Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
No,minusta riippuu ihan siitä,tietääkö sen kenelle on antamassa alkomaholin "käytöstavat".
En näe mitään ihmeellistä siinä,jos joku viini,likööri ym.annetaan,jos ei ole viinaongelmaisesta "perheestä" kyse.
Ei se itse alkoholi huono asia ole,sen käyttäjistä se huonous riippuu.
Sitä minäkin tosin olen kritisoinut,kun noita helppoja viinalahjoja on yritykset ahkeraan jaelleet.Kun ei edes tietoa,kummoiseen menee.Parempi lahja olisi vaikka joku joulukori.
11.12.2008 22:18
No,ei ne vahvan auktoriteetin koiratkaan mitään jääkaappeja,eikun jääkausia tartte...
Onhan noita rotuja ja yksilöitä iät ajat ollu,eikä mistään jääkausista ollut tietoakaan...
11.12.2008 21:18
Ei sovi näytelmissä peitsata,koska tuomari ei pysty liikkeitä arvostelemaan ;)
Muutamalla rodulla tosin se katsotaan rodunomaiseksi ja peitsaus on ok.
Ja kyllä peitsauksen saa useinmiten pois,varsinkin silloin,kun siihen nopeasti puututaan ;)
11.12.2008 10:42
Joo,niin muistin,että ei saisi välillä pestä,eli kannattaa noudattaa suositusta.
Ainoastaan silloin,jos aine saa aikaan vielä hirmusemmat (pahat) kutinat tai jotain allergista reaktiota,niin saatetaan suosittaa koiran pesua pois aineesta ja eikä antaa enää.
11.12.2008 10:38
Jos koira peitsaa myös sille riittävän ripeällä vauhdilla,eikä sitä saa pysäytyksillä ja ripeällä liikkeelle lähdöllä pois,niin kannattaa ehdottomasti mennä koirajumpparille,kuten janituskin mainitsi.
Hyvinkin mahdollista,että on lihasjumeja ja/tai nivelissäkin häikkää.
Peitsaus on hyvin epäterveellinen tapa liikkua koiralle,joka pitäisi saada nopeaan pois.Se rasittaa väärin kroppaa,ja sitä kautta voi tulla aikanaan kiputiloja,ontumisia ym.
Nuorelle koiralle se on erittäin tärkeää,että koira ei liiku väärin,koska väärällä tavalla on vaikutusta epäsuotuisasti jopa luuston kehitykseen.
10.12.2008 22:51
Mitä sait hilsepunkkiin?Eli diagnostoitiinko varmasti hilsepunkiksi?
Minulle iski dementia,mutta se lääke (jonka nimeä en muista)jota yleisemmin hilsepunkkiin käytetään,voi jollekin pahentaa (tai eka kerralla pahentaa) kutinaa.Jos oikein pahaksi äityy,kannatta soittaa lekurille.
Ah,Stronghold se aine oli.Jos tuota on määrätty,niin kannattaa kysyä myös lekurilta,voiko välillä pestä noilla täälläkin mainituilla kutinaa lievittävillä aineilla,vai viekö Strongholdin tehoa pois.
Homeopatiasta löytyy hyvä aine,josta monelle on ollut apua kutinoihin ja voimakkaisiin reaktioihin.Mutta toi Stronghold on aikas tehokas hilsepunkkiin,jos se sopii,ja hilsepunkki on varmasti kyseessä.
10.12.2008 22:42
Tietämäni mukaan toisille auttaa,toisille ei.Riippuen osaltaan vaivasta.Sivuvaikutuksia ylipäätään tulee toisille,toisille ei,eli yksilöllistä.Pitkäaikainen käyttö on aina riski.
Jos on vanhasta koirasta kyse,niin en itse katso pahaksi,jos kokeillaan.Mutta pitempi käyttö on jo eri asia.Nuoren kanssa välttäisin niin pitkälle kuin mahdollista.
Itse suosittelen koettamaan ensin ihan luontaistuotteita,nivelvalmisteita.Niitä suosittaa jo osa lekureistakin ;)
Niissä kannattaa muistaa vaan se,että jollekin osuu kohdalle toinen ja taas toiselle auttaa toinen.Toinen hyvä hoitomuoto on akupunktio.
Homeopatiasta myös löytyy aineita nivelteen hoitoon ja myöskin sopivia noille vanhuksille.Itse olen mm.omia vanhuskoiria hoitanut homeopatialla,kun alkaa iän mukaan paikat väsymään ja jäykistymään pikkuisen.
10.12.2008 22:25
Poistun ihan koiran eteen,josta sitten käskyt.Ja opittuihin käskyihin siis liitän mukaan myös käsimerkit.
Aika alussa myös käytän apuna pientä lautasysteemiä (mahdollisen etenemisen estämiseen)sekä harjoittelussa opetan kuistilla niin,että koira on alas portaisiin päin.
Itse en käytä takapalkkaa.Palkkaan edestä,varsinkin ahneella ja nollelalla koiralla joillakin on se vaara,että se oppii haahuilemaan taaksepäin,jolloin keskittyminen häiriintyy.
Ja sitten vaan harjoittelua eri paikoissa ja eri tilanteissakin.
09.12.2008 15:52
Onnea uudesta rodusta :)
Hauska rotu.Tunsin aikoinaan yhden,tais olla aika ekoja suomessa,harrastuspuolelta.
Partisihmisillä eikö taida olla ponit myös suosiossa.Jossain vaiheessa muistaakseni ainakin tais olla.
09.12.2008 15:25
Vauvahan tuo vielä on...
Oletko kokeillut huomiottajättämisessä toimia kuten "mammakoira"?
Eli käytät rauhoittavia eleitä.Käännät pääsi poispäin,ja vartaloasi hieman,ja vaikka raottaa vielä hieman silmiäsi.
Tosin,js koira on jo paljon päässyt haukkumaan,niin se voi kestää jollekkin,ennenkuin se koiran kieli taas löytyy.
Ja sitten,se vanhanajan juttu.Ihan simppelisti opettaa pennulle alusta asti sen kuuluisan EI-sanan.Sitten vaati sen toteuttamisen.Ja tarvittaessa/haluttaessa vielä halutun toiminnan tilalle.
Mitään räminätölkkiä en missään nimessä pennulle käyttäisi.Ylipäätään sen lähtökohta on pennulle väärä.Korkeintaan vesisuihkaus voisi käyttää.
Tosin en pidä kikkakolmosista,vaan lähtökohta ihan tulevaisuudessakin koiran kanssa pärjäämistä ajatellen on se,että koira tottelee omistajaa ilman mitään välineitä.
Eli halutun toiminnan opetus,sen vaatiminen ja palkka.Sekä kieltosana tarvittaessa tiettyjä tilanteita varten.Noit on ollut meillä aina lähtökohdat.
09.12.2008 12:07
Kyllä,kun se toimii.Mutta kaikilla se ei toimi.Kaikki kun ei ehkä hallitsekaan sitä purkin käyttöä,ja kaikki ei osaa sitä kohdentamista.
Kaikkea kun tässä on vuosien aikana valitettavasti tullut nähtyä.
08.12.2008 13:20
Ai sanooko?
Ja minun viestissäni kyse olikin siitä,ETTÄ miksi taas kerran asiat nähtiin mustavalkoisena.Eli vaihtoehtoina kärjistäen purkittaminen ja ja koiran voimakas kovistelu.
On ihmisiä,tiedä sitten,onko monia,jotka toimivat kovakouraisesti.Kuten olen AINA sanonut,monenmoisia löytyy.Mutta niin löytyy niihin väleihinkin.Eli se tarkoita sitä,että joko käytät purkkeja,jääkausia tai sitten hakkaat koiraa ym.
Koita sinä nyt ensin ymmärtää tuo ;)
Minä en ole sanonut,etten ymmärtäisi purkin tarkoitusta.Tai lähinnä sitä,mitä purkin käyttäjät sillä haluaa.
Mutta en ole myöskään sanonut,että se olisi ainut autuaaksi tekevä,muut systeemit toimia taas ei mitään.Tai edes toisinpäinkään ;)
Ja keskustelupalstojen tarkoitus on muuten keskustella.Siitä se nimikin.Se ei myöskään tarkoita sitä,että kaikkien pitää olla samaa mieltä ;)
Jos olen moittinut täysin hyviä neuvoja,kuten sanoit,niin pistä siitä vaikka esimerkkiä.Olisi sitten hieman vakuuttavampaa :)
Moittiminen ja eri mieltä oleminen kun on ihan eri asioita.
Minä kun olen pikemmin ollut aina sitä mieltä,ettei ole olemassa mustavalkoisuutta,kuten tuossa kärjistämisviestissäkin oli.Ihan samoin,kun olen sanonut,ettei ole olemassa yhtä ainutta tapaa opettaa.Ei edes sitä "vilanderilaisuutta" ;),joka tuntuu hyvinkin olevan se ainut oikea sen fanittajille.
Juu,ja itse asiassa olen opettanutkin muille.Muutamiakin vuosikymmeniä.Silti yritän ja haluan nähdä asiat maltillisesti,en mitenkään fanaattisesti minkään tavan mukaan toimia.Ihan samoin kuin keskustelupalstoilla.
Eli voit ihan rauhassa puhua purkkien heittelemisen puolesta,se on sinun tapasi toimia.Kaikkien ei,eikä se suinkaan tarkoita,että ne muut sitten on jotain koiran potkijoita ym.
08.12.2008 13:12
Siksi puhutaan,koska ne pääasiassa ovat sitä,niiden jalostuksessa pyritään hyvien koulutusominaisuuksien säilymiseen ym.Ainakin pitäisi...
Tosin pk-rotuisiin kuuluu hyvin erilaisia rotuja,mutta ilmeisesti nyt puhut lähinnä yleisemmistä (?).
Rotumääritelmä myös määrittää,tai sen tulkinta,millainen rodun pitää olla.Mitä vähemmän se sitä on,sen epätyypillisempi on.
Tosin,toki pitää muistaa myös se,että se narunpää on ratkaisevassa asemassa myös.Vaikka olisi kuinka rotutyypillinen,"helppo" koulutettava rotu tai yksilö,niin kiitos omistajan,niin mettään voi mennä.Pelkästään jo siinä,että valitaan itselle väärä ja sopimaton rotu ylipäätään.
Jos siis puhutaan kouluttamisesta,niin kyllä itse pidän rotuja,jotka on jalostettu toimimaan läheisesti ihmisen kanssa,jalostuksessa otetaan huomioon koulutettavuus,siis hyvä,niin on helppokoulutteisia.Ne rodut sitten taas,jotka on vastakohtia noissa asioissa,on sitten niitä,joita voi kutsua vaikeammaksi kouluttaa.
Ja epäsosiaalisuudesta kun puhutaan,niin riippuu tietty mitä sillä tarkoitetaan.Rotu voi olla ns.helppo kouluttaa,mutta silti ns.epäsosiaalinen,varsinkin jos puhutaan vaikka lajitoveihin suhtautumisessa pohjimmiltaan.
Se on sitten vaan monesti koulutuskymysys,klaarako omistaja hommat niin,ettei siitä vähemmän sosiaalisesta luonteesta tule ongelmia...
07.12.2008 21:49
"Olen huomannut,että kaikki..."
Ahaa,oletko kenties meedio vai tunnetko kaikki "uppiniskaisten" koirien omistajat ;)
Mitä sitten uppiniskaisella tarkoitatkin...
No,jos tarkoitamme vähääkään samaa,niin tuotan nyt pettymyksen.Ei käytä.Ei käytä sateenvarjoja tai päivänvarjoja koiran hakkaamiseen,ei tartte käydä niskavilloihin tai persvilloihin,ei potki,ei lyö nahkaremmillä,ei edes käytä kelaa koiran taluttamiseen.
VAAN kasvattavatsen koiran jo kakarasta niin,ettei tarvi moisia juttuja,vielä vähemmän jotain sinkoilevia tölkkejä käyttää ;)
Katsos kun sen koiran voi ihan aikuisten oikeesti opettaa niin,ettei tarvi laittaa vastatusten mainitsemiasi toimenpiteitä :)
Ja räminäpurkin käytössä muitten häätämiseen on vaan yksi juttu.Jos haluaa olla looginen "johtaja" koiralle,niin oletko ihan varma,että koira ei katso saavansa ojennusta myös itse,kun omistaja alkaa yht´äkkiä sitä purkkia viskellä ;)
07.12.2008 21:28
Jos tarkoitat verikokeilla ruoka-aine allergian määritystä,niin eipä niitä tehdä enää kovinkaan monessa lekurissa.Johtuen ihan siitä,että ne on katsottu epäluotettavaksi.Testi voi antaa oikean tuloksen,osaltaan oikean,tai ihan pieleenkin.
Ainut varma tapa on kotiruualla tehtävä eliminointidieetti.
06.12.2008 00:01
Jostain kummasta tää vastauksesi ei näkynyt,kun edellistä viestiäni väsäsin,joten nyt vähän vastaukset pomppii.Toivottavasti ei häiritse.
Ei tuo koiranne ihan huonossa mallissa ole teillä,en sitä epäilekkään.Mutta jotain kumminkin klikkaa.Omasta puolestani sanon,että itse sen voin sanoa vasta kunnolla,kun näen aina koiran ja omistajan yhdessä.Miten koira toimii yleensä kotona tietyissä tilanteissa,ulkona ym.
Ehkä oudolta kuulostaa,mutta jos koiralla on vaikka jostain traumasta syntynyt huono käytös,niin siihenkin auttaa pitkälti myös se,että omistajan oma asema on vahva ja hyvin rauhallinen ja itsevarma.Usein sitä ei itse huomaa,ettei se välttämättä ole.Ulkopuolinen sen sitten saattaa jostain ihan pienestä huomata,jos on asioihin perehtynyt.
Siksi mielelläni suositan ulkopuolista (ja toki pätevää)
Kuten sanoin,tuo koiran käytös minusta vaikuttaa melkoiselta stressiltä.Siksi siihen ei kieltokaan auta,koska koira on niin kierroksilla,ettei sen jakeluun helposti enää mitään mene.Eli sen stressikäytöksen poistamiseen auttaa se oma aseman saaminen niin vahvaksi ja turvalliseksi,että koira luottaa omistajaan,rauhoittuu,ja tottelee ihan pelkkää kieltoakin,tai loppupeleihin kun päästään,niin ei se tarvi mitään kieltoakaan,kun se ei katso tarpeelliseksi kuumeta enää lainkaan.Kyllä se myös onnistuu ilman makupalojakin viimekädessä.Makupalat ja leikit on vaan vahviste,ei ainut tai pelkkä tapa toimia.
Itse lähden,vaikka kannatankin positiivista vahvistamista,niin aina siitä,että totteleminen lähtee viimekädessä siitä,että koira kunnioittaa ja luottaa omistajaan.Ja se on se viimekädessä koiran toimintaan vaikuttava tekijä.Ihan kuin koiran toimiessa keskenään.Ihminen voi toki avittaa monella tapaa.
Ja kun on homma tarkistettu,niin tosiaan aletaan opettaa uutta toimintaa (ohitusta)mieluiten pikkuhiljaa,eli kun koira tietyillä käskyillä vaikka toimii (ja kehuilla),niin pikkuhiljaa lähemmäs niitä hankalia ohitettavia vasta.
