vammaisen kaste

mahdotontako on

voiko monivammainen ottaa kasteen . esim satakiloinen pyörätuolipotias, joka ei kykene suun tunnustamisella edes puhumaa. helluntaiopin mukaan kaste pitää tapahtua myös kokonaan veden alle. kastealtaat ovat hyvin pieniä monessa seurakunnassa, vajaa kuutio likaista vettä..eli ei pyörän kanssa sovi, ei ainakaa pääse ylös altaasta

43

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tode*

      "vajaa kuutio likaista vettä.."

      ???

    • Asiat on kynnossa.

      Jahas, tehdään aloittajan viestissä ongelma, missä ongelmaa ei ole.

      Eiköhän todellisuudessa kuussakin seurakunnassa asiat ole järjestyksessä, eli seurakunta hoitaa asian, kun se seurakunnassa tulee esille.

      Täässä Suomi24. palstalla ei kasteta ketään, näytössä ei ole kuin silmäkulmallinen kyynelvettä, naurun lisäksi, kun lukee näitä palstojen alyväläyksiä.

      • kynnössä

        sinulla ei ole kirjoituskaan kunnossa.


    • Pakkoko tuo..

      ...on kastealtaassa kastaa, kasteen voi suorittaa vaikka järvessä

      Nykyään on tehty veneenlaskuluiskia betonista rannoille, sellaisen kautta voi rullatuolin työntää veteen. Tarpeeksi syvällä voidaan ottaa vaikka kaksi kastajaa ja he voivat keikeuttaa r-tuolia niin, että kastettava menee kokonaan veden alle ja sitten nostaa pois.

      Nou ropleema.

      T: :)

      • laivalaiturin telakk

        no kyllä meni väkisinkastamiseksi.


      • Babtis

        Entä jos ei suu ei silti pysty tunnustamaan?


      • titan nick
        laivalaiturin telakk kirjoitti:

        no kyllä meni väkisinkastamiseksi.

        Helluntailiikkeelle tulisi kalliiksi rakentaa ruopattu, syvä kastepaikka jonne voisi kuljettaa vaikka titanikilla kastettavia upotettavaksi.
        Voitaisiin vuokrata joku konkurssin partaalla oleva telakka upotuskasteita varten ja varat siihen kerättäisiin upotetuilta.
        Raha ratkaisee.


    • Sellaisten vammaisten ja sairaiden kastamisesta, jotka joutuvat upotuskasteessa hengenvaaraan, oli joskus keskustelu jossakin palstalla. Tuolloin osa helluntailaisista väitti, että tuollaista henkilöä ei voida liittää helluntaiseurakuntaan, koska häntä ei voi upottaa kasteessa kokonaan veteen. Muunlaista kastetoimitusta ei voitu edes ajatella, koska kaste nimenomaan pitää toimittaa upottamalla. Tällaisille henkilöille jää ainoaksi vaihtoehdoksi jäsenyys sellaisissa kirkkokunnissa, joissa kaste ei tarkoita kirjaimellisesti kokonaan veteen upottamista.

      Nyt kun on Helluntaikirkko, luulisi sen antavan ohjeet tällaisten henkilöiden kastamiseen. Tämäntyyppisten sairaiden ja vammaisten kastamiskeskustelu on ollut aika kiusallinen helluntailaisille. Uskon, että Jumalan tahdon mukaista olisi helluntailaistenkin kehittää tällaisia erityistapauksia varten menettelyohjeet, joilla henkilö voidaan liittää helluntaiseurakuntaan muuten, kuin upotuskasteen kautta.

      • ei hellari

        Ei kukaan vammainen tai sairas joudu uskovien upotuskasteessa vaaraan siksi, että kastettaan Raamatun mukaan. Mistä lienet tuon ajatuksesi temmannutkin mastelts? Olen ollu näkemässä monien vammaisten kastamisen, joten mitään vaaraa ei ole ollut. Järjestelyt vaan on suoritettava niin, että avustajia tällaisella henkilöllä on useampia. Ja niinhän se on tehtykin niissä tapauksissa! Useimmiten tällaiset katamiset tehdään pienen piirin läsnä ollessa, ettei siitä synny turhaa kohua jaa vääristelyjä! Heidä voi myöskin liittää Jumalan lasten seurakuntaan, niin kuin Raamttu opettaa! Väärää on tietosi mase!


      • ei hellari kirjoitti:

        Ei kukaan vammainen tai sairas joudu uskovien upotuskasteessa vaaraan siksi, että kastettaan Raamatun mukaan. Mistä lienet tuon ajatuksesi temmannutkin mastelts? Olen ollu näkemässä monien vammaisten kastamisen, joten mitään vaaraa ei ole ollut. Järjestelyt vaan on suoritettava niin, että avustajia tällaisella henkilöllä on useampia. Ja niinhän se on tehtykin niissä tapauksissa! Useimmiten tällaiset katamiset tehdään pienen piirin läsnä ollessa, ettei siitä synny turhaa kohua jaa vääristelyjä! Heidä voi myöskin liittää Jumalan lasten seurakuntaan, niin kuin Raamttu opettaa! Väärää on tietosi mase!

        Tarkoitan sellaisia tapauksia, joita ei saa upottaa kokonaan veteen, koska he muutan joutuisivat hengenvaaraan. Eivätkö esimerkiksi hengityskonepotilaat ole tällaisia?


      • j.t.p.
        mazdels kirjoitti:

        Tarkoitan sellaisia tapauksia, joita ei saa upottaa kokonaan veteen, koska he muutan joutuisivat hengenvaaraan. Eivätkö esimerkiksi hengityskonepotilaat ole tällaisia?

        Ihanko tosissasi tätä ihmettelet ja kyselet?

        Tervettä järkeäkin saa ja pitää käyttää - jos sitä sinulla on, eikö niin.

        Siihen kehoittaa itse Jumalan sanakin.


        Kasva hyvä mies aikuiseksi.


      • j.t.p. kirjoitti:

        Ihanko tosissasi tätä ihmettelet ja kyselet?

        Tervettä järkeäkin saa ja pitää käyttää - jos sitä sinulla on, eikö niin.

        Siihen kehoittaa itse Jumalan sanakin.


        Kasva hyvä mies aikuiseksi.

        Ihan tosissani tätä ihmettelen ja kyselen. Minulla järkevänä ja aikuisena ihmisenä ja ahkerana keskustelijana on toki oma mielipide asiaan. Olisi kuitenkin hyvä tietää, mikä on helluntaiseurakuntien käytäntö tällaisessa asiassa. Helluntailaiset jakaantunevat tässäkin asiassa moneen käsitykseen, kuten niin monissa muissakin kysymyksissä ja asioissa.


      • ei hellari
        mazdels kirjoitti:

        Tarkoitan sellaisia tapauksia, joita ei saa upottaa kokonaan veteen, koska he muutan joutuisivat hengenvaaraan. Eivätkö esimerkiksi hengityskonepotilaat ole tällaisia?

        No montako tuollaista henkilöä sinä tunnet, vai onko tuo sepitelmä omasta päästäsi keksittyä maselitsi? Minä en tunne yhtään, enkä ole kuullut missään tuollaisesta tapauksesta. Vammaisia kasteella käyjiä sitä vastoin tunnen useitakin. Olen ollut mukana useissa kastetilaisuuksissa, joissa vammainen ihminen on ottanut vapaehtoisesti uskovien kasteen kun on itse uskossa ja haluaa noudattaa Jumalan Sanaa! Sinä ei erotella kehitysvammaisuutta, liikuntarajoitteisuutta tai mitään muutakaan vammaa. Ne jotka ovat uskossa ovat oikeutettuja saamaan kasteen Raamatun mukaisesti, kun sitä itse pyytävät! Vamman laatu vaan ratkaisee miten paljon avustajia tarvitaan!


    • ei hellari

      Kyllä monivammautunut uskovainen voi ottaa uskovien upotuskasteen. Silloin kun itse olin kasteella oli mukana junaonnettomuudessa ruhjoutunut mies ja hänet kastettiin. Hän ei kyennyt puhumaan, mutta hän todisti viittaamalla, kun häneltä kysyttiin toivonsa ja uskonsa perusteita. Myöskin voi paperille kirjoittaen tuoda asian esille, jos kykenee kirjoittamaan. Tällaiselle henkilölle on järjestetty avustajat, niin että kastaminen voidaan toteuttaa. Eikä kastealtaan vesi ole likaista, sillä se tulee kunnallisesta vedestä!

    • Tapio522eikirj..
    • pian kaikki ratkeaa

      Se on nyt päästy viimeinkin kaikein oleellisempaan kysmykseen näköjään.

    • hellari...

      Onko aloittajalla asiassa jokin henkilökohtainen tarve tietää asiasta. Älä vaivaa päätäsi ongelmilla, jos ne eivät ole tällä hetkellä itsellesi jotenkin ajankohtaisia. Jos vammainen haluaa upotuskasteen, niin eiköhän asian tekniset ongelmat ole ratkaistavissa.
      Taidat vääntää vain tarkoituksella väittelyn ja jaarittelun aihetta?

