Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5229
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Hieno juttu,Onnea ! :O)
17.06.2008 15:20
Annettiinko toi penikkatauti silloin erillisenä rokotuksena vai kolmoisrokotteena?
Eli silloin siis pitäisi olla kaikissa tuo kolme vuotta ( paitsi rabies).
Jos viitsit,niin voitko kirjoittaa tänne tuon rokotteen nimen.
Täällä kun soitin yhdelle lekuriasemalle,niin niillä ei ollut vieläkään mitään tietoa ( ? )
17.06.2008 15:16
Niin pitää,tuo pitää paikkansa.
Mutta omituiseksi asian tekee se,että kirjasto,mikä on kaikille ilmainen,erittäin suuri kiinnostuksen kohde ja tarve kaikille ihmiselle,niin sitä ollaan jatkuvasti härkkimässä kuitenkin ;)
Niin lopettamassa pieniä yksiköitä,kuin pienentämässä jo entisestään.
Mielestäni tän sortin kulttuuripalveluita,joihin kaikilla on rahallisestikkin ottaen mahdollisuus,pitäisi pikemmin tukea ja monipuolistaa,kuin toisinpäin.
Turun taudista puhuu jo ne kirjastovirkailijatkin...
Mutta saadaanhan noilla rahoillakin (supistuksilla) joku uusi kiva silta monien keskelle siellä asuvien ihailtavaksi ja vähän rahaa noihin kivoihin pikku parkkihalleihinkin,jotka tyhjinä nököttää.
No saahan siitä taas jonkun kiva kaveri mukavia rakennusurakoita ;=)
17.06.2008 10:04
Taatusti kiinnostaa!
Luin tuon saman myös Koiramme-lehdestä.
Vihdoin ja viimein noihin "myrkkyihin" aletaan suhtautumaan vakavammin,kuin karkkeihin.Itselle nuo asiat on ollut jo tapetilla monet vuodet,johtuen niin eräästä kongreettisesta esimerkistä( josta nyt ei sen enempää)oman koiran ( ja samassa yhteydessä muidenkin)vuoksi,ja vähän muunkin.
Ehkä tästä se alkaa,ja alettaisiin rokotuksiinkin vihdoin suhtautua kriittisemmin ja niitä ja niiden mahdollisia muita vaikutuksia koiriin seuraten ;),eikä rahapolitiikka olisi vaan niin etusijalla.
Juu,ja en siis tosiaan vastusta rokotuksia,vaan niihin liian vähän kriittisesti suhtautumista ja liiallista määrää jos/kun määriä voisi vähentää.
Sekä niiden,mahdollisesti ei-välittömien vaikutusten vähäistä tutkimista ja yhteyksiä koirien lisääntyneeseen oireiluihin.
17.06.2008 09:53
Ja sitten vielä hieman laumajuttua ;)
Eli kun kerran puhutaan,että koira on laumaeläin,niin mitä tekee laumaeläin useastikkin.Ottaa mallia esim.siitä vanhemmasta koirasta ;)
Toisinsanoen,voikin käydä niin,että kun on yksi huonosti käyttäytyvä,otetaan siihen toinen,niin hupsheijaa,onkin ykskaks kaksi huonosti käyttäytyvää.
Toisin sanoen,jos on yksi "eroahdistus" koira,niin kun se pentu sitä vanhempaa tsekkailee,niin sekin oppii samat temput.Tämä vaara kannattaa sitten myös huomioida.
Ihan vaan siksi,ettei nyt ihmiset luule,että toisen koiran otto parantaa "eroahdistuskoiran" hokkus pokkus aina.
Ja esim.näinpäin käymisestä oli pahimmillaan kämppä,jossa oli neljä omistajan poissaollessa kiljuvaa ja sisälle tarpeita tekevaa koiraa.
16.06.2008 15:38
En huomannut tuota viestiäsi heti,ettei ole virallinen näyttely.Eli siitä ei sitten serttiä tulekkaan.
Onnea kuitenkin!
15.06.2008 10:13
Siis jos tuo oli ihan norminäyttely,niin eikö sen pitäisi saada cert,ei siis kunniapalkintoa tuossa iässä.Koska jos se on BIR=besta in rasen (oliko oikea käännös),nin minun tietääkseni sille kuuluu cert.Eikös ruottin säännöt ole noissa kohdin ihan samat kuin meillä.
Onneksi olkoon pojalle hienosta suorituksesta ! :O)
15.06.2008 10:08
Joo,nimenomaan minulla se kiikastaa tuosta asennosta.Kun vesialtaasta täytyy kiskoa sitä mattoa laudalle.
Siksi toi pesuhuoneessa peseminen on paljon helpompaa,kun siinä voi pestä melkein missä asennossa vaan,eikä tartte sellai kiskoa ja nostella huonosti.
Öh,toi flota on hassu sana.Ikuna kuullutkaan.Ilmeisesti se on pesupulju?
