Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. Vapepa käyttää pelastuskoiria.Ja pelastuskoirissa on ollut myös ns.taistelukoirarotuisia taustoiltaan olevia rotuja.Tietääkseni noista ei ole ollut mitään ongelmaa,sen enempää kuin muistakaan.Pelastuskoiraksi koulutettu koira ei käsitä väärin,rodusta riippumatta.Pelastuskoiraksi ei sellainen koira edes pääse.
    Koirat ei myöskään tunge kuonoaan kenenkään naamaan.Koirat opetetaan olemaan koskematta löydettävään.Se on jo ihan perusjuttuja tuossa lajissa.

    "Yleisesti tiedossa..."Mitä rotuja?Tai mitä tarkoitetaan lajilla?
  2. Voi vaikuttaa.Luustovikaiset on hyvä esimerkki.Käy ilmat päälle jokusellakin.

    Tuohon hylsyyn lisäystä.Hylsyn voi saada myös ihan ulkonäöllisestä syystä.Eli jos on joku hylkääväksi mainittu virhe rotumääritelmässä.Tosin käytännössä tämä riippuu paljon tuomarista.Onhan niitäkin,jotka antaa silti jonkun muun kun hylsyn,vaikka pitäisi se antaa.Purenta hyvä esimerkki.

    Seuraamisesta sen verran,että kovin tokoon/tottikseen orjentoituneet koirat voi ottaa myös "liikaa" kontaktia liikkeessä.Itse olen aina opettanutkin sen takia eri sanalla tottelevaisuusseuraamisen,kuin näytelmäsellaisen.Siihen tietty eri vermeet,niin eroa tulee itsestään helpommin.

    Joo,mätsärit on vähän lähtenyt lapasesta,jos vertaa johonkin entisaikaan.Liian tosissaan otetaan paljonkin.
    Toinen on myös se,että halutaan,että pitäisi olla kovatkin palkinnot.No sitten saatu ongelmaksi monesti se,että osallistumismaksuja täytyy nostaa,kun ei kaikki yhdistykset enää saa,ainakaan kaikkea,lahjoituksena.Ja taas arvostellaan...Kaikki järjestävät ei ole rikkaita seuroja,ja jotkut pienet aikoinaan ainakin rahoitti sillä osaltaan toimintaansa.

    Itse kun olen ollut leikkimässä tuomaria,niin lähtökohta on ihan mätsärien alkuperäistarkoitus minulle.Eli rento harjoittelupaikka.
    Eli arvostelussa se on isompia tekijöitä,miten kimpassa esittäjä ja koira hoitaa homman :)
    Vaikka nyt jotain rodullisesti virheitä huomaisikin,niin noissa skaboissa se ei minusta ole pääsia,ihan siksikin,että ei kaikista roduista voi/tarvikkaan tietää,ja toiseksi mätsärit on alunperin tarkoitettukkin myös sekiksille ja näytelmiin kelpaamattomille.Toki rakenne virheet,siis pahat on oma lukunsa,ja sitten,kun laittaa järjestykseen yhtä hyviä pareja,niin voi jo katsoa enemmän pikkunyanssitkin.
  3. Tuo koirien syömispolitiikka ei ole aina ihan simppeliä...
    On koiria,jotka syö tasan sen,minkä tarvii.On nirsoja,tosin oma mielipiteeni on(ja ihan kokemuksesta ruokinnan muuttamisesta muiden koirien kanssakin),että terve koira ei nirsoile,JOS se saa maittavaa ruokaa.Noh,maittavaksi en sanoisi nappuloita.
    Eri juttu on sitten sairaudet,mutta ne toki pitäisikin tsekkauttaa.
    Jos koira syö vaan sen paremman,ei teollista,niin voi kertoa ihan siitä,että yksinkertaisesti huonompi ei kiinnosta/maita.
    Erikseen on sitten hotokoirat,jotka syö,vaikka pieniä kiviä :D Tosin jostain syystä niitä löytyy enemmän kotiruokakoirista mielestäni.Oisko syy se,että kun on pienestä saanut hyvää ja monipuolista safkaa,niin on ruokahalukin tullut niin hyväksi.
    Myöskin joskus jotkut koirat on niin "viisaita",että ne oppii huomaamaan,mitkä ruuat ei sovi niille(terveydellisesti).Esim.yhdellä ystävälleni,jolle tein ruokintaohjeet(siirrettiin pois teolliselta),tämä tuli selkeästi ilmi,kun pähkäilin koiran syömättömyyttä.Eli koiran vatsaa vaivasi,ja se oppi yhdistämään asiat ruuan kanssa.