    • Retu3

      Keskustelu hakoteillä pelastuksesta. Ihminenkö voisi jotain ansaita kastattamalla itsensä juuri tietyllä tavalla tai tiettynä aikana. Höpö höpö. Tuommoisiin oppeihin voi vain sanoa, että Jeesushan on silloin turhaan kuollut ja Jeesuksen kärsimyksestä ei ole mitään hyötyä tuollaisessa tekojen uskoon tulossa.

      • näin on

        Näin se on, ilmeisesti joidenkin mielestä Jeesus voi pelastaa, kunhan pelastettava on kastettu väh. 2 kuution vesimäärässä. Joidenkin mielestä taas, kunhan on kastettu pirskoittamalla vettä otsalle, ei missään nimessä upotettu veteen, varsinkaan pyörätuolin kanssa.


      • ei helalri

        Kaste ei pelasta ketään. Jeesus on pelataja, mutta kaste kuuluu oleellisena osana uskoon tuon alkuvaiheisiin. Raamattu tuntee vain ja ainoataan uskovein upotuskasteen. Kastamaton ihminenkin pelastuu Jeesuksen sovitustyön perusteella, mutta on hyvä ja siunattua noudattaa Jumalan Sanaa siinäkin kohden. Kaste erottaa maailmasta!


    • KTS (Ei kirj.)

      3.Mooseksen kirja:
      21:17 "Puhu Aaronille ja sano: jos jossakin sinun jälkeläisistäsi, tulevissa sukupolvissa, on joku vamma, älköön hän lähestykö uhraamaan Jumalansa leipää.
      21:18 Älköön lähestykö kukaan, jossa on joku vamma, älköön kukaan sokea tai ontuva, kukaan kasvoiltaan tahi jäseniltään muodoton,
      21:21 Pappi Aaronin jälkeläisistä älköön kukaan, jossa on joku vamma, lähestykö uhraamaan Herran uhreja; hänessä on vamma, sentähden hän älköön lähestykö uhraamaan Jumalansa leipää.
      21:23 Mutta älköön hän tulko esiripun luo älköönkä lähestykö alttaria, koska hänessä on vamma, ettei hän häpäisisi minun pyhäkköäni; sillä minä olen Herra, joka pyhitän heidät."

      • Pääkonttorin mies

        Kts, hyvä kun otit tuon paikan esiin. Kun katsoo tuon paikan Raamatusta, niin siinä kerrotaan juutalaisten pyhäkön pappien vaatimuksista. Heitä ei ole ollut liki 2000 vuoteen, tiedät varmasti minkä takia. Onko nuo vaatimukset lössiläisillä, kun aktiivisesti seuraat heidän puuhia?
        Kristinuskossa ei ole tuota vaatimusta.


    • j.t.p.

      Kastaminen onnistuu kyllä aina fyysisten tilojen puolesta. Pyörätuoli ei ole esteenä.

      Suun tunnustus ja pyörätuolihan eivät välttämättä liity yhteen, vai mitä aloittaja tarkoittanee.

      Mikäli ihminen on itse niin sanotusti oikeustoimikelpoinen, ei kasteelle esteitä usein miten ole.

      Hengityskonepotilaat voivat asettaa jonkinmoisen haasteen, koska vesi ei saa päästä trakeakanyylin kautta hengitysteihin.

      Kuinka moneen seurakunnan kastealtaaseen aloittaja on käynyt tutustumassa? Missä seurakunnassa on kastevesi ollut likaista?

      Onko aloittajalla ollut tällaisia vaikeuksia omaan kasteeseensa liittyen, vai miten asia on?

      Enpä ole vielä kuution kokoista allasta missään nähnyt.

      Kasteen voi olosuhteiden pakosta suorittaa aina jossakin muualla, kuin tulevassa kotiseurakunnassa. Monivammainenkin voi käydä avustettuna vaikkapa kesäisessä järvivedessä.

      Ongelmia ei pidä nähdä siellä, missä niitä ei todellisuudessa ole.

      Otin asiassa vähän selvää puhelinsoitoilla ja sain asiaan vahvistuksen.

      Kastamiselle ei siis ole esteitä, vaikka hidasteita olisikin.

      • No nyt tuli asia selväksi. helluntailaiset vaativat upotuskasteen mm. hengityskonepotilailta, vaikka se asettaa "jonkinmoisen" haasteen. Helluntaikaste on ihmisen teko, koska helluntailaiset ovat hyljänneet kasteen merkityksen. Helluntailaisille on tärkeää vain se, että kaste suoritetaan upottamalla kastettava kokonaan veden alle.

        Voi olla kyllä surkuhupaisaa katsoa, kun pyörätuolipotilas pyörätuolineen työnnetään järveen tai vanhimmistoveljet kantavat porukalla kastettavan veteen. Millaiset apuvälineet lienee käytössä hengityskonepotilailla, vai onko ensihoitoryhmä mukana seuraamassa tilanteen kehittymistä? Sisätiloihin lienee mahdollista kehittää joku nostolaite, jolloin kastettavan käsitteleminen on helpompaa. Täytyy muistaa varoa silloin sähköjohtojen kanssa, ettei käy kuten saarnaaja Toiviolle Tukholman helluntaiseurakunnan kastealtaassa.


      • ei hellari
        mazdels kirjoitti:

        No nyt tuli asia selväksi. helluntailaiset vaativat upotuskasteen mm. hengityskonepotilailta, vaikka se asettaa "jonkinmoisen" haasteen. Helluntaikaste on ihmisen teko, koska helluntailaiset ovat hyljänneet kasteen merkityksen. Helluntailaisille on tärkeää vain se, että kaste suoritetaan upottamalla kastettava kokonaan veden alle.

        Voi olla kyllä surkuhupaisaa katsoa, kun pyörätuolipotilas pyörätuolineen työnnetään järveen tai vanhimmistoveljet kantavat porukalla kastettavan veteen. Millaiset apuvälineet lienee käytössä hengityskonepotilailla, vai onko ensihoitoryhmä mukana seuraamassa tilanteen kehittymistä? Sisätiloihin lienee mahdollista kehittää joku nostolaite, jolloin kastettavan käsitteleminen on helpompaa. Täytyy muistaa varoa silloin sähköjohtojen kanssa, ettei käy kuten saarnaaja Toiviolle Tukholman helluntaiseurakunnan kastealtaassa.

        Et maselitsi ole vastannut kysymyksseni siitä, että montako hengityskonepotilasta olet nähnyt ttai tunetenut, jotka ovat jolleet hengityskoneessa ollessaan olleet upotuskasteella? Vasataapa nyt äläkä kiertele! Taitaa olla vaan sinun päähän pinttymääsi tuollianen, tuskin todellisuudessa olet tuntenut tai nähnyt yhtään hengityskoneessa olevaa kastettavan! Jos olet niin alapa kertoa milloin ja missä!

        Sitä en tiedä mitä helluntailaiset nykyään vaativat, mutta johan terve järkikin sanoo miten tulee toimia missäkin tapauksessa. Eli en ole kuullut yhtään tapausta, että hengityskoneeswsa oleva olisi edes pyytänyt kastamista saati, että olisi kastettu. Edes helluntaiseurakunnissa! Ja tiedät varsin hyvin senkin, ettei pyörätuolia viedä veteen missään, vaan avuatajia on sen verran paljon mukana, että monivammainen voidaan kastaa, kun hän sitä pyytää.Mitään nostolaitteita ei tarvitse käyttää eikä olekaan käytössä, vaan pari vanhemmistoon kuuluvaa auttaa kastettavan kastamisessa.

        Uskovien upotuskaste ei ole sama kuin helluntaikaste. Siinäkin puhut täyttä soopaa. Helluntaikastetta ei ole olemassakaan, vaan kun ihminen täyttyy Pyhällä Hengellä hän on saanut Pyhän Hengen kasteen! Jaa tämä ei ole helluntaikaste upotuskastesta puhumattakaan, että olisi.


      • ei hellari kirjoitti:

        Et maselitsi ole vastannut kysymyksseni siitä, että montako hengityskonepotilasta olet nähnyt ttai tunetenut, jotka ovat jolleet hengityskoneessa ollessaan olleet upotuskasteella? Vasataapa nyt äläkä kiertele! Taitaa olla vaan sinun päähän pinttymääsi tuollianen, tuskin todellisuudessa olet tuntenut tai nähnyt yhtään hengityskoneessa olevaa kastettavan! Jos olet niin alapa kertoa milloin ja missä!

        Sitä en tiedä mitä helluntailaiset nykyään vaativat, mutta johan terve järkikin sanoo miten tulee toimia missäkin tapauksessa. Eli en ole kuullut yhtään tapausta, että hengityskoneeswsa oleva olisi edes pyytänyt kastamista saati, että olisi kastettu. Edes helluntaiseurakunnissa! Ja tiedät varsin hyvin senkin, ettei pyörätuolia viedä veteen missään, vaan avuatajia on sen verran paljon mukana, että monivammainen voidaan kastaa, kun hän sitä pyytää.Mitään nostolaitteita ei tarvitse käyttää eikä olekaan käytössä, vaan pari vanhemmistoon kuuluvaa auttaa kastettavan kastamisessa.

        Uskovien upotuskaste ei ole sama kuin helluntaikaste. Siinäkin puhut täyttä soopaa. Helluntaikastetta ei ole olemassakaan, vaan kun ihminen täyttyy Pyhällä Hengellä hän on saanut Pyhän Hengen kasteen! Jaa tämä ei ole helluntaikaste upotuskastesta puhumattakaan, että olisi.

