Vapaa kuvaus

Aloituksia

13

Kommenttia

1615

  1. Kuten tuossa jo osuvasti bentseeniin tapausta verrattiin, niin fullereenissakin 'vapaat' elektronit delokalisoituvat. Eli yksikään sidos ei oikeastaan ole yksöis- eikä kaksoissidos vaan jotain tältä väliltä ja kaikki sidokset ovat identtisiä. Delokalisaatio stabiloi yhdistettä ja tekee siitä inertimmän.

    Delokalisaatiosta/resonassista kertoo simppelisti esim. Fessenden&Fessenden - Organic Chemistry