Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. Rupesi kiinnostaa.Pistätkö tietoa ajankohdasta.Mitä maksaa,jos ei ole klubilainen (tai jos hätihätiin liittyisi oravanhäntä kainalossa,siis Lohen takia,heh,jos mahdollista)
  2. Noista samansukupuolen tapeluista on jo ollut jokusen ketjua,joten en sen pitempään uudestaan.

    Noi rodut,mitä koirissasi on,niin siellä on myös rotuja,jotka ei ole niitä ihan kaikkein sosiaalisempia myös.Sen lisäksi,kuten olen sanonut,sekarotuisten luonnetyyppiä on aika hankala ennustaa ylipäätään.

    Ei noissa tappeluissa kovin merkillistä ole.Noin useammat alkaa.Välillä syystä,välillä ei,siis meidän ihmisten silmin.Mutta kyllä niihin syyt on,mistä koirat lämpenee,jos akuuttihetkiä ajattelee,ne merkit,mitkä koirat vaan viestittää toisilleen,voi olla niin pienet,että omistaja ei huomaa.Ei tartte kuin mennä ovenlävestä samaan aikaan,niin siinä voi olla toiselle haasteen paikka tai toinen ottaa sen siksi ym.
    Samalla lailla,kun tappelut loppuu,niin kyllä niissä useinmiten se tappiolle jäänyt on ja voitolle.Mutta taas ihminen ei osaa sitä välttämättä tulkita.
    Jos koirat ei keskenään saa selvyytä,tai ihmisen avustama,niin homma saattaa jatkua hamaan loppuun asti.Sitkeistä roduista kun on kyse,niin joskus voi tulla käymään pahastikin.

    Noitten koirien tyyli vaikuttaa siltä,että todenäköisesti kumpikin ei halua antaa periksi,joten siksikään ei selvyyttä tule.Rotuominaisuudet voi myös tehdä sen,että omistaja vaan ei myöskään toisen alistumistakaan huomaa.

    Minusta tuossa vaihtoehdot on ottaa yhteyttä pätevään koiraihmiseen (ammattilainen tai joku pätevä ystäpiiristä jos on),joka arvioi tilanteen ja antaa mahdolliset neuvot,millä voi koettaa saada koirien laumajärjestys aikaiseksi,ja ihminen sinne ketjun ekaksi.
    Välttämättä se ei onnistu,jolloin vaihtoehdot realistisesti on sitten koirien eristys,toisesta luopuminen tai jatkuvat kähinät,jotka todennäköisesti iän myötä vaan pahenee,valitettavasti.
  3. Minulla on ystäväpiirissäni myös yksi pekekasvattaja.Suuresti arvostamani ns."vanha kasvattaja",joka on vuosikymmeniä kasvattanut.Hänen koiransa,jotka olen nähnyt,ovat pitkäikäisiä,upeasti liikkuvia reippaita koiria.Kyseinen kasvattaja ei koskaan leikkuuta narttujansa,kuin VAIN tarpeesta.Ja niitä tarpeita on hänellä ollut vähän ;)

    Itse myös harrastan rotua,joka ei ole helppo synnyttäjä.Sielläkin on muutama kasvattaja,onneksi vaan muutama,jotka automaattisesti leikkuuttavat,kun ei heillä ole väliäkään tietää omien linjojensa niin tärkeästä asiasta kuin luonnollinen synnytys ja sen arvostus.Ei muuta kuin nopeasti ja helposti vaan hommat hoidetaan,eikä anneta mahdollisuuttakaan nartun kokea nartun elämään liittyvää luonnollista asiaa kuin synnytys.

    Se,että on pääsääntöinen synnytys jossain rodussa,EI tarkoita ainakaan kaikissa sitä,että kaikki leikkuuttaa pääsääntöisesti,vaan sitä,että siihen joudutaan useasti turvautumaan,mutta kuten sanoin,toiset tekee sitä eri intressein ;)

    Ja tuo oli kyllä aika hurja,että luonnollinen synnytys muistuttaa teurastusta.Siis millä tavoin?Sen veren takia.Toivottavasti et koskaan näe ison koiran synnytystä,koska sitten voisit jo olla sitä mieltä,että niitäkin pitäisi automaattisesti leikkuuttaa.Siinä kun sitä tavaraa roiskuu pikkasen enemmän kuin pienissä.Mutta se kuuluu asiaan,ja on normaali luonnollinen asia.

    Omasta mielestäni ei pidä lähteä automaattisesti siihen,että eläimiin liittyvissä asioissa aletaan asioista tekemään epäluonnollisia esim.asioiden helppouden takia,vaan luonnollisuuteen pitää ainakin pyrkiä,ja sitä suosia ;)

    Ps.Pentuja on kuollut myös keisarinleikkauksissa,ei pelkästään luonnollisessa synnytyksissä.

    Ja tässä siis minun mielipiteeni.Ihan myös kokemuksesta.Niin vaikeasta rodusta synnytysten yhteydessä kuin helposta.Vaikken itseäni maailmankuuluuksi tituleeraakkaan ;=)
  4. Ei nyt kannata tehdä noin vaikeeta yksinkertaisesta asiasta ;=)

    Helpoiten saa osviittaa rotujen pentuvälittäjiltä.Toisissa roduissa hinnat on aika selkeet,toisissa taas tyyliin "taivas kattona" varsinkin joidenkin kasvattajien kohdalla,varsinkin kun on kyse kysytystä rodusta...

    Ja kasvattajilta toki niitä hintoja kysellään.Onhan se oleellinen asia.Välttämättä ei kannata vaan ensimmäiseksi töräyttää mitä maksaa,vaan kysellä muutakin rodusta ym.

    Sekarotuisiin en ota nyt kantaa,koska mielipiteeni niiden tuottamisesta olen riittävästi sanonut.Sanon vaan,että vanha vitsi "tyhmä ei ole se,joka pyytää,vaan se,joka maksaa" ;)

    Hinnat on mitä on,toiset rodut on arvokkaampia,toiset halvempia.Kannattaa myös soittaa eri kasvattajille,kuten sanoin,varsinkin muotiroduissa on melkoisiakin pyyntieroja.Välttämättä "laadussa" ei kuitenkaan...

    Se sitten millä motiiveilla koiransa ostaa,niin kannattaa aina muistaa,että sen toimintaa tukee,mistä koiransa ostaa.
    Jos on kalliista rodusta kyse,niin aina on olemassa sellainen vanha asia kuin säästäminen.Tosin tuntuu olevan aika epämuodikasta nykyän.
    Siinä kun säästää,niin tulee mietittyä myös se,että mitä jos koira sairastaa paljonkin,tai yleensä koirasta tulee rahanmenoa,miltä tuntuu niitä maksella ja millä ;)

    Ja tuosta taulukosta sen verran.Että ainakin ulkomaalailta tuotujen hinnasta sen verran,että riippuu TÄYSIN mistä kennelistä pennun saa ja myöskin eri maista.Hintatasot kun vaihtelee merkittävästikkin ;)
  5. Säälittävää,jos noin tapahtuu.Valitettavasti joka asiassa on niitä,jotka tavalla tai toisella pilaavat muiden hyvää työtä :/
  6. No,näemme asian hieman eri lailla.Minun mielestäni ei ole kasvattaja,jos ei pyri tekemään mahdollisimman hyviä rotunsa edustajia (kriteereitä olen jo selvittänyt).Muut ovat vain koiramäärän lisäämistä,tai jotain vielä huonompaa toimintaa.

    Kotikasvatus,siis kasvatus,tarkoittaa sitä,että kasvattajalla on koirat perheen parissa,pääasiallinen merkitys siis ystävä/harrastuskaveri,koirat pidetään loppuun asti ja pennut kasvavat perheen parissa.Ja kasvatustyössään kasvattaja siis pyrkii parhaimpaansa (kuten kerroin),johon kuuluu myös jalostuskoirien karsinta,jos ei ole riittävän hyvä.

    Se sitten mitä ihmiset puhuvat,ei aina ole totta.Ihan joka asiassa yleensäkin.Siksi itse olen jo pentuvälittäjänä painotanut sitä,ETTÄ AINA ON KATSOTTAVA missä olosuhteissa kasvattajan koirat elää ja mentävä paikan päälle.Se sitten,jos ostaa huonosta paikasta,tukee vaan kylmästi sanottuna huonoa toimintaa,joka sitä myöten jatkuu.Ja silloin myös kannattaa katsoa peiliin ;)

    "aina ei itseään..."Tuo pitää paikkansa.Ihan kuin kaikessa muussakin.Mutta tässä tullaan myös ostajan velvollisuuksiin.Kenenkään ei ole pakko ostaa mistään paikasta.Jos huonoa toimintaa ei tuettaisi (ostettaisi koiria),niin huono pito ja vääränlainen tekeminen loppuisi.

    Ja tuohon viimeiseen kysymykseen vastaa.Olen tottakai.Mutta,itse olin monta vuotta omistanut koiria,tutustunut rotuihini,opiskellut kasvatustyötä vanhojen,arvostamieni kasvattajien avustuksella,yleensäkin ottanut paljon asioista selvää.En siis ole aloittanut ihan heppoisin perustein tyyliin "mä haluun".Pentueita on tullut vähän ja tuleekin,koska olen siis ns.kotikasvattaja.Ymmärrän myös,että kaikki koirat ei ole jalostuskoiria (eipä ole ollut minullakaan),mutta en siis ole koskaan halunnut lähteä siitä mistä aita on matalin ;)

    Jos itse myös haluat lähteä hyvän kasvattajan tielle (hyvä on siis se,miten itse määritän,osviittaa on jo tullutkin ;)),niin toivotan sinulle siihen myös onnea :)

    Uusia tarvitaan aina,mutta nimenomaan niitä hyviä,jotka toiminnallaan antaa hyvää kuvaa.
  7. Ei ole yhtään pienempi riski.Se on silkkaa urbaanilegengaa.Jos joku lekuri vielä noin sanoo,niin eipä kovin ajan tasalla ole.

    Koiran tiineys muuttaa hormoonitoimintaa VAIN kyseisen prosessin ajaksi,ei pysyvästi,joten miten se voi ehkäistä.Kysyppä vielä eläinlääkäriltäsi perusteet,miten se ehkäisee,minua kiinnostaisi kuulla ainakin ;)

    Ei edes itse tiineys estä tulehdusta/märkäkohtua.
    Tiedän muutamiakin tapauksia,kun tiineydessä on tullut märkäkohtu.
    Läheisin tapaus on nartulla,josta oli aikomuksenani ottaa pentu.Kaikki pennut kuolivat kohtuun ja emä menehtyi.Siinä nyt traagisemmasta päästä.Eli aivan sekä että valitettavasti on.Joskus on epäilty,että tietyillä roduilla/linjoilla on taipumus jostain syystä helpompi tulehduksiin/märkäkohtuun.

    AINUT varma tapa on ehkäistä sterilointi.

    Rotuyhdistyksissä on eri käytäntöjä.Yhdistyksen "listalta" ei kaikilta roduilta saa urossuosituksia,ellei narttu täytä tiettyjä vaatimuksia.Kaikki uroksen omistajat ei myöskään anna uroksiaan,ellei vähintään rodunomaiset terveystarkastukset ole tehty,jos niitä rodussa on ym.Ulkomuodollisesti myös monet haluavat jotain näyttöä,että narttu on edes rodunomainen.
    Mielestäni myös hyvään kasvatukkseen kuuluu vähintään rodunomainen ulkonäkö,eikä mielestäni ole mitenkään kohtuutonta viedä koira edes yhteen/kahteen näyttelyyn saamaan siitä arvostelu,saati vaihtoehtoisesti jalostustarkistuttaa.
    Ei se koira parista käynnistä näyttelystä saa tartuntaa "näyttelykoiraksi".Minusta muutenkin on hassu sana kotikoira vs. näyttelykoira.
    Minä käyn näyttelyissä silloin tällöin,mutta kyllä minä kutsun koiria kotikoiriksi.Perheenjäseniä ne on,ja perheen parissa.

    Mutta kuten sanottu,kaikki koirat ei ole jalostuskoiria,tai tartte pennuttaa.
    Minusta lähtökohta pitäisi olla se,että pyrki kaikilta osin parempaan tulokseen.Siihen kuuluu myös tiedot oman koiran taustoista ym.

    Mutta,on kahdenlaisia tekijöitä.Niitä,jotka vain tekevät pentuja,ja niitä,jotka pyrkivät tekemään mahdollisimman hyviä.
    Se sitten,onko "kennel/kennelnimi",vai "minä vaan haluun" hommasta kyse, ei ole mitenkään erilaista välttämättä.

    Sen ratkaisee vain se,että haluaa ja pyrkii tekemään kaikintavoin parempia rotunsa edustajia,ja koiria muille ;=)