YRJÖLÄ+VITAMIINIT(?)

Laitetteko vit. mukaan?

Moi!
Meijän kohta 13vkoo pentu saa päivässä kerran yrjölänpuuroa ja kaks kertaa 1st choisen puppy breediä. Laitetteko muut yrjölänpuuron mukaan jotain vitamiineja vai saako pentu nappuloista kaiken tarvittavan jo? Kun kuitenkin syö 2/3 hyvää kuivamuonaa... Eläinlääkäri vaan sano, että kannattaa kattoa, että saa tarvittavat A- ja D-vitamiineja tarpeeks.

11

3067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riittävät.

      itse en yrjölänpuuroa koiralleni tunge ikinä.On sitä parempaakin ruokaa koiralle nappuloiden lisukkeeksi,kuten naudan paisti sekä jauheliha ja muut lihaherkut joita saan ilmaiseksi tutulta kauppiaalta.

      • aloittaja

        kiitos vaan ei mistään :) minä syötän kuitenkin koirallinen yrjölänpuuroa, syötä sinä mitä haluat. Kiitos kuitenkin kun kerroit mitä syötät koirallesi, minä jatkan yrjölän syöttämistä. Joten, annatteko te muut jotain vitamiineja yrjölän mukana? :)


      • yrjölän..

        puurossahan on raakaa jauhelihaa. Jos syötät nappuloiden lisäksi pelkkää lihaa, niin koirasi saa suhteessa liikaa lihaa.


    • ei pillereitä

      Koska kuivamuonan osuus on noinkin suuri, epäilen että sellaista pilleriä ei löydy, jossa ei olisi vitamiineja tuohon yhdistelmääsi jo liikaakin. Se on vielä tuhoisampaa kasvavalle koiralle kuin kituuttaminen.

      A-vitamiinin puolesta suosittelen ehdottamasti laittamaan yrjölän puuron sekaan esim.1 porkkanan päiväannosta kohden (nyt kun koirasi on vielä noin pieni voit antaa aluksi vaikka puolikkaan). Mieluiten raasteena/soseena jotta imeytyy paremmin suolistossa, joillakin koirilla kun vihanneksenpalaset tulevat sellaisenaan läpi... Tai jos annat sen erikseen tehtynä, muista hyödyntää keitinvesi puuron valmistuksessa johon beetakaroteeni on enimmäkseen liuennut. Beetakaroteeni on A-vitamiinin esiaste, josta ei ole haittaa vaikka sitä saisi liikaakin (elimistö syntetisoi siitä A-vitamiinia vain tarpeen mukaan).

      D-vitamiinilähteeksi mielestäni parhaiten tilanteeseesi sopisi kananmuna. Pikkupennulle (alle 5kk) riittänee puolikas päivässä. Riippuu kyllä paljon koirasi koosta. Toivottavasti koirasi vatsa kestää sitä! Itse antaisin sen keitettynä ja haarukalla hienonnettuna. Kuoretkin voit murskata morttelissa, niin saat siitä pienen kalsiumlisän koirallesi jota puuro-osuudessa ei juuri ole lihan fosforia tasapainottamassa. Kananmunassa on muutoinkin sopivassa suhteessa vesiliukoisiakin vitamiineja kivennäisaineita. Uskon että näillä eväillä koirastasi kasvaa niin terve kuin perimä vain antaa myöten jos annat sen liikkua oman tahtonsa mukaisesti ylirasittamatta.

      • kananmunan kuoresta

        Ehkä tuosta viestistäni ei käynyt ilmi että sen kananmunan kuoren kanssa kannattaa olla varovainen, ettei kalsiumia tule avain ylenmäärin (mikä voi tapahtua jos annat kokonaisen kuoren päivässä).

        Kannattaa sekaruokinnassa laskea kalsium-fosforisuhde, jonka pitäisi pennulla olla noin 1,1-1,4:1 eli kalsiumia fosforia enemmän mutta maksimissaan 1,5 kertaa enemmän kuin fosforia. Yhdessä gramassa (1 maustemitallinen) jauhettua kananmunankuorta on puhdasta Ca:ta 400 mg. Kuivaruoan Ca & F mg-määrät saat laskettua pussin kyljestä kun tiedät monta grammaa annat ruokaa pv:ssä. Yrjölän puuron ainesten pitoisuudet löydät kätevimmin osoitteesta http://www.fineli.fi/ . Kananmunankuorella siis vain tasapainoitat suhteen, mitään kalsium-fosforipillereitä et tarvitse!


      • paljon teille
        kananmunan kuoresta kirjoitti:

        Ehkä tuosta viestistäni ei käynyt ilmi että sen kananmunan kuoren kanssa kannattaa olla varovainen, ettei kalsiumia tule avain ylenmäärin (mikä voi tapahtua jos annat kokonaisen kuoren päivässä).

        Kannattaa sekaruokinnassa laskea kalsium-fosforisuhde, jonka pitäisi pennulla olla noin 1,1-1,4:1 eli kalsiumia fosforia enemmän mutta maksimissaan 1,5 kertaa enemmän kuin fosforia. Yhdessä gramassa (1 maustemitallinen) jauhettua kananmunankuorta on puhdasta Ca:ta 400 mg. Kuivaruoan Ca & F mg-määrät saat laskettua pussin kyljestä kun tiedät monta grammaa annat ruokaa pv:ssä. Yrjölän puuron ainesten pitoisuudet löydät kätevimmin osoitteesta http://www.fineli.fi/ . Kananmunankuorella siis vain tasapainoitat suhteen, mitään kalsium-fosforipillereitä et tarvitse!

        vastauksista! :) Yrjölän puurossa, jota annan pennulle on siis 1/2 itse puuroa, 1 porkkana ja noin 1/4 raakaa paistinjauhelihaa. Eikö yleensä suhde noiden kolmen kesken ole, että kaikkia tulisi 1/3. Olen jostain kuitenki lukenu, että lihaa ei tosiaan kannata pennulle ihan sitä 1/3 antaa..

        Mutta kiitos kanamunavinkistä! :) Lähdenkin tästä niitä keittelmään!

        Niin tosiaan, koiramme on labradorinnoutaja.


      • nyt jo aikuinen
        paljon teille kirjoitti:

        vastauksista! :) Yrjölän puurossa, jota annan pennulle on siis 1/2 itse puuroa, 1 porkkana ja noin 1/4 raakaa paistinjauhelihaa. Eikö yleensä suhde noiden kolmen kesken ole, että kaikkia tulisi 1/3. Olen jostain kuitenki lukenu, että lihaa ei tosiaan kannata pennulle ihan sitä 1/3 antaa..

        Mutta kiitos kanamunavinkistä! :) Lähdenkin tästä niitä keittelmään!

        Niin tosiaan, koiramme on labradorinnoutaja.

        Labradori sai pentuna myös suht samanlaisen sekoituksen. Tuohon yrjölään lisäsin raejuustoa ja öljyä myös. Sekä parikertaa viikossa ananaspaloja. Senhän sanotaan ehkäisevän tuota
        kakan syöntiä ulkoa. Ei kyllä ole syönytkään milloinkaan sitä. Myös hylaviili on kuulunut päivittäin ruokalistalle kaikille koirille.


      • raakana :)
        paljon teille kirjoitti:

        vastauksista! :) Yrjölän puurossa, jota annan pennulle on siis 1/2 itse puuroa, 1 porkkana ja noin 1/4 raakaa paistinjauhelihaa. Eikö yleensä suhde noiden kolmen kesken ole, että kaikkia tulisi 1/3. Olen jostain kuitenki lukenu, että lihaa ei tosiaan kannata pennulle ihan sitä 1/3 antaa..

        Mutta kiitos kanamunavinkistä! :) Lähdenkin tästä niitä keittelmään!

        Niin tosiaan, koiramme on labradorinnoutaja.

        Anna kananmuna raakana! Ei ole mitään haittaa, vaikka pentu onkin. Saa enemmän hyötyä kuin haittaa.

        Hyviä d-vitamiininlähteitä on rasvaiset kalat (lohi, kirjolohi, silakka, maivat...). Kannattaa antaa pari kertaa viikossa kalaa vaihdellen. Ei tarvi ikinä antaa lisäksi öljyjä. Myös sisäelimä kananttaa opettaa syömään. ETsi netistä lisää tietoa. Ihan kaikkea ei kannata aina uskoa...


      • paljon teille kirjoitti:

        vastauksista! :) Yrjölän puurossa, jota annan pennulle on siis 1/2 itse puuroa, 1 porkkana ja noin 1/4 raakaa paistinjauhelihaa. Eikö yleensä suhde noiden kolmen kesken ole, että kaikkia tulisi 1/3. Olen jostain kuitenki lukenu, että lihaa ei tosiaan kannata pennulle ihan sitä 1/3 antaa..

        Mutta kiitos kanamunavinkistä! :) Lähdenkin tästä niitä keittelmään!

        Niin tosiaan, koiramme on labradorinnoutaja.

        Ei tartte antaa lisävitamiinejä,jos tuon määrän annat kuivamuonaa.Kuivamuonassa on sen verran tujusti itsessään,että lisätä ei tarvi.

        Itse en myöskään kasvavalle pennulle anna lihaa edes sitä kolmasosaa.Korkeintaan vasta ihan kasvun loppupuolella.
        Mutta kyse ei ole niinkään pelkästä lihasta,vaan yleisesti proteiinistä,johon lasketaan siis MYÖS kananmuna ;)

        Kananmunaa en antaisi päivittäin,koska se on melkoinen proteiinipläjäys,ja jos on tarkoitus tähdätä hitaasen ja rauhalliseen kasvuun,niin siksi annan munaa vain kahdesti viikossa,JOLLOIN se korvaa lihan.Tuon kokoiselle voi antaa jo kokonaisen silloin kerrallaan.Aikuiselle voi munaa antaa useamminkin.

        Ja sitä kananmunaa ei siis tarvi keittää,jos ei nyt vaan halua huvikseen keitellä.

        Lapukoilla nyt ei kauheesti dysplasiaa ole,mutta perimässä kuiteskin sitä löytyy,niin kannattaa tähdätä siis rauhalliseen kasvuun ja kehitykseen ;)

        ps.Kasviksia voit myös vaihdella,ja öljylisänä antaa jotain kylmäpuristettua,koko ajan tai kuureittain.Siinä kun ei ole mitään,mitä voisi saada liikaa,joka vaikuttaisi kasvun nopeuttamiseen.


      • 4-koiraa
        raakana :) kirjoitti:

        Anna kananmuna raakana! Ei ole mitään haittaa, vaikka pentu onkin. Saa enemmän hyötyä kuin haittaa.

        Hyviä d-vitamiininlähteitä on rasvaiset kalat (lohi, kirjolohi, silakka, maivat...). Kannattaa antaa pari kertaa viikossa kalaa vaihdellen. Ei tarvi ikinä antaa lisäksi öljyjä. Myös sisäelimä kananttaa opettaa syömään. ETsi netistä lisää tietoa. Ihan kaikkea ei kannata aina uskoa...

        Kananmuna raakana erittäin hyvä,mutta ainoastaan keltuainen.kypsänä voi antaa molemmat


    • Yrjölän kirjasta

      Elämää rotweilerien kanssa. Sieltä löytyy resepti ja
      porkkana, öljyt ym. lisukkeet mitä antaa puuron kaa. Muutenkin hyvä kirja lukea vaikkei rotikkaa omistaisikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      420
      9106
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2416
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      39
      1785
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1639
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      89
      1408
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1339
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      363
      1225
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      132
      1112
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      18
      1093
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1032
    Aihe