Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
...Että valjaat voisi olla... Riippuu valjaista.Mutta ainakin koiraa ajatellen "turvallisemmat",siis niskaa ajaten.Jos paljon pannassa syöksee,niin ei kovin hyvä.
...Kuinka suuri synti...Ei se synti :D ole millään lailla,kunhan nuot hoidetaan oikein.Eli niin,että koira ymmärtää pointin,eikä sotke sitä mihinkään.
Itse olen käyttänyt syliinottoa parillekkin tapaukselle(Muutenkin kyllä sylissä pidetty).
Toiselle käytin osana kiihkoilussa tyttöjen perään.Toiselle kuumakallelle vähän niinkuin rangaistuksena(tuo siksi,että ei ollut oma koira,jolloin olisin voinut vaan kouluttaa oikean käytöksen).
Mutta kuten sanoin,täytyy tehdä oikein.
ps.Minulla on niin usein pikkutirrit sylissä muutenkin,että ne on tottuneet siihen.Tissinvälikoiriksihan ne on osaksi otettukkin :=D
Eli ihan sama missä tilanteessa ne syliin nostaa,niin ne ei itse syliinnostoon yhdistä mitään "outoa".
16.04.2012 17:03
"...yritin tuota samaa "tekniikkaa"..."
"Missä tein väärin?"
Väärä ajankohta :DDD
16.04.2012 16:36
"Onko kukaan ajatellut..." Jep.Paljonhan äänellä voi vaikuttaa.Ihan normielämässä,kuin koulutuskäskyinäkin.Jälommäisessä voi joskus tarvita olla tosi tarkkakin,kun voi joku ongelma johtua ihan väärästä äänenpainosta tai eleestäkin.
Minulla on tuon ruottinrinsessan kanssa esim.niin,että seisomaliikkeessä sille pitää (jostain syystä) antaa käsky niin vienolla,ja öh,melkein hölmöllä piiperryksellä,että melkein jo korvia punoittaa.Ei muuten,mutta kun ei oikein ulkoasuun sovi lainkaan :D
16.04.2012 16:33
"Torstain ja lauantain välisenä aikana... O_O
Ehkä oli hyväkin,että koira vietiin...
16.04.2012 16:26
Toi on ihan hyvä idea,ja käytetty,että estää suoraan aidalle pääsyn,myös välillisesti.
Eli laittaa vaikka verkkoaidan vielä eteen.Kasveilla peittäminen on myös tehokas,mutta jos paljon peitettävää,niin kova homma tosin.Mutta on sitten kaunis näkymäkin :D
16.04.2012 16:04
No jos ei ole umpiaidattu piha,niin se nyt ensiksi kuntoon...
Jos vähänkään vaaraa,että koira reagoi johonkinkaan ärsykkeeseen,niin ilman muuta täysin aidattu.
Ihan nyt maalaisjärjellä ja fiksusti toimien,niin kummankin velvollisuus olisi toimia niin,ettei kummaltakaan puolelta provosointia tehtäisi.Eli koirat opetettaisiin,jos ei onnistu,niin sitten vaan valvonnan alla,ettei sinne aidalle mennä riekkumaan.Millään lailla.
Meillä on noin naapurien kanssa toimittu (itseasiassa itsestään).
Myös se oma narttu sieltä aidalta pois vinkumasta.
Viimekädessä sitten kumpikin vastaa omastaan.Eli jos oma koira mene aidasta läpi,niin omistaa on korvausvelvollinen.Kannattaa siis varmistaa,että läpi ei mennä,alta ym.
Aidan raosta jos nokan tunkee,niin jos se todistettavasti toisen puolella,niin kyllä se "nokka" syyllinen on.Toivottavasti vaan toimitaan niin,ettei noin tapahdu.
Siitä kärsii se "nokka",mutta myös ei ole hyväksi,että oma koira pääsee nappasemaan,koska siitä jää huono vaikutus...
Jos se aita on selvästi omalla puolella ja asia selvä naapurille,niin jos se tunkee nokkansa aidan väliin,niin vielä selkeämpi homma,koska koirahan on silloin teidän tontilla.
Ei tässä muita vinkkejä ole,kuin puhua asia suoraan selväksi naapurin kanssa,määrittää selkeät pelisäännöt ja sitten niitä noudatetaan.
Aita toki kannattaa olla niin,että estää vahingot.Tosin kuten sanoin,viimekädessä niin,että kumpikin pysyy omalla tontillaan,kaikin tavoin, ja kantaa siitä vastuun.
