruuat itse ylipäätään,eli on ilmeisesti tottunut monipuoliseen ruokaan ?,niin vatsa ei niin helposti sekaisin mene.Toki voi koettaa ennen matkaa laittaa vaikka normiruuan joukkoon hieman,eli vähän katsoa miten sopii.
Mutta yleensä esim.kotiruokaan tottuneitten vatsat ei hevin mistään hätkähdä.
Tosin pennulla edellytys on se,että on jo sen verran ikää,että on jo kunnolla monipuolisella "aikuisen" ruualla.
25.03.2010 17:26
Hampeja voi pestä vaikka joka päivä,jos viitseliäs on.Mutta jos tarvetta pesuun on,niin kolme/neljäkertaa ainakin hyvä olisi viikossa.Tiedä sitten,onko niillä tahnoilla viimekädessä merkitystä,siis puhdistuksen kannalta,mutta tuskin pahitteeksi on,ellei nyt kauheesti jotain kemikaaleja sisällä,josta ei mitään tiedä.
Pikkuiselle koiralle sopii vaikka pikkulasten ensiharja.
24.03.2010 20:10
No turha vääntää,mutta mielenkiintoista spekuloida ainakin :D
Jos kiellot tulee,niin sitten tulee.Niin kauan ei minua henk.kohtaisesti hetkauta,ellei nyt omia rotujanikin sitten haluta vääntää kieltoihin jostain syystä.
Tuonnin tiukentaminen ja rajoitukset on vaan mielestäni ihan turhaa meikkaamista koiraongelmissa,jos niissä keskitytään rotuihin,joissa ei ole ollut ongelmaa.Ongelmat poistuu vaan niihin puuttumalla ( jos poistuu...),ei tarttumalla sellaiseen,jolla ei ole ongelman kanssa mitään tekemistä,eikä siis olennaista.
Ja minusta ainut tapa on saada edes jotain aikaiseksi,olisi saada valistusta,tiukennusta,valvontaa,niin koirien yleiseen pitoon,kuin kasvatukseen.Se sitten pystytäänkö siihen,onnistuisiko se ongelmien edes vähentämiseen,en todellakaan osaa sanoa...
23.03.2010 18:57
Pakko vielä tiedustella :),että tiedätkö kuka suomalaisista filakasvattajista on käyttänyt koiria ja tehnyt pentuetta,jonka tavoitteena on aggressiivinen ja terävä pentue? Eli onko näyttöä siitä,että nimenomaan suomessa kasvatetaan/on kasvatettu tarkoituksella "ongelmia"?
Jos verrataan täällä vallitsevaan koirakulttuurin ja aivan toisenlaisiin,niin monien rotujen avainsanana on niiden toimimiseen ja käyttäytymismalliin suuressa pääosassa myös pennun/nuoren sosiaalistaminen.
Eli jos nyt puhutaan koko ajan niin,että täällä olevat/hankitut,niiden perimäkäyttäytyminen olisi samaa kuin erilaisissa kulttuureissa,niin miten sosiaalistaminen,joka on toinen määräävä ja yhtä tärkeä tekijä "paketin"synnyssä,niin toimitaanko tässäkin samoin täällä,kuin erilaisissa/alkuperäisessä kulttuurissa?
Koirahan on genotyyppinsä ja fenotyyppinsä summa.
Siinä vaiheessa,JOS kumpaankin puoleen ei kiinnitetä huomiota meidän yhteiskunnan kannalta,ollaankin jo ongelmissa.Mutta voiko näin sanoa olevan ihan oikeasti filojen kohdalla ;)
23.03.2010 18:46
Onnistuu tai ei.Ei sitä varmaksi pysty sanomaan jokaisessa tapauksessa.
Voi riippua roduista,sukupuolista( lähinnä tietyissä roduissa)yksilöistä,omistajasta ym.
"Jos molemmat..." Ei ihan oleellisemmasta päästä eli ei ihmeempää merkitystä noin tai toisinpäin.
Jos meinaa,että koirat voi myös leikkiä keskenään suht kunnolla,ja ylipäätään ei kiinnosta varoa fyysiseltä osin aktiivisesti,niin pienen rodun kannattaisi olla sen verran vahvan sorttinen kuitenkin,ettei hajoa,jos iso vaikka vahingossa taklaa seinään tai sattuu vaikka vahingossa päälle rojahtamaan...
Pienen otto on toisaalta helpompi isoon seuraan,koska yleensä( tosin ei aina) aikuinen koira osaa automattisesti varoa pientä.Toisinpäin voi tulla propleemaa siinä,että iso pentu/junnu ei tiedosta voimiaan ja saatta jyrätä pientä,ellei hommaa pienempi pysty pitämään hallinnassa tai omistaja.
Oma juttunsa sitten,jos ei tulla oikein toimeen.Siinä on sitten melkoisesti isompi riski käydä köpelösti,jos tulee yhteenottoa,kuin suht samankokoisilla.
Oleellista on rodut,sukupuoli tuohon liittyen,ja se osaltaan miten itse toimii.
23.03.2010 17:40
164 / 262