Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5229
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Pystykorvissakin on hyvinkin erilaisa rotuja sosiaalisuudeltaan,eli ties sitten,jos jotain tulee perimästäkin,ehkä.
Mutta tosiaan,kiinnitä huomiota nyt tuohon juoksukiertoon,jos ne hormoonit sieltä vaikuttaa,vaikka osaltaan.Voi vaikuttaa hyvinkin,mutta toisaalta siis muutkin seikat.
Kun sanoit,että koira on ulkona melko omapäinen,niin riippuu mitä tarkoitat.Eli jos vaikuttaa itsenäiseltä,voi tulla hyvinkin perimästä.Jos on selvää "tottelemattomuutta",niin silloin lähinnä kertoo jonkin sortin koulutuksen puutteesta/johtajuuden puutteesta.
Silloin voi ajatella niinkin,että vika on tuo,mutta hormoonikuohut vaan kärjistää tilanteita ;)
Se johtajuuden vahvistaminen on kuitenkin vähän niinkuin kokonaisuus.Kovin lyhyesti ei sitä voi selittää.Joten haepa vaikka jotain siihen liittyviä kirjoja kirjastosta tai koeta googlettaa,niin varmaan saat jotain juttua.
Kun johtajus on kunnossa ylipäätään ja koiralle opettaa tarkoin/vahvistaa haluttua käytöstä,niin homma toimii silloin jokapaikassa.Mitään kikkakolmosia ei ole,että homman saa varmaksi.
Niin ja noista koirasi eleistä.Ei ne välttämättä ole ristiriitaisia,ne voi vaikuttaa siltä.Kun monesti ihmiset osaa katsoa vain ne selkeämmät eleet,eikä huomaa niin heikompia,jotka sitten yhdessä saattaa viestittää ihan jotain selkeää muuta.
Vaikka hännän heilutus esim.Se voi viestittää monta eri olotilaa,riippuen ihan siitä,mitä koira muilla eleillään ja signaaleillaan viestittää ;)
12.03.2008 20:10
No minä en katso edes näennäisesti vapaaksi,jos seurustelee,siis vakituisesti.
Vanhanen sentään touhuilee vissiin sinkkuna,joten en kauheesti sitä puolta moralisoi.
Mutta ukkomieheen rinnastettava nuoria naisia vikittelevä mies ei minulta ainakaan mitään pisteitä saa,missään muodossa.Oli sitten vaikka tavallinen rööri-Roope,saati esimerkillisessä asemassa oleva.
Säälittää vaan tuollaisten kanssa seukkaavat/elävät naiset.Toisaalta jos nainen tietää touhut,niin itsepä on tiensä valinnut.
11.03.2008 23:23
Noissa "käyttäytymispropleemissa" vois sen rodun aina mainita,kun se on osaltaan aikas oleellista ;)
On rotuja,mitkä ei aikuisena kovinkaan hyvin tule oman sukupuolen kanssa toimeen,ääritapauksissa ei pahemmin ylipäätään vieraiden koirien kanssakaan.
Joskus se voi tulla näkyviin suht myöhään.
Kaikki rodut tai koiratkaan ei ole koirapuistoilijoita.
Ideoita on vaikea antaa näkemättä koiraa ja tietämättä viimekädessä miksi se noin käyttäytyy,joten siksi vaan vanha neuvo,että ota yhteyttä johonkin noissa asioissa pätevään koira-ihmiseen.Jos ei esim.tuttavapiirissäsi ole,niin sitten johonkin ulkopuoliseen.
Parasta ja nopeintakin apua saa aina käyttäytymisjutuissa,kun joku ensin arvioi missä mennään ihan näkemällä ja jututtamalla,jolloin sitä voidaan parhaiten alkaa työstämään.
Se sitten onko käyös aggrea tai ei,on vaikea sanoa netin kautta,mutta,se että koira näyttää ns,alistuvia eleitä (jos viime kädessä näyttää),ei tarkoita sitä,etteikö olisi kyseessä myös rähinämeininki.Tuon tyyppinen liittyy usein pelkoaggressioon.
Voi olla kyse jotain hormoonitoimintaan liittyvästä,sen näet,kun seuraat koiraasi sen juoksukierron vaiheita,mutta harvoin pelkästään sitä.Mutta voi hyvinkin olla,kuten monesti näissä jutuissa,ihan puutteellista johtajuutta lyhyesti sanottuna.
11.03.2008 22:41
No ei bostoni ole kyllä heiveröinen pikkukoira.Korkeintaan,jos lähdetään ihan sieltä rotumääritelmän ihan alapäästä.Mutta suht vankka se on.
Mopsikaan ei nyt mikään särkyvä malli ole.
Ainut noista mitä vähän epäilen,on se brabbari.
Kuitenkin kokoerot on sen verran suuret,että jos minulla olisi mainitsemasi "vähän hillitön" koira innostuessaan,enkä saisi sitä laakista rauhoittumaan ja varomaan tekemisiään,niin taitaisin kyllä odottaa mahdollista koiran rauhoittumista iän myötä.
Muuten kyllä sitä joutuu niin hirmuisesti varomaan aina,jos itse on se,joka se homma täytyy hoitaa...
Niin,ja pikku-uroissa on myös melkoisia gigoloita narttujen suhteen,mm.noissa muutamissa.
Sekin kannattaa miettiä,jos pojat alkaakin yrittää omia pimua itselleen.Että osaa toimia niin,ettei kaverit kilahda yhteen noissa asioissa ;)
08.03.2008 19:47
Kokemusta löytyy :O)
Eli ensin kannattaa miettiä tarkoin se rotu.Jos siis haluaa pitää kimpassa,niin itse suosittelem sellaista kääppänää,joka aikuisena on riittävän kestävää mallia rakenteeltaan,ettei tartte pelätä,että tulee vahinkoa,jos leikitään kunnolla,tai jos haluaa,että koiria voi pitää yhdessä vähän huolettomammin ylipäätään.Noi on aikas hyviä muuten,mutta toi brabbari vähän mietityttää.Niitä kun on aika pieniä.Mutta toivottavasti toi Uma vastaa ja sanoo mielipiteensä,kun tuntee rodun paremmin.
Toinen mikä kannattaa miettiä,että haluaako,ettei tarttis erkseen pahemmin lenkitellä.Lähinnä tarkoitan sitä,että kun isompien kanssa tekee kunnon lenkkejä,niin haluaako tirriäisen,jolla on kapasiteettiä ja innostusta niihin.
Noista roduista tulee mieleen kaksi ainakin heti kättelyssä,ja muut varauksella,eli kannattaa tarkistaa rodun harrastajilta.
Ja sitten kannattaa miettiä ne sukupuolet.Eli pikkukoiristakin löytyy niitä,jotka on aika luupäitä.
Mitäs sitten,jos ottaa samaa sukupuolta,niin onnistuuko viimekädessä yhteiselo.Ihan hyvin voi onnistua,mutta mitä sitten jos ei.Jos kaverit rupeaakin ottamaan mittaa toisistaa.Pystyykö itse klaaraamaan hommat.Kun on isot kokoerot,niin vahingossa voi tulla pahaa jälkeä,jos huono tuuri on.
Eli tärkein asia on se omien koirien hyvä tunteminen.
Mielestäni myöskin on aikas tärkeää se,että iso/isot osaisi varoa pientä koiraa jo luonnostaan.Useimmat sitä sisäsyntyisesti osaa.Se vähentäisi sitä omaa osuutta ja tarkaavaisuuta huomattavasti.Varsinkin kääpökoiran pentu on hirmu pieni,eikä monikaan osaa mitenkään itseään varoa,niin olisi hyväksi,että isot tajuisi varoa luonnostaan.
Ei siinä muuta,mutta vahingon vaara on paljon taas suurempi,kuin suht samaa kokoluokkaa olevilla.
Pentuaikana kannattaa pitää jollain systeemillä erillään,kun ei pysty valvomaan leikkejä,niin kauan kunnes kääppänä on riittävän vahvaksi kasvanut,että kestää.Sitten kun on aikuinen,ja riittävän vahva rakenteinen pikkurotu,niin on hieman eri asia.
Mutta kuten sanoin,se omien koirien tuntemus ON tärkeää,että tietää miten ne toimii,ja miten paljon niihin voi luottaa myös silloin,kun itse ei ole valvomassa.
Eli sen mukaan on toimittava.
Ja kun nuot on ihan pieniä,niin kyllä siinä kannattaa olla vähän tarkkana,että ne huomaa,esim.kun kulkee ovista.Mutta kuten sanoin,kun nyt ei ihan heiveröistä kokoa olevaa valitse,siis rotua,niin eipä niitä sitten sen ihmeemmin varoa tartte.