    Tähn väliin,koiran rotu ja ikä kiinnostaisi
    Moni asia voi vaikuttaa painon nousuunkin.Ikä,aktiivisuus ym.Myös vuodenajatkin.Esim.talvella kylmyys aiheuttaa sen,että joku koira voi kuluttaa enemmän.Toisaalta talvella liikunta voi myöskin olla dynaamisempaa,vaikkakin hihnaillessakin,kun kumpikin narunpää yrittää pitää itsensä lämpimämpänä.
    Ruuan imeytyminen on myös suuri tekijä.
    Ruuan suhteet merkitsee myös paljon.
    Myös ruuan ainesosat merkitsee paljon.Eli mitä rasvasempaa on lihat.ym.Myöskin mielestäni viljoissa on eroja.Toiset on "tuhdimpaa",kuin toiset eli määrällisesti eivät suoraan vastaa toisiaan.Eli painoon,varsinkin pienemmillä,nuot kaikki asiat vaikuttaa selvemmin,kuin isoilla.Ja ihan kokemuksesta,kun omaan repertuaariin kuuluu sitten melko isoista ja raskaista,aika pienehköön tirppapuoleen :D
    Myöskin viljan määrä(miten vaikuttaa)ihan puhtassaa kotiruuassa ja teollisessa ei kannata mielestäni verrata suoraan.Koska teollisessa on niin monta tekijää,mitkä muuttaa asiaa kuitenkin.

    Niinkuin sanoin,itse en ole koskaan laskenut mitään.Tietyt suhteet kyllä on,joita sitten tarpeissa vähän viilaillaan.Eli erityistilanteissa,yksilökohtaisestikkin ym.

    ps."kuulostat asiantuntijalta" Tähän kohtaan sen verran,että mielelläni pitäydyn tässä nimenomaan kotiruualla ruokkimisessa,siinä mielessä,että se nyt on se ykkönen minulla ja suurin ihan kokemuspohjainen.
  4. Tuota,en ole ikinä laskenut mitään kaloreita,en edes omista safkoistani :D
    Itse asiassa en ole tähän päivään mennessä edes ymmärtänyt,miksi pitäisi...
    Koirat syöneet aina kotiruokaa(jokusia vuosikymmeniä ja jokunen koiraa),enkä ole kokenut sitäkään mitenkään hankalaksi.

    Hintapoliitiikasta sen verran,että joskus mooonta vuotta sitten uteliaisuudesta tein laskelmia.Eli vertasin kuivamuonaan.Ihan mustavalkoista ei ole/eikä ollut,eli riippuu ihan siihen mihin vertaa ja mitä vertaa.Myös paljon vaikuttaa mistä ostaa esim.ruuan ainekset.Myöskin erityistarpeisia koiria pitää verrata keskenään eli ne nostaa hintaa jossain tapauksissa kummissakin tavoissa(teollinen/koti).
    Hirssi ja tattari taitaapi olla kalliimmasta päästä viljoja.Mutta ei niitä tarvi antaakkaan välttämättä/koko ajan ym.,ELLEI ole kyse koirasta,jolle ne lähinnä ainostaan käyvät.
    Viljoja voi käyttää siis ihan monipuolisesti,ellei ole rajoituksia.Jos on,niin silloin ne täytyy toki huomioida.

    En tiedä,mitä tarkoitetaan pienikokoisella(kuka mitäkin),mutta itse harrastan myös pikkuisia,eikä ne todellakaan ole saaneet puolta pakettia jauhelihaa.Ei ole yhtään mitään tarvettakaan.Jos suhteuttaisi isoihin rahallisestikkin,niin kyllä minulla jo tuntuisi nuot suhteet kukkarossa aikamoisesti :D
    Eli ei maksa ruokkiminen mitenkään maltaita.

    "Löytyisikö joku..." Riippuu mitä tarkoittaa.Joo ja ei.Joo ehkä siksi,että oma suhtautuminen teolliseen nyt on mitä on,ylipäätään...

    "Koira onneksi..."Tuota,eipä taida kuitenkaan :D

    "Pitäisikö nyt ...." Skarpata.Jos koira lihoo,niin on kyse liian vahvasta ruuasta,kulutus on liian pientä(liian iso määrä)ym.vastaavaa.
    Pelkästä puurosta se ei siis johdu.
    Jokusen vuosikymmenen kokemuksella,puuropohjaisella ruualla,eikä ole ollut yhtään ylipainoista koiraa,ei edes tuhtia,eikä missään ikävaiheessa,ei edes ihan vanhana...
    Mutta yhä edelleen,ruokkii miten ruokkii,jos kulutus ei ole suhteessa saantimäärään,kyllä koirasta paksun saa.

    "Jos puuroseosta on 700..." Ei ole tarvis.Harvoin vaatii suhteessa noin ison määrän.

    "mutta sitten tyhmänä..." Noh,minä olen sitten aina ollut tyhmä :D Ja ihan tyytyväisenä pysymme sitten tyhminä.Koko porukka. Uskoisin,että nuot nelijalkaiset ruokittavat on ja ovat kaikki olleet,ihan samaa mieltä ;D

    ps.Koirat on olleet ilman teollista moooonet vuosikymmenet,ennen teollisen briiffaamista ja markkinoille tuloa.Eli tarkemmin ajatellen,mikähän se on ollut sitä hössötystä enemminkin...
  5. Telkusta tuli ohjelmaa,jossa oli pevikouluttaja myös.En kyllä nähnyt kovinkaan iloista koiraa siinä filmissä...
    Ja täytyy sanoa,että on noita muutama vastaavaa nähty livenäkin,pevin jäljiltä.
    En sano tokikaan,että kaikki,mutta en yhtään ihmettele "väärinkäsityksiäkään"...

    Riippuu mitä tarkoitetaan lyömisellä,mutta purkin heittäminen koiraan,on kyllä vastaavaa,jos ruvetaan tarkkaan ajattelemaan...
    Sama jos käytetään remmistä kiskaisua,niin kylläsiinä opetetaan ihan fyysisesti käskyä noudattamaan.Ei ihan pelkästään käskyllä opeteta :D

    Mitenkään nyt osoittamatta aloittajaa,mutta se,että on ollut useampia koiria,tai se,että on tokoa harrastanut(varsinkaan kilpatasolle),ei vielä tee välttämättä pätevää,valitettavasti.Se on eri juttu,kun tuleekin yhtäkkiä vaativa koira.Mainitut asiat ei välttämättä siihen pelkästään auta.

    Itse en myöskään näe mitään "dominanssijuttuja" tuossa.
    Viimekädessä vaikea tietty sanoa,mistä kiikastaa,kun ei tunne.Aloittajalle
    Kyllä suosittaisin jotain pätevää ihmistä tsekkaamaan.Valitettavasti ei pääse vielä oikeaan viralliseen luonnetestiin,sillä siinä olisi yksi tapa nähdä,onko hermoissa kenties feelua.Oikeassa kun on ihan koulutetut tuomarit arvioimassa luonnetta...
    Feelua hermoissakin voi aiheuttaa ylikierroksia.Ihan mielenkiinnosta olisi mielenkiintoista tietää,millaisia on vanhemmat ja sisarukset...

