Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

  1. Hamuilen lakkoja ämpäriin kiireellä, ikääkuin peläten, että joku tulee ja vie ne. Tiedänhän minä, että täällä ei ole ihmisolentoja kymmenen kilsan säteellä. Ei ihmisiä, eikä ihmisten aiheuttamia ääniäkään. Sitten kiireeni katkeilee, selkääni särkee ja täytyy oikoa ja istahtaa mättäälle. Niinkuin aina, alku menee hyvässä lakikossa nopeasti, sitten kypsät marjat painuvat astiassa ja tuntuu, että ämpäristä on tullut pohjaton. Täyttyyhän se, vaikka loppu meneekin laiskottelun ja lorvailun puolelle.

    Nousen kuivemmalle maalle, haen sammalmättään ja rojahdan selälleni. Jokunen itikka tulee hääräämään kimpussani, veltosti hätistelen pois ja hiljalleen sammun.... Äkkiä herään johonkin rääkäisyyn, variksehan ne ovat äityneet tappelemaan ja syöpäläisiäkin pörrää kimpussani turhankin paljon. Lähden rumpsuttelelemaan notkuvin askelin vetelähköä suota puolen tunnin matkan veneeni luo. Lakkaämpäri painaa ja kättä täytyy vaihtaa, hiki kohoaa otsalleni, valuu silmiin ja täytyy pysähyä kuivaamaan.

    Tyrkkään veneen vesille, vetäisen muutaman vedon vauhtia peilityynellä järvellä. Tuntuu kukin rikokselta rikkoa järven pintaa pieneneksi kuohuksi ja aalloiksi. Katselen veneen laidan yli, taivas ja pilvet heijastuvat hyvin syvältä näyttävän järven pohjaksi, ylhäällä leijailee muutamia harsoisia pilviä, joiden takaa aurinko paistaa kuin harvan verhon takaa. Asettaudun selälleni veneen teljolle, haen nytkytellen parasta mahdollista paikkaa ahtaassa tilassa. Näen vain muutaman lokin leijailevan taivaalla vahtien kalamiesten toimia, minua. Sitten nukahdan.

    Kun herään, tunnin tai tuntien kuluttua, hilaan itseni istumaan vähemmän mukavaltalta petiltäni. Joudun kääntelemään päätäni kuin pöllö verryttääkseni kivulloiseksi puutunutta niskaani. Pieni olematon virtaus tai tuulenhenki on kuljettanut veneeni keskelle järveä. Jyhkeän vaaran rinteelle on alkunut nousta sumua. Lähden nykimään kämpälleni päin. Siellä lähellä on katiska toivorikkaasti pyydystämässä saalista. Tällä kertaa se tärppääkin kunnolla, kunnon parin kilon hauenvonkele on erehtynyt ja luullut saavansa helpolla saalista pienistä ahvenista, jotka olivat ehtineet katiskaan ajautua. Hetken ajattelen ihmeellistä luonnon ravintoketjua ja paikkaani siinä. Se on kalan perkaus edessä ja kunnon eväät tiedossani nuotiotulen ääressä.
  2. Huomenta vaan ja meno jatkuu. Nimittäin tämä rakkineeni kanssa. Iltamyöhmällä ajattelin tulla Pirttiin "ilmoittautumaan", mutta päätinpä tehdä ensin uusia asennuksia koneeseeni. Heleskutti, kaikki muu hävisi, valot vain jäi. Kesti monta ärräpäätä kunnes löysin järjestelmän palautuksen. Siitähän se valkeni, mutta enpä enää jaksanut "viihteen puolelle." Ajattelin vain, että en ole H* näissä asennushommissani.

    Lukasin jo tuon "killanin." Voipihaan tuonnii viäntee ihanii kunniiasiiks. Suopihaan immeiseltä löytyy ryhtijäkii, eikä yhtenääsä kuunnella hävyttömyyjksii ikkään kuin ei älyys höykäsen pöläkköö. Oikeen taisittii tehäkkii tuallakii kertoo, eihän sitä ihan aena kehtoo...

