Siis miksi näin tapahtuu AINA?: Omistat pennun, joka on sen 7viikosta eteenpäin, mutta kuitenkin niin nuori ettei rokotuksia ole vielä saanut. Olet sen kanssa ulkona ja vastaan tulee ihminen koiran kanssa. Tietenkin pennun söpöyden johdosta sitä kehutaan "voiku söötti, minkä rotunen?"-tapaan, joka on enemmän kuin ok. Ja sit sanotaan "Anna meijän Poju tulee vähän haistelemaan." Johon ystävällisesti vastaat, että ei käy pennulla ei ole rokotuksia. Hyvin usein vastauksena on "Meijän Poju on ihan terve, se on rokotettu.". Joten joudut ottamaan sen pennun syliin, ettei se rokotettu Poju pääse kontaktiin. Siis miten ei ihmiset ymmärrä ettei rokottamatonta, pientä pentua saa päästää kosketuksiin toisten koirien kanssa?!? Oli se Poju sitten kuin terve tahansa... AARGhhhh! Ja tää on aina sama juttu. En ymmärrä...
Ihmetyttää..
16
653
Vastaukset
- tämän perheen
pennut ovat alusta saakka saaneet tutustua muihin kanssaeläjiin, sekä ihmisiin että koiriin. Ikinä pennut ei ole tästä mitään saaneet. Pikkupennulla emältä saadut vasta-aineet suojaavat pentua rokotuksen tavoin. Suuria koirajoukkoja tulisi kuitenkin välttää, mm. koirapuistoja/näyttelyitä ennen tehostetta. En tosiaankaan minäkään ymmärrä, miksi joku tuhlaa kallista pentuaikaa noin.. Nyt se oppi ympäristöstä parhaimmillaan menee sinne selkärankaan, ja tuolla käytöksellä voi seurauksena olla koiralle mm. remmirähjääminen. Oppii pelkäämään vastaantulijoita, kun mamma näyttää mallia syliinottamisillaan ja liikahuolehdinnalla.
- sakemaanikko
puhut. Olen tehnyt ylihuolehtivaisena tuon saman virheen ja seurauksista kärsinyt. Ja jos jotain tauteja liikenteessä olisi, sana leviää koiraihmisten kesken nopeasti. Mutta kun, jotkut meistä haluavat suojella koiraansa "henkeen ja vereen". Se vain on sellainen tunneasia, joka menee järjen edelle.
- jos vieras
sakemaanikko kirjoitti:
puhut. Olen tehnyt ylihuolehtivaisena tuon saman virheen ja seurauksista kärsinyt. Ja jos jotain tauteja liikenteessä olisi, sana leviää koiraihmisten kesken nopeasti. Mutta kun, jotkut meistä haluavat suojella koiraansa "henkeen ja vereen". Se vain on sellainen tunneasia, joka menee järjen edelle.
sattuukin rähjään pennullesi tuleekin ongelmia sillä pentu katsoo jottet sinä pystynyt sitä auttaan jos pentu ei halunnut vieraan luokse.Sitäpaitsi vieraita koiria ei tutustuteta remmissä ikinä sillä remmin alue on koiran reviiri. Toinen mikö kannattaa muistaa jotte väite ettei aikuinen koira pure pentua on puppua.
- Pöpsis..
jos vieras kirjoitti:
sattuukin rähjään pennullesi tuleekin ongelmia sillä pentu katsoo jottet sinä pystynyt sitä auttaan jos pentu ei halunnut vieraan luokse.Sitäpaitsi vieraita koiria ei tutustuteta remmissä ikinä sillä remmin alue on koiran reviiri. Toinen mikö kannattaa muistaa jotte väite ettei aikuinen koira pure pentua on puppua.
