Neutronikiihdytin

hooobö

Olen tällainen tyhjäntoimittaja joka ei tiedä fysiikasta paljon mitään mutta onko olemassa tällaisia neutronikiihdyttimiä? Oman tietoni mukaan nykyiset hiukkaskiihdyttimet toimii niin että sähkö- ja magneettikentillä kiihdytetään varauksellisia hiukkasia, mutta nyt kiihdytetäisiinkin tällaisia sähköisesti neutraaleja hiukkasia kuten neutroneja. Itellä tuli mieleen et kiihdytin vissiin voisi toimia niin että ensin joku varauksellinen hiukkanen kiihdytetään ja törmäytetään johonkin sopivaan atomin ytimeen jolloin varautuneen hiukkasen liikemäärästä osa siirtyy ytimen haljetessa syntyneeseen vapaaseen neutroniin. Näin neutroni voidaan oikealla järjestelyllä törmäyttää haluttuun kohteeseen. Eli neutronit saa epäsuorasti suureen nopeuden, vaikka niitä ei varsinaisesti kiihdytetä .

5

604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoobö

      Lisäämpä vielä pohdintaani et jos neutronit on sähköisesti neutraaleja niin voiko niitä silti kiihdyttää magneettikentillä ja hajoaako tällainen vapaa neutroni spontaanisti ennen kuin siitä keretään ottaa hyöty irti?

      • Hiukkaskiihdyttimessä varattua hiukkasta kiihdytetään nimenomaan sähkökentällä. Magneettikenttää käytetään hiukkassuihkun ohjailuun (Lorentzin voima)

        Sähköisesti varauksetonta neutronia on tosiaan mahdoton kiihdyttää ulkoisella kentällä.

        Yksi mahdollinen tapa tuottaa korkeaenergisiä neutroneja on törmäyttää protoneja, joita taas voidaan sähkökentän avulla kiihdyttää. Kahden protonin törmäysreaktion tuotteena voi syntyä esim. protoni, neutroni ja positiivisesti varautunut pioni. Mitä suurempi törmäytysenergia, sitä suurempi energia myös lopputuotteilla.

        (Vastaavalla tavalla yläilmakehässä syntyy korkeaenergisiä neutroneja kun kosminen säteily pommittaa ilman molekyylien ytimiä.)

        Vapaan neutronin puoliintumisaika on 15min, joten siitä kyllä "kerkiää ottamaan hyödyn irti"


      • ...

        Keski-Euroopassa on varmaan kymmeniä erilaisia "kiihdytinkeskuksia", joissa neutroneita hyödynnetään tutkimuksessa, esim. ISIS (Oxford), ILL (Grenoble), PSI (Sveitsissä), Solaris (Pariisi),... ( muualla maailmassa yhtälailla kymmeniä).


      • πt
        Vanellus kirjoitti:

        Hiukkaskiihdyttimessä varattua hiukkasta kiihdytetään nimenomaan sähkökentällä. Magneettikenttää käytetään hiukkassuihkun ohjailuun (Lorentzin voima)

        Sähköisesti varauksetonta neutronia on tosiaan mahdoton kiihdyttää ulkoisella kentällä.

        Yksi mahdollinen tapa tuottaa korkeaenergisiä neutroneja on törmäyttää protoneja, joita taas voidaan sähkökentän avulla kiihdyttää. Kahden protonin törmäysreaktion tuotteena voi syntyä esim. protoni, neutroni ja positiivisesti varautunut pioni. Mitä suurempi törmäytysenergia, sitä suurempi energia myös lopputuotteilla.

        (Vastaavalla tavalla yläilmakehässä syntyy korkeaenergisiä neutroneja kun kosminen säteily pommittaa ilman molekyylien ytimiä.)

        Vapaan neutronin puoliintumisaika on 15min, joten siitä kyllä "kerkiää ottamaan hyödyn irti"

        Sen verran haluan rakastella pilkkua, että magneettikentällä ohjailtaessa hiukkassuihkua kiihdytetään radiaalisesti. Kiihtyvyyttä sekin, joskin hyödytöntä ilman sähkökentän tangentiaalisen kiihdytyksen suomaa nopeutta staattisen magneettikentän suhteen.


      • πt kirjoitti:

        Sen verran haluan rakastella pilkkua, että magneettikentällä ohjailtaessa hiukkassuihkua kiihdytetään radiaalisesti. Kiihtyvyyttä sekin, joskin hyödytöntä ilman sähkökentän tangentiaalisen kiihdytyksen suomaa nopeutta staattisen magneettikentän suhteen.

        Olisin yllättynyt, ellei kukaan oli tuohon käynyt kiinni. Tottakai magneettikenttä antaa radiaalisen kiihtyvyyden. Kiihtyvyyden, joka on aina kohtisuorassa nopeuteen nähden. Mutta jos kohdistaa vastauksen "tyhjäntoimittajalle, joka ei tiedä fysiikasta paljon mitään" on järkevää sanoa, ettei varattua hiukkasta kiihdytetä magneettikentällä vaan nimenomaan sähkökentällä. Sähkökenttä kun on se, joka kiihdyttää sen etenemisnopeuteensa. Magneettikentän antamalla kiihtyvyydellä hiukkasta vain ohjaillaan, kuten joku pilkun rakastelun kohteeksi joutunut kirjoitus tuossa jo selkeästi meille kertoikin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe