Minua kiinnostaa yksi asia. Osaako joku minua paremmin tietävä kertoa kuinka suurta osaa opetusohjelmasta, oppitunneista tai opintopisteistä tuo pakkoruotsi edustaa peruskoulussa, lukiossa, ammattikouluissa, ammattikorkeakouluissa ja korkeakouluissa. Sehän on kai aika iso osa opetrusohjelmasta.
Voisiko joku tietävämpi, joka on perehtyt asiaa vastata. Jos Heikki kerkiät olisi hyvä', niin voisin myös luottaa saamaani tietoon.
KUinka paljon pakkoruotsia
2
72
Vastaukset 2
Rautalapio varmaan antaa tarkempia tuntimäärälukuja mutta tässä kuitenkin aiheeseen liittyvää yleistä tietoa kielten opetuksen (ja oppimisen) tilasta Suomessa.
https://www.jyu.fi/hum/laitokset/solki/tutkimus/projektit/kiepo/toteutus/perusaste/Koulujen kielenopetus_KIEPO2.pdf
Vertailun vuoksi:
Itse opiskelin aikoinaan kotimaisten kielten lisäksi kolmea vierasta kieltä ja olen aikuisena opiskellut vielä yhden lisää. Puhun neljää kieltä täysin sujuvasti.- Tapio.Rautalapio
Perusopetuksen vuosiviikkotuntikertymän minimi on 222 tuntia, joista 6 on kaikille yhteistä (eli pakollista) toista kotimaista kieltä eli suomenkielisissä kouluissa ruotsia.
Lukiossa on suoritettava vähintään 75 kurssia, joista pakollista ruotsia on 5 kurssia.
Ammatillisten perustutkintojen laajuus on 120 opintoviikkoa ja ruotsin osuus 1 opintoviikko.
Ammattikorkeakoulu- ja yliopistotutkintojen laajuus on 180-300 opintopistettä. Ruotsin osuus on tyypillisesti 1,5-5 opintopistettä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Törkeä petosepäily Suomussalmella
Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta351606- 75962
Kysymys miehille ...
Kertokaapas miehet, että miksi monille miehille on niin hirveän tärkeää määritellä mitä mies saa tehdä ja mitä ei ja mil290839Ttp:llä kuontalot ojennukseen
Ttp n yrittäjä ilmoitti facessa, että ttp: n tiloihin tulee lokakuun eka vkl parturi. Se tulee parturoimaan vähävaraiste75760Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli
Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii259725Itsensäpaljastelija
Mikä juttu tämä nyt on. Ulkomaalainen ahdistelee naisia simpsiöllä Ei pysty lukea Lapuansanomista juttua loppuun asti. O45705- 69684
- 33593
- 74587
Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut
Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty57584