Eli onko teidän mielestä koiran selättäminen( jotenkin kai kaulasta(?) kiinni ja maahan) oikein/hyväksyttävää? Siis koulutuksessa rangaistuksena.
Koiran selättäminen
88
8741
Vastaukset
- eiomaa
Koirathan menevät alistuneena selälleen ja paljastavat kaulansa, josta johtaja vähän puree. Eli paras tapa näyttää koiralle, mikä on sen oikea asema!
Ja paras läimäytys on sanomalehtirulla, ei satu, vaan koira vihaa sitä ääntä!
HUOM:VAIN OMA MIELIPIDE; ei virallinen kanra!- seropin emäntä
Ei ole ollut tarpeen selättää koiraa koskaan, enkä ole myöskään läpsäissyt millään.
Ja koirani on unelmakoira!
Vahva luottamus ihmiseen, joka ei pelottele eikä vahingoita sitä.
Suhtautuu iloisena ja luottavaisena kaikkiin ihmisiin lapsista vanhuksiin sekä lajitovereihinsa.
- sääm
Meillä mäyris-terrierisekoitus 6kk, ja kyllä on tarvinnut selättää useampaan otteeseen. Omasta mielestäni hyväksyttävää, sillä onhan koiralta otettava luulot pois. Ihan metsään menee, jos antaa koiran pomottaa! Meillä ainakin esim. luuta pois ottaessa rähähti ja puri moneen kertaan. Eipä siinä muu auta kun niskasta selälleen, niin kauan että alistuu.
- olento*
Hei sääm!
Ihan metsään menee, jos ei tunne koiran elekieltä ja käytöstapoja.
Jos koira luovuttaa joka ikinen kerta oman ruokansa arvoasteikossa ylemmille koirille, niin tämä ruuan luovuttanut koira ei paljoa syö. Millä ihmeellä se koira elää, pyhällä hengelläkö? Koirien tapoihin kuuluu, että omaa ruokaa (ja lelua) saa puolustaa. Etenkin koira puolustaa aarrettaan jos se on erityisen arvokas. Niin kuin se mäyris-terrierikoiran luu. Et ole opettanut pennullesi aarteen luovuttamista, joten siksi sinulla on vaikeuksia. Ja nyt luulet että koirasi "pomottelee" sinua!
Mitä sinä mahtaisit tykätä, jos minä veisin sinun lautasen nenäsi edestä ruokapöydässä. Varmaankin suuttuisit ja puolustaisit omaa lautasta ja siinä olevaa mehevää pihviä. Nälkä kurnii mahassasi ja luulet minun vievän ateriasi. Raivostut minulle. Mutta jos TIETÄISIT että laitan lautasellesi toisen pihvin lisää, niin hyvällä mielin antaisit minun koskea lautaseesi. Mutta ennen tätä minun täytyy KERTOA sinulle, että minä aion vain lisätä pihvien määrää lautasellasi ja palautan sen sinulle takaisin. Kertomisen avulla meidän välillemme on muodostunut luottamussuhde: Minä otan lautasesi ja sinä et raivostu minulle, koska tiedät että saat sen takaisin kahden herkullisen pihvin kera.
Koirasi murisee, koska se ei luota sinuun. Koiran kannalta selättäminen on arvaamatonta toimintaa, sillä se ei tiedä selättämisen merkitystä, se ei tiedä miksi toimit niin. Koirahan EI itse oma toimisesti alistunut sinulle. Miten koira voi pitää sinua johtajana, jos toimit arvaamattomasti ja käyttäydyt väkivaltaisesti. Kunnioittaisitko arvaamatonta ja väkivaltaista pomoa? - sääm
olento* kirjoitti:
Hei sääm!
Jos koira luovuttaa joka ikinen kerta oman ruokansa arvoasteikossa ylemmille koirille, niin tämä ruuan luovuttanut koira ei paljoa syö. Millä ihmeellä se koira elää, pyhällä hengelläkö? Koirien tapoihin kuuluu, että omaa ruokaa (ja lelua) saa puolustaa. Etenkin koira puolustaa aarrettaan jos se on erityisen arvokas. Niin kuin se mäyris-terrierikoiran luu. Et ole opettanut pennullesi aarteen luovuttamista, joten siksi sinulla on vaikeuksia. Ja nyt luulet että koirasi "pomottelee" sinua!
Mitä sinä mahtaisit tykätä, jos minä veisin sinun lautasen nenäsi edestä ruokapöydässä. Varmaankin suuttuisit ja puolustaisit omaa lautasta ja siinä olevaa mehevää pihviä. Nälkä kurnii mahassasi ja luulet minun vievän ateriasi. Raivostut minulle. Mutta jos TIETÄISIT että laitan lautasellesi toisen pihvin lisää, niin hyvällä mielin antaisit minun koskea lautaseesi. Mutta ennen tätä minun täytyy KERTOA sinulle, että minä aion vain lisätä pihvien määrää lautasellasi ja palautan sen sinulle takaisin. Kertomisen avulla meidän välillemme on muodostunut luottamussuhde: Minä otan lautasesi ja sinä et raivostu minulle, koska tiedät että saat sen takaisin kahden herkullisen pihvin kera.
Koirasi murisee, koska se ei luota sinuun. Koiran kannalta selättäminen on arvaamatonta toimintaa, sillä se ei tiedä selättämisen merkitystä, se ei tiedä miksi toimit niin. Koirahan EI itse oma toimisesti alistunut sinulle. Miten koira voi pitää sinua johtajana, jos toimit arvaamattomasti ja käyttäydyt väkivaltaisesti. Kunnioittaisitko arvaamatonta ja väkivaltaista pomoa?En ehkä kertonut tilannetta tarpeeksi selkeästi. Ensinnäkään mistään väkivallasta ei mielestäni ole kyse, jos niskalleen kääntää lattialle sen jälkeen kun käsi vuotaa verta monesta kohtaa! =) Ja toiseksi, ilmoitan kyllä aikeistani ennen kuin otan luun koiraltani pois! Ei ole yhtä ainoaa oikeata tapaa kouluttaa koiraa, ja tällä tavoin meillä ainakin murina ja pureminen on loppunut tyystin! Nätisti antaa ottaa luut, lelut yms. pois. Tottelee myös käskyä IRTI =)
Jokainen tyylillään. - sääm
sääm kirjoitti:
En ehkä kertonut tilannetta tarpeeksi selkeästi. Ensinnäkään mistään väkivallasta ei mielestäni ole kyse, jos niskalleen kääntää lattialle sen jälkeen kun käsi vuotaa verta monesta kohtaa! =) Ja toiseksi, ilmoitan kyllä aikeistani ennen kuin otan luun koiraltani pois! Ei ole yhtä ainoaa oikeata tapaa kouluttaa koiraa, ja tällä tavoin meillä ainakin murina ja pureminen on loppunut tyystin! Nätisti antaa ottaa luut, lelut yms. pois. Tottelee myös käskyä IRTI =)
Jokainen tyylillään.Ja lisäyksenä vielä, että koirani on hurmaava ja hyväkäytöksinen pieni pakkaus. Rakastaa kaikkia eläimiä sekä ihmisiä, varsinkin lapsia! Mitään huonoja tapoja ei ole selätyksen johdosta tullut.
Ohjeet selättämisestä olen saanut kasvattajatuttaviltani. Toinen kasvattaa mäyräkoiria, joka on minunkin koirassani se hallitseva rotu. - olento*
sääm kirjoitti:
En ehkä kertonut tilannetta tarpeeksi selkeästi. Ensinnäkään mistään väkivallasta ei mielestäni ole kyse, jos niskalleen kääntää lattialle sen jälkeen kun käsi vuotaa verta monesta kohtaa! =) Ja toiseksi, ilmoitan kyllä aikeistani ennen kuin otan luun koiraltani pois! Ei ole yhtä ainoaa oikeata tapaa kouluttaa koiraa, ja tällä tavoin meillä ainakin murina ja pureminen on loppunut tyystin! Nätisti antaa ottaa luut, lelut yms. pois. Tottelee myös käskyä IRTI =)
Jokainen tyylillään.Niin, totta, sinun mielestäsi selättäminen ei ole väkivaltaa. Mutta mitä mieltä on koira?
Koirahan ei tajua, mitä selättäminen tarkoittaa. Koiran silmissä ihminen käyttäytyy epäkunnioittavasti ja arvaamattomasti. Koiraan voi sattua ja se voi säikähtää. Koirallakin on tunteet. Mielestäni tässä on juuri kysymys väkivallasta. Selättämisen aikana koiraan käytetään fyysistä voimaa vastoin koiran tahtoa.
Ja mielestäni koiran koulutukseen EI KUULU verta vuotavat kädet. Tuossa vaiheessa pitäisi miettiä mitä on tehnyt väärin, kun koira alkaa puremaan. Kyllä se koiraakin henkisesti rasittaa, kun se joutuu turvautumaan hampaiden käyttöön.
Niin kuin sanoit, ei ole yhtä ainoaa tapaa kouluttaa koira, mutta on olemassa lempeitä koiraystävällisiä koulutuskeinoja, joissa ei tarvita selätyksiä. - sääm
olento* kirjoitti:
Niin, totta, sinun mielestäsi selättäminen ei ole väkivaltaa. Mutta mitä mieltä on koira?
Koirahan ei tajua, mitä selättäminen tarkoittaa. Koiran silmissä ihminen käyttäytyy epäkunnioittavasti ja arvaamattomasti. Koiraan voi sattua ja se voi säikähtää. Koirallakin on tunteet. Mielestäni tässä on juuri kysymys väkivallasta. Selättämisen aikana koiraan käytetään fyysistä voimaa vastoin koiran tahtoa.
Ja mielestäni koiran koulutukseen EI KUULU verta vuotavat kädet. Tuossa vaiheessa pitäisi miettiä mitä on tehnyt väärin, kun koira alkaa puremaan. Kyllä se koiraakin henkisesti rasittaa, kun se joutuu turvautumaan hampaiden käyttöön.
Niin kuin sanoit, ei ole yhtä ainoaa tapaa kouluttaa koira, mutta on olemassa lempeitä koiraystävällisiä koulutuskeinoja, joissa ei tarvita selätyksiä.Asiasta voi olla montaa mieltä, kuten sanottu. Otathan huomioon, että kahden metsästyskoiran sekoitus on luonteeltaan todella paljon erilainen kuin esimerkiksi paimenkoira. Minulle on tulossa kuukauden päästä shelttivauva, enkä todellakaan aio käyttää selätystä sheltin kanssa, sillä ne oppivat ja tottelevat pienemmästä.
Mutta meillä ainakin selätys toimi ja mitään vahinkoa ei ole koitunut. Jokainen toimikoon, kuinka parhaaksi näkee :) - haukkuhau
sanoa että tässä tilanteessa en kannata tätä toimintatapaa..pieni koira kyseessä ja kuuluuhan sen oppia pitämään huoli omista herkuistaan ja ruuistaan mutta tietysti myös täytyy osata luovuttaa omistajalle suustaan kaikki silloin kun käsketään..suosittelisin namipaloilla harjoittelua noissa tilanteissa kun otetaan luuta pois..tai vaihto vaikka toiseen luuhun, näin koira kokee sen mielekkääksi eikä hyökkää käteesi kiinni! ja ruokakupilla ollessa myös harjoittelua että koira antaa ottaa hetkeksi kupin pois hyökkäämättä päällesi..tietenkin on tilanteita joissa koiralle kuuluukin näyttää kuka on kuka ja ottaa ne luulot pois mutta on ystävällisemmätkin keinot olemassa ennen alistamista:) tsemppiä!
- Liisa1234
sääm kirjoitti:
Asiasta voi olla montaa mieltä, kuten sanottu. Otathan huomioon, että kahden metsästyskoiran sekoitus on luonteeltaan todella paljon erilainen kuin esimerkiksi paimenkoira. Minulle on tulossa kuukauden päästä shelttivauva, enkä todellakaan aio käyttää selätystä sheltin kanssa, sillä ne oppivat ja tottelevat pienemmästä.
Mutta meillä ainakin selätys toimi ja mitään vahinkoa ei ole koitunut. Jokainen toimikoon, kuinka parhaaksi näkee :)ole oppinut selättämisellä mitään, paitsi että se ei enää luota sinuun.
Selättäminen on niitä vanhan "koulukunnan" oppeja, jotka olisi pitänyt jättää jo ajat sitten.
Eikä koiralta saa mennä ruokaa ottamaan pois, silloin se vain menettää luottamuksensa sinuun.
Lue vaikka Turid Rugaasin: Rauhoittavat signaalit. (on muutenkin tosi hyvä kirja)
Jos sulla on todellakin 6kk:n ikäinen koira, niin en suosittele pennun ottamista missään nimessä!
Koirien ikäero tulisi olla minimissään 2 vuotta. - josta käy ilmi,
Liisa1234 kirjoitti:
ole oppinut selättämisellä mitään, paitsi että se ei enää luota sinuun.
Selättäminen on niitä vanhan "koulukunnan" oppeja, jotka olisi pitänyt jättää jo ajat sitten.
Eikä koiralta saa mennä ruokaa ottamaan pois, silloin se vain menettää luottamuksensa sinuun.
Lue vaikka Turid Rugaasin: Rauhoittavat signaalit. (on muutenkin tosi hyvä kirja)
Jos sulla on todellakin 6kk:n ikäinen koira, niin en suosittele pennun ottamista missään nimessä!
Koirien ikäero tulisi olla minimissään 2 vuotta.että selättäminen on vanhan koulukunnan oppeja joka on toimintatapana väärä. Samoin faktatietoa, jossa kerrotaan että kahden koiran ikäero pitää olla 2 vuotta.
- olen kanssasi!!!
olento* kirjoitti:
Niin, totta, sinun mielestäsi selättäminen ei ole väkivaltaa. Mutta mitä mieltä on koira?
Niin kuin sanoit, ei ole yhtä ainoaa tapaa kouluttaa koira, mutta on olemassa lempeitä koiraystävällisiä koulutuskeinoja, joissa ei tarvita selätyksiä.Olen elänyt n. 35 vuotta koirien kanssa, joista parikymmentä vuotta itse kouluttanut koirani. Yhtäkään koiristani en ole koskaan selättänyt enkä väkivallalla tai pakolla kouluttanut, yksikään ei ole ollut agressiivinen eikä murissut ruokakupilla tai vahtinut luitaan. Ja kyllä, olen omistanut uroksia, myös melko vaikeina pidettyjä terrierirotuja.
Olen aina ihmetellyt että miten ihmiset saavat koiristaan "pomottajia" tai ruokiaan vahtivia??? - Tessukka
olento* kirjoitti:
Hei sääm!
Koirasi murisee, koska se ei luota sinuun. Koiran kannalta selättäminen on arvaamatonta toimintaa, sillä se ei tiedä selättämisen merkitystä, se ei tiedä miksi toimit niin. Koirahan EI itse oma toimisesti alistunut sinulle. Miten koira voi pitää sinua johtajana, jos toimit arvaamattomasti ja käyttäydyt väkivaltaisesti. Kunnioittaisitko arvaamatonta ja väkivaltaista pomoa?Olento. Loistava teksti!
- POPpari
haukkuhau kirjoitti:
sanoa että tässä tilanteessa en kannata tätä toimintatapaa..pieni koira kyseessä ja kuuluuhan sen oppia pitämään huoli omista herkuistaan ja ruuistaan mutta tietysti myös täytyy osata luovuttaa omistajalle suustaan kaikki silloin kun käsketään..suosittelisin namipaloilla harjoittelua noissa tilanteissa kun otetaan luuta pois..tai vaihto vaikka toiseen luuhun, näin koira kokee sen mielekkääksi eikä hyökkää käteesi kiinni! ja ruokakupilla ollessa myös harjoittelua että koira antaa ottaa hetkeksi kupin pois hyökkäämättä päällesi..tietenkin on tilanteita joissa koiralle kuuluukin näyttää kuka on kuka ja ottaa ne luulot pois mutta on ystävällisemmätkin keinot olemassa ennen alistamista:) tsemppiä!
Ja tuossa ruokakuppi-puremisongelmassa voi myös koittaa sitä, että kuppiin laitetaan lisää ruokaa, eikä mitään oteta pois. Eli kun käsi käy kupin lähellä, se tietäänkin vain lisää herkkupaloja, eikä sitä että joku vie herkut pois. Seuraavassa vaiheessa otetaan kupista hieman kiinni ja toisella kädellä lisätään herkkuja. Pikkuhiljaa kun jatketaan matkaa, niin kupin voi jo nostaa pöydälle ja lisätä niitä herkkuja siellä.
Selättäminen tai tämä vaihtoehto... ÖÖÖ... kummanhan valitsisin... - ööölo
KOIRAHAN PITÄÄ OPEttaa irroittamaan ja antamaan luu pois sinulle!!! Naurettavaa kun ei oteta asioista selvää!
- jkjk
ihminen EI PYSTY alistamaan koiraa milloinkaan!se että selätätte koirat kun se tekee jotain tai pitäisi rauhoittaa ei sitä silloin alisteta, vaan se koira tyytyy vain makaamaan siinä ja siihen se sitten jääkin, tilanne 1-0.. koiran alistuu itse ihmiselleen jos on tarvis, me ei siihen pystytä.. ei susilaumassakaan ketään "selätetä", tämäkin ns. alistaminen on ihmisen omassa päässä kehittynyt tapa kuvitella hallitsemaan heikoimpiaan painamalla ne maata vasten jos ei totella.. auktoriteetti ja johdonmukaisuus, jos niitä löytyy niin ne riittävät pitämään koiran tottelevaisena tilanteessa kuin tilanteessa
- VIERAS...
Koira ei opi yhtään mitään siitä, että sitä selätetään. Jos se tapahtuu vielä vihaisesti, on koira varmasti ymmällään omistajansa käytöksestä ja SE oppii, ettei omistajaansa ole luottamista.
Laumanjohtajuus ansaitaan ihan toisilla keinoin:
http://koti.mbnet.fi/tuulen/poro16.htm
http://www.kumikana.org/koulutus/johtajuus.htm
http://www.keskipohjanmaa.net/gen/536878.asp- ggrt
Meillä on kyllä tärkeää se, että minä olen pomo!! Koirani on dominoiva ja hyppii silmille jos vällillä höllennän "otetta".
Mutta ei meillä kyllä selätetä! Olen ollut määrätietoinen ja järkähtämätön luupää, en kuitenkaan aggressiivinen tai arvaamaton.
Olen lukenut paljon koirien käytöksestä ja elekielestä yms. Ja tämän (ja kokemusteni) perusteella olen sitä mieltä, että selättämällä ei tooodellakaaan saavuteta niin hyviä tuloksia, että kannattaa riskeerata se, kuinka HUONOJA tuloksia sillä saattaa vahingossa saada aikaan.
Ja hei, kun olette selättäneet koiranne, niin onko ihan tosissaan lähtenyt luulot kokonaan pois? Dominoiva koira muuttunut tottelevaiseksi lampaaksi? Käytös muuttunut? No tuskin..
On monia muitakin tapoja kasvattaa koiraa ja se että MÄ OLEN POMO opetetaan joka päiväisessä elämässä minuutti minuutilta, ei yhtäkkiä selälleen paiskaten ja tapellen.. - sääm
ggrt kirjoitti:
Meillä on kyllä tärkeää se, että minä olen pomo!! Koirani on dominoiva ja hyppii silmille jos vällillä höllennän "otetta".
Mutta ei meillä kyllä selätetä! Olen ollut määrätietoinen ja järkähtämätön luupää, en kuitenkaan aggressiivinen tai arvaamaton.
Olen lukenut paljon koirien käytöksestä ja elekielestä yms. Ja tämän (ja kokemusteni) perusteella olen sitä mieltä, että selättämällä ei tooodellakaaan saavuteta niin hyviä tuloksia, että kannattaa riskeerata se, kuinka HUONOJA tuloksia sillä saattaa vahingossa saada aikaan.
Ja hei, kun olette selättäneet koiranne, niin onko ihan tosissaan lähtenyt luulot kokonaan pois? Dominoiva koira muuttunut tottelevaiseksi lampaaksi? Käytös muuttunut? No tuskin..
On monia muitakin tapoja kasvattaa koiraa ja se että MÄ OLEN POMO opetetaan joka päiväisessä elämässä minuutti minuutilta, ei yhtäkkiä selälleen paiskaten ja tapellen..Selälleen paiskaten ja tapellen? Meillä ainakaan selättäminen ei toimi niin.
Kuten yllä kerron, meillä pureminen ja muriseminen loppunut tyystin ja eipä tarvitse enää selätellä. Hyvin toimi! Riippuu todella paljon koiran perusluonteesta, millaisia tapoja tarvitsee käyttää. - Maiskutus
sääm kirjoitti:
Selälleen paiskaten ja tapellen? Meillä ainakaan selättäminen ei toimi niin.
Kuten yllä kerron, meillä pureminen ja muriseminen loppunut tyystin ja eipä tarvitse enää selätellä. Hyvin toimi! Riippuu todella paljon koiran perusluonteesta, millaisia tapoja tarvitsee käyttää.niin kuin joku toinen jo tässä sanoi niin teidän ongelmat (koira ei suostunut luovuttamaan luuta vaan kävi hampaillaan kiinni) sai aikansa luottamus pulasta. Miten luulet selättämisen korjaavan luottauksen puutteen?
- dogs forever
Aikanaan oma sakemanniurokseni 3 v iässä alkoi "uhoaman" minulle tosissaan hampaat irvessä, kun kielsin sitä kävelylenkillä. (Koira oli muutoin hyvin tervepäinen ja muutenkin tyypillinen saku; palveluskoiran perikuva.) Tempaisin koiran silmänräpäyksessä mahanalta kiepauttaen selälleen ja kävin itse kontilleen koiran päälle niin, ettei hän päässyt siitä pois ja samalla kävin hampaineni koiran kurkulle niin, että tuntui, mutta en kuitenkaan satuttanut häntä. Hetken aikaa uristuani koira rauhottui ja päästin hänet siitä ylös, kun oli tajunnut "menneensä liian pitkälle".
