Gallup

Koiragallup

Hyväksytkö paperittomien puhdasrotuisten koirien teettämisen?

33

1498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ^^

      En hyväksy.

    • Jos ei pentuja rekata tai voida rekata on siihen aina joku sellainen syy minkä vuoksi niillä koirilla ei pitäisi tehdä pentuja.
      Jos tahallaan tehdään "paperittomia puhdasrotuisia" en näe mitään muuta syytä kuin rahanhimo.

    • ex-hatam

      ehdottomasti.

    • hyh,

      En kyllä maksa jostaan paperiista tuhatta euroa ja on useen myös suku siittosia papeerilliiset. Rahaastusta on enempi kun kolmeensaan koiraat, tulkaatteen ihmiiset järkiihinne!!

    • Olin ennen ehdottomasti vastaan. Vastaan olen vieläkin seurakoirien suhteen.
      Koiramme lehdessä oli taas kerran hyvä artikkeli Yrjölältä. Yrjölä muistutti mieliin miten ennen oli kasvattajilla valta valita rekataanko pentueen kaikki pennut yhdessä,, vai jäädäänkö katselemaan joidenkin osalta. Jos näin meneteltäisiin vieläkin jäisivät markkinat aika pieniksi skoijareilta.

      • Koiragallup

        vastata, kyllä vai ei?


      • mitä tarkoitat? en tunne Yrjölää.
        jos pentu jätetään rekkaamattomaksi siitä syystä että ei katsota sen sen täyttävän rotuvaatimuksia niin sehän on hyvä asia. sitä koiraa ei kuitenkaan saa käyttää jalostukseen.
        mitä eroa sillä on jos koira sitten on seura koira taikka muuta?


      • majorica kirjoitti:

        mitä tarkoitat? en tunne Yrjölää.
        jos pentu jätetään rekkaamattomaksi siitä syystä että ei katsota sen sen täyttävän rotuvaatimuksia niin sehän on hyvä asia. sitä koiraa ei kuitenkaan saa käyttää jalostukseen.
        mitä eroa sillä on jos koira sitten on seura koira taikka muuta?

        on Suomen koiramaailman guru. Googlen avulla löydät hänestä juttuja ja hänen artikkeleitaan. Rotuna hänellä on rotikka.



      • guru vaan
        umalehtinen kirjoitti:

        on Suomen koiramaailman guru. Googlen avulla löydät hänestä juttuja ja hänen artikkeleitaan. Rotuna hänellä on rotikka.

        yksi pitkän linjan koiraharrastaja joka jakelee omia mielipiteitään.


      • rekkaamatta
        Koiragallup kirjoitti:

        vastata, kyllä vai ei?

        pentueen?


      • Koiragallup
        rekkaamatta kirjoitti:

        pentueen?

        Vastaan: En jättäisi rekkaamatta yhtäkään pentuetta tai pentua.


      • umalehtinen kirjoitti:

        linkki. Mainitsemani artikkelin sivunumero on 31.
        http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/C48E075A-8A23-4396-B8D4-80AB6966E49C/4584/koir0806_sisalto.pdf

        Nyt ei minulle oikein homma avaudu,eli mikä tuossa Yrjölän artikkelissa oli se kohta,jossa "puolustettiin" rekisteröimättömyyttä?
        Siis tuo kohta ajokoiristako?
        Jos se oli se,niin en kyllä yhtään ymmärrä miksi ei kaikkia voi rekisteröidä,vaikka jostain ei ehkä olisikaan mettälle (siis ymmärsinköhän tuonkaan oikein)?Ei kai se nyt siitä voi olla kiinni,että ne ehkä myydään halvemmalla ja sitten halutaan säästää rekkarikuluissa.Toivottavasti ymmärsin tuon väärin.Myydänhän värivirheellisiäkin halvemmalla,ja silti ne rekataan.
        Ja kuten sanoin,jos jatkoa ajattelee,niin ainahan on se ej-rekisteri,mihin voi laittaa,jos haluaa varmistaa,ettei koiraa käytettäisi jalostukseen.

        Mutta jos viitsit selventää,niin ehkä ymmärtäisin paremmin.

        ps.Eikö kennelliiton sitoumuskasvattajan allekirjoitus velvoita,että kaikki pentueet rekisteröidään,vai muistankohan väärin?


      • oivoivoioi
        umalehtinen kirjoitti:

        on Suomen koiramaailman guru. Googlen avulla löydät hänestä juttuja ja hänen artikkeleitaan. Rotuna hänellä on rotikka.

        Eikö sinulla ihminen ole mistään asiasta omaamielipidettä, heti vaihtuu mielipiteesi kun joku
        mielestäsi "guru", kertoo mielipiteensä :X)


      • molossi kirjoitti:

        Nyt ei minulle oikein homma avaudu,eli mikä tuossa Yrjölän artikkelissa oli se kohta,jossa "puolustettiin" rekisteröimättömyyttä?
        Siis tuo kohta ajokoiristako?
        Jos se oli se,niin en kyllä yhtään ymmärrä miksi ei kaikkia voi rekisteröidä,vaikka jostain ei ehkä olisikaan mettälle (siis ymmärsinköhän tuonkaan oikein)?Ei kai se nyt siitä voi olla kiinni,että ne ehkä myydään halvemmalla ja sitten halutaan säästää rekkarikuluissa.Toivottavasti ymmärsin tuon väärin.Myydänhän värivirheellisiäkin halvemmalla,ja silti ne rekataan.
        Ja kuten sanoin,jos jatkoa ajattelee,niin ainahan on se ej-rekisteri,mihin voi laittaa,jos haluaa varmistaa,ettei koiraa käytettäisi jalostukseen.

        Mutta jos viitsit selventää,niin ehkä ymmärtäisin paremmin.

        ps.Eikö kennelliiton sitoumuskasvattajan allekirjoitus velvoita,että kaikki pentueet rekisteröidään,vai muistankohan väärin?

        rekisteröimättömyyttä ja niin en ole s a n o n u t. Se on sivulla 32 ja kertoo kennelliiton päätöksestä kasvattajia kohtaan,, ""koko pentue rekisteröitävä samanaikuisesti,, ajokoiraväki empi jo silloin,, heillä oli yleinen tapa myydä pennut halvemmalla vailla rekisteröintiä. Vasta myöhemmin tehtiin ostajan kanssa yhteistuumin pienestä lisämaksusta virallinen rekisteröinti, kun oli todettu koiran l a h j a k k u u s jäniksen ajossa... ""Minun mielestäni hyvä tapa. No tämähän vain on taas minun mielipiteeni enkä sitä kellekkään tyrkytä. Kunhan esitin sen.
        JOSKUS tuntuu siltä että kaikki mitä tehtiin ennen, on nykyaikaisten ihmisten mielestä väärin.


      • Mietityttää..
        umalehtinen kirjoitti:

        rekisteröimättömyyttä ja niin en ole s a n o n u t. Se on sivulla 32 ja kertoo kennelliiton päätöksestä kasvattajia kohtaan,, ""koko pentue rekisteröitävä samanaikuisesti,, ajokoiraväki empi jo silloin,, heillä oli yleinen tapa myydä pennut halvemmalla vailla rekisteröintiä. Vasta myöhemmin tehtiin ostajan kanssa yhteistuumin pienestä lisämaksusta virallinen rekisteröinti, kun oli todettu koiran l a h j a k k u u s jäniksen ajossa... ""Minun mielestäni hyvä tapa. No tämähän vain on taas minun mielipiteeni enkä sitä kellekkään tyrkytä. Kunhan esitin sen.
        JOSKUS tuntuu siltä että kaikki mitä tehtiin ennen, on nykyaikaisten ihmisten mielestä väärin.

        Mitä on mielipiteidesi takana?
        Huolestuttaa!


      • umalehtinen kirjoitti:

        rekisteröimättömyyttä ja niin en ole s a n o n u t. Se on sivulla 32 ja kertoo kennelliiton päätöksestä kasvattajia kohtaan,, ""koko pentue rekisteröitävä samanaikuisesti,, ajokoiraväki empi jo silloin,, heillä oli yleinen tapa myydä pennut halvemmalla vailla rekisteröintiä. Vasta myöhemmin tehtiin ostajan kanssa yhteistuumin pienestä lisämaksusta virallinen rekisteröinti, kun oli todettu koiran l a h j a k k u u s jäniksen ajossa... ""Minun mielestäni hyvä tapa. No tämähän vain on taas minun mielipiteeni enkä sitä kellekkään tyrkytä. Kunhan esitin sen.
        JOSKUS tuntuu siltä että kaikki mitä tehtiin ennen, on nykyaikaisten ihmisten mielestä väärin.