"Sitäpaitsi vieraita koiria ei tutustuteta remmissä ikinä sillä remmin alue on koiran reviiri." Kyllä mun kahdelta koiralta ainakin löytyy monta hyvää koirakaveria ja kaikkiin ovat hihnassa ollessaan tutustuneet.. Ja pennun sosiaalistamisen kannalta on todella tärkeää, että pääsee jo pienenä tutustumaan toisiin koiriin, muuten voi tulla sitten vanhempana ongelmia..
- ei koira mitään
Pöpsis.. kirjoitti:
"Sitäpaitsi vieraita koiria ei tutustuteta remmissä ikinä sillä remmin alue on koiran reviiri." Kyllä mun kahdelta koiralta ainakin löytyy monta hyvää koirakaveria ja kaikkiin ovat hihnassa ollessaan tutustuneet.. Ja pennun sosiaalistamisen kannalta on todella tärkeää, että pääsee jo pienenä tutustumaan toisiin koiriin, muuten voi tulla sitten vanhempana ongelmia..
koirakavereita tarvitse jos sillä on asiat oman lauman kanssa kunnossa sori vaan ei edes kaipaa mitään koira kaveria.sehän oli hienosti hihnassakin ohjelmassa.
- ittellesi
ei koira mitään kirjoitti:
koirakavereita tarvitse jos sillä on asiat oman lauman kanssa kunnossa sori vaan ei edes kaipaa mitään koira kaveria.sehän oli hienosti hihnassakin ohjelmassa.
Koira tarvitsee kavereita. Ellei sun niin muiden, järjellä ajattelevien ihmisten kuitenkin. Ja mitä tulee siihen hienosti hihnassa-ohjelmaan, niin siinä kyllä on kanssa enempi-vähempi sellanen höpönpöpön ohjelma. Kaikenmaailman kanakouluttajia...
- Pöpsis..
ei koira mitään kirjoitti:
En tiedä tuosta tarpeesta, mutta vastasin tuohon aiempaan kirjoitukseen, jossa sanottiin, ettei koiria pitäisi tutustuttaa hihnassa ollessa.. Kyllä mulla on ainakin toiminut ihan hyvin hihnassa toisiin koiriin tutustuminen ja ehkäpä juuri sen takia, kun en ole pentuaikaan "eristänyt" pentua.. Ja omat koirani ovat ainakin lenkillä iloisia, kun pääsevät moikkaamaan lajitovereita.. Ja niitä joita ei moikata, niin hienosti kävelevät ohi..
joo,ylipäätään on raivostuttavia nuo pakkososiaalistaja terroristit o_O Jos et halua muita iholle,syystä tai toisesta(pöpövaara,koulutus hyvinkäyttäytyväksi ym., (kuten en minäkään),niin sano se vaan tiukin sanoin,jos toinen ei ymmärrä,tai häädä pois toinen koira,jos ei sen omistajan kaali toimi,mutta mahdollisimman rauhallisesti ja itsevarmasti ;). Mutta mielellän älä ota pentua syliisi,ettei tilnteesta tule pennulle liian ihmeellistä,ja sitä kautta stressaavaa,joka voi vaikuttaa myöhempään käytökseen. Ole siis itse rauhallinen,ja opeta vaikka alusta asti pennulle kontaktinotto ja kaunis ohitus,niin se tietää mitä pitää tehdä välittämättä muitten sähläämisestä ;).
- aloittaa
No, olen meidän edellisen koiran kanssa toiminut niin, että ohitin vain vastaantulijat jos yrittivät "iholle" tulla, samalla mainitsin asiasta ettei ole rokotuksia. Rokotukset saatuaan, mentiin koira puistoon heti jotta saisi paljon uusia tuttavuuksia ja oppisi sosiaaliseksi. Nyt koira on jo aikuinen, ja on kiltti, kulkee remmissä hyvin, ei rähjää toisille ja puistossa ollaan ihan kaikkien kanssa toimeentulevia, myös sellaisten jotka rähjäävät. Joten, vaikka en antanut toisten koirien tulla kontaktiin ennen rokotuksia on mulla siltin sosiaalinen kelpo kansalainen remmin päässä. Mutta tämän uutukaisen kanssa on homma eri, olen kerran nostanut pennun syliin kun yli innokas doggi tuli moikkamaan, vaikka ilmoitin omistajalle etten niin halua. Koko erokin oli aika huomattava, joten olisi nopeasti innokas jättiläinen pienen alleen tallonut. Ymmärsitte, että "paniikissa" nostan pennun, ettei pikkuselle mitään käy. Asia ei ole niin, vaan rauhallisesti toimin. Ja en mä sitä joka koiran vastaan tullessa syliin ota, vaan lähden esim. toiseen suuntaan. Ja suurimpana ongelmana ovat ihmiset, jotka kännissä koiria ulkoiluttaa eikä niille mene asia kaaliin hyvällä, eikä muuten pahalla. Mutta, kukin tavallaan. Minä en ota yhtäkään riskiä pentuni kanssa. Et voi ikinä varmuudella sanoa etteikö se tuntematon vastaantulija kanna jotain sairautta. Olen joutunut kokemaan sen jo kerran, kun aikoinaan koiran sairastui parvoon alle 10vko iässä, oli päässyt toisiin tutustumaan. Tämä pentu kuoli... Miksi ottaa turhia riskejä? Tottakai haluan koirastani sosiaalisen, mutta toisiin tutustutaan vasta rokotuksien jälkeen. Se on tähän asti toiminut kaikkien minulla olleiden koirien kanssa, ja hyväksi koettu tekniikka. Kukin tallaa tavallaan...:) Ja tuohon remmissä moikkailuun, oma mielipiteeni on että se ei ole oikea paikka ja aika moikata lajitovereita. Meillä koirat oppivat että remmissä kun ollaan, vastaantulijat ohitetaan. Kun ollaan vapaana, esim.puistossa homma on eri :) Joskus näkee näitä tapauksia, jotka annetaan joka vastaantulijan kanssa "seurustella" ja ne huitovat sitten menemään miten huvittaa. Mutta tämäkin on mielipide kysymys. Kukin kouluttaa ja kasvattaa koiransa miten haluaa. Kuhan sillä koiralla on hyvä olla, ja sinulla siinä sivussa...;)
Itse olen miettinyt ihan samaa asiaa. Kaikki eivät vaan halua asiaa ymmärtää. Mutta sitten vaan nappaat pentusi syliin ja lähdet pois paikalta. Pennun sosiaalistaminen tarkoittaa sitä, että pentu opetetaan suhtautumaan luonnollisen välinpitämättömästi asioihin/ihmisiin ja muihin koiriin. Se opetetaan alusta alkaen ohittamaan muut ihmiset ja koirat nätisti niin, että omistaja on maailman ihanin asia ja ohjaaja palkitsee kun koira menee kauniisti. Hihnassa EI IKINÄ tervehditä. Tuo hihnassa tervehtiminen on ihan sairas epidemia, josta aiheutuu se, että meillä on valtavasti räyhääviä koiria! Jos koira tervehtii toista koiraa, niin silloin koirat ovat aina vapaina. Tällöin ne pystyvät käyttämään koko kehoaan, häntäänsä, päätään jne. siis koko elekieltään keskustelessaan toistensa kanssa. Koirien elekielestä, signaaleista, on erittäin hyvä kirja "Rauhoittavat signaalit", kirjoittajana Turid Rugaas. Kun koira on hihnassa, se ei mitenkään pysty toimimaan luonnollisesti, eikä siten elehtimään toiselle koiralle koko kehollaan. Ihan sama kuin kaksi ihmistä tapaisivat ja heillä olisi suut tukittu ja kädet hihnoissa. Se kommunikaatio ei vaan hihnassa onnistu, koska koirat ovat kiinni ja siksi tulee väärinymmärryksiä ja ärähdyksiä. Siis jos koirat tervehtivät, se tapahtuu AINA vain vapaana koirien omistajien luvalla. Koira, mikään koira EI ikinä kaipaa vieraita koirakavereita. Koira on laumaeläin ja sille riittää oma lauma. Vieraan lauman edustajat ovat aina jonkinlainen stressi. Koirien "leikkiminen" on aina alistumista ja alistamista. Meistä ihmisistä on hauskaa katsoa kun koirat "leikkivät", vaikka todellisuudesshan ne aina hakevat laumassa omaa paikkaansa. Joskus siitä on leikki kaukana, kun haastetaan ja tullaan haastetuiksi. Meillä ei olisi lainkaan räyhääviä koiria, jos koirat eivät "tervehtisi" hihnassa, eivätkä joutuisi hakemaan paikkaansa vieraissa laumoissa. Jos omistajat aina huolehtisivat omista koiristaan, eivätkä päästäisi niitä muiden koirien luokse, niin koira luottaisi omistajaan, eikä sen tarvitsisi räyhätä.
