Vapaa kuvaus

Olen Markku Korpinen Lieksasta Harrastan musiikkia Kuorossa sekä yksinlaulua. Olen menestynyt joissakin laulukilpailuissa Kultakurkku karaokekisan finalisti 2008 Lieksan karaokemestari 2008 Kainuun Tangolaulun Finalisti 2008 sekä seniorilaulukisan semifinalisti toinen kierros 2007 aikanaan myös Pohjois-Karjalan karaokemestari.Senioritangokisan semifinalisti 2010 ja EL piirinmestari 2009 ja 2011 edustan nyt Oulussa PK piiriä ja olen toistamiseen mukana karaokelegenda semifinaalissa Olen työskennellyt kehitysvammaisten hoitajana sekä ohjaajana eri laitoksissa viimeksi Lieksan TEEKOO tuotteen johtavana ohjaajana. Harrastuksiini laulun lisäksi on kuulunut urheilutoimitsijan tehtävät ajanotossa tuloksia lukiessa sekä myös kuuluttajana,Toimin myöskin järjestyksenvalvojana eri tilaisuuksissa. Olen nykyään kihloissa ja elän avoliitossa jäin leskeksi ja siitä avioliitosta aikuiset lapset poika ja tyttö Suosikkibändit/artistit: Kuuntelen erilaista musiikkia Lempikirjat: Raamattu Vapaa-aikanani: Kuorotoiminta yksinlaulu ulkoilu marjastus sienestys.matkailu Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Lieksa Katson tv:stä mieluiten: Uutiset luonto dokumentit elokuvat Kotieläimet: Kotieläimiä ei tällä hetkellä pidän eläimistä aikanaan koita kalat ja kilpikonnat En pidä: Hyttysen pistot jos paljon, siihen mäntysuopa hyvä Parhaat matkakohteet: Unkari mutta olen käynyt eri valtioissa useamman kerran mutta, kaikkiaan 17 maassa diakuvia esim egypti israel Ruoka & juoma: Keitot maito piima kivennäisvesi Koulutus: Ammattikoulu Koulut: Mieskotiteollisuuskoulu puutyö 2 v hitsaus ja levyseppä 6 kk kansankorkeakoulu ja vajaamielishoitajakoulu erikoistuminen ohjaaja Ammatti: Terveydenhuolto Työskentelen: entinen johtava ohjaaja Ase tai siviilipalvelus: säkylä korpraali Yhdistykset/kerhot: Hengitysyhdistys Diabetes.SPR.Kehitysvammayhdistys.venäjäseura suomen latu.Sotaveteraanit.Lieksan urheilijat Siviilisääty: Varattu Lapset: --- Skype: Minulla on skype ja kamera Email: OYK.fi

Aloituksia

288

Kommenttia

12377

1. Repotien kiinteistössä ei ollut kovin huomattavaa haittaa mutta kiinteistö tuli ns lastenkotina tarpeettomaksi.Pankakosken koulun tilanne on aspesti joita laitettiin aikanaan rakennuksiin aspesti korjaus on erikoistyötä jo purkamisen kannalta,toisaalta kouluja alettiin lakkauttaa.
    Yrjölän osalta monta tekijää keittiö lakkautettiin joten tilat kylmilleen toisaalta ilmastointilaite epäkuntoinen ja sekin yön ajaksi oli kytketty pois taitamattomien toimesta, eli hurina öisin häiritsi. Samaa taitamattomuutta säästöä pidetään yhä yllä viikonloppuisin pudottamalla lämpötila ja sulkemalla ilmastointi mm pankakosken päiväkodissa.
    Kulttuurikeskuksen ongelmasta kirjoitin aikanaan mutta minua pilkattiin vain monien taholta, ettei siellä ole ongelmaa vaan se on minun korvien välissä.
    Olihan selvää että ilmanotto tapahtu näyttämän alta jonne oli jätetty rakennusroinaa.
    Miten tämä on mahdollista missä valvonta?

Kaupungintalolla tilanne myöskin aikanaan se että ilmanvaihtoventtiliä oli jopa( teipattu) sekä esteety esim kaapistoilla sekä vesivuoto jota ei korjattu kosteuden osalta kunnolla aikanaan sosiaalitoimiston tilassa vaan huone suljettiin.
    Kosteuskorjaus tulisi suorittaa kunnolla kuivattamalla ja poistamalla kostuneet rakenteