Miksi pakastatte kasvissoseet?

barffaaja

Olen lukenut tässä aikani kuluksi muutamia keskusteluita barffauksestä tällä foorumilla. Järjestään jossain kohtaa tulee aina joku henkilö vastaan joka kertoo pakastavansa lihan ja myös kasvissoseet. Kasvisten ravintoarvothan laskevat pakastaessa. Itse en ole kokenut mitenkään hankalaksi tehdä jokaiselle aterialle tuoretta sosetta. Se kun ei oikeasti vie laisinkaan aikaa, kun siihenkin vain asennoituu. Tässä kohtaa joku älähtää varmasti, että isolle koiralle on vaivalloisempaa, mutta ei ole. Itselläni on kaksi bullmastiffia. Ruokaa teen heille yhteensä päivässä siis reilun 3 kg. Lisäksi minua huvittaa henkilöt, jotka pitävät kovaa meteliä itsestään barffaajina, mutta ostavat ihan kaiken valmiina eläinkaupasta. Hohhoijaa! Ihan oikeasti. Ei se niin vaikeaa ole itse tehdä kaikkea ja tulee varmasti omalla tavallaan edullisemmaksi. Itse haen kaikki lihat ja lihaiset luut paikalliselta teurastajalta. Tiedän ainakin mitä se liha on mitä koirilleni annan eikä ole ollenkaan hinnalla pilattua. Ostin joskus nimittäin Kennel-Rehun jauhelihaa ja olin järkyttynyt! Toki kyseisellä yrityksellä suurin osa tuotteista on hyviä. Ostan sieltä vielä kanan siivet ja merilevää. Tämän viestin tarkoitus ei ollut sinänsä ketään haukkua, vaan antaa ajattelemisen aihetta, että voisiko asioita tehdä toisinkin, koska se ei ole oikeasti vaikeaa. Kertokaahan miksi siis toimitte niinkuin toimitte. Ihan asiallisesti! =D

17

754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No tuota,kaikilla ei ole mahdollisuutta saada niitä lihoja ja luita suoraan teurastamoista... Ja jos on paljon useampia koiria,tai iso(ja),niin ruuan ostaminen kaupasta tuoreena voi tulla pikkasen kalliiksi. Siksi on hyvä,että on kennelrehut ym.,josta myös saa isot määrät,ettei tarvi päivittäin juosta metsästämässä koirien safkoja. Itse olen ja tiedän monta Kennelrehua käyttävää,jo vuosikaudet. Enpä kyllä huonoa arvosanaa ko.lafkalle antaisi. Kyllä se laatupuoli on melkoisen hyvää,muutama tapaus on ollut,jossa ongelmaa,mutta reklamaatio sujunut hyvin. Kasvissoseita myös toiset tekevät isot määrät ja pakastaa,osan voi antaa myös raakana.Ei siinä ihmeellistä,kaikki kun ei viitsi niitä päivittäin vääntää.Eikä se tee kesää eikä talvea koiran kannalta,jos osan soseista ym.rehupuolesta saa pakasteen kautta. Jossain perheissä myös useampi voi ruokkia koirat,eikä välttämättä muut viitsi niitä rehuja päivittäin väännellä. Se myös,että kaupoista saa valmiita sörsseleitä,on mielestäni vaan hyvä juttu.Ehkä se madaltaa osaltaan kynnystä siihen,etä ihmiset alkaa ruokia muullakin tapaa kuin pelkällä teollisella.Kun on helpompaa ja nopeampaa. Tosin kalleempaahan se on,kuten sanoit,mutta kaikki ei siinä kohtaan säästöistä piittaa. Itse olen ruokkinut kotiruualla jokuset vuosikymmenet koiria.Kyllä minä siltikin teen välillä pakkaseen "rehut",tosin harvemmin,kun jääkaapissakin säilyy ihan jokusiakin päiviä. Mutta jokainen tyylillään :) ps.Mainitsit tuon rotusi,joten kiinnostaa,oletko barffannut luovutusiästä asti vai minkä ikäisestä ?

• barffaaja

Minulle tuli tämä vanhempi koira aikoinaan ihan pentuna ja sille syötin penturuokaa ihan kasvattajan ohjeiden mukaan siihen aikaan. Merkkiä en tosiaan muista kun aikaa 7 vuotta! =) Eka koirani oli puolitoista vuotias kun otin tämän toisen mukaan porukkaan ja se oli silloin 6 kk:n ikäinen tullessaan. Iho-oireita tuli sitten jostain tälle nuoremmalle ja aloitin barffin. Eli näin pitkästi vastasin sun helppoon kysymykseen eli n. 1,5 ja 0,5 vuotiaina aloitin.

• barffaaja kirjoitti:

Minulle tuli tämä vanhempi koira aikoinaan ihan pentuna ja sille syötin penturuokaa ihan kasvattajan ohjeiden mukaan siihen aikaan. Merkkiä en tosiaan muista kun aikaa 7 vuotta! =) Eka koirani oli puolitoista vuotias kun otin tämän toisen mukaan porukkaan ja se oli silloin 6 kk:n ikäinen tullessaan. Iho-oireita tuli sitten jostain tälle nuoremmalle ja aloitin barffin. Eli näin pitkästi vastasin sun helppoon kysymykseen eli n. 1,5 ja 0,5 vuotiaina aloitin.

Kiitos vastauksesta,ja toivottavasti olet saanut kaverisi iho-oireet kuriin :).Aika harmillisia kun joskus ovat. Sen verran vielä utelisin,että onko nuorempi koirasi lonkka-ja kyynärkuvattu (ja mitkä on vanhempien statukset)? Kiinnostaa nääs aina näitten vaikeimpien rotujen erilaiset ruokinnat ja tulokset :)

• aivan ihanaa

että tuo teollinen ruoka jää yhä enenevässä määrin kauppaan, ihmisten tajuttua pikkuhiljaa ettei niistä oikeasti tiedä edes mitä ne on. Siirrytään ostamaan itse kaikki vihannekset ja lihat suoraan, vaikkapa kaupasta, kaikilla kun ei lähiympäristöstä enää löydy muuta paikkaa. Taikka tilaamalla netistä. Ihana asia on se että yhä enenevä määrä koiria voi aina vaan paremmin ja ellergiatkin vähenee kummasti. Eikä sen ole edes pakko olla puhdasta barffausta, koira kun syö välillä sitä kotiruokaakin mielellään, samalla tekee koiralle kun itselleenkin. Pääasia kun antaa sille eläimelle kaiken sen mitä se tarvitsee, tietoa kun on tarjolla vaikka kuinka paljon sille asialle. Tietenkin tuore ruoka on aina se paras ja terveellisin, lähtisin kuitenkin siitä että hyvä kun yleensä saa tuoretavaraa vaikkakin sitten edes sen pakastimen kautta, se on ainakin sata kertaa parempaa sittenkin kuin ne pipanapapanat. Kenellä vaan sitä aikaa on niin tehköön heti, se kenellä ei aikaa ole pakastakoon, eihän tuo ketään haitanne, vähiten sitä koiraa :) Onnea kaikille jotka välitätte siitä mitä koiranne suuhunsa saa. Makujen maailmakin on valtava, ei ole aina vain sitä yhtä ja samaa. Ja kaikkein eniten onnea sille koirallenne joka sai hyvän omistajan/kasvattajan joka välittää ja viitsii. Kiitos kun välität!

• pari kultsua

Lihat ja luut haen eräältä lihanleikkaajalta, jolle hirvimiehet ja naiset vievät hirven ja peuran ruhot paloiteltaviksi. Myös strutsin lihat ja luut haen toisaalta, näin ainakin tiedän että tuotteet ovat tuoreita. Kotona sitten laitan lihat lihamyllyn läpi jauhelihaksi ja pakastan yhden käyttökerran pusseihin. Luut pakkaseen sellaisenaan, sahattuna ja/tai halkaistuna. Musti&Mirri-liikkeestä ostan joskus koko laatikollisen sikanauta jauhelihaa, joita laatikossa on 14kpl:tta ja yhdellä pötköllä on painoa n.800g, hinta n.26e, ja broilerin siipiä, joita laatikossa n.8,5kg, hinta muistaakseni 30e luokkaa. Nämä hinnat ilman mitään alennuskortteja, ja liikkeestähän voi asian tarkistaa, jos nyt muistan muutaman euron pieleen. Myös kanan kaulat, sydämet ja kivipiirat tekevät kauppansa ainakin meidän kultseille. Muutaman kerran olen erehtynyt hakemaan lihaa juuri mainitsemaltasi kennelrehun autolta, enkä tee sitä enään koskaan. Valitettavasti liha oli aivan kamalaa, kun sulatin sen, niin verta oli "täytteenä" enemmän kuin tarpeeksi, lisäksi liha haisi kamalalle. Naapurini totesi myöskin saman epämiellyttävän asian. Koiramme eivät syöneet juurikaan mitään tuosta lihasta. Annan aina kaikki lihat, luut ja broitsun osat raakana. Kasvissosetta teen aina 10-20 litraa kerrallaan, ja laitan pakasterasioihin ja pakkaseen, se on niin kätevämpää ottaa aina tarvittava määrä pakkasesta, eikä tarvitse joka päivä sotkea sen soseen tekemisen kanssa (liekö sitten laiskuutta) Mutta... meillä koirat syövät lähes päivittäin myöskin tuoretta salaattia, kaalia, kurkkua ja paprikaa, yms. mikä vaan maistuu, ja tämä siksi että teen itsellenikin muutamia kertoja viikossa salaattiannoksen, niin samalla saavat koiratkin tuoreita kasviksia. Ovat aivan hulluina rapeaan jäävuorisalaattiin, joten sitä sitten joka päivä myöskin tuoreena, maksaa vain ihan maltaita ainakin täällä Lempäälän kaupoissa. Täytyy myöntää että kupissa on myös Jahti&Vahti kana/riisi-nappuloita, joissa ei ole säilöntä,-väri,-lisäaineita, eikä vehnää tai soijaa. Koirat voivat hyvin, karva kiiltää, silmät ja korvat puhtaat. Eikä ole minkäänlaisia rapsutusoireita tai tassutulehduksia. Saitko vastauksen kysymykseesi? Kysymyksesi oli mielenkiintoinen, mutta meillä kasvissoseet tosiaankin tehdään itse ja pakastetaan rasioihin. Uskon näin maalaisjärjellä varustettuna, että pakastettaessa kasvissoseiden ravintoaineiden tuhoutumisen määrä on kuitenkin aika pieni, joten kyllä koirat siitä silti osansa saavat. Olet oikeassa tuossa että itse tehtynä tulee kuitenkin edullisemmaksi. Mutta merilevää ei meillä ainakaan ole tarvittu sen jälkeen kun siirryimme barffiin, noin 3 vuotta sitten. Oikeastaan tuon kuivatun merilevän tilalle olen laittanut kuivattua persiljaa, ellei tuoretta ole saatavilla. Ai niin, sanotaan nyt vielä sekin että joskus 1-2 kertaa viikossa laitan "mössöön" myös kaurahiutaleita liotettuna, ja ruishiutaleita samoin. Jatketaan tällä samalla linjalla, ja voidaan hyvin koko poppoo ;D

• Miten Jahti ja Vahti säilyy,jos siinä ei ole säilöntälisäainetta?

• pari kultsua
        molossi kirjoitti:

Miten Jahti ja Vahti säilyy,jos siinä ei ole säilöntälisäainetta?

ja kerro sitten meillekkin ;D

• xzxzxzxzxz

• pari kultsua kirjoitti:

ja kerro sitten meillekkin ;D

No,enpä tiedä olenko niin viitseliäs,kun tässä tapauksessa ei ole omien koirieni hyvinvointi kyseessä. Kunhan mielenkiinnosta ja uteliaisuudestakin kyselin,kun ajattelin että tiedät mitä koirallesi syötät :)

• xzxzxzxzxz kirjoitti:

http://www.suomenrehu.com/page.asp?_item_id=446 Ei nimi miestä pahenna...

