Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5229
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Rupesi kiinnostaa.Pistätkö tietoa ajankohdasta.Mitä maksaa,jos ei ole klubilainen (tai jos hätihätiin liittyisi oravanhäntä kainalossa,siis Lohen takia,heh,jos mahdollista)
09.01.2008 20:58
Noi kuivamuonabriiffaukset ei kiinnosta,mutta tuo Lohen tilaisuus on varmaan mielenkiintoinen,joka olisi mielenkiintoista nähdä.
Tosin olen kansalaisvelvollisuutta kyseisen osalta suorittanut,joten jonkinverran on siis tullut aiheeseen tutustuttua :)
09.01.2008 20:36
Koira on vanha,riippuen rodusta/roduista.
Jos on kyse lyhytikäisemmistä esim.isot ja raskaat,riski on suurempi nukutuksen kannalta kuin pienemmillä,paitsi lyttykuonoilla.
Pyydä lekuri tekemään tarkastus.Jos koira on hänen mielestään hyvässä kunnossa,niin leikkaus mahdollisuus on ok miettiä.Silti ikä nostaa riskiä.Riski tosin on myös jättää leikkaamatta,koska yhden tulehduksen jälkeen uusiutuminen on helpompaa ja terveen aikana leikkaus taas on parempi tehdä kuin esim.tulehduksen aikana,joka saattaa uusia,varsinkin kun ikää jo on ja tulee lisää,eikä tiedä koska mahdollisesti tulehdus voi uusia.
Leikkauksen jälkeen joillekin nartuille saattaa tulla virtsanpidätys ongelmia.Useinmiten lääkitys tehoaa siihen.
En kyllä ymmärrä miksi vanhalla ja sekarotuisella koiralla on ollut raskaus ylipäätään.Ja miksei kohtua poistettu silloin jo heti,kun ensimmäinen tulehdus oli,varsinkin kun pahasta oli kyse :/
09.01.2008 20:18
Noista samansukupuolen tapeluista on jo ollut jokusen ketjua,joten en sen pitempään uudestaan.
Noi rodut,mitä koirissasi on,niin siellä on myös rotuja,jotka ei ole niitä ihan kaikkein sosiaalisempia myös.Sen lisäksi,kuten olen sanonut,sekarotuisten luonnetyyppiä on aika hankala ennustaa ylipäätään.
Ei noissa tappeluissa kovin merkillistä ole.Noin useammat alkaa.Välillä syystä,välillä ei,siis meidän ihmisten silmin.Mutta kyllä niihin syyt on,mistä koirat lämpenee,jos akuuttihetkiä ajattelee,ne merkit,mitkä koirat vaan viestittää toisilleen,voi olla niin pienet,että omistaja ei huomaa.Ei tartte kuin mennä ovenlävestä samaan aikaan,niin siinä voi olla toiselle haasteen paikka tai toinen ottaa sen siksi ym.
Samalla lailla,kun tappelut loppuu,niin kyllä niissä useinmiten se tappiolle jäänyt on ja voitolle.Mutta taas ihminen ei osaa sitä välttämättä tulkita.
Jos koirat ei keskenään saa selvyytä,tai ihmisen avustama,niin homma saattaa jatkua hamaan loppuun asti.Sitkeistä roduista kun on kyse,niin joskus voi tulla käymään pahastikin.
Noitten koirien tyyli vaikuttaa siltä,että todenäköisesti kumpikin ei halua antaa periksi,joten siksikään ei selvyyttä tule.Rotuominaisuudet voi myös tehdä sen,että omistaja vaan ei myöskään toisen alistumistakaan huomaa.
Minusta tuossa vaihtoehdot on ottaa yhteyttä pätevään koiraihmiseen (ammattilainen tai joku pätevä ystäpiiristä jos on),joka arvioi tilanteen ja antaa mahdolliset neuvot,millä voi koettaa saada koirien laumajärjestys aikaiseksi,ja ihminen sinne ketjun ekaksi.
Välttämättä se ei onnistu,jolloin vaihtoehdot realistisesti on sitten koirien eristys,toisesta luopuminen tai jatkuvat kähinät,jotka todennäköisesti iän myötä vaan pahenee,valitettavasti.
09.01.2008 19:32
Nyt kyllä jo naurattaa... :O)
"Pudonnut kärryistä".Ei,vaan kuten sanoin,HYVÄ kasvattaja,HYVÄÄN pyrkivä,koiria kunnioittaen,ei niitä esineellistäen,kuten eräät ;)
Enkä ymmärrä miten minulla voi kateus nostaa päätään.Jos jotain kadehtisin,niin tuota mainitsemaani OIKEAA kasvattajaa.Mutta kun ei kuulu luonteeseni ylipäätään.
Eikä tartte omilla tuloksilla kehuskella.Kaikella ei ole tarvitta siihen.
Vain niillä,joilla itsellä on jotain mainitsemaasi tavaraa tai sitten on ihan leikkihuippukasvattaja,heh ;=)
Oikeiden kun ei tarvi sitä korostaa ;)
Tämä omasta puolestani,kun nyt menee keskustelu jo huumorinpuolelle,että ihan "huippukasvattaja" :O))))
07.01.2008 18:16
Minulla on ystäväpiirissäni myös yksi pekekasvattaja.Suuresti arvostamani ns."vanha kasvattaja",joka on vuosikymmeniä kasvattanut.Hänen koiransa,jotka olen nähnyt,ovat pitkäikäisiä,upeasti liikkuvia reippaita koiria.Kyseinen kasvattaja ei koskaan leikkuuta narttujansa,kuin VAIN tarpeesta.Ja niitä tarpeita on hänellä ollut vähän ;)
Itse myös harrastan rotua,joka ei ole helppo synnyttäjä.Sielläkin on muutama kasvattaja,onneksi vaan muutama,jotka automaattisesti leikkuuttavat,kun ei heillä ole väliäkään tietää omien linjojensa niin tärkeästä asiasta kuin luonnollinen synnytys ja sen arvostus.Ei muuta kuin nopeasti ja helposti vaan hommat hoidetaan,eikä anneta mahdollisuuttakaan nartun kokea nartun elämään liittyvää luonnollista asiaa kuin synnytys.
Se,että on pääsääntöinen synnytys jossain rodussa,EI tarkoita ainakaan kaikissa sitä,että kaikki leikkuuttaa pääsääntöisesti,vaan sitä,että siihen joudutaan useasti turvautumaan,mutta kuten sanoin,toiset tekee sitä eri intressein ;)
Ja tuo oli kyllä aika hurja,että luonnollinen synnytys muistuttaa teurastusta.Siis millä tavoin?Sen veren takia.Toivottavasti et koskaan näe ison koiran synnytystä,koska sitten voisit jo olla sitä mieltä,että niitäkin pitäisi automaattisesti leikkuuttaa.Siinä kun sitä tavaraa roiskuu pikkasen enemmän kuin pienissä.Mutta se kuuluu asiaan,ja on normaali luonnollinen asia.
Omasta mielestäni ei pidä lähteä automaattisesti siihen,että eläimiin liittyvissä asioissa aletaan asioista tekemään epäluonnollisia esim.asioiden helppouden takia,vaan luonnollisuuteen pitää ainakin pyrkiä,ja sitä suosia ;)
Ps.Pentuja on kuollut myös keisarinleikkauksissa,ei pelkästään luonnollisessa synnytyksissä.
Ja tässä siis minun mielipiteeni.Ihan myös kokemuksesta.Niin vaikeasta rodusta synnytysten yhteydessä kuin helposta.Vaikken itseäni maailmankuuluuksi tituleeraakkaan ;=)
07.01.2008 17:06
Nukkuminen ja muu sängyssä tehtävä toiminta on vähän eri asia,heh.
Ei se,että nukutaan eri sängyissä tai vaikka eri huoneessa aina ole sen merkki,että suhteessa on vikaa,saati puutetta.