16.04.2012 16:00
Epävarmat koirat,jotka sai tukea,kun omistajat tulivat.
Toki,jos käytösopit olisi kunnolla päässä,niin se määrittää käytöksen,vaikka epävarma koira olisikin.
14.04.2012 21:26
Kyllä,hapettamista on tapahtunut.
"Millan vielä käyttää..." Kyllä.Ja sillä saadaan vahvaa hallittavuutta.Tuohon samaan perustuu juuri ohuitten näyttelykaulaimien tehokkuus myös hallinnassa.Eli on tekniikasta kyse.Siinä ei tarvi voimaa,vaan pienelläkin liikkeellä saadaan aikaan epämiellyttävä tuntemus.Eli voioi sanoa,että jos haluaa,niin niillä muutamalla sormellakin saa melkoisen tehon aikaiseksi,vaikka näyttää paljon vienommalta,kuin esim.kurkkarin käyttö...
Jalan napauttaminen osuu sisäelinten kohdalle.Tehokas pienelläkin.
"Liirun laarumin..." Aivan.Ei muuttaisi.Ainoastaan siinä tapauksessa,jos jälkeen tulisi selvä positiivinen vahviste,joka olisi niin vahva,että se motivoisi käytöstä edes osaltaan.
Muuten on kyse puhtaasti pakotteesta.Ja pakote pitää olla riittävän vahva,että siihen reagoi.Elikkä siis tuntuvaa...
Muuten ottamatta kantaa,mutta ei se pahitteeksi ole asioita katsoa ihan realistisesti.
Niin puolelta kuin toiselta.
Näissä tiettyjen tyylien jo miltei palvomisissa kun tuntuu olevan,että asioita ei halutakkaan nähdä kuin niiltä mukavimmin puolin.
Tuosta tvshown näpäytyksestä olen samaa mieltä.Kyllä se oli jo enemmän,kuin pieni näpäytys.Aikuiset koirat myös saattavat näpäyttää pentuja.Jos tuo oli näpäyttämistä,niin jos kohde olisi ollut vaikka pentu,niin ei kiva pelkkä näpäytys...
14.04.2012 21:16
Ei sitten onnistu meijän junteille :(
Hanskat pistää naulaan just,jos joku vieras loukkaa niiden herkkää mieltä.Ja se on jo iso loukkaus,jos niille vingutetaan väärää musaa.Niin minullekkin.
Kerran hierojalla pyysin vaihtamaan kanavaa,kun oli radio päällä,eikä minulle moinen vingutus passannut.
14.04.2012 18:26
"Itse olen aikoinani..." Tuota,ei se silti tarkoita,jos ei ole jotain itse saanut toimimaan,niin systeemissä itsessään vikaa olisi.Se vika voi olla jossain muussa...
En itsekkään sanoisi,että kolinapurkit ei mitään auta,suoraltakädeltä.Kun tiedän koiria,jotka viis veisaa niistä.Korkeintaan käyttää niitä leluina,kun oppii nappaamaan ne :D
Makupalojen antaminen pienelle ei ole hankalaa.Asennekysymys.Ja vähän enemmän toki vaatii fyysisesti,mutta hyvähän se vaan on kroppaansa käyttää :D
Ja eihän niiden makupalojen tarkoitus olekkaan kuonon edessä roikkua.Ne opetetaan niin,että pelkkä sana laukaisee koiran reaktion.
Eihän kieltosanaakaan koko ajan hoeta,tai purkkia viskellä koko ajan.
"Kiellolla ja murinalla on ..." Ei ole välttämättä.Riippuu koirastakin.Kun se koira voi oppia siinäkin sen ketjuttamisen,jollei oikeaa toimintaa myös opeteta ja motivoida myös siihen.
14.04.2012 18:18
Kyllähän leikit viettejä kasvattaa.Mutta sitten vaan opetetaan kohdentamaan oikein.Ihan samoin,kun ei ruokaakaan saa ottaa kun vaan kupista,ei ympäri mantuja maasta kaikkea noukkia.
Leikkiminen on ihan hyvä juttu myös,koska onhan se hyvä,että pääsisi myös niihin viettipäämääriin,josta sitten se rauhakin tulisi.
14.04.2012 18:01
Meijän koirat on tykänneet R&B:stä.Mitä sitten jos veisi terapiaan eikä löydykkään tuota musaa...
14.04.2012 17:52
"taitaa olla Suomessa..." Niinpä.
Ja paaaljon suurempi mahdollisuus joutua ongelmiin oman koiransa kanssa,kun vääränlaisen ottaa ja miettimättä tarkoin,riittääkö omat resurssit sitten myös hanskaamaan sen koiran oikein.