        Ymmärsin sitten ilmeisesti väärin,mitä tarkoitit,sorry.Ymmärsin siis,että yrjölän kirjoituksessa oli jotain,mikä saa sinut hyväksymään rekkaamattomuuden joissain tapauksissa tai jossain mielessä.Ja että yrjölä puolustaa rekisteröimättömyyttä.Toisaalta tuo ajokoirajuttu antaa niin ymmärtää,siis tietyissä tilanteissa.
        Minä kun en taas ymmärrä mitään syytä.
        Mutta enhän minä mikään guru olekkaan,tavallinen koiraharrastaja vaan.

        Tuota ajokoira juttua siis yhdistelin,mutten siis vieläkään käsitä miksei kaikkia koiria niissä voi rekata,vaikkei olisi minkään sortin lahjakkuutta.Tuosta kirjoitelmasta minulla tulee vaan mieleen rahan säästö,joka on motiivi,jota en siis tuossa yhteydessä kannata...


        Ja tuosta viimeisestä lauseestasi.En välttämättä itseni ainakaan noihin raameihin saa sopimaan.
        Ei tartte kuin ottaa koirapuolelta esimerkiksi ruokinta.
        Taidan olla pikemminkin niitä ihmisiä,joka sanoo tästäkin "vanhassa vara parempi " ;=)
        Ennemminkin arvostelen tätä nykysuuntausta "helpolla" pöytään systeemiä ;=)))))


      • tulee,,
        molossi kirjoitti:

        Ymmärsin sitten ilmeisesti väärin,mitä tarkoitit,sorry.Ymmärsin siis,että yrjölän kirjoituksessa oli jotain,mikä saa sinut hyväksymään rekkaamattomuuden joissain tapauksissa tai jossain mielessä.Ja että yrjölä puolustaa rekisteröimättömyyttä.Toisaalta tuo ajokoirajuttu antaa niin ymmärtää,siis tietyissä tilanteissa.
        Minä kun en taas ymmärrä mitään syytä.
        Mutta enhän minä mikään guru olekkaan,tavallinen koiraharrastaja vaan.

        Tuota ajokoira juttua siis yhdistelin,mutten siis vieläkään käsitä miksei kaikkia koiria niissä voi rekata,vaikkei olisi minkään sortin lahjakkuutta.Tuosta kirjoitelmasta minulla tulee vaan mieleen rahan säästö,joka on motiivi,jota en siis tuossa yhteydessä kannata...


        Ja tuosta viimeisestä lauseestasi.En välttämättä itseni ainakaan noihin raameihin saa sopimaan.
        Ei tartte kuin ottaa koirapuolelta esimerkiksi ruokinta.
        Taidan olla pikemminkin niitä ihmisiä,joka sanoo tästäkin "vanhassa vara parempi " ;=)
        Ennemminkin arvostelen tätä nykysuuntausta "helpolla" pöytään systeemiä ;=)))))

        mieleen se että, metsästyskoirat ovat metsästystä varten ja voisin kuvitella että niiden kasvattajille tärkeää on se että koirat ovat hyviä metsästyksessä, ja nuo taidothan tulevat esille vasta tositoimissa, ehkäpä kasvattajat haluavat mainetta ja mammonaa, eli vain ne huiput viedään kirjoihin ja kansiin.

        Yhtäkaikki, kyse voi olla myös rahasta, ja taitaa kaikille koiran kasvattajille sillä rahallakin olla merkitystä.


      • molossi kirjoitti:

        Ymmärsin sitten ilmeisesti väärin,mitä tarkoitit,sorry.Ymmärsin siis,että yrjölän kirjoituksessa oli jotain,mikä saa sinut hyväksymään rekkaamattomuuden joissain tapauksissa tai jossain mielessä.Ja että yrjölä puolustaa rekisteröimättömyyttä.Toisaalta tuo ajokoirajuttu antaa niin ymmärtää,siis tietyissä tilanteissa.
        Minä kun en taas ymmärrä mitään syytä.
        Mutta enhän minä mikään guru olekkaan,tavallinen koiraharrastaja vaan.

        Tuota ajokoira juttua siis yhdistelin,mutten siis vieläkään käsitä miksei kaikkia koiria niissä voi rekata,vaikkei olisi minkään sortin lahjakkuutta.Tuosta kirjoitelmasta minulla tulee vaan mieleen rahan säästö,joka on motiivi,jota en siis tuossa yhteydessä kannata...


