Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Ei ole paniikkia.Aloitan suursiivouksen,kaikki kerrokset lattiasta kattoon jo pari kuukautta ennen :D.Ja tyylillä,kun fiilis iskee,niin tehdään,mitä tehdään.Ajoissa alkaa,niin hyvin ehtii :D
    Perusjutut sitten vaan viimeisellä viikolla ja koissujen siivous.
    Eli melkein valmista jo on tuo puoli.
    Ruokapuolen tekee ukko ja hyvin tekeekin.Enää puuttuu rosolli joulusafkoista ja sekametelisoppa puurolle,jotka hoituu sitten huomenna.

Vähän kun sais vielä lunta maahan,ei paljoakaan tarttis,mutta sopivasti.
  2. Olen luullut,että täälläpäin on vedessä ongemia,mutta oiskohan sielläpäin vielä pahemmat :D
    Jos siis noin paljon on ongelmakoiria tulevista koirista.Pennutkin o_O vai eikö teillä ole penturyhmiä lainkaan?
    Itse taas sanoisin,että koirakouluihin on tultu ihan muun vuoksi suurin osa.Ongelmaiset jää hyvin helposti yksinään,syystä tai toisesta ja se näkyy lisääntyneenä nettikirjoitteluinakin ongelmista.Ongelmaisten kanssa kynnys on usein korkea mennä "esille",pienimmistäkin usein.

Jos osaatte hoitaa hommat,niin miksi kysyt neuvoa? Huvikseen vai miksi? Toki asioita voidaan pohdiskella ihan hypoteettisestikkin,"tyyliin" mitä tekisit tällaisessa tilanteessa.Tästä aloituksesta ei nyt sellaista kuvaa tullut...
    Ja ihmiset onkin siksi vastailleet pitkälti,mitä nyt pitäisi tehdä ja mikä parasta,sen mukaan miten heistä tuntuu pelkän kuvan perusteella.Muuten kun ei tunne tapausta.

"Suotta pitäisimme..." Ei millään pahalla,mutta menee tuontyyppisillä jutuilla vähän sen kuuloiselta,että aliarvioi muiden vastauksia.

"Minulla on ollut selkeät kysymykset..." Jo pelkästään koulutukseen liittyvät kysymykset harvemmin niin selkeitä,että niihin näkemättä koirakkoa olisi helppo vastata tai saisi parhaimmat neuvot.Koulutusohjaajakin sen pitäisi tietää ;)
    Saati sitten,kun puhutaan ongelmista.Joihin yleensä vaikuttaa aina enemmän tai vähemmän kokonaisuus.
    Noh siinä taas tullaan siihen,että näkemyksensä kullakin :D ja tieto onkin siksi usein ihan toinen,kuin sen saaminen näkemällä ja tekemällä siitä oman kuvan.
    Arveluihin on turha lähteä,niinpä.Mutta sitähän voi olla juuri nimenomaan kuvaajan antama kuva asiasta ;),josta taas siis tullaan siihen,miksi se näkeminen olisi tärkeää ja miksi sitä usein ehdotellaan ;)
  3. Eli siis et voinut vieläkään vastata suoraan "tyylillä" kyllä vai ei,siihen mitä kysyin...

"Nyt minä kysyn sinulta kysymyksen..."
    Minähän olen kirjoittanut jo,mikä agility on minun näkemyksessäni ;) Tsekkaappa tuolta jo kirjoitettua.
    Mutta jos toko on pevissä temppukoulutusta niin mitä agility on sinun mielestäsi?

"Ja tässä koiran kouluttamisessa..." En ole tainnut niin sanoakkaan,vaan olen kysynyt pevistä(tuntevasi metodeita),koirankäsittelytaidosta (ja siinä yhteydessä nimenomaan niinkuin yleensä se ymmärretään eli yleinen perusidea koiran kanssa ;) )