Ne kun ei itsestään opi.Ei edes erottamaan hyvän pahasta.
14.04.2012 13:04
Iso ja pieni,kummatkin.Keskikokoiset ei iske.
Perustelut lähinnä ei niinkään koko,vaan lähinnä muuten rodut miellyttää itseä.
Keskikokoisissa ei sellaisia ole.
Kaikki moppet tosin kivoja ovat.Tietyt vaan iskee itselle enemmän.
ps.Muuten kiva aloitus,mutta tuon "räksyttävää" olisi voinut jättää pois.Se kun ei ole mistään koosta johtuvaa.
14.04.2012 12:59
"Koiran täytyy oppia..." Kyllä,mutta kun se ei itsestään opi.Koirallehan ei ole sitä geeneihin rakennettu...
Katsekontakti on erittäin hyvä ja varma tapa opettaa koira ohittamaan oikein.Positiivinen sellainen.Kun koira on jo varma ohittaja ja tietää mitä siltä halutaan,se liu´utetaan pois.Toki haluttaessa sen voi pitääkin,vaikka aina.
"Eihän omistaja aina ehdi pyytää".Ei,yllätyksiä voi tulla.Mutta eipä ehdi heti kieltääkään ;)
Ja kun ennakoidaan,oppi menee aina parhaiten perille.
Eli se kiellon varaan jääminen ei tee autuaaksi.Itseasiassa fiksu koira voi alkaa ketjuttamaan eli ensin se reagoi,sitten tulee kielto ja SITTEN vasta pitää olla kunnolla ;)
Jos puhutaan luonnollisesta ohittamisesta,niin ei sitä ole myöskään kieltäminen,murahtelu tai minkään viskominen.
"Lisäksi nakit..." Ruuanhankkimisvietti on yksi suurimmista vieteistä.Eli ruoka kiinnostaa erittäin usein.Mutta kuten kaikessa muussakin,sitä pitää käyttää oikein.
Lähtökohta riittävän nälkäinen,riittävän hyvä safka ja sekin sisäänajettu eli leimattu johonkin tilanteeseen/vaadittuun myös.
13.04.2012 13:00
Samaa mieltä,kuin ´c.f.
Minustakin tuossa on nyt ollut vähän turhan nopea sillisalaatti.Eli kun jotain aletaan koettaa,niin se vaatii usein aikaa.Paras olisi,jos aloitetulle syteemille saisi heti jonkun pätevän tsekkaamaan,että se ensinnä lähtee varmasti oikein ja toiseksi,arvioimaan,näyttääkö syteemi toimivan.
Kun se,että on jo monta kokeiltu,kuitenkin lyhyellä aikavälillä,sotkee valitettavasti vaan koiraa entisestään.Jolloin saattaa jo sijaistoimintana kuumua entisestään.Myöskin selättäminen on todennäköisesti entisestään saanut taistelutahtoa lisääntymään,jota tuontyypin tättähäärällä on runsaasti useinkin.
"...että se koittaa komentaa minua..." Ei,vaan se on sijaistoimintaa.Ihan samoin,jos olisi kaksi koiraa,ja toinen alkaa sählätä nähdessään toisen koiran ja sitten niille omille keskenään syntyy "kränää".
Onko koiralle koskaan opetettu ohittaminen?Siis kunnolla pennusta opetettu?Ei siis,mikä valitettavan usein,oletettu,että oppii itsestään ja sitten murkkuiässä pukkaa ongelmaa...
Tässä vaiheessa se opetus pitäisi tehdä siedättämisen kautta.
Eli nyt vaan opetetaan kunnon kontakti.Motivoidaan se vahvaksi ja vaaditaan.Ja taas kerran,itse rauhallisen itsevarma,mutta jämptti.
Sitten vaan pikkuhiljaa lähemmäs.Nyt kun on paljon koiria ympärillä,niin paras olisi mennä johonkin koirakouluun treenaamaan.Eli ensin kauempaa,sitten lähempää.
Jos käyttää ruokaa,niin koiran pitää olla nälkäinen.Ja namit todella hyviä.Muuten koira vaan ottaa vastaan,syö,muttei sen enempää kolahda.
Jos käuttää lelua,niin se pitää olla ensin sisäänajettu(koira "addiktoitunut" siihen) ja sitä ei käytetä kuin treenatessa/palkatessa.Muuten käy kuin nameille,otetaan vastaan,mutta ei se erikoisemmin kuiteskaan toimi...
Tuonkokoiselle voisi ottaa akuutisti käyttöön kuonopannan.Itse voi olla rennompi,hallittavuus paranee ja jo noit osaltaan rauhoittaa koirraa keskittymään omistajaan.Mutta,tuo ei ole itseisarvo,vaan aloitetaan se koulutus ohituksiin alusta ihan kunnolla ja siihen panostetaan.
Eikä olisi pahitteeksi saada joku tsekkaamaan hommaa.
Niin ja sitten se muu puoli.Riittävästi aktiviteettejä,niin fyysisiä kuin henkisesti,joilla niin puretaan energiat,kuin myös luodaan hyvää kuunteluyhteyttä koirasta omistajaan.
13.04.2012 12:48
"...kerrostalossa hissi...
Erittäin hyvä pointti.Myös siksi,että jos/kun on luustovikoihin taipuvainen rotu(useat suuret ovat),niin mitäs sitten,jos jotain kremppaa tulee.Kasvuhäiriöitä nuorena,jonkin asteen lonkkavikaa todetaan ym.
Tai mitä siinä vaiheessa,kun koira on vanha.Eli kannattaa miettiä,jos ei hissiä ole,niin onko papua kanniskella,jos tilanne vaatii...
13.04.2012 12:24
No ensinnä,jos vähänkään miettii vartioivaa,niin sitten se on aitaamisen paikka.Muuten se on erittäin suuri riski.Koska vartioiva koira usein myös toimii...
Laumanvartijan unohtaisin sovinnolla.Ne vaatii optimaalisen työn ja ympäristön,ollaakseen tyytyväisiä ja vältyttäisiin ongelmilta.
Myöskin kannattaa muistaa,että mitä vahvemmin vartioivasta kyse,niin sen haastavampia on yleensä muutenkin.Että pitää miettiä,onko resursseja sitten myös kasvattaa kunnolla ja antaa riittävät aktiviteetit.Muuten se koira keksi ne itse...
Moni vartioiva koirarotu myös tarvii kunnolla liikuntaa ja aktiviteettejä.Jos ei niitä saa,niin vartioinnista voi tulla elämän itseisarvo,jolloin voi tulla hankaluuksia.
Kyllä enemmän mieleen tulee vaikka ns.vahtivat koirat,hieman seurakoiramaisemmat,jolta löytyy pelotteena enemmänkin koko.Ei niinkään vahvasti vartioiva,lähinnä tulee mieleen joku bernin,leonbergin tyylinen maltillisempi koira.
Palveluskoiristakin löytyy ns.perinteisempiäkin,mutta ne taas tuo omat haasteensa eli usein paljon myös pitää olla aktiviteettejä,niin fyysisesti kuin psyykkisesti.
12.04.2012 16:36
Aika tylsä vastaus,mutta kuitenkin,hallintakysymys...
Kerron vaan,miten meillä hoidetaan nuot jutut.
Eli opetetaan tietty toiminta(ei lähdetä perään,vaikka nokan edestä lähtisi).
Harjoitellaan tilanteita niin,että palkitaan rauhasta tai kontaktin otosta(makupala tai lelu) ennen kuin koira ehtii kuumua ja kehutaan.Tämä on pääpanostus.Ensin tilanteissa,jossa ei pääse reagoimaan niin kovin ja myöhemmin siirrytään lähemmäs.Eli ns.siedätystä.
Jos/kun lepsuksia tulee,niin silloin yksi ainut kielto(kutsu) ja jos ei tottele,niin perään mennään ja tulee puhuttelu.Puhuttelu sitten koiran mukaan.
Ja itse EI saa meuhata,kaikki minkä itse tekee,niin toisaalta rauhallisesti,mutta niin jämäkästi,että kaaliin menee.
Vähän kuin koira,joka komentaa toista,niin se tulee vakuuttavasti,vaikka itse homma ei paha olekkaan.
Eli opeteaan ensin koira oikeaan toimintaan jollain sanalla,vahvistetaan se vahvaksí ja vaaditaankin.Sitten hommataan ne ärsykkeet ja aletaan harjoitella jo harjoiteltua.Ensin pienemmillä ärsykkeillä,sitten isommilla(lähemmäs).
Ja aina muistetaan ne kehut ja palkka,kun hyvin menee.Ja sitten joka lepsuksesta,jos tulee,niin riittävän jämäkkä palaute.
12.04.2012 16:20
Ja taas viestini hyppii mihin sattuu kuin aropuput,hohhhoijaa...
11.04.2012 19:50
74 / 262