Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei ole paniikkia.Aloitan suursiivouksen,kaikki kerrokset lattiasta kattoon jo pari kuukautta ennen :D.Ja tyylillä,kun fiilis iskee,niin tehdään,mitä tehdään.Ajoissa alkaa,niin hyvin ehtii :D
Perusjutut sitten vaan viimeisellä viikolla ja koissujen siivous.
Eli melkein valmista jo on tuo puoli.
Ruokapuolen tekee ukko ja hyvin tekeekin.Enää puuttuu rosolli joulusafkoista ja sekametelisoppa puurolle,jotka hoituu sitten huomenna.
Vähän kun sais vielä lunta maahan,ei paljoakaan tarttis,mutta sopivasti.
22.12.2011 21:41
No heh...
Corsot on upeita.On rotu myös,joka tosi upea oikeilla ihmisillä,väärillä jotain ihan muuta.
Onneksi ei vielä ainakaan ole muotiroduksi tullut ja toivottavasti ei tulekkaan.Hyvässä mallissa kun vielä on.
21.12.2011 13:41
Täälläpäin ei ole nyt niin liukasta,mitä oli vähän aikaa sitten.Meidän pikkutietkin oli luistelurataan verrattavissa o_O
Oli sen verran noita sateita,että sulatti kaikki jäät pois.
Toki varovainen kannattaa olla,asfaltilla varsinkin kun tuo kostea välillä heittää nollaan tai pieneen pakkaseen(kuten tänään),niin aika liukkaat voi olla.
Ota varman päälle ja pistä rontille hieronta.Siis jos lihasjumeja tarkoitat.
21.12.2011 13:34
Onhan noita jokusen eri rotua ollut.Nykyiset tosiaan nimimerkin mukaisia ja pääasiassa ollut ;D
Ensi koiran olen jossain viestissä maininnutkin ja jotain osviittaa muutenkin on jostain viesteistä tullut ;)
Ja millaisen turrelon.Todennäköisesti pysyn noissa.Ja kun tulee ikää siihen malliin,että voi olla parempi siirtyä kokonaan pieniin,niin eiköhän tuossa nykyisessä tirrissä pysytä.
Tosin tirriäisistä kiehtoo rihveli ja affenpinseri myös.Tiäs vaikka sitten myös sellainen tulisi :D
Tuossa jotain,loppu sitä mystiikkaa.Naiset on ;D
21.12.2011 13:29
Vakioaihe.Tästä on monta ketjua ollut.
Nyt vaan joulunpyhien ratoksi niitä bongailemaan ja lukemaan.Löytyy varmasti erilaisia vaihtoehtoja.Valitsee sitten vaan sopivan ja työstämään :)
21.12.2011 13:17
Huomenna tosiaan on almanakassa talvipäivän seisaus.
Mutta oli tänään tai huomenna,niin valoa kohti aletaan taas mennä :D
Jipii sille !!!
Tänään on täällä ensimmäinen aurinkoinen hieno päivä moneen aikaan.Ihan oudolta tuntui moinen valoilmiö pitkästä aikaa.
21.12.2011 13:13
Että pohtimista löytyy :D
Airis on ihqu.Jossain välissä oli yksi vaihtoehto.Miinus sille tuli vaan siitä,että senkin turkkia täytyy laittaa,jos näytelmiä ajattelee.Eli sitten olis pitänyt vielä sekin homma opetella.Nykyisistä airiksista en tosin tiedä,millaisia on.Omat kokemukset on aiiiiika monen vuoden takaa.
Tosin jos pienempään ja kooltaan vaivattomampaan haluaa,niin airis ei siihen pakettiin sovi :D
Lakeland kuuluu niihin harvoihin rotuihin,joista minulla ei ole hajuakaan,minkään kautta.
Muuta sekoitetaan pakkaa lisää,niin Tapio Eerola on jokusen vuosi sitten tehnyt koirarotuesittelykirjan.Se on minusta realistisemmasta päästä kuvauksista(ei ihan pelkkää ihqua vaan) ja suht monipuolinen.Vois tsekata ;)
Onneksi ei tarvi miettiä moisia.Ainakaan kääpiöosastolla.Kahta kun en vaihda.Toinen on Fazerin sininen :D ja toinen on...
20.12.2011 15:58
Ei avaudu tuo linkki.En tiedä,johtuuko koneestani vai mistä.
Mutta mikä on namikouluttaja?