    Lyhyesti itse olen kunnolla opettamisen kannalla/jolloin voi myös vaatia(en siis kannata mitään huomioimattomuutta,tosin jossain se puree,mutta parhaiten ihan pennulla ja oikeassa kohtiin).
    Aktiviteetit balanssiin,riittävästi fyysistä,MUTTA ei liikaa,ja enemmän painotusta nupin käyttöön.
    Rauhoittumisen opettaminen on myös aina hyväksi koiralle.Vielä enemmän,jos on kierroksia keräävä tai hermoissa kenties prakaa.
  6. Samaa mieltä olen hyvin pitkälti...

    Itse en tosin en ymmärrä koirilla tienaamista,varsinkin jos niitä kasvatetaan,kuin tuotantoeläimiä,omissa tiloissaan.Aika dilemma,kun rotumääritelmissäkin´kun puhutaan vielä seurakoirasta,ja kuitenkin koiria pidetään jossain erillisissä kenneltiloissa...
    En pidä itsekkään siitä,että hintoja on hilattu liian ylös monessakin rodussa.Se vaan tuo epäeettisesti kasvattavia rodun perään,kun pelkkä dollarin kuva vilkkuu silmissä.
    Samoin karsii pois ihan hyviä ostajia.

    Toisaalta tuo,että kasvattajat ruokkii,on kaksipiippuinen,jos puhutaan ostajista.Koska minusta koiran osto on aina moraalinen juttu.Ja se taas,että tekee moraalisesti väärin,on kuitenkin viimetipassa ihan itsestä kiinni.Ihan kuin muissakin asioissa,viimekädessä itse on vastuussa mitä tekee,muille ei voi sitä sälyyttää.
    Toisaalta ei se rahan säästäminenkään johonkin tavoitteeseen huono juttu olisi nykypäivänäkin,johonkin tavoitteeseen.
    Pääasia kuitenkin on,että ostajat tarkkaan katsoisivat mistä ostaa.Se auttaa jo paljon ainakin petutehtailuun,kuin myös siihen,miten eettisesti kukin kasvattaa ja koiriaan pitää.
    Sen toimintaa kannatat,mistä tavaran ostaa...

    Alla olevalle.
    Ei koiria mihinkään näytelmiä varten tehdä.Jos joku niin tekee,niin kyllä on hieman vinoutunut käsitys...
    Näytelmät on yksi tapa mittauttaa jalostusta,ei paljon muutakaan ole.Ei kaiklla roduilla ole jalostustarkastustakaan.
    Jos ei yhtään ulkonäköä mitattaisi,niin homma menisi vielä villimmäksi ja välinpitämättömäksi osaltaan.Sen lisäksi rotumääruitelmät olisi pian entisiä,eikä olisi enää ulkonäöllisesti rotujakaan.
  7. Hyvin samoilla linjoilla kanssasi.

    Aloittajan otsikkoon vastaisin,että en ole ja olen :D
    En ole,koska silloin kun olen aloittanut,niin ei ollut mitään koirakirjoja.Nekin harvat mitä oli,niin tuskinpa suosittuja oli.
    Kantapään kautta opeteltiin asioita,kentiltä saatiin oppia vanhoilta konkareilta,ja jos todella kiinnostunut alusta asti,kuten minäkin,niin aina kun saatiin hyppysiin vanhoja kokeneita koira-ihmisiä,niin niiltä imettiin kaikki mahdollinen tiedonjyvä.Noista sitten keitettiin oma soppa,kuka minkälaisen sitten tekikin ja mitä tulokseksi saikin.
    Itse olen omissa liemissäni pitkälti pysynyt,mutta kuitenkin aina sen verran radikaali ja ennakkoluuloton,että on jotain matkanvarrella vielä omaakin kyseenalaistettu,että sitäkin tullut välillä vähän viilattuakin :D