Koira ei todellakaan saanut siitä traumoja eikä yhteiselomme kokenut mitään luottamuspulaa tapahtuman johdosta, päinvastoin, koira toimi entistä paremmin ja oli iloinen ja luottavainen.
Että näin.
Tietysti selätystä täytyy käyttää todella harkitusti, eikä se sovi kaikille koirille! - Bukali.
Olet erittäin oikeassa.Mun isoisä kasvatti koiria,isä samoin ja mulla on neljäs mäyris.Koirankasvatus vaatii kärsivällisyyttä,mitä monella ei ole.
- laumanjohtaja viesti
alimmilleen, että saalis on hänen?
- käyttäytyy
Maiskutus kirjoitti:
niin kuin joku toinen jo tässä sanoi niin teidän ongelmat (koira ei suostunut luovuttamaan luuta vaan kävi hampaillaan kiinni) sai aikansa luottamus pulasta. Miten luulet selättämisen korjaavan luottauksen puutteen?
jos pentu irvistelee sille?
käyttäytyy kirjoitti:
Eiköhän riipu koirasta ;)
Jos on hyvin itsevarma ja vielä vahvan koiran kielen omaava,niin se ei välttämätä välitä siitä tuon taivaallista.
Jos se välittää,niin käyttää rauhoittavia eleitä ja signaaleita.
Jos taas kysessä koira,joka ei ole yllämainitsemaa riittävästi,niin sen täytyy "korostaa" itseään eli lähinnä ensikäteen rähähtämällä.
Toisaalta,mikä myöskin mahdollista,niin saattaapi olla ottanut mallia myös osaltaan siitä ykkösjohtajasta eli ihmisestä,eli saattaapi käyttäytyä vastaavanlaisesti kuin ihminen.Kuin myöskin edellinen johtajakoira,jos sellainen on ollut.Eli opittukin voi vaikuttaa.Persoona kuitenkin vaikuttaa voimakkaasti.laumanjohtaja viesti kirjoitti:
Taas riippuen koirasta (eli tyypitin edellisessä viestissä ;) ) joko tavallaan niin,että välinpitämätömästi vain omaa tavaransa.Jos joku tulee liki,joko jatkaa tai lisää rauhoittavia eleitä ja saattaa vaikka siirtyä "saaliinsa" kanssa muualle.
Ja se toinen taas,näyttää enemmänkin luotaantyöntäviä eleitä,jännittynyt ja varuillaan oleva käytös,ja lähestyttäessä rähähtää.Jos selkeesti ylireagoi,niin saattaapi mennä ja tirvasta.- Maiskutus
käyttäytyy kirjoitti:
voin sanoa että meillä ei ainakaan lauman johtajakoira ole edes huomioinut irvistelevää pentua, korkeintaan kääntää tälle selän. Eli ihan niin kuin molossi jo kirjoitti niin käyttää rauhottavia signaaleja.
Koirathan ei yleensä ilman syytä irvistele toisilleen (tai ihmisille), yleensä kyseessä on jonkin resurssin puolustaminen/vartiointi tai pelko. Pelonkin kohdalla koirat mielummin väistyvät kuin uhmaavat.
Mielestäni koiralla on oikeus puolustaa joitakin resursseja toisilta koirilta. Esim. ruuan puolustaminen on mielestäni ihan ok. Koira varoittaa toista koiraa murinalla, ja toinen koira pysyy poissa. - Maiskutus
laumanjohtaja viesti kirjoitti:
Silloin kun meillä vielä oli enemmän koiria niin saaliit (hiiret ja muut pikkuvipeltäjät) syötiin ihan omassa rauhassa. Koirat itse hakeutuivat etäämmäs toisistaan syömään ja jos joku tuli liian lähelle hänelle muristiin. Eikä muuten ollut mitään eroa oliko kyseessä johtajakoira vai lauman pentu, kaikki puolusti ruokaansa samalla tavalla. Näin on luonnossakin elävien koiraeläinten kanssa. Jokainen puolustaa omaa suupalaansa, ei alempiarvoinen koira luovuta ruokaansa korkeempi arvoiselle.
- koiratäti
Koiraa ei saa IKINÄ kouluttaa vihaisena vaan rauhallisen itsevarmana. Selättäessä koira ALISTUU. Tätä käytetään, kun muut keinot ei auta ja koira todellatodella vahva rajojen kokeilija. Kerta tai pari riittää koiran elämän aikana, jos tarvetta tulee lainkaan. Yleensä ei, jos tekee asiat oikein alusta saakka, mutta esim.kodinvaihtajan kanssa usein paras keino tietyissä tilanteissa.
- ---------
EI OLE. Tyhjentävä vastaus.
- sasdA
Mielestäni tähänkään kysymykseen ei ole yhtä ja oikeaa vastausta. Se, millaisia koulutustapoja käyttää, riippuu täysin koiran rodusta ja luonteesta. Onhan se päivänselvää, että luonteeltaan erittäin dominoiva rotikka tarvitsee erilaista koulutusta, kuin esimerkiksi vähemmän dominoiva kultainennoutaja. Jos menet kultsin selättämään (vielä luonteeltaan aran yksilön) menet pahasti metsään. Jos taas esimerkiksi rotikan, joka yrittää päästä "laumanjohtajan" pallille, et niinkään. Eli pitää tuntea kyseinen koira, sen luonne, jotta tuohon kysmykseen voisi vastata.
- Maiskutus
sasdA kirjoitti:
Mielestäni tähänkään kysymykseen ei ole yhtä ja oikeaa vastausta. Se, millaisia koulutustapoja käyttää, riippuu täysin koiran rodusta ja luonteesta. Onhan se päivänselvää, että luonteeltaan erittäin dominoiva rotikka tarvitsee erilaista koulutusta, kuin esimerkiksi vähemmän dominoiva kultainennoutaja. Jos menet kultsin selättämään (vielä luonteeltaan aran yksilön) menet pahasti metsään. Jos taas esimerkiksi rotikan, joka yrittää päästä "laumanjohtajan" pallille, et niinkään. Eli pitää tuntea kyseinen koira, sen luonne, jotta tuohon kysmykseen voisi vastata.
Mitä se selättäminen oikeesti auttaa yhtään mihinkään?
Koiramaailmassa kukaan ei selätä ketään väkisin, vaan alistuva koira tekee tämän eleen ihan itse. Koirat käyttävät myös muita rauhottavia eleitä, kuten pään kääntämistä pois päin, maahan meno ja haukottelu.
Itse olen sitä mieltä että pehmeät koulutustavat sopii aivan kaikille roduille ihan perhoskoirasta rotikkaan(itse omistan kodinvaihtaja pitti uroksen). Joidenkin koirien kanssa pitää vaan olla kärsivällisempi kuin toisten. Yleisimmät syyt ongelmakäyttäytymiseen ovat luottamuksen puute ja koiran turhautuminen (aktivoinnin puute), näihin ei mitkään selättelyt auta.
Selättämisen puolesta puhujat voisivat siis nytten sitten selittää mulle mikä siitä selättämisestä tekee niin hyvän koulutus menetelmän? - Emipopo
sasdA kirjoitti:
Voisikohan joku viisas antaa tyhjentävän vastauksen , mistä löydän sellaisen kirjan , joka kertoo miten eri rotujen koiria koulutetaan.Tämä ns.SELÄTYS on mielenkiintoinen aihe! Onhan se aivan mahtava tunne , kun aikuinen ihminen makaa koiran päällä ja puree kaulaan.Taitaisin sen kohtauksen nähtyäni hommata koiran huostaan ja piipaa auton paikalle.Voiko tämä olla totta , vai kertoiko joku piloillaan sellaisen olevan koiran koulutusta ? Ihan siis oikeasti ?
Rakkautta ja ruokaa , kas siinä teille ohje koulutukseen ...
- haukkuhau
koiran saa selättää ja ottaa niskasta kiinni..tietenkin satuttamatta mutta kyllä mielestäni saa..toisisssa tilanteissa on pakko ottaa koirasta kiinni ja tarvittaessa vaikka selättää tai ainakin pitää niskavilloista kiinni ja komentaa kunnolla..ei se koira siitä rikki mene niin kuin herkimmät ajattelevat.. :)
- ei juu..
"toisisssa tilanteissa on pakko ottaa koirasta kiinni ja tarvittaessa vaikka selättää"
Mun ei ole koskaan ollut PAKKO selättää koiriani. Ei niin koskaan. - Maiskutus
mitä tää selättäminen sun mielestä koiralle opettaa? ja missä tilanteissa koiraa on pakko ottaa niskasta kiinni ja komentaa kunnolla?
Eihän se koira siitä rikki mene, mutta mitä kyseinen toiminto HYÖDYTTÄÄ? mitä koira oppii siitä? - !+17
ei juu.. kirjoitti:
"toisisssa tilanteissa on pakko ottaa koirasta kiinni ja tarvittaessa vaikka selättää"
Mun ei ole koskaan ollut PAKKO selättää koiriani. Ei niin koskaan.Eihän vaan oma kultsipuppelisi ole se kylän kauhu, joka on vaan niin surkeasti kaikkien väärin ymmärtämä. SEuraavan kerran kun joudun ko. yksilön uhriksi, niin voi olla varmaa, että pöllähtää ja pahan kerran. Ihan takuulla on selätys ainoa vaihtoehto, koska liian kauan olen seurannut niitä "keveitä keinoja", joilla oma kultsipuppeli on vaan sattumoisin lähes tappanut toisia koiria! Valitettavasti kuulostaa niin tutulta. Mutta seuraavalla kerralla osaan varautua, ja sakemannien kanssa toimineena (vaikkakaan en yhtään omistaneena) teen oman ratkaisuni. Ja se on selätys ja selkeä kurinpalautus- Syököön koira muiden lemmikejä, mutta omiani en enää sen hyökkäyslistalle hyväksy!
- 10+18
!+17 kirjoitti:
Eihän vaan oma kultsipuppelisi ole se kylän kauhu, joka on vaan niin surkeasti kaikkien väärin ymmärtämä. SEuraavan kerran kun joudun ko. yksilön uhriksi, niin voi olla varmaa, että pöllähtää ja pahan kerran. Ihan takuulla on selätys ainoa vaihtoehto, koska liian kauan olen seurannut niitä "keveitä keinoja", joilla oma kultsipuppeli on vaan sattumoisin lähes tappanut toisia koiria! Valitettavasti kuulostaa niin tutulta. Mutta seuraavalla kerralla osaan varautua, ja sakemannien kanssa toimineena (vaikkakaan en yhtään omistaneena) teen oman ratkaisuni. Ja se on selätys ja selkeä kurinpalautus- Syököön koira muiden lemmikejä, mutta omiani en enää sen hyökkäyslistalle hyväksy!
Että omiani en ole selättänyt, mutta heidä kanssaan on jo pentuna aloitettu selkeät johtajuusharjoittelut, eikä ole tarvinnut, kehut ja namit sun muut on olleet parhaita. Mutta tarvittaessa kyllä selätän. Jos omieni kimppuun käydään ilman syytä, niin takuulla tanner kutsuu.
