Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Hyvää huomenta!

    Kiitän teitä "onnettomia", jotka kuitenkin osallistuitte tähän aloitteeseeni. Huumorin heikko säväyshän siihen otsikkoon ja ansioluettelooni sisältyi. Kuitenkin kaikki totta ja löytyi sieltä asiaakin - omasta mielestäni)). Niitä seikkoja, jotka alkoivat ainakin minua suorastaan tympäistä. Ehkä sain kimmokkeen "joutavoisen" jahkailevasta, hyvästä lausumasta, siitä ollako vai eikö olla, miten olla? Näinhän tuo kai suunnilleen meni. Näytelijän versioon: onhan tuota painetta jottamoisesti elämäni varrella ollut, mutta ei niin paljon, että olisin timantiksi puristunut. Kunhan olisi tulos ollut edes sellainen, ettei rapapakiveksi olisi jäänyt, vaan edes tavalliseksi suomalaiseksi luonnon kiveksi. Vaikka olenkin jäävi itseäni arviomaan, hyvin olen saanut yöni nukuttua. Ei näistä täällä kannata ruveta turhia paineita taakkanaan raahaamaan.

    Avarakatseisiakin olette olleet. Lorena käsitteli lyhyesti kateutta, asiallisesti. Jotain haluaisin lisätä..nyt lyhyesti. En tunne sanan varsinaisessa merkityksessä kateutta, enkä katkeruutta. Väärällä tahdolla kirjoittamisistani tietysti voi sellaisen kuvan vääntää. Olen työläinen ihan rinta "rottingilla" kuin kuka hyvänsä. Sitä en ole koskaan edes "hätätilanteessa" yrittänytkään peitellä. Joku viisas on sanonut, että köyhyys muuttuu häpeäksi vasta silloin, kun sen yrittää piilottaa. No, ehkä tästä aiheesta joskus lisää.

    Eilen oli kiireinen päiväni, tänään sekin helpottaa.
  2. Kyll sie oot fiksu sanomaa, parraasta piästä, vaikka hyö alkaneen ulvomaan kun kehuu pärräytin. Minul olj toisen laine tappaus. Isäukko osti sorasta piästyään hevoisen, semmosen vanahan "sotaveteraanin." Halvallahan tuo lienöön suanu kun tuohista ei paljoo ollu. Eiköön lie ollut jonnii hevosmiehen löytämä, kruunun ruakiksi hylätty.

    Ka olin silloin pikku nappula, lienen ollu vilkkaan sorttinen. Niinpä sain piähän lähtee ratsastamaan. Talutin konin aitoviereen ja vänäyvyn selekään. Hyvinhän hiän lähti, viisas ja lauhkee "sotaveteraani", vaikka kunto lie ollunna rapistunut. Vain enpä tyytynyt kävelyvauhtiin, hoputin hevoista juksuun. Lähtihän se, antokin muutaman kymmenen meteeriä oikein kunnon vauhtija ja sitten äkkiä toppasta. Minä tietystin lensin ratsuni piän yl ja tömähdin tantereeseen. Kyllä koski pirusti vähän joka paikkaan. Ei heppa karkuun lähtennä, siihen se jäi ruohomättäitä hamuilemaan ja välillä vain vilkaisi minnuu.

    Kyllä taisin sillon sanoo kaakille rumia sano melkeinpä itkua tuherrellen. Voi olla, että perkeen lisäksi saatoin haukkua rotaksikin. Oun miettinä, jotta jonniilainen vamma siitä jäi minulle. Pitkään olin helkkarin vihanen lähes koko mualimalle. Yritin minä parannustakii suaha aikaan, vain eipä hyö huutoja kuulleet. Sitten se ratsastelun jättämä jäläki alko vähin erin helopottaa. Piävyin ajattelemaan, jotta huuto ei ainakaan aina auta. Parempi ois kuunnella, mitä toisillakii on sanottavoo. Ja jos hyö äityy haukkumaan ja vaikka rumastikii vitsailemaa, niin kuunteloo vain. Jos ei muuten jaksa, voipahan ajatella, että hyö ovat tyhmempii kuin minä, ja sillä tapoo ihan kuin eisvastuuttomiin. Vain kyllähän tuo vahahan tärräyksen vaikutukset minultakii jollonnii ryöpsähtelöö ulos. Tahtoo vanahat vaivat olla ikuisii.

    Tämä nyt oli olevinaan - Mertarantaa matkien - jäniskevennys tunkkaiseen maailmaan.
  3. Onhan "tieto" sanana joku lähtökohta. Kieli ei kuitenkaan ole niin kehittyttynyt, että yhdellä sanalla tasa-arvokysymykset kerralla ratkeaisi. Absoluuttisia (ehdottomia) totuuksiakin on mielestäni hyvin vähän." Totuudetkin" muuttuvat.

    Se että päätöksiä tehdään" päittemme yli" on vain osatotuus. Päitä on paljon ja melkein joka päässä istuu totuus, tai ainakin kuvitelma. Joillakin on päätöstä tehdessään enemmän totuuksia, eikä niillä päätöksillä astuta kaikkien päiden yli. Niiden päätösten tukijana on merkittävä kannattajaryhmä. Mitä mikin palvelee, on jo eri asia. Eikä se ole aina tiedon puutetta, vaan hyvinkin tietoista. Eikä aina palvele tasa-arvon tavoitetta ei edes sen yrittämistä.

    Rahalla on tietysti valtava valta. Sillä voi ostaa ja muuttaa paljon, rahalla ei ole tunteita. Eikä ole mitään merkittävää kontrollia. Vaalit ovat tärkein "vallan väline", joka kattaa laajimmin osallistumismahdollisuuden. Olipa tulos mikä tahansa, se ei tyydytä kaikkia, eikä tulevat päätöksetkään. Missä siinä silloin majaileekaan" totuus?"

    Ruuneperi, teit oman aloituksen "vihamiehillesi." Sehän on sinun asiasi. Koska katson, etten kuulu tuohon kategoriaan, kirjoitan jotain tähän. Tässäkään asiassa ei mielestäni ole yhtä totuutta. Olen suhtautunut niin, että en kovin herkästi julista ketään vihamiehekseni. Sehän tuntuu lopulliselta sapelien kalistelulta. Tämä voi olla minun kielen ymmärtämiseni ja kokemukseni tuottamia sisältöjä, joissa ei istu "rehellinen totuudentarkastelu." Kerrankin lainaan Niinistöä, kun hän vastasi suhteestaan Kataiseen. Hänhän sanoi suunnilleen, että ei olla kavereita, mutta ei vihamiehiäkään.

    Totuuttahan minäkin yritän ainakin joskus tavoitella. Yksinkertaisempaa olisi tietysti ryhtyä vain rohkeasti julistamaan.
  4. Solidaarisuus. Kuitenkin tämä sana sopivuudestaan huolimatta on monelle ennakkoluulojen savyttämä, pistän toisen: yhdenvertaisuus.
  5. Toivottavasti ei koko päivästä, vaikka lunta onkin yön aikana tuprutellut, vastapainoksi mittari on nollassa. Eipähän tarvitse kaikkia rytkyjään kuluttaa.

    Vanhastaan muistan, että kun hikisesti yritti jotain näperrellä, tarkoituksella saada hyödyllistä aikaisiksi ja tulos suli vähemmän toivotuksi, oli loppulausunnon paikka. Jos hommeli meni aika paljon pieleen, siitä tuli "susi", jota voi vielä korjailla. Jos äherrys meni täysin pieleen, tuli siitä "pannukakku." Näinpä voi käydä ajatuksillekin...helpointa on kun ei edes paljon edes yrittele. Onhan jo olemassa valtavasti valmiita ajatuksia.

    Olen tosikko, olenhan sen sanonut jo ennen jonkun pöljän kyselyitä. Kun sanotaan että "laki on niin kuin luetaan", minusta se on totta. Se vain pitää lukea oikein. Uskon myös nimenomaan painettuun sanaan. Pitäähän maailmassa johonkin uskoa! Erilaista painettua...no tietysti siihen viimeseen, jonka on onnistunut lukemaan. Sehän on aina ajan tasalla. Että on muka ikuisia totuuksia. Kuulemma on, mutta enpähän niitä jaksa ajatella. Jos nyt oikein tiukoille ottaa, voipihan kurkata "Wikiä", sehän se kaikkeen loppulausunnon antaa.

    Uskon kyllä lähes kaikkeen, mitä täälläkin kirjoitetaan. Onhan tämäkin sukua painetulle sanalle ja sen sisältämälle viisaudelle. Kirjoitin "lähes", koska täällä ei kuitenkaan ole oikeasti painettua sanaa. Enkä nyt tarkoita Kahvipirttiä, kyllähän täällä painokelpoista tulee, ainakin siihen rohkeasti verrattavaa.

    Tiedä häntä, tuliko tästäkin "susi vai pannukakku." Pannukakku on kyllä todella hyvää hillon kanssa.