Vapaa kuvaus

Linkit: http://www.yle.fi, http://www.suomi24.fi, http:/www.iltalehti.fi/youtube.com Kotimaa: Ulkomaat Koulutus: Ammatillinen Ammatti: Eläkeläinen Siviilisääty: Naimaton Lapset: Ei lapsia

Aloituksia

25

Kommenttia

2120

1. Tuossa linkissä näyttää olevan erään helluntailais-karismaattisenseurakunnan kastetilaisuus. Herää kysymys, millaista opetusta mahtaa tuo seurakunta kantaa päällään? Voisin epäillä hyvin vahvasti, että kyseessä on äärikarismaattisia harhaoppeja opettava helluntaiseurakunta. Nehän juuri kasvavat noilla alueilla vauhdilla. Kasteella ei ole mitään merkitystä, jos harhaoppeja julistetaan ja kansaa johdetaan näin harhaan.
  2. Niin, kyllähän "Ei hellari"n viimeisimpää viestiä oli jo paljon mukavampi lukea. Uskon, että normaalijärkiset ihmiset Sinun lisäksesi saivat siitä ymmärretävästi selvää. Uskon että normaalijärkiset saavat myös minun kirjoituksistani selvää, jos vain haluavat.

Tuli mieleeni eräs asia; Kuka silloin on vastuussa, jos hengityskonepotilas menee omalla vastuullaan upotuskasteelle ja sen yhteydessä sattuu jopa kuolemantapaus? Onko silloin vastuu myös kasteen toimittajalla, koska hän suoritti kasteen upottamalla henkilön omasta toivomuksesta, tietäen kuitenkin että kysymyksessä on erittäin suuri riski?

Olen samaa mieltä siitä, että kastetta ei tarvita pelastumiseen. Tästä on jo esimerkkinä Jeesuksen sanat ryövärille Golgatalla. Usko on se joka pelastaa. Näin ajatellen hengityspotilaan kastaminen onkin vain riskien ottamista. Jos henkilö uskoo Jumalaan, ei hänen ole siinä tilanteessa pakko mennä kasteelle. Uskon kuitenkin, että maailmanlaajuisessa Helluntailiikkeessä näitä harvinaisia tapauksia löytyy.

Luterilaisia käy pienessä määrin upotuskasteella. Minun tätini kävi aikoinaan luterilaiseen kirkkoon kuuluessaan upotuskasteella Jordanissa Israelin matkallaan. Se oli hänen kertomansa mukaan paras paikka kasteelle. Vuoden sisällä kasteesta, tätini liittyi helluntaiseurakuntaan. Hän ehti olla noin parikymmentä vuotta helluntaiseurakunnan jäsen. Vajaa kymmenen vuotta sitten hän erosi Helluntaikirkkoseurakunnasta ja palasi takaisin äiti-kirkon helmaan. Hän ei ole suostunut keskusteleman eroon johtaneista asioista.

Doctor T voi halutessaan keskustella kanssani vammaisten ja vakavasti sairaiden kasteesta tässä ketjussa. Doctorin kanssa olen hyvin paljon samaa mieltä Helluntaikirkon menettelytavoista ja äärikasrismaattisuudesta, vaikka muuten lienemmekin etäällä opillisesti. Mutta hyvä, kun jossakin asioissa voimme olla samaa mieltä.
  3. Olen yrittänyt juuri selittää sitä, että tämä on nimenomaan keskustelupalsta helluntailaisuudesta, ei niinkään evankelioiva- eikä opetusfoorumi. En minä rajaa täällä keskustelunaiheita. Tämän keskustelufoorumin rajaaminen helluntailaisuutta koskevaksi on tehty jossain muualla aikanaan. Toki täällä keskustellaan muustakin, kuin helluntailaisuudesta, mutta olisi hyvä näiden keskustelujen yhteydessä antaa ymmärtää se, miten asia liittyy helluntailaisuuteen. En kuulu tämän palstan ylläpitoon.

Laittamasi raamatunkohdat löydän omasta Raamatustanikin. En puutu niihin sen enempää. Jopa helluntailaisuuden sisälläkin on jo noista liittämistäsi raamatunlauseista monia erilaisia tulkintoja, puhumattakaan koko kristillisestä kentästä.

En ole kirjoittanut vain luulevani, että uskon, vaan kirjoitin, että uskon Jeesukseen ja luotan Jumalan armoon. Monilla ääriuskovaisilla, myös helluntailaisilla, on tapana arvostella toisten uskoa. Varsinkin niiden, jotka eivät ole samaa mieltä ääriuskovan kanssa. Jumala tuntee Sinut ja minut ja tietää uskomme. Toisen henkilön uskon pohtiminen ja kyseenalaistaminen ei ole "oikean" uskovan tehtävä.

Mainitsen vielä, että olen itse tehnyt tietoisen ratkaisun vuonna 1984 liittyessäni luterilaiseen kirkkoon. En kokenut kotini ja synnyinpaikkakuntani helluntailaiseurakuntaa oikeana ja raamatunmukaisena seurakuntana. Olin seurakunnaton ja halusin liittyä johonkin seurakuntaan, koska uskoin Jumalaan ja kaipasin seurakuntayhteyttä. En halunnut kokea enää sellaista rakkaudettomuutta, kuin olin kokenut helluntailaisten taholta. Tein oikean valinnan, valitessani luterilaisen kirkon. Lupasin tuolloin kaste- ja konfirmaatiotilaisuudessa seurakunnan edessä (lausuin seurakunnan edessä "Tahdon") uskoa Jumalaan, kuten Raamattu opettaa. Tämän jälkeen sain kasteen ja ehtoollisen. Jos Sinua kiinnostaa raamatunmukainen uudestisyntyminen luterilaisen uskontulkinnan mukaan, kannattaa lukea myös Katekismus. Useita kertoja vuosien varrella on uskoni asetettu helluntailaisten ja äärikristittyjen taholta kyseenalaiseksi. Et tee tässä siinä suhteessa mitään poikkeusta. En välitä enää kuitenkaan helluntailaisten uskoni mitätöimisestä, koska tiedän, että Jumala tuntee ja näkee minut paremmin.
  4. Tilanne on harvinainen, mutta ei mahdoton. Otin asian esiin sen vuoksi, koska helluntailaisten kastekäytännön mukaan kastettava on upotettava kokonaan veden alle, jotta kaste olisi pätevä. Kuten huomaat, monikaan helluntailainen ei ottanut asiaan kantaa ollenkaan, koska he käsittävät, että tällaista henkilöä ei voi kastaa upottamalla ja taas ei-upottamalla tehty kaste ei ole oikea kaste. Toisin sanoen tällainen sairaus on esteenä helluntaiseurakuntaan liittämiselle. Järki ei välttämättä sanele asiaa, jos oppi on ehdoton.

Pohdin tätä asiaa Helluntaiseurakunnan menettelytapojen kannalta, joten en ole pohtinut tässä lääkärin arviota. Ajattelen kuitenkin niin, että lääkäri ei todennäköisesti anna hengityskonepotilaalle lupaa upotuskasteeseen. Ja silloinhan helluntailaiset eivät voi kastaa henkilöä eivätkä liittää häntä seurakuntaansa.

Voi olla, että joitakin kasteita suoritetaan ei-julkisesti sen vuoksi, jos kastetoimitus poikkeaa yleisesti hyväksytystä kastetavasta. Jos helluntaiseurakunnissa oltaisiin enemmän avoimempia monista asioista, kastekin voitaisiin toimittaa vammaisille julkisesti omalla tavallaan, kuten muillekin, eikä tarvitsisi pelätä "valheellista" puhetta. Ei-julkiseen kastamiseen liittyy jotain outoa, koska kastetilaisuus on helluntaiseurakunnissa aina ollut julkinen tapahtuma.

Nyt opit uuden sanan "Helluntaikaste". Sanaa käytetään niin uskomattomien kuin uskovienkin keskuudessa. Jotkut tiukkapipoiset helluntailaiset kyllä pahastuvat tuosta termistä, vaikka sillä ei millään tavalla edes halveksita helluntailaisten toimittamaa kastetta. Helluntaikaste -nimi kertoo sen, että kasteella tarkoitetaan juuri helluntaiseurakuntien toimittamaa kastetta. Olen kuullut monen uskovan kertovan "että kun silloin ja silloin tulin uskoon ja seuraavana kesänä kävin helluntaikasteella...", eikä kertomukseen ole sisältynyt mitään negatiivista.

Tässä pari näytettä tekstistäsi:
    ""Taitaa olla vaan sinun päähän pinttymääsi tuollianen, tuskin todellisuudessa olet tuntenut tai nähnyt yhtään hengityskoneessa olevaa kastettavan! Jos olet niin alapa kertoa milloin ja missä! ""
    ""Siinäkin puhut täyttä soopaa"".

Tuollaiset kommentit uskovalta on mielestäni kirjoitettu väärässä mielenlaadussa.
  5. Mielestäni olen vastannut Sinulle asiallisesti, mutta Sinä tunnut pahoittavan mielesi entistä enemmän, koska sanankäyttösi muuttuu koko ajan agressiivisemmaksi. Edelleenkin painotan sitä, että tämä palsta on tarkoitettu nimenomaan keskusteluun helluntailaisuudesta, ei yksittäisten kirjoittajien analysoimiseen. Aika oudolta tuntuisikin Herran kehoitus analysoida jotakin kirjoittajaa sen vuoksi, että tämä on eri mieltä asioista kuin itse.

Kyllä minä punnitsen eri asioita Herran edessä päivittäin. Jos tarvitsen siihen apua, on kotiseurakunnassa, luterilaisessa kirkossa, päteviä henkilöitä auttamaan. En tarvitse tässä punnitsemisessa Sinun apuasi, vaikka kerrotkin omaavasi pitkän kokemuksen "sisinten peraamisessa". Tämän peraamisen suhteen voit levätä rauhassa. Tarvinnet muutenkin lepoa tällä hetkellä.

En keskustele täällä ennakkoasenteiden johdattelemana, vaan keskustelen mieluummin jo tapahtuneista asioista helluntailaisuudessa. Tämä itsetyydytysasia on sellainen, että keskustelin itse tuon helluntaipastorin kanssa asiasta muiden asioiden yhteydessä. Mielestäni tuon helluntaikirkkopastorin näkemyksen ei tarvitse aiheuttaa epäsopua uskovien välille, ellei joku siitä välttämättä tahdo pahoittaa mieltänsä.

Pidän tästä keskustelupalstasta ja haluan tuoda oman osuuteni keskusteluun mukaan. Kunnioitan myös muita mielipiteitä, kunhan ne ovat lain ja hyvien tapojen mukaisia. Aion toistaiseksi jatkaa asiallista kirjoittamista tällä palstalla, vaikka et sitä ehkä haluakaan.

Kerrottakoon tässäkin, että olen kasvanut helluntailaisessa kodissa ja liittynyt kasteen ja konfirmaation kautta luterilaiseen kirkkoon 20 vuotiaana. Helluntaiseurakuntien opin mukaista uudestisyntymistä en ole kokenut, enkä koe tarvitsevanikaan. Olen kokenut luterilaisen kirkon omaksi hengelliseksi kodikseni, vaikka nykymeno ei aina miellytäkään. Tällä palstalla en keskity kuitenkaan luterilaisuuteen.

Ihminen voi keskustella toisen ihmisen kanssa asiallisesti, oli keskustelija sitten uudestisyntynyt tai ei. Uudestisyntynyt keskustelukumppani voi olla yhtä epäasiallinen kuin uudestisyntymätönkin. Toivon asiallista keskustelua asioista ja ilmiöistä helluntailaisuuden ympärillä, en henkilökohtaista analysointia, joka ei liene Jumalan tahtokaan.