14.06.2008 18:48
Kerrostalossa asuessa vietiin itsepesulaan,täällä töllissä asuessa olen pessyt pesuhuoneessa,kun ei kovin isoja mattoja ole.Pikkumatot pistän koneeseen.Tuonne aika lähelle tuli myös muutama vuosi sitten tosi hyvä matonpesupaikka,jossa kävin mielelläni.
Nyt vain tuo selkä risaa senverran paljon,etten tiedä,uskaltaako noita mattoja mennä sinne kiskemaan enää sen laudan päälle hinkattavaksi eestaas.
Mutta kyllä itse kyllä pidän kunnon ulkona mattojen pesuusta.
14.06.2008 18:36
Ai puhuit ihmisten "luonnevikaisuudesta".Ymmärsin myös koirien.Ymmärsin väärin siis.
Tuo on ihan totta,mitä sanoit ihmisistä.
Toisaalta tuo on myös kaksipiipuinen juttu,jos ilmaiseksi annetaan,niin houkuttaako vielä enemmän ajattelemattomia ihmisiä.Sulo Vilenin tyyliin "Kun ilmaiseksi saa".
Tuo materiaalista puhuminenkin on ehkä vähän kaksipiippuista.Melkein voisi sanoa,ketä siitä puhuu,on ratkaiseva,heh...
Vähänniinkuin joku puhuu rakista,minäkin joskus noita moppeja rakiksi kutsun :=)))
Siinä mielessä olen samaa mieltä,että koirat on koiria kokoon katsomatta,että niillähän on samat vietit ja vaistot pohjimmiltaan,ja käyttäytyminen.Mutta,jos ajattele pelkästään viettejä,jo siinä tulee erot esim.mikä milläkin rodulla vaikka vahvempana.Jos nyt puhutaan klönttinä,ei yksilönä.
Sama juttu eri roduilla.Perustuen niiden alkuperään,käyttöön ym.niitä eroja tulee käytännössä,vaikka niissä kaikissa asuu se pieni peruskoira ;O)
Ihan kuin koulutuksesta sanoisin,kaikki koirat on koulutettavissa.Se on sitten eri asia,missä määrin,kuinka pitkälle ( jos puhutaan jo kilpapuolesta)ja kuinka helposti.Kun tuossa se rotuominaisuudet myös pitkälti vaikuttaa.
Meni vähän ot:ksi,mutta suotakoon se :O)
14.06.2008 18:22
Kyllä niitä on.Pikkukoirissa lähinnä enemmän,koska se niiden kanssa pärjääminen ylipäätään on helpompaa,ja sopeuttaminen helpommin mahdollista.Ja kysyntä kovaa.
Eikä ne tarhakoirat tarvi siis ihan pelkästään siellä tarhassa ole olleita,on niitten kanssa jossain kierretty,ellei muuta niin näyttely/näyttelytreeneissä,lekurissa ym.
Eli jotain hajua niilläkin muusta maailmasta on ollut.Muutenhan se uuden kodin ajatus olisi täysin mahdotonta.
Ja minusta toi luonnevikaisuus ei tähän kohtaan sovi.Jos on kyse luonnevikaisesta oikeasti,niin kyllä sen paikka on ihan teoreettisestikkin muualla,kuin uudessa paikassa.Tai sitten ymmärrämme sanan "luonnevikainen" eri lailla ;)
Toisin sanoen,ei koiran tarvi olla luonnevikainen,jos sen kanssa tulee ongelmia/ei saada sopeutettua uuteen paikkaan syystä tai toisesta,ym.
Kuten jo olen sanonut.Se rotu on osaltaan hyvinkin vaikuttava tekijä.Ja kun eri rotujen luonteissa on OIKEASTI eroja,jotka heijastuu niin moneen,jota ei osaa välttämättä edes ajatella,jos itse on vaan esim.harrastanut tietyntyyppisiä koiria.
Joka tapauksessa minä ajattelen koiraa muuna kuin tavarana.Ja minusta koira on niille tavara,jotka siitä luopuvat,kun se on "hyödytön".
14.06.2008 17:16
Sitten on vaan melkoista tutkimustulosta,kun se ei tosiaan päde kaikkiin.Jos se olisi noin yksinkertaista,niin olisi muutamankin kiertokoiran elämä voinut olla helpompaa.
En tiedä mitä rotuja harrastat/olet harrastanut,mutta pelkästään omieni harrastamieni rotujen kanssa asia on selkeästi nähtävissä.Pienissä kodinvaihto ei välttämättä olisi kovinkaan kivuliasta,isommissa taas toisinpäin.Mutta eipähän noita pienempiä ole pahemmin kiertolaisia ollutkaan.Toisin taas toisinpäin.Varsinkin tuossa suositummassa mallissa ( toista on tosi vähän muutenkin).
14.06.2008 15:57
Miten niskasta tarraaminen on koiran kieltä?
14.06.2008 15:03
Eipähän se ihan noinkaan mene.Yksi suuri tekijä mm.on rotu ja rotuominaisuudet.
Tietyntyyppisille koirille se omistajiin leimautuminen,käskyjen vastaanottaminen,ylipäätään sopeutuminen toisiin "laumoihin",on hyvinkin erilaista.Monesti nuo ovat myös niitä,joista helposti tulee niitä kiertolaisia,kun on oletettu,että helpostihan se koira sopeutuu,kun saa vain ruokaa ja rakkautta,tai mitä lie on oletettukkin.
14.06.2008 14:56
Minulla on taas kerran tähänkin yksioikoinen käsitys.Ne,ketkä koiriaan myy,kun ei niistä ole harrastuksiin tai jalostukseen,tai on jo käytetyt,esineellistävät koiran.Eli niille koira on pelkkä hyötyesine.Ja se sitten sotiikin kunnolla minun ajatusmaailmaani vastaan.
Itse en tule myymään tuonsorttisille koiraa,ja yritän myös valita koirani senlaisista kenneleistä,joille koirat ei ole vain dollarinkuva.
Ja tuo,että sitten ajatellaan,että jonkun ikuisen tarhakoiran on sitten hyvä,kun myydään pois johonkin perheeseen ainoaksi lellittäväksi,niin kuinka moni myyjä oikeasti ajattelee viimekädessä siinäkään koiran parasta.Pikemmin hyöty se on viimeinenkin hyöty.Jos koiran parasta halutaan ajatella,se pidetään kuin koira,alusta loppuun asti.
Ja kuten fiksusti sanoit,koiranhan on sopeuduttava,halusi tai ei,jos niikseen tulee.Se ei sitä tarkoita,että se sille olisi kivutonta...
14.06.2008 14:49
Ymmärsin sitten ilmeisesti väärin,mitä tarkoitit,sorry.Ymmärsin siis,että yrjölän kirjoituksessa oli jotain,mikä saa sinut hyväksymään rekkaamattomuuden joissain tapauksissa tai jossain mielessä.Ja että yrjölä puolustaa rekisteröimättömyyttä.Toisaalta tuo ajokoirajuttu antaa niin ymmärtää,siis tietyissä tilanteissa.
Minä kun en taas ymmärrä mitään syytä.
Mutta enhän minä mikään guru olekkaan,tavallinen koiraharrastaja vaan.
Tuota ajokoira juttua siis yhdistelin,mutten siis vieläkään käsitä miksei kaikkia koiria niissä voi rekata,vaikkei olisi minkään sortin lahjakkuutta.Tuosta kirjoitelmasta minulla tulee vaan mieleen rahan säästö,joka on motiivi,jota en siis tuossa yhteydessä kannata...
Ja tuosta viimeisestä lauseestasi.En välttämättä itseni ainakaan noihin raameihin saa sopimaan.
Ei tartte kuin ottaa koirapuolelta esimerkiksi ruokinta.
Taidan olla pikemminkin niitä ihmisiä,joka sanoo tästäkin "vanhassa vara parempi " ;=)
Ennemminkin arvostelen tätä nykysuuntausta "helpolla" pöytään systeemiä ;=)))))
13.06.2008 22:48
Pistäppä sinne googleen hakusanoiksi koiran naksutin koulutus tai clicker ;)
13.06.2008 22:06
Nyt ei minulle oikein homma avaudu,eli mikä tuossa Yrjölän artikkelissa oli se kohta,jossa "puolustettiin" rekisteröimättömyyttä?
Siis tuo kohta ajokoiristako?
Jos se oli se,niin en kyllä yhtään ymmärrä miksi ei kaikkia voi rekisteröidä,vaikka jostain ei ehkä olisikaan mettälle (siis ymmärsinköhän tuonkaan oikein)?Ei kai se nyt siitä voi olla kiinni,että ne ehkä myydään halvemmalla ja sitten halutaan säästää rekkarikuluissa.Toivottavasti ymmärsin tuon väärin.Myydänhän värivirheellisiäkin halvemmalla,ja silti ne rekataan.
Ja kuten sanoin,jos jatkoa ajattelee,niin ainahan on se ej-rekisteri,mihin voi laittaa,jos haluaa varmistaa,ettei koiraa käytettäisi jalostukseen.
Mutta jos viitsit selventää,niin ehkä ymmärtäisin paremmin.
ps.Eikö kennelliiton sitoumuskasvattajan allekirjoitus velvoita,että kaikki pentueet rekisteröidään,vai muistankohan väärin?
13.06.2008 21:53
En.Kun sille ei ole mitään perusteita,enkä näe siis sille mitään järkeä..Kasvattajallahan on myös mahdollista käyttää kerran ej-rekisteriäkin.
Rekkaamattouuden avulla vaan saa tehtyä kaikkea kökköä,joita sitten selitellään pennunhakijolle tyyliin "kun ihan vaan kotikoiraksi,niin turha rekata".
Ja takana sitten esim.että pevisa ei täyty oikea syy ym.
13.06.2008 16:24
Hyvä homma :O)
Siitä se lähtee,kun vaan teet siitä selkeän rutiinin koiralle miten toimitaan.
12.06.2008 10:42
240 / 262