Onko Suomi kaksikielinen?

ank dam

Kas siinäpä hyvä kysymys:) Siis onko suomi kaksikielinen vai monikielinen? Vaasa-Kokkola akselilla käy melkoinen kuhina että uskallan veikata jonkinlaisia konflikteja on tiedossa lähivuosina jos ja kun sopeutumattomat jatkaa enemmistön alistamista.

http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=449954

"Onko Suomi kaksikielinen?

keskiviikko 23.09.2009

Mahtaako Suomi olla, ja miksi se on, kaksikielinen?

"Katsottaessa realiteetteja Suomea voidaan pitää joko yksikielisenä tai monikielisenä maana, mutta ei kaksikielisenä. Suomen kaksikielisyys on faktoidi." (Pakkoruotsi.net) Turun Sanomissa 15.03.2008 olleen määritelmän mukaan faktoidi - sanoista fakta ja oidi eli jotain muistuttava - tarkoittaa käsitystä, jota pidetään yleisesti totena mutta joka onkin virheellinen. Jotkut faktoidit ovat vanhentuneita faktoja; ne ovat olleet aiemmin totta mutteivät enää pidä paikkaansa.

Ruotsin vallan aikana maassamme oli vain yksi virallinen kieli, ruotsi, samoin Venäjän vallan aikana. Suomen kieltä poljettiin. Näin tapahtui pitkälle 1900-luvulle asti, ja tilaisuuden tullen vieläkin. Ymmärrän miksi Suomesta tuli kaksikielinen. Kun Suomi itsenäistyi, johdossa oli lähes vain ruotsinkielisiä. He tietenkin halusivat turvata ruotsin kielen aseman.

Kysyn onko tarpeellista säilyttää maa kaksikielisenä, jos kerran kaksikielisyys on faktoidi, joka ei enää pidä paikkaansa. Maa on monikielinen, ruotsinkielisiä on vain n. 5.5 %, muunkielisiä n. 3,3 % saamenkielisiä n. 0,3 % ja suomenkielisiä n. 91 %.

Nyt kun emme enää ole Ruotsin emmekä Venäjän vallan alla, olisi korkea aika nostaa suomen kieli sille kuuluvaan asemaan ja kunniaan. Maamme lainsäädäntö pitäisi, minun mielestäni, päivittää ajan tasalle ja muuttaa maa virallisestikin yksikieliseksi suomenkieliseksi valtioksi. Se helpottaisi kommunikointia virallisissa asioissa. Tulisi paljon halvemmaksikin maallemme, kun kaikkea ei tarvitsisi vetää kahdella kielellä. Siinä olisi yksi kohta, jossa kustannuksia voisi säästää.

Kotonaan kukin saakoon puhua mitä kieltä haluaa tai osaa.

Matti Dahlbacka Pietarsaari"

8

151

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monikielinen suomalainen

miksi se on, kaksikielinen?

Valtio on kaksikielinen, koska Ahvenanmaa on ruotsinkielinen ja manner-Suomi vastaavilla prosenteilla suomenkielinen. Mutta maana Suomi ei ole kaksikielinen. Kansalaiset saattavat toki olla monikielisiä.
      Kysykää poliitikoilta, miksi he elävät harhassa..kansalaisten enemmistö ei elä kaksikielisyyden harhassa,
      Suomessahan asiat hoidetaan suomeksi; paitsi siellä Ahvenanmaalla.

• hjkjkhj

Koko Suomen kansaa pitäs julistaa pannaan. Se on valehtelua. Suomenkielisten ruotsia osaamattomuuden takia. Mutta ruotsinkieliset ovat enemmistöltään kaksikielisiä, kaksikielisyyden määritelmä sopii heihin.

Mutta on aika kova väite, että Suomen kansa on 2-kielinen. Sehän tarkottas, että Suomen kansaa ovat vain vain 2-kieliset ruotsinkieliset.

• Keksittäiskö kimpassa tälle nikkiköyhälle palstalaiselle ihan ikioma nikki kun hän näköjään aina kirjoitellessaan joutuu puutteessaan lainaamaan minun varanikkiäni ja se taas puolestaan saattaa aiheuttaa hämmentäviä sekaannuksia?
      Autetaan kimpassa köyhää!
      Ehdotuksia?

• ank dam

Eikö sulla ole mielipidettä aloitukseen? Vai etkö uskalla myöntää että kaksikielinen suomi on valhe kun todellisuudessa on monikielinen suomi?

