Synnytys

Nasulii

Hei,kyselen tässä mitenkä teidän pikkukoirien synnytys on onnistunut? Onko tarvinnut tehdä leikkausta/hätäsektiota vai onko mennyt niinkuin pitääkin? Itselläni on 2-vuotias narttu chihu joka painaa 2kg.(ei vielä tiinenä)

20

2659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peke-kasvattaja

      Oma kiinanpalatsikoirani kuoli keisarinleikkauksen jälkeen viikko sitten; tosin leikkaus ei ollut syynä. Ruumis lähetetään avattavaksi. Mahdollisesti liikaa aineita tms.
      Kaikki pekeni on leikattu, eikä ongelmia aiemmin.
      Viisi pentua jaksavat hyvin; minulla on keino-emo lainassa (cavalier).
      En uskaltaisi chihun antaa synnyttää itse, mutta se on vain oma mielipiteeni.

      • apua

        ei herranjumala.. jos nartut eivät pysty synnyttämään itse niin taitaapi olla rotu entinen. ei kai tuo ole enää mistään kotoisin että kaikki leikataan rutiinina?!?

        ota yhteyttä koirasi kasvattajaan (toivottavasti sieltä löytyy oikea kasvattaja joka sinua pystyy auttamaan) ja keskustele hänen kanssaan koirasi linjoista, miten synnytykset ovat menneet ja onko pennut sinun nartullesi hyvä ajatus.


      • peke-kasvattaja
        apua kirjoitti:

        ei herranjumala.. jos nartut eivät pysty synnyttämään itse niin taitaapi olla rotu entinen. ei kai tuo ole enää mistään kotoisin että kaikki leikataan rutiinina?!?

        ota yhteyttä koirasi kasvattajaan (toivottavasti sieltä löytyy oikea kasvattaja joka sinua pystyy auttamaan) ja keskustele hänen kanssaan koirasi linjoista, miten synnytykset ovat menneet ja onko pennut sinun nartullesi hyvä ajatus.

        Ensinnäkin: olen itse maailmankuulu kiinanpalatsikoirakasvattaja ja tiedän, mistä puhun.
        Joten suu soukemmalle !
        On tiettyjä rotuja, esim. oma rotu, chihu, bostoninterrieri, englanninbuldoggi, joissa leikkaus on pääsääntöinen synnytystapa.
        Luonnollinen synnytys muistuttaa teurastusta, ja pentuja kuolee synnytyksissä. Onko kärsimys emolle sitten oikein ?
        Ilmeisesti on mielestäsi.
        Mutta asiasta kysyjä ratkaisee asian itse, enkä vaikuta hänen valintoihinsa. Sanoin vain oman mielipiteeni kokemusten perusteella,ja siinähän ei ole mitään pahaa.
        Mutta asiasta ei enempää omalta suunnalta.


      • outo
        peke-kasvattaja kirjoitti:

        Ensinnäkin: olen itse maailmankuulu kiinanpalatsikoirakasvattaja ja tiedän, mistä puhun.
        Joten suu soukemmalle !
        On tiettyjä rotuja, esim. oma rotu, chihu, bostoninterrieri, englanninbuldoggi, joissa leikkaus on pääsääntöinen synnytystapa.
        Luonnollinen synnytys muistuttaa teurastusta, ja pentuja kuolee synnytyksissä. Onko kärsimys emolle sitten oikein ?
        Ilmeisesti on mielestäsi.
        Mutta asiasta kysyjä ratkaisee asian itse, enkä vaikuta hänen valintoihinsa. Sanoin vain oman mielipiteeni kokemusten perusteella,ja siinähän ei ole mitään pahaa.
        Mutta asiasta ei enempää omalta suunnalta.

        Leikkaus pääsääntöinen synnytystapa chihuilla? Saanen olla eri mieltä. Nimim. itsellä kaksi chihua, joista kumpikin syntynyt ihan normaalisti ilman leikkausta ja tuttavapiirissä iso kasa kasvattajia, joiden pentueista suurin osa on syntynyt luonnollisesti. En väitä etteikö leikkausta joskus tarvitsisi, mutta kyllä ne luonnolliset synnytykset ovat ainakin vielä enemmistönä. Toivon mukaan asianlaita pysyykin tuollaisena.

        Hieman outoja mielipiteitä maailmankuululta kasvattajalta;)


      • peke-kasvattaja
        outo kirjoitti:

        Leikkaus pääsääntöinen synnytystapa chihuilla? Saanen olla eri mieltä. Nimim. itsellä kaksi chihua, joista kumpikin syntynyt ihan normaalisti ilman leikkausta ja tuttavapiirissä iso kasa kasvattajia, joiden pentueista suurin osa on syntynyt luonnollisesti. En väitä etteikö leikkausta joskus tarvitsisi, mutta kyllä ne luonnolliset synnytykset ovat ainakin vielä enemmistönä. Toivon mukaan asianlaita pysyykin tuollaisena.

        Hieman outoja mielipiteitä maailmankuululta kasvattajalta;)

        Joo, näin on. Olen maailmankuulu kasvattaja, mutta elä sinä vaan omien kaavojesi mukaan.
        Ei tällaisille palstoille voi normaalijärjellä varustettu ihminen laittaa mitään tekstiä.


      • peke-kasvattaja kirjoitti:

        Ensinnäkin: olen itse maailmankuulu kiinanpalatsikoirakasvattaja ja tiedän, mistä puhun.
        Joten suu soukemmalle !
        On tiettyjä rotuja, esim. oma rotu, chihu, bostoninterrieri, englanninbuldoggi, joissa leikkaus on pääsääntöinen synnytystapa.
        Luonnollinen synnytys muistuttaa teurastusta, ja pentuja kuolee synnytyksissä. Onko kärsimys emolle sitten oikein ?
        Ilmeisesti on mielestäsi.
        Mutta asiasta kysyjä ratkaisee asian itse, enkä vaikuta hänen valintoihinsa. Sanoin vain oman mielipiteeni kokemusten perusteella,ja siinähän ei ole mitään pahaa.
        Mutta asiasta ei enempää omalta suunnalta.

        Minulla on ystäväpiirissäni myös yksi pekekasvattaja.Suuresti arvostamani ns."vanha kasvattaja",joka on vuosikymmeniä kasvattanut.Hänen koiransa,jotka olen nähnyt,ovat pitkäikäisiä,upeasti liikkuvia reippaita koiria.Kyseinen kasvattaja ei koskaan leikkuuta narttujansa,kuin VAIN tarpeesta.Ja niitä tarpeita on hänellä ollut vähän ;)

        Itse myös harrastan rotua,joka ei ole helppo synnyttäjä.Sielläkin on muutama kasvattaja,onneksi vaan muutama,jotka automaattisesti leikkuuttavat,kun ei heillä ole väliäkään tietää omien linjojensa niin tärkeästä asiasta kuin luonnollinen synnytys ja sen arvostus.Ei muuta kuin nopeasti ja helposti vaan hommat hoidetaan,eikä anneta mahdollisuuttakaan nartun kokea nartun elämään liittyvää luonnollista asiaa kuin synnytys.

        Se,että on pääsääntöinen synnytys jossain rodussa,EI tarkoita ainakaan kaikissa sitä,että kaikki leikkuuttaa pääsääntöisesti,vaan sitä,että siihen joudutaan useasti turvautumaan,mutta kuten sanoin,toiset tekee sitä eri intressein ;)

        Ja tuo oli kyllä aika hurja,että luonnollinen synnytys muistuttaa teurastusta.Siis millä tavoin?Sen veren takia.Toivottavasti et koskaan näe ison koiran synnytystä,koska sitten voisit jo olla sitä mieltä,että niitäkin pitäisi automaattisesti leikkuuttaa.Siinä kun sitä tavaraa roiskuu pikkasen enemmän kuin pienissä.Mutta se kuuluu asiaan,ja on normaali luonnollinen asia.

        Omasta mielestäni ei pidä lähteä automaattisesti siihen,että eläimiin liittyvissä asioissa aletaan asioista tekemään epäluonnollisia esim.asioiden helppouden takia,vaan luonnollisuuteen pitää ainakin pyrkiä,ja sitä suosia ;)

        Ps.Pentuja on kuollut myös keisarinleikkauksissa,ei pelkästään luonnollisessa synnytyksissä.