19.12.2011 17:55
Yleensä tarkoitetaan luonteeltaan vaativaa.Tosin muutenkin voi olla.Minulle on vaativia kaikki tuulihattua muistuttavat karvakasat :D.Kun ei viitsi turkkeja plärätä.
Luonteessa sanoisin,että haastavia on vähemmän sosiaaliset rodut.Eli lähinnä siis kohdistuen lajitovereihin.
Vaatii hyvää hallintaa ja ainaista huomioonottamista tuon suhteen.Jos ajattelee harrastamista,jossa koira irti,niin vielä parempaa hallintaa vaatii.
Puolustavat rodut sama juttu.Eli pitää hanskata hyvin ja harrastamisen kanssamyös on tarkempaa.
Jos omaa vahvaa saalisviettiä ja/tai riistaviettiä,niin sekin on vaativaa omistajan kannalta,jos vapaana aikoo pitää.
Vaativaksi myös sanoisin rotuja,joilta puuttuu pitkälti miellyttämisen halu ja ovat myös suht itsenäisiä.Tarvii sillointällöin rautalankaa perusasioissa väännelläkin enemmän,kuin helpompien.Jos sitten puhutaan vielä kouluttamisesta ja varsinkin tottelevaisuutta vaativa harrastus,niin onkin haastetta kerrakseen,varsinkin jos tuloksia kaipaa.Tuohon pakettiin jos vielä lisää noita mainittuja ominaisuuksia,niin ihan haastetta löytyy sellaisista roduista vähintään omiksi tarpeiksi :D
19.12.2011 17:50
En käsitä enää yhtään mitään...
Ennenvanhaan tuollaista ihme koiraterrooria ei ollut.Koirat oli oikeilla ihmisillä pääasiassa ja hanskassa.Joskus tosin jotain hämminkiä oli,mutta kyllä niihin tarvittaessa äkkiä puututtiin.
Nyt noita urpoilijoita tulee melkein joka puskasta,eikä voida mukamas puuttua.Ei jumat voi ymmärtää...
Jokuinen vuosi sitten sanoin kaverilleni,että dogot on kohtapuolit seuraava otsikkorotu.
Ei ollut väärin arveltu.
Valitettavan hieno rotu saa p****a päälleen,kun m****jatkeen hankkijat on sen kekanneet.Ja valitettavasti sitten löytyy myös niitä,joilta ne saavat.
19.12.2011 17:36
"Sitä on niin sokea..." Niin se on.Inhimillistä kuitenkin.
Eräässä harrastuksessa aikoinaan videoitiin suorituksemme.Kyllä mielessä välillä on käynyt,että ei olisi pahitteeksi videoida koko toiminta koirien kanssa.Jopa itsekkkin voi yllättyä :D
Siksi ongelmissa niin helposti suositellaan ulkopuolista (miksei muutenkin),koska yksinkertaisesti itse ei välttämättä näe,jotain oleellista,vaikka haluaisikin.Oma lukunsa on sitten ne,jotka ei edes halua...
Shelttejä jonkin verrankin tunteneena,oma mielipiteeni on,että noit ikäerot ei pahemmin väliä.Sen verran sosiaalinen rotu.Tosin ei ne nyt pahitteeksi koskaan ole.
Se mihin ehkä kannattaa kiinnittää huomiota,niin älykkäänä koirana sheltit saattaa helposti vedättää omistajia.Ja siihen halpaan kun menee,niin jotain pientä hankaluuden tynkää voi tullakkin,helpostikkin.
17.12.2011 20:45
Minkä ihmeen takia minun pitäisi jonkun blogia lukea?
Minä kirjoittelen tällä palstalla ja tämän palstan viesteihin.Jos sinua häiritsee jonkun blogikirjoittelut,se on sinun ongelmasi,ei minun.
Jos taas on kysyttävää jotain omasta kirjoituksestani tai tarkennettavaa,niin siitä vastaan mielelläni.
Tämän palstan sääntöihin tuskin kuuluu,että pitää jonkun blogeja lukea,että voi vastata viesteihin.
17.12.2011 20:30
Olen luullut,että täälläpäin on vedessä ongemia,mutta oiskohan sielläpäin vielä pahemmat :D
Jos siis noin paljon on ongelmakoiria tulevista koirista.Pennutkin o_O vai eikö teillä ole penturyhmiä lainkaan?
