Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. Tuohan on ihan eri asia,jos koirat on vaarana...
    Jos pihasta tulevat,niin siitä kannattaa ilmoa viranomaisille...

    Ei minulla koirat mitään "paineita" ota,jos muutan suuntaa,väistän jotain kauemmaksi ym.Kun ne on tottuneet,ja luotto pelaa,että tekee mami mitä tahansa no problem...
    Talvella silloin tällöinkin olen tehnyt täyskäännöksen,kun lumen ahtaudessa näen,että joku epämääräisesti käsissä oleva,epämääräisesti käyttäytyvä iso koira on tulossa vastaan...

    Mutta kuten sanoin,eri asia on se,miten toimii,jos on mahdollisuus vaikuttaa.

    ps.Ihan naurettavaa puhua..." Riippuu mistä puhutaan.Itse asiassa on todettu,että koira reviirittää jopa vakituiset lenkkipolkunsa.
    Ei tie kuulukkaan kenenkään pihaan,mutta koira ei millilleen mitään hahmotakkaan.Vaikka aita olisi välissä.ELLEI sitä ole opetettu tiettyyn käyttäytymismalliin siellä pihalla.Esim.ettei siellä saa meluta.

    "Pihalle tulija..." Nyt mennään jo hieman eri poluille.Ensinnä on kaksi eri asia,miten koira toimii,kun menee ohikulkijoita tai joku tulee pihalle.On myös kaksi aivan eri asiaa,mitä koiraa toimii,kun asiaan liitetään vielä lajitoveri.
    Näissä tulee myöskin näkyviin jo rotuominaisuudet.Kuin myös paketissa on kasvatus/koulutus ym. jutskat.

    "Kunnolla koulutettu vartiokoira" Mitä tuolla tarkoitetaan?Riippuu mihin ja miten ja miksikin on koulutettu.

    "Se saako omansa hiljaiseksi..." No niinhän se onkin.Ei minustakaan pitäisi joutua muitten takia tekemään mitään erikoisjärjestelyjä.
    Mutta ei tarvi myöskään muita tahallaan härnätä,JOS sen voi välttää.Eihän se koiran vika ole,jos omistajissa mättää.Oli sitten kyse niistä omistajista aidan kummillakin puolin...

    "Vartiovietti koiralla..."Vietti on vietti.Se miten koira sitten ilmentää,riippuu omistajasta(koulutuksesta),kuin myös osaltaan rodusta.Ja pätee sitten ihan jokapaikassa...
    Hyvä esim.on tuolla Charman kirjoittamassa viestissä.Rodut on erilaisia,vahtiminen on erilaista jo rotuominaisuuksissa.
  2. "Liha siis valmis..." Nyt ei ymmärrä vieläkään :D Millä lailla valmis?Jos pelkkää lihaa,niin puuttuu vitamiinejä.Ja jos sitä syöttää pelkästään,on melkoisen proteiinivoittoista.Jos siinä on luuta mukana,niin muuttaa kyllä proteiininmäärää jonkunverran,miten paljon luuta,riippuen siitä.

    "Mitä vikaa tässä on?" En minä tuotakaan ymmärtänyt.Onko vikaa nyt ymmärryksessä vai missä :D Siis tuon linkin takana oli paljon,joten en nyt honannut mistä kyse.
    Mutta jos tarkoitat itse barffia,niin jos mainitulla tavalla syötät (ei luita koko ajan myös ruokana,ei viherrpiperryksiä),niin barffiahan se ei ole.Se sitten mitä mieltä olen barffista,onkin oma juttunsa.

    Kermaviilistä ja piimästä ei ihmeemmin hyötyä ole,jos ei nyt haitaksikaan.Paitsi haitaksi silloin,jos ei riittävästi koira kuluta,koska kermaviilihän on aika tuhtia.
    Silloin on kyllä enemmän hyötyä,jos antaa noita tuotteina,jossa on lisätty maitohappiksia ;)

    Juu,on porukka ihan ok ollut.En muuten olisi hommia viitsinyt tehdä yli parikymmentä vuotta.Tosin eihän tuossa varsinaisesti "porukoitten "kanssa tarvi pahemmin olla,ellei halua esim.yhdistystoiminnan merkeissä.
    Enemmän sitä on tekemisissä kuitenkin noitten koulutettavien kanssa,kongreettisesti.

    "Mitä vikaa..." Tuskin mitään.Varsinkaan sopivasti annettuna...
    Itse olen käyttänyt aptuksen tuotteita myöskin.Teräsrekkuun en ole tutustunut.

    ps.Käytätkö itse jotain palautusjuttuja noilla patikontiretkillä tai yleensä pitkillä reissuilla?
  3. Noh,minä en näe tuota minään treeninä,vaan koiran ärsyttämisenä ja stressaamisena.Omistaja lähinnä koiraa treenaa...
    Minä taas treenaan koiriani ihan muualla.Eli ei tarvi toisia ärsytellä.Eikä edes ole tarvetta stressata turhaa omia,tai toisten koiria.
    En siis näe ulkopuolella pyörimisessä/ärsyttämisessä mitään hyvää.

