Vapaa kuvaus

Aloituksia

488

Kommenttia

5492

1. ****"koska syntien anteeksisaamisesta tehdään lähes oma teko"

Ilmaisuhan löytyi Raamatusta, ja kuvaa sitä, että ihmisen puolelta synnistä ja kuormasta luopuminen vaatii nöyryyttä, johon todella täytyy oma liha ja järki alistaa, lähes pakottaa. Eli se on omien tekojen kuolettamista, mitätöimistä.
    Eihän se nöyryyttäminen pelasta, --armo tulee omistamalla Jeesuksen sovitustyö omalle kohdalle.****

Aamen, muuten kuin että vl-oppi vaatii siihen juuri oikeat sanat ja ihmisen antamaan synnit anteeksi, muuten ok..

***Monet asiat viittaavat myös Raamatussa tähän, Jeesus sanoo, "seuratkaa minua". Tässäkin Jeesuksen seuraaminen vaatii tossua toisen eteen. Asiaa voisi kuvat siten, että erämaan poikki kulkevan täytyy kavellä itse, mutta aurinko paistaa myös paikalla olevalle. Ts. Anteeksi saa armosta, mutta ajallinen risti täytyy kantaa itse.****

Mielenkiintoinen näkökanta,

***"Tein asiasta kyselykierroksen ja tuo "uskomassa" käsite on liki ainoa muoto, millä vl,t ilmaisevat olevansa uskossa.."
    Todennäköisesti olet tehnyt kyselyn varttuneemmalta joukolta. ts. sana on ns. "taistelujen" aikakauden sanastoa.****

Voi ollakin, mutta kyllä sitä nuoretkin käyttävät. Ymmärrän että tuollaista sanamuotoa käyttämällä vl-uskovaiset tekevät hajurakoa (toivottavasti tämäkin kielikuva ei loukkaa sinua) muihin kristillisiin liikkeisiin. tuntuuhan se että siinä on tekenisen meininki kun ollaan uskomassa.

****"värikästä kielenkäyttöä".
    Ok, ymmärsin sitä käytetyn tunteiden kanssa esitettäessä asiaa.***

Eipä kuule ollutkaan minkäänlaista antipatian tunnetta takana :)

***"vl-uskon siirtymistä ihmisestä toiseen"
    Vl-opetuksen mukaan usko ei siirry. Uskon antaa Jumala. Ihminen on vain se jalkojen pesijä ja pesuveden kantaja, sanansaattaja. Lukemalla jalat eivät puhdistu. Jokaisella on siis oltava öljyä lamppuunsa. ***

Muuten oikean kuuloista, mutta kyllä lukemallakin uskon saa. Etkö muista vapahtajamme sanoja että eksytte siksi kun ette lue?

Ilm.
    Ilmestyskirja:
    1:3 Autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä!
  2. ***Et kait vain luule, että vl-liike on sellainen, jollaiseksi se tällä palstalla kuvataan?***

En luule, minulla on omakohtainen vl-tausta ja olen läheltä saanut seurata vl-liikettä vuosikymmeniä, toisin kuin melperi, jolla ei ole minkäänlaista oikeaa kosketuspintaa liikkeeseen

****Lisäksi pelastava usko on henkilökohtainen, eikä mikään leasin-sopimus liikkeen kanssa. *****

Noinhan se pitäisi olla, mutta et voi väittää vastaan että SRK valvoo ihmisten omiatuntoja, jopa niin pitkälle että vl-ihmiset luulevat yhteistunnon olevan omantuntonsa äänen. Esimerkkinä surullisenkuuluisa televisiokielto, jokainen vl katsoo televisiota kun heidän omatuntonsa ei kiellä sitä, mutta kun yhteistunto kieltää ja siinä ongelma.