Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. Pystykorvissakin on hyvinkin erilaisa rotuja sosiaalisuudeltaan,eli ties sitten,jos jotain tulee perimästäkin,ehkä.

    Mutta tosiaan,kiinnitä huomiota nyt tuohon juoksukiertoon,jos ne hormoonit sieltä vaikuttaa,vaikka osaltaan.Voi vaikuttaa hyvinkin,mutta toisaalta siis muutkin seikat.


    Kun sanoit,että koira on ulkona melko omapäinen,niin riippuu mitä tarkoitat.Eli jos vaikuttaa itsenäiseltä,voi tulla hyvinkin perimästä.Jos on selvää "tottelemattomuutta",niin silloin lähinnä kertoo jonkin sortin koulutuksen puutteesta/johtajuuden puutteesta.
    Silloin voi ajatella niinkin,että vika on tuo,mutta hormoonikuohut vaan kärjistää tilanteita ;)

    Se johtajuuden vahvistaminen on kuitenkin vähän niinkuin kokonaisuus.Kovin lyhyesti ei sitä voi selittää.Joten haepa vaikka jotain siihen liittyviä kirjoja kirjastosta tai koeta googlettaa,niin varmaan saat jotain juttua.
    Kun johtajus on kunnossa ylipäätään ja koiralle opettaa tarkoin/vahvistaa haluttua käytöstä,niin homma toimii silloin jokapaikassa.Mitään kikkakolmosia ei ole,että homman saa varmaksi.

    Niin ja noista koirasi eleistä.Ei ne välttämättä ole ristiriitaisia,ne voi vaikuttaa siltä.Kun monesti ihmiset osaa katsoa vain ne selkeämmät eleet,eikä huomaa niin heikompia,jotka sitten yhdessä saattaa viestittää ihan jotain selkeää muuta.
    Vaikka hännän heilutus esim.Se voi viestittää monta eri olotilaa,riippuen ihan siitä,mitä koira muilla eleillään ja signaaleillaan viestittää ;)
  2. Kokemusta löytyy :O)

    Eli ensin kannattaa miettiä tarkoin se rotu.Jos siis haluaa pitää kimpassa,niin itse suosittelem sellaista kääppänää,joka aikuisena on riittävän kestävää mallia rakenteeltaan,ettei tartte pelätä,että tulee vahinkoa,jos leikitään kunnolla,tai jos haluaa,että koiria voi pitää yhdessä vähän huolettomammin ylipäätään.Noi on aikas hyviä muuten,mutta toi brabbari vähän mietityttää.Niitä kun on aika pieniä.Mutta toivottavasti toi Uma vastaa ja sanoo mielipiteensä,kun tuntee rodun paremmin.

    Toinen mikä kannattaa miettiä,että haluaako,ettei tarttis erkseen pahemmin lenkitellä.Lähinnä tarkoitan sitä,että kun isompien kanssa tekee kunnon lenkkejä,niin haluaako tirriäisen,jolla on kapasiteettiä ja innostusta niihin.
    Noista roduista tulee mieleen kaksi ainakin heti kättelyssä,ja muut varauksella,eli kannattaa tarkistaa rodun harrastajilta.

    Ja sitten kannattaa miettiä ne sukupuolet.Eli pikkukoiristakin löytyy niitä,jotka on aika luupäitä.
    Mitäs sitten,jos ottaa samaa sukupuolta,niin onnistuuko viimekädessä yhteiselo.Ihan hyvin voi onnistua,mutta mitä sitten jos ei.Jos kaverit rupeaakin ottamaan mittaa toisistaa.Pystyykö itse klaaraamaan hommat.Kun on isot kokoerot,niin vahingossa voi tulla pahaa jälkeä,jos huono tuuri on.
    Eli tärkein asia on se omien koirien hyvä tunteminen.

    Mielestäni myöskin on aikas tärkeää se,että iso/isot osaisi varoa pientä koiraa jo luonnostaan.Useimmat sitä sisäsyntyisesti osaa.Se vähentäisi sitä omaa osuutta ja tarkaavaisuuta huomattavasti.Varsinkin kääpökoiran pentu on hirmu pieni,eikä monikaan osaa mitenkään itseään varoa,niin olisi hyväksi,että isot tajuisi varoa luonnostaan.
    Ei siinä muuta,mutta vahingon vaara on paljon taas suurempi,kuin suht samaa kokoluokkaa olevilla.

    Pentuaikana kannattaa pitää jollain systeemillä erillään,kun ei pysty valvomaan leikkejä,niin kauan kunnes kääppänä on riittävän vahvaksi kasvanut,että kestää.Sitten kun on aikuinen,ja riittävän vahva rakenteinen pikkurotu,niin on hieman eri asia.
    Mutta kuten sanoin,se omien koirien tuntemus ON tärkeää,että tietää miten ne toimii,ja miten paljon niihin voi luottaa myös silloin,kun itse ei ole valvomassa.
    Eli sen mukaan on toimittava.

    Ja kun nuot on ihan pieniä,niin kyllä siinä kannattaa olla vähän tarkkana,että ne huomaa,esim.kun kulkee ovista.Mutta kuten sanoin,kun nyt ei ihan heiveröistä kokoa olevaa valitse,siis rotua,niin eipä niitä sitten sen ihmeemmin varoa tartte.
  3. Perustelut,jotka kysyit,on viestissä Telpetillä.Siinä on lyhyesti.Jos on tiedonhaluinen todella,niin lisää saa,kun ottaa itse selvää ;)

    Kuten sanoin.Itse olen asunut isossa kaupungissa,koirat käyneet näyttelyissä,kokeissa ym.eivätkä eläneet missään pöpeliköissä,aina rokotettu vain pakollisen mukaan,mikä on tarvinnut ylläoleviin.Koskaan ei parvoa useammin.
    Tuskinpa kennelliiton suositus riittäisi moisiin massatapahtumiin,jos suoja ei olisi riittävä ;)

    "jopa aikuinen koira voi kuolla parvoon".Niin voi,mutta niin on muuten kuollut jopa rokotettukkin.Tiedän tapauksen.

    Mutta kuten sanoin,en ainakaan itse rokotuta yhtään sen useammin,ainakaan niinkauan,kun ne tietämäni parvotapaukset näinkin suuressa kaupungissa on sormilla laskettavat yhteensä jokusien kymmenien aikana,eikä tarvi enempää rokottaa kennelliiton tapahtumiin.

    Ja kuten sanoin.Rokotukset on välttämätön paha.Siksi en minäkään voisi ajatella,ettei niitä annettaisi lainkaan.