    Mutta luettuakin on tullut.Koska kaikki mikä liittyy minun muutamaan intohimoiseen harrastukseeni,niin niitten "alojen" teoriapuolta tulee seurattua myöskin.Ei taida montakaan opusta löytyä,mikä olisi jäänyt lukematta.Kiitos hyvän kirjastojärjestelmän.Ja lukeminen on aina kiinnostanut,ylipäätään.
    Aina tosiaan voi jotain pientäkin tarttuamukaan,vaikka kuinka paljon kokemusta olisi,ja hyvät omat sopat.Ja jollei muuten,niin ihan omaksi huviksi lueskella.
    Toki kannattaa muistaa,että niin monta kirjaa,kuin kirjoittajaa,ja kaikki on kirjoittajansa näköisiä.
    Joten siksikin ei kannata aivoja narikkaan jättää,vaan aina miettiä,pohtia ja kysenalaistaakkin silloin tällöinkin ;)

    Ja kuten joobax sanoi,virheitä tulee.Mutta tärkeintä on se,että osaa myöskin myöntää virheensä ja katsoa sinne peiliin.Pitää pystyä arvioimaan omat tekemiset ja tulokset ilman vaaleanpunaisia silmälaseja.Ja enenkaikkea,kohdella sitä koiraa aina reilusti ja niin hyvin,että voisi ajatella,että olisipa mukava seuraavassa elämässä olla tuon kaverin karvoissa :D
  8. En kyllä hevin usko,että itse liha voi aiheuttaa anemiaa.
    Mutta asia on toinen,jos vaikka sitä on ollut ns.liikaa,ja ruoka on ollut liian yksipuolista.
    Jos vielä on huonosti hoidettu lisäravinnepuoli,niin pieleen voi mennä.
    Lekuri tietty kehoitti teolliseen,koska niinhän ne yleensäkin.Ison tilinhän suurin osahan tekee jo pelkästään safkojen myynnistä...Toisaalta tietty sekin,että lekurien tietämys monesti ruokinnasta pyörii ylipäätään vain teollisesta saadun ympärillä...

    En osaa sanoa,miten barffissa ylipäätään.Itse olen perehtynyt lähinnä kotiruokaan.Yhtään anemia tapausta,saati suoliston menoa sekaisin en tiedä sen kanssa,ainakaan niissä tapauksissa,joille olen ruokintaohjeet tehnyt.Eri asia on tietenkin se,jos joudutaan kokeilemaan eliminaatiodietillä,mikä sopii esim.herkkävatsaiselle tai allergiselle.Silloin toki voi oireiluita tulla.Mutta anemiasta en tiedä siinäkään.

    "ja miten omistajan..." Ylipäätään,minun ohjeeni...Mieti miten haluat ruokkia.Hae tietoa alustavasti vaikka netistä ym.Kun olet päättänyt,niin ota yhteyttä ihmiseen,jolla on vankka kokemus,usean vuoden ja usean koiran,ja koko koiran eliniän mieluiten,siitä tavasta ruokkia.Siis nimenomaan näyttöä.
    Toki jos haluaa koko homman ominpäin tehdä,niin se on jokaisen oma asia tietenkin.
    MUTTA,jos on kyseessä erityistapaukset,esim.luustoltaanhaastelliset rodut,niin suosittaisin ehdottomasti,varsinkin jos kasvavasta kyse,niin hakemaan kunnon neuvot joltain,jolla varmasti kokemusta nimenomaan niiden ruokinnasta.Ja myöskin näyttöä siitä,ei pelkästään hienoa teorian selittämisen taitoa prosenteista ym. ...
    Sama koskee muitakin erityisjuttuja.Luustojutut vaan on pahimmasta päästä,koska tuhoja ei välttämättä heti miten näy.