Mutta minäkin pistän sitten vähän vanhoja viestejä ;D :
    "Pevi ei ole rankin johtajuustavoista" .Öh,johtajuustavoista...
    "Olen vain verrannut peviä ja rankempia johtajuusmetodeja".Ymm...
    "Pidän peviä pehmeänä johtajuusoppina". Ohoh,johtajuusoppina... Eli ehkä sittenkin on tuntemusta muusta kuin agilitystä ja ongelmakouluttamisesta ihan kuitenkin mielipiteen verran,suorankin.Kuuluuko siihen johtajuusoppi vai ei ;D
    "Pehmeämmän tavan johtajuuden käyttäjät(kuten pevi).
    Tuli vähän selailtua noita vanhoja ketjuja (huh :D ).Ei päässyt siis ihan niin helpolla,kuin jos olisi saanut suoraan kysymykseen suoran vastauksen :D
  4. Täytyy valitettavasti sanoa,että on kahdenlaisia shelttejä pohjimmiltaan jo,oikein hyviä ja sitten ihan jotain muuta...
    Ne ekat on erittäin helppoja,sopii helposti porukkaan ja helppoja siis jo itsestään.Toinen osa sitten sellaisia,joita "tukemalla" kyllä pärjää ihan ok,mutta itsestään ei.

Kummassakin tapauksessa paistaa selkeä (valitettavan tyypillinen virhe) eli epävarmuus.
    Nuorempi rauhoittaa vanhempaa,mutta se ei ole niinkään itsevarmaa rauhoittelua,vaan epävarman koiran liiallisuuksiin menevää.Tilanteet on tyypillisiä strssitilanteita,jotka sitten laukaisee tuon reaktion.

"Jos meille tulee..." Taas tyypillistä epävarmuutta.Perusluonne plus koira ei luota omistajan kykyyn hoitaa asia.
    Ja yksi mitä ei pitäisi tehdä,että koira altistetaan lähitilanteeseen turhaan.
    Muita koiria ei ole tarvetta seukkailla,opetetaan ihan puhdas ohitus.
    Kotona vieraitten kanssa koiraa kielletään rauhallisen varmasti,jos osoittaa uhkaa,muuten annetaan olla ja käyttäydytään normisti.Vieraat jättää koiran siis rauhaan.Tuo haukkuminen ja murina siis katkaistaan,MUTTA rauhallisesti.
    Tuo on ihan peruskamaa.
    Siedättämistä ym.muutakin on,mutta kannattaa hakea ensin neuvot alan ihmiseltä ja niin että tilanteen näkee.Tosin nytkin olisi parasta.Näkemättä kun ei koskaan voi perusteellisia neuvoja antaa.

Toisen koiran käytös on myös epätyypillistä sheltin käytöstä.
    En katso puolustavaksi käytökseksi,vaan epävarmuudeksi/epätyypilliseksi käytökseksi (luonteessa ehkä perushäikkää) mikä on päässyt vahvistumaan,kun käytöstä ei ole heti katkaistu ja otettu koira haltuun.
    Se,että koira hyökkii vaan muitten kanssa,todenäköisesti kertoo myös epävarmuudesta eli koiralla on ns.porukka takana.
    Perusjutut tuohonkin,että ei pidetä auki,ellei hallinnassa ja koiralle vaan pitäisi opettaa oikea käytös,vaikka sitä ei voisi pitääkään auki normisti.

"Olemme muuttamassa..." Minä olen opettanut ihan kepillä ja porkkanalla.
    Kun yritetään mennä väärään paikkaan,kielletään.Ja kielto viedään loppuun asti.Tässä panostetaan ennakointiin.Tottelemisesta kehut ja palkka.Tilanteita harjoitellaan.
    Kun ei olla paikalla,niin estetään pääsyt,kunnes on hommat saatu opetettua.
    Jos koira on jo väärässä paikassa(siis pyritään,ettei näin pahemmin käy),niin se komennetaan napakasti pois ja/tai tarvittaessa ohjataan pois.Mutta taas määrätietoisesti,ja rauhallisesti,mutta napakasti.Koiran pitää siis huomata ero,kun se on tehnyt epätoivottua.
    Mutta kuten olen sanonut,niin parhaiten neuvot saa ihan joltain käsikädessä,kun pääsee näkemään ;),ja saa samalla neuvot sitten kokonaisvaltaiseen käsittelyyn koiran koiran/koirien kanssa,niin helpompi yksityiskohtiakin työstää :)
    Kuitenki kun sieltä kokonaisvaltaisuudesta kaikki aina lähteepi.