08.03.2008 17:40
Kiitos toivotuksista!Kiva saada myös miesnäkökantaa :O)
Ja hyvää viisaammamman sukupuolenpäivää vaan täältäkin kaikille tyttösille :O).Ohoh,ei kai mennyt rasismiksi :=))))
Toi koiran vaihto oliskin hauska kokeilla.
Tosin noit omat on ainakin niin eri näköisiä kaikki,että luulisi tunnistavan.Tai en tiedä.Kattookohan miehet yleensä mittään koskaan tarkoin,kuten me naiset ja rekisteröi ne aivoihinsa,heh.
Mutta tuolla yhessä koiratreeneissä kun olin männä viikolla,jossa oli paljon sattumalta saman rodun edustajia,sellaisia ihan saman värisiä tosi karvaisia edustajia,niin tuli kyllä mieleen,että ei paranisi kyllä meikäläisen tuollaisia ottaa.Hyvä kun erotti kumpi pää oli kumpi ja sitten jos vielä pitäisi erottaa kukin olisi kuka.Joten taidan pysyä vähemmän karvaisissa sovinnolla.
Olisi se noloa jos veisin vaikka väärän koiran lääkäriin sun muuta,hmm...
08.03.2008 10:44
Mitäs sen väliä on,jos joku pitää.Ei kai se keltään pois ole.Jos ei muita häiritse,saati vahingoita,niin mitäs pahaa paapomisessa on.
Hän tai se,ihan sama.Oli sitten kyse ihmisestä tai eläimestä.
Eihän se nimikään miestä pahenna,ellei nimi miestä ;)
Ja toi autojuttu oli aika mauton.En näe mitään hauskaa muitten päälle lokaa autolla roiskuttamisessa.Tuskinpa se mummokaan kuivana pysyi.
No,rikollisesta en tiedä,mutta vähemmän fiksusta voisin puhua,jos "puolihuolimattomasti" tuntuu olevan tapana muita kastella ja sitä vielä mainostaa.
Sitä sitten en tiedä mitä polliisisedät tuumaa,jos on lisäksi tapana ajella rekkarit niin törkyssä,ettei niitä voi tunnistaa...
Ja hyvää alkavaa kevättä vaan kaikille!
Toivottavasti pysytään kuivana,kun ei tiedä mitä kummallisia per***a harrastuksia omaavia voi nykypäivänä tulla näemma vastaan.
07.03.2008 23:39
Tuossa nyt mietin vaan,että eikös nuo kevytkessut kuiteskin tullut sen verran myöhempään,että tupakan vaarallisudesta ylipäätään oli jo puhuttu.
Mutten muista varmaksi,kun en noita sauhuajia ole ollut.
Toisinsanoen tulee mieleen,että ensin vetää "nautintoaineista" mahdolliset vaivat oma-aloitteisesti ja sitten pyydetään korvaukset.
07.03.2008 16:22
Kunnon jenkkilämeininkiä,heh.
Eikös ne siellä tupakoikin ensin monta vuotta,ja sitten pyydä korvauksia,köh,köh...
Tosin sensuuntaista on jo täälläkin vissiin liikkeellä...
07.03.2008 12:00
Samaa mieltä ;)
Tuosta "riehuntaleikeistä" vaan sen verran,että on suositus monilla kasvattajilla.Ja toisaalta ok,varsinkaan jos ei ole paremmin perehtynyt.
Lähinnä on kyse kuitenkin siitä,että pelätään,että koira innostuessaan kuumenee liikaa,jolloin sitä ei kenties osata tulkita ;)
"Taisteluleikeillä" (lelut) voi palkata myös tuontyyppistä koiraa,mutta pitäisi olla kokemusta siitä ja koiranlukutaitoa.Silloin se on ok,ja hyvä apu koulutuksessa,jos saalisviettiä ja taistelutahtoa vaan riittävästi piisaa.
Mutta kuten sanoin.Jos sitä ei hallitse,niin ihan hyvä kun pitäytyisi muussa palkkauksissa.
07.03.2008 11:40
Tuo häkki on kyllä liian pieni.
Jos ajattelee,että koira viettää tuon tuntimäärän häkissä,sitten normaali yöunet nukkuen,niin eipä siinä paljon liikkuma-aikaa jää,tai liikkumavaraa.