- Tööt..
Mä olen ainakin itse kokenut niin, että ne koirat, jotka ei pääse lenkillä tekemään tuttavuutta toisten koirien kanssa, niin ne on ne jotka räyhää ja räkyttää! Omakin koirani kulkee tosi hienosti hihnassa, eikä koskaan hauku toisille koirille ja ohitukset sujuu ongelmitta, vaikka joitakin koiria lenkin aikaan moikataankin, kun taas tutuillani sitten pari koiraa, jotka ei ole päässyt haistelemaan toisia koiria lenkillä, niin kamala räkytys, ku joku tulee vastaan! Ja vastaavia tapauksia tiedän useita.
- ...
Tööt.. kirjoitti:
Mä olen ainakin itse kokenut niin, että ne koirat, jotka ei pääse lenkillä tekemään tuttavuutta toisten koirien kanssa, niin ne on ne jotka räyhää ja räkyttää! Omakin koirani kulkee tosi hienosti hihnassa, eikä koskaan hauku toisille koirille ja ohitukset sujuu ongelmitta, vaikka joitakin koiria lenkin aikaan moikataankin, kun taas tutuillani sitten pari koiraa, jotka ei ole päässyt haistelemaan toisia koiria lenkillä, niin kamala räkytys, ku joku tulee vastaan! Ja vastaavia tapauksia tiedän useita.
Puhut siis vain omasta kokemuksestasi ja tuntemistasi koirista. Joten voimme kai vain uskoa sanasi, ilman, että voit antaa meille mitään laumakäyttäytymiseen tai etologiaan liittyviä perusteluja, joita mm. rotwailer mamman tekstissä oli paljon? Tämä seikkahan kiinnostaisi vain puhtaati mielenkiiinnosta, sillä ethän suinkaan ole yksin ajatustapasi kanssa, tuo on varsin yleinen oletus ihmisillä. Mutta jos koirat oikeasti näin käyttäytyvät olisi mielenkiintoinen tietää mihn se perustuu? Koira on ikuinen pentu suteen verrattuna, siksi se on yltiösosiaalinen ja aina lajitoverin nähdessään, se haluaa vain leikkiä? Toisaalta myös aikuinen susi on sosiaalinen eläin ja se elää niin isoissa laumoissa kun on mahdollista, jos lauman resurssit riittävät lauman tarpeiden huolehtimiseen isommassakin porukassa? Sillä ei ole mitään syytä silloin ajaa kilpailevia yksilöitä pois reviiriltään, sillä kilpailua ei ole, näin ollen ne voivat elää samassa yhteisössä stressittömästi? Itse uskon osaltaan edellä mainitusti. Omat koirani leikivät muiden koirien kanssa stressittömästi silloin kun kaikki on hyvin. On eriasia silloin kun on jonkin tyyppinen, ihan vaikka pieninkin, kilpailu tilanne, silloin koirien leikki on jatkuvaa alistumisleikkiä. Mutta se ei suinkaan aina ole kilpailua ja sen kyllä varsin tehokkaasti omasta koirastaan oppii huomaamaan, milloin leikki on terveellä pohjalla ja vain leikkimistä ja milloin ei. Toisaalta kuitenkin miettisin tuttujesi koirien suhteen onko rähinä todellakin seuraus vai onko se syy siihen, miksi koiria ei päästetä jokaisen koiran luokse. Tästä asiasta olen äärimmäisen kiinnostunut, koska minultakin paljon ksyellään juuri sitä mikä on oikea tapa, laskenko koiran vai en ja miksi en laskisi tai miksi laskisin... Kun itselläni ei ole kokemusta, eli omat koirat eivät koskaan ole osoittaneet mielenkiintoa vastaantulevia koiria kohtaan, niin kokemusta ei ole, siksi pitäisi yrittää oppia vain muiden kokemuksista ja perusteluista...