- Hukka-Musti
Luonnon eläimistä ihmiset yleensä mallia ottavat, kun kilpailevat korien kanssa vallasta aggressiolla, mutta niistä luonnon eläimistä taitaa yleensä kasvaa myös aika aggressiivisia, eli hyvin kilpaverisiä. Ovatkohan monet koirien omistajat miettineet asiaa pitkälle...
Mutta lempeämmän määrätietoinen käsittely tuo parempaa tulosta. Asetetaan koiralle rajoja ja opetetaan se tottelemaan, eikä esimerkiksi hiljennytä kesken >>istu>>-käskyjen, vaan käsketään koira istumaan siihen saakka, kunnes se suostuu niin tekemään. tosin opettaminen on asia erikseen. Koiralle opetetaan eri asioita rauhallisesti, kuten tuon istu-sanonnan tarkoituksenkin, mutta jos koira ei suostu tottelemaan vaikka on sen oppinut, niin ei luovuteta ennen koiraa.
Mutta aggressio ja väkivalta kannattaa jättää pois koulutuksesta ja kasvatuksesta. Muuten koirastakin voi tulla aggressiivinen. Onhan täälläkin palstoilla nähty, kuinka aggressiivinen keskustelutyyli tarttuu ihmisestä toiseen...- Ongelma-Osku
Tungen tähän topikkiin, koska meillä on ongelmana muriseminen ja minulle on kotona opetettu murinaan reagoiminen nimenomaan selättämällä (kuulemma joskus kasvattajalta saatu neuvo). Meillä on kaksi mäyrisurosta (5v. ja 3v.), varsin tottelevaisia (miten nyt mäykyt voivat olla ;) ja ihania pakkauksia. Vanhemman uroksen kanssa on vaan selvä luottamuspula. Sellaiseksi tämän olen alkanut tunnistaa. Pesen koirien kuraiset tassut sisälle tullessa. Vanhempi on p*skajäykkänä, joskus murisee vähän jo tässä. Pyyhkeellä kuivaaminen on se vaikein tilanne. Siinä murisee enemmän tai vähemmän. Ja ei, eipä ole selättämisestä ollut hyötyä. Pahensi vain. Olen yrittänyt suihkepullolla, eli suihkautus aina kun murisee. Toimi ekat 4-5 kertaa hyvin. Sitten ei enää. APUJA?
- Hukka-Musti
Ongelma-Osku kirjoitti:
Tungen tähän topikkiin, koska meillä on ongelmana muriseminen ja minulle on kotona opetettu murinaan reagoiminen nimenomaan selättämällä (kuulemma joskus kasvattajalta saatu neuvo). Meillä on kaksi mäyrisurosta (5v. ja 3v.), varsin tottelevaisia (miten nyt mäykyt voivat olla ;) ja ihania pakkauksia. Vanhemman uroksen kanssa on vaan selvä luottamuspula. Sellaiseksi tämän olen alkanut tunnistaa. Pesen koirien kuraiset tassut sisälle tullessa. Vanhempi on p*skajäykkänä, joskus murisee vähän jo tässä. Pyyhkeellä kuivaaminen on se vaikein tilanne. Siinä murisee enemmän tai vähemmän. Ja ei, eipä ole selättämisestä ollut hyötyä. Pahensi vain. Olen yrittänyt suihkepullolla, eli suihkautus aina kun murisee. Toimi ekat 4-5 kertaa hyvin. Sitten ei enää. APUJA?
Jotkin koirat kerta kaikkisesti ovat sellaisia aivan luonnostaan ja sellaisiana pysyvät. Kaikkia tapauksia ei pystytä parantamaan. Aikuinen ihminenkin on tehnyt omat päätöksensä elämässä ja sellaisena pysyy kuin itse haluaa.
- yygem
Hukka-Musti kirjoitti:
Jotkin koirat kerta kaikkisesti ovat sellaisia aivan luonnostaan ja sellaisiana pysyvät. Kaikkia tapauksia ei pystytä parantamaan. Aikuinen ihminenkin on tehnyt omat päätöksensä elämässä ja sellaisena pysyy kuin itse haluaa.
Jos itse toteat, että teillä on luottamuspulaa, niin ei ihme että selätys vaan asiaa pahentaa... En sellasen koiran kanssa _varsinkaan_ alkais selättämistä käyttämään.. en toisaalta minkään muunkaan koiran kanssa. Mutta siinähän se luottamuspula vaan kasvaa.
- Parsonrusselinomista
Ongelma-Osku kirjoitti:
Tee koiralle siitä mieluisampi tapahtuma, jos kerran sitä inhoaa jo muutenkin. Juttele nätisti, "lepertele" : "oi miten kivaa pestä lämpimällä vedellä!" ja namit lähelle odottamaan. Ja sitten paljon kehuja, jos antaa kiltisti pestä.
Näin meillä toimii hyvin russelin kanssa. Ei tulisi mieleen ruveta väkivallalla hommiin. - Ongelma-Osku
Parsonrusselinomista kirjoitti:
Tee koiralle siitä mieluisampi tapahtuma, jos kerran sitä inhoaa jo muutenkin. Juttele nätisti, "lepertele" : "oi miten kivaa pestä lämpimällä vedellä!" ja namit lähelle odottamaan. Ja sitten paljon kehuja, jos antaa kiltisti pestä.
Näin meillä toimii hyvin russelin kanssa. Ei tulisi mieleen ruveta väkivallalla hommiin.Niin siis koska selättäminen ei auttanut, niin totesin, että taitaakin olla luottamuspulaa eikä johtajuuskiistaa.
Olen yrittänyt tuota lepertelyäkin ja namien antamista, mutta eivät pidemmän päälle nekään toimi. Juttelen mukavia kyllä muutenkin ja kehun kovasti jo esim. siitä, että itse kävelee siihen ritilän päälle pesua odottamaan. Ja tosiaan, vesi on sopivan lämmintä jne., puitteet on OK :)
Kehut hyvästä käytöksestä ja suihkupullon suihkaus huonosta (=murinasta) toimii parhaiten, mutta murinaa siis edelleen tulee. Se täytyy kyllä sanoa, että ehkä mennään parempaan suuntaan koska se murina tulee vain niillä kerroilla, kun ilmassa on kireyttä. Esim. tulee karkureissulta kotiin (ei, en rankaise koiraa siitä, että tulee luokseni kun huudan, vaikka olisin joutunut huutamaan sen vartin) eli kun on yksinään palannut reissultaan ja huomannut pihan tyhjäksi. Tietää siis olleensa tottelematon ja siitä ilmeisesti varautuu.
Lisää konkreettisia vinkkejä? - Maiskutus
Ongelma-Osku kirjoitti:
Niin siis koska selättäminen ei auttanut, niin totesin, että taitaakin olla luottamuspulaa eikä johtajuuskiistaa.
Olen yrittänyt tuota lepertelyäkin ja namien antamista, mutta eivät pidemmän päälle nekään toimi. Juttelen mukavia kyllä muutenkin ja kehun kovasti jo esim. siitä, että itse kävelee siihen ritilän päälle pesua odottamaan. Ja tosiaan, vesi on sopivan lämmintä jne., puitteet on OK :)
Kehut hyvästä käytöksestä ja suihkupullon suihkaus huonosta (=murinasta) toimii parhaiten, mutta murinaa siis edelleen tulee. Se täytyy kyllä sanoa, että ehkä mennään parempaan suuntaan koska se murina tulee vain niillä kerroilla, kun ilmassa on kireyttä. Esim. tulee karkureissulta kotiin (ei, en rankaise koiraa siitä, että tulee luokseni kun huudan, vaikka olisin joutunut huutamaan sen vartin) eli kun on yksinään palannut reissultaan ja huomannut pihan tyhjäksi. Tietää siis olleensa tottelematon ja siitä ilmeisesti varautuu.
Lisää konkreettisia vinkkejä?mä en kyllä menis suihkasemaan vettä toisen naamalle jos sitä just yritetään oppia sietämään sitä että sen tassut pestään vedellä ja sitten kuivataan... En myöskään lepertelis koiralle pesun ja kuivauksen aikana. Meillä opetettiin tassujen pesu ja pyyhkiminen silleen että vähitellen totutettiin koira tassujen kosketteluun. Meidän koiralla tassut ovat aina olleet herkät, niin se ei hirveen mielellään antanut pestä ja kuivata niitä.
Meillä myös auttoi se että opeteltiin tassujen nimet :) elikkä opetettiin koira nostamaan eri tassuja. ja silleen oli sitten alussa helpompi kuivata kun ei tarvinnut itse nostaa ja "repiä" koiran jaloista vaan se itse nosti tassun pyyhkeen päälle ja sitten vaan kuivattiin.
Muriseeko koira muuten kun koskette sen tassuihin esim. silloin kun leikkaatte kynsiä? vai onko kyse vaan siitä vedestä ja pyyhkeen kanssa hääräämisestä? :) - Kultakoira
Ongelma-Osku kirjoitti:
Sanoisin, että tässä tapauksessa tuosta pesusta ja kuivauksesta on tehtävä kivoja juttuja, eikä suinkaan rangaista siitä, että koira ei PIDÄ toiminnoista.
Tähän voisi ottaa tämän hammaslääkäriesimerkin. Jos et itse pidä hammaslääkäristä ja vähän ehkä pelkäätkin sitä, menisitkö mielelläsi uudelleen jos joka kerta saisit "selkäsaunan" sen jälkeen? - Pyyhesiepparit
Ongelma-Osku kirjoitti:
Meidän 5 kuukautinen saksanpaimenkoira on ollut pennusta lähtien pyyhkeitten perään. Valitettavasti pentu leikkii vesikupilla loiskutellen tassuillaan iloisesti niin, että vesi loiskuu ympäriinsä. Opetin pennun istumaan ja olemaan paikallaan, jolloin lattian sai kuivattua rauhassa ja tästä vaikeudesta päästiin. Varsinaisena ongelmana oli meilläkin silti tuo tassujen kuivaus, joka ei aiemmin ilmennyt niin pahana, mutta nyt kun lumet sulavat ja piha on ihan vetinen, on tassut pakko kuivata sisääm tullessa.
Olin aiemmin yrittänyt "vaivihkaa" nostaa takajalkoja ja kuivata ne, mutta huomatessaan tämän pentu käy kiinni pyyhkeeseen ja on siinä ollut omatkin kädet vaarassa. Etutassut olivat suorastaan mahdottomia kuivata.
Lukuisten eri yritysten (joihin kuului myös alistamispakote, joka ei tietenkään toimi) ja tappelun kautta pyysin pentua menemään maahan ja varovaisesti koskettelin tassuja ensin käden kanssa sitten pyyhkeellä. Huomasin että koiruli alkoi rauhoittua, joten aloin nostella tassuja siinä makoillessamme ylös ja vähitellen toin pyyhkeenkin siihen mukaan. Toruin heti jos hampaat kurkottelivat pyyhettä kohti. Jonkin ajan kuluttua pentu rauhoittui täysin, huokaisi syvään ja laski päänsä lattiaan.
Tässä vaiheessa päätin ottaa namit mukaan, pentu seisoo käskystä, joten annoin käskyn "seiso", löin namin naamaan ja kuivasin yhden tassun, taas käskyä ja namia ja toinen tassu. Näin kävin läpi kaikki tassut onnistuneesti :) (toki toistin tätä joka tassuun monta kertaa jotta pentu ymmärtäisi varmasti, että tämä tassujen nostelu ja pyyhkeen kanssa hääräily onkin oikeastaan aika nasta juttu..)
Tämän esseen tarkoituksena oli tietenkin jälleen kerran osoittaa kaikille epäilijöille, että positiivinen ehdollistaminen on se, joka vie oikeasti nopeisiin tuloksiin. Älkää selättäkö koirianne. Ihan omasta kokemuksestani voin todeta, että siitä seuraa vain tappelua ja luottamuspulaa. - hullupena
Pyyhesiepparit kirjoitti:
Meidän 5 kuukautinen saksanpaimenkoira on ollut pennusta lähtien pyyhkeitten perään. Valitettavasti pentu leikkii vesikupilla loiskutellen tassuillaan iloisesti niin, että vesi loiskuu ympäriinsä. Opetin pennun istumaan ja olemaan paikallaan, jolloin lattian sai kuivattua rauhassa ja tästä vaikeudesta päästiin. Varsinaisena ongelmana oli meilläkin silti tuo tassujen kuivaus, joka ei aiemmin ilmennyt niin pahana, mutta nyt kun lumet sulavat ja piha on ihan vetinen, on tassut pakko kuivata sisääm tullessa.
Olin aiemmin yrittänyt "vaivihkaa" nostaa takajalkoja ja kuivata ne, mutta huomatessaan tämän pentu käy kiinni pyyhkeeseen ja on siinä ollut omatkin kädet vaarassa. Etutassut olivat suorastaan mahdottomia kuivata.
Lukuisten eri yritysten (joihin kuului myös alistamispakote, joka ei tietenkään toimi) ja tappelun kautta pyysin pentua menemään maahan ja varovaisesti koskettelin tassuja ensin käden kanssa sitten pyyhkeellä. Huomasin että koiruli alkoi rauhoittua, joten aloin nostella tassuja siinä makoillessamme ylös ja vähitellen toin pyyhkeenkin siihen mukaan. Toruin heti jos hampaat kurkottelivat pyyhettä kohti. Jonkin ajan kuluttua pentu rauhoittui täysin, huokaisi syvään ja laski päänsä lattiaan.
Tässä vaiheessa päätin ottaa namit mukaan, pentu seisoo käskystä, joten annoin käskyn "seiso", löin namin naamaan ja kuivasin yhden tassun, taas käskyä ja namia ja toinen tassu. Näin kävin läpi kaikki tassut onnistuneesti :) (toki toistin tätä joka tassuun monta kertaa jotta pentu ymmärtäisi varmasti, että tämä tassujen nostelu ja pyyhkeen kanssa hääräily onkin oikeastaan aika nasta juttu..)
Tämän esseen tarkoituksena oli tietenkin jälleen kerran osoittaa kaikille epäilijöille, että positiivinen ehdollistaminen on se, joka vie oikeasti nopeisiin tuloksiin. Älkää selättäkö koirianne. Ihan omasta kokemuksestani voin todeta, että siitä seuraa vain tappelua ja luottamuspulaa.Kiitos Pyyhesiepparit vinkesitä tassujen kuivaamiseen, koska meillä on helvetinmoinen ongelma juuri siinä. Kynsien leikkuussa ei mitään vaan ootas kun yirtän edes aloittaa tassujen kuivaamisen ulkoa tullessa; järkyttävä murina joka muuttuu raivoksi kun hipasenkaan. Sen tekis hirveesti mieli purra mutta kääntää pään pois ja taistelee itseään vastaan. Ei auta perkeleet eikä jeesustelut näin karkeasti sanottuna, siis herkut ym. mut pitää yrittää tuolleen hyvin hyvin hellästi ja nätisti. Ainut kun se ei pysy paikoillaan mitenkään, se siis pelkää sitä tilannetta. Tää pentu on siis 7kk sekarotuinen saksanpaimenkoira. Toisen koiran tassut pyyhitään sulassa sovussa ja mpentu katsoo vierestä et siinä ei oo mitään pelottavaa mut annas kun hänen kohalleen sattuu :D. Lisää vinkkejä vaan pliis!!
Ongelma-Osku kirjoitti:
tuo pesun aikainen murina taitaa olla pelosta, jolloin ei selättäminen tai rankaiseminen tietenkään voi toimia! silloin niitä rauhoittavia signaaleja käyttöön!
ei pelkoa saa rankaista, silloin se vaan muistaa seuraavalla kerralla että sitä rankaistiin pesun yhteydessä, ja se ei ollu kivaa, joten murinakäytös pahenee entisestään.
- ja kierre jatkuu
Ei ole. En jaksanut lukea kaikkia vastauksia. Yleensä, kun omistajan taidot loppuvat, käy hän käsiksi koiraan ja alistaa sen. Mutta oppiko koira sen, että omistaja on pomo ja määrää kaikesta? En oikein usko, tulee taas toinen kerta, jolloin koira alistetaan. Entäs, jos koira onkin niin iso, etteivät voimat riitä alistamiseen, niin miten selvitä tilanteesta ilman alistamista?
- ja kierre jatkuu
Niin ja koiran rauhoittaminen on ihan eri asia kuin alistaminen. Se tapahtuu yleensä ihan erilaisissa tilanteissakin kuin alistaminen.
- Neandra
ja kierre jatkuu kirjoitti:
Niin ja koiran rauhoittaminen on ihan eri asia kuin alistaminen. Se tapahtuu yleensä ihan erilaisissa tilanteissakin kuin alistaminen.
"kun taidot loppuvat, alistetaan"
Tässä lauseessa on se pyhä totuus. Koiran kuuluu itse alistua, sitä ei alisteta väkisin. Siihen väkisin selättämiseen ja alistamiseen turvaudutaan sillon kun aukroriteetti ja tieto/taito hyvästä laumanjohtajuudesta puuttuu.
- kokeillut
Lue kirja "koirakuiskaaja" ajatuksella ja kokeile... kävely toimi meillä :) t: 6kk spk uros
- epskula
hei, oon lukenut sen!
tosin en kokonaan:)
- koirankouluttaja__
Ei se rangaistuksena ole oikein. Sen sijaan tilanteessa, jossa esim. uroskoira uhmaa laumanjohtajaa, se on keino näyttää koiralle, kukas se johtaja tässä olikaan. Se ei saa olla usein toistuvaa, eikä se saa johtaa pitkävihaisuuteen, tai ylipäänsä sen kummempiin tunteen osoituksiin.
Kaikki koirat eivät tarvitse tällaista ollenkaan. Esim. luonteeltaan pehmeät, helposti alistuvat koirat. Itselläni esim. on melko dominoiva ja voimakastahtoinen uroskoira, ja vaikka se selvästi kunnioittaa minua johtajana, joskus se on sulkenut korvansa tai uhmannut käskyä, jolloin en mieti kahta kertaa, vaan yleensä selätän sen, jonka jälkeen, johtaja-suhde on taas pitkän aikaa kunnossa.
Toistan vielä lauseen, jolla aloitin, koska se on tärkeä juttu, eli aloittajan kysymykseen vastauksena, se ei ole mikään RANGAISTUSkeino. - ................
Mielestäni parempi keino on rangaista pelkällä äänellä, sitä koiraa uskoo kunhan kunnioittaa sua ja kunnioituksen saat pienillä arkielämän eleillä: syö ennen koiraa, anna koiralle lupa mennä syömään vasta, kun niin päätät (koira istumaan, kippo eteen, katsekontakti ja lupa ruokailuun), mene edellä ovista (auttaa myös siihen, ettei koira opi hyökkäämään ulos tms), voita leikit ja lopeta leikki & rapsutukset, kun itse niin haluat, vaikka koira tahtoisi lisää. Ole koiran silmissä ihana, mielenkiintoinen ja muista kehua enemmän kuin kiellät. Itse pikkupentujen kanssa painiessani usein selätän ne leikilläni ja tämä on sallittua. Kuitenkin koiran kasvaessa vältän näitä leikkejä, koska olen pienikokoinen enkä siis varma siitä, että saan koiran selätettyä helposti ilman taistelua, jos päättääkin kokeilla.
- Joshi
Ei pielessä olevaa johtajuutta (=luottamusta ja kunnioitusta) korjata koiraa nakkelemalla. Hyvä johtajuus koostuu monista asioista ja sitä lähdetään rakentamaan jo pikkupennun kanssa. Jos puun takaa tulee päivä, jolloin oteaan koiran kanssa Suuri Ottelu, jotain on mennyt pieleen jo kauan sitten. Suurin osa koirista asettuu oikein kohdeltuina mielellään ihmisen johdettaviksi, koska se on niille huomattavasti helpompaa ja tyydyttävämpää. Ikävä vain, ettei suurin osa ihmisistä ymmärrä olevansa koiransa alamaisia, ihmettelevät vain koiran suurempia ja pienempiä käytösongelmia "tämä kun on tälläinen jästipää"... Porukat kuvittelee, että pomokoira pomottelee hampaat irvessä. Ehei, vaan ne päättävät omistajansa puolesta pienistä jutista kuten koska mennään ulos tai syödään (vingutaan, kerjätään), koska ja kuinka niitä hoidetaan (murina/näykkiminen) harjatessa, pestessä, kynsiä leikatessa, kuinka tervehditään vieraat jne. Ne tietävät, että turpaan tulee, jos irvistelee kunnolla tai puree, joku fiksu jopa opetti nille sen selättäessään niitä. Omistajansa kunnioitusta ja luottamusta niiltä ei saa. Ne oppivat vain rajan, jossa omistaja käy fyysiseksi. Johtajasuden johtajuus on jotain paljon suurempaa ja älykkäämpää kuin fyysisen kurituksen uhalla lauman pitäminen järjestyksessä ja toimivana. Laumassa kaikkien on luotettava toisiinsa jotta lauma pärjäisi eikäkuluttaisi voimiaan turhiin voimien mittelemisiin ja kaikilla on siinä hyvä olla luottavaisina.
