canis.familiaris, auttaisitko?

tuutis

Meillä on 3v sheltti, joka tuottaa päänvaivaa. Laumassa myöskin 4v ja 3,5v sheltit, mutta näiden kanssa ei ongelmaa.

Tämä 3v sheltti tulee luokse, kun pyydetään. Odottaa, kun käsketään. Seuraa ja ottaa katsekontaktia. Tottelee ja käyttäytyy siis perheen kesken täydellisesti.
Tai no... En tiedä, mitä tarkoittaa, kun tämä nuorin 3v sheltti menee tämän 4v sheltin luokse maata pitkin, korvat ja häntä alhaalla, ja tökkäisee kuonolla kaulan alueelle tätä vanhempaa. 4v ei tätä käytöstä välillä huomioi, mutta välillä nappasee hellästi niskasta kiinni ja tällöin tämä nuorempi painuu maahan... tai vaihtoehtoisesti on huomaamatta tätä niskasta kiinniottoa. Tämä käy yleensä silloin, kun koirille annetaan ruokaa ja koirat vähän villiintyvät tai ollaan menossa ulos.

Mutta suurin ongelma tämän nuorimman koiran kanssa on aina ollut sama:
vastaantulevat koirat ja puolitutut vieraat - tai muuten oudot tilanteet.

Jos meille tulee joku, johon koira ei ole tutustunut kunnolla, tai vastaan tulee koira... koira painaa pään alas korvineen, häntä ei ole ylhäällä, mutta ei jalkojen välissäkään vaan roikkuu alhaalla, selkäranka painuu vähän maata kohden, ja koira murisee ja katselee alta kulmain. Murina ei ole vaarallista murinaa, että koira puraisisi vaan kuulostaa enemmän epävarmuudelta. Tähän käytökseen liittyy myös ylimääräistä vaeltelua esimerkiksi seinän vierttä pitkin kulkemista. Välillä myöskin koira haukkuu korkealta, nopeita ja lyhyitä haukahduksia. Tämänkin katsoisin epävarmuudeksi enemmin kuin varoittavaksi.
Ja joka kerta näissä tilanteissa koira hakee minulta turvaa; pyrkii syliin (jos istun) tai tulee jalkojeni taakse piiloon. Jos esimerkiksi ihminen, joka tämän on aiheuttanut, tulee liian lähelle (silitysetäisyydelle), koira kääntää pään pois ja mielellään laittaisi päänsä piiloon, jos mahdollista (esimerkiksi kainalooni).

Olemme kokeilleet kaikenlaista.
Olen ollut huomaamatta tätä käytöstä.
Olen kieltänyt. Olen murahtanut. Kielto ja murahdus lopettavat haukkumisen.
Olemme kokeilleet niinkin, että ihminen, joka aiheuttaa koiralle tällaista käytöstä, on antanut koiralle makupaloja. Koira ei ole kuitenkaan niin hermostunut, ettäkö ei söisi. Syö kyllä minun kädestäni, mutta vieraan kädestä ei. Yrittää kyllä mennä mahdollisimman lähelle, jalat taakse pitkänä, mutta ei kuitenkaan niin lähelle, että ottaisi makupalan.

Joskus aika auttaa, joskus ei. Kun vieras on tarpeeksi kauan huomioimatta, koira saattaa mennä silitettäväksi, mutta usein ei mene. Tämä murina ja kyyräily kuitenkin rauhoittuu muutamassa tunnissa, mutta hermostuneelta koira kuitenkin vaikuttaa.

Pentukoiriin tai ihmisvauvoihin tämä ongelma ei yletä. Muihin kyllä.

Itseasiassa, nyt kun ajattelen, niin on meillä ongelma tämän ensimmäisen, vanhimmankin koiran kanssa. Tämä koira ei siedä toisia uroksia. Koirat, jotka ovat olleen vanhimman koiramme kanssa tekemisissä siitä lähtien, kun vanhin koiramme oli pentu, on kyllä hyväksyttyjä. Myöskin urokset, jotka ovat olleet pennusta lähtien paljon tekemisissä vanhimpamme kanssa, ovat hyväksyttyjä. Ja kaiken ikäiset nartut ovat myöskin. Mutta yli 6kk vanhat urokset eivät ole.

Koiramme käytös näitä kohtaan on vaarallista. Jos koiramme on vapaana ja näkee uroksen, koiramme kiertää tämän uroksen menien koko ajan lähemmäksi ja ilman mitään varoituksen merkkejä nappaa toisen uroksen kurkkuun kiinni. En ole nähnyt tähän ongelmaan muuta ratkaisua kuin pitää vanhimpamme hihnassa ja muiden ollessa vapaana häätämällä KAIKKI (pennut, nartut ja tutut koirat) koirat pois koiramme luota. Kun koira on hihnassa, se on kuin unelma.
Voinko olla väärässä, jos ajattelen, että vapaana se kokee, että sen pitää puolustaa muita koiriamme (tätä 3,5v 3v), koska tätä ongelmaa ei tosiaan ole silloin kuin muut koiralaumamme jäsenet eivät ole paikalla.

Olemme muuttamassa uuteen taloon ja haluaisin jokaiselle koiralle opettaa, että sohvalle, meidän makuuhuoneeseen tai vauvan makuuhuoneeseen ei saa mennä. Miten tämän opettaisin kaikista parhaiten, että se oikein juurtuisi niiden aivoihin? :)

13

142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • canis.familiaris

"canis.familiaris, auttaisitko?"...no heh. Voisi olla asiallisempaa rakentaa ontsikot ilman yksilöintiä, kun olemme keskustelupalstalla, jonka idea on rakentaa yleistä keskustelua....=D

Muutama asia mikä pisti "silmään". Ikäero on aikapieni, ottaen huomioon sheltin luonnekuvauksen. (tutuilla on näitä) Yleensä kannattaa pitää hieman pitempää väliä hankintaväliä aikakin kolmannen kanssa...Silti kuulostaa hyvin ja onnistuneesti kasvatetuilta koirilta.

Kun koitia on yksi, niiden käytös yksilöityy enemmän ihmiseen, kun tulee kaksi tilanne ei muuttuu jonkin verran (kilpailu), kolmella taas viimeisin vaatii aika paljon, ja jää helposti monesta asiasta paitsioon ja voi tulla dumpatusksi (yleisesti). Tämä yksilö ilmeisesti jatkaa sillä, millä on pärjännyt tai tullut hyväksytyksi ryhmässä, eli pentukäytös tai osalla siitä. (voi käyttää myös etuiluun tai pyrkimykseen) On myös merkki siitä, että on leimaantunut enemmän tähän mihin kohdistuu, kuin esim ihmiseen. Hakee hyväksyntää tämän kautta.

"En tiedä, mitä tarkoittaa, ...".. Tarkoittaa ihan tyypillistä pentuelettä, johon vanhempi vastaa aika mallikkaasti (ele vs ele)

(mm.Molossi on aika hyvä näissä elejutskissa, ja voisi täydentää jos tarvis.)

"Tämä käy yleensä silloin"...ratkaise tilanne rauhoittamalla koirat, eli kontroloi tilannetta. Istumiset, rauhoittumiset ja hallittu eteneminen tässä.

"Jos meille tulee joku,"..(kokoluku) Jos sheltillä on (voi olla) tätä taipumusta jo luontaisesti, niin isommasa kokoonpanossa tätä mahdollista taipumusta olisi pitänyt huomioida, jo pentuaikana siedättämällä sitä asteittain.

Nyt voi vielä tehdä jotain, joka on itseluottamuksen nostaminen. Se tapahtuu parhaiten viettämällä aikaa ja kokemalla / kohtaamalla kahdenkesken näitä tilanteita ja muuta. (vilkkaat paikat, onnistumisia, yhdessä leikkimistä, touhuamista jne..) Nyt koira ilmeisesti tukeutuu tai on liian riippuvainen muista koirista. (ymmärrettävää)

"Joskus aika auttaa, joskus ei."...oikea tapa voisi olla siedättämisen kautta tapahtuva koulutus. Vilkkaat paikat missä joutuu siedättymään vieraisiin ja kotona ei vieraat huomioi koiraa pitkään aikaa vaikka asia edistyisi. Todennäköistä kuitenkin on, että koira ei vieraista edes välitä, mutta tottuu niiden seuraan ja olemassaoloon. (pääasia)

"Tämä koira ei siedä toisia uroksia."...ymmärrettävä, varsinkin, kun on sitä omaa ryhmää.

"Mutta yli 6kk vanhat urokset eivät ole"..tässä se ikäraja yleensä menee, kun aikuistiuminen alkaa.

"Voinko olla väärässä, jos ajattelen, että vapaana se kokee, että sen pitää puolustaa muita koiriamme"..et voi. (ajattele myös ko.rodun alkuperää)

"Kun koira on hihnassa, se on kuin unelma"...kertoo aika paljon luottamuksesta ja siitä, miten hyvin asiat loppujen lopuksi on.

Tässä ehkä paistaa vain se normi juttu, että perusasiat ja ymmärrys on hyvin, niin pientä nurkkien hiomista ja hienosäätöä, niin......

Summasumaarum...Nuoremman käytöstä ei ehkä saa kokonaan poistettua, mutta sen kyllä hallintaan, nostamalla sen itseluottamusta, jonka tarkoitus on myös, että koira alkaa luottamaan vahvemmin sinuun ja joutuu kohtaamaan sopivassamäärin sitä mikä käytöksessä mättää.

• canis.familiaris

Jäi jostain syystä osa pois.

"Nyt voi vielä tehdä jotain,"..tämä kahdenvietetty aika myös nostaa osaltaan aika paljon itseluottamusta toisia koiria kohtaan...Itseluottmus rakenttuu monista, laajoista ja säännöllisistä kokemusksistä.

• isoisoäiti
        canis.familiaris kirjoitti:

Jäi jostain syystä osa pois.

"Nyt voi vielä tehdä jotain,"..tämä kahdenvietetty aika myös nostaa osaltaan aika paljon itseluottamusta toisia koiria kohtaan...Itseluottmus rakenttuu monista, laajoista ja säännöllisistä kokemusksistä.

Sanoisinko että palvelunumero.

Silleen sano meidän "kennelpoika 69v",kun aina joutuu kuuntelemaan ne samat puheet jos puhelin soi,voin kertoa että se mokoma vie joskus liikaa aikaa omastakin mielestäni

• sama muori
        isoisoäiti kirjoitti:

Sanoisinko että palvelunumero.

Silleen sano meidän "kennelpoika 69v",kun aina joutuu kuuntelemaan ne samat puheet jos puhelin soi,voin kertoa että se mokoma vie joskus liikaa aikaa omastakin mielestäni

lisäys ed. kyllä se muuten hyvä poika on,vaikka tuollaisia letkauksia välillä pääseekin suusta

• Täytyy valitettavasti sanoa,että on kahdenlaisia shelttejä pohjimmiltaan jo,oikein hyviä ja sitten ihan jotain muuta...
      Ne ekat on erittäin helppoja,sopii helposti porukkaan ja helppoja siis jo itsestään.Toinen osa sitten sellaisia,joita "tukemalla" kyllä pärjää ihan ok,mutta itsestään ei.

Kummassakin tapauksessa paistaa selkeä (valitettavan tyypillinen virhe) eli epävarmuus.
      Nuorempi rauhoittaa vanhempaa,mutta se ei ole niinkään itsevarmaa rauhoittelua,vaan epävarman koiran liiallisuuksiin menevää.Tilanteet on tyypillisiä strssitilanteita,jotka sitten laukaisee tuon reaktion.

"Jos meille tulee..." Taas tyypillistä epävarmuutta.Perusluonne plus koira ei luota omistajan kykyyn hoitaa asia.
      Ja yksi mitä ei pitäisi tehdä,että koira altistetaan lähitilanteeseen turhaan.
      Muita koiria ei ole tarvetta seukkailla,opetetaan ihan puhdas ohitus.
      Kotona vieraitten kanssa koiraa kielletään rauhallisen varmasti,jos osoittaa uhkaa,muuten annetaan olla ja käyttäydytään normisti.Vieraat jättää koiran siis rauhaan.Tuo haukkuminen ja murina siis katkaistaan,MUTTA rauhallisesti.
      Tuo on ihan peruskamaa.
      Siedättämistä ym.muutakin on,mutta kannattaa hakea ensin neuvot alan ihmiseltä ja niin että tilanteen näkee.Tosin nytkin olisi parasta.Näkemättä kun ei koskaan voi perusteellisia neuvoja antaa.

Toisen koiran käytös on myös epätyypillistä sheltin käytöstä.
      En katso puolustavaksi käytökseksi,vaan epävarmuudeksi/epätyypilliseksi käytökseksi (luonteessa ehkä perushäikkää) mikä on päässyt vahvistumaan,kun käytöstä ei ole heti katkaistu ja otettu koira haltuun.
      Se,että koira hyökkii vaan muitten kanssa,todenäköisesti kertoo myös epävarmuudesta eli koiralla on ns.porukka takana.
      Perusjutut tuohonkin,että ei pidetä auki,ellei hallinnassa ja koiralle vaan pitäisi opettaa oikea käytös,vaikka sitä ei voisi pitääkään auki normisti.

"Olemme muuttamassa..." Minä olen opettanut ihan kepillä ja porkkanalla.
      Kun yritetään mennä väärään paikkaan,kielletään.Ja kielto viedään loppuun asti.Tässä panostetaan ennakointiin.Tottelemisesta kehut ja palkka.Tilanteita harjoitellaan.
      Kun ei olla paikalla,niin estetään pääsyt,kunnes on hommat saatu opetettua.
      Jos koira on jo väärässä paikassa(siis pyritään,ettei näin pahemmin käy),niin se komennetaan napakasti pois ja/tai tarvittaessa ohjataan pois.Mutta taas määrätietoisesti,ja rauhallisesti,mutta napakasti.Koiran pitää siis huomata ero,kun se on tehnyt epätoivottua.
      Mutta kuten olen sanonut,niin parhaiten neuvot saa ihan joltain käsikädessä,kun pääsee näkemään ;),ja saa samalla neuvot sitten kokonaisvaltaiseen käsittelyyn koiran koiran/koirien kanssa,niin helpompi yksityiskohtiakin työstää :)
      Kuitenki kun sieltä kokonaisvaltaisuudesta kaikki aina lähteepi.

• tuutis

"Muutama asia mikä pisti "silmään". Ikäero on aikapieni, ottaen huomioon sheltin luonnekuvauksen. (tutuilla on näitä) Yleensä kannattaa pitää hieman pitempää väliä hankintaväliä aikakin kolmannen kanssa...Silti kuulostaa hyvin ja onnistuneesti kasvatetuilta koirilta."
      --- Myönnän toimineeni vastuuttomasti ottaen 3 koiraa noin lyhyillä ikäeroilla. Valitsisin toisin nyt, kun olen hieman viisaampi.

"jatkaa sillä, millä on pärjännyt tai tullut hyväksytyksi ryhmässä, eli pentukäytös tai osalla siitä. (voi käyttää myös etuiluun tai pyrkimykseen)"
      --- Tämän olen itsekin jollain tavalla tiedostanut. Sitä tietoa on vain ollut vaikea pukea sanoiksi :) Etenkin ruokailutilanteissa katsoisin myös, että se on ehkä jollain tavalla myöskin koiran itsensä rauhoittelua... Voin olla väärässäkin.

"Nuoremman käytöstä ei ehkä saa kokonaan poistettua, mutta sen kyllä hallintaan, nostamalla sen itseluottamusta, jonka tarkoitus on myös, että koira alkaa luottamaan vahvemmin sinuun ja joutuu kohtaamaan sopivassamäärin sitä mikä käytöksessä mättää. "
      --- Totta totta. Aion kokeilla ehdottomasti tätä.

"Täytyy valitettavasti sanoa,että on kahdenlaisia shelttejä pohjimmiltaan jo,oikein hyviä ja sitten ihan jotain muuta...
      Ne ekat on erittäin helppoja,sopii helposti porukkaan ja helppoja siis jo itsestään.Toinen osa sitten sellaisia,joita "tukemalla" kyllä pärjää ihan ok,mutta itsestään ei."
      --- Kaksi kolmesta koirasta ovat näitä aivan jotain muuta, koska keskimmäisen koiran kanssa ei ole mitään ongelmaa. Menee kuin ajatus. Nämä kaksi taas tuntuvat tarvitsevan enemmän tukea niiden mielestä epävarmoissa tilanteissa.
      Olen myöskin huomannut, että itse etukäteen jännittelen tilanteita, joissa tiedän näiden kahden koiran olevan epävarmoja. Aikaisemmin näin ei ollut, mutta nyt tunnen, kuinka se pieni epävarmuus hiipii jostain. Minun pitäisi tuosta päästä eroon hetinyt ja se varmasti lähtee siitä, että olisi enemmän positiivisia kokemuksia kuin negatiivisia. Varsinkin tuon kolmannen koiran kanssa pitää alkaa harrastaa enemmän, jotta niitä positiivisia kokemuksia myös kertyisi!

"Ja yksi mitä ei pitäisi tehdä,että koira altistetaan lähitilanteeseen turhaan.
      Muita koiria ei ole tarvetta seukkailla,opetetaan ihan puhdas ohitus."
      --- Ohittaessa toisia koiria ei olla ikinä jääty tutustutelemaan eikä mikään koira ole ikinä päässyt koirieni luokse, kun koirani ovat hihnassa olleet.
      Tuo lähitilanteeseen altistaminen ei ole lähteny minusta itsestäni vaan yhdestä sukulaisestani, jollen olen välillä joutunut sanomaan pahastikin, että jättäisi koiran rauhaan. Aina se pahasti sanominenkaan ei auta, vaan nakkien ja ahdistelun kanssa koira hermostuu enemmän ja enemmän, eikä nykyään tarvitse kuin kuulla tämän vieraan auton tulevan pihaan ja koira on jo hermona! Muiden vieraiden kanssa ei tätä ongelmaa ole, koska he ovat antaneet koiran tulla itse heidän luoksensa eikä toisin päin.

"(luonteessa ehkä perushäikkää) mikä on päässyt vahvistumaan,kun käytöstä ei ole heti katkaistu ja otettu koira haltuun."
      --- Vanhimmalla koiralla, kuten myös nuorimmalla, on huono hermorakenne. Kestävät paineen alla todella huonosti (esim ohitukset, koiraharrastukset joissa on muita koiria). Vanhimman koiran kanssa meillä olikin ongelmia puolen vuoden iässä, mutta kun tajuttiin alkaa koiria kasvattamaan lässyttämisen sijaan, perusjutut ovat olleet välillä enemmän ja välillä vähemmän paremmassa kunnossa.

Aikaisemmin ruokailutilanteissa koirat ovat pyörineet jaloissa hermostuen, kun olen laittanut ruokaa kippoihin ja vasta sen jälkeen olen käskenyt odottamaan ja antanut luvan, koska saa syödä. Nyt teidän vinkistä rauhoitin tilanteen käskemällä odottamaan jo siinä vaiheessa ennenkuin otin kipot kaapista esille. Tämä rauhoitti tilanteen todella hyvin eikä kukaan stressannut, hermoillut tai ns ylikäyttäytynyt. En tajua, miten en ole itse tajunnu tätä aikaisemmin! Sitä on niin sokea omalle käytökselleen.....
      Pitää vielä treenata tätä samaa vieraiden tullessa

• tuutis

Sitä piti vielä sanomani, että vauvan pojat on jättäneet hyvin rauhaan. Vauva saa rauhassa olla lattialla ja jättävät vauvan vaatteet ja lelut rauhaan. Vauva ei myöskään saa koiria hermostumaan itkullaan tai kitinällään, eivätkä ole ensimmäisenä vauvaa paimentamassa. Tämä oli positiivinen yllätys, koska vieraita lapsia keskimmäinen on paimentamassa ja kolmas taas kiertää niin kaukaa kuin suinkin.

• "Sitä on niin sokea..." Niin se on.Inhimillistä kuitenkin.
        Eräässä harrastuksessa aikoinaan videoitiin suorituksemme.Kyllä mielessä välillä on käynyt,että ei olisi pahitteeksi videoida koko toiminta koirien kanssa.Jopa itsekkkin voi yllättyä :D
        Siksi ongelmissa niin helposti suositellaan ulkopuolista (miksei muutenkin),koska yksinkertaisesti itse ei välttämättä näe,jotain oleellista,vaikka haluaisikin.Oma lukunsa on sitten ne,jotka ei edes halua...

Shelttejä jonkin verrankin tunteneena,oma mielipiteeni on,että noit ikäerot ei pahemmin väliä.Sen verran sosiaalinen rotu.Tosin ei ne nyt pahitteeksi koskaan ole.
        Se mihin ehkä kannattaa kiinnittää huomiota,niin älykkäänä koirana sheltit saattaa helposti vedättää omistajia.Ja siihen halpaan kun menee,niin jotain pientä hankaluuden tynkää voi tullakkin,helpostikkin.

• canis.familiaris

"Minun pitäisi tuosta päästä eroon hetinyt ja se varmasti lähtee siitä, että"...vietät nuorimman kanssa aikaa ja kun huomaa edistystä, nostaa se sinun ja koiran itseluottamusta ja näin syntyy itsevarmuutta, ja uskoa itseensä ja omaan osaamiseen. Ja tämä näkyy väistämättä koirankäsittelyssä jokat aas parantaa asioita jnejnejne...pyörä pyörii.

"Ohittaessa toisia koiria "..suurin ongelma yleensä on siinä, että kun ryhmässä on yksi arempi koira, tukeutuu se muihin koiriin tai turvautuu saamatta tästä yksilöllistä kokemusta ja varmuutta itse tilanteeseen (kokemus ja palaute)

Kahden kokemalla ja ohjaamalla pääsee ohjaamaan ja kannustamaan koiraa paremmin. Itsenäisyys tietyissä asioissa ja tilanteissa on tasapainoiselle koiralle välttämättömyys.

"Aikaisemmin ruokailutilanteissa koirat ovat pyörineet jaloissa hermostuen"...hieno huomio. Nyt varmasti ymmärrät mitä tarkoitetaan, kun rakennetaan TILANNE ja sen hallinta.

"koirat ovat pyörineet jaloissa hermostuen..."...eli tässä koiran ohjautuvat itse tiettyyn mielentilaan, jonka jälkeen niiden hallinta on työläämpää ja hyvää tulosta on vaikeampi saada.

"Pitää vielä treenata tätä samaa vieraiden tullessa"...tässä ja missä tahansa tilanteessa RAKENNETAAN se halutulla tavalla ja tähdätään määrätietoisesti siihen.

• canis.familiaris

"En tajua, miten en ole itse tajunnu tätä aikaisemmin! Sitä on niin sokea omalle käytökselleen"....Osaaminen tulee uteliaisuudesta, tekemisesta saadusta kokemuksesta, virheistä ja onnistumisista. Sitä se yksinkeraisuudessaan on.

• Koirallinen.
        canis.familiaris kirjoitti:

"En tajua, miten en ole itse tajunnu tätä aikaisemmin! Sitä on niin sokea omalle käytökselleen"....Osaaminen tulee uteliaisuudesta, tekemisesta saadusta kokemuksesta, virheistä ja onnistumisista. Sitä se yksinkeraisuudessaan on.

Kysyvä ei tieltä eksy ja nöyrä ottaa ohjeita vastaan, näillä eväillä kun on liikenteessä, niin ei tarvi koskaan pullistella omalla osaamisellaan.

Arvostan tällä palstalla muutamien nimimerkkien tekemää neuvontatyötä paljon, heillä on asenne kohdallaan: "Sen minkä itse on oppinut ja oivaltanut, ei ole itseltään pois, vaikka sen toisellekin jakaa."

Kiitokset teille aktiiviset nimimerkit, kun jaksatte neuvoa meitä kokemattomampia.

• tuutis

Minä kiitän myös.
      Tulen päivittämään kuulumisia tänne, jahka ehdin.
      Muutamme uuteen asuntoon, koirille täysin tuntemattomaan - tai no, ovat ne siellä rakennusvaiheessa käyneet muutamaan otteeseen. Ajattelin, että vien koirat pitkälle hihnalenkille, jossa ne saavat haistella aivonsa täyteen mielin määrin ja väsyneinä vien ne sitten uuteen kotiin, jossa niitä ei huomioida tippaakaan, vaan annetaan olla niin kuin ovat. Toivon, että tulisivat taloon levollisin mielin. Maalla kun asutaan, ei täällä tuskin yhtään tulee koiria vastaan, joten ohitustilanteetkaan eivät kasvata kenenkään kierroksia.
      Koirilla kun aikaisemmassa kerrostaloasunnossa oli tapana stressaantua talossa ja ikkunasta kuuluvista äänistä ja purkivat sen sitten järsimällä kaikkea, mitä suuhunsa saavat. Pelkään, että se sama toistuu uudessa talossa. Olemme nyt vuoden asuneet maalla, väliaikaisasunnossa, eikä täällä ole ilmennyt minkään sortin tuhoamisia.