    Savottajuttuihin en enää haluaisi puuttua, vaikka lähentelee minun " mieliaihettani." Kyllähän elokuvistakin jotain näkee, mutta niihin on yleensä viihdyttämisen vuoksi sekoitettu romantiikkaa. Se ei ollut sodan jälkeen romantiikkaa, vaikka siellä korpiin kyhätyissä kämpissä hurttihuumorinkin voimin elettiin. Ehdin olla sen verran mukana, että on vähän kokemuksen rintaääntäkin.

    Lähimmälle ajoneuvoja kuljettavaa tietä saattoi olla 10 - 20 kilometriä. Eikä niitä linjureitakaan pajon ollut.
    Sinne korpeen oli kyhätty alkeellinen, mutta iso kämppä ja hevostalli. Niihin ahtautui tiukkaan 50, jopa satakin miestä, kymmeniä hevosia. Tiloihin jotka eivät lähellekään vastanneet nykyisten minkkitarhojen oloja. Koska kämppä oli hatara, kämppävahti heitteli kaminaan halkoja koko yön. Jossain nurkassa silti paleli, mutta kaminan lähellä, yläpetillä oli saatanan kuuma. Kämppä oli yksi halli, ei ollut pukuhuoneita. Metsässähän rytkyt saattoivat kastua, ne täytyi ripustaa kaminan ympärille viritetyille naruille, että ne edes vähän kuivahtaisivat aamuksi. Saattoihan niistä ja kastuneistä jalkaräteistä ja sukista hiukan "aromiakin" levitä. Ja vain harvoilla hevosmiehillä oli edes alkeellinen patjapussi. Helvetilläkäkös jätkä selässään kaikkia kymmeniä kilometrejä raahaa, vaikka kotimökissä olisi ollutkin.

    Siellä korvessa elettiin viikkoja, jotkut kuukausia poistumatta työn äärestä. Siellä kävivät "jatkosotaa" rintamilta hengissä selvinneet, mukana kynnellä kykenevät, vielä mukulaiässä olevat penskat. Siellä ponnistelivat suomenhevoset yhtälailla puutteellisin varusteluin. Molemmissa täyttyi rikoksenkin merkit, jos niitä tämän päivän mittarilla ajattelee. En jaksa enää...

    Eipä ollut ihmekään, että Kekkonenkin puuttui asiaan. Hänhän nimitti metsätyömiesten oloja ja asemaa "kansalliseksi häpeäksi." Aika myöhään tosin, minäkin oli ripustanut viulusahani männyt oksaan ja päättänyt, että riittää, en ota sitä enää takaisin. Jos en olisi sitä tehnyt, en täällä kirjoittelisi.

    Huh, huh, toivottavasti en juuri tähän aiheeseeni palaa.
  3. Ehdottomasti lumen liiallinen pyryttäminen on hallituksen syy, sehän on selvää. Ehkäpä presidenttikin on osasyyllinen, vaikkapa onkin paljolti mielipidejohtaja. Kun näin on päässyt käymään, jollainhan tilanne on korjattava ja se onkin vaikeampi kysymys - ja rahakysymys.

    En katsellut eduskunnan kyselytuntia. Olen kuitenkin käsittänyt, että tämä on näyttämö, jossa sanan säilä heiluu ja myös juuttuu myös mitättömiin asioihin. Ehkäpä siihen vaikuttaa se, että TV on paikalla ja siten avautuu tilaisuus "näyttöihin" ylenpalttiseen kehumiseen ja moittimiseen. Eiköhän se tärkein työ tehtäne valiokunnissa. Ja aina sieltä putkahtaa päätöksiäkin, joihin kukaan ei ole tyytyväinen. Sekin on jonkinlainen hyvän merkki. Täällä ei saa merkittäviä päätöksiä aikaan ja propakandan vaikutuskin on olematonta.

    Pitäisikö olla huolestunut palstan tilasta täällä? Aivan törkeimmistä asiattomuuksista voisin olla huolestunut - en muuten. Täällä on kymmenkunta aihesisältöä, joita toivotaan erikoisesti. Ne ovat makuasioita, pitäisi vain sietää erilaisuutta. Ettäkö hankkisimme tänne uusia kirjoittajia? En lähde siitä - tulee kuka tulee, värväystoiminta ei auta. Tulija tietysti pitäisi ottaa ymmärrykseksellä vastaan, eikä olisi pahitteeksi rohkaisukaan vaikkapa asiallisen vastauksen muodossa. Turha tulijaa on heti tyrmätä, vaikka mielipiteessä tuntuisikin olevan sanomisen sijaa. Voi sen kirjoittaa nätistikin.

    Ylläpitäjästä en ole huolestunut, se toimii miten toimii ja jos kaatuu niin sittenhän kaatuu. En koskaan käyttänyt työelämässä sanontaa "meidän firma." Enhän kuulunut firman omistajiin. Oikeastaan minä olin työnantaja, annoin työni firmalle korvausta vastaan. Kannatti olla hyvä työntekijä, silloin saattoi "tuloksen jaossa" vaatia paremmin. Niinkuin markkinataloudessa, luovutan työpanokseni tarpeeseen vain jos siitä maksetaan. Tämä päti koko työjoukkoihin.

    Täällähän ei olla työsuhteessa, vaan ajankuluksi, omaksi viihteeksi ja vaihteluksi ikäänkuin vastineena "talkoissa." Minulla ei ole häpyä sanoa olevani "vanha kirjoittaja", koska sitä en ole. Vasta alkeiskurssi on menossa täällä. Ja se kestää, koska tahtini on hidas.
  4. Jopa eilen ihmettelin, että mistä noita vilkaisijoita on ilmaantunut noinkin paljon, mutta en katsonut kun näytti, että eihän täällä uusia viestejä ole. Nythän se sitten selvis, sinähän pistit rutisemaan ja töräytit totuuksia.

    Älähän huoli,eihän näistä höpötyksistäni saa mitään selvää kuin aivan jotkut. Oikeassa olet! ;Katos, kun minä mään
    jollonnii hurmostillaa, samaten kun kielillä huastavat. Sitä vuan jostain tuloo ihan kaiken muoliman kielilläkii ja jollonnii semmosellakii, jota ei oukkaa millonnii missä kolokassa kuullu.Oun minä kuukleehi ihan vilassu: sieltä kuulemma suopi vaikka mitä: kiännöäksii, viärennöksii, oikomissii ja ihan valamiita kirjotuksii oijonnan kansakkii. Vain kun en osoo painoo oikeeta nappija, semmonen.tolokkero oun.

    Sanoovat ja kehuuvattii jottii, jotta hyö suapi rahannii poikimaan ihan nappii painamalla. Vain enpään ymmärrä.Ite nuita on pitännä vähitellen poimii välliin hikipiässä. Se minä tiijän, miten ennen suatiin lehemät poikimaan. Tarpeen mukaan lehemä talutettiin taloon, jossa olkii iso sonni. Se sonnimies sitten pitkällä kokemuksella nujautti lehemän selällee, pitel sorkasta kiinni ja eikun hörähtelevä sonni piälle. Siitä hiän syntymä lähti. Sitä oun ajatellunna, jotta eiköön sonnimiehelle jiänyt jotakii yläpiän vammoo, kun iäreltää joutu sonnin ilotteluu kahtomaan. Jotain semmosta suuntaushärijöö, jotka on kylläkii nyt on asiaan kuuluviksi hyväksyttykii. Näin oun ajatellunna, vaikka empään ou varma, vaikka oisin vain villauksen kuulusasta kuuklesta nähnä tai sittennii sen kielillä puhumisen ylluonnollisen näyn .Sitä ei mon ymmärrä.

    Minä vaan satun olemaan semmonen....minä vaan ...minä vaan. Ei helekutissa, ounkoon kuullunna tuonni jossain ihan lähiaikoina? Ei kait sentään...Kaikkee sitä piähän tulookii.
  5. Enpä ole vakavia alkuloja ja masennuksia viimeaikoina kokenut. Niitä pieniä töpperöitähän matkan varella aina tapahtuu. Silloinkin kun tekemistä olisi "varastossa" vaikka kuinka, mutta kun ei pääse selville, mistä päästä alkaisi touhuamaan. Kyllä se tapakin muuttuu - ainakin minä olen huomannut. Ennen oli iskulauseeni: ei muuta kuin hommiin, mitä tässä peukaloidaan pyöritellään! Nyt tuppaa tulemaan ajatus, että "tehhään huommenna." Toisin kuin SkillaN, olen pyrkinyt repimään kaikki siteet irti kalenterista. Silti on päässäni aina jonkunlainen väljä suunnitelma - ja aika usein se päättyy sen suunnittelun asteelle. Omat tapammehan meillä on, eikä kannata ratkoa, miten olisi parempi. Mukavahan niistä on kuitenkin jutustella.

    Alakulo oli S24 neljälläkin. Eilen illalla parikin kertaa yritin tänne Pirttiin koputella. Eikö mitä, ruutuun tuli ystävälliset terveiset ja odotellessa kuppi kahvia. En tiedä oliko saludoa vai pressaa. Ei kuitenkaan muuta tullut.

    Lumihattaroitahan ilmassa näyttää leijailevan, lämpö nollan hujakoilla. Täytyypi tässä hetipuoleen lähteä läpsyttelemään pienelle lenkuralle ja paluureisulla poiketa karvahattukerhossa. Sieltäpä ne tärkeimmät uutiset tulee kaiken maailman asioihin, julkkisten rakkausasioista huolestuttavaan maailman tilanteeseen ja voipihan se lipsahtaa dinosauruksia vanhempaan historiaankin. Asiaa tuntevia kun on joka lähtöön ja koulutus skaala ja ammatit laidasta laitaan. Ihan hyvä näin ja onhan kaikilla mahdollisuus suunsa avata. Aika hyvin se kehittyy, että hiljaisemmillekin aikaa järjestellään.

    Jos "pianovirheita" on, se johtuu siitä, että olen epämusikaallinen. Hyvää jatkoa.
  6. Kuulkkeepas, kun kerron jutun meijän kylältä. Siellä ol semmonen vahahempi pariskunta, semmosen tuppukylän mittapuun mukkaan ihan aika varakaskii, mehtee ol. Poijastahan piti tulla varallilsuuven jatkaja, vain jotennii se nurjähti hulvilin puolelle, eikä työ pahemmin maistanna. Eihän vanahan kansan kunnon isukka sitä sietännä, tul helevinmoinen riita. Pappa lato tukun rahoo heittiöpojalle, vaikka muuten ol tarkka kukin mikä ja käski häipymään helevetin kuuseen.

    Poikahan hävis maisemista, kulu vuosia ja eipä poijasta kuulunut mitään.Elähän mitään vahahemmat kuol ja löyshän se virkakunta ainoon perillisen. Tämähän tul ja otti isännän otteet, mehtee alako kuatumaan ennenkun kukkaset vahahempiin hauvalla ehti kuihtuu. Kyläläiset alakovat ihan asiista ihmettelemään, vain äkkirikastunut vastas polleasti: Minä vaan olen sellanen mies, joka ei .ei meinaile vaan teköö ja juoruämmät haistakee paska!
    Ja se minä vaan alako kuulumaan kovinnii tiuhakkaan. jotta nuapurit kyllästyivät autoosa kiilottavaan keikailevaan pelleen.

    Olpa kyllällä toinennii persoonallisuus.Hiän olj semmonen, ei nyt ihan hullukkaan, muttei mikään älyn jättiläinen. Kansiksen saivat kuitennii muutamalla tuplavuojella ja hyvällä taholla käytettyy. Kun hiän kysel siitä, jotta minkä tähen hänen pitää käyvä moneen kertaan samoo luokkaa, ope ol vilksu ja selitti, että että tämän semmosta täyventämistä, outhan sinä kuullunna lukioista. Tämä vain on sinun lukios, piäset niinkun tavallissii pitemälle.

    Kerran tämä poijan tollero eksy ihailemaan minämiehen hienon auton kiilotteluu. Kun ei miehellä ei pahemmin enee kuuntelijoita ollunna, jouti juttelemaan.- Minä vaan se olen semmonen mies, joka tien mitä tahon, ostelen hienompii autoja ja kylän ämmät ja ukot suapi olla kateellissii. Eipä ihailemaan tullut poikakaa halunna olla mikään mitätön. Hiän kerto lukionsa, kirjutustaitosa ja sen yhen jutun, kun hiän jujutti kesäisellä murmikolla ruokatuntiisa pitävii sähkömiehen tolokkeroita. Hyö niät esitti, jotta kilipaillaan kenen nokkaan ympärillä pyörivät kärpäset tiuhimmin toksahteloo. Hiähän olj niinnii mielenkiintoseen kisaan heti valamis ja rupes äkkii pötköttamään kärpäsiin syötiks. Koko aijan ne kärpäset pörräs poijan nenässä. - Semmosii tollakoita nehii sähkölevittäjät ol, julistel nyttii kuin monta kertoo ennennii. Eihän hyö huomanna, kuin livautin nenääni sonnan kokkareen, valisti poika ylpiänä.( kuulin kyllä toisenkin version, tuomarina ollut mies oli antanut vihjeen)

    Tässä hyö sielunveljet alakovat tutustumaa ja kaveroomaan. Rikas mies alako kertoo juttujaan, kuinka hiän on mualimalla melskannu ja juhlinuttii, loritat, nevatat ja parseloonat vain vilahteli jutuissa välpaikkoina. Minä vaan satun olemaan tällänen parempi mies, toistuistui yhtenään. Ja poika kuuntel suu ammollaan ja elläyty täyvellisesti.
    - Minä vaan haluun samanlaiseks, kun sinäkii. Ja niin eläyty, jotta alako puhuu juttuja ikäänkuin ois ilte ollunna mänössä mukana. - Minä vaan sellanen oun ja tulen sellaseks mieheks.

    Yhen koiran konstin hyö juonittel, tai kupa se nyt siinäkii ol opettaja ja kuka oppija janoovaa, piätelköö ite. Hyö alako kirjuttelemaan kirjeitä, ihan vain piruttaan jotta suavat riitelemään immeiset keskenään. Tietennii er nimimerkkilöillä ja muutelivat älynä mukkaan tyylijään, jotta jälet saisivat peitettyy. Vähän aikoohan pel täyvevestä män, vain paljastuhan sekkii. Kyllähän opissa olleesta se jekku ol eilleenkin hauskoo ja hiän yrittel jatkoo. Mutta kun kerran tietona ol, nuapurittii vain naureskel poijan kirjutuksille ja tökerön sorttiselle piileskelylle. Rikas mieshän kuol ennenkukin ehti kaikkii tuhlata, jäihän ainakii haurahat. Liekö nautintoaineet ylittännä sietorajat uuven elämän alakuun piässeeltä. Opissa olleesta poijasta en tiijjä mitään. Vieläkö kuulunnoo, jotta minä vaan olen semmoinen mies,että ... Aikoo on kulunna.
    ...
    Tämän kuulin kerran ruokatunnilla kun olin työurani loppuvaiheessa.