Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ankdam
ankdam
ankdam
Vapaa kuvaus
[email protected]
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Liittynyt 18v sitten
184
aloitusta ·
18435
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Keksittäiskö kimpassa tälle nikkiköyhälle palstalaiselle ihan ikioma nikki kun hän näköjään aina kirjoitellessaan joutuu puutteessaan lainaamaan minun varanikkiäni ja se taas puolestaan saattaa aiheuttaa hämmentäviä sekaannuksia?
Autetaan kimpassa köyhää!
Ehdotuksia?
23.09.2009 10:57
.. perusti sen rauhan Noopelin.
23.09.2009 09:19
Minä ymmärrän jonkun verran venäjää mutta Henrik Lax osaa oikein hyvin. Isoäitini osasi lähes sujuvasti koska oli lukenut pakkovenäjää ja kirjoittanut pakollisen venäjän yo-kirjoituksissa. Ystävättäreni isä puhui venäjää (ja ranskaa) äidinkielenomaisesti. Luokkatoverillani oli toisena kotikielenä venäjä. Sisareni anoppi puhui täysin sujuvasti venäjää. YLE'n ruotsinkielinen Venäjän kirjeenvaihtaja Anna-Lena Laurén puhuu loistavasti venäjää.
Mainitut henkilöt ovat/olivat kaikki suomenruotsalaisia joilla on /oli virallinen väestörekisteriin merkitty äidinkieli ruotsi joten kyllä se venäjä sujuu meiltä ruotsinkielisiltä oikein hyvin.
Kuis omassa suvussasi ja tuttavapiirissäsi?
23.09.2009 09:18
...siis muitakin kuin:
- viralliset kansalliskielet ovat edelleen suomi ja ruotsi
- kaikki lukevat kouluissa pakollisena toista kotimaista kieltä
- RKP istuu tanakasti hallituksessa edelleen ( RKP ei valitse itse itseään hallitukseen!)
- työnantajien useimmiten edellyttämä kielitaito on suomi - ruotsi.
- RKP sai edustajansa EU-parlamenttiin
- RKP:llä menee hyvin eikä ole ryvettynyt edes vaalitukiskandaaleissa
23.09.2009 06:20
"Uskomus, että RKP:lle tulisi jotakin testamenttilahjoitusrahaa mittakaavassa satojatuhansia vuodessa uusilla testamenteilla, on järjellä ajateltuna kusetusta, jollei ruotsinkielisissä vanhainkodeissa ole sellaista tapaa, että dementoituneelle vanhukselle, jolla ei ole jälkeläisiä, hoitohenkilökunta allekirjoituttaa testamentin, jossa omaisuus määrätään jollekin RKP:n säätiölle."
Niin se vaan kuitenkin on paitsi että ihmiset ihan vapaaehtoisesti ja täysin oikustoimikelpoisina jättävät omaisuuksiaan Kulturfondenille turvaamaan myös tulevia sukupolvia. Testamentit ja lahjoitukset eivät kuitenkaan mene RKP:lle vaan Kulturfondenille jota tosin RKP yksinvaltiaana hallinnoi koska on sen aikoinaan ihan itse perustanut. Valtaosa Kulturfondenin tuotosta käytetään erilaisen ruotsinkielisen kulttuurin tukemiseen ja vain pieni osa tulee puolueelle itselleen.
Itsekkäät, Härskit, Röyhkeät ja Ahneet suomenruotsalaiset puhaltavat yhteen hiileen ja vaalivat kultturiaan sekä perinteitään. Sellaista toimintaa sanotaan yhteisöllisyydeksi ja sitä on netti fennon NIIN vaikea ymmärtää.
http://www.sls.fi/doc.php?category=1&docid=24
21.09.2009 22:53
"Se, että hyökkäät yksilöni kimppuun, taas tekee sinusta suovaitsemattoman.
-Et kestä kritiikkiä, edes yleisellä tasolla
-Ruotsinkielisiä ei saa arvostella
mitäköhän muuta ei saa tehdä ankkadammin lammikossa?"
..että oikein hyökkäsin yksilösi kimppuun!! Sinähän olet aivan yhtä primadonnamaisen herkkähipiäinen kuin teidän netti fennojen henkinen johtaja H Tala.
Minähän en hyökännyt kenenkään kimppuun vaan kommentoin vain ketjun pöhköä aloittajaa ja hänen idottimaista väitettään kun hän väitti ettei ruotsin kieli kuulu suomalaisuuteen. En kokenut aloitusta kritiikiksi, en liioin arvosteluksi ja koska minun suomalaisuuskäsitykseni on huomattavasti laajempi kuin aloittajan niin minä lienen se suvaitsevaisempi meistä kahdesta.
Minusta aloittaja oli vain pöhkö, eli normi netti fenno, ei sen pahempaa.
21.09.2009 12:35
"Et ole normisuomalainen sinäkään.
Älä siis väitä toisia etteivät ole "normisuomalaisia.
5% kielivähemmistö ei ainakaan sitä ole."
Enpä ole sellaista väittänytkään. Sinä sen sijaan väitit ettei minulla ja minun kielelläni ole sijaa suomalaisuudessa.
Olen kuitenkin aivan 100% suomalainen kuten ilmeisesti sinäkin.
Sinä olet sitä vastoin normi netti fenno, puhut läpiä päähäsi.
MOT
21.09.2009 10:38
Älä nyt takerru pikkuseikkoihin!
Muutenhan juttu piti tismalleen paikkansa, eikö muka?
21.09.2009 10:05
Mutta tiedoksi siis kuitenkin että vierailusi noteerattu :-)
MVH Ankdam
21.09.2009 10:00
Et ole normisuomalainen!
Älä yleistä!
21.09.2009 09:52
..vaimo tiennyt kuka vonkaaja oli.
Kirjoittaja antaa ymmärtää että jos vaimo olisi tiennyt kuka tanssittaja oli niin hän olisi suhtautunut vonkaukseen suopeammin, eli "päästänyt huulille" kuten viestin kirjoittaja itse asian ilmaisee.
"Kustu oli ollut aika "hägeltynyt" kun vaimoni ei tunnistanut häntä, silloista aika tunnettua everstiä, eikä alkanut päästää häntä huulille..."
21.09.2009 09:44
Onpa mukava taas pitkästä aikaa nähdä sinua täällä pakkoruotsin ja kaikenlaisen muunkin vastustamisen ihmeellisessä maailmassa Agitaattori Puntarpää.
21.09.2009 09:22
http://www.oikeusasiamies.fi/dman/Document.phx?documentId=yv03607160415706&cmd=download
21.09.2009 08:36
Kandeis miettiä missä sitä kielipoliittista keskustelua käy ja aattelleen uusia kannattajia kalastelee, niitähän te netti fennot nimittäin tarvitsisitte. Kuusi yhteiskunnasta vieraantunutta netti aktivistia + yksi takarivin kunnallispolitikko kun ei oikein riitä maan lakeja muuttamaan.
RKP ( 9 edustajaa) on kaiken järjen mukaan se kaikkein epätodennäköisin puolue ryhtymään pakkoruotsin alasajoon joten aika turha täällä on itkeä ja vongata luovutusvoittoa.
Politiikkaa kun ei tehdä haukkumalla, uhkailemalla ja mustamaalaamalla (kuviteltua) vastustajaansa hänelle itselleen vaan ainoa tapa on äänestää vastustaja nurin ja siihen te netti fennot tarvitsisitte samanmielisiä kavereita. Niitä samanmielisiähän on Talan teettämien galluppien mukaan 70% kansasta joten ne sinun tarttis nyt löytää!
Pikku vinkkinä sanoisin että ne tuskin löytyvät täältä RKP:n palstalta.
Lycka till!
Demokratia rules!!
21.09.2009 06:25
"Osakesalkut ovat vain pieni osa suomenruotsalaisesta varallisuudesta. Säätiöt omistavat valtavia maaomaisuuksia, kartanoita, maatiloja, jne. Suomenruotsalainen varallisuus ylittää mielikuvituksen rajat."
Itse toteat noin ja seuraavassa lauseessa olet mitätöimässä meitä ja merkitystämme tälle maalle.
Entä sitten jos meillä on omaisuutta, minullakin on, on sekä maata että osakesalkku. Sou?
Pitäisikö suomenruotsalaisten omaisuus sosialisoida ja kansalaisoikeuksia sen takia rajoittaa??
Verotus pitää erinomaisen hyvin huolen siitä että sitä rahaa siirtyy myös heikompiosaisten hyödyksi.
20.09.2009 12:42
"Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland on RKP:n tärkein rahalähde valtion puolue- ja tiedotustuen jälkeen. Viimeisenä kolmena vuotena säätiö on rahoittanut puolueen toimintaa ja vaalikampanjointia yhteensä noin 3,2 miljoonalla eurolla."
Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland ei ole lähde vaan välilaskupaikka, se on säätiö jonka RKP on perustanut hoitamaan omaa talouttaan, omaisuuksiaan, rahojaan, tukiaan j.n.e.