• canis.familiaris

Kiva juttu jos apuja on saanut tällä tavalla. Muistaa pitää kuitenkin, että mielikuva rakentuu luetun perusteella, joten arviointi, harkinta ja suodatus. sekä soveltaminen on aina paikallaan. (ja toivottavaa)

"Tulen päivittämään kuulumisia tänne"..okei hyvä.

"Koirilla kun aikaisemmassa kerrostaloasunnossa oli tapana stressaantua talossa ja ikkunasta kuuluvista äänistä ja purkivat sen sitten järsimällä kaikkea, mitä suuhunsa saavat."...auts! mielenkiinnosta kuunnellaan sopeutumisesta

""Sen minkä itse on oppinut ja oivaltanut, ei ole itseltään pois, vaikka sen toisellekin jakaa."...itseasiassa näin aika pitkälle olen aina ajatellut.
      Lisäksi suurin osa omasta koirahistoriasta on tullut toisten koirista, joten ei nämä asiat niin yksipuolisia yhdensuunnan juttuja ollut.

Täältäkin on kyllä enemmän saanut kuin "antanut", kuten mm. kv-pienet koirat. Innostuin täällä olevasta keskustelusta ottamaan pikkukoiran ja se on ollut yksi parhaista ja antoista kokemuksista.....nyt olen pahasti hurahtanut mm.näihin terrierreihin...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. "Miko Bergbom, miksi euron bensa maksaa kaksi euroa?"

Valtakunnan suurin kaupallinen porvarimediakin kyselee nyt miksi perussuomalaisset ovat rikkoneet tärkeimmän vaalilupauk
      Maailman menoa
      65
      5485
    2. Olen Päivi Räsäsen puolella

En oe uskovainen enkä kristillisdemograattikaan mutta onhan tuo naurettavaa laittaa Päivi syylliseksi omasta mielipit
      Maailman menoa
      614
      3559
    3. SDP: "On hyvä että bensiinin hinta nousee"

Suurin oppositiopuolue SDP on mielissään siitä, että bensan hinta nousee suomalaisille. https://www.iltalehti.fi/polit
      Maailman menoa
      84
      2939
    4. Nuhteettomia edustajia

Korkein oikeus tuomitsi Päivi Räsäsen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan Kansanedustaja Päivi Räsästä (kd.) vastaan no
      Politiikka
      287
      2769
    5. "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi."

Räsäsen tuomio on iso harppaus woke-valtioksi. – Tässä maassa on nyt selvästi kiellettyjä sanoja ja ajatusrikoksia. –
      Maailman menoa
      96
      1820
    6. Päivi Räsänen tuomittiin rikoksesta...

...kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Tuskin tajuaa silti vieläkään, että raamattu ei ole lakikirja. https://yle.fi/a
      Maailman menoa
      660
      1750
    7. Korkein oikeus antaa Räsäselle vastauksen klo 9. Varmaan vapautus

Miten veikkaat että Päiville käypi? Päivi pitää lehdistökonferenssin klo 9.30. Koko media on läsnä. 7 v taistelu on ohii
      Luterilaisuus
      485
      1434
    8. Partamies hoi!

En aio häiritä jos on mukavampi olla hiljaa tai jos siellä kaukana sinun paikkakunnalla on jo joku hoito. Miten olisi re
      Ikävä
      24
      1401
    9. Mistä ihmeestä sitä viirasi?

Oliko tuo Timo Kalima hyvä silmälääkäri? Mikähän hänen silmiinsä osui kun piti mennä tuollaista tekemään. Kaikki näytti
      Jyväskylä
      14
      1361
    10. Meneekö Nanna Karalahden jumppafirma konkurssiin?

Loppuiko rahat Jeren pidätyksen myötä? Karita Tykkä hakee saataviaan lähes 60 000 e Että semmosta . . .
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      948
    Aihe