        Ja tuosta viimeisestä lauseestasi.En välttämättä itseni ainakaan noihin raameihin saa sopimaan.
        Ei tartte kuin ottaa koirapuolelta esimerkiksi ruokinta.
        Taidan olla pikemminkin niitä ihmisiä,joka sanoo tästäkin "vanhassa vara parempi " ;=)
        Ennemminkin arvostelen tätä nykysuuntausta "helpolla" pöytään systeemiä ;=)))))

        olen ilmeisesti ollut niin kauan mukana, oli vain unohtunut tuo juttu. Seurakoirien suhteen en hyväksy koskaan paperittomuutta,, mutta noilla vanhoilla ajo-koira miehillä tuntui olevan selkeä ajatus. Vasta sitten kannattaa rekata kun koira on osoittanut onko siitä nyt vaikkapa niiden jänisten ajoon tai yleensä siihen mihin rotu on aikoinaan luotu. Taisivat tietää mitä tekivät. Sitä en tiedä mitä niille ei lahjakkaille tapahtui,,,?


      • tulee,, kirjoitti:

        mieleen se että, metsästyskoirat ovat metsästystä varten ja voisin kuvitella että niiden kasvattajille tärkeää on se että koirat ovat hyviä metsästyksessä, ja nuo taidothan tulevat esille vasta tositoimissa, ehkäpä kasvattajat haluavat mainetta ja mammonaa, eli vain ne huiput viedään kirjoihin ja kansiin.

        Yhtäkaikki, kyse voi olla myös rahasta, ja taitaa kaikille koiran kasvattajille sillä rahallakin olla merkitystä.

        moni metsästyskoirarotu "kypsyy" vasta silloin kun rekkausikä on jo ohi joten kyllä ne on rekattava pentuina eikä odotella mitään näyttöjä.

        Esimerkiksi karjalankarhukoira, se saattaa olla vasta 3-vuotiaana priima ja sitä ennen ei välttämättä sen kyvyistä voida sanoa mitään.

        Silkkaa puppua että metsästysväki ei halua rekata pentuja, kyllä ne halutaan kirjoihin ja kansiin koska käyttökoiran jalostuksessa on huomattavasti enemmän hommaa kuin seurakoiran, kuka hullu sitä työtä haluaa tärvellä jättämällä ne koirat rekkaamatta.
        Sitäpaitsi, ei kokeisiin saa koiraa joka ei ole rekattu.


      • kuka,,
        Haukullinen kirjoitti:

        moni metsästyskoirarotu "kypsyy" vasta silloin kun rekkausikä on jo ohi joten kyllä ne on rekattava pentuina eikä odotella mitään näyttöjä.

        Esimerkiksi karjalankarhukoira, se saattaa olla vasta 3-vuotiaana priima ja sitä ennen ei välttämättä sen kyvyistä voida sanoa mitään.

        Silkkaa puppua että metsästysväki ei halua rekata pentuja, kyllä ne halutaan kirjoihin ja kansiin koska käyttökoiran jalostuksessa on huomattavasti enemmän hommaa kuin seurakoiran, kuka hullu sitä työtä haluaa tärvellä jättämällä ne koirat rekkaamatta.
        Sitäpaitsi, ei kokeisiin saa koiraa joka ei ole rekattu.

        ne haluaa rekata, metsästysväki vai koiran kasvattajat, kuka sen jalostustyön tekee, metsästyväkikö vai se koiran kasvattaja?

        Juuri sitähän tarkoitin että koira kypsyy myöhemmin kuin rekkaus tapahtuu, mikä ihme tarve sinulla on väitellä vaikka puhun juuri samasta asiasta.

        Taitaa olla niin ettet metsästyksestä tiedä yhtään mitään.


      • kuka,, kirjoitti:

        ne haluaa rekata, metsästysväki vai koiran kasvattajat, kuka sen jalostustyön tekee, metsästyväkikö vai se koiran kasvattaja?

        Juuri sitähän tarkoitin että koira kypsyy myöhemmin kuin rekkaus tapahtuu, mikä ihme tarve sinulla on väitellä vaikka puhun juuri samasta asiasta.

        Taitaa olla niin ettet metsästyksestä tiedä yhtään mitään.

        Ai jaa, sinäkö luulet että metsästyskoirien kasvattajat eivät ole metsästäjiä.
        No, kukin tulkoon uskollaan autuaaksi,onnea sille tiellesi.


      • oli sinun
        Haukullinen kirjoitti:

        Ai jaa, sinäkö luulet että metsästyskoirien kasvattajat eivät ole metsästäjiä.
        No, kukin tulkoon uskollaan autuaaksi,onnea sille tiellesi.

        ja ihan oli tyypillinen.