Itse taas sanoisin,että koirakouluihin on tultu ihan muun vuoksi suurin osa.Ongelmaiset jää hyvin helposti yksinään,syystä tai toisesta ja se näkyy lisääntyneenä nettikirjoitteluinakin ongelmista.Ongelmaisten kanssa kynnys on usein korkea mennä "esille",pienimmistäkin usein.
Jos osaatte hoitaa hommat,niin miksi kysyt neuvoa? Huvikseen vai miksi? Toki asioita voidaan pohdiskella ihan hypoteettisestikkin,"tyyliin" mitä tekisit tällaisessa tilanteessa.Tästä aloituksesta ei nyt sellaista kuvaa tullut...
Ja ihmiset onkin siksi vastailleet pitkälti,mitä nyt pitäisi tehdä ja mikä parasta,sen mukaan miten heistä tuntuu pelkän kuvan perusteella.Muuten kun ei tunne tapausta.
"Suotta pitäisimme..." Ei millään pahalla,mutta menee tuontyyppisillä jutuilla vähän sen kuuloiselta,että aliarvioi muiden vastauksia.
"Minulla on ollut selkeät kysymykset..." Jo pelkästään koulutukseen liittyvät kysymykset harvemmin niin selkeitä,että niihin näkemättä koirakkoa olisi helppo vastata tai saisi parhaimmat neuvot.Koulutusohjaajakin sen pitäisi tietää ;)
Saati sitten,kun puhutaan ongelmista.Joihin yleensä vaikuttaa aina enemmän tai vähemmän kokonaisuus.
Noh siinä taas tullaan siihen,että näkemyksensä kullakin :D ja tieto onkin siksi usein ihan toinen,kuin sen saaminen näkemällä ja tekemällä siitä oman kuvan.
Arveluihin on turha lähteä,niinpä.Mutta sitähän voi olla juuri nimenomaan kuvaajan antama kuva asiasta ;),josta taas siis tullaan siihen,miksi se näkeminen olisi tärkeää ja miksi sitä usein ehdotellaan ;)
17.12.2011 20:00
"Minulle koiran koulutus on koiran koulutus ja se sisältää niin kasvatuksen...
Eli tuo tulkittuna vastaus on että vain ongelmakoirissa,vaikka suoraa vastausta ei ole tullut,jostain syystä...
Suosittelen,että jos kerrot tuntevasi jotain,niin perehdy niihin edes teoriassa kunnolla.
Ota nyt selvää kunnolla tuosta pevi-ideologiasta,mihin se perustuu ja mitkä käsitteet siinä on mukana.Tuolla on pari palstaa,asiaan liittyen,meneppä ja tutkaile vaikka niitä,jos et tunne jotain peviläistä,miltä saat tietoa ;)
Ja tuossa kouluttamisessa..." Tekisi mieli kysyä ihan vaan mielenkiinnosta,että miten se ilmenee/miten sitä hyödynnetään pevissä ihan normielämässä.Vaikka koiran opettamisessa hihnassa liikkumiseen ja ohituksiin.Kun nuori koira ei tule luokse,kun kutsutaan ym.
Mutta en taida viitsiä.Suoraa vastausta tuskin tulee ... :D
17.12.2011 19:36
Sekikseltä näyttää ja evp:n yhdistyksen mukaan on sekis.
Tosin jos siinä on edes osa evp:tä tai muuta laumista,niin ei tosiaan kerrostalokoira ole.
Kun tuota artikkeliä luki,niin siihen malliin on touhua,että ko.koiran omistajalla tuskin saisi olla edes lelukaupan patterilla käypää...
Ihme hampaatonta touhua kyllä on,jos tuollainen koira ja tuollaisella omistajalla ylipäätään on noin kauan saanut olla häiriköimässä.
Ja valitettavasti on laumiksia väärissä käsissä,mutta suurin ongelma taitaa olla sekarotuiset,jossa laumista,joita myydään mihin sattuu.
17.12.2011 18:59
Eli siis et voinut vieläkään vastata suoraan "tyylillä" kyllä vai ei,siihen mitä kysyin...
"Nyt minä kysyn sinulta kysymyksen..."
Minähän olen kirjoittanut jo,mikä agility on minun näkemyksessäni ;) Tsekkaappa tuolta jo kirjoitettua.
Mutta jos toko on pevissä temppukoulutusta niin mitä agility on sinun mielestäsi?
