Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. Komppaan pitkälti.Taitaa allergiat olla pitkälti elintasomaitten juttuja enemmänkin.
    Geneettinen puoli kuitenkin on hyvin vahva,mistä sitten johtuukin,että sitä on,missä onkin.
    Myöskin kuinka paljon vaikuttaa se,että pienen elämään heti tunketaan roppakaupalla myrkkyjä.Useat madotukset ja rokotukset.Kun on vielä immuniteetti muutenkin kesken kehityksen.
    Samaa mieltä olen myöskin,että ei liian steriiliä "elämää" koiralle.So ´what,jos vähän kaivellaan vaikka pihaa ja maata maistellaan.Tai piillotellaan luita ja annetaan vähän muhia ym.Ruuassakin samaa mieltä kanssasi.Tosin mikään tuskin estää tulemasta,jos perimässä se vahvasti on ja jostain syystä "pääsee" aktivoitumaan.

    Se sitten tarvitseeko koira viljaa,niin jaa-a.Siitä varmaan omat mielipiteensä kullakin.Ja mitä sitten,jos ei viljoja lainkaan...
    Toisaalta,jos puhutaan vilja-allergiasta,siis noin,niin silloin tarkoitetaan mitä?Koira on kaikille viljoille allerginen?Ns.kotimaisille vai mitä?
    Jos noin, on,niin koira on moniallerginen ja aika todennäköisesti myös jollekkin/joillekkin proteiineille allerginen myös.
    Ja moniallerginen ei ole jalostuskoira.Se sitten,jos koira on vaan esim.yhdelle jollekkin ainesosalle allerginen/yliherkkä,niin ehkä välttämättä sitä ei kannata torpeeroida pois jalostuksesta,jos muuten on hyvä.Mutta silloin kannattaa kuitenkin miettiä ja tutkia tarkkaan,ettei ole tyypillistä kummallakaan puolen linjoja,eikä tietenkään vastapuolella millään lailla.Mutta tarkkaa selvyyttä ja mietintää.

    "Ennen ei ollut nappuloita".Siis jos mennään pitkälle.Pitää paikkansa.Ja kyllä se ihmisten ruoka,jota silloin annettiin,voi sanoa steriiliksi.Mutta koirat sai vaihtelua heti pennusta,joka taas on hyväksi vahvan suoliston kehittymiseen ja vastustuskykyyn sitä kautta.Eikä ruuassa ollut lisäaineita ja tiäs mitä on teollisissa pöperöissä.
  2. Jokainen tyylillään...

    Mutta ihan mielelläni kuulisin koirasta,joka on ruokittu ihan pennusta pilvenreunalle pelkällä kotiruualla,siis ihan perinteisellä,ei mitenkään barftyylisellä luineen ja munankuorineen(tai sekabarffilla),ilman yhtään lisäkalkkia...

    Perinteiseen kotiruokaan tai ennenmuinoin ei luut ruokana todellakaan kuulunut.Niinkauan,kunnes barffi lanseerasi itsensä,on kasvattajat jo ostajilleen varoittaneet iänikuisuuden,ettei luita saa antaa,josta jotain irtoaa...Minullakin on tallessa jonkun edesmenneen koiran kasvattajalle antamia ohjeita,jossa tuosta muistutetaan.Ja tuota mieltä on moni vieläkin,lekurikin lekurikin.Ei myöskään mitään kananmunankuoria annettu,keitettyjä munia muuten saivat.Barffin myötä tuokin on tullut tapetilla.Merilevääkään ei edes tiedetty ennenvanhaan.Itse olen tuohon törmännyt jostain 90-luvun puolivälissä ja sitä on meillä siitä asti annettu...Barffin tullessa sekin on tullut tapetille ja jälkijunassa sitten monet sen löytäneet...Ja ihan hyvä juttu,koska on erinomainen lisäravinne omalta osaltaan.
    Eli kalkki tosiaan tuli purkista jo ennenvanhaan pelkässä kotiruokinnasta.
    Mutta voihan sitä kysyä vaikka lekureilta,mitä mieltä ovat,ettei lisäkalkkia anneta,kotiruuassa.JA siis puhun yhä kotiruuasta,EN barffista tai sen tapaisesta sekaruokinnasta.

    Mistä päättelet,että annan kalaa kolmasti viikossa?Kaksi kertaa on tapana.Mutta mikä estää antamasta vaikka kolme kertaa,varsinkin aikuiselle.Kasvavalle jos antaa,niin kannattaa huomioida D_vitamiinipitoisuus sitten kokonaisuudessa myös tuon osalta.Itse pitäytyisin tuohon kahteen.
    Miksi kalaa pitäisi siis antaa vain kerran viikossa?
    Toki kalojen yhteydessä puhutaan ympäristömyrkyistä,ja se onkin huomioitavaa,mistä ja mitä, jos enemmän antaa.
    Eskimot antaa koirilleen hyvinkin paljon kalaa,kuuluu heidän omaankin ravintoonsa.

    Joo,ja minäkin olen saanut neuvoja aikoinaan paljonkin vanhoilta koira-ihmisiltä ja vieläkin tulee heidän kanssa juteltua :)Ja jonkin verran on kurssejakin tullut käytyä,siitä asti,kun niitä on ollut,koiriin liittyen.Ihmispuolen sitten enemmänkin...
    Itse olen myös jokusen koiran kasvattanut vauvasta vaariin :) pelkällä kotiruualla,sekä omat kasvatit.

    En myöskään tarvi netistä haettuja tietoja,vaikka ihan hyviä onkin...
    Ihan käytäntö on osoittanut millä mennään :)
    Mutta ihan hyvä on,että saa netistäkin tietoa ravintoarvoista...
    Mutta jokainen tyylillään :)

    En tiedä mitään yöllisistä vierailijoistasi,mutta jos tarkoitat,että täällä joku kirjoittelee öisin,niin tuskin se kiellettyä on.Eiköhän se tärkeintä ole mitä kirjoittaa kukin,kuin milloin ;D
  3. "Karu totuus on..."Hyvin sanottu.Ja tuo kertoo todellakin siitä,että vaikka rahaakin vähän olisi,niin oltaisiin fiksuja rahankäytössä ja maltillisia siinä koiran ostossakin.Ihan liikaa ostetaan,kun vaan ykskaks halutaan jotain ja jos vielä halvalla saa.Itseasiassa juuri luin artikkelin jostain,kuinka paljon mm.pieneläimiä ostetaan hetken mielijohteesta ja sitten pisteään pois,kun jotain tulee,kun ei olekkaan suunniteltu tarkkaan,onko varaa.Tai sitten vaan kiinnostus loppuu.
    Ei se,että on vähätuloinen,todelakaan estä koiraa omistamasta.Mutta vähävaraisen pitää kyllä huolellisemmin miettiä ja laskeskella,onko rahkeet todellakin pitää myös koiraa.Aina kannattaa miettiä pahemmilla kauhuskenaarioilla,mitä jos tuleekin jotain,pystynkö myös silloin satsaamaan koiraan.Vähä liikaa nykyaikana mennään sillä meinikillä,ettei edes haluta ajatella riittävästi ja tuurillakin vaan seilataan.