Totuuden myöntäminen saattaa tehdä kipeää mutta valheessa eläminen on väärin

• heikki ala
        ank dam kirjoitti:

Eikö sulla ole mielipidettä aloitukseen? Vai etkö uskalla myöntää että kaksikielinen suomi on valhe kun todellisuudessa on monikielinen suomi?

Puhdasta kiusantekoahan tuo. Minäkin vaihdoin "älykkään" mallisi mukaan nimimerkkiäni.

Maailmassa ei varmasti ole yhtään yksikielistä maata, jos mennään yllä olevaan logiikkaan. Niillä, jolla on virallisen kielen asema, on meillä kaksi. Sillä on oma merkityksensä lainsäädännössä. Lähes kaikki suomalaiset ovat sellaisia, joiden äidinkieli on suomi/ruotsi. Jos haluatte muutosta tähän, niin sittä vaan eduskuntaan vaikuttamaan. Turha täällä on ruikuttaa.

Pieniäkin kieliryhmiä on esim. saame tai venäjä: Niitäkin pitää tukea. kannatan niillekin vahvempaa asemaa, varsinkin saamelle.

Monikielisyyttä tuetaan tällä palstalla johtuen vihasta ruotsinkielisiä kohtaan. Noo, päämäärä on liikettä tässäkin tärkeämpi:o) Junttikin voi olla joskus oikeassa, ei syystä niin väliä...

• ank dam kirjoitti:

...paitsi että minun Suomeni on pääosin kaksikielinen. Vastauksen toki tiesitkin joten en ymmärrä tarvettasi jankuttaa asiasta.
        Kaksikielisyys Suomesta puhuttaessa ei suinkaan tarkoita että koko kansa olisi kaksikielistä vaan se tarkoittaa sitä että maa toimii virallisesti kahdella kielellä.
        Jotenkin tuntuu siltä että sinä kipuilet huomattavasti pahemmin kuin minä. Minä elän tyytyväisenä suuressa harmoniassa kaksikielisessä maailmassani.
        Live well and prosper!

• Immu.
        Ankdam kirjoitti:

...paitsi että minun Suomeni on pääosin kaksikielinen. Vastauksen toki tiesitkin joten en ymmärrä tarvettasi jankuttaa asiasta.
        Kaksikielisyys Suomesta puhuttaessa ei suinkaan tarkoita että koko kansa olisi kaksikielistä vaan se tarkoittaa sitä että maa toimii virallisesti kahdella kielellä.
        Jotenkin tuntuu siltä että sinä kipuilet huomattavasti pahemmin kuin minä. Minä elän tyytyväisenä suuressa harmoniassa kaksikielisessä maailmassani.
        Live well and prosper!

"maa toimii virallisesti kahdella kielellä"

Niin, virallisesti.

Oikeasti se toimii suomeksi.

• sappua
        Ankdam kirjoitti:

Live well and prosper!

Itse asiassa vain saame on puhtaasti alkuperäisin kieli tässä osassa tellusta. Käytännössä suomi on yleisin ja siksi myös valtakieli. Ruotsi, ym. muut täällä käytössä olevat kielet kuuluvat selvään vähemmistöön eivätkä siksi ansaitse valtakielen statusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Törkeä petosepäily Suomussalmella

Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta
      Suomussalmi
      35
      1606
    2. Vieläkö se tarjous

On voimassa?
      Ikävä
      75
      962
    3. Kysymys miehille ...

Kertokaapas miehet, että miksi monille miehille on niin hirveän tärkeää määritellä mitä mies saa tehdä ja mitä ei ja mil
      Sinkut
      290
      839
    4. Ttp:llä kuontalot ojennukseen

Ttp n yrittäjä ilmoitti facessa, että ttp: n tiloihin tulee lokakuun eka vkl parturi. Se tulee parturoimaan vähävaraiste
      Haapavesi
      75
      760
    5. Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli

Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii
      Maailman menoa
      259
      725
    6. Itsensäpaljastelija

Mikä juttu tämä nyt on. Ulkomaalainen ahdistelee naisia simpsiöllä Ei pysty lukea Lapuansanomista juttua loppuun asti. O
      Lapua
      45
      705
    7. Hyvää yötä.....M

Miten me edettäs...............
      Ikävä
      69
      684
    8. Oot kaunis ja fiksu

Ja pidän susta kovasti. Tiiäppä se.
      Ikävä
      33
      593
    9. Mikä sua vaivaa

@?
      Ikävä
      74
      587
    10. Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut

Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty
      Ikävä
      57
      584
    Aihe