Voi hyvinkin olla niinkin,että on hyvin eri nukkumaanmeno ajat (työajat),ja halutaan kummallekin rauha,jos on herkkäuninen toinen.
Myöskin voi olla,kun nykypäivänä on paljonkin uniongelmaisia,niin toisen on helpompi nukkua yksinkertaisesti yksinään ;)
Ja sitten on vielä omaa luokkaansa ne hemskatinmoiset kuorsaajat...
06.01.2008 20:48
Ei nyt kannata tehdä noin vaikeeta yksinkertaisesta asiasta ;=)
Helpoiten saa osviittaa rotujen pentuvälittäjiltä.Toisissa roduissa hinnat on aika selkeet,toisissa taas tyyliin "taivas kattona" varsinkin joidenkin kasvattajien kohdalla,varsinkin kun on kyse kysytystä rodusta...
Ja kasvattajilta toki niitä hintoja kysellään.Onhan se oleellinen asia.Välttämättä ei kannata vaan ensimmäiseksi töräyttää mitä maksaa,vaan kysellä muutakin rodusta ym.
Sekarotuisiin en ota nyt kantaa,koska mielipiteeni niiden tuottamisesta olen riittävästi sanonut.Sanon vaan,että vanha vitsi "tyhmä ei ole se,joka pyytää,vaan se,joka maksaa" ;)
Hinnat on mitä on,toiset rodut on arvokkaampia,toiset halvempia.Kannattaa myös soittaa eri kasvattajille,kuten sanoin,varsinkin muotiroduissa on melkoisiakin pyyntieroja.Välttämättä "laadussa" ei kuitenkaan...
Se sitten millä motiiveilla koiransa ostaa,niin kannattaa aina muistaa,että sen toimintaa tukee,mistä koiransa ostaa.
Jos on kalliista rodusta kyse,niin aina on olemassa sellainen vanha asia kuin säästäminen.Tosin tuntuu olevan aika epämuodikasta nykyän.
Siinä kun säästää,niin tulee mietittyä myös se,että mitä jos koira sairastaa paljonkin,tai yleensä koirasta tulee rahanmenoa,miltä tuntuu niitä maksella ja millä ;)
Ja tuosta taulukosta sen verran.Että ainakin ulkomaalailta tuotujen hinnasta sen verran,että riippuu TÄYSIN mistä kennelistä pennun saa ja myöskin eri maista.Hintatasot kun vaihtelee merkittävästikkin ;)
06.01.2008 20:18
Joskus kipu voi johtua muusta kohdasta,missä itse vika on.Eli heijastua.
Eli hyvä tosiaan näyttää eläinlääkärille.Minä tosin veisin ontuvan,kasvavan koiran,nopeammin näytille.
Jos joku paikka on kipeä,niin koira saattaa "käyttää" itseään helposti väärin,ja kasvavalle koiralle se on varsinkin vaaran paikka.
Jos mitään ei löydy,niin kannattaa miettiä hierojalle menoa.Lihasjäykkyyksiä tai pinnetiloja,kun ei lekurit aina huomaa.
Kasvukipuja voi olla,mutta itse olen sitä mieltä,että se on koirilla aina merkki siitä,tai useiten,että jotain on pielessä.Toisin sanoen mielestäni terve koira ei kipuile.
Valkosipulia voi laittaa,mutta hyvin varovasti,jos pentu ei ole kasvattajalla tottunut monipuoliseen ruokavalioon.Vaikka antaa pienen kuurin tai silloin tällöin.
Tuon kokoiselle kuitenkin ihan pienen pieni hippunen .
06.01.2008 19:54
Jalostustarkastus on lähinnä jalostukseen tarkoitetuille koirille,mutta useinpiin pääsee ihan muutkin (mikä on hyvä,koska silloin saa näyttöä myös jälkeläisistä).
Sen järjestää rotuyhdistys.Siinä on valmis kaavake,jossa käydään koira läpi joka osalta.
Eri yhdistyksillä kaavake ja jalostustarkastus on hiukan erilainen mm.esim.tietyillä palveluskoiraroduilla on mukana muutakin,kun pelkkä lähinnä ulkonön arviointi.
Testin tekijöilläkin on hieman eri vaatimuksia,riippuen roduista.Seurakoiraroduilla usein sen tekee joku yhdistyksen kutsuma rodun näyttelyarvostelun omaava tuomari.Voi olla myös kasvattajatuomari ulkomailta.
Eräillä pk-roduilla on vielä jotain lisävaatimuksia.
Jalostustarkastuksia järjestetetään myös siis kaikenlaisille roduille.Myös seurakoirille.
Niistä kannattaa kysyä omasta rotuyhdistyksestä,järjestetäänkö niitä omalle rodulle.
Itse olen sitä mieltä,että saisi olla kaikille roduille tarjolla.
Se on paljon monipuolisempi kuin pelkkä näyttelyarvostelu,ja lähtökohta olisi hyvä olla se,että saisi tulla kaikki.Eli toimisi myös samalla jälkeläisarvosteluna,ja myöskin rotujärjestö saisi sitä kautta tärkeää tietoa.Myöskin ne,ketä ei näyttelyyn vaivaudu,niin tämä olisi hyvä vaihtoehto.
Tuossa nyt jotain,mitä mieleen tuli.
04.01.2008 14:45
Tuota samaa ajattelinkin,mutta piti tarkistaa,kun on tärkeestä asiasta kyse.
Minulla on nyt jotain ihme häikkää tässä masiinassa,enkä pääse kaikille sivustoille,joten kiitos,että tuli asia selväksi :O)
04.01.2008 14:28
Muutama on Suomessa,mutten tiedä onko jalostuskelpoisia tai tarkoitus omistajilla kasvattaa.
www.borboel.no
tuossa on yksi linkki,josta kannattaa kysellä tietoa.Kyllä sitä jo jonkun verran euroopastakin löytyy.
Hieno,mutta vaativa molossirotu.Oikeilla omistajilla siis hieno.
03.01.2008 11:28
Säälittävää,jos noin tapahtuu.Valitettavasti joka asiassa on niitä,jotka tavalla tai toisella pilaavat muiden hyvää työtä :/
03.01.2008 11:11
Ai niin unohtui,en minä ymmärrä miksei koira voi olla näyttelykoira ja kotikoira.
Ja kuten sanoin,ei jalostukseen tarvi pääpunaisena näyttelyitä kiertää,jos ei halua.Se on vaan eräs harrastus.Mutta ne pari arvostelua on hyvä hankkia/jalostustarkastus.
Ei ne pitäisi olla mahdottomia.
Jos ei niitä halua,niin tulee epäilys,mitä koirassa on vikana,jos ei sitä voi viedä arvosteltavaksi puolueettomalle taholle ;)
03.01.2008 11:08
No,näemme asian hieman eri lailla.Minun mielestäni ei ole kasvattaja,jos ei pyri tekemään mahdollisimman hyviä rotunsa edustajia (kriteereitä olen jo selvittänyt).Muut ovat vain koiramäärän lisäämistä,tai jotain vielä huonompaa toimintaa.
Kotikasvatus,siis kasvatus,tarkoittaa sitä,että kasvattajalla on koirat perheen parissa,pääasiallinen merkitys siis ystävä/harrastuskaveri,koirat pidetään loppuun asti ja pennut kasvavat perheen parissa.Ja kasvatustyössään kasvattaja siis pyrkii parhaimpaansa (kuten kerroin),johon kuuluu myös jalostuskoirien karsinta,jos ei ole riittävän hyvä.