SFTF välittää rahat puolueelle eikä ole mikään "päärahoittaja", sen kautta ohjautuu kaikki tuet, lahjoitukset yms.
20.09.2009 12:35
Käytännössä kai jokaisen puolueen rahoitus on järjestetty jonkilaisen säätiöjärjestelyn kautta, eiväthän ne mitään ooyyaabeitakaan ole.
Vaikea uskoa että säätiöjärjestelmään sinänsä puututtaisiin, erilaiset järjestöt ja niiden taustalla olevat säätiöt tuottavat suuren osan tämän maan hyvinvointipalveluista.
Sen sijaan esim valtiorahoittaja = RAY tulee varmasti vastaisuudessa kiinnittämään huomiota siihen mihin sen myöntämät avustukset käytetään. Nuorisotyöhön annetut valtion varat tuskin on tarkoitettu vaalituiksi.
Sen sijaan suurin osa RKP:n rahoista ovat sen "omia", eli perustamansa Svenska Kulturfondenin tuottoa. Viime vuonna RKP:n ohjasi itselleen 10% Kulturfondenin tuotosta ja loppu 90 % jaettiin muuhun ruotsinkieliseen kulttuuritoimintaan.
RKP päättää nimittämiensä henkilöiden kautta yksinoikeudella Kulturfondenin hallinnosta ja sen tuoton jakamisesta.
20.09.2009 12:26
Olen kovasti jo pitempään ihmetellyt tätä netti fennojen luetun ymmärtämiskykyä.
Nyt siitä tuli oiva demonstraatio.
1. Minä kirjoitin:
"Kun se yo-kirjoitusten rakennuudistuksen jälkiarviointi tehdään niin sieltä saattaa vallan hyvin tulla Talalle ikäviä ylläreitä. Erilaisia jatkotoimia ja korjausmanöövereitä on väläytelty joten seuratkaamme mielenkiinnolla kehitystä."
2. Heikki Tala vastaa edelliseen:
"On täysin mahdollista, että RKP saa Ruotsin tuella esittämänsä uhkavaatimuksen läpi ja ruotsista tulee jälleen pakollinen ylioppilastutkinnossa."
3. Minä vastasin Talalle:
"..en usko siihen että yo-ruotsin pakollisuus palaisi sen sijaan uskon että päättäjät tulevat keksimään muita kannustavampia ja enemmän motivoivia houkuttimia"
4. Talan "johtopäätös" keskustelusta:
"Ankdam" uhkailee, että yo-tutkinnon rakenneuudistuksen arviointi 2010 saattaa palauttaa pakkoruotsin myös ylioppilastutkintoon.
Noin helposti se siis rotudosentiltamme käy, laitetaan sanoja toisten suuhun ja tarjoillaan omia ajatuksia, pelkoja ja fobioita oman sekavan mielen pimeistä syövereistä joista sitten syytetään muita.
En ole sanallakaan puhunut, saati sitten "pelotellut" pakollisen yo-ruotsin palauttamisella koska en yksinkertaisesti usko siihen. Sitä vastoin uskon että pyritään keksimään muita keinoja ja tarjoilemaan erilaisia porkkanoita parantamaan yleistä ruotsin kielen osaamista Suomessa.
20.09.2009 12:05
ainakin RKP:n osalta. Svenska Kulturfondenin alkupääoma koostui ylimääräisistä rahoista kanslaiskeräyksestä joka järjestettiin RKP:n perustamiseksi, sitä pääomaa on sitten ruotsinkieliset ihmiset lahjoituksin ja testamentein sadan vuoden aikana kasvattaneet. Tosin säätiö tuottaa nykyään niin paljon että sitä rahaa riittää muuhunkin. Itse asiassa 90% menee muuhun ruotsinkieliseen kulttuuritoimintaan kuin puolueelle.
20.09.2009 09:35
Rautalapio varmaan antaa tarkempia tuntimäärälukuja mutta tässä kuitenkin aiheeseen liittyvää yleistä tietoa kielten opetuksen (ja oppimisen) tilasta Suomessa.
https://www.jyu.fi/hum/laitokset/solki/tutkimus/projektit/kiepo/toteutus/perusaste/Koulujen kielenopetus_KIEPO2.pdf
Vertailun vuoksi:
Itse opiskelin aikoinaan kotimaisten kielten lisäksi kolmea vierasta kieltä ja olen aikuisena opiskellut vielä yhden lisää. Puhun neljää kieltä täysin sujuvasti.
20.09.2009 09:27
902 / 922