    "Jos niitä..." Siis tarkoitatko,että opetuksen voi tehdä tuloksella pelkästään sillä,että koiran käytökseen ei puututa,ja ulkopuolella vaan trampataan koiran kanssa?Ymmärsinkö nyt oikein?Jos näin,niin onko kokemusta näin opettamisesta?Ja vielä vahtiviettisen rodun kanssa?Kiinnostaa,kosska itse en tiedä yhtään näin opetettua.
    Mutta jos oikeasti tuloksista puhutaan,niin itse olen kouluttanut useampia omiani,ettei aidalla/pihalla metelöidä.Mutta en noin.
    Myös jos ihan kunnon vahtiviettisestä puhutaan,niin ei siihen muitten komentelut auta,kuin omistajan(lähinnä tämä allaoleva viestiin).

    "En minäkään..." Täällä joku mainitsi,että pakko mennä ohi.En minäkään tarkoita,että tarvitsisi muuttaa lenkkejään.Mutta kohteliaasti voi paikat ohittaa,JOS tietää siellä koiran olevan.Eli väistää esim.toisella puolelle tietä.Se ei ole kovinkaan vaativaa...
    Toki myös,jos oma koira provosoi/reagoi negatiivisesti,niin siihen on hyvä puuttua.

    Hallinta ongelmaa voi hoitaa ihan muullakin tavoin,kun ärsyttämällä vieraita koiria,surffaamalla edestakaisin niiden aidan edestä...Itse en ainakaan ole tarvinnut tähän vielä yhtään ainotakaan aidan takana olevaa koiraa "opettamaan" omille koirilleni hyvää käytöstä...

    "Minun tavoitteeni..." Tuossa ihan samoin.Mutta omissa toimissani pyrin myös huomioimaan muut,kun suinkin mahdollista.Niin ihmiset,kuin muut eläimet :)
  4. Ihan näin aidan kummaltakin puolen kommenttia...

    Minä kunnioitan koiria.Sen pikkiin menee myös se,että jos tiedän jossain talossa koiran vahtivan aitojaan,niin en taatusti ohjaa koiriani liki...
    Kunnioitan aidan takana olevan koiraa,enkä halua osaltani nostavan sen stressitasoa.
    Kunnioitan myös omiani koiriani,enkä siksi ohjaa tahallani ilman syytä epämieluisaan tilanteeseen.Eli väistän toiselle puolelle/sivumpaa kuljen.Vaikka omani eivät noihin reagoikaan,niin en silti niitä ohjaa,vielä vahemmän harjoitan tuollaiseen...

    Sitten aidan toiselta puolen.En pidä,että omat meluaa pihalla.Eikä ole melunneet.Turhaa stressiä.
    Tosin viimevuosina ole vähän lepsuillut eli saa käydä kerran möräsemässä,jos katsovat tarpeen...
    Syynä se,että kun koirat on lisääntyneet,niin on myös vatipäät omistajat.Annetaan koirien ruikkia aitoja ja porttia vasten,paskoa samoin.Sekä kaikenhuipuksi jäädään aidan taakse töllöttämään koiran kanssa,jos on vain pentu tai pieni pihalla näkyvissä."parhaimmassa" tapauksessä annetaan jopa oman koiran räkyttää siinä aidalla,että pentu aidan takana varmasti oppisi samaa.Kouluta siinä sitten omaasi siellä pihalla olemaan hiljaa...
    Portin alustakin piti korottaa.Ei siksi,että omat karkailisivat pihalta,vaan muitten vuoksi. Eräskin antoi sieltä koiransa tunkea tervehtimään pikkukoiraamme.Luojan lykky,että olin itse myös pihalla,eikä koirat keskenään... Pikkukoira kun ei ainut pihalla ollut nelijalkainen ollut...

    "ei ne pihavahditkaan..."Kyllä ne vaan tarvittaessa/halutessaan jaksaa,jos vahtiviettiä oikeasti on,eikä epävarmuutta melua.
    Eikä siitä,että niitä stressataan,opi yhtään mitään.
  5. Kyllä saa hyvämahaisen vatsankin sekaisin,mutta normaalilla ruualla tai sen vaihdolla,tai antamalla ykskaks jotain poikkeavaa ei saa.
    Se on sitten eri asia,jos annetaan jotain yleisesti koiraeläimelle täysin sopimatonta(terveysriski) tai jonkun selkeä yliannostus.Tosin jälkimmäinenkin on käsitteellinen,koska vahvavatsainen kestää siinäkin huomattavasti enemmän kuin huonompi.
    Kiivistä sen verran,että kiivi on myös ylipäätään "voimakas" hedelmä.Joillekkin se saattaa aiheuttaa helposti jopa allergisia oireita.