Majorica (tai joku ruotsin koirasanaston taitaja)

Eli tarttisin tietoa,mitä tarkoittaa kun puhutaan koiran silmätarkastuksen yhteydessä UA.

Onko se sama kuin täysin terve ? Ajattelin oisko siis eka sana utan=ilman.

Kyynärnivelissä kun käytetään UA=terve.

9

415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...ilman merkintää / huomautusta. Olisiko sama kuin OK?

      :) Jos on jollakin parempaa tietoa niin toivottavasti kertoo...

    • Ursan kanssa että : ilman huomauttamista/ siis normaalia.

    • mikä on "jalostustarkistus"? kuka sen siis tekee jne.


      • on,,,
        majorica kirjoitti:

        tätä en tullut ajatelleeksi vaikka olenhan jo tämän tiennyt.

        mutta onko näitä jalostustarkastuksia myös muille roduille? esim. seurakoirille?

        myös muille roduille.
        Myös seurakoirille;
        mm. ceskyterriereille järjestettiin ensimmäinen jalostustarkastus jo pari vuotta sitten.


      • on,,, kirjoitti:

        myös muille roduille.
        Myös seurakoirille;
        mm. ceskyterriereille järjestettiin ensimmäinen jalostustarkastus jo pari vuotta sitten.

        löysin tosipaljon mielenkiintoisia linkkejä tästä. koskien Chihuja tietysti. paljon sellaista jota en ollut lukenutkaan ;-))))


      • Jalostustarkastus on lähinnä jalostukseen tarkoitetuille koirille,mutta useinpiin pääsee ihan muutkin (mikä on hyvä,koska silloin saa näyttöä myös jälkeläisistä).

        Sen järjestää rotuyhdistys.Siinä on valmis kaavake,jossa käydään koira läpi joka osalta.
        Eri yhdistyksillä kaavake ja jalostustarkastus on hiukan erilainen mm.esim.tietyillä palveluskoiraroduilla on mukana muutakin,kun pelkkä lähinnä ulkonön arviointi.

        Testin tekijöilläkin on hieman eri vaatimuksia,riippuen roduista.Seurakoiraroduilla usein sen tekee joku yhdistyksen kutsuma rodun näyttelyarvostelun omaava tuomari.Voi olla myös kasvattajatuomari ulkomailta.
        Eräillä pk-roduilla on vielä jotain lisävaatimuksia.

        Jalostustarkastuksia järjestetetään myös siis kaikenlaisille roduille.Myös seurakoirille.
        Niistä kannattaa kysyä omasta rotuyhdistyksestä,järjestetäänkö niitä omalle rodulle.

        Itse olen sitä mieltä,että saisi olla kaikille roduille tarjolla.
        Se on paljon monipuolisempi kuin pelkkä näyttelyarvostelu,ja lähtökohta olisi hyvä olla se,että saisi tulla kaikki.Eli toimisi myös samalla jälkeläisarvosteluna,ja myöskin rotujärjestö saisi sitä kautta tärkeää tietoa.Myöskin ne,ketä ei näyttelyyn vaivaudu,niin tämä olisi hyvä vaihtoehto.

        Tuossa nyt jotain,mitä mieleen tuli.


    • Tuota samaa ajattelinkin,mutta piti tarkistaa,kun on tärkeestä asiasta kyse.

      Minulla on nyt jotain ihme häikkää tässä masiinassa,enkä pääse kaikille sivustoille,joten kiitos,että tuli asia selväksi :O)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe