mitä mieltä ... haukkuva pihakoira "harjoitusavustajana"?

paha ihminen

Taisin olla taas ihan kauhea ihminen. Vai mitä mieltä ootte, onko pahakin "synti"?

Mulla on niin menny hermo noihin pihoissa aitojen takana todella agressiivisestikin haukkuviin ja käyttäytyviin koiriin. Ei siinä muuten mitään, mutta kun ne "hyökkää" aina jostain kulman takaa räyhäämään suoraan siihen oman koiran kylkeen. Vaikka ovatki aidan takana, niin kyllä siinä lähes koira kun koira reagoi ja kun se tapahtuu riittävän monta kertaa saman pihan kohdalla, niin koira oikeen odottaa jotaki kauheeta tapahtuvaksi aina ohi mentäessä.

En siis todellakaan jaksa enää vaihtaa toiselle puolen tai kiertää jostain kauempaa. Ei se j.lauta ole mun ongelmani, jos toiset ei saa koiraansa pitämään turpaansa kiinni. Oon siis alkanu ottaan noi ihan ilmasten ohitusharjotusten kannalta. Siis tosiaan härsikisti kävelen useemman kerran ohi, kunnes oma koira ei enää reagoi siihen raivohulluun siellä aidan toisella puolella. Välillä sitä miettii, että on se ehkä vähän törkeetä, mutta kun eihän se tosiaan ole mun ongelmani se jos toisten koira haukkuu. Sen sijaan se jos se saa mun oman koirani araksi ja pelokkaaksi, niin se on mun ongelmani. Ja joo, tajuan että varmasti ko. talon asukkaita saattaa v.tutta jos joku kävelee siinä ees taas ja haukuttaa niitten koiraa. Mutta enpä oo ainakaan vielä nähny kenenkään hyökäävän ottamaan sen omansa sisälle sieltä haukkumasta kaikelle mikä liikkuu.

p.s. Lisätään vielä tähän, että itelläki on kerran ollu yks tosi herkkähaukkunen kodinvaihtaja. Tiiän siis kyllä miten vaikeeta sen haukkumisen poiskitkeminen on. Mutta koskaan en pitäny sitä herkkähaukkuseksi tietämääni koiraa ulkona tuntikausia, just niihin kellonaikoihin kun tiesin muitten ihmisten kulkevan lenkittämässä omiaan.

32

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vattenvalli

      Jos koira on aidatulla pihalla, se vahtii. Koira haukkuu, se ei ole mykkä. Useimmat koirat haluaa tehdä sitä työtä. Itse kyllä koirineni kuljen ohi miten haluan, opettaen omilleni, että ei tarvi reagoida, toinen siinä vaan työtään tekee. Minusta se ei ole mikään ongelma. Ajatteletkohan sinä nyt vaan liikaa?

      • kiitos sinulle

        Meidän koira haukkuu myös pihalla, ja kyllä nuo muut koirat ovat tottuneet, eivätkä välitä, pikkupennusta aloitti. Kiitos sille ohikulkijalle jonka koirat haukkuivat meidän pikkupennun kun rauhassa nuuskutteli pihalla, eli opettivat että pitää sitten ohikulkijat haukkua. Toisaalta eipä meidän pihalle kenellä olekaan asiaa, aidattu on.


      • -Methusalem-

        Ajatteletkohan sinä nyt vaan liian vähän?
        Haukkuminen sallitaan mutta ei tien suuntaan hyökkäilyä. Se on selvä turvallisuusriski, varsinkin ohikulkevilel pyöräilijöille joille koira voi tulla yllätyksenä.

        Itse olen nähnyt kun lähinaapurin koirien takia jäi pyöräilijä auton alle. Että kannattaa vähän miettiä.


    • voi teitäkin

      Pimeähän sinä olet mutta niin ovat nekin jotka ovat sen aidan toisellapuolella.
      Päästään pipiä molemmat osapuolet, mutta niin tyypillistä suomalaista touhua....

    • oh my god..

      no kuka tuosta koiran haukkumisesta nyt oikein kärsiikään?sinä.turhaa rätkytystä pidät luonnollisesta asiasta.hommaa kuulosuojaimet ja ohjaa katseesi pois siitä"mölyäjästä",koirat kyllä pärjäävät ;).
      jos pihavahdin vartiointi haittaa niin se on naapurien tehtävä asiasta ilmoittaa...

    • ...

      Itse en ole koskaan ajatellut, että häiriötreeni tekisi pahaa niille pihan vahdeille. Automaattisesti itse ainakin välittömästi korjaan koiran käytöksen, jos sattuu säikkymään pihan räksyä, eihän siitä ohi voi kävellä ja jättää koiraa kohdasta epävarmaksi... Tietenkin siinä kuljetaan edestakaisin niin kauan, että koira pystyy keskittymään kävelemään kanssani hihnassa häiriintymättä.

      Olen itse vain ajatellut, että se on hyvää siedätystä niille räkyttäjillekin. Ensin koirani reakoi takaisin sen hyökkimisiin, sitten se näkee kuinka koirani pikkuhiljaa muuttuu vähemmän agreksi sitä kohtaan ja kun lähdemme pois on paikalla ollut jo kaksi koiraa jotka sietävät toisten ohittamisen ok. Ei ne pihjavahditkaan jaksa yleensä muutamaa minuuttia pidempään syöksähdellä sitä aitaa vasten.

      • koirankouluttajalle

        Ajatuksia monenmoisia, mutta jos meidän koira-aidan takana alkaisit koiraasi siedättämään edestakaisin kuljettamalla. heittäisin ISOLLA musalla, sinua


      • ...
        koirankouluttajalle kirjoitti:

        Ajatuksia monenmoisia, mutta jos meidän koira-aidan takana alkaisit koiraasi siedättämään edestakaisin kuljettamalla. heittäisin ISOLLA musalla, sinua

        Sattuisiko se? siis tuon ison "musan" (?) osuminen?


      • isoisoäiti
        ... kirjoitti:

        Sattuisiko se? siis tuon ison "musan" (?) osuminen?

        Tiedä tuota varmasti sanoa miltä kivi puupäähän osuessa tuntuu


      • ...
        isoisoäiti kirjoitti:

        Tiedä tuota varmasti sanoa miltä kivi puupäähän osuessa tuntuu

        Mikä murre tuo on? Koskaan kuullut kiveä musaksi kutsuttavan...

        Meillä päin musa on lyhenne musiikista, siksi lause kuulosti ihmiseelliseltä...


    • Ihan näin aidan kummaltakin puolen kommenttia...

      Minä kunnioitan koiria.Sen pikkiin menee myös se,että jos tiedän jossain talossa koiran vahtivan aitojaan,niin en taatusti ohjaa koiriani liki...
      Kunnioitan aidan takana olevan koiraa,enkä halua osaltani nostavan sen stressitasoa.
      Kunnioitan myös omiani koiriani,enkä siksi ohjaa tahallani ilman syytä epämieluisaan tilanteeseen.Eli väistän toiselle puolelle/sivumpaa kuljen.Vaikka omani eivät noihin reagoikaan,niin en silti niitä ohjaa,vielä vahemmän harjoitan tuollaiseen...

      Sitten aidan toiselta puolen.En pidä,että omat meluaa pihalla.Eikä ole melunneet.Turhaa stressiä.
      Tosin viimevuosina ole vähän lepsuillut eli saa käydä kerran möräsemässä,jos katsovat tarpeen...
      Syynä se,että kun koirat on lisääntyneet,niin on myös vatipäät omistajat.Annetaan koirien ruikkia aitoja ja porttia vasten,paskoa samoin.Sekä kaikenhuipuksi jäädään aidan taakse töllöttämään koiran kanssa,jos on vain pentu tai pieni pihalla näkyvissä."parhaimmassa" tapauksessä annetaan jopa oman koiran räkyttää siinä aidalla,että pentu aidan takana varmasti oppisi samaa.Kouluta siinä sitten omaasi siellä pihalla olemaan hiljaa...
      Portin alustakin piti korottaa.Ei siksi,että omat karkailisivat pihalta,vaan muitten vuoksi. Eräskin antoi sieltä koiransa tunkea tervehtimään pikkukoiraamme.Luojan lykky,että olin itse myös pihalla,eikä koirat keskenään... Pikkukoira kun ei ainut pihalla ollut nelijalkainen ollut...

      "ei ne pihavahditkaan..."Kyllä ne vaan tarvittaessa/halutessaan jaksaa,jos vahtiviettiä oikeasti on,eikä epävarmuutta melua.
      Eikä siitä,että niitä stressataan,opi yhtään mitään.

      • ...

        Itse asiassa näkemykseni on, että noille pihassa räkyttäville tekee ihan hyvää, että siihen jäädään pyörimään.

        Jos niitä pyritään pihan sisäpuolellakin kouluttamaan siihen, että räkyttämättä ja hyökkimättä paras, niin silloin niille tehokkainta oppia on havaita se, että ne eivät saa toista perääntymään pitämällä meteliä. Jos jatkaisin matkaani oman koirani kanssa piharäksy saisi taas sen mielihyvän, että sepä ajoi toisen pois. Sen piharäksyn kouluttaminen ei kuitenkaan itseäni kiinnosta niin kovasti, että siihen jäisin pyörimään niin kauan, että kun se on varmasti rauhallinen lähden vasta pois ja tokikaan en sen stressitasoa seuraa, eli siedätä sitä pikkuhiljaa. (Tiedän siis, että ne ovat yleensä liian kiihtyneitä mitään oppimaan.) Mutta oman koirani stressitasoa seuraan ja se lähtee tilanteista vasta kun se on rauhallinen ja kykenee tekemään kansssani hommia.

        En minäkään mene tietentahtoen paikkoihin, joissa tiedän tulevan hallintaongelmia, mutta kun osa näistä pihoista tulee yllättäen ja niitä ei voi välttää. Vanhempien koirieni kanssa, joille ei tullut hallinta- tai hihnaongelmia, kyseisissä tilanteissa jatkoimme vain matkaa, vaikka piharäksy sai kuvan, että omalla toiminnallaan meidät ajoi pois. Mutta tämän nuorukaisen kanssa edelleen, niin kauan kun se reakoi takaisin äsähtämällä, se hallintaongelma hoidetaan heti ja välittömästi pois, olkoon toinen koira stressissä tai ei, ei ole minun ongelmani.

        Tokikaan itse en anna koiran jäädä tuijottelemaan, vaan kun koira on äsähtänyt, jatkamme matkaa siinne saakka kunnes koira on taas hallinnassa ja sen jälkeen alamme metri kerrallaan palata takaisin ja pakkia, takaisin ja pakkia. Eli mitään toiselta puoleltakin aidan yli hyppimistä tai ali kaivautumista en käsitä minäkään. Minun tavoitteeni onkin, että koira ei välitä toisista koirista liikkuessamme, teki ne mitä tahansa, eikä suinkaan se, että koirani tutustuu jokaiseen vastaantulevaan koiraan ja sitä kautta ymmärtäisi että niissä ei ole mitään kiinnostavaa.


      • ... kirjoitti:

        Itse asiassa näkemykseni on, että noille pihassa räkyttäville tekee ihan hyvää, että siihen jäädään pyörimään.

        Jos niitä pyritään pihan sisäpuolellakin kouluttamaan siihen, että räkyttämättä ja hyökkimättä paras, niin silloin niille tehokkainta oppia on havaita se, että ne eivät saa toista perääntymään pitämällä meteliä. Jos jatkaisin matkaani oman koirani kanssa piharäksy saisi taas sen mielihyvän, että sepä ajoi toisen pois. Sen piharäksyn kouluttaminen ei kuitenkaan itseäni kiinnosta niin kovasti, että siihen jäisin pyörimään niin kauan, että kun se on varmasti rauhallinen lähden vasta pois ja tokikaan en sen stressitasoa seuraa, eli siedätä sitä pikkuhiljaa. (Tiedän siis, että ne ovat yleensä liian kiihtyneitä mitään oppimaan.) Mutta oman koirani stressitasoa seuraan ja se lähtee tilanteista vasta kun se on rauhallinen ja kykenee tekemään kansssani hommia.

        En minäkään mene tietentahtoen paikkoihin, joissa tiedän tulevan hallintaongelmia, mutta kun osa näistä pihoista tulee yllättäen ja niitä ei voi välttää. Vanhempien koirieni kanssa, joille ei tullut hallinta- tai hihnaongelmia, kyseisissä tilanteissa jatkoimme vain matkaa, vaikka piharäksy sai kuvan, että omalla toiminnallaan meidät ajoi pois. Mutta tämän nuorukaisen kanssa edelleen, niin kauan kun se reakoi takaisin äsähtämällä, se hallintaongelma hoidetaan heti ja välittömästi pois, olkoon toinen koira stressissä tai ei, ei ole minun ongelmani.

        Tokikaan itse en anna koiran jäädä tuijottelemaan, vaan kun koira on äsähtänyt, jatkamme matkaa siinne saakka kunnes koira on taas hallinnassa ja sen jälkeen alamme metri kerrallaan palata takaisin ja pakkia, takaisin ja pakkia. Eli mitään toiselta puoleltakin aidan yli hyppimistä tai ali kaivautumista en käsitä minäkään. Minun tavoitteeni onkin, että koira ei välitä toisista koirista liikkuessamme, teki ne mitä tahansa, eikä suinkaan se, että koirani tutustuu jokaiseen vastaantulevaan koiraan ja sitä kautta ymmärtäisi että niissä ei ole mitään kiinnostavaa.

        Noh,minä en näe tuota minään treeninä,vaan koiran ärsyttämisenä ja stressaamisena.Omistaja lähinnä koiraa treenaa...
        Minä taas treenaan koiriani ihan muualla.Eli ei tarvi toisia ärsytellä.Eikä edes ole tarvetta stressata turhaa omia,tai toisten koiria.
        En siis näe ulkopuolella pyörimisessä/ärsyttämisessä mitään hyvää.

        "Jos niitä..." Siis tarkoitatko,että opetuksen voi tehdä tuloksella pelkästään sillä,että koiran käytökseen ei puututa,ja ulkopuolella vaan trampataan koiran kanssa?Ymmärsinkö nyt oikein?Jos näin,niin onko kokemusta näin opettamisesta?Ja vielä vahtiviettisen rodun kanssa?Kiinnostaa,kosska itse en tiedä yhtään näin opetettua.
        Mutta jos oikeasti tuloksista puhutaan,niin itse olen kouluttanut useampia omiani,ettei aidalla/pihalla metelöidä.Mutta en noin.
        Myös jos ihan kunnon vahtiviettisestä puhutaan,niin ei siihen muitten komentelut auta,kuin omistajan(lähinnä tämä allaoleva viestiin).

        "En minäkään..." Täällä joku mainitsi,että pakko mennä ohi.En minäkään tarkoita,että tarvitsisi muuttaa lenkkejään.Mutta kohteliaasti voi paikat ohittaa,JOS tietää siellä koiran olevan.Eli väistää esim.toisella puolelle tietä.Se ei ole kovinkaan vaativaa...
        Toki myös,jos oma koira provosoi/reagoi negatiivisesti,niin siihen on hyvä puuttua.

        Hallinta ongelmaa voi hoitaa ihan muullakin tavoin,kun ärsyttämällä vieraita koiria,surffaamalla edestakaisin niiden aidan edestä...Itse en ainakaan ole tarvinnut tähän vielä yhtään ainotakaan aidan takana olevaa koiraa "opettamaan" omille koirilleni hyvää käytöstä...

        "Minun tavoitteeni..." Tuossa ihan samoin.Mutta omissa toimissani pyrin myös huomioimaan muut,kun suinkin mahdollista.Niin ihmiset,kuin muut eläimet :)


      • ...
        molossi kirjoitti:

        Noh,minä en näe tuota minään treeninä,vaan koiran ärsyttämisenä ja stressaamisena.Omistaja lähinnä koiraa treenaa...
        Minä taas treenaan koiriani ihan muualla.Eli ei tarvi toisia ärsytellä.Eikä edes ole tarvetta stressata turhaa omia,tai toisten koiria.
        En siis näe ulkopuolella pyörimisessä/ärsyttämisessä mitään hyvää.

        "Jos niitä..." Siis tarkoitatko,että opetuksen voi tehdä tuloksella pelkästään sillä,että koiran käytökseen ei puututa,ja ulkopuolella vaan trampataan koiran kanssa?Ymmärsinkö nyt oikein?Jos näin,niin onko kokemusta näin opettamisesta?Ja vielä vahtiviettisen rodun kanssa?Kiinnostaa,kosska itse en tiedä yhtään näin opetettua.
        Mutta jos oikeasti tuloksista puhutaan,niin itse olen kouluttanut useampia omiani,ettei aidalla/pihalla metelöidä.Mutta en noin.
        Myös jos ihan kunnon vahtiviettisestä puhutaan,niin ei siihen muitten komentelut auta,kuin omistajan(lähinnä tämä allaoleva viestiin).

        "En minäkään..." Täällä joku mainitsi,että pakko mennä ohi.En minäkään tarkoita,että tarvitsisi muuttaa lenkkejään.Mutta kohteliaasti voi paikat ohittaa,JOS tietää siellä koiran olevan.Eli väistää esim.toisella puolelle tietä.Se ei ole kovinkaan vaativaa...
        Toki myös,jos oma koira provosoi/reagoi negatiivisesti,niin siihen on hyvä puuttua.

        Hallinta ongelmaa voi hoitaa ihan muullakin tavoin,kun ärsyttämällä vieraita koiria,surffaamalla edestakaisin niiden aidan edestä...Itse en ainakaan ole tarvinnut tähän vielä yhtään ainotakaan aidan takana olevaa koiraa "opettamaan" omille koirilleni hyvää käytöstä...

        "Minun tavoitteeni..." Tuossa ihan samoin.Mutta omissa toimissani pyrin myös huomioimaan muut,kun suinkin mahdollista.Niin ihmiset,kuin muut eläimet :)

        Siis, tarkastan vielä. Jos koirasi äsähtää, kun yhtäkkiä toinen alkaa räkyttää, vaikkapa aidan takana, niin jätät homman sillä kertaa siihen ja harjoittelet tilannetta, että toinen koira hyökkii räkyttämään aidan taakse, vaikkapa koirakentällä, jossa ei ole toisia koiria hyökkimään aidan taakse? Itse taas en jätä koiraani siihen sillä hetkellä, vaan harjoittelemme heti tuon koiran ohittamisen, koska se on mahdollista. Useinhan toisen hyökkivän koiran ohittamisharjoittelu ei ole mahdollista, koska nämä koirat menvät menojaan, koska nekin on vain ohikulkijoita (siis hinaräksyt).

        "Siis tarkoitatko,että opetuksen voi tehdä tuloksella pelkästään sillä,että koiran käytökseen ei puututa,ja ulkopuolella vaan trampataan koiran kanssa?"

        En ja siksi sanoinkin, että jos näitä opetetaan myös kotoa käsin. Jos niiden omistaja työstää koiralta pois sitä, että se reakoi ohikulkijoihin, silloin koirille on hyödyksi tajuta myös se, että kukaan ei poistu paikalta niiden reakoinnin takia, eli niiden pois ajamina. Koiran hyökkäily taipumushan vahvistuu joka kerta sen päästessä hyökkimään siitä,että se saa sillä mielestään myös reaktion (positumisen) aikaiseksi.'

        "lenkkejään.Mutta kohteliaasti voi paikat ohittaa,JOS tietää siellä koiran olevan.Eli väistää esim.toisella puolelle tietä.Se ei ole kovinkaan vaativaa..."

        Ei ole ei. Mutta se vaatii, että tuntee paikat ja tietää etukäteen minkä aidan takana koira voi hyökätä. Omani on yhä niin nuori, että kuljemme mahdollsimman paljon vaihtelevia reittejä, jota se oppii moniin erilaisiin häiriöihin. Se mihin koira reakoi tulee usein yllättäen. Vasta ulkoilimme vieraalla paikkakunnalla ja minut yllätti koirani reakointi kirkonkelloihin ja tajusin, että emme ole kotona päin koskaan kulkeneet kellojen soidessa kirkon läheisyydessä. Ehkä jos olisin ollut oikein taitava selvinnäkijä olisin tämän voinut välttää ja lähteä koiraa siedättämään kellonkin ääniin pikkuhiljaa, ilman reakoinnin ilmenemistä, mutta kun en millään arvannut, joten siinä siten kellojen soidessa ja koiran panikoiduttua jouduimme asiaa työstämään.


      • epälevä emäntä
        molossi kirjoitti:

        Noh,minä en näe tuota minään treeninä,vaan koiran ärsyttämisenä ja stressaamisena.Omistaja lähinnä koiraa treenaa...
        Minä taas treenaan koiriani ihan muualla.Eli ei tarvi toisia ärsytellä.Eikä edes ole tarvetta stressata turhaa omia,tai toisten koiria.
        En siis näe ulkopuolella pyörimisessä/ärsyttämisessä mitään hyvää.

        "Jos niitä..." Siis tarkoitatko,että opetuksen voi tehdä tuloksella pelkästään sillä,että koiran käytökseen ei puututa,ja ulkopuolella vaan trampataan koiran kanssa?Ymmärsinkö nyt oikein?Jos näin,niin onko kokemusta näin opettamisesta?Ja vielä vahtiviettisen rodun kanssa?Kiinnostaa,kosska itse en tiedä yhtään näin opetettua.
        Mutta jos oikeasti tuloksista puhutaan,niin itse olen kouluttanut useampia omiani,ettei aidalla/pihalla metelöidä.Mutta en noin.
        Myös jos ihan kunnon vahtiviettisestä puhutaan,niin ei siihen muitten komentelut auta,kuin omistajan(lähinnä tämä allaoleva viestiin).

        "En minäkään..." Täällä joku mainitsi,että pakko mennä ohi.En minäkään tarkoita,että tarvitsisi muuttaa lenkkejään.Mutta kohteliaasti voi paikat ohittaa,JOS tietää siellä koiran olevan.Eli väistää esim.toisella puolelle tietä.Se ei ole kovinkaan vaativaa...
        Toki myös,jos oma koira provosoi/reagoi negatiivisesti,niin siihen on hyvä puuttua.

        Hallinta ongelmaa voi hoitaa ihan muullakin tavoin,kun ärsyttämällä vieraita koiria,surffaamalla edestakaisin niiden aidan edestä...Itse en ainakaan ole tarvinnut tähän vielä yhtään ainotakaan aidan takana olevaa koiraa "opettamaan" omille koirilleni hyvää käytöstä...

        "Minun tavoitteeni..." Tuossa ihan samoin.Mutta omissa toimissani pyrin myös huomioimaan muut,kun suinkin mahdollista.Niin ihmiset,kuin muut eläimet :)

        Kiitos molossi, meidän koira on juuri vahtiviettinen, ja haukahtelee toisille, varoituksen. Mutta jos siihen jäädään (joillakin on sellainen tapa) koiramme alkaa haukkua kunnolla, eikä ihan heti lopetakkaan. Ja kyllä koira on pihalla vain kun minä olen, ei yksin koskaan, itse olen joskus sanonutkin että onko siihen pakko jäädä seisoskelemaan ja ihmettelemään. Ohi saa mennä ja koirani kestää sen, mutta joo, jos siihen edes takaisin jäädään kulkemaan, voi olla että soitan poliisin kyselemään, että miksi millä asialla ovat. Täällä on näet viety koiria pihoilta, on tyhjennetty asuntoja jne. Ja kyllä tuollaisen toisten pihan vieressä edes takainen kulkeminen, on jo sairasta vaikka vain koiraansa kouluttaisi.


      • ... kirjoitti:

        Siis, tarkastan vielä. Jos koirasi äsähtää, kun yhtäkkiä toinen alkaa räkyttää, vaikkapa aidan takana, niin jätät homman sillä kertaa siihen ja harjoittelet tilannetta, että toinen koira hyökkii räkyttämään aidan taakse, vaikkapa koirakentällä, jossa ei ole toisia koiria hyökkimään aidan taakse? Itse taas en jätä koiraani siihen sillä hetkellä, vaan harjoittelemme heti tuon koiran ohittamisen, koska se on mahdollista. Useinhan toisen hyökkivän koiran ohittamisharjoittelu ei ole mahdollista, koska nämä koirat menvät menojaan, koska nekin on vain ohikulkijoita (siis hinaräksyt).

        "Siis tarkoitatko,että opetuksen voi tehdä tuloksella pelkästään sillä,että koiran käytökseen ei puututa,ja ulkopuolella vaan trampataan koiran kanssa?"

        En ja siksi sanoinkin, että jos näitä opetetaan myös kotoa käsin. Jos niiden omistaja työstää koiralta pois sitä, että se reakoi ohikulkijoihin, silloin koirille on hyödyksi tajuta myös se, että kukaan ei poistu paikalta niiden reakoinnin takia, eli niiden pois ajamina. Koiran hyökkäily taipumushan vahvistuu joka kerta sen päästessä hyökkimään siitä,että se saa sillä mielestään myös reaktion (positumisen) aikaiseksi.'

        "lenkkejään.Mutta kohteliaasti voi paikat ohittaa,JOS tietää siellä koiran olevan.Eli väistää esim.toisella puolelle tietä.Se ei ole kovinkaan vaativaa..."

        Ei ole ei. Mutta se vaatii, että tuntee paikat ja tietää etukäteen minkä aidan takana koira voi hyökätä. Omani on yhä niin nuori, että kuljemme mahdollsimman paljon vaihtelevia reittejä, jota se oppii moniin erilaisiin häiriöihin. Se mihin koira reakoi tulee usein yllättäen. Vasta ulkoilimme vieraalla paikkakunnalla ja minut yllätti koirani reakointi kirkonkelloihin ja tajusin, että emme ole kotona päin koskaan kulkeneet kellojen soidessa kirkon läheisyydessä. Ehkä jos olisin ollut oikein taitava selvinnäkijä olisin tämän voinut välttää ja lähteä koiraa siedättämään kellonkin ääniin pikkuhiljaa, ilman reakoinnin ilmenemistä, mutta kun en millään arvannut, joten siinä siten kellojen soidessa ja koiran panikoiduttua jouduimme asiaa työstämään.

        "Jos koirasi äsähtää..."Ei äsähdä,ehkä joskus joku nuorena.
        Jos/kun äsähtäisi,niin kielto ja kun se loppuu,niin kehuminen(rauhoitus).Ei tuo ole sen ihmeempi,kun että tulisi hihnassa rähjäävä koira vastaan ym.tilanteet,ja niitähän tulee.Siinä tulee jo opetettua liikkumista.En varsinaisesti ole tarvinnut mitään erikoistreenejä,lähinnä koiran opettaminen ylipäätään liikkumaan miten haluan,viimekädessä riittää.
        Eli en minä ohittavaa rähisevään koiraankaan jää harjoittamaan,niillä mennään,kun normistikkin on liikkumista harjoiteltu eli kauniisti vaan ohi.
        Jos tarvitsisin jotain erikoistreenejä,niin silloin menisin vaikka sinne kentälle,josta nyt useimmiten löytyy joku rähjempi,ja kysyisin,voinko harjoittaa omaani...
        Mutta en kenenkään koiraa stressaa tai käytä koekaniinia kyllä ilman lupaa.

        "jos näiden..."Jos näin ajattelee,niin silloin pitäisi jäädä pyörimään hihmarähjänkin kanssa ohitettavan ympärille,ettei koira toiminnaan saa toista karkoitettua,jos nyt asioita tarkastelee.Tai jos oma pärähtää ohitettaessa jollekkin ihmiselle,niin pitäisi jäädä sen ympärille treenaamaan...Ei taitaisi onnistua,ainakaan jos vastapuolelta kysyisi :D

        Minulle on ainakin ollut kaikkien koirien kanssa ihan sama,opetuksesta jos puhutaan,missä ne muut on olleet.Eli lähtee pois tai vetäisikö humppaa siinä aidalla...
        Kun lähtökohta en se,että minä opeta ja vaadin,miten toimitaan.Ja tähän mennessä en ole siihen tarvinnut muita.Eli koirat on opetettu ylipäätään,että aidoilla ei melskata.Näin on menty,tuloksiin päästy,eikä ole tarvinnut miettiä,vahvistuuko vai ei siitä,mitä toinen tekee aidan takana.

        "Se mihin koira reagoi tulee..."Pitää kyllä paikkansa.Mutta eri tapoja voi olla,riippuen mistä on kyse.
        Muitten huomioimista ei tulisi kuitenkaan unohtaa,ja kaksi eri asiaa on vaikka ne kirkonkellot ja jokin elävä olento,kuten se koira siellä aidan takana.


      • ...
        molossi kirjoitti:

        "Jos koirasi äsähtää..."Ei äsähdä,ehkä joskus joku nuorena.
        Jos/kun äsähtäisi,niin kielto ja kun se loppuu,niin kehuminen(rauhoitus).Ei tuo ole sen ihmeempi,kun että tulisi hihnassa rähjäävä koira vastaan ym.tilanteet,ja niitähän tulee.Siinä tulee jo opetettua liikkumista.En varsinaisesti ole tarvinnut mitään erikoistreenejä,lähinnä koiran opettaminen ylipäätään liikkumaan miten haluan,viimekädessä riittää.
        Eli en minä ohittavaa rähisevään koiraankaan jää harjoittamaan,niillä mennään,kun normistikkin on liikkumista harjoiteltu eli kauniisti vaan ohi.
        Jos tarvitsisin jotain erikoistreenejä,niin silloin menisin vaikka sinne kentälle,josta nyt useimmiten löytyy joku rähjempi,ja kysyisin,voinko harjoittaa omaani...
        Mutta en kenenkään koiraa stressaa tai käytä koekaniinia kyllä ilman lupaa.

        "jos näiden..."Jos näin ajattelee,niin silloin pitäisi jäädä pyörimään hihmarähjänkin kanssa ohitettavan ympärille,ettei koira toiminnaan saa toista karkoitettua,jos nyt asioita tarkastelee.Tai jos oma pärähtää ohitettaessa jollekkin ihmiselle,niin pitäisi jäädä sen ympärille treenaamaan...Ei taitaisi onnistua,ainakaan jos vastapuolelta kysyisi :D

        Minulle on ainakin ollut kaikkien koirien kanssa ihan sama,opetuksesta jos puhutaan,missä ne muut on olleet.Eli lähtee pois tai vetäisikö humppaa siinä aidalla...
        Kun lähtökohta en se,että minä opeta ja vaadin,miten toimitaan.Ja tähän mennessä en ole siihen tarvinnut muita.Eli koirat on opetettu ylipäätään,että aidoilla ei melskata.Näin on menty,tuloksiin päästy,eikä ole tarvinnut miettiä,vahvistuuko vai ei siitä,mitä toinen tekee aidan takana.

        "Se mihin koira reagoi tulee..."Pitää kyllä paikkansa.Mutta eri tapoja voi olla,riippuen mistä on kyse.
        Muitten huomioimista ei tulisi kuitenkaan unohtaa,ja kaksi eri asiaa on vaikka ne kirkonkellot ja jokin elävä olento,kuten se koira siellä aidan takana.

        "Ei äsähdä,ehkä joskus joku nuorena.
        Jos/kun äsähtäisi,niin kielto ja kun se loppuu,niin kehuminen(rauhoitus)."

        ahaa... entä kun ei harrasta kieltoja, vaan koiran vire lasketaan siedätyksellä? Tuo oli lohduttavaa, että sinunkaan koirasi eivät ole olleet seppiä syntyessään.

        "Ei tuo ole sen ihmeempi,kun että tulisi hihnassa rähjäävä koira vastaan ym.tilanteet,ja niitähän tulee."

        Niipä ja siksi nämä ovatkin paljon parempia, että niissä pääsee treenaamaan, toisin kuin hihnassa vastaan tulevan rähisevän koiran kanssa, joka jatkaa matkaansa. Tämä pysyy paikoillaan, siksi sen kanssa voi treenata sitä väliinpitämättömyyttä.

        "En varsinaisesti ole tarvinnut mitään erikoistreenejä,lähinnä koiran opettaminen ylipäätään liikkumaan miten haluan,viimekädessä riittää."

        No niin, nyt ne sitten taas olikin taas seppiä jo syntyessään...

        "Jos tarvitsisin jotain erikoistreenejä,niin silloin menisin vaikka sinne kentälle,josta nyt useimmiten löytyy joku rähjempi,ja kysyisin,voinko harjoittaa omaani..."

        Hurjaa tehdä erikoistreenejä näin arkisista tilanteista. Mielipiteeni.

        "Jos näin ajattelee,niin silloin pitäisi jäädä pyörimään hihmarähjänkin kanssa ohitettavan ympärille,ettei koira toiminnaan saa toista karkoitettua,jos nyt asioita tarkastelee."

        aivan! Oletin, että olet perhentynyt joskus koirien kouluttamiseen, tämähän on ihan perusjuttu. jos koira murinalla pyrkii ajamaan ihmisen lähestyvän käden pois, ihminen ei saa vetäistä kättään pois. Jos koira hyökkimällä yrittää karkoittaa toisia tosiet eivät saa poistua. Tuota osuutta vaan en ihan ymmärtänyt, että jos oma koira ärähtää jollekin, niin että sitten jäädään siihen sen koiran kanssa... Eikös silloin koiran ärsykekynnys olla ylitetty ja pakiteta sen verran, että hallinta on taas kunnossa ja sitten yritetään vasta uudestaan lähemmäksi? Siis koira laitetaan lähtemään pois tilanteesta, ei ne joita kohden koira hyökkii.

        "Kun lähtökohta en se,että minä opeta ja vaadin,miten toimitaan."

        Miksi? Sinun koriasihan osasisvat jo pienestä lähtien... tai niin ensinhän ene eivät osanneetkaan ja sittenhän ne vasta osasiavatkin...

        "Eli koirat on opetettu ylipäätään,että aidoilla ei melskata."

        Mutta tätä et siis ole joutunut opettamaan missään nimessä sellaisten aitojen lähellä joiden toisella puolella hyökkii koira, vaan olet tämän opettanut koirakentällä erikoistreeneissä. Tämä tulikin jo selväksi.

        Itselläni on nykyisen koiran kanssa kolme kertaa käynyt niin, että piharäkyttäjä on saanut koirani hallinnan häviämään, eli hihnakäytöksen tolaltaan. Minä en ole tarvinnut erikoistreenejä asiaan koirakentällä, koska nämä kolme kertaa ovat riittäneet siihen, että koirani ei enää reakoi (sitten kymmenekuukautta täytettyään ei ole reakoinut) pihassa räkyttäviin toisiin koiriin, vaikka sellaisten ohi lenkkeilemme edelleen lähes päivittäin. Eli kun homman hoiti sillä hetkellä kun se oli ajankohtainen nuoren koiran kanssa, niin ei tarvittu mitään erikoistreenejä. Edelleen jos tulee se päivä, että joku piharäsky saa koirani sekoamaan kuvioissaan, me pysähdymme siihen hetkeen hoitamaan. eli matka jatkuu, kunnes koira on hallinnassa, sitten tien toista laitaa ohitus kontaktissa, sitten sopivasti välimatkaa lyhentäen, siihen saakka, että piha ohitetaan siltä alkuperäiseltä etäisyydeltä sitä hyökkivää koiraa huomioimatta.

        "Muitten huomioimista ei tulisi kuitenkaan unohtaa,ja kaksi eri asiaa on vaikka ne kirkonkellot ja jokin elävä olento,kuten se koira siellä aidan takana."

        Kun kyse on siitä oppiiko oma koirani melskaamaan toisille koirille vai oppiiko se ohittamaan ne rauhassa, niin itseäni ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa silloin se miten elävä tai kuollut se koira siellä aidan takana on, viimeinen asia joka on mielessäni sillä hetkellä. Toki sanotaan nyt suoraan kiroan mielessäni ne v'tun k'sipäät , jotka eivät ole omia koiriaan opettaneet tavoille ja ne pihoissa mellestävät toisille koirille, aiheuttaesn hyvin helposti niille ohikulkijoillekin rähjäämisongelmia. Eli sen verran toki huomioin...


      • pirkon pisteet
        ... kirjoitti:

        "Ei äsähdä,ehkä joskus joku nuorena.
        Jos/kun äsähtäisi,niin kielto ja kun se loppuu,niin kehuminen(rauhoitus)."

        ahaa... entä kun ei harrasta kieltoja, vaan koiran vire lasketaan siedätyksellä? Tuo oli lohduttavaa, että sinunkaan koirasi eivät ole olleet seppiä syntyessään.

        "Ei tuo ole sen ihmeempi,kun että tulisi hihnassa rähjäävä koira vastaan ym.tilanteet,ja niitähän tulee."

        Niipä ja siksi nämä ovatkin paljon parempia, että niissä pääsee treenaamaan, toisin kuin hihnassa vastaan tulevan rähisevän koiran kanssa, joka jatkaa matkaansa. Tämä pysyy paikoillaan, siksi sen kanssa voi treenata sitä väliinpitämättömyyttä.

        "En varsinaisesti ole tarvinnut mitään erikoistreenejä,lähinnä koiran opettaminen ylipäätään liikkumaan miten haluan,viimekädessä riittää."

        No niin, nyt ne sitten taas olikin taas seppiä jo syntyessään...

        "Jos tarvitsisin jotain erikoistreenejä,niin silloin menisin vaikka sinne kentälle,josta nyt useimmiten löytyy joku rähjempi,ja kysyisin,voinko harjoittaa omaani..."

        Hurjaa tehdä erikoistreenejä näin arkisista tilanteista. Mielipiteeni.

        "Jos näin ajattelee,niin silloin pitäisi jäädä pyörimään hihmarähjänkin kanssa ohitettavan ympärille,ettei koira toiminnaan saa toista karkoitettua,jos nyt asioita tarkastelee."

        aivan! Oletin, että olet perhentynyt joskus koirien kouluttamiseen, tämähän on ihan perusjuttu. jos koira murinalla pyrkii ajamaan ihmisen lähestyvän käden pois, ihminen ei saa vetäistä kättään pois. Jos koira hyökkimällä yrittää karkoittaa toisia tosiet eivät saa poistua. Tuota osuutta vaan en ihan ymmärtänyt, että jos oma koira ärähtää jollekin, niin että sitten jäädään siihen sen koiran kanssa... Eikös silloin koiran ärsykekynnys olla ylitetty ja pakiteta sen verran, että hallinta on taas kunnossa ja sitten yritetään vasta uudestaan lähemmäksi? Siis koira laitetaan lähtemään pois tilanteesta, ei ne joita kohden koira hyökkii.

        "Kun lähtökohta en se,että minä opeta ja vaadin,miten toimitaan."

        Miksi? Sinun koriasihan osasisvat jo pienestä lähtien... tai niin ensinhän ene eivät osanneetkaan ja sittenhän ne vasta osasiavatkin...

        "Eli koirat on opetettu ylipäätään,että aidoilla ei melskata."

        Mutta tätä et siis ole joutunut opettamaan missään nimessä sellaisten aitojen lähellä joiden toisella puolella hyökkii koira, vaan olet tämän opettanut koirakentällä erikoistreeneissä. Tämä tulikin jo selväksi.

        Itselläni on nykyisen koiran kanssa kolme kertaa käynyt niin, että piharäkyttäjä on saanut koirani hallinnan häviämään, eli hihnakäytöksen tolaltaan. Minä en ole tarvinnut erikoistreenejä asiaan koirakentällä, koska nämä kolme kertaa ovat riittäneet siihen, että koirani ei enää reakoi (sitten kymmenekuukautta täytettyään ei ole reakoinut) pihassa räkyttäviin toisiin koiriin, vaikka sellaisten ohi lenkkeilemme edelleen lähes päivittäin. Eli kun homman hoiti sillä hetkellä kun se oli ajankohtainen nuoren koiran kanssa, niin ei tarvittu mitään erikoistreenejä. Edelleen jos tulee se päivä, että joku piharäsky saa koirani sekoamaan kuvioissaan, me pysähdymme siihen hetkeen hoitamaan. eli matka jatkuu, kunnes koira on hallinnassa, sitten tien toista laitaa ohitus kontaktissa, sitten sopivasti välimatkaa lyhentäen, siihen saakka, että piha ohitetaan siltä alkuperäiseltä etäisyydeltä sitä hyökkivää koiraa huomioimatta.

        "Muitten huomioimista ei tulisi kuitenkaan unohtaa,ja kaksi eri asiaa on vaikka ne kirkonkellot ja jokin elävä olento,kuten se koira siellä aidan takana."

        Kun kyse on siitä oppiiko oma koirani melskaamaan toisille koirille vai oppiiko se ohittamaan ne rauhassa, niin itseäni ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa silloin se miten elävä tai kuollut se koira siellä aidan takana on, viimeinen asia joka on mielessäni sillä hetkellä. Toki sanotaan nyt suoraan kiroan mielessäni ne v'tun k'sipäät , jotka eivät ole omia koiriaan opettaneet tavoille ja ne pihoissa mellestävät toisille koirille, aiheuttaesn hyvin helposti niille ohikulkijoillekin rähjäämisongelmia. Eli sen verran toki huomioin...

        Etkö oikeasti halua ymmärtää mitä toinen kirjoittaa. Ihme vääntämistä taas sulla.


      • ...
        epälevä emäntä kirjoitti:

        Kiitos molossi, meidän koira on juuri vahtiviettinen, ja haukahtelee toisille, varoituksen. Mutta jos siihen jäädään (joillakin on sellainen tapa) koiramme alkaa haukkua kunnolla, eikä ihan heti lopetakkaan. Ja kyllä koira on pihalla vain kun minä olen, ei yksin koskaan, itse olen joskus sanonutkin että onko siihen pakko jäädä seisoskelemaan ja ihmettelemään. Ohi saa mennä ja koirani kestää sen, mutta joo, jos siihen edes takaisin jäädään kulkemaan, voi olla että soitan poliisin kyselemään, että miksi millä asialla ovat. Täällä on näet viety koiria pihoilta, on tyhjennetty asuntoja jne. Ja kyllä tuollaisen toisten pihan vieressä edes takainen kulkeminen, on jo sairasta vaikka vain koiraansa kouluttaisi.

        Ne kalikat älähtää vai miten se menikään...

        Entäs jos opettaisit koirasi tavoille, niin sitten joku voisikin haluta jopa varastaa sen?

        Silloin kun meidän nuorimmainen oli vielä nuori ja se vielä reakoi piharäksyihin, niin mä niin aina toivoin, että se olisi se omistaja siinä pihalla... Sääli ettemme sattunut silloin teidän pihan ohi kulkemaan. Tokikaan koirani ei koskaan ole reakoinut pelkkään haukkuun, eli ollaan voitu mennäkin ohi, vaan sen reakointi on tarvinnut ihan kunnon hyökkimistä ja räkyttämistä.


      • ... kirjoitti:

        "Ei äsähdä,ehkä joskus joku nuorena.
        Jos/kun äsähtäisi,niin kielto ja kun se loppuu,niin kehuminen(rauhoitus)."

        ahaa... entä kun ei harrasta kieltoja, vaan koiran vire lasketaan siedätyksellä? Tuo oli lohduttavaa, että sinunkaan koirasi eivät ole olleet seppiä syntyessään.

        "Ei tuo ole sen ihmeempi,kun että tulisi hihnassa rähjäävä koira vastaan ym.tilanteet,ja niitähän tulee."

        Niipä ja siksi nämä ovatkin paljon parempia, että niissä pääsee treenaamaan, toisin kuin hihnassa vastaan tulevan rähisevän koiran kanssa, joka jatkaa matkaansa. Tämä pysyy paikoillaan, siksi sen kanssa voi treenata sitä väliinpitämättömyyttä.

        "En varsinaisesti ole tarvinnut mitään erikoistreenejä,lähinnä koiran opettaminen ylipäätään liikkumaan miten haluan,viimekädessä riittää."

        No niin, nyt ne sitten taas olikin taas seppiä jo syntyessään...

        "Jos tarvitsisin jotain erikoistreenejä,niin silloin menisin vaikka sinne kentälle,josta nyt useimmiten löytyy joku rähjempi,ja kysyisin,voinko harjoittaa omaani..."

        Hurjaa tehdä erikoistreenejä näin arkisista tilanteista. Mielipiteeni.

        "Jos näin ajattelee,niin silloin pitäisi jäädä pyörimään hihmarähjänkin kanssa ohitettavan ympärille,ettei koira toiminnaan saa toista karkoitettua,jos nyt asioita tarkastelee."

        aivan! Oletin, että olet perhentynyt joskus koirien kouluttamiseen, tämähän on ihan perusjuttu. jos koira murinalla pyrkii ajamaan ihmisen lähestyvän käden pois, ihminen ei saa vetäistä kättään pois. Jos koira hyökkimällä yrittää karkoittaa toisia tosiet eivät saa poistua. Tuota osuutta vaan en ihan ymmärtänyt, että jos oma koira ärähtää jollekin, niin että sitten jäädään siihen sen koiran kanssa... Eikös silloin koiran ärsykekynnys olla ylitetty ja pakiteta sen verran, että hallinta on taas kunnossa ja sitten yritetään vasta uudestaan lähemmäksi? Siis koira laitetaan lähtemään pois tilanteesta, ei ne joita kohden koira hyökkii.

        "Kun lähtökohta en se,että minä opeta ja vaadin,miten toimitaan."

        Miksi? Sinun koriasihan osasisvat jo pienestä lähtien... tai niin ensinhän ene eivät osanneetkaan ja sittenhän ne vasta osasiavatkin...

        "Eli koirat on opetettu ylipäätään,että aidoilla ei melskata."

        Mutta tätä et siis ole joutunut opettamaan missään nimessä sellaisten aitojen lähellä joiden toisella puolella hyökkii koira, vaan olet tämän opettanut koirakentällä erikoistreeneissä. Tämä tulikin jo selväksi.

        Itselläni on nykyisen koiran kanssa kolme kertaa käynyt niin, että piharäkyttäjä on saanut koirani hallinnan häviämään, eli hihnakäytöksen tolaltaan. Minä en ole tarvinnut erikoistreenejä asiaan koirakentällä, koska nämä kolme kertaa ovat riittäneet siihen, että koirani ei enää reakoi (sitten kymmenekuukautta täytettyään ei ole reakoinut) pihassa räkyttäviin toisiin koiriin, vaikka sellaisten ohi lenkkeilemme edelleen lähes päivittäin. Eli kun homman hoiti sillä hetkellä kun se oli ajankohtainen nuoren koiran kanssa, niin ei tarvittu mitään erikoistreenejä. Edelleen jos tulee se päivä, että joku piharäsky saa koirani sekoamaan kuvioissaan, me pysähdymme siihen hetkeen hoitamaan. eli matka jatkuu, kunnes koira on hallinnassa, sitten tien toista laitaa ohitus kontaktissa, sitten sopivasti välimatkaa lyhentäen, siihen saakka, että piha ohitetaan siltä alkuperäiseltä etäisyydeltä sitä hyökkivää koiraa huomioimatta.

        "Muitten huomioimista ei tulisi kuitenkaan unohtaa,ja kaksi eri asiaa on vaikka ne kirkonkellot ja jokin elävä olento,kuten se koira siellä aidan takana."

        Kun kyse on siitä oppiiko oma koirani melskaamaan toisille koirille vai oppiiko se ohittamaan ne rauhassa, niin itseäni ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa silloin se miten elävä tai kuollut se koira siellä aidan takana on, viimeinen asia joka on mielessäni sillä hetkellä. Toki sanotaan nyt suoraan kiroan mielessäni ne v'tun k'sipäät , jotka eivät ole omia koiriaan opettaneet tavoille ja ne pihoissa mellestävät toisille koirille, aiheuttaesn hyvin helposti niille ohikulkijoillekin rähjäämisongelmia. Eli sen verran toki huomioin...

        "entä kun ei harrasta kieltoja..."Jaa-a.Tekee miten tekee,niin mikään tapa ei oikeuta olemaan ottamaan huomioon muut.Jos ei voi sitä tehdä,niin ehkä pitäisi miettiä,onko oma tapa kyseenalainen...

        "No niin..." Ei taida kukaan olla seppä syntyessään.En minäkään ole sanonut missään niin ;)

        "Hurjaa tehdä erikoistreenejä..." Miksi sitten olet sitä mieltä,että on ok pyöriä jonkun aidan edustalla treenaamassa omaa koiraa...

        "Tuota osuutta en..." Se oli vertaus,että eikö se ole sitten samalla lailla ok,kun treenata koiraa jonkun aidalla.Siis siis aidalla pyörimisen logiikan perusteella. perusteella.Hyväksikäyttö,mikä hyväksikäyttö.

        "Miksi?Sinun koirasihan..." Mitähän tarkoitat?Mitä osaavat itsestään?

        "Mutta tätä et siis ole..."No missäs niin sitten luki?Itse en löytänyt sellaista omasta viestistäni.

        "Minä en ole tarvinnut..." En minäkään.En myöskään ole tarvinnut niitä kenenkään aidoillakaan,muita koiria ärsyttämällä...

        "Kun kyse on siitä..." Asia tuli selväksi.Minä taas huomioin muut,ihan perusoppia kotoa,koskien myös eläimiä.

        "Suoraan sanoen kiroan..." Mutta sehän ei ole koiran vika,eikä oikeuta niitä härnäämään ;)


    • Meillä toimii

      Kuuleppa aloittaja, itseasiassa se mitä teet ei oo pahasta. Itse asun ok-taloalueella ja kuljen kahden koirani kera pakostakin ohi pihojen joissa koiria aidan takana tai lepuuttamassa "vahtimassa" terassilla. Pakko mennä ohi, koska kun lähden on vastassa heti isot vahdit menen mihin tahansa suuntaan. Nyt ollaan kumminkin päästy jo siihen asteelle, että ovat jopa aivan hiljaa siis myös minun pitävät kitansa kiinni ohittaessamme naapurit. Aloitan omilleni jutustelun jo kun avaan ulkoovea eli sanomalla että minä menen ensin ovesta jne. Kun lähdemme pihasta riippuen kuka on ulkona alan heti jutustelemaan et se on se siellä ja nyt tyst mennään hienosti ohi. Huikkasen myös vähän kovemmalla äännellä että me tulemme täältä nyt hiljaa siellä tms. Enää ei naapurin sakemanni tee muuta kuin seuraa ohitustamme. Menen siis ns. rintarottingilla ohi, hiljaa, tyst ym. komentojen kera ja uppoaa siihen naapurin rekkuunkin. Se nimittäin tietää että täältä tulen minä ja minä en stressaannu tai pelkää sitä. Sillä on kumma vaikutus. Matkan varrella sitten ohittelemme vähän sitä sun tätä rekkua ja suurin osa joille olen jutustellut eivät enää pihahdakkaan. Ne koirat jotka ovat portaikon juureen kytkettyjä tai johonkin pihalankaan ovat yleensä jo hyvin vihaisia eikä niiden äänten sävy ole todellakaan varohaukkua vaan selkäkarvat pystyssä hampaat irvessä olevaa raivoa. Ja myönnän, että jos hihna niiltä katkee tai pettää niin hullusti voi käydä. Yleensä pyrin välttämään menoa näiden pihojen ohi.

      Mutta silti teeppä niin, että ilmoita jos pystyt vieraalle koiralle hyvissä ajoin tulemisestasi. Ihan vaan MINÄ TULEN NYT JA HILJAA SIELLÄ. Ei tarvi korottaa paljon ääntä vaan lähinnä komentokäskyä, sillä koira kyllä kuulee. Tämä kaikki mielelllään jo ennen näköyhteyttä.

    • kouluta vain omasi

      Ohikulkijoitten tehtävä ei ole kouluttaa omaa pihaansa vahtivia koiria, vaan niitten omistajien. Omani haukkuvat pihalla ohikulkijoille. Puutun siihen kyllä, jos vain ehdin ajoissa paikalle. Vieraita koiria ei pidä lähteä kouluttamaan. Jokainen kouluttakoon omat koiransa!

    • ap.

      Moni on kommentoinut, että ei ole ohikulkijan asia opettaa pihassa vahtivaa koiraa. Ei tietenkään ole. Minä puhunkin OMASTA koirastani.

      Joidenkin talojen piha-aidat tulevat ainakin täällä meillä aivan tien laitaan. Siinä on vain kapea oja välissä. Pihoissa on myös puskia ja tietenki talon ja piharakennusten kulmia, joiden takaa pihaa "vahtiva" koira voi hypätä esiin ihan koska vaan. Milloinkaan ei voi olla varma, että onko se koira pihalla vai ei. Monien kohdalla kyse ei myös todellakaan ole mistään pelkästä vahtihaukusta, vaan selkeästä agressiosta/pelosta. Eli jos se koira siitä läpi joskus tulee kun joku kävelee ohi, niin voi tulla pahaa jälkeä. Itse olen joka kerta noita taloja ohittaessani henkisesti valmistautunut siihen, että joku kaunis päivä voi joutua puolustamaan omaansa. En nyt siis tarkota, sitä että pelkäisin itse. Mä en koiria pelkään, en ole montaa tavannu joita olisin pelänny, vaikka joitakin ehkä olisi pitänyt. Jos se puree, niin sittenhän puree, mutta todellakin puree minua ja käy minun päälle. Mun koiraani se ei koske muuten kun mun ruumiini yli. Jo ihan siitäkin syystä, että ihmiseen kiinnikäymisestä saa nostettua kunnon jutun, koiran taas tuntuu saavan vaikka tappaa ja se on vaan voivoi.

      Omani on suhteellisen pehmeä narttukoira, joka muistaa hyvin helposti negatiiviset kokemukset. Mikään hermoheikko se ole, vaan sellainen että se väistää ja lepyttelee jos kokee tilanteen uhkaavaksi. Mutta todellakin muistaa sen negatiivisen kokemuksen ja jo yksikin kulman takaa hyökiminen, aiheuttaa hyvin helposti seuraavalla ohituskerralla sen, että koirani on varuillaan. Jos mä siinä tilanteessa lähden vielä vaihtamaan puolta, muuttamaan reittiä, välttelemään jotakin kohtaa, niin se antaa koiralle selkeän viestin siitä, että tota täytyykin pelätä. Ei kiitos, ei enää, mä olen saanu tarpeekseeni. Eli jatkossa, kun jonkun "vahtikoira" hyökii siihen aidan viereen louskuttamaan suu vaahdossa, niin me tosiaan kävellään ympäri korttelia ja vaikka edestakasin, niin kauan että MINUN KOIRANI kävelee siitä kohdasta taas ohitse täysin rauhallisesti, huolimatta siitä raivohullusta siellä aidan toisella puolella. Jos omistajia risoo OMAN koiransa hauke, niin pitäköön piskinsä sisällä tai opettakoon olemaan hiljaa ja PISTE!

      p.s. Ihan naurettavaa puhua oman pihan vahtimisesta ja tiellä kulkevien haukkumisesta samaan aikaan. Noilla ei ole mitään tekoa keskenään. En vielä ole tormännyt sellaiseen pihaan, että julkinen, julkisin rahoin ylläpidetty, auto/kävelytie, kuuluisi osana kenenkään pihaan. Pihaan tulija ilmoitetaan, ohikulkijat jätetään rauhaan, niin toimii oikea vahti/vartiokoira. Kunnolla koulutettu vartiokoira ei usein sano sanaakaan, paitsi jos luvaton tunkeutuja yrittää poistua paikalta. Taajama alueella pikkusen eri juttu jossain maalaistalossa, jossa se "oma piha" alkaa sieltä kaukasimmasta pellonlaidasta. Se saako omansa hiljaseksi, on sitten itestä kiinni, koulutuksesta/rodunvalinnasta/yms. Kaikki muu on ihan tyhjänpäivästä rutinaa ja tekosyitä. Ei muiden ihmisten kuuluisi joutua tekemään erikoisjärjestelyjä, vain siksi että yksi saa pitää tietynlaista koiraa, ympäristössä johon kyseinen koira ei kuulu. Selkeästikään ei kuulu, jos ko. koira ei kerta osaa käyttäytyä asianmukaisella tavalla.

      Olen muuten ollu paljon tekemisissä työkäyttöön koulutettujen, vartio- ja suojeluviettisten koirien kanssa. Isäni ja setäni molemmat kouluttivat puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen koiria. Meillä oli lähes aina, yksi koulutettava myös kotinurkissa pyörimässä. Vaikka en siihen koulutukseen tietystikään itse osallistunut, niin sivusta seurasin aina kun voin. Vartiovietti koiralla, ei todellakaan tarkoita hauku kaikki mikä liikkuu ja varmuuden vuoksi sekin mikä ei liiku. Päinvastoin, vaikka koirat oikein testattiin jotta viettejä ja kovuutta on riittävästi, niin työtilanteen ulkopuolella ei niillä olisi uskonut mitään viettejä olevankaan.

      • Tuli tosta loppuosasta mieleeni, kun aluevartiokoiria hoidettiin ja koulutettiin, että "pelottavimmat" oli ne hiljaiset hiipijät jotka tuli aidalle vaan kyyläämään. Oli pari rotikkaa ja kaukkaria sellaista =)

        Mutta ei sinne sormea kannattanut työntää vaikkei ääntä tullutkaan. Jotkut, varsinkin sakut, oli sellasia että kun ne vei alueelle, ne aloitti meillekin (hoitajat) räksyttämisen saman tien eikä siinä ollut kyse mistään vartioinnista.

        Mutta itte asiaan : kävelen joko ohitse vain vastaavissa tilanteissa joita kuvasit, mutta pitäisi epäkohteliaana ja epäkunnoittavana jäädä siihen pyörimään. Mutta kukin tyylillään totta kai. En ole vain nähnyt mitään hyvää syytä jäädä siihen pyörimään.


      • clarma kirjoitti:

        Tuli tosta loppuosasta mieleeni, kun aluevartiokoiria hoidettiin ja koulutettiin, että "pelottavimmat" oli ne hiljaiset hiipijät jotka tuli aidalle vaan kyyläämään. Oli pari rotikkaa ja kaukkaria sellaista =)

        Mutta ei sinne sormea kannattanut työntää vaikkei ääntä tullutkaan. Jotkut, varsinkin sakut, oli sellasia että kun ne vei alueelle, ne aloitti meillekin (hoitajat) räksyttämisen saman tien eikä siinä ollut kyse mistään vartioinnista.

        Mutta itte asiaan : kävelen joko ohitse vain vastaavissa tilanteissa joita kuvasit, mutta pitäisi epäkohteliaana ja epäkunnoittavana jäädä siihen pyörimään. Mutta kukin tyylillään totta kai. En ole vain nähnyt mitään hyvää syytä jäädä siihen pyörimään.

        Ja tuli muuten mieleeni : oiskohan se ollut reijo tuovinen vai kuka, joka kuvasi hyvää rotikkaa jotenkin näin...
        Ei hötkyile ja räksytä turhia kun joku on tulossa pihaan, mutta jos se vierailija nostaa lapion ilmaan - se kysyy mitäs ihmettä aiot sillä tehdä ;)

        Kaukkareista vielä : niissä on se jännä piirre, että pihalle ei ollut kellään asiaa mutta kun ne toi alueensa ulkopuolelle, saattoi jalat alkaa tutisemaan alta aikayksikön. Eli olivat käyttötarkoituksensa mukaan vahvoja reviirillä.


      • Tuohan on ihan eri asia,jos koirat on vaarana...
        Jos pihasta tulevat,niin siitä kannattaa ilmoa viranomaisille...

        Ei minulla koirat mitään "paineita" ota,jos muutan suuntaa,väistän jotain kauemmaksi ym.Kun ne on tottuneet,ja luotto pelaa,että tekee mami mitä tahansa no problem...
        Talvella silloin tällöinkin olen tehnyt täyskäännöksen,kun lumen ahtaudessa näen,että joku epämääräisesti käsissä oleva,epämääräisesti käyttäytyvä iso koira on tulossa vastaan...

        Mutta kuten sanoin,eri asia on se,miten toimii,jos on mahdollisuus vaikuttaa.

        ps.Ihan naurettavaa puhua..." Riippuu mistä puhutaan.Itse asiassa on todettu,että koira reviirittää jopa vakituiset lenkkipolkunsa.
        Ei tie kuulukkaan kenenkään pihaan,mutta koira ei millilleen mitään hahmotakkaan.Vaikka aita olisi välissä.ELLEI sitä ole opetettu tiettyyn käyttäytymismalliin siellä pihalla.Esim.ettei siellä saa meluta.

        "Pihalle tulija..." Nyt mennään jo hieman eri poluille.Ensinnä on kaksi eri asia,miten koira toimii,kun menee ohikulkijoita tai joku tulee pihalle.On myös kaksi aivan eri asiaa,mitä koiraa toimii,kun asiaan liitetään vielä lajitoveri.
        Näissä tulee myöskin näkyviin jo rotuominaisuudet.Kuin myös paketissa on kasvatus/koulutus ym. jutskat.

        "Kunnolla koulutettu vartiokoira" Mitä tuolla tarkoitetaan?Riippuu mihin ja miten ja miksikin on koulutettu.

        "Se saako omansa hiljaiseksi..." No niinhän se onkin.Ei minustakaan pitäisi joutua muitten takia tekemään mitään erikoisjärjestelyjä.
        Mutta ei tarvi myöskään muita tahallaan härnätä,JOS sen voi välttää.Eihän se koiran vika ole,jos omistajissa mättää.Oli sitten kyse niistä omistajista aidan kummillakin puolin...

        "Vartiovietti koiralla..."Vietti on vietti.Se miten koira sitten ilmentää,riippuu omistajasta(koulutuksesta),kuin myös osaltaan rodusta.Ja pätee sitten ihan jokapaikassa...
        Hyvä esim.on tuolla Charman kirjoittamassa viestissä.Rodut on erilaisia,vahtiminen on erilaista jo rotuominaisuuksissa.


      • isoisoäiti

        Sanompa kuitenkin, vaikka ei koira-asiaan kuulukkaan.
        Olisiko parempi kouluttaa itsesi ensin ja sitten vasta ajatella ottavansa koiran.


      • isoisoäiti
        isoisoäiti kirjoitti:

        Sanompa kuitenkin, vaikka ei koira-asiaan kuulukkaan.
        Olisiko parempi kouluttaa itsesi ensin ja sitten vasta ajatella ottavansa koiran.

        Siihen hiisivieköön pomppasi vaikka tarkoitus oli ap: vastata


      • ...
        clarma kirjoitti:

        Tuli tosta loppuosasta mieleeni, kun aluevartiokoiria hoidettiin ja koulutettiin, että "pelottavimmat" oli ne hiljaiset hiipijät jotka tuli aidalle vaan kyyläämään. Oli pari rotikkaa ja kaukkaria sellaista =)

        Mutta ei sinne sormea kannattanut työntää vaikkei ääntä tullutkaan. Jotkut, varsinkin sakut, oli sellasia että kun ne vei alueelle, ne aloitti meillekin (hoitajat) räksyttämisen saman tien eikä siinä ollut kyse mistään vartioinnista.

        Mutta itte asiaan : kävelen joko ohitse vain vastaavissa tilanteissa joita kuvasit, mutta pitäisi epäkohteliaana ja epäkunnoittavana jäädä siihen pyörimään. Mutta kukin tyylillään totta kai. En ole vain nähnyt mitään hyvää syytä jäädä siihen pyörimään.

        "En ole vain nähnyt mitään hyvää syytä jäädä siihen pyörimään. "

        Eli oma koirasi ei reakoi?

        Näkisit varmasti sinäkin hyvän syyn, jos oma koirasi hyppisi tasajalkaa, ärjyisi takaisin tai olisi täysin paniikissa hyökkimisen takia. vai mitä? Jos tarkoitus on opettaa rauhallsita tositen koirien ohittamista, teki toinen koira mitä tahansa, niin silloin sitä pitää harjoitella silloin kun tuohon hallintaan tulee ongelmia.


      • kyllä mailmaan ääntä
        clarma kirjoitti:

        Ja tuli muuten mieleeni : oiskohan se ollut reijo tuovinen vai kuka, joka kuvasi hyvää rotikkaa jotenkin näin...
        Ei hötkyile ja räksytä turhia kun joku on tulossa pihaan, mutta jos se vierailija nostaa lapion ilmaan - se kysyy mitäs ihmettä aiot sillä tehdä ;)

        Kaukkareista vielä : niissä on se jännä piirre, että pihalle ei ollut kellään asiaa mutta kun ne toi alueensa ulkopuolelle, saattoi jalat alkaa tutisemaan alta aikayksikön. Eli olivat käyttötarkoituksensa mukaan vahvoja reviirillä.

        toivottavasti ihmiset ei hommaa pihoilleen pullistelukoiria, vaan niitä tavallisia räksyttäjiä, ymmärtää esim lapset menemästä pihoille


    • vattenvalli

      Se nyt on vaan se perusjuttu, että jokainen voi vaikuttaa vain omiin tekemisiinsä, ei toisten. Tuollainen ärsyyntyminen ulkonaisista ärsykkeistä viestittyy kyllä koirallesikin. Ottaisit vaan rauhallisesti.

      Paras juttu, jonka olen kuullut, meni jotenkin näin: naapurisota alkoi syystä, että rouva lähti päivälenkille koiransa kanssa ja kulki naapurin ohi, ja siellä pihalla olevat koirat haukkuivat kovasti. Naapurin aikamiespoika oli ollut yötöissä, ja hänen nukkumisensa häiriintyi tästä omien koirien räksytyskonsertista. Mutta syyllinen oli tietysti rouva, joka "Ihan tahallaan" juuri päivällä halusi kävelyttää koiraansa. Ja koston kierre oli valmis.

      Minusta on vaan aika teennäistä ruveta siinä edestakaisin ravaamaan. Kyllä niitä säikähdyksiä silloin tällöin sattuu muuallakin, eikä kaikesta tarvitse vääntää koulutussessiota, joka väkisin väännetään katkeraan loppuun saakka.

      • isoisoäiti

        On erikoinen ajatusmaailma kouluttaa omaa koiraansa toisten koirien kustannuksella, minkälaiseen vireeseen jää tavallaan suljetussa tilassa aidantakana olevat.
        Kyllä se haukahdus varmasti sieltä aidan sisäpuolelta tulee ohikulkijalle, mutta ei kiihdy mihinkään raivoon asti jos ohikulkija käyttäytyy normi ihmisen tavoin ja menee menojaan. Toiminta kuvastaa oman koiran puutteita, tai kyvyttömyyttä hallita sitä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      142
      1865
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1457
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1267
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1262
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1155
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      198
      1040
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      973
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      44
      924
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      201
      916
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      838
    Aihe