Minusta kannattaisi miettiä,että eristäisi vaikka jonkun riittävän tilan jostain huoneesta "aitaamalla".Joku tila,missä olisi vähiten tuhottavaa ja olisi turvallinen.
Ja sitten alkaisi miettiä,mikä on pielessä.
Onko koira opetettu olemaan yksin,vai onko vaan oletettu sen homman hoituvan itsestään toisen koiran varjolla.Noin kun käy silloin tällöin.
Minkälainen rotu on kysessä?Saako riittävästi aktiviteeettiä ja nimenomaan aivojen käyttöä myös.Kun noita pienehköjä koiria on monet rodut hyvin energisiä,ja sitä ei ajatella,kun rotu valitaan.
Eli kannattaisi nyt laittaa ylläoleva puoli kuntoon,jos se ei ole.
Hyväksi olisi,jos aamulla jo lenkkeilyttäisi koiran sopivasti,harrastaisi jotain aivojumppaa riittävästi,ja sitten ateria päälle.
Ylipäätään pitäisi nyt panostaa kunnon riittäviin virikkeisiin kunnolla.Onhan se selvä,että jos koiralla on paljon energiaa,johonkin se sen purkaa.
Koiralle on hyvä opettaa myös rauhoittuminen.
Eikä se pahitteeksi olisi se johtajuuskin tarkistaa.Mitä parempi asema itsellä on koiraan nähden,sen enemmän koira luottaa johtajaansa kaikessa,joka tekee siitä rauhallisemmin asioihin suhtautuvan myös stressaavissa tilanteissa,kuten yksinolossa ;)
06.03.2008 19:28
Hyvä aine.Monella olen kuullut auttavan,ainakin jonkunasteisesti.
Meillä myös käytössä.
Tyyristä,jos joutuisi isolle käyttämään,kirpuille ei.
Ja kannattaa muistaa,että jos on häikkää kilpirauhasessa,niin käyttöä kannaattaa miettiä.Kantaville en antaisi lainkaan.
05.03.2008 19:43
Noi nivelaineet on tosiaan hyviä.Tosin ne ei auta satunnaisesti otettuna,vaan pitää käyttää säännöllisesti/kuureittain vähintään (riippuen tapauksista).Itse en lähtisi millekään särkylääkelinjalle,varsinkaan jos usein tarvitsisi,kuin pakon edestä.Eli ensin miettisin muita vaihtoehtoja,kuten esim.nuo niveltuotteet,ym.
Mutta pitäisi tietty kartoittaa syy,mikä tarkalleen vaivaa.
05.03.2008 19:38
Perustelut,jotka kysyit,on viestissä Telpetillä.Siinä on lyhyesti.Jos on tiedonhaluinen todella,niin lisää saa,kun ottaa itse selvää ;)
Kuten sanoin.Itse olen asunut isossa kaupungissa,koirat käyneet näyttelyissä,kokeissa ym.eivätkä eläneet missään pöpeliköissä,aina rokotettu vain pakollisen mukaan,mikä on tarvinnut ylläoleviin.Koskaan ei parvoa useammin.
Tuskinpa kennelliiton suositus riittäisi moisiin massatapahtumiin,jos suoja ei olisi riittävä ;)
"jopa aikuinen koira voi kuolla parvoon".Niin voi,mutta niin on muuten kuollut jopa rokotettukkin.Tiedän tapauksen.
Mutta kuten sanoin,en ainakaan itse rokotuta yhtään sen useammin,ainakaan niinkauan,kun ne tietämäni parvotapaukset näinkin suuressa kaupungissa on sormilla laskettavat yhteensä jokusien kymmenien aikana,eikä tarvi enempää rokottaa kennelliiton tapahtumiin.
Ja kuten sanoin.Rokotukset on välttämätön paha.Siksi en minäkään voisi ajatella,ettei niitä annettaisi lainkaan.
05.03.2008 19:27
Tuo kolikko on yksi vaihtoehto,kuten jo mainittiin,ja esim.pieni lusikka.Tosin chihun suu on aikas pieni.
Suomessa on myös saatavana jostain eläintarvikeliikkeistä tuohon hommaan pieni,ainakin näppärän näköinen vehje.Sopii pieneenkin suuhun varmaankin.En ole kokeillut.
Minulla on tuo ainokainen,jolla on tullut ikuna hammaskiveä,tuo pieni papparainen.Siltä putsaankin säännöllisesti myös itse.Minulla on käytössä ihan ihmishampilääkärin instrumentit ("piikit"),joilla putsaan.Tehokkaat on,mutta en suosittele,ellei ole taatusti varmakätinen,ja koira hyvin hallinnassa paikalla pysyen.Noita vehkeitä kun ei parane lipsautella.
Ei ole meille ainakaan sanottu,että hampaille jotain huonoa on ollut,kun itse rapsuttelen.
Itse ainakin olen tyytyväinen,kun on auttanut ihan merkittävästi.Tosin muu hoito mukaanlukien.
05.03.2008 19:06
Rokotukset on välttämätön paha.
Rokotukset on välttämättömiä siis siksi,että pidetään taudit kurissa.Paha siksi,että jos joskus saat/löydät matskua,mitä kaikkea ne sisältää,mm.liotinaineet,niin lue.Mutta älä ota iltalukemiseksi ;/
Rokotukset on siis melkoinen hyökkäys koiran immuunipuolustukseen.Varsinkin pienillä pennuilla,joilla se ei ole edes vielä kokonaan muodostunut.Eli jos mielikuvitusta käyttää tai jotain muuta,niin voi miettiä,onko mahdollista,että rokotuksista tulisi muutakin häikkää koirille,kuin pelkät suoranaiset reaktiot,mitä on tullut ;/
Itse kritisoin siis KAIKKIA turhia rokotuksia,VÄLTÄN niitä,ja toivoisin,että rokotusohjelmia mahdollisesti alettaisiin miettiä,kuinka paljon niissä on "ilmaa"...
No,kuten sanoin.Kova bisnes,niin lekureille kuin lääkefirmoille,joten tuskin muuta tehdään kuin suositellaan vaan lisää rokotuksia.
Muistatko muuten,tuosta nuorimmaisesta puheenollen,koska se sai kennelyskän?Oliko kenties lähellä rokotuksen saantia tuo sairastaminen?
Jos oli,niin eipä ollut ainoa...
Tuossa siis lyhyesti.
05.03.2008 18:49
Riippuen siis liikunnasta,mutta jotenkin tuo 35 minsan päälenkki kuulostaa aika lyhyeltä.Ellei sitten koira saa liikkua omalla pihalla aika paljon.
Rodunasiantuntija en ole,mutta meijän tirrit kun on mennyt päivittäin kyllä paljon pitemmät lenkit...
05.03.2008 15:29
Voi korvata,jos mielestäsi toi 15 riittää omallesi.Kun on vähän yksilöllistä,mikä kellekkin riittää ja missä muodossa.
Lenkkiäkin on toki monenlaista.Meillä nimenomaan lenkki,ei pihalla touhuilut, on se pääkuntoilujuttu.Eli silloin mennään,eikä meinata.
Kun mitataankin liikuntaa,niin oleellistahan on,miten se koira liikkuu tai miten sillä on mahdollista liikkua.
Eli toisinsanoen se kelloaika tai edes kilometrimäärä ole aina se oleellisin,vaan miten se koira liikkuu.
05.03.2008 15:26
Ei anneta.Se vielä puuttuisi,jos moinen pakolliseksi tulisi.
Toiset antaa,toiset ei.Itse en anna,enkä tule antamaan vapaaehtoisesti.
05.03.2008 15:16
Parvo kyllä riittää yli vuoden annettuna kahden vuoden välein.
Myöskin kannattaa miettiä,ottaako nelosrokotetta,vaan ennemmin kolmoisrokote.Sillä on iät ajat pärjätty.
Tuo nelosrokotteen kennelyskärokote kun on ihan tuurista kiinni,auttaako se,jos sen ylipäätäänsä edes sattuu tulemaan.Ei nääs auta,ellei juuri oikea pöpö siitä osu kohdalle ;)
Minulla on jokusia vuosikymmeniä koiia ollut,kokeet ja näyttelyt koluttu ym.eikä yhtään kennelyskää.Yksi epäily ainoastaan.Kaveripiirissäni suht samoin.
Eli kannattaa miettiä,onko järkeä antaa turhia rokotteita.Lekurit ne toki monetkin mielellään antaa.Bisnestä kun tekee.
05.03.2008 15:14
249 / 262