- mammuuutti^
Joshi kirjoitti:
Ei pielessä olevaa johtajuutta (=luottamusta ja kunnioitusta) korjata koiraa nakkelemalla. Hyvä johtajuus koostuu monista asioista ja sitä lähdetään rakentamaan jo pikkupennun kanssa. Jos puun takaa tulee päivä, jolloin oteaan koiran kanssa Suuri Ottelu, jotain on mennyt pieleen jo kauan sitten. Suurin osa koirista asettuu oikein kohdeltuina mielellään ihmisen johdettaviksi, koska se on niille huomattavasti helpompaa ja tyydyttävämpää. Ikävä vain, ettei suurin osa ihmisistä ymmärrä olevansa koiransa alamaisia, ihmettelevät vain koiran suurempia ja pienempiä käytösongelmia "tämä kun on tälläinen jästipää"... Porukat kuvittelee, että pomokoira pomottelee hampaat irvessä. Ehei, vaan ne päättävät omistajansa puolesta pienistä jutista kuten koska mennään ulos tai syödään (vingutaan, kerjätään), koska ja kuinka niitä hoidetaan (murina/näykkiminen) harjatessa, pestessä, kynsiä leikatessa, kuinka tervehditään vieraat jne. Ne tietävät, että turpaan tulee, jos irvistelee kunnolla tai puree, joku fiksu jopa opetti nille sen selättäessään niitä. Omistajansa kunnioitusta ja luottamusta niiltä ei saa. Ne oppivat vain rajan, jossa omistaja käy fyysiseksi. Johtajasuden johtajuus on jotain paljon suurempaa ja älykkäämpää kuin fyysisen kurituksen uhalla lauman pitäminen järjestyksessä ja toimivana. Laumassa kaikkien on luotettava toisiinsa jotta lauma pärjäisi eikäkuluttaisi voimiaan turhiin voimien mittelemisiin ja kaikilla on siinä hyvä olla luottavaisina.
Itse selätän koirani jos rupeaa pomottamaan, mutta tätä ei paljoa enää näi, koska poika tietää että minä perhe on se johtaja. Koira alistuu itsestään ja on muutenkin kunnioittaa parhaansa mukaan. Koira väistää mukisematta kun se on tiellä, antaa vaikka työntää kasvot naaman eteen jos syö, mutta annan koiralle aina ruokarauhan, mutta ollaan totuttu siihen että ruuasta luovutaan jos "johtaja" sen haluaa. Eikä koirani ole menettänyt minuun luottamusta tottelee vapaana, remmissä ja vieraassa maastossa, mutta kaikki koirat on erillaisia jotkut tarvitsee hellemmät otteet ja jotkut taas vähemmän hellät. En koskaan ole satuttanut koiraani niin että se itkisi ja uikuttaisi kivusta ja jos olen niin en ainakaan tarkoituksella(astuu varpaan päälle vahingossa niin voi ulahtaa).
koulutuksena tai rangaistuksena.. alistamista saa käyttää ainoastaan asiaan kunnolla perehtyneet ihmiset ja koirat.
maallikon tekemänä se on koiralle vaan kiusallista ja sekavaa koska signaalit mennee nii perseelleen ku olla ja voi..
Rankaisuna sitä ei saa milloinkaan käyttää.- q
näistä kaikista kirjoituksista näkisin tarpeelliseksi lukea vain
nimimerkki JOSHI kirjoituksen! - mitenkä
q kirjoitti:
näistä kaikista kirjoituksista näkisin tarpeelliseksi lukea vain
nimimerkki JOSHI kirjoituksen!Itse vastustan selättämistä. Valitettavasti ensimmäiseen koiraan sitä aluksi tietämättömyyttäni käytin. Koira pentuna todella kokeileva, puri ym. No minä sitten kaikilta koiraihmisiltä kyselin, että mitäs tehdä. Kaikilta tuli juuri tuota luulot pois juttua.
Mutta meilläpä SELÄTTÄMINEN EI TOIMINUT. Koira sekarotuinen, mm rottweileria. Kun selätit koiran, niin kahta kauheammin rupesi puremaan. Koki selätyksen haasteena minulta ja vastasi siihen tottakai. Puremiseen auttoi eristäminen hetkeksi parvekkeelle. Hyvin on toiminut ja ei enää edes leikkiessä uskalla ottaa kättini suuhun.
Mielestäni se voi "toimia" ns. pehmeillä roduilla, jotka selätystä säihkätävät ja siksi tottelevat, mutta kovat koirat kuten rotikat, dogot ym alkavat uhoamaan kahta kauheammin. (Olen nähnyt tällaista.)
Eihän ne koiratkaan toisiaan selätä, jokainen ITSE alistuu ja kierähtää selälleen! Eli vapaaehtoisesti alistuu, mikä taas poikkeaa suuresti ihmisen selätyksestä, jossa koira pakotetaan selälleen. Asento voi näyttä alistumiselta, mutta eihän koira siihen mennyt ja mitä mahtaakaan sen päässä liikkua? Oma rakas ihminen hyökkää kimppuun.
Mielestäni Dogo Argentino Clubin sivuilla on loistavaa tekstiä selätyksestä, eli tässä dogon koulutuksesta:
"Voimakeinoilla ei tämän rodun koulutuksessa edetä. Kotoisen lauman arvojärjestys saattaa ajan kuluessa tuntuakin oikealta; omistaja hallitsee. Dogo saattaa kuitenkin tuntea olevansa se ylempiarvoinen. Se ei yleensä haasta omistajaansa suoraan mm. rähisemällä, sen sijaan se saattaa pienillä vinkeillä ja yleisellä "kuuroudella" olevansa siltikin vielä niskan päällä. Silloin on kotiväen tehtävä samoin ja voitettava koira henkisesti. Dogon kohdalla on todellakin unohdettava kaikki höpötykset koiran kääntämisestä selälleen ja näin osoittamalla kuka määrää. Tämän kaltaiseen painiin tai yhteenottoon ei saa koskaan ryhtyä. Näin todella menettää koiran luottamuksen ja tämä lisäksi ainoastaan vahvistaa koiran herännyttä vastarintaa." - Nita24
mitenkä kirjoitti:
Itse vastustan selättämistä. Valitettavasti ensimmäiseen koiraan sitä aluksi tietämättömyyttäni käytin. Koira pentuna todella kokeileva, puri ym. No minä sitten kaikilta koiraihmisiltä kyselin, että mitäs tehdä. Kaikilta tuli juuri tuota luulot pois juttua.
Mutta meilläpä SELÄTTÄMINEN EI TOIMINUT. Koira sekarotuinen, mm rottweileria. Kun selätit koiran, niin kahta kauheammin rupesi puremaan. Koki selätyksen haasteena minulta ja vastasi siihen tottakai. Puremiseen auttoi eristäminen hetkeksi parvekkeelle. Hyvin on toiminut ja ei enää edes leikkiessä uskalla ottaa kättini suuhun.
Mielestäni se voi "toimia" ns. pehmeillä roduilla, jotka selätystä säihkätävät ja siksi tottelevat, mutta kovat koirat kuten rotikat, dogot ym alkavat uhoamaan kahta kauheammin. (Olen nähnyt tällaista.)
Eihän ne koiratkaan toisiaan selätä, jokainen ITSE alistuu ja kierähtää selälleen! Eli vapaaehtoisesti alistuu, mikä taas poikkeaa suuresti ihmisen selätyksestä, jossa koira pakotetaan selälleen. Asento voi näyttä alistumiselta, mutta eihän koira siihen mennyt ja mitä mahtaakaan sen päässä liikkua? Oma rakas ihminen hyökkää kimppuun.
Mielestäni Dogo Argentino Clubin sivuilla on loistavaa tekstiä selätyksestä, eli tässä dogon koulutuksesta:
"Voimakeinoilla ei tämän rodun koulutuksessa edetä. Kotoisen lauman arvojärjestys saattaa ajan kuluessa tuntuakin oikealta; omistaja hallitsee. Dogo saattaa kuitenkin tuntea olevansa se ylempiarvoinen. Se ei yleensä haasta omistajaansa suoraan mm. rähisemällä, sen sijaan se saattaa pienillä vinkeillä ja yleisellä "kuuroudella" olevansa siltikin vielä niskan päällä. Silloin on kotiväen tehtävä samoin ja voitettava koira henkisesti. Dogon kohdalla on todellakin unohdettava kaikki höpötykset koiran kääntämisestä selälleen ja näin osoittamalla kuka määrää. Tämän kaltaiseen painiin tai yhteenottoon ei saa koskaan ryhtyä. Näin todella menettää koiran luottamuksen ja tämä lisäksi ainoastaan vahvistaa koiran herännyttä vastarintaa."Meillä on tosiaan ihan kohta 7kk vanha islanninlammaskoira ja on ihan pennusta asti käynyt leikkimässä Gardiganin kanssa. Tulevat tosi hyvin toimeen keskenään ja leikkiä on tosi hauska katsella kun onnessaan juoksevat ja temmeltävät. Kuitenkin meidän koira ei ikinä alistu ja välillä selkeästi menee yli jonkun koiramaailman rajan, jolloin gardi sitten ihan simppelisti juoksee kylkeen ja pistää meidän pojan maihin. K
Mietin vaan kun täällä ja kaikkialla muuallakin selätyksestä puhuttaessa aina joku sanoo että koirat ei ikinä väkisin toista maahan pistä. Kyllä tää gardi ainakin laittaa kun meidän poika menee liian pitkälle. Kun meidän pentu sitten rauhoittuu päästää toinen sen ylös ja leikki jatkuu ja hauskaa on. Epäluonnollistako? - Sakemaanikko
Nita24 kirjoitti:
Meillä on tosiaan ihan kohta 7kk vanha islanninlammaskoira ja on ihan pennusta asti käynyt leikkimässä Gardiganin kanssa. Tulevat tosi hyvin toimeen keskenään ja leikkiä on tosi hauska katsella kun onnessaan juoksevat ja temmeltävät. Kuitenkin meidän koira ei ikinä alistu ja välillä selkeästi menee yli jonkun koiramaailman rajan, jolloin gardi sitten ihan simppelisti juoksee kylkeen ja pistää meidän pojan maihin. K
Mietin vaan kun täällä ja kaikkialla muuallakin selätyksestä puhuttaessa aina joku sanoo että koirat ei ikinä väkisin toista maahan pistä. Kyllä tää gardi ainakin laittaa kun meidän poika menee liian pitkälle. Kun meidän pentu sitten rauhoittuu päästää toinen sen ylös ja leikki jatkuu ja hauskaa on. Epäluonnollistako?just sitä luonnollista. Koiran jollain tavalla inhimillistävät väittävät, ettei koira mukamas toimi noin. Sakemannienkin leikki on rajua ja ne oikein heittävät toisen välillä maahan. Ja leikki jatkuu taas...
- ..................
Sakemaanikko kirjoitti:
just sitä luonnollista. Koiran jollain tavalla inhimillistävät väittävät, ettei koira mukamas toimi noin. Sakemannienkin leikki on rajua ja ne oikein heittävät toisen välillä maahan. Ja leikki jatkuu taas...
on koira aina selätetty jos tarve vaatii milläin nameilla en ala leikkimään...jos alkaa tarpeeksi pullistelemaan niin matto kutsuu.. ja sillä sipuli...eikä koirani ole mitenkään tästä kärsineet päin vastoin tietää missä niiden paikka on minun alapuolellani
Nita24 kirjoitti:
Meillä on tosiaan ihan kohta 7kk vanha islanninlammaskoira ja on ihan pennusta asti käynyt leikkimässä Gardiganin kanssa. Tulevat tosi hyvin toimeen keskenään ja leikkiä on tosi hauska katsella kun onnessaan juoksevat ja temmeltävät. Kuitenkin meidän koira ei ikinä alistu ja välillä selkeästi menee yli jonkun koiramaailman rajan, jolloin gardi sitten ihan simppelisti juoksee kylkeen ja pistää meidän pojan maihin. K
Mietin vaan kun täällä ja kaikkialla muuallakin selätyksestä puhuttaessa aina joku sanoo että koirat ei ikinä väkisin toista maahan pistä. Kyllä tää gardi ainakin laittaa kun meidän poika menee liian pitkälle. Kun meidän pentu sitten rauhoittuu päästää toinen sen ylös ja leikki jatkuu ja hauskaa on. Epäluonnollistako?Ei ikinä...