04.12.2008 22:33
Hyvä kun tuli vähän tarkennusta.
Tosin kiinnostaa tietää,että onko koira siis oikeasti jollekin allerginen vai onko herkkävatsainen? Jos on allerginen,niin onko tehty eliminaatiodiettii ja todettu mille?Jos jälkimmäistä,niin onko suolisto kunnolla tutkittu,miksi on niin herkästi reagoiva.Onko siellä jotain vikaa vai ei...
Ei koiran tarvi syödäkkään mitään koiranruokaa,jos tarkoitat sillä teollisia koiran valmisteita.Yhtä hyvin voit myös makupalat tehdä ihan kotiruoka-aineksista.
Tuota,ei tuo haukkumisen pois kitkeminen nyt viimekädessä kuitenkaan ole mistään makupaloista kiinni.
Vähän nyt kuulostaa siltä,että syystä tai toisesta koiranne ei vaan luota teihin,ja syystä tai toisesta,se on noissa ohitustilanteissa päättänyt ottaa ohjat käsiinsä.Tuntuu,että se yksinkertaisesti kiihottaa itsensä melkoiseen stressiin,josta sille on saattanut muodostua jo totuttu tapa.
En tiedä mitä neuvoja olette saaneet,mutta suosittaisin ottamaan yhteyttä johonkin pätevään koiran käsittelijään tai koiraongelmiin erikoistuneeseen,joka neuvoisi teille,miten saada se oma asemanne niin vahvaksi,että koira luottaa teidän kykyyn hoitaa kaikki tilanteet.
Silloin ei noissa ohituksissakaan tarvi kuin alkaa opettaa ne alusta,kieltää tarvittaessa huonosta käytöstä,ja kehua (eli pelkkä ääni käy myös palkaksi).Jos nyt olette kieltäneet koiraa tai edes kokeilleet kieltää,eikä se toimi,niin yksinkertaisesti se on merkki siitä,että joko kieltoa ei ole kunnolla opetettu,koiraa ei ole kasvatettu tottelemaan,ja ylipäätään koira on ihan muussa asemassa perheessä kuin pitäisi.
Ja se sitten aiheuttaakin sille stressiä,joka saattaa ilmetä juuri noissa ohitustilanteissa.
Ja toki eläinkaupat suosittelee omia myyntiartikkeleitaan.Hassua olisi,jos eivät.
Jokainen toki valitsee myös itse,mitä haluaa koettaa ja mitä ei.Saati mihin uskoo...
04.12.2008 22:14
Joo,toisaalta.Itse kuitenkin puhun erikseen tapakasvatuksesta ja koulutuksesta.
Eli koulutus on minulle enemmänkin lajikoulutusta ym.
Kyllä noita huonosti käyttäytyviä isoja koiriakin on.Tai pikemmin sanoisin,huonosti tapakasvatettuja,joita sitten pidetään vielä aukikin mennen tullen,vaikkei edes hanskassa ole.Ihan samalla lailla tukka nousee pystyyn.
Tosin se on myönnettävä,että pienten koirien hallitsemattomuuteen ja louskutuksiin suhtaudutaan useammin vähän hälläväliä tyyliin.Siis omistajat.
Mutta ei ne pikkukoirat mitään lattialuuttuja ole,tai sitten sanon noita isoja enemmän karvoja omaavia isoiksi lattiamopeiksi :=)))))
04.12.2008 21:42
Olen jo mielipiteeni sanonut suomen oikeuslaitoksesta.Tässä sille taas vahvistusta lisää.
04.12.2008 21:31
1.Viikottain
2.Useinmiten jotain terriereitä
3.Viikottain
4.Yleisin palveluskoirarotu eniten,muut sitten mitä sattuu milloinkin
5.Jos ärsyttää,niin sanoisin kummatkin
6.Isoa ja pientä
7.Griffonin tai affenpinserin,cane corson tai mustaterrierin
04.12.2008 21:27
221 / 262