        Ja tässä siis minun mielipiteeni.Ihan myös kokemuksesta.Niin vaikeasta rodusta synnytysten yhteydessä kuin helposta.Vaikken itseäni maailmankuuluuksi tituleeraakkaan ;=)


      • peke-kasvattaja
        molossi kirjoitti:

        Minulla on ystäväpiirissäni myös yksi pekekasvattaja.Suuresti arvostamani ns."vanha kasvattaja",joka on vuosikymmeniä kasvattanut.Hänen koiransa,jotka olen nähnyt,ovat pitkäikäisiä,upeasti liikkuvia reippaita koiria.Kyseinen kasvattaja ei koskaan leikkuuta narttujansa,kuin VAIN tarpeesta.Ja niitä tarpeita on hänellä ollut vähän ;)

        Itse myös harrastan rotua,joka ei ole helppo synnyttäjä.Sielläkin on muutama kasvattaja,onneksi vaan muutama,jotka automaattisesti leikkuuttavat,kun ei heillä ole väliäkään tietää omien linjojensa niin tärkeästä asiasta kuin luonnollinen synnytys ja sen arvostus.Ei muuta kuin nopeasti ja helposti vaan hommat hoidetaan,eikä anneta mahdollisuuttakaan nartun kokea nartun elämään liittyvää luonnollista asiaa kuin synnytys.

        Se,että on pääsääntöinen synnytys jossain rodussa,EI tarkoita ainakaan kaikissa sitä,että kaikki leikkuuttaa pääsääntöisesti,vaan sitä,että siihen joudutaan useasti turvautumaan,mutta kuten sanoin,toiset tekee sitä eri intressein ;)

        Ja tuo oli kyllä aika hurja,että luonnollinen synnytys muistuttaa teurastusta.Siis millä tavoin?Sen veren takia.Toivottavasti et koskaan näe ison koiran synnytystä,koska sitten voisit jo olla sitä mieltä,että niitäkin pitäisi automaattisesti leikkuuttaa.Siinä kun sitä tavaraa roiskuu pikkasen enemmän kuin pienissä.Mutta se kuuluu asiaan,ja on normaali luonnollinen asia.

        Omasta mielestäni ei pidä lähteä automaattisesti siihen,että eläimiin liittyvissä asioissa aletaan asioista tekemään epäluonnollisia esim.asioiden helppouden takia,vaan luonnollisuuteen pitää ainakin pyrkiä,ja sitä suosia ;)

        Ps.Pentuja on kuollut myös keisarinleikkauksissa,ei pelkästään luonnollisessa synnytyksissä.

        Ja tässä siis minun mielipiteeni.Ihan myös kokemuksesta.Niin vaikeasta rodusta synnytysten yhteydessä kuin helposta.Vaikken itseäni maailmankuuluuksi tituleeraakkaan ;=)

        Vai on ystäväpiirissäsi vanha peke-kasvattaja. No, taitaa olla jo kuolla kupsahtanut tai muuten pudonnut kärryistä.
        Kateus se nostaa päätää. Etpä taatusti arvaa, kuinka huippu-kasvattaja olenkaan ...
        Tuskinpa voit kehua kasvatustyösi tuloksilla; taitaa olla pelkkää paskaa...


      • peke-kasvattaja kirjoitti:

        Vai on ystäväpiirissäsi vanha peke-kasvattaja. No, taitaa olla jo kuolla kupsahtanut tai muuten pudonnut kärryistä.
        Kateus se nostaa päätää. Etpä taatusti arvaa, kuinka huippu-kasvattaja olenkaan ...
        Tuskinpa voit kehua kasvatustyösi tuloksilla; taitaa olla pelkkää paskaa...

        Nyt kyllä jo naurattaa... :O)

        "Pudonnut kärryistä".Ei,vaan kuten sanoin,HYVÄ kasvattaja,HYVÄÄN pyrkivä,koiria kunnioittaen,ei niitä esineellistäen,kuten eräät ;)

        Enkä ymmärrä miten minulla voi kateus nostaa päätään.Jos jotain kadehtisin,niin tuota mainitsemaani OIKEAA kasvattajaa.Mutta kun ei kuulu luonteeseni ylipäätään.
        Eikä tartte omilla tuloksilla kehuskella.Kaikella ei ole tarvitta siihen.
        Vain niillä,joilla itsellä on jotain mainitsemaasi tavaraa tai sitten on ihan leikkihuippukasvattaja,heh ;=)

        Oikeiden kun ei tarvi sitä korostaa ;)

        Tämä omasta puolestani,kun nyt menee keskustelu jo huumorinpuolelle,että ihan "huippukasvattaja" :O))))


      • peke-kasvattaja
        molossi kirjoitti:

        Nyt kyllä jo naurattaa... :O)

        "Pudonnut kärryistä".Ei,vaan kuten sanoin,HYVÄ kasvattaja,HYVÄÄN pyrkivä,koiria kunnioittaen,ei niitä esineellistäen,kuten eräät ;)

        Enkä ymmärrä miten minulla voi kateus nostaa päätään.Jos jotain kadehtisin,niin tuota mainitsemaani OIKEAA kasvattajaa.Mutta kun ei kuulu luonteeseni ylipäätään.
        Eikä tartte omilla tuloksilla kehuskella.Kaikella ei ole tarvitta siihen.
        Vain niillä,joilla itsellä on jotain mainitsemaasi tavaraa tai sitten on ihan leikkihuippukasvattaja,heh ;=)

        Oikeiden kun ei tarvi sitä korostaa ;)

        Tämä omasta puolestani,kun nyt menee keskustelu jo huumorinpuolelle,että ihan "huippukasvattaja" :O))))

        No, sehän on hyvä, että naurattaa.
        Vai että HYVÄ kasvattaja ihan korostuksilla.
        No, en viitsi enää kommentoida tähän hölynpöly-keskusteluun.
        Mutta nimeni ja koirani tunnetaan ympäri maailmaa. Teot puhuvat puolestaan, eikä tarvitse itseäni turhaan kehuskella. Että silleen.


      • .....................
        peke-kasvattaja kirjoitti:

        No, sehän on hyvä, että naurattaa.
        Vai että HYVÄ kasvattaja ihan korostuksilla.
        No, en viitsi enää kommentoida tähän hölynpöly-keskusteluun.
        Mutta nimeni ja koirani tunnetaan ympäri maailmaa. Teot puhuvat puolestaan, eikä tarvitse itseäni turhaan kehuskella. Että silleen.

        sinulla on varmaan omat kotisivut, olisin kiinnostunut rodusta joten voisitko laittaa nettiosoitteen tänne, kiitos :)


      • peke-kasvattaja
        ..................... kirjoitti:

        sinulla on varmaan omat kotisivut, olisin kiinnostunut rodusta joten voisitko laittaa nettiosoitteen tänne, kiitos :)

        Toki minulla on omat kotisivut, mutta en taatusti laita niitä yleiseen foorumiin. Jos olet kiinnostunut rodusta, mene Suomen Pekingesikerhon sivuille:
        http://www.kolumbus.fi/pekingese
        Linkeistä löydät kasvattajalistan.
        En ole pahantahtoinen kerskuilija, mutta ylpeyteni on minullakin, kuten ko. rotuun kuuluu. Valitettava tosiseikka on, että synnytykset ovat useimmiten keisarinleikkauksia. Ja HUOM ! puhun näin siitä huolimatta, että narttuni kuoli äskettäin leikkauksessa, mutta se oli eläinlääkärin moka.


      • apua
        peke-kasvattaja kirjoitti:

        Toki minulla on omat kotisivut, mutta en taatusti laita niitä yleiseen foorumiin. Jos olet kiinnostunut rodusta, mene Suomen Pekingesikerhon sivuille:
        http://www.kolumbus.fi/pekingese
        Linkeistä löydät kasvattajalistan.
        En ole pahantahtoinen kerskuilija, mutta ylpeyteni on minullakin, kuten ko. rotuun kuuluu. Valitettava tosiseikka on, että synnytykset ovat useimmiten keisarinleikkauksia. Ja HUOM ! puhun näin siitä huolimatta, että narttuni kuoli äskettäin leikkauksessa, mutta se oli eläinlääkärin moka.

        Ole ihan rauhassa vaan maailmaankuulu, siltikkään minusta nartut, jotka eivät pysty synnyttämään normaalisti eivät ole jalostuskoiriksi sopivia. Ja vastaavasti - pennut jotka eivät voi normaalisti syntyä edustavat elinvoimansa menettänyttä rotua.

        Kannattaisikohan pyrkiä terveempiin rakenteisiin vaikka sitten ei maailmankuulu olisikaan? Voisi olla koirille yksilöinä ja rodulle parempi suunta.


      • yhdellä pekekasvattajalla ;...
        peke-kasvattaja kirjoitti:

        Toki minulla on omat kotisivut, mutta en taatusti laita niitä yleiseen foorumiin. Jos olet kiinnostunut rodusta, mene Suomen Pekingesikerhon sivuille:
        http://www.kolumbus.fi/pekingese
        Linkeistä löydät kasvattajalistan.
        En ole pahantahtoinen kerskuilija, mutta ylpeyteni on minullakin, kuten ko. rotuun kuuluu. Valitettava tosiseikka on, että synnytykset ovat useimmiten keisarinleikkauksia. Ja HUOM ! puhun näin siitä huolimatta, että narttuni kuoli äskettäin leikkauksessa, mutta se oli eläinlääkärin moka.

        http://www.geocities.com/kennelchilliwacks/pentujapuppies.html

        Yksi toinen peke-kasvattaja, joka oikeasti kasvattaa huippukoiria, kertoo kotisivuillaan joutuneensa turvautumaan n. 25% synnytyksistä keisarileikkaukseen. Eli automaattisesti EI leikata.


    • Kisu 80

      Kiivasta keskustelua! Jokainen valitsee itse miten haluaa koiransa synnyttävän. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa. Leikkaus on aina riski, mutta muistan kun meidän koirat ovat synnyttäneet normaalisti, niin pentuja on kuollut ja emot ovat kärsineet. Chihu ei ole rotuna minulle tuttu, mutta kannattaisikohan sinun keskustella asiasta eläinlääkärisi kanssa. Jos päädyt siihen tulokseen, että koirasi synnyttää normaalisti, voithan aina pyytää eläinlääkärin apuun synnytystilanteeseen tai koirasi voi jopa synnyttää klinikalla. Jos päädyt leikkaukseen, niin valitse eläinlääkäri, jossa vahditaan koneellisesti nukutusta. Tuntuu, että mitä pienempi koira, sitä riskimpi nukutus.
      Valitse eläinlääkäri johon luotat ja keskustelkaa asiasta.

    • chihutar

      synnytys on aina parempi vaihtoehto kuin leikkaus. Itse kasvattanut 5 pentuetta joista kaikki syntyneet normaalisti. Pienin synnyttäjä painoi 1.8 - 1.9 kg. Ja synnytti 4 hyvänkokoista pentua.
      Mutta tietty jos tulee ongelmia, liian suuri pentu, väärässä asennossa, kuollut, polttoheikkous tms. niin leikkaus tarpeen.

    • Chizupazua

      Kannattaa ottaa yhteyttä tuon chihusi kasvattajaan ja kysellä häneltä lisää. Vaihtoehtoisesti voit myös ottaa yhteyttä muihin kasvattajiin/harrastajiin ja kysellä heiltä neuvoja. Voin sanoa, että suurin osa chihuahua- pentueista syntyy ihan luonnollisesti, mutta toki välillä joudutaan turvautumaan sektioon. Siihen on siis varauduttava etukäteen, että jos jokin meneekin pieleen, tiedetään miten toimia. Voi käydä niinkin, ettei sektiota tarvitse tehdä, mutta eläinlääkärin apua tarvitaan kuitenkin.

      Kotisivuillamme voi vierailla ja siellä on pitkä lista chihuahuakenneleistä, joista voit neuvoja kysellä: http://www.geocities.com/sophia_zolas/Nemos_page.html

    • pikkukääpiöni

      synnytti varhain tänä aamuna neljä pentua ja kaks ilman mun valvontaa kun nukuin :( mutta kaikki meni hyvin, vaikka oli ensisynnyttäjä ja tuolla tarmokkaasti hoivaa niitä :)

      • Nasulii

        Kiitos vastauksista ja onnea sinne pikkupikkukääpiöille!! (tuliko monta?)
        Kiva kuulla että pikkukoirilla synnytys onnistuu luonnollisestikkin ilman mitään vaikeuksia!!!


      • Nasulii

        Niin tossahan se lukee että neljä tuli!!!
        Varmasti söpöjä ovat...


      • vielä sitten
        Nasulii kirjoitti:

        Kiitos vastauksista ja onnea sinne pikkupikkukääpiöille!! (tuliko monta?)
        Kiva kuulla että pikkukoirilla synnytys onnistuu luonnollisestikkin ilman mitään vaikeuksia!!!

        viideskin, kaikki poikia :) Olin ihan varautunut että lääkäriä tarvitaan mut mitä vielä! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      287
      6701
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2092
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1541
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1351
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1107
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1053
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      307
      928
    8. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      767
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      763
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      44
      745
    Aihe