No jaa,eiköhän ole niin,että niin koirissa kuin ihmisissä on eritavoilla toimivia.Kaikki koirat ei suinkaan toisia selätä,toiset taas sen saattaapi tehdäkkin koiramaisella tavalla,jos siis nyt puhutaan ihan "rangaistuksena",ei siinä,että rajussa leikintiimellyksessä saattaa toisen puolihuolimattomasti vähän taklatakkin...
Eli koirissa,kuten ihmisissäkin on niitä,jotka kykenevät ja mielellään toimivat ihan ilman selätyksiä.
Se sitten,mikä on luonnollista tai epäluonnollista,tiedä sitten viimekädessä...Nita24 kirjoitti:
Mietin vaan kun täällä ja kaikkialla muuallakin selätyksestä puhuttaessa aina joku sanoo että koirat ei ikinä väkisin toista maahan pistä. Kyllä tää gardi ainakin laittaa kun meidän poika menee liian pitkälle. Kun meidän pentu sitten rauhoittuu päästää toinen sen ylös ja leikki jatkuu ja hauskaa on. Epäluonnollistako?selättämisen idea mennee täysin hukkaan. Ensinnäkään selättämistä ei piä tehä vihasena tai hermostuneena, vaan rauhallisessa mielentilassa, jossa selätys (lue alistus) tapahtuu enemmänkin tahdon voimalla ku pelkällä voimalla..
Johtajakoira on rauhallinen ja omapaikkansa tunteva, kun taas vihainen selättäjä on vaan arvaamaton.
Ja huomaahan sen että ne jokka selättelee koiriaan, tekee sitä suhteellisen useasti, koska koira edelleenkin etsii rajoja ja sitä tasapainoista johtajaa. Koira joka makaa selällään vihaisen omistajan alla, ei tuu sitä löytämään.- mgmasdf
Onnenkäpälä kirjoitti:
selättämisen idea mennee täysin hukkaan. Ensinnäkään selättämistä ei piä tehä vihasena tai hermostuneena, vaan rauhallisessa mielentilassa, jossa selätys (lue alistus) tapahtuu enemmänkin tahdon voimalla ku pelkällä voimalla..
Johtajakoira on rauhallinen ja omapaikkansa tunteva, kun taas vihainen selättäjä on vaan arvaamaton.
Ja huomaahan sen että ne jokka selättelee koiriaan, tekee sitä suhteellisen useasti, koska koira edelleenkin etsii rajoja ja sitä tasapainoista johtajaa. Koira joka makaa selällään vihaisen omistajan alla, ei tuu sitä löytämään.Voi ny..
Selättäkää niitä koirianne ihan rauhassa ja vaikka kuskaa päälle, mutta hiemankin kovempi koira ottaa tuollaisen selättelyn jopa palkintoja. Ei ne ymmärrä että mitä varten sitä kaatelette.
Niskavilloista/poskista/alahuulesta pakotetta jos ei muuten ymmärrä... - bandog
mgmasdf kirjoitti:
Voi ny..
Selättäkää niitä koirianne ihan rauhassa ja vaikka kuskaa päälle, mutta hiemankin kovempi koira ottaa tuollaisen selättelyn jopa palkintoja. Ei ne ymmärrä että mitä varten sitä kaatelette.
Niskavilloista/poskista/alahuulesta pakotetta jos ei muuten ymmärrä...Jos koiralle opettaa käytöstavat jo pennusta johdonmukaisesti ei mitään ongelmia ole aikuisen koiran kanssa. itselläni on hyvät tavat omaava amerikanbulldoggi joka jo ilmeestäkin ymmärtää minua.
En ole huutanut, lyönyt enkä etenkään selättänyt.Vain johdonmukainen koulutus niin koiralla ei ole epävarmuutta omistajan tarkoituksista ja näin käyttäytyy hyvin.
Koira tarvitsee rauhallisen johtajan. mgmasdf kirjoitti:
Voi ny..
Niskavilloista/poskista/alahuulesta pakotetta jos ei muuten ymmärrä...Mite tuomonen niskavilloista, poskista tai huulista repiminen on ystävällisempää ku koiran seläleen laittaminen.. ja sullaki tää selättäminen on vähä hakusessa.. sehän siis ei o opakote joka tehhään sillon ku koira ei tottele tai jos se käyttäytyy huonosti..
bandog kirjoitti:
Jos koiralle opettaa käytöstavat jo pennusta johdonmukaisesti ei mitään ongelmia ole aikuisen koiran kanssa. itselläni on hyvät tavat omaava amerikanbulldoggi joka jo ilmeestäkin ymmärtää minua.
En ole huutanut, lyönyt enkä etenkään selättänyt.Vain johdonmukainen koulutus niin koiralla ei ole epävarmuutta omistajan tarkoituksista ja näin käyttäytyy hyvin.
Koira tarvitsee rauhallisen johtajan.tämä on tavote mistä puhuit. ja kasvatus alotetaan jo pentuna ja koulutus kanssa. sillä pääsee jo pitkälle ellei jopa perille :D
- Täsysin tyrmistynyt
Koiraa koulutetaan lempeällä mutta jämäkällä otteella.
Olen nähnyt niin räikeitä selättämisiä että on tullut todella huono olo , ja mietinkin minne voisi ilmoittaa tälläisesta ? Selättäminen EI mielestäni kuulu Koiran paiskaamista maahan niin että ulvontaa kuuluu ja aivan turhasta Näille ihmisilä ei pitäisi olla edes koiraa jos ei hermo kestä kouluttamista Niin unohtakaa lemmikit ja keskittykää muihin asioihin !
Niin useasti koiran huono käytös johtuu ihmisestä, eli vika on siellä hihnan toisessa päässä !
Näin Vantaallla ..... - prööpööpöö
onko kukaan täällä jo puhunu susien vastaavasta käyttäytymisestä. Että tutkimusten mukaan sudetkin selättävät, ja siitä tämä homma on saanut alkunsa. No, tutkimukset on tehty AHTAISSA tiloissa, eli ei susien luonnollisessa tilassa. Luonnossa selätystä ei tapahdu, ja jos tapahtuu se on merkki siitä että susi on toisen tappamassa. Eli koira saattaa alistua siksi että yrittää tyynnytellä ("älä tapa") tai sitten voi vastustella ja jopa hyökätä.. Alistumista tapahtuu kyllä, muttei sitä että vahvempi osapuoli selättäsi. Eli en itse ainakaan harrasta selättämistä. Ja muutenkin susimaailmasta kopiodut jutut on vähän tyhmiä, sudet on susia ja koirat koiria. Vähän samanlaisia ne on mutta kumminkin TODELLA erilaisia.
En oikein kannata fyysistä rankaisua, Cesar Millanin ohjelmastakin näkee kuinka koirat stressaantuvat ja eivät luota kouluttajaan :(- perheen isä
Miten susi yleensä voisi edes toisen selättää? urbaanilegendaa, kuten monet "susijutut" täällä.
Eikö kyse ole silloin tilanteesta: alistu, pakene tai vastaa?
- Spk
Minulla on ollut monta koiraa, ja mielestäni tämä riippuu koirasta. Nyt käyttölinjainen saksanpaimenkoira joka on todella kova ja itsepäinen. Haastavin koira joka minulla on ollut ja olen joutunut "selättämään" muutaman kerran. Mutta en tarkoita väkivaltaa vaan ihan muistuttamista, esim. otan poskista tai niskasta kiinni ja tiukkaan katson silmiin ja puhuttelen. Nuorempana myös kävi kerran ihan päälle ja silloin laitoin maahan rauhoittumaan. Koulutuksessa ja ihan arkielämässä pitää olla hyvin määrätietoinen ja johdonmukainen. Jos alan lipsumaan ja ns.lepertelemään niin huomaan kyllä että koira alkaa käyttäytymään huonommin. Rajoja ja rakkautta, mutta siis muille koirilleni ei ole tarvinnut olla näin tiukka kurin suhteen. Kun on selvää kuka on pomo ja mitkä on säännöt niin koirallakin on helpompi olla, ei tarvitse miettiä paikkaansa laumassa eikä ihmisen tarvitse "selätellä" kokoajan. Koska jotain on mielestäni pielessä jos tätä tehdään kokoajan koiralle..
- Kukkahatuton setä
Itsekin lukuisia sakemanneja omistaneena allekirjoitan tuon "Mielipiteeni/spk" täysin. Pari kertaa olen aiemmin joutunut itsekin selättelemään omia koiria, mutta harvakseltaan tosin. Silloin on tärkeintä se, että ei tee sitä suuttuen tai agressiivisesti ja tapahtumaan jälkeen elämä jatkuu aivan kuten ennenkin. Kynsien leikkuuta meillä opetellaan aina makuuasennossa, joten siinä hommassa on joutunut jokaisen koira tavallaan "selättämään" tai ainakin pitämään aloillaan rimpuilusta huolimatta. Kun ei ole vielä sellaista tapausta sattunut, joka olisi ensimmäisestä kerrasta lähtien tykännyt kynsien leikkuusta... Parin kerran jälkeen sitäkään selätystä ei enää sitten tarvitse.
Aivan vastaava tilanne on muuten itselläkin eli nyt on nuorin 4 kk käyttölinjainen spku ja jumankekka, että on kovaluontoinen koira. Yrittää jo alistaa 2v spk narttuamme eikä anna milliäkään periksi, vaikka narttu vähän kurmuuttaakin. Itse olen tosin tykännyt, että jopas tuli kerrankin oikein koira isolla K:lla, joten minua ei moinen haittaa, päin vastoin. Vaatii enemmän, mutta antaa vastaavasti myös enemmän.
Hyvä temppu pennulle on nostaa sitä kevyesti kainaloista ylös, tuijottaa silmiin ja sanoa muutaman kerran jämäkästi "EI", jos alkaa näykkimään tai rähisemään. - perheen isä
Kukkahatuton setä kirjoitti:
Itsekin lukuisia sakemanneja omistaneena allekirjoitan tuon "Mielipiteeni/spk" täysin. Pari kertaa olen aiemmin joutunut itsekin selättelemään omia koiria, mutta harvakseltaan tosin. Silloin on tärkeintä se, että ei tee sitä suuttuen tai agressiivisesti ja tapahtumaan jälkeen elämä jatkuu aivan kuten ennenkin. Kynsien leikkuuta meillä opetellaan aina makuuasennossa, joten siinä hommassa on joutunut jokaisen koira tavallaan "selättämään" tai ainakin pitämään aloillaan rimpuilusta huolimatta. Kun ei ole vielä sellaista tapausta sattunut, joka olisi ensimmäisestä kerrasta lähtien tykännyt kynsien leikkuusta... Parin kerran jälkeen sitäkään selätystä ei enää sitten tarvitse.