Se sitten mitä ihmiset puhuvat,ei aina ole totta.Ihan joka asiassa yleensäkin.Siksi itse olen jo pentuvälittäjänä painotanut sitä,ETTÄ AINA ON KATSOTTAVA missä olosuhteissa kasvattajan koirat elää ja mentävä paikan päälle.Se sitten,jos ostaa huonosta paikasta,tukee vaan kylmästi sanottuna huonoa toimintaa,joka sitä myöten jatkuu.Ja silloin myös kannattaa katsoa peiliin ;)
"aina ei itseään..."Tuo pitää paikkansa.Ihan kuin kaikessa muussakin.Mutta tässä tullaan myös ostajan velvollisuuksiin.Kenenkään ei ole pakko ostaa mistään paikasta.Jos huonoa toimintaa ei tuettaisi (ostettaisi koiria),niin huono pito ja vääränlainen tekeminen loppuisi.
Ja tuohon viimeiseen kysymykseen vastaa.Olen tottakai.Mutta,itse olin monta vuotta omistanut koiria,tutustunut rotuihini,opiskellut kasvatustyötä vanhojen,arvostamieni kasvattajien avustuksella,yleensäkin ottanut paljon asioista selvää.En siis ole aloittanut ihan heppoisin perustein tyyliin "mä haluun".Pentueita on tullut vähän ja tuleekin,koska olen siis ns.kotikasvattaja.Ymmärrän myös,että kaikki koirat ei ole jalostuskoiria (eipä ole ollut minullakaan),mutta en siis ole koskaan halunnut lähteä siitä mistä aita on matalin ;)
Jos itse myös haluat lähteä hyvän kasvattajan tielle (hyvä on siis se,miten itse määritän,osviittaa on jo tullutkin ;)),niin toivotan sinulle siihen myös onnea :)
Uusia tarvitaan aina,mutta nimenomaan niitä hyviä,jotka toiminnallaan antaa hyvää kuvaa.
03.01.2008 11:04
Noo,eikös kaikessa ole filunginsa ;)
Jos nyt olettaisi,että saisi joltain tutunkauppaan paremman kuin koira ansaitsee,niin eikös se ole itsensä pettämistä.Eli ei sillä ole mitään tekemistä puolueettoman arvostelun kanssa,josta mainitsin ;)
Näyttelytuloksiin on siis luottamista,mutta itseensä näköjään kaikilla ei.Jos siis sitä filungia harrastaa.Harrastaa sitä mitä vaan ;)
Jos oikeesti noin tapahtuu,niin olen kanssasi ihan samaa mieltä,eli törkeetä.Jos siis rotumääritelmässä määritellään se hampaisto,ja hylyt.
Tosin ei se pahittekksi ylipäätään olisi,että koiralla ne hampaat suussa olisi... :=)))
02.01.2008 21:11
Kyllä minun mielestäni pääsee :O)
Minusta on kiva katsella iloista,itseensä tyytyväisen näköistä ihmistä,"sisäistä kuningatarta":O)
Kun on rahaa,niin toiset pystyy taas vaikuttamaan sillä,ulkomuotoonsa,jos haluaa,vaikka "nuorentamalla" itseään.
Minä arvostan vaan enemmän sisäistä kauneutta,ja niitä,jotka myös uskaltavat ja haluavat vanhetakkin tuunaamatta itseään ;)
02.01.2008 20:42
Nimenomaan ammattitaitoisia,eikö siihen pidä yleensä kaikessa pyrkiä,että on sitä taitoa ;)
Eikä se muotovalious mitenkään rakkaammaksi tee,ei myöskään ole mitenkään pakollinen jalostusta ajatellen.Lähtökohta on rodunomainen,on sille hankittu/saatu titteleitä tai ei.Rodunomaisuus on jo esim.ykkösen koiralla.
Mistä tietää,onko koira rodunomainen,jos ei sitä tarkastuta millään puolueettomalla taholla (näyttely/jalostustarkastus).Se on sitten eri asia,jos sitä puolueetonta arvostelua ei jostain syystä haluakaan,hmm...
Määrittele muuten mikä on "kotikasvattaja" ja mikä on kennel,olisi kiva kuulla ;)
Entä oletko koskaan kuullut mainintaa kotikennelistä?Jos olet,mikä se mielestäsi on?
02.01.2008 20:22
Ei ole yhtään pienempi riski.Se on silkkaa urbaanilegengaa.Jos joku lekuri vielä noin sanoo,niin eipä kovin ajan tasalla ole.
Koiran tiineys muuttaa hormoonitoimintaa VAIN kyseisen prosessin ajaksi,ei pysyvästi,joten miten se voi ehkäistä.Kysyppä vielä eläinlääkäriltäsi perusteet,miten se ehkäisee,minua kiinnostaisi kuulla ainakin ;)
Ei edes itse tiineys estä tulehdusta/märkäkohtua.
Tiedän muutamiakin tapauksia,kun tiineydessä on tullut märkäkohtu.
Läheisin tapaus on nartulla,josta oli aikomuksenani ottaa pentu.Kaikki pennut kuolivat kohtuun ja emä menehtyi.Siinä nyt traagisemmasta päästä.Eli aivan sekä että valitettavasti on.Joskus on epäilty,että tietyillä roduilla/linjoilla on taipumus jostain syystä helpompi tulehduksiin/märkäkohtuun.
AINUT varma tapa on ehkäistä sterilointi.
Rotuyhdistyksissä on eri käytäntöjä.Yhdistyksen "listalta" ei kaikilta roduilta saa urossuosituksia,ellei narttu täytä tiettyjä vaatimuksia.Kaikki uroksen omistajat ei myöskään anna uroksiaan,ellei vähintään rodunomaiset terveystarkastukset ole tehty,jos niitä rodussa on ym.Ulkomuodollisesti myös monet haluavat jotain näyttöä,että narttu on edes rodunomainen.
Mielestäni myös hyvään kasvatukkseen kuuluu vähintään rodunomainen ulkonäkö,eikä mielestäni ole mitenkään kohtuutonta viedä koira edes yhteen/kahteen näyttelyyn saamaan siitä arvostelu,saati vaihtoehtoisesti jalostustarkistuttaa.
Ei se koira parista käynnistä näyttelystä saa tartuntaa "näyttelykoiraksi".Minusta muutenkin on hassu sana kotikoira vs. näyttelykoira.
Minä käyn näyttelyissä silloin tällöin,mutta kyllä minä kutsun koiria kotikoiriksi.Perheenjäseniä ne on,ja perheen parissa.
Mutta kuten sanottu,kaikki koirat ei ole jalostuskoiria,tai tartte pennuttaa.
Minusta lähtökohta pitäisi olla se,että pyrki kaikilta osin parempaan tulokseen.Siihen kuuluu myös tiedot oman koiran taustoista ym.
Mutta,on kahdenlaisia tekijöitä.Niitä,jotka vain tekevät pentuja,ja niitä,jotka pyrkivät tekemään mahdollisimman hyviä.
Se sitten,onko "kennel/kennelnimi",vai "minä vaan haluun" hommasta kyse, ei ole mitenkään erilaista välttämättä.
Sen ratkaisee vain se,että haluaa ja pyrkii tekemään kaikintavoin parempia rotunsa edustajia,ja koiria muille ;=)
02.01.2008 18:00
"Kääpiöissä"ei tule muutoksia,vaikka minun puolestani saisi tulla...
Kääpiössä tulee,paljonkin,menee pevisaan.Tosin olisi saanut mennä tiukemmillä säännöksillä,niinkuin alunperin pitikin.
Taidan olla tiukkapipo jossain asioissa näemmä :=)
Ihanaa toi lumi kumminkin,mutta kun vielä näkisi aurinkoakin...
ps.Pilkuille tuleekin sitten vähän tiukempi näemmä,jos D:tkin jää pois.Mutta ehkä sitten haluttuihin tuloksiinkin on mahdollista päästä paremmin.Mutta kun en tunne rotua,niin jätän arvioinnin viisaammille siinä asiassa.
01.01.2008 12:07
256 / 262