Kiitti vinkistä :) Mutta nyt täytyy sanoa,että taidan olla aika tumpelo koneenkäyttäjä,nimittäin olen käynyt joskus aikoinani tuolla sivulla,mutta en saanut näkyviin tuoteselostetta.Koitin paristakin kohtaa,mutta klikkas aina niistä muualle kun tuoteselosteeseen. Pystytkö laittamaan sellaisen linkin sivustolle,jossa menisi suoraan tuoteselosteeseen ?

• pari kultsua
        molossi kirjoitti:

No,enpä tiedä olenko niin viitseliäs,kun tässä tapauksessa ei ole omien koirieni hyvinvointi kyseessä. Kunhan mielenkiinnosta ja uteliaisuudestakin kyselin,kun ajattelin että tiedät mitä koirallesi syötät :)

No tässä olisi taas yksi linkki:D http://www.suomenrehu.fi/601.html Kun käyt Agrimarketissa, niin pussin takaosasta voit lukea pitkän litanin tarkemmin tuoteselosteesta, vai mitä molossi?

• pari kultsua kirjoitti:

No tässä olisi taas yksi linkki:D http://www.suomenrehu.fi/601.html Kun käyt Agrimarketissa, niin pussin takaosasta voit lukea pitkän litanin tarkemmin tuoteselosteesta, vai mitä molossi?

No tuon linkin takaa löytyikin jo tuoteselostetta :). Tosin siinäkään ei ollut millä ruoka säilyy. Mutta täytyypi Agrista,ihan mielenkiinnosta, katsoa,kun siellä silloin tällöinkin käydään. Kun en millään usko,että joku lihan tapainen voi noinkin kaun säilyä ilman säilöntäainetta(ilman siis mitään).

• pari kultsua
        molossi kirjoitti:

No tuon linkin takaa löytyikin jo tuoteselostetta :). Tosin siinäkään ei ollut millä ruoka säilyy. Mutta täytyypi Agrista,ihan mielenkiinnosta, katsoa,kun siellä silloin tällöinkin käydään. Kun en millään usko,että joku lihan tapainen voi noinkin kaun säilyä ilman säilöntäainetta(ilman siis mitään).

Käyppä tosiaankin poikkeamassa kyseisessä liikkeessä, ja lue sen pussin takamus. Silmä käteen ja menoks... Kokeilla kannattaa, olen sitä mieltä.

• jumalautaaaahhh!!

et oo TOSISSASI??????

• pari kultsua
      • teen paljon kerralla.

En viitsi tehdä joka vk uutta kasvissosesatsia.

• ehkä pätevin..

on se että aikas monella on perhe hoiettavana..lapset ja aikuiset syötettävänä. ei siin jaksa enää erikseen alkaa koirille kilotolkulla mättää keitettävää. se ravintoarvon lasku on sen verran pientä,ettei varmasti yksikään koira sen takia sairastu.kennelrehun tuotteet ovat mun koirille parasta mahdollista kamaa. ehkä et osaa suhtautua oikein "koiriisi".. ne tosiaan ovat koiria,ei ihmisiä.ihan siis hyvässä mielessä.ei koiralle ole terveellistä leikkiä olevansa ihminen.vaan koira,ja anna sen olla niin.et sinä ole sen parempi koiranomistaja,vaikka pitäisit sitä koirana etkä esineellistä,tai tee siitä LASTA ..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      23
      2401
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1526
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      118
      1274
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1130
    5. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      18
      969
    6. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      52
      862
    7. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      249
      861
    8. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      19
      840
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      209
      840
    10. Mun tuli yhtäkkiä

Ikävä sua❤️...
      Ikävä
      34
      795
    Aihe