Aivan vastaava tilanne on muuten itselläkin eli nyt on nuorin 4 kk käyttölinjainen spku ja jumankekka, että on kovaluontoinen koira. Yrittää jo alistaa 2v spk narttuamme eikä anna milliäkään periksi, vaikka narttu vähän kurmuuttaakin. Itse olen tosin tykännyt, että jopas tuli kerrankin oikein koira isolla K:lla, joten minua ei moinen haittaa, päin vastoin. Vaatii enemmän, mutta antaa vastaavasti myös enemmän.
Hyvä temppu pennulle on nostaa sitä kevyesti kainaloista ylös, tuijottaa silmiin ja sanoa muutaman kerran jämäkästi "EI", jos alkaa näykkimään tai rähisemään.Oma pentu 6kk samanlainen tosi periksi antamaton luonne, mutta rehellinen ja innokas oppimaan.
Pennusta asti paininut isompien kanssa ja kerran saanut selkään dopperilta, mutta ei paljon poikaa painanut eikä sitä myöskään ole jälkeenpäin pelännyt. Pari kertaa on joutunut itse kurmuttamaan tai palauttamaan liiasta.@,£#....Hieno Koira. Liekkö samasta paikasta? - piiripienipyörii
perheen isä kirjoitti:
Oma pentu 6kk samanlainen tosi periksi antamaton luonne, mutta rehellinen ja innokas oppimaan.
Pennusta asti paininut isompien kanssa ja kerran saanut selkään dopperilta, mutta ei paljon poikaa painanut eikä sitä myöskään ole jälkeenpäin pelännyt. Pari kertaa on joutunut itse kurmuttamaan tai palauttamaan liiasta.@,£#....Hieno Koira. Liekkö samasta paikasta?Itselläni 8kk.sakemanni uros :) Älykäs,innokas,mutta haastava koira.Nyt juuri tullut "uhma-ikä",ja muutaman kerran olen ottanut niskasta kiinni.En satuttaakseni,enkä huutakseni.Vaan rauhallisesti,ja jämäkästi ottanut kiinni,ja tehnyt selväksi ettei äskeinen käytös ollut hyväksyttävää.Meillä nimittäin ollaan testattu jo kaikkea opittua,ja kyseenalaistettu minun käsky valtaani.
Koiran kanssa minusta pitää olla selkeä(mustavalkoinen),rauhallinen,ja päättäväinen.Meillä kyllä on "herkkiä"hetkiä,mutta ne ovat silloin kun ollaan oltu lenkillä,ja syöty.Sen jälkeen mennään olkkarin matolle löhöilemään,ja rapsuttelen sitä :D Hassusti ehkä sanottu mutta"ansaittua rakkautta" ;D - Kukkahatuton setä
perheen isä kirjoitti:
Oma pentu 6kk samanlainen tosi periksi antamaton luonne, mutta rehellinen ja innokas oppimaan.
Pennusta asti paininut isompien kanssa ja kerran saanut selkään dopperilta, mutta ei paljon poikaa painanut eikä sitä myöskään ole jälkeenpäin pelännyt. Pari kertaa on joutunut itse kurmuttamaan tai palauttamaan liiasta.@,£#....Hieno Koira. Liekkö samasta paikasta?Perheen isälle: En tällä foorumilla kenneleitä mainosta, kääntyy vaan hyviä kasvattajia vastaan kun alkavat kaiken maailman trollit jauhaa paskaa, mutta sen verran voin suuntaa antaa, että ei ainakaan Etelä-Suomesta ole tämä meidän pentu haettu :)
- perheen isä
Kukkahatuton setä kirjoitti:
Perheen isälle: En tällä foorumilla kenneleitä mainosta, kääntyy vaan hyviä kasvattajia vastaan kun alkavat kaiken maailman trollit jauhaa paskaa, mutta sen verran voin suuntaa antaa, että ei ainakaan Etelä-Suomesta ole tämä meidän pentu haettu :)
Joo ei todellakaan enkä sitä tarkoittanutkaan. Jep Hyvän matkaa etelästä keskelle, mutta pääasia, että meillä on komeat koirat.
- vaikea asia
Mitä aloittaja tarkoittaa tuolla "koulutuksessa rangaistuksena"?
Selättämisen ei pitäisi olla rankaisukeino sinällään, eikä sillä ole kouluttamisen kanssa mitään tekemistä, jos kouluttamisella tarkoitetaan johonkin harrastukseen harjoittamista.
Joissakin tilanteissa, joillekin koirille selättäminen VOI olla paikallaan, mikäli ihminen tietää mitä on tekemässä ja pitää päänsä kylmänä (eli selättämiseen ei liity minkäänlaista aggressiota tai tunnekuohuja muutenkaan). Ei selättäminen kuitenkaan pääsääntöisesti ole keinona sellainen, että sitä olisi tarpeen käyttää. En myöskään suosittele selättämistä, koska valitettavasti sitä usein harkitaan koulutuskeinoksi siinä vaiheessa, kun koiran kanssa on jo ongelmia ja se usein tarkoittaa sitä, että omistajalla on todennäköisesti paljon tehtävää ihan perusasioidenkin kanssa. - koiratäti
Selästä kiinni ja maahan niin, ettei koiraa satu. Jos on iso haukku, niin istumaan päälle (siis ko on tällainen mun kaltainen 48kg, joka ei tod pystyis iha vaan käsil pitää maassa) :D Hyväksyttävää ja luonnollista, joissakin tilanteissa lähes pakollista, jos koira koittaa liikaa rajojaan johtajuudesta. Koiraa EI SAA satuttaa, mutta toimia silti tosissaan.
- Aktiivimakkara
Oikein, koska luonnossa vahvempi ei selätä heikompaa,vaan heikompi paljastaa itse vapaaehtoisesti kaulansa. Rempomalla koiran selälleen varmistat vain sen, että se luottaa sinuun jatkossa vähemmän koska olet käyttäytynyt epäjohdonmukaisesti.
- käyt
fyysisesti koiraan kiinni, annat silloin koiralle luvan käydä fyysisesti sinuun kiinni. Eli selättäminen ei ole hyväksi. Koiraa hallitaan henkisellä yliotteella ei fyysisesti.
- roikkanenn
ei koskaan. Edes rottweilerurokseni ei koskaa tarvinnut mitään "Kunnon" voimakeinoja. Pentuna kun puri, otin korvasta kiinni ja komensin "EI!". Sama peli kun jätkä yritti rähähtää murkkuikäisenä toiselle koiralle. Kunnon kansalainen siitä kasvoi, tosin ei pidä uroksista.
- <>
Taitaapi olla taas koulukunta kysysmys..?.. Esim Milan kyllä näyttää selättävän koiria kouluttaessa.. Itse otan kunnon otteen koiran niskasta (kuten emo ottaisi) ja siinä odotellaan, että antaudutaan. Tämä tulee siis tapahtua heti, kun ollaan jotain kiellettyä tehty, ei jälkikäteen, jotta oppii mikä on kiellettyä.
- Nasse-tätyli
Koiraahan ei ole mitään järkee voimakeinoin lähtee alistamaan ja katolleen kaatelemaan. Siitä ei synny muuta kun epäluottamusta ja kierre painiotteluihin. Koiran alistuminen tapahtuu jotenkin ihan muuten kun kaatamalla, koira itse alistuu painautumalla maahan ja paljastamalla kaulan tai vatsan. Koira laumoissakaan toinen koira ei pakota toista koiraa alistumaan vaan siinä mitellään niin pitkään et toinen koira omatoimisesti alistuu.
Ihmisten kehittämä alistaminen on mun mielestä oiva keino lisäämään ongelmia koiran ja kouluttajan välillä. Se on koiran mielestä äärimmäisen epäloogista käytöstä ja se ei ymmärrä sellasta. Koira tarvii loogisen ja reilun johtajan ja selälleen heittäjä ei mun käsityksen mukaan ole kumpaakaan.
Sit oon ihan kauhulla kattonu kun perheissä missä on lapsi ja koira, niin koiraa kieputetaan selälleen kun on tilanne päällä. Mikäs sit on tilanne kun lapsi kasvaa isommaks ja koiran ois oltava lapsen käskyn alla? Sit ollaankin totaalisesti ongelman ytimessä kun koira ei kunnioita ketään vaan vaatiii sen painimisen et asiat "menee läpi"... Harmillista mut todella yleistä! - 99,9%
ihmisten tekemistä selätyksissä on ajoitus pielessä. Mitä olen omia koiriani seurannut selätystä edeltää pitkä painileikki ennenkuin nuorempi menee selälleen ja antautuu vanhemmalle koiralle. Itse en ihmisenä alkaisi painimaan koiran kanssa.
- musti____
Meillä selätys toimi 1,5v koiralle herätyksenä, että nyt loppui pelleily (hihan maistelu, käsien näpsiminen, hyppiminen, haukkumalla komentaminen jne). Niskasta ja toisesta etutassusta jämäkästi, mutta lempeästi kiinni ja koira nurin. Eikä ikinä niin, että koira voisi itseään satuttaa. Ja ylös pääsee vasta, kun annetaan lupa - vaikka poistunkin koiran rauhoituttua kyljelleen askeleen kauemmaksi ennen kun annan luvan nousta.
Tiedä sitten kuinka tuo selätyksestä menee, mutta itse koen helpoimmaksi ja koiralle selkeimmäksi tavaksi purkaa meillä koiran ylikeittäminen näin. Hermorakenteessa koiralla syntyjään vikaa ja elänyt ekan vuoden täysin pellossa ja lellittävänä jonka vuoksi mulle pitovaikeuksien vuoksi tulikin.
Ensimmäisellä kerralla selättäessä odoteltiin pidemmän aikaa, että koira rauhoittuu, mutta tajusi sen jälkeen homman idean, että maasta pääsee ylös vasta, kun on rento ja rauhallinen. Kodinvaihtajakoiran ongelmakäytös loppui kuin seinään ja saan koiran rauhoitettua myös muissa tilanteissa koskettamalla sen niskaa/kaulaa (yhdistää kosketuksen ilmeisesti selättämiseen) joka on aivan superhyvä juttu, sillä helposti innostuvaan koiraan on saatu nopea tapa, jolla liian kuumumisen saa stopattua.
Yhteensä olen tuon koiran viisi kertaa selättänyt, viimeiset 4kk (koira ollut mulla 6kk) rauhoittunut jo pelkästä kosketuksesta. Ja kosketus ei ole mikään Cesar Millan-tyyppinen "TSSST"-tökkäys vaan enemmänkin hipaisu. Meillä selätys ollut aina rauhallinen tilanne ja elämä jatkuu normaalisti myös sen jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu862247Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4322124Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771442Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101420- 671313
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve1071065Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun811032Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut2561020Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa
Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.2691017Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all15932