"Ja tässä koiran kouluttamisessa..." En ole tainnut niin sanoakkaan,vaan olen kysynyt pevistä(tuntevasi metodeita),koirankäsittelytaidosta (ja siinä yhteydessä nimenomaan niinkuin yleensä se ymmärretään eli yleinen perusidea koiran kanssa ;) )
Mutta minäkin pistän sitten vähän vanhoja viestejä ;D :
"Pevi ei ole rankin johtajuustavoista" .Öh,johtajuustavoista...
"Olen vain verrannut peviä ja rankempia johtajuusmetodeja".Ymm...
"Pidän peviä pehmeänä johtajuusoppina". Ohoh,johtajuusoppina... Eli ehkä sittenkin on tuntemusta muusta kuin agilitystä ja ongelmakouluttamisesta ihan kuitenkin mielipiteen verran,suorankin.Kuuluuko siihen johtajuusoppi vai ei ;D
"Pehmeämmän tavan johtajuuden käyttäjät(kuten pevi).
Tuli vähän selailtua noita vanhoja ketjuja (huh :D ).Ei päässyt siis ihan niin helpolla,kuin jos olisi saanut suoraan kysymykseen suoran vastauksen :D
16.12.2011 18:24
Oliko minulle? Ei aina tiedä,kun minulla ainakin hyppii viestit välillä mitä merkillisimmin.
Jos ei,niin vastan kuitenkin omasta puolestani :D
"No kyseinen henkilö..."Juu,en minäkään,mutta jos kysytään apua,niin toki yritän auttaa.
Jos kyseessä asia tai ongelma,joka vaatii kokonaisvaltaista paneutumista ;),niin sitten joko paneudun siihen kokonaisvaltaisesti tai suosittelen menemään ihmiselle,joka hoitaa hommia kokonaisvaltaisesti (ongelmakoirakouluttajat tai joku muu pätevä).
Kun se on vaan niin,kuten tässäkin on jo keskusteltu ahkeraan,että kikkakolmosilla tai yleensäkin ihan helpolla asioita ei ratkaista,vaan vaatii enemmän paneutumista.
"Vinkkisi nyt kuitenkin oli..." Lue tarkemmin viestit.
16.12.2011 17:54
Täytyy valitettavasti sanoa,että on kahdenlaisia shelttejä pohjimmiltaan jo,oikein hyviä ja sitten ihan jotain muuta...
Ne ekat on erittäin helppoja,sopii helposti porukkaan ja helppoja siis jo itsestään.Toinen osa sitten sellaisia,joita "tukemalla" kyllä pärjää ihan ok,mutta itsestään ei.
Kummassakin tapauksessa paistaa selkeä (valitettavan tyypillinen virhe) eli epävarmuus.
Nuorempi rauhoittaa vanhempaa,mutta se ei ole niinkään itsevarmaa rauhoittelua,vaan epävarman koiran liiallisuuksiin menevää.Tilanteet on tyypillisiä strssitilanteita,jotka sitten laukaisee tuon reaktion.
"Jos meille tulee..." Taas tyypillistä epävarmuutta.Perusluonne plus koira ei luota omistajan kykyyn hoitaa asia.
Ja yksi mitä ei pitäisi tehdä,että koira altistetaan lähitilanteeseen turhaan.
Muita koiria ei ole tarvetta seukkailla,opetetaan ihan puhdas ohitus.
Kotona vieraitten kanssa koiraa kielletään rauhallisen varmasti,jos osoittaa uhkaa,muuten annetaan olla ja käyttäydytään normisti.Vieraat jättää koiran siis rauhaan.Tuo haukkuminen ja murina siis katkaistaan,MUTTA rauhallisesti.
Tuo on ihan peruskamaa.
Siedättämistä ym.muutakin on,mutta kannattaa hakea ensin neuvot alan ihmiseltä ja niin että tilanteen näkee.Tosin nytkin olisi parasta.Näkemättä kun ei koskaan voi perusteellisia neuvoja antaa.
Toisen koiran käytös on myös epätyypillistä sheltin käytöstä.
En katso puolustavaksi käytökseksi,vaan epävarmuudeksi/epätyypilliseksi käytökseksi (luonteessa ehkä perushäikkää) mikä on päässyt vahvistumaan,kun käytöstä ei ole heti katkaistu ja otettu koira haltuun.
Se,että koira hyökkii vaan muitten kanssa,todenäköisesti kertoo myös epävarmuudesta eli koiralla on ns.porukka takana.