- Tööt..
... kirjoitti:
Puhut siis vain omasta kokemuksestasi ja tuntemistasi koirista. Joten voimme kai vain uskoa sanasi, ilman, että voit antaa meille mitään laumakäyttäytymiseen tai etologiaan liittyviä perusteluja, joita mm. rotwailer mamman tekstissä oli paljon? Tämä seikkahan kiinnostaisi vain puhtaati mielenkiiinnosta, sillä ethän suinkaan ole yksin ajatustapasi kanssa, tuo on varsin yleinen oletus ihmisillä. Mutta jos koirat oikeasti näin käyttäytyvät olisi mielenkiintoinen tietää mihn se perustuu? Koira on ikuinen pentu suteen verrattuna, siksi se on yltiösosiaalinen ja aina lajitoverin nähdessään, se haluaa vain leikkiä? Toisaalta myös aikuinen susi on sosiaalinen eläin ja se elää niin isoissa laumoissa kun on mahdollista, jos lauman resurssit riittävät lauman tarpeiden huolehtimiseen isommassakin porukassa? Sillä ei ole mitään syytä silloin ajaa kilpailevia yksilöitä pois reviiriltään, sillä kilpailua ei ole, näin ollen ne voivat elää samassa yhteisössä stressittömästi? Itse uskon osaltaan edellä mainitusti. Omat koirani leikivät muiden koirien kanssa stressittömästi silloin kun kaikki on hyvin. On eriasia silloin kun on jonkin tyyppinen, ihan vaikka pieninkin, kilpailu tilanne, silloin koirien leikki on jatkuvaa alistumisleikkiä. Mutta se ei suinkaan aina ole kilpailua ja sen kyllä varsin tehokkaasti omasta koirastaan oppii huomaamaan, milloin leikki on terveellä pohjalla ja vain leikkimistä ja milloin ei. Toisaalta kuitenkin miettisin tuttujesi koirien suhteen onko rähinä todellakin seuraus vai onko se syy siihen, miksi koiria ei päästetä jokaisen koiran luokse. Tästä asiasta olen äärimmäisen kiinnostunut, koska minultakin paljon ksyellään juuri sitä mikä on oikea tapa, laskenko koiran vai en ja miksi en laskisi tai miksi laskisin... Kun itselläni ei ole kokemusta, eli omat koirat eivät koskaan ole osoittaneet mielenkiintoa vastaantulevia koiria kohtaan, niin kokemusta ei ole, siksi pitäisi yrittää oppia vain muiden kokemuksista ja perusteluista...
