Apuja kaipaisin

tintsukka

Mulla on cotton de tulearin pentu ja se on nyt 13 viikkoa vanha. Minkähän takia se puree mua joka sitä pääasiassa hoitaa, muita ei niinkään pure.
Mä harjaan ja pesen ja ruokin, yleensäkin olen sen kanssa enemmän kuin muut, miksi se tekee mulle tuota juttua silti.
En pysty montaakaan metriä liikkumaan kun se käy näykkimässä jalkojani ja voi ottaa tosi lujaakin kiinni hampailla. Kun kiellän se uskoo sen sekunnin ajan ja sit hyökkää uudelleen.
Tämä kohtaus tulee monta kertaa päivässä, muuten se on kuitenkin ihan kunnolla. Samoin pannan laitto ja sen pois otto on myös tappelun takana ja koira puree tosi lujaa ja vielä kun sen hampaat on niin terävät, niin tulee itsekkin sit hermostuttua sille.
Viimeksi harjasin sen paksut kinttaat kädessä ja annoin purra niin paljon kun siitä lähti, juttelin vaan ettei kannata purra, ei käy kipeetä...seuraavan kerran harjaaminen onnistui paremmin myös ilman kinttaita.
Pitäskö mun hankkia peltipuku pariksi viikoksi ja antaa sen hyökätä väsyksiin ittensä vai mitähän täs pitäs tehdä?
Ruokaa oottaessa ei koskaan käy näykkimässä eikä reuhaa vaan odottaa malttamattomasti vieressä.
Olen kysellyt apua myös kennelistä mut mua ei oikein oteta tosissaan sielläkään.....onko minus joku vika vai eikö koira vaan pidä minusta?
Miksi se uskoo esim. isäntää yhdestä sanasta?
Koira ei myöskään hyöki jaloilleni silloin kun isäntä on lähettyvillä, mutta annappa olla kun sitä ei näy, niin sit tapahtuu...Tyhmähän tuo koiranpentu ei selvästikkään ole, mut mikähän tässä mättää?
Tänä aamuna jo itkuun purskahdin kun ei mikään tunnu auttavan, niin jopa oli pentukin heti nuolemassa kasvojani, tosin kun rauhotuin niin pureminen alkoi välittömästi.
Auttakaa hiukan jos tääl on hyviä koirankasvattajia tai neuvokaa joku foorumi minne kohdistaa kysymykseni.

11

1555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuolta

      cotton de tulear foorumista?

      • tintsukka

        En ole siel käynyt ja joshonkin yritin rekisteröityä joskus (olikohan juuri sinne niin en päässyt sisään) , mikähän siinäkin lienee.....


    • mutta sinun pitää vaan olla päättäväinen ja sanoa EI päättäväisellä äänellä.
      kun pentu puree niin työnnä se pois luoltasi.
      ja teet saman aina ja toistuvasti kun puree.
      aina sanot sman EI!

      isännällä on varmaankin enemmän päättäväinen ääni ja koira pitää isäntää pomona ja silloin ei tee tuota. sinua taas ei pidä pomona.

      huono juttu sinun antaa koiran purra käsiäsi kun on rukkaset kädessä. koira ei saa koskaan purra käsiä eikä muutakaan ihmisen ruumiinosaa oli sitten mitkä tumput taikka kengät päällä.
      leikkiessä leikkikaluilla saa koira purra ja vetää niitä leluja.

      pantaa laittaessa jos koira puree niin ota pikkusen niskasta kiinni. sano jämäkästi EI!
      muista aina kehua koiraa heti kun se vaan pikkusenkin rauhoittuu ja on purematta.

      koirasi on niin pieni vielä että saat parissa päivässäkin ihmeitä aikaiseksi eikä itkuun ole aihetta. sinun on sille pennulle se paikka näytettävä ja aloita HETI! lykkyä tykö.

      • tintsukka

        Olen kyllä tuota ei-sanaa käyttänyt paljon ja koitan olla liikkumatta kun koira hyökkii kinttuun kiinni, et tajuais etten leiki, se yrittää silti sinnikkäästi toklia jalkaa. Niskastakin olen ottanut kiinni ja toistanut kiellon mut samantien kun päästän irti pentu hyökkää kahta kauheemmin päälle.

        Tuos illalla kun taas tuota teki, ei minua uskonut, niin isäntä toisesta huoneesta vaan kysy et "mitä teet siellä"?, pentu lopetti heti. Isäntä tuli ovelle ja pentu lähti kohti häntä nöyristellen.
        Otin pennun sitten syliin ja puhuin sille ihan niitä näitä, niin pureminen alkaa heti ja nyt jopa näppäsi nenään kiinni. Tulee pikkuhiljaa sellanen kammo jotenkin etten hallitse sitä ja et tuleeko tästä mitään.
        Jouduin pesemään pennun tassut illalla kun oli sotkenut ihan kamalan mustiksi ulkona ja pesu meni ihan ok, mut kuivaus vaiheessa taas tuli hammasta ja harjaaminen ei onnistunut millään.
        Voiko olla niin et on ihmisiä jotka eivät koskaan saa koiraan mitään otetta? Tai että joku esim. ihmisen haju, olisi sellanen et joku koira ei vaan pidä siitä???
        Mun kotona on ollut ennenkin koiria ja villiksen kans ei ollut ongelmia. sen sijaan cockeri puri minua varpaasta ja todellakin sillätavalla etten tehnyt sille mitään, istuin vain normaalisti ja koira tuli pöydän alle ja puraisi.
        Tämä nykyinen pentu on kyllä tosi vilkas ja energinen ja aika kovapäinenkin tuntuu olevan, onneksi on suht pieni.