Perusjutut tuohonkin,että ei pidetä auki,ellei hallinnassa ja koiralle vaan pitäisi opettaa oikea käytös,vaikka sitä ei voisi pitääkään auki normisti.
"Olemme muuttamassa..." Minä olen opettanut ihan kepillä ja porkkanalla.
Kun yritetään mennä väärään paikkaan,kielletään.Ja kielto viedään loppuun asti.Tässä panostetaan ennakointiin.Tottelemisesta kehut ja palkka.Tilanteita harjoitellaan.
Kun ei olla paikalla,niin estetään pääsyt,kunnes on hommat saatu opetettua.
Jos koira on jo väärässä paikassa(siis pyritään,ettei näin pahemmin käy),niin se komennetaan napakasti pois ja/tai tarvittaessa ohjataan pois.Mutta taas määrätietoisesti,ja rauhallisesti,mutta napakasti.Koiran pitää siis huomata ero,kun se on tehnyt epätoivottua.
Mutta kuten olen sanonut,niin parhaiten neuvot saa ihan joltain käsikädessä,kun pääsee näkemään ;),ja saa samalla neuvot sitten kokonaisvaltaiseen käsittelyyn koiran koiran/koirien kanssa,niin helpompi yksityiskohtiakin työstää :)
Kuitenki kun sieltä kokonaisvaltaisuudesta kaikki aina lähteepi.
16.12.2011 13:09
Voi antaa.
Lekuri ei tainnut kertoa ihan tarkalleen eliminaatiodietistä tai sitten tietopohja siitä on vähän heikko...
Eli valitaan yksi hiilihydraatti,mieluiten sellainen mitä koira ei ole saanut.Harvinaisemmin oireilevat on hirssi ja tattari.Siihen yksi proteiini.Myös mieluiten sellainen mitä koira ei ole saanut.
Kotimaiset viljat kuuluu niihin,mitkä useinmiten aiheuttaa oireita.Riisi on lisääntymään päin.
Lihoista yleisempien aiheuttajien joukkoon kuuluu nimenomaan nauta.
Jos koira syö parhaillaan kortisonia,niin se purressaan vie oireet sen käytön ajaksi pois.Riippuen tehosta,joko osittai tai kokonaan.Ja jos/kun se vie oireet pois,niin eipä sitten tiedä sopiiko vai ei se ruoka mikä sillä hetkellä syöttää.Eli ei samaanaikaan kokeilulla välttämättä mitään hyötyä.
Toisin sanoen tuo kokeilu ei nyt ole paras mahdollinen ruoka-aine allergian testaaminen tuossa muodossa.
16.12.2011 09:59
Sellaisia pienet mopopojat voi olla...
Sinä päätät.Jos mielestäsi poika käy liikaa kierroksilla ja vanhempi syystä tai toisesta(syyllä ei mitään väliä),puutu asiaan,niin sitten teet mopolle selväksi,että nyt riittää.
Joko kokonaan noin raju leikki,tai heti kun näyttää menevän överiksi.
Jos vanhempi näyttää siltä,että ei pidä siitä lainkaan,niin homma on selvä eli liian rajua ei sallita lainkaan.
Todennäköisesti noutaja on vaan niin leppoisa ja lempeä ja/tai hyvä koirankielenlukija,että tajuaa,että mopo on vaan pieni mopo :D,ei se tarkoita pahaa.
Ko.koira ei kuitenkaan osaa riittävän hyvin rauhoittavia eleitä,että mopo ymmärtäisi ne ja osaisi rauhoittua.
Ja kun koira on hieno kaveri,eikä halua käyttää voimakkaita luotaantyöntäviä eleitä "turhaan"(fätit on leppoisia yleensäkin),niin sinun tehtäväsi on tehdä mopolle rajat tuossa.
ps.Siitä myllytyksestä.Ihan turha päästää siihen asti.Koska voi käydä köpelöstikkin ison koko suhteen takia.
Toisaalta,jos/kun fätti on hyvin rauhanomainen,ei ehkä käytä voimakkaita poistyöntäviä eleitä,kun ihan pakossa,niin voida käydä niin,että homma loppuisi mopon aikuistutta itsestäänkin,kun oppii lukemaan vanhempaansa.
Mutta,kun ei ole omat koirani,jotka tuntisin,niin suosittaisin puuttumaan,jos omasta mielestä nyt näyttää tilanne siltä.Välttyy sitten turhilta kilahduksilta,jos sellaisen mahdollisuus on.
15.12.2011 09:19
88 / 262