Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. "Ennen vanhaan..." Täsmentäisin,että osa koulutti,osa ei.Pääasiassa pakotteisiin nojaten,joka taas ei ole mielestäni sama kuin fyysisesti päällekäyminen,varsinkaan jos koulutuksesta puhutaan. Samoja pakotteita käytetään edelleenkin,viettien ohella lähinnä. Ja jos oikein muistan,niin samat oli lähtökohdat myös Vilanderilla aikoinaan... Eli Suomessa oli ihan kuin muutkin pikemminkin ;) Ja kyllähän niitä pakotteita "pevissäkin" löytyy...yhä edelleen. Pikkuhiljaa sitten ajat muuttuivat.Ja tuli myös monenlaista uutta "tyyliä" mukaan.Melkein äärilaidasta toiseen,tai pikemminkin ihmiset taisi enemmän ymmärtää asioita liian yksioikoisesti. Eli,eiköhän niitä "edistyksellisiä" ole ollut jokusiakin koirankouluttajia,niin hommalla rahastavia,kuin ihan muitakin.Tavalla ja toisella,josta voidaankin tulla siihen,mikä kutakin miellyttää... ;) "Johtajuuteen uskovat...".Yleistystä,eli ei pidä paikkansa,kuin niiden osalta korkeintaan,jotka selätystä "harrastaa".
  2. Ja taas vakioaloitus :) eli asioita voi tehdä eri tavoin,ja eri asiat voi vaikuttaa... Riippuu mitä sosiaalistamisella tarkoitetaan,mutta minä kannatan sitä,että pentua alusta asti aletaan totuttaa ympäröivään maailmaan ja monennäköiseen,sopivissa määrin kerrallaan,ihan samoin kun aloitetaan peruskasvatus.Ja nuohan sujuu ihan maalaisjärjellä,jos tarvetta,niin perustieto on aina paikallaan. Kaikki muukin vaikuttaa fenotyyppiin eli koirasta tulee kokonaisuuden summa. Koirien käyttäytymiseen voi vaikuttaa ja vaikuttaakin myös perusluonne,joka tulee geeneistä.Jo pelkästään siksi toinen voi olla haasteellisempi kuin toinen. Et maininnut kummankaan rotuja,joskus niistäkin saa osviittaa käyttäytymiseen joltain osin. Toinen koira on vielä myös nuori,kaikilla ei vielä tuossa iässä ole hommat hallussa,tosin pahitteeksi ei olisi,jos olisi jo hyvässä mallissa. Metodeista sanoisin lyhyesti niin,että on eri keinoja toimia.Tärkeintä on,että hallitsee sen,minkä tekee.On se sitten pakotteisiin perustuvaa tai positiiviseen ehdollistamiseen lähinnä. Selätystäkin toiset harrastaa.Minä en.Minusta se kertoo,että kun taito ei riitä muuten,niin pitää ottaa voima avuksi.Toisille se on ok,mutta esim.minä tähtään kasvatuksessa siihen,että en tarvi voimaa koirien kanssa,ja totteleminen lähtee henkiseltä puolelta. Edellisessä viestissä mainittiin suden käyttävän selätystä.Tiedä sitten,mutta koira ei ole susi,vaan ihmisen jalostuksen tulos viimekädessä. Joten käytän esimerkkinä mieluiten koiraa koiralle ;) Hyvän koirankielen omaava ja itsevarma koira,EI alista toista koskaan,ei selätä toista koskaan. Sen käytös perustuu niin hyvään kommunikointiin ja auktoriteettiin,positiiviseen sellaiseen ;),ettei se tarvi voimaa...
  3. No tuota,kaikilla ei ole mahdollisuutta saada niitä lihoja ja luita suoraan teurastamoista... Ja jos on paljon useampia koiria,tai iso(ja),niin ruuan ostaminen kaupasta tuoreena voi tulla pikkasen kalliiksi. Siksi on hyvä,että on kennelrehut ym.,josta myös saa isot määrät,ettei tarvi päivittäin juosta metsästämässä koirien safkoja. Itse olen ja tiedän monta Kennelrehua käyttävää,jo vuosikaudet. Enpä kyllä huonoa arvosanaa ko.lafkalle antaisi. Kyllä se laatupuoli on melkoisen hyvää,muutama tapaus on ollut,jossa ongelmaa,mutta reklamaatio sujunut hyvin. Kasvissoseita myös toiset tekevät isot määrät ja pakastaa,osan voi antaa myös raakana.Ei siinä ihmeellistä,kaikki kun ei viitsi niitä päivittäin vääntää.Eikä se tee kesää eikä talvea koiran kannalta,jos osan soseista ym.rehupuolesta saa pakasteen kautta. Jossain perheissä myös useampi voi ruokkia koirat,eikä välttämättä muut viitsi niitä rehuja päivittäin väännellä. Se myös,että kaupoista saa valmiita sörsseleitä,on mielestäni vaan hyvä juttu.Ehkä se madaltaa osaltaan kynnystä siihen,etä ihmiset alkaa ruokia muullakin tapaa kuin pelkällä teollisella.Kun on helpompaa ja nopeampaa. Tosin kalleempaahan se on,kuten sanoit,mutta kaikki ei siinä kohtaan säästöistä piittaa. Itse olen ruokkinut kotiruualla jokuset vuosikymmenet koiria.Kyllä minä siltikin teen välillä pakkaseen "rehut",tosin harvemmin,kun jääkaapissakin säilyy ihan jokusiakin päiviä. Mutta jokainen tyylillään :) ps.Mainitsit tuon rotusi,joten kiinnostaa,oletko barffannut luovutusiästä asti vai minkä ikäisestä ?
  4. Kritiikki on kritiikkiä ja perustelut on perusteluja.Perustelut ei ole sama asia kuin kritiikki ;) Elikäs,niistä perusteluista,perustele ,mikä on koiran älykkyys,josta voimme päästä tämän toteamuksen siemeneen. Mitä koko vaikuttaa "mustikseen" eli miten perustelet,että "ainakin isot..."