Jokainen tekee varmaan itse ratkaisunsa siihen laskeeko koiransa haistelemaan toisia koiria vai ei.. Itsellä on toiminut ihan hyvin se, että annan koirien haistella toisia koiria lenkillä, koskaan ei ole ollut ongelmia. Tutut joilla sitten taas on ongelmia, ovat toimineet juuri niin pentuaikana, että ovat "eristäneet" pennun. Ja lenkeillä myös näen kyllä PALJON sellaisia koiria, joita ei yksinkertaisesti voi laskea toisten koirien luo ja ohitukset tuottaa ongelmia, luultavasti syynä juuri tuo sosiaalistamisen puute. Oma koirani ei välitä rähjääjistä pätkääkään vaan kävelee ohi edes vilkaisematta räksyttäjään. Jos koirillasi ei ole mielenkiitoa toisia koiria kohtaan, niin eikös se ole sitten sillä selvä? Miksipä niitä pitäisi väkisin raahata toisten koirien luo, jos eivät halua. Oma koirani kuitenkin ihan näkyvästi nauttii, kun tapaa tuttuja koiria tai ihan uusiakin tuttavuuksia ja sen takia annankin sen sitten moikata lenkkeillessä koirakavereita. Ja tottakai puhun pelkästään omista kokemuksistani ja en ole väittänytkään, että minun kokemukseni olisivat mikään jumalan sana, jota kaikkien tulee uskoa ja kuunnella.. :)
- on muutakin
Tööt.. kirjoitti:
Jokainen tekee varmaan itse ratkaisunsa siihen laskeeko koiransa haistelemaan toisia koiria vai ei.. Itsellä on toiminut ihan hyvin se, että annan koirien haistella toisia koiria lenkillä, koskaan ei ole ollut ongelmia. Tutut joilla sitten taas on ongelmia, ovat toimineet juuri niin pentuaikana, että ovat "eristäneet" pennun. Ja lenkeillä myös näen kyllä PALJON sellaisia koiria, joita ei yksinkertaisesti voi laskea toisten koirien luo ja ohitukset tuottaa ongelmia, luultavasti syynä juuri tuo sosiaalistamisen puute. Oma koirani ei välitä rähjääjistä pätkääkään vaan kävelee ohi edes vilkaisematta räksyttäjään. Jos koirillasi ei ole mielenkiitoa toisia koiria kohtaan, niin eikös se ole sitten sillä selvä? Miksipä niitä pitäisi väkisin raahata toisten koirien luo, jos eivät halua. Oma koirani kuitenkin ihan näkyvästi nauttii, kun tapaa tuttuja koiria tai ihan uusiakin tuttavuuksia ja sen takia annankin sen sitten moikata lenkkeillessä koirakavereita. Ja tottakai puhun pelkästään omista kokemuksistani ja en ole väittänytkään, että minun kokemukseni olisivat mikään jumalan sana, jota kaikkien tulee uskoa ja kuunnella.. :)
kuin toisten koirien moikkailua. Ennen rokotuksia on hyvä totuttaa pentua kaikkeen mahdolliseen muuhun kuin lajitovereihin, esim. ihmisiin (lapsiin, miehiin, naisiin, eri kokosiin aj näkösiin), autoihin ja julkisiin kulkuvälineisiin, kaupungin hälinään, rappukäytävään, hissiin, parvekkeeseen siis lista on loputon.. Pennusta tulee sosiaalinen eikä eri tilanteita pelkäävä. Ulkona tavataan muita koiria, mutta ei anneta päästä kontaktiin vasta kuin rokotukset ovat kunnossa. Se oppii näkemään erikokoisia ja näköisiä koiria. Sitten kun aika on hyvä, annetaan pennun tutustua rauhassa muutamiin mukaviin ja rauhallisiin yksilöihin. Ja mieluiten vapaana, jolloin se pentu joutuu itse keräämään rohkeutensa ja ottaa uuden askeleen tietän kuitenkin koko ajan että se ihminen on siinä vierellä. Mutta se on asia jonka pennun pitää tehdä itse, jos se remmissä tutustuu saattaa se toinen koira viestiä pennulle että mä olen nyt mun ihmisen kanssa älä tule lähelle. Mutta vapaana koiran kommunikoivat vapaammin ja pelkästään koirien tavoilla eikä niillä ole tarvetta "puolustaa" omistajaansa. Jokainen tekee tietysti kuinka parhaaksi näkee,mutta minä en näe mitään järkeä remmissä moikkauksille. Vaikka kuinka sanotaan että meidän musti on ihan kiltti, et voi tietää pitääkö se juuri sinun koiraasi uhakana eikä se sitten niin kiltti ollutkaan. Jokainen koira toimii erilaisesti eri koirien kanssa. 2v uros tykkää tytöistä ja nuoremmista, eikä ole moksiskaan mutta sitten vastaan tulee samanikäinen taikka vanhempi uros, jonka tämä toinen voi pitää uhkana. Ei pitäisi ns. kokeilla mitenhän tulevat juttuun. Remmimoikkaus on vain tapa hallita ja kontrolloida koiraansa, eikä anneta sen toimia itse. Sekin pn jokaisen ihmisen oma vapaa valinta antaako rokottamattoman pennun olla toisten kanssa tekemisissä. Jos on niin varma että ei se toinen mitään tautia kanna, mutta omaa typeryyttä se on. Miksi kasvattajat sanovat että rokotuttakaa pentu ennenkuin annatte sen tutustua toisiin koiriin? Ihan vaan huvikseen? Ja jos sanotaan ettei meillä koskaan ole tähänkään asti käynyt mitään, ni miksi ihmeessä se riski pitää silti ottaa? Kun pentu on nähnyt paljon kaikkea ja vaikka mitä, ennen rokotuksia, on se jo varmepi toisia koiria kohtaan rokotusten jälkeen.
- ...
Tööt.. kirjoitti:
...eli kuten sanoin, muut kyselevät minulta paljon kyseisestä asiasta. Ja en tiedä mitä vastata, koska itse uskon hyvin paljon siihen, että koirat tarvitsevat ihan vain leikkiseuraa ajoittain toisista koirista, mutta etologia perustaa siihen, että koiran ei tarvitse välttämättä koskaan päästä kosketukseen toisen koiran kanssa. Siksi olisi mielenkiintoista saada tietää jospa etologiakin jotenkin suosisi sitä vaihtoehtoa, että koirat tarvitsevat leikkikamuja. Minun vastaukseni on yleensä ollut: päätä itse. Mutta jos olisi jokin henkeä salpaavan vakuuttava etologinen selitys, niin mieluminhan minä suosisin sitä, että koirille leikkikavereita, sillä olen ainakin omista koirista ollut huomaavinani, että ne todella kaipaavat sellaistakin toimintaa... Remmirähinän syy on yleensä muualla kuin sosiaalistamisessa, siihen liittyy usein pelkoja, huonoja kokemuksia, epävarmuutta...
- sakemaanikko
Tööt.. kirjoitti:
ole noin mustavalkoista. Ainakin omat sakemannini ovat käyttäytyneet remmissä jokainen täsmälleen samoin: vieraalla koiralla ei ole asiaa luokse, mutta kun ovat kohdanneet vieraan koiran ilman remmiä, on jopa intouduttu leikkimään. Ja tuo loppu oli sitten ironiaa, sakemanni kun on niin kovis hihnassa olevinaan. Seropilleni on taasen ihan sama, kohtaako vieraan remmissä vai ei, se on aina kaikille ystävällinen. Käytös voi johtua rodunomaisista vieteistäkin, mutta jokaisessa rodussa on myös niitä poikkeuksia molempiin suuntiin. Pääsääntöisesti kuitenkaan esim. sakemanni ei ole remmissä kiva koira, jota voi viedä omansa moikkaamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 232401
- 951526
- 1181274
- 751130
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa18969- 52862
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa249861Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo19840MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil209840- 34795