Vapaa kuvaus

Linkit: http://www.yle.fi, http://www.suomi24.fi, http:/www.iltalehti.fi/youtube.com Kotimaa: Ulkomaat Koulutus: Ammatillinen Ammatti: Eläkeläinen Siviilisääty: Naimaton Lapset: Ei lapsia

Aloituksia

25

Kommenttia

2120

1. Outoa menoa oli ainakin Bentleyn suomen vierailulla, josta on Youtubessa pitkiä pätkiä. Kummallisesti sai "Herran henki" aikaan nykimistä ja hermostuneenoloista liikehdintää siinä eturivissä. Yleisön joukosta kuului outoja rääkäisyjä vähän väliä.

"Bam" "bam"eja sateli ja ne tulkattiin "tulta" "tulta. Ei sentään tainnut potkia mummoja päähän tuossa videossa. Kaikenlaisiin "hengenvuodatuksiin" ihmiset hairahtuukin.

Bentley on jo menneisyytensä takia kelvoton opetustyöhön raamatun mukaan.
  2. Helluntaioppi näkyy "hengen hedelminä" tänne kirjoittavien helluntailaisten teksteistä, myös Sinun "vonbulke". Ei niitä tätä palstaa kauempaa tarvitse hakea.

Olen noudattanut Raamatun kehoitusta ja pyrkinyt selvittämään ja sopimaan asiani mm erään helluntaiseurakunnan kanssa. Asia on kuitenkin niin, että helluntaiseurakunnan puolelta ei ole halua sopia asiaa. He kieltäytyvät keskustelemasta asiasta. Heidän käyttäytyminen on suunnilleen samaa, kuin helluntailaisten kirjoittelut tällä palstalla.

Puhun omasta puolestani ja siitä mitä olen kokenut ja nähnyt. Kävin vuosi sitten ahkerasti paikallisessa helluntaiseurakunnassa sunnuntaisin Jumalanpalveluksessa (nykyinen nimi entiselle kokoukselle) ja viikolla rukousillassa. Näissä tilaisuuksissa joissa olin mukana Isä meidän -rukousta ei rukoiltu kertaakaan.

Juttelin tämän paikallisen pastorin (ent. nimi saarnaaja) kanssa ja hän sanoi seurakuntalaisten pitävän Isä meidän -rukouksen rukoilemista yhdessä liian "kirkollisena", joten siksi sitä ei rukoilla. Isä meidän -rukousta pastori piti hyvänä rukouksena, mutta "se on vaan runko". Helluntaiseurakunta on ottanut kyllä "kirkolliset" nimet käyttöön, mutta tuota rukousta ei.

Olen pyytänyt Jumalalta syntejäni anteeksi päivittäin, myös anteeksiantamattomuuttani. Minulle ei ole riittänyt se, että olen pyytänyt syntini anteeksi vain Jumalalta. Olen joutunut hyvin usein pyytämään anteeksi myös lähimmäisiltäni henkilökohtaisesti.

Kerro Sinä "vonbulke" vuorostasi omista anteeksipyyntöasioistasi, kun niitä minultakin utelet.
  3. "Yksi Kuuntelija"
    Käy lukemassa Uskontojen uhrien sivuilta lahkon määritelmmät. Kirjoitan tähän lyhyesti asioita, joita olen huomannut helluntaiseurakunnissa ja helluntailaisissa, ja joita on pidettävä lahkon määritelminä.

- Sisäinen kontrolli, miten paljon helluntaiseurakunta määrää jäseniensä henkilökohtaisista asioista

- Arvostelijan sulkeminen helluntailiikkeen ulkopuolelle

- Suvaitsemattomuus erilaista ajattelua kohtaan

- Syyllistäminen; jäsenen on etsittävä vikaa aina itsestään, jos ei sopeudu yhteisöön

- Vainoharhaisuus; Jäseniä pelotellaan todellisilla tai kuvitelluilla vihollisilla, joita voi olla esim helluntaiseurakunnasta lähteneet ja siihen kriittisesti suhtautuvat (entiset jäsenet) henkilöt sekä tiede

- Väite, että "uskovien kasteella" käymättömät joutuvat kuoleman jälkeen helvettiin, samoin ne jotka eivät ole tehneet helluntaiseurakunnan opin mukaista uskonratkaisua.

- Painostaminen hylkäämään eri tavalla ajattelevien ihmisten seura

- Painostaminen lahjoittamaan rahaa yhteisölle, "uhripuheet"

- Jäsenten seksielämästä määrääminen

- Henkisen ja hengellisen väkivallan harjoittaminen / hyväksyminen

- Kyvyttömyys sietää kritiikkiä

- Kyvyttömyys sietää ryhmään, sen johtajiin tai oppeihin kohdistuvaa leikinlaskua

Tässä vain muutamia esimerkkejä, joihin olen törmännyt käytännössä että tällä palstalla.

Näitä yhden henkilön ympärille syntyneitä helluntailais-karismaattisia seurakuntia ovat mm. Sana- ja ylistys (Veli Saarikalle), Jumalan seurakunta (Weijo Lindroos), Ilmestysmaja (Johanna Tunturipuro), Kansakunnat kristukselle (Jari Pasanen)...Tarkoitan näillä helluntaiherätyksen pääuomaan kuulumattomia seurakuntia, jotka luetaan helluntailais-karismaattisuuteen.
  4. Siis Henri-profeetta ei ole Jari Pasanen.