    • koirat, pure taksi. vähä ku nappaa kuonosta kiinni hampailla nii joha se loppuu.. kovapäisimpii uppoaa viimestään kolmannella kerralla..

      • ja ei tosiaankaan tarvi purra tai murista. ihmisillä on omat keinot saada koira tottelemaan. jos koira olisi ihminen niin se myöskin oppisi ymmärtämään ihan tavallista puhetta niinkuin lapsetkin. eli siis ihminen puhuu ihmisen kieltä ja koira oppii sen kun ihminen käyttää älykkyyttään ja pieniä pakkokeinoja joskus.
        (esim. niskasta ottaminen, vaikkakaan sekään ei aina ole välttämätöntä).


      • majorica kirjoitti:

        ja ei tosiaankaan tarvi purra tai murista. ihmisillä on omat keinot saada koira tottelemaan. jos koira olisi ihminen niin se myöskin oppisi ymmärtämään ihan tavallista puhetta niinkuin lapsetkin. eli siis ihminen puhuu ihmisen kieltä ja koira oppii sen kun ihminen käyttää älykkyyttään ja pieniä pakkokeinoja joskus.
        (esim. niskasta ottaminen, vaikkakaan sekään ei aina ole välttämätöntä).

        pointti oliki, koira ei oo ihminen.
        joten ihminen joutuu käyttämään koirien kieltä, sehän siinä niskasta tarraamisessakin on pointtina, puhua koirien kieltä.
        meeppä ottaan ihmislasta niskasta kiinni nii se on pahoinpitely..


      • Onnenkäpälä kirjoitti:

        pointti oliki, koira ei oo ihminen.
        joten ihminen joutuu käyttämään koirien kieltä, sehän siinä niskasta tarraamisessakin on pointtina, puhua koirien kieltä.
        meeppä ottaan ihmislasta niskasta kiinni nii se on pahoinpitely..

        Miten niskasta tarraaminen on koiran kieltä?


      • molossi kirjoitti:

        Miten niskasta tarraaminen on koiran kieltä?

        meillä on emäkoira pentujaan kurittanu, napannu päästä kiinni. tosin ei nii lujjaa että kipiää ois käyny..


    • olla kovapäisempi

      pentusi kanssa,se on pieni koira kyllä sinä sille pärjäät!tiukka ei aina purressa ja josse ei auta niin otat kuonon päältä kiinni ja pidät siinä jossei usko.ja jos senkin jälkeen ei usko niin pistä se häpeämään eri huoneeseen.meilläkin pentu kyllä pureksi varsinkin käsiä pienempänä mutta se kyllä jäi pois ihan iteksensä koiran kasvettua.ei siis agressiivisesti vaan leikeissä innostuttuaan,mutta se on ihan ominaista koiranpennulle,lopettaa vaan leikin siinä vaiheessa kun pentu ei tajua että pureminen on kielletty!Mutta toivottavasti teillä ongelma ratkeaa,pysy lujana!;)

      • tintsukka

        kiitos neuvoista...olen kokeillut kaikenlaista ja koira käy kiinni mun varpaisiin sille päälle sattuessa ihan ilman syytä...en tiedä onko se leikkiä koska häntä ei ainakaan aina heilu.
        Mitkään kiellot ei tepsi, eikä vesisuihke eikä myöskään niskasta kiinni juttu. Pidänpä kuonosta tai leuasta, se toimii vain sen sekunnin kunhan pentu pääsee irti, se jatkaa toimiaan jokatapauksessa.
        Olen ostanut sitä purunesto suihketta ja laittanut omiin jalkoihin, tämä aiheuttaa hirveän riehumisraivokohtauksen pennulle ja sen jälkeen se uskaltautuu joko kokeileen hampailla jalkoja ylempää tai rauhoittuu hetkeksi.
        Toinen konsti on nostaa se pentuaitaukseen joksikin aikaa, sieltäkin tullessa se voi vielä äyskiä minulle ja käydä kokeilemassa hampaita varpaisiini. Huvittavinta oli se kun pentu oli taas härppimässä hampaillaan jalkojani, eikä uskonut kieltoja eikä muita keinoja, niin isäntä tuli hiljaa toisesta huoneesta paikalle katsomaan pennun toimia, niin se lopetti välittömästi puremisen, kuuli tietysti toisen tulevan vaikka tuli tosi hiljaa.
        Selvästi se tietää tekevänsä toimia mitä ei saisi ja kokeilee kaikki kujeensa minuun....paha vaan et en saa sitä loppumaan millään. Onko huono jos eristän sen pentuhäkkiin monta kertaa päivässä, koska kuitenkin sen pitäisi viihtyäkin siel häkissä koska se joutuu sinne menemään aina kun jää yksin kotiin..? Eli voiko rankaisupaikka toimia sitten myös babysitterin virassa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      17
      2350
    2. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      189
      1851
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      137
      1820
    4. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      129
      1641
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      145
      1632
    6. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      185
      1257
    7. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      318
      1222
    8. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      114
      1163
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1054
    10. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1051
    Aihe