        Häh? Missäs minä väitin etteivät metsästyskoirien kasvattajat ole metsästäjiä?

        Mutta, kaikki metsästäjät eivät sataprosenttisella varmuudella ole koirien kasvattajia, eikö niin?


      • umalehtinen kirjoitti:

        olen ilmeisesti ollut niin kauan mukana, oli vain unohtunut tuo juttu. Seurakoirien suhteen en hyväksy koskaan paperittomuutta,, mutta noilla vanhoilla ajo-koira miehillä tuntui olevan selkeä ajatus. Vasta sitten kannattaa rekata kun koira on osoittanut onko siitä nyt vaikkapa niiden jänisten ajoon tai yleensä siihen mihin rotu on aikoinaan luotu. Taisivat tietää mitä tekivät. Sitä en tiedä mitä niille ei lahjakkaille tapahtui,,,?

        kuitenkin ole raja milloin koirat saa rekattua ja koko pentue samanaikaisesti? jälkikäteen ei saa yksittäistä pentua rekisteröidä?
        en ole suomen säännöistä ihan perillä mutta aikalailla samanlaiset kun täällä.


    • En hyväksy missääntapauksessa....

    • En.Kun sille ei ole mitään perusteita,enkä näe siis sille mitään järkeä..Kasvattajallahan on myös mahdollista käyttää kerran ej-rekisteriäkin.

      Rekkaamattouuden avulla vaan saa tehtyä kaikkea kökköä,joita sitten selitellään pennunhakijolle tyyliin "kun ihan vaan kotikoiraksi,niin turha rekata".
      Ja takana sitten esim.että pevisa ei täyty oikea syy ym.

    • <<<<

      VAAN ITSE KÄVISIN AINA ITALIAA.RUOTSIA.USATA.SAKSAA.ENGLANTIA YMS MYÖTEN HAKEMASSA KOIRIA

    • en hyväksy myöskään sekarotuisten tahallaan teettämistä. se on han sama asia.
      suunnillen 95% sekarotuisistakin on suunnilleen "tahallaan" teetetty.(oma mielipide). ei sekarotuiset pääse astumaan vahingossa sen enempää kuin rotukoiratkaan. muu on ihan "Bull Shittiä".
      voisin hyväksyä paperittoman rotukoiran pennuttamisen siinä tapauksessa että siihen on erittäin hyvä ja perusteltu syy. eli siis aikoinaan joku syy että pentu on jäänyt rekisteröimättä mutta koira todetaan mahtavaksi, rodunomaiseksi yksilöksi ja pennut saatettaisiin saada rekisteröidyiksi.
      minusta olisi parempi että kaikki, sekä rotukoirat ja sekarotuiset rekisteröitäisiin johonkin rekisteriin. niin täällä ruotsissa tehdään ja se on hyvä käytäntö.(pakollinen).
      rekisteröiminen vaatii el.lääkärin tarkastuksen ja tunnusmerkinnän.
      pentujen teettäminen ei siis ole ihan helppoa eikä halpaa. tässä joku aika sitten sai yksi Snautseri muistaakseni 8-pentua. omistaja ei ollut käyttänyt el.lääkärillä eikä tunnusmerkinnyt pentuja. (vaikkakin siis puhdasrotuisista vanhemmista).
      yksikään pentu ei mennyt kaupaksi ja omistaja joutui luovuttamaan pennut noin neljä kuukautisina jonnekki el. yhdidtykseen. sai vielä maksaa siitä että hakivat ne pennut!

    • Ärrieri

      kaiken asianmukaisen koirien pidon.
      Koiriensa huonoa kohtelua ei pidä sallia kenellekkään.

      • haloo,,

        koirien pito ja koirien teettäminen, kaksi eriasiaa!


      • issu56

        mikä sen sun vastaukses tuohon esitettyyn kysymykseen sitte on...sitähän kun et antanut, vaan pälätit jotain ihan muuta kysymyksen ohi.


    • paivansadeko

      Rekisteröintikulut ovat kasvattajan pienimmät menot.
      En hyväksy minkään rodun pentujen rekkaamatta jättämisiä.

    • issu56

      en siis edelleenkään hyväksy!

    Ketjusta on poistettu 31 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      17
      2350
    2. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      189
      1851
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      137
      1820
    4. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      129
      1641
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      145
      1632
    6. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      185
      1257
    7. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      318
      1222
    8. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      114
      1163
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1054
    10. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1051
    Aihe