        En ole tavanut varmuudella helluntailaisia hengityskonepotilaita, muita kyllä. Helluntailaisia on Suomessa kymmeniä tuhansia ja maailmanlaajuisesti lähes miljardi. Varmaan tähän joukkoon mahtuu aika monta hengityskonepotilastakin. En ole nähnyt enkä kuullut puhuttavan upotuskasteen toimittamisesta tällaisten potilaiden kohdalla, enkä ylipäätään käytännöistä tällaisissa tapauksissa. Sen vuoksi kysyinkin tätä asiaa tällä palstalla sopivassa yhteydessä. Enhän toki kysyisi asiaa, jos olisin itse nähnyt helluntaiseurakunnan menettelytavat tällaisessa tapauksessa tai tietäisin niistä muuten..

        Miten Sinun mielestäsi tulisi tällaisissa tapauksissa menetellä? Onko oikea vaihtoehto ainoastaan se, että hengityskoneessa oleva ihminen ei pyydä kastetta ollenkaan? Miten pitäisi mielestäsi toimia tapauksissa, joissa henkilö kuitenkin haluaa liittyä helluntaiseurakuntaan, mutta häntä ei voi kastaa upotuskasteella? Pitäisikö siis tällaisia tapauksia varten helluntaiseurakunnilla olla mahdollisuus kastaa muuten kuin upotuskasteella?

        Vastasin yllä nimimerkille "j.t.p", kun ymmärsin hänen kirjoituksestaan, että kaste toimitetaan näissäkin tapauksissa kuitenkin upottamalla, vaikka se vaatisi suuria haasteita (=riskejä, hengenvaara). Luuletko, että kaksi vanhimmistoveljeä riittää turvallisen upotuskasteen takaamiseen hengityskonepotilaalle?

        Helluntaikaste -nimeä käytetään puhekielessä helluntaiseurakuntien toimittamasta upotuskasteesta. Varmaan ymmärsit kyllä, mitä sillä tarkoitan. Kysyn vielä, miksi pahoitit mielesi kysymyksistäni noin paljon? Mitä kysymyksissäni on sellaista, jota ei olisi saanut mielestäsi tällä palstalla kirjoittaa? Olen huomannut, että helluntailaiset ja heidän kanssaan samanmieliset ovat viime aikoina olleet uskovalle sopimattomassa mielenlaadussa usein tälläkin palstalla.


      • ei hellari
        mazdels kirjoitti:

        En ole tavanut varmuudella helluntailaisia hengityskonepotilaita, muita kyllä. Helluntailaisia on Suomessa kymmeniä tuhansia ja maailmanlaajuisesti lähes miljardi. Varmaan tähän joukkoon mahtuu aika monta hengityskonepotilastakin. En ole nähnyt enkä kuullut puhuttavan upotuskasteen toimittamisesta tällaisten potilaiden kohdalla, enkä ylipäätään käytännöistä tällaisissa tapauksissa. Sen vuoksi kysyinkin tätä asiaa tällä palstalla sopivassa yhteydessä. Enhän toki kysyisi asiaa, jos olisin itse nähnyt helluntaiseurakunnan menettelytavat tällaisessa tapauksessa tai tietäisin niistä muuten..

        Miten Sinun mielestäsi tulisi tällaisissa tapauksissa menetellä? Onko oikea vaihtoehto ainoastaan se, että hengityskoneessa oleva ihminen ei pyydä kastetta ollenkaan? Miten pitäisi mielestäsi toimia tapauksissa, joissa henkilö kuitenkin haluaa liittyä helluntaiseurakuntaan, mutta häntä ei voi kastaa upotuskasteella? Pitäisikö siis tällaisia tapauksia varten helluntaiseurakunnilla olla mahdollisuus kastaa muuten kuin upotuskasteella?

        Vastasin yllä nimimerkille "j.t.p", kun ymmärsin hänen kirjoituksestaan, että kaste toimitetaan näissäkin tapauksissa kuitenkin upottamalla, vaikka se vaatisi suuria haasteita (=riskejä, hengenvaara). Luuletko, että kaksi vanhimmistoveljeä riittää turvallisen upotuskasteen takaamiseen hengityskonepotilaalle?

        Helluntaikaste -nimeä käytetään puhekielessä helluntaiseurakuntien toimittamasta upotuskasteesta. Varmaan ymmärsit kyllä, mitä sillä tarkoitan. Kysyn vielä, miksi pahoitit mielesi kysymyksistäni noin paljon? Mitä kysymyksissäni on sellaista, jota ei olisi saanut mielestäsi tällä palstalla kirjoittaa? Olen huomannut, että helluntailaiset ja heidän kanssaan samanmieliset ovat viime aikoina olleet uskovalle sopimattomassa mielenlaadussa usein tälläkin palstalla.

        Siis maselitsi et ole tavannut ketään hengityskonepotilasta kastettavana! Miksi sitten otat sellaisen aiheen esiin, joka on likipitäen utopiaa? Varmaankin helluntailaisia on noin paljon, itse en ole siitä tietoinen, koska en ole hellari, enkä koskaan ole aikeissa sinne liittyäkään. Yhden ainoan uskovaisen hengityskonepotilaan olen aikoinaan työni ohessa tavannut, mutta hän oli jo tuolloin käynyt kasteella vuosia ennen kuin oli joutunut hengityskoneeseen. Ja oli onnellinen uskovainen, vaikka hänen elämänsä olikin rajoittunut sairautensa vuoksi.

        En ota kantaa miten helluntailaisuudessa menetellään tällaisissa tapauksssa. Ilmeisesti kuitenkin järki sanoo heillekin miten ja mitä tehdä! Lääkäreiltähän päätös tällaisissa tapauksissa viime kädessä tulisi antavatko luvan kastamiseen vai eikö! Kysypä siis lääkäreiltä asiasta mitä mieltä ovat, niin saat ajantasaista tietoa! En usko, että hellaritkaan tekevät vastoin lääkärin ohjeita ja lupaa! En siis tiedä yhtään tapausta joka olisi pyytänyt kastetta tällaisissa tapauksissa. Enkä juuri usko kenenkään sitä pyytävänkään enää siinä vaiheessa, mutta jos niin lue uudelleen edellä kirjoittamani teksti! Kysyäpä tuota helluntailakten pääjohdolta, niin saat paremmin vastauksen noihin kysymyksiisi, pitäisikö liittää hellareihin, vaiko ei ja miten kastetapa olisi suoritettava! Minä en tiedä heidän käytäntöjään! Enkä voi sanoa sitäkään montako kasteavustajaa tarvitaan siellä, koska en ole hellari. Monivammaisa kastettaessa yleensä kastamisee nriittää kaksi ja lisäksi avustaja vastaanottamaan kastamisen jälkeen. Tällaisia kastamisia en kuitenkaan ole nähnyt suoritttavan kokouksissa jo käytännönkin syistä ja sikis, ettei tule turhaa valheellista puhetta .

        Enpä ole puhekielessäkään kuullut käytettävän helluntiaikaste nimikettä uskovien upotuskasteen yhteydessä. Sinä lienet ollut mukana helluntaitoiminnassa kun pystyt tuonkin tietämään. En ole pahoittanut mieltäni kysymyksestäsi enkä muustakaan, vaan vastasin omalta osaltani siitä miten toiminta tapahtuu tällaisissa tapauksissa kun kyseessä on uskovaisen monivammaisen kastaminen upotuskasteella! Ei se,että kertoo ja vastaa kysymykseen ole mitenkään sopimaton mielenlatu sen enempää hellareilla kuin muillakaan uskovilla. Enkä ole samanmielinen hellareiden kanssa. Minun uskoni pohjana on Raamattu, ei mikään uskonoppi tai opetus niisä!


      • j.t.p.
        ei hellari kirjoitti:

        Siis maselitsi et ole tavannut ketään hengityskonepotilasta kastettavana! Miksi sitten otat sellaisen aiheen esiin, joka on likipitäen utopiaa? Varmaankin helluntailaisia on noin paljon, itse en ole siitä tietoinen, koska en ole hellari, enkä koskaan ole aikeissa sinne liittyäkään. Yhden ainoan uskovaisen hengityskonepotilaan olen aikoinaan työni ohessa tavannut, mutta hän oli jo tuolloin käynyt kasteella vuosia ennen kuin oli joutunut hengityskoneeseen. Ja oli onnellinen uskovainen, vaikka hänen elämänsä olikin rajoittunut sairautensa vuoksi.

        En ota kantaa miten helluntailaisuudessa menetellään tällaisissa tapauksssa. Ilmeisesti kuitenkin järki sanoo heillekin miten ja mitä tehdä! Lääkäreiltähän päätös tällaisissa tapauksissa viime kädessä tulisi antavatko luvan kastamiseen vai eikö! Kysypä siis lääkäreiltä asiasta mitä mieltä ovat, niin saat ajantasaista tietoa! En usko, että hellaritkaan tekevät vastoin lääkärin ohjeita ja lupaa! En siis tiedä yhtään tapausta joka olisi pyytänyt kastetta tällaisissa tapauksissa. Enkä juuri usko kenenkään sitä pyytävänkään enää siinä vaiheessa, mutta jos niin lue uudelleen edellä kirjoittamani teksti! Kysyäpä tuota helluntailakten pääjohdolta, niin saat paremmin vastauksen noihin kysymyksiisi, pitäisikö liittää hellareihin, vaiko ei ja miten kastetapa olisi suoritettava! Minä en tiedä heidän käytäntöjään! Enkä voi sanoa sitäkään montako kasteavustajaa tarvitaan siellä, koska en ole hellari. Monivammaisa kastettaessa yleensä kastamisee nriittää kaksi ja lisäksi avustaja vastaanottamaan kastamisen jälkeen. Tällaisia kastamisia en kuitenkaan ole nähnyt suoritttavan kokouksissa jo käytännönkin syistä ja sikis, ettei tule turhaa valheellista puhetta .

        Enpä ole puhekielessäkään kuullut käytettävän helluntiaikaste nimikettä uskovien upotuskasteen yhteydessä. Sinä lienet ollut mukana helluntaitoiminnassa kun pystyt tuonkin tietämään. En ole pahoittanut mieltäni kysymyksestäsi enkä muustakaan, vaan vastasin omalta osaltani siitä miten toiminta tapahtuu tällaisissa tapauksissa kun kyseessä on uskovaisen monivammaisen kastaminen upotuskasteella! Ei se,että kertoo ja vastaa kysymykseen ole mitenkään sopimaton mielenlatu sen enempää hellareilla kuin muillakaan uskovilla. Enkä ole samanmielinen hellareiden kanssa. Minun uskoni pohjana on Raamattu, ei mikään uskonoppi tai opetus niisä!

        Hyvinpä vastasit.


      • ei hellari kirjoitti:

        Siis maselitsi et ole tavannut ketään hengityskonepotilasta kastettavana! Miksi sitten otat sellaisen aiheen esiin, joka on likipitäen utopiaa? Varmaankin helluntailaisia on noin paljon, itse en ole siitä tietoinen, koska en ole hellari, enkä koskaan ole aikeissa sinne liittyäkään. Yhden ainoan uskovaisen hengityskonepotilaan olen aikoinaan työni ohessa tavannut, mutta hän oli jo tuolloin käynyt kasteella vuosia ennen kuin oli joutunut hengityskoneeseen. Ja oli onnellinen uskovainen, vaikka hänen elämänsä olikin rajoittunut sairautensa vuoksi.

        En ota kantaa miten helluntailaisuudessa menetellään tällaisissa tapauksssa. Ilmeisesti kuitenkin järki sanoo heillekin miten ja mitä tehdä! Lääkäreiltähän päätös tällaisissa tapauksissa viime kädessä tulisi antavatko luvan kastamiseen vai eikö! Kysypä siis lääkäreiltä asiasta mitä mieltä ovat, niin saat ajantasaista tietoa! En usko, että hellaritkaan tekevät vastoin lääkärin ohjeita ja lupaa! En siis tiedä yhtään tapausta joka olisi pyytänyt kastetta tällaisissa tapauksissa. Enkä juuri usko kenenkään sitä pyytävänkään enää siinä vaiheessa, mutta jos niin lue uudelleen edellä kirjoittamani teksti! Kysyäpä tuota helluntailakten pääjohdolta, niin saat paremmin vastauksen noihin kysymyksiisi, pitäisikö liittää hellareihin, vaiko ei ja miten kastetapa olisi suoritettava! Minä en tiedä heidän käytäntöjään! Enkä voi sanoa sitäkään montako kasteavustajaa tarvitaan siellä, koska en ole hellari. Monivammaisa kastettaessa yleensä kastamisee nriittää kaksi ja lisäksi avustaja vastaanottamaan kastamisen jälkeen. Tällaisia kastamisia en kuitenkaan ole nähnyt suoritttavan kokouksissa jo käytännönkin syistä ja sikis, ettei tule turhaa valheellista puhetta .

        Enpä ole puhekielessäkään kuullut käytettävän helluntiaikaste nimikettä uskovien upotuskasteen yhteydessä. Sinä lienet ollut mukana helluntaitoiminnassa kun pystyt tuonkin tietämään. En ole pahoittanut mieltäni kysymyksestäsi enkä muustakaan, vaan vastasin omalta osaltani siitä miten toiminta tapahtuu tällaisissa tapauksissa kun kyseessä on uskovaisen monivammaisen kastaminen upotuskasteella! Ei se,että kertoo ja vastaa kysymykseen ole mitenkään sopimaton mielenlatu sen enempää hellareilla kuin muillakaan uskovilla. Enkä ole samanmielinen hellareiden kanssa. Minun uskoni pohjana on Raamattu, ei mikään uskonoppi tai opetus niisä!

        Tilanne on harvinainen, mutta ei mahdoton. Otin asian esiin sen vuoksi, koska helluntailaisten kastekäytännön mukaan kastettava on upotettava kokonaan veden alle, jotta kaste olisi pätevä. Kuten huomaat, monikaan helluntailainen ei ottanut asiaan kantaa ollenkaan, koska he käsittävät, että tällaista henkilöä ei voi kastaa upottamalla ja taas ei-upottamalla tehty kaste ei ole oikea kaste. Toisin sanoen tällainen sairaus on esteenä helluntaiseurakuntaan liittämiselle. Järki ei välttämättä sanele asiaa, jos oppi on ehdoton.

        Pohdin tätä asiaa Helluntaiseurakunnan menettelytapojen kannalta, joten en ole pohtinut tässä lääkärin arviota. Ajattelen kuitenkin niin, että lääkäri ei todennäköisesti anna hengityskonepotilaalle lupaa upotuskasteeseen. Ja silloinhan helluntailaiset eivät voi kastaa henkilöä eivätkä liittää häntä seurakuntaansa.

        Voi olla, että joitakin kasteita suoritetaan ei-julkisesti sen vuoksi, jos kastetoimitus poikkeaa yleisesti hyväksytystä kastetavasta. Jos helluntaiseurakunnissa oltaisiin enemmän avoimempia monista asioista, kastekin voitaisiin toimittaa vammaisille julkisesti omalla tavallaan, kuten muillekin, eikä tarvitsisi pelätä "valheellista" puhetta. Ei-julkiseen kastamiseen liittyy jotain outoa, koska kastetilaisuus on helluntaiseurakunnissa aina ollut julkinen tapahtuma.

        Nyt opit uuden sanan "Helluntaikaste". Sanaa käytetään niin uskomattomien kuin uskovienkin keskuudessa. Jotkut tiukkapipoiset helluntailaiset kyllä pahastuvat tuosta termistä, vaikka sillä ei millään tavalla edes halveksita helluntailaisten toimittamaa kastetta. Helluntaikaste -nimi kertoo sen, että kasteella tarkoitetaan juuri helluntaiseurakuntien toimittamaa kastetta. Olen kuullut monen uskovan kertovan "että kun silloin ja silloin tulin uskoon ja seuraavana kesänä kävin helluntaikasteella...", eikä kertomukseen ole sisältynyt mitään negatiivista.

        Tässä pari näytettä tekstistäsi:
        ""Taitaa olla vaan sinun päähän pinttymääsi tuollianen, tuskin todellisuudessa olet tuntenut tai nähnyt yhtään hengityskoneessa olevaa kastettavan! Jos olet niin alapa kertoa milloin ja missä! ""
        ""Siinäkin puhut täyttä soopaa"".

        Tuollaiset kommentit uskovalta on mielestäni kirjoitettu väärässä mielenlaadussa.


      • j.t.p.
        mazdels kirjoitti:

        Tilanne on harvinainen, mutta ei mahdoton. Otin asian esiin sen vuoksi, koska helluntailaisten kastekäytännön mukaan kastettava on upotettava kokonaan veden alle, jotta kaste olisi pätevä. Kuten huomaat, monikaan helluntailainen ei ottanut asiaan kantaa ollenkaan, koska he käsittävät, että tällaista henkilöä ei voi kastaa upottamalla ja taas ei-upottamalla tehty kaste ei ole oikea kaste. Toisin sanoen tällainen sairaus on esteenä helluntaiseurakuntaan liittämiselle. Järki ei välttämättä sanele asiaa, jos oppi on ehdoton.

        Pohdin tätä asiaa Helluntaiseurakunnan menettelytapojen kannalta, joten en ole pohtinut tässä lääkärin arviota. Ajattelen kuitenkin niin, että lääkäri ei todennäköisesti anna hengityskonepotilaalle lupaa upotuskasteeseen. Ja silloinhan helluntailaiset eivät voi kastaa henkilöä eivätkä liittää häntä seurakuntaansa.

        Voi olla, että joitakin kasteita suoritetaan ei-julkisesti sen vuoksi, jos kastetoimitus poikkeaa yleisesti hyväksytystä kastetavasta. Jos helluntaiseurakunnissa oltaisiin enemmän avoimempia monista asioista, kastekin voitaisiin toimittaa vammaisille julkisesti omalla tavallaan, kuten muillekin, eikä tarvitsisi pelätä "valheellista" puhetta. Ei-julkiseen kastamiseen liittyy jotain outoa, koska kastetilaisuus on helluntaiseurakunnissa aina ollut julkinen tapahtuma.

        Nyt opit uuden sanan "Helluntaikaste". Sanaa käytetään niin uskomattomien kuin uskovienkin keskuudessa. Jotkut tiukkapipoiset helluntailaiset kyllä pahastuvat tuosta termistä, vaikka sillä ei millään tavalla edes halveksita helluntailaisten toimittamaa kastetta. Helluntaikaste -nimi kertoo sen, että kasteella tarkoitetaan juuri helluntaiseurakuntien toimittamaa kastetta. Olen kuullut monen uskovan kertovan "että kun silloin ja silloin tulin uskoon ja seuraavana kesänä kävin helluntaikasteella...", eikä kertomukseen ole sisältynyt mitään negatiivista.

        Tässä pari näytettä tekstistäsi:
        ""Taitaa olla vaan sinun päähän pinttymääsi tuollianen, tuskin todellisuudessa olet tuntenut tai nähnyt yhtään hengityskoneessa olevaa kastettavan! Jos olet niin alapa kertoa milloin ja missä! ""
        ""Siinäkin puhut täyttä soopaa"".

        Tuollaiset kommentit uskovalta on mielestäni kirjoitettu väärässä mielenlaadussa.

        Edelleenkin täytyy antaa lämmin tunnustus "ei hellarille", joka kirjoitti todella nasevasti ja paikkansapitävästi asian tiimoilta. Uskon, että muut normaalijärkiset ihmiset lisäkseni hänen viestinsä käsittivätkin.

        HengityskonePOTILSA onkin tietysti aivan eri asia. Silloinhan hoidollinen vastuu potilaasta kuuluukin lääkärille.

        Potilaana kun ollaan aina hoidon piirissä, joko osasto- tai avohoidossa.

        Ratkaisuvalta on toki aina ihmisellä itsellään, ellei hän ole tahdostaan riippumattomassa hoidossa, tai muutoin ole vailla oikeustoimikelpoisuutta.

        Mikäli olisin hengiyyskonepotilas, ottaisin tietenkin ensin selvää hoitavalta taholta asioista. Heillä voisi hyvinkin olla oiva neuvo tähänkin asiaan.

        Vastuuhan olisi kuitenkin minulla itselläni joka tapauksessa. Joko menen kasteelle niillä tiedoillani, tai sitten en mene.

        Omassa tapauksessani en antaisi minkään estää kastamistani. Kyseessä on niin ihana tapahtuma. Jokaisen kasteelle menevänhän on mentävä sinne omasta tahdostaan.

        Ymmärrän hyvin niitä, jotka haluavat mennä kasteelle vaikka sairasvuoteeltaan. Kastehan ei pelasta ihmistä, vaan ainoastaan Herran Jeesuksen antama USKO syntiensä Sovittajana ja Lunastajana pelastaa ihmisen.

        Jeesus sanoi Johannes Kastajalle tämän estellessä Jeesuksen kastamista, että : "Salli nyt, sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus".

        Varsin moni luterilaiseenkin kirkkokuntaan kuuluva on käynyt uskovien kasteella, eikä ole sen koommin liittynyt johonkin toiseen tunnustuskuntaan, esimerkiksi helluntailaisuuteen.

        Tällaisia esimerkkejä kertoi hiljattain eläkkeellä oleva saarnaajaystäväni taipaleensa varrelta.

        Mikäli asia edelleen painaa mieltäsi, kysy ystävältäni DoctorT:lta asiasta.


      • j.t.p.
        j.t.p. kirjoitti:

        Edelleenkin täytyy antaa lämmin tunnustus "ei hellarille", joka kirjoitti todella nasevasti ja paikkansapitävästi asian tiimoilta. Uskon, että muut normaalijärkiset ihmiset lisäkseni hänen viestinsä käsittivätkin.

        HengityskonePOTILSA onkin tietysti aivan eri asia. Silloinhan hoidollinen vastuu potilaasta kuuluukin lääkärille.

        Potilaana kun ollaan aina hoidon piirissä, joko osasto- tai avohoidossa.

        Ratkaisuvalta on toki aina ihmisellä itsellään, ellei hän ole tahdostaan riippumattomassa hoidossa, tai muutoin ole vailla oikeustoimikelpoisuutta.

        Mikäli olisin hengiyyskonepotilas, ottaisin tietenkin ensin selvää hoitavalta taholta asioista. Heillä voisi hyvinkin olla oiva neuvo tähänkin asiaan.

        Vastuuhan olisi kuitenkin minulla itselläni joka tapauksessa. Joko menen kasteelle niillä tiedoillani, tai sitten en mene.

        Omassa tapauksessani en antaisi minkään estää kastamistani. Kyseessä on niin ihana tapahtuma. Jokaisen kasteelle menevänhän on mentävä sinne omasta tahdostaan.

        Ymmärrän hyvin niitä, jotka haluavat mennä kasteelle vaikka sairasvuoteeltaan. Kastehan ei pelasta ihmistä, vaan ainoastaan Herran Jeesuksen antama USKO syntiensä Sovittajana ja Lunastajana pelastaa ihmisen.

        Jeesus sanoi Johannes Kastajalle tämän estellessä Jeesuksen kastamista, että : "Salli nyt, sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus".

        Varsin moni luterilaiseenkin kirkkokuntaan kuuluva on käynyt uskovien kasteella, eikä ole sen koommin liittynyt johonkin toiseen tunnustuskuntaan, esimerkiksi helluntailaisuuteen.

        Tällaisia esimerkkejä kertoi hiljattain eläkkeellä oleva saarnaajaystäväni taipaleensa varrelta.

        Mikäli asia edelleen painaa mieltäsi, kysy ystävältäni DoctorT:lta asiasta.

        Ohhoh, olipa tullut virhe.

        Neljännellä rivillä tietysti pitää lukea hengityskonePOTILAS.


      • j.t.p. kirjoitti:

        Edelleenkin täytyy antaa lämmin tunnustus "ei hellarille", joka kirjoitti todella nasevasti ja paikkansapitävästi asian tiimoilta. Uskon, että muut normaalijärkiset ihmiset lisäkseni hänen viestinsä käsittivätkin.

        HengityskonePOTILSA onkin tietysti aivan eri asia. Silloinhan hoidollinen vastuu potilaasta kuuluukin lääkärille.

        Potilaana kun ollaan aina hoidon piirissä, joko osasto- tai avohoidossa.

        Ratkaisuvalta on toki aina ihmisellä itsellään, ellei hän ole tahdostaan riippumattomassa hoidossa, tai muutoin ole vailla oikeustoimikelpoisuutta.

        Mikäli olisin hengiyyskonepotilas, ottaisin tietenkin ensin selvää hoitavalta taholta asioista. Heillä voisi hyvinkin olla oiva neuvo tähänkin asiaan.

        Vastuuhan olisi kuitenkin minulla itselläni joka tapauksessa. Joko menen kasteelle niillä tiedoillani, tai sitten en mene.

        Omassa tapauksessani en antaisi minkään estää kastamistani. Kyseessä on niin ihana tapahtuma. Jokaisen kasteelle menevänhän on mentävä sinne omasta tahdostaan.

        Ymmärrän hyvin niitä, jotka haluavat mennä kasteelle vaikka sairasvuoteeltaan. Kastehan ei pelasta ihmistä, vaan ainoastaan Herran Jeesuksen antama USKO syntiensä Sovittajana ja Lunastajana pelastaa ihmisen.

        Jeesus sanoi Johannes Kastajalle tämän estellessä Jeesuksen kastamista, että : "Salli nyt, sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus".

        Varsin moni luterilaiseenkin kirkkokuntaan kuuluva on käynyt uskovien kasteella, eikä ole sen koommin liittynyt johonkin toiseen tunnustuskuntaan, esimerkiksi helluntailaisuuteen.

        Tällaisia esimerkkejä kertoi hiljattain eläkkeellä oleva saarnaajaystäväni taipaleensa varrelta.

        Mikäli asia edelleen painaa mieltäsi, kysy ystävältäni DoctorT:lta asiasta.

        Niin, kyllähän "Ei hellari"n viimeisimpää viestiä oli jo paljon mukavampi lukea. Uskon, että normaalijärkiset ihmiset Sinun lisäksesi saivat siitä ymmärretävästi selvää. Uskon että normaalijärkiset saavat myös minun kirjoituksistani selvää, jos vain haluavat.

        Tuli mieleeni eräs asia; Kuka silloin on vastuussa, jos hengityskonepotilas menee omalla vastuullaan upotuskasteelle ja sen yhteydessä sattuu jopa kuolemantapaus? Onko silloin vastuu myös kasteen toimittajalla, koska hän suoritti kasteen upottamalla henkilön omasta toivomuksesta, tietäen kuitenkin että kysymyksessä on erittäin suuri riski?

        Olen samaa mieltä siitä, että kastetta ei tarvita pelastumiseen. Tästä on jo esimerkkinä Jeesuksen sanat ryövärille Golgatalla. Usko on se joka pelastaa. Näin ajatellen hengityspotilaan kastaminen onkin vain riskien ottamista. Jos henkilö uskoo Jumalaan, ei hänen ole siinä tilanteessa pakko mennä kasteelle. Uskon kuitenkin, että maailmanlaajuisessa Helluntailiikkeessä näitä harvinaisia tapauksia löytyy.

        Luterilaisia käy pienessä määrin upotuskasteella. Minun tätini kävi aikoinaan luterilaiseen kirkkoon kuuluessaan upotuskasteella Jordanissa Israelin matkallaan. Se oli hänen kertomansa mukaan paras paikka kasteelle. Vuoden sisällä kasteesta, tätini liittyi helluntaiseurakuntaan. Hän ehti olla noin parikymmentä vuotta helluntaiseurakunnan jäsen. Vajaa kymmenen vuotta sitten hän erosi Helluntaikirkkoseurakunnasta ja palasi takaisin äiti-kirkon helmaan. Hän ei ole suostunut keskusteleman eroon johtaneista asioista.

        Doctor T voi halutessaan keskustella kanssani vammaisten ja vakavasti sairaiden kasteesta tässä ketjussa. Doctorin kanssa olen hyvin paljon samaa mieltä Helluntaikirkon menettelytavoista ja äärikasrismaattisuudesta, vaikka muuten lienemmekin etäällä opillisesti. Mutta hyvä, kun jossakin asioissa voimme olla samaa mieltä.


      • Jankuta tyhjää
        mazdels kirjoitti:

        Tilanne on harvinainen, mutta ei mahdoton. Otin asian esiin sen vuoksi, koska helluntailaisten kastekäytännön mukaan kastettava on upotettava kokonaan veden alle, jotta kaste olisi pätevä. Kuten huomaat, monikaan helluntailainen ei ottanut asiaan kantaa ollenkaan, koska he käsittävät, että tällaista henkilöä ei voi kastaa upottamalla ja taas ei-upottamalla tehty kaste ei ole oikea kaste. Toisin sanoen tällainen sairaus on esteenä helluntaiseurakuntaan liittämiselle. Järki ei välttämättä sanele asiaa, jos oppi on ehdoton.

        Pohdin tätä asiaa Helluntaiseurakunnan menettelytapojen kannalta, joten en ole pohtinut tässä lääkärin arviota. Ajattelen kuitenkin niin, että lääkäri ei todennäköisesti anna hengityskonepotilaalle lupaa upotuskasteeseen. Ja silloinhan helluntailaiset eivät voi kastaa henkilöä eivätkä liittää häntä seurakuntaansa.

        Voi olla, että joitakin kasteita suoritetaan ei-julkisesti sen vuoksi, jos kastetoimitus poikkeaa yleisesti hyväksytystä kastetavasta. Jos helluntaiseurakunnissa oltaisiin enemmän avoimempia monista asioista, kastekin voitaisiin toimittaa vammaisille julkisesti omalla tavallaan, kuten muillekin, eikä tarvitsisi pelätä "valheellista" puhetta. Ei-julkiseen kastamiseen liittyy jotain outoa, koska kastetilaisuus on helluntaiseurakunnissa aina ollut julkinen tapahtuma.

        Nyt opit uuden sanan "Helluntaikaste". Sanaa käytetään niin uskomattomien kuin uskovienkin keskuudessa. Jotkut tiukkapipoiset helluntailaiset kyllä pahastuvat tuosta termistä, vaikka sillä ei millään tavalla edes halveksita helluntailaisten toimittamaa kastetta. Helluntaikaste -nimi kertoo sen, että kasteella tarkoitetaan juuri helluntaiseurakuntien toimittamaa kastetta. Olen kuullut monen uskovan kertovan "että kun silloin ja silloin tulin uskoon ja seuraavana kesänä kävin helluntaikasteella...", eikä kertomukseen ole sisältynyt mitään negatiivista.

        Tässä pari näytettä tekstistäsi:
        ""Taitaa olla vaan sinun päähän pinttymääsi tuollianen, tuskin todellisuudessa olet tuntenut tai nähnyt yhtään hengityskoneessa olevaa kastettavan! Jos olet niin alapa kertoa milloin ja missä! ""
        ""Siinäkin puhut täyttä soopaa"".

        Tuollaiset kommentit uskovalta on mielestäni kirjoitettu väärässä mielenlaadussa.

        Oletpa sinä mase riidanhaluinen ihminen! Jankutat selvää kirjoitusta vastaan, vaikka jos osaat lukea, niin ei hellari kirjoittaa täyttä asiaa. Alapa sinäkin kirjoittaa täyttä asiaa äläkä jankuta typeräati vastaan ja ala riidaanhaluisesti kiistellä selvästä asiasta!


      • ei hellari
        mazdels kirjoitti:

        Niin, kyllähän "Ei hellari"n viimeisimpää viestiä oli jo paljon mukavampi lukea. Uskon, että normaalijärkiset ihmiset Sinun lisäksesi saivat siitä ymmärretävästi selvää. Uskon että normaalijärkiset saavat myös minun kirjoituksistani selvää, jos vain haluavat.

        Tuli mieleeni eräs asia; Kuka silloin on vastuussa, jos hengityskonepotilas menee omalla vastuullaan upotuskasteelle ja sen yhteydessä sattuu jopa kuolemantapaus? Onko silloin vastuu myös kasteen toimittajalla, koska hän suoritti kasteen upottamalla henkilön omasta toivomuksesta, tietäen kuitenkin että kysymyksessä on erittäin suuri riski?

        Olen samaa mieltä siitä, että kastetta ei tarvita pelastumiseen. Tästä on jo esimerkkinä Jeesuksen sanat ryövärille Golgatalla. Usko on se joka pelastaa. Näin ajatellen hengityspotilaan kastaminen onkin vain riskien ottamista. Jos henkilö uskoo Jumalaan, ei hänen ole siinä tilanteessa pakko mennä kasteelle. Uskon kuitenkin, että maailmanlaajuisessa Helluntailiikkeessä näitä harvinaisia tapauksia löytyy.

        Luterilaisia käy pienessä määrin upotuskasteella. Minun tätini kävi aikoinaan luterilaiseen kirkkoon kuuluessaan upotuskasteella Jordanissa Israelin matkallaan. Se oli hänen kertomansa mukaan paras paikka kasteelle. Vuoden sisällä kasteesta, tätini liittyi helluntaiseurakuntaan. Hän ehti olla noin parikymmentä vuotta helluntaiseurakunnan jäsen. Vajaa kymmenen vuotta sitten hän erosi Helluntaikirkkoseurakunnasta ja palasi takaisin äiti-kirkon helmaan. Hän ei ole suostunut keskusteleman eroon johtaneista asioista.

        Doctor T voi halutessaan keskustella kanssani vammaisten ja vakavasti sairaiden kasteesta tässä ketjussa. Doctorin kanssa olen hyvin paljon samaa mieltä Helluntaikirkon menettelytavoista ja äärikasrismaattisuudesta, vaikka muuten lienemmekin etäällä opillisesti. Mutta hyvä, kun jossakin asioissa voimme olla samaa mieltä.

        Minäkin tunnen jopa kirkon pappeja, jotka ovat käyneet uskovien upotuskasteella Jordanissa.. Kaste ei tietenkään ketään pelasta, vaan Jeesus Kristus on ainut Pelastaja, mutta se on kuitenkin kuuliaisuutta Jumalan Sanaa kohtaan. Jeesus omalla esimerkillään osoitti sen tien.

        Kuka on vastuussa, jos ja jos...! Jossittelu on turhaa ellei ole käytännössä näyttöä esimerkillä. Sitten vasta kun on selkeää faktaa asiasta kannatta jatkaa hengityskonepotilaan kastamisesta juttua! Jos etole nähyt tai kuullut yhtään tapausta, niin silloin jaarittelu on aivan turhaa. Voit tietenkin pitää kommenttiani taas väärässä mielenlaadussa kirjoitettuna, mutta tahdon vain olla totuuden mukainen asioissa. Minä en kumartele totuuden kiertelemistä, vaan tuon asiat niin kuin totuus on! Kyllä vammaisa on kastettu jukisestikin, kuten silloin kun itse olin kasteella oli vammainen henkilö kastettavana samassa kastetilaisuudessa. Mutta on aivan selvää, että jos monivammainen kastetaan jumalattoman yleisön edessä alkaisi valheelliset juorut lentää, että tällqainen henkilö on väkisin kastettu! Miksi siis antaa vääryyden puhujille aihetta vääristellä asioita. Hehän eivät touuden nimessä ota asioista selvää, vaan alkavat sepittää omia valheitaan!

        Sorry vaan, jos tunnet itseäsi loukatun, kun kirjoitan suorasanaista tekstiä. Tosi asiassa loukkaannut Jeesukseen ja Hänen Pyhään Sanaansa, jos tällainen loukkaasinua! Minä en halua lopkata ketään!


      • ei hellari kirjoitti:

        Minäkin tunnen jopa kirkon pappeja, jotka ovat käyneet uskovien upotuskasteella Jordanissa.. Kaste ei tietenkään ketään pelasta, vaan Jeesus Kristus on ainut Pelastaja, mutta se on kuitenkin kuuliaisuutta Jumalan Sanaa kohtaan. Jeesus omalla esimerkillään osoitti sen tien.

        Kuka on vastuussa, jos ja jos...! Jossittelu on turhaa ellei ole käytännössä näyttöä esimerkillä. Sitten vasta kun on selkeää faktaa asiasta kannatta jatkaa hengityskonepotilaan kastamisesta juttua! Jos etole nähyt tai kuullut yhtään tapausta, niin silloin jaarittelu on aivan turhaa. Voit tietenkin pitää kommenttiani taas väärässä mielenlaadussa kirjoitettuna, mutta tahdon vain olla totuuden mukainen asioissa. Minä en kumartele totuuden kiertelemistä, vaan tuon asiat niin kuin totuus on! Kyllä vammaisa on kastettu jukisestikin, kuten silloin kun itse olin kasteella oli vammainen henkilö kastettavana samassa kastetilaisuudessa. Mutta on aivan selvää, että jos monivammainen kastetaan jumalattoman yleisön edessä alkaisi valheelliset juorut lentää, että tällqainen henkilö on väkisin kastettu! Miksi siis antaa vääryyden puhujille aihetta vääristellä asioita. Hehän eivät touuden nimessä ota asioista selvää, vaan alkavat sepittää omia valheitaan!

        Sorry vaan, jos tunnet itseäsi loukatun, kun kirjoitan suorasanaista tekstiä. Tosi asiassa loukkaannut Jeesukseen ja Hänen Pyhään Sanaansa, jos tällainen loukkaasinua! Minä en halua lopkata ketään!

        Onko "ei hellarin" mielestä sitten parempi, että vasta onnettomuuden satuttua tulee tehdä asiasta johtopäätökset ja laatia menettelyohjeet? Usein tavallisessa elämässäkin on näin käynyt, kun menettelyohjeet puuttuvat. Ei asiasta keskustelemista ja pohtimista saa pyrkiä tukahduttamaan sen perusteella, jos ei ole itse nähnyt asiaa. Juuri sen vuoksi asioita kyselläänkin, kun ei ole itse nähty tai kuultu. Ethän Sinäkään ole nähnyt Jeesusta etkä Jumalaa ja kuitenkin kirjoitat niistä.

        Yleensä lähes kaikki helluntaiseurakuntien kastetilaisuudessa mukana olevat ovat uskovia tai myönteisesti kasteeseen suhtautuvia. Jos vammainen on viety väkisin kastealtaaseen, se on väärä teko. Mutta jos vammainen (nyt en tarkoita hengenvaaraan joutuvaa vammaista) on omasta tahdostaan kasteelle menossa, mitä häpeämistä helluntaiseurakunnalla on siinä, että joku saattaisi luulla, että väkisin kastetaan. Monelle vammaiselle tuo tilaisuus on todella tärkeä. Onko vammaisten kohtalo tässäkin tärkeässä asiassa uskovien mielestä olla poissa muiden silmistä?

        Jos ihminen on uskossa, hän voi hieman rukouksen hengessä miettiä sitä, miten voisi oikealla tavalla vastata henkilölle, jonka mielipiteet ärsyttävät häntä. Ei uskova voi käyttää mitä tahansa ilmaisuja ja ilmoittaa noin vain, että jos loukkaannut tästä, loukkaanut samalla Jeesukseen ja Pyhään Henkeen. Loukkaantuminen Jesukseen on aivan toinen, hyvin vakava asia.


      • Jankuta tyhjää kirjoitti:

        Oletpa sinä mase riidanhaluinen ihminen! Jankutat selvää kirjoitusta vastaan, vaikka jos osaat lukea, niin ei hellari kirjoittaa täyttä asiaa. Alapa sinäkin kirjoittaa täyttä asiaa äläkä jankuta typeräati vastaan ja ala riidaanhaluisesti kiistellä selvästä asiasta!

        Minähän haluan vain tietää, miten näissä tapauksissa menetellään ja mikä on uskovien mielipide asiaan. Helluntailaiset eivät ole halunneet ymmärrettävistä syistä ottaa tähän asiaan paljon kantaa. Sensijaan minua on pyydetty olemaan keskustelematta, kyselemättä ja komentoimatta asiaa.

        Mielestäni tämä asia on myös tärkeä ja kuuluu helluntailaisuuteen. Ihmettelen, mitä riidanhaastamista se on jos kyselen asiasta? Helluntailaisetko määrittelevät tällä palstalla sen, mistä asioista saa keskustella ja mistä asiasta keskusteleminen on riidan haastamista? Tuollainen menettelytapa on käytössä juuri Netmissionissa.


      • ei hellari
        mazdels kirjoitti:

        Onko "ei hellarin" mielestä sitten parempi, että vasta onnettomuuden satuttua tulee tehdä asiasta johtopäätökset ja laatia menettelyohjeet? Usein tavallisessa elämässäkin on näin käynyt, kun menettelyohjeet puuttuvat. Ei asiasta keskustelemista ja pohtimista saa pyrkiä tukahduttamaan sen perusteella, jos ei ole itse nähnyt asiaa. Juuri sen vuoksi asioita kyselläänkin, kun ei ole itse nähty tai kuultu. Ethän Sinäkään ole nähnyt Jeesusta etkä Jumalaa ja kuitenkin kirjoitat niistä.

        Yleensä lähes kaikki helluntaiseurakuntien kastetilaisuudessa mukana olevat ovat uskovia tai myönteisesti kasteeseen suhtautuvia. Jos vammainen on viety väkisin kastealtaaseen, se on väärä teko. Mutta jos vammainen (nyt en tarkoita hengenvaaraan joutuvaa vammaista) on omasta tahdostaan kasteelle menossa, mitä häpeämistä helluntaiseurakunnalla on siinä, että joku saattaisi luulla, että väkisin kastetaan. Monelle vammaiselle tuo tilaisuus on todella tärkeä. Onko vammaisten kohtalo tässäkin tärkeässä asiassa uskovien mielestä olla poissa muiden silmistä?

        Jos ihminen on uskossa, hän voi hieman rukouksen hengessä miettiä sitä, miten voisi oikealla tavalla vastata henkilölle, jonka mielipiteet ärsyttävät häntä. Ei uskova voi käyttää mitä tahansa ilmaisuja ja ilmoittaa noin vain, että jos loukkaannut tästä, loukkaanut samalla Jeesukseen ja Pyhään Henkeen. Loukkaantuminen Jesukseen on aivan toinen, hyvin vakava asia.

        En ole tuollasit väittänyt enkä edelleenkään väitä. Vääristelet sanojani!

        Totta kai vanhemmiston ja johtoportaan tehtävänä on keskustella tuollaisestakin aiheesta ja tehdä siitä ohjeistusta käytäntöön. On hyvä kuunnella asiantuntijoita eli lääkäreitä asian suhteen myöskin. Olwen itse aikanaan työskennellyt sairaalassa, jatiedän siis jotain tältäkin sektorilta. Ei siinä varmasti hengityskoneeseen joutunut potilas ole tajuissaa kotnvaan aikaan, kun on loukkaanntunut vaikeasti, Ja kun sitten herää, niin tuskin hänellä on ensiksi mielessä uskovien upotuskaste ja sen tarpeellisuus, vaan enskisi hän miettii että vieläkö häne edistyy elolle, että pärjää elämässä vai onko toisten autettavana lopun ikäänsä. Näin siis oli siinäkin tapauksessa, jonka työssäni jouduin näkemään.

        Olekos sinä sitten nähnyt Jumalan ja Jeesuksen? Siis miksi sinun pitää lähteä viemään asiaa hakoteille ja sivuraiteille asioin, jotka eivät edes liity aiheeseen? Ihminen joka on uskossa varmasti kyselee Jumalalta asioita, niin tässäkin tapauksessa. Jos vastaus ei miellytä niin syy on toden näköisisiinä joka ei ota vastaan vastausta totuudessa!


      • ei hellari
        mazdels kirjoitti:

        Onko "ei hellarin" mielestä sitten parempi, että vasta onnettomuuden satuttua tulee tehdä asiasta johtopäätökset ja laatia menettelyohjeet? Usein tavallisessa elämässäkin on näin käynyt, kun menettelyohjeet puuttuvat. Ei asiasta keskustelemista ja pohtimista saa pyrkiä tukahduttamaan sen perusteella, jos ei ole itse nähnyt asiaa. Juuri sen vuoksi asioita kyselläänkin, kun ei ole itse nähty tai kuultu. Ethän Sinäkään ole nähnyt Jeesusta etkä Jumalaa ja kuitenkin kirjoitat niistä.

        Yleensä lähes kaikki helluntaiseurakuntien kastetilaisuudessa mukana olevat ovat uskovia tai myönteisesti kasteeseen suhtautuvia. Jos vammainen on viety väkisin kastealtaaseen, se on väärä teko. Mutta jos vammainen (nyt en tarkoita hengenvaaraan joutuvaa vammaista) on omasta tahdostaan kasteelle menossa, mitä häpeämistä helluntaiseurakunnalla on siinä, että joku saattaisi luulla, että väkisin kastetaan. Monelle vammaiselle tuo tilaisuus on todella tärkeä. Onko vammaisten kohtalo tässäkin tärkeässä asiassa uskovien mielestä olla poissa muiden silmistä?

        Jos ihminen on uskossa, hän voi hieman rukouksen hengessä miettiä sitä, miten voisi oikealla tavalla vastata henkilölle, jonka mielipiteet ärsyttävät häntä. Ei uskova voi käyttää mitä tahansa ilmaisuja ja ilmoittaa noin vain, että jos loukkaannut tästä, loukkaanut samalla Jeesukseen ja Pyhään Henkeen. Loukkaantuminen Jesukseen on aivan toinen, hyvin vakava asia.

        Kastetilaisuuksissa on paljon uskovia sen seurakunnan jäseniä, missä toimitus tapahtuu, mutta joukossa on aina myöskin uteliaita ulkopuolisia ihmisiä. Niin siinäkin tilaisuudessa oli, jossa itse olein kasteella. Illan lopussa, kun astuin ulos, oli kadulla monta ihmistä, jotka kyselivät minulta sitä, että olinko tosiaan vapaehtosiesti kasteella, ikäähän minulla oli tuolloin neljätoista vuotta. Sanoin, että olin täysin vapaehtoisesti kasteella, sillä Raamatussa on selvä se, että kaste kuuluu uskon alkeisiin. Ja samoin he piirittivät tämän vammaisen ja kyselivät tältä samaa. Vammainen koetti kykynsä mukaan selittää että oli omalla pyynnöstään kasteella, mutta jo seuraavan päivän lehdessä oli otsikko, että vammainen kastettu väkisin. Tällainen on turhaa polemiikkia, ja ei suinkaan ole hyväksi kenellekään. Ei suinkaan vammaista ole tarkoitus eriarvoistaa tässäkään suhteessa, vaan monesti jo käytännön ratkaisut sanelevaty käytännön. Ja useimmiten vammainen itsekään ei halua suuren joukon keskipisteeksi, vaan mieluummin pienen joukon läsnäollessa kastattaa itsensä. Näitä tapauksia tiedän useitakin, sillä olen työssäni aikanaan nähnyt ja kuullut asioista monipuolisedti. Itse olen suhtautunut kaikkiin vammaisiin aina tasa-arvoisuus periaatteella.


      • Jankuta tyhjää
        mazdels kirjoitti:

        Minähän haluan vain tietää, miten näissä tapauksissa menetellään ja mikä on uskovien mielipide asiaan. Helluntailaiset eivät ole halunneet ymmärrettävistä syistä ottaa tähän asiaan paljon kantaa. Sensijaan minua on pyydetty olemaan keskustelematta, kyselemättä ja komentoimatta asiaa.

        Mielestäni tämä asia on myös tärkeä ja kuuluu helluntailaisuuteen. Ihmettelen, mitä riidanhaastamista se on jos kyselen asiasta? Helluntailaisetko määrittelevät tällä palstalla sen, mistä asioista saa keskustella ja mistä asiasta keskusteleminen on riidan haastamista? Tuollainen menettelytapa on käytössä juuri Netmissionissa.

        Kyllä se määrittely paltalla on sefun käsialaa ja ylläpidon asioita, joihin ei varmaankaan helluntailaiset vaikuta mitenkään! Turhaasjarminkia vaan pidät asioista, jotka eivät koske sinua. Mene ja kysy helluntaijohdolta itwseltään asioista suorraan, niin saat nopeimmin vastaukset!


      • ei hellari kirjoitti:

        En ole tuollasit väittänyt enkä edelleenkään väitä. Vääristelet sanojani!

        Totta kai vanhemmiston ja johtoportaan tehtävänä on keskustella tuollaisestakin aiheesta ja tehdä siitä ohjeistusta käytäntöön. On hyvä kuunnella asiantuntijoita eli lääkäreitä asian suhteen myöskin. Olwen itse aikanaan työskennellyt sairaalassa, jatiedän siis jotain tältäkin sektorilta. Ei siinä varmasti hengityskoneeseen joutunut potilas ole tajuissaa kotnvaan aikaan, kun on loukkaanntunut vaikeasti, Ja kun sitten herää, niin tuskin hänellä on ensiksi mielessä uskovien upotuskaste ja sen tarpeellisuus, vaan enskisi hän miettii että vieläkö häne edistyy elolle, että pärjää elämässä vai onko toisten autettavana lopun ikäänsä. Näin siis oli siinäkin tapauksessa, jonka työssäni jouduin näkemään.

        Olekos sinä sitten nähnyt Jumalan ja Jeesuksen? Siis miksi sinun pitää lähteä viemään asiaa hakoteille ja sivuraiteille asioin, jotka eivät edes liity aiheeseen? Ihminen joka on uskossa varmasti kyselee Jumalalta asioita, niin tässäkin tapauksessa. Jos vastaus ei miellytä niin syy on toden näköisisiinä joka ei ota vastaan vastausta totuudessa!

        En tietenkään tarkoita sellaista hengityskonepotilasta, joka on tehohoidossa sairaalassa ja tajuttomana. On kuitenkin henkilöitä, jotka joutuvat elämään koneen varassa hapen turvin koko loppuelämänsä, kuitenkin ilman teho-osaston hoitoa. Eräällä sukulaisellani oli juuri tällainen sairaus.

        Kirjoitin tuon loppukommenttini edelliseen kirjoitukseen sen vuoksi, koska esitit seuraavaa: ""Sorry vaan, jos tunnet itseäsi loukatun, kun kirjoitan suorasanaista tekstiä. Tosi asiassa loukkaannut Jeesukseen ja Hänen Pyhään Sanaansa, jos tällainen loukkaasinua!"" Tuon asian vuoksi loppuosa kirjoituksestani meni aiheen ulkopuolelle.


      • ei hellari kirjoitti:

        Kastetilaisuuksissa on paljon uskovia sen seurakunnan jäseniä, missä toimitus tapahtuu, mutta joukossa on aina myöskin uteliaita ulkopuolisia ihmisiä. Niin siinäkin tilaisuudessa oli, jossa itse olein kasteella. Illan lopussa, kun astuin ulos, oli kadulla monta ihmistä, jotka kyselivät minulta sitä, että olinko tosiaan vapaehtosiesti kasteella, ikäähän minulla oli tuolloin neljätoista vuotta. Sanoin, että olin täysin vapaehtoisesti kasteella, sillä Raamatussa on selvä se, että kaste kuuluu uskon alkeisiin. Ja samoin he piirittivät tämän vammaisen ja kyselivät tältä samaa. Vammainen koetti kykynsä mukaan selittää että oli omalla pyynnöstään kasteella, mutta jo seuraavan päivän lehdessä oli otsikko, että vammainen kastettu väkisin. Tällainen on turhaa polemiikkia, ja ei suinkaan ole hyväksi kenellekään. Ei suinkaan vammaista ole tarkoitus eriarvoistaa tässäkään suhteessa, vaan monesti jo käytännön ratkaisut sanelevaty käytännön. Ja useimmiten vammainen itsekään ei halua suuren joukon keskipisteeksi, vaan mieluummin pienen joukon läsnäollessa kastattaa itsensä. Näitä tapauksia tiedän useitakin, sillä olen työssäni aikanaan nähnyt ja kuullut asioista monipuolisedti. Itse olen suhtautunut kaikkiin vammaisiin aina tasa-arvoisuus periaatteella.

        Helluntaiseurakuntien ja Vapaiden suuntien kastettilaisuudet ovat olleet aina avoimia tilaisuuksia, joten on selvää, että niissä saattaa olla mukana uteliaita ja kyseisen seurakunnan ulkopuolisia ihmisiä. Olit alaikäinen, kun Sinut kastettiin. Kerroit menneesi vapaaehtoisesti kasteelle ja ilmeisesti vanhempasi antoivat Sinulle luvan kasteelle, koska olit alaikäinen. Todistit ihmisille uskosi ja vakaumuksesi ja sen, että menit vapaaehtoisesti kasteelle. En ymmärrä, mikä siinä oli sitten sellaista, jonka vuoksi annat ymmärtää, että kysymykset olivat kiusallisia.

        Toisessa kertomassasi tapauksessa "ulkopuolisten" olisi varmaan ollut sopivampaa puhutella kyseisen seurakunnan johtoa tai kastettavan mahdollista huoltajaa. Jos tällaisen tapauksen takia kuitenkin ei ole sallittavaa vammaisen henkilön julkinen kastaminen kokouksessa, herää kysymys, mitä salataan? Käsitykseni mukaan vammainenkin haluaa olla mukana mieluummin muiden joukossa. Kai sentään seurakunnan puolesta kirjoitettiin lehteen sentään vastine.


      • Jankuta tyhjää kirjoitti:

        Kyllä se määrittely paltalla on sefun käsialaa ja ylläpidon asioita, joihin ei varmaankaan helluntailaiset vaikuta mitenkään! Turhaasjarminkia vaan pidät asioista, jotka eivät koske sinua. Mene ja kysy helluntaijohdolta itwseltään asioista suorraan, niin saat nopeimmin vastaukset!

        Sefu ja ylläpito ovat nähtävästi katsoneet kirjoitukseni sopivaksi tälle palstalle ja tähän ketjuun, joten siihen on muiden palstalaisten vain tyydyttävä. Kyselen "helluntaijohdolta" asioita suoraan aina silloin, kun siihen on tilaisuus.


    • #:))

      Voihan sitä pyytää palokuntaa avuksi, kyllä he ruiskuttaa

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3215
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2263
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1849
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      27
      1730
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1401
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1361
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1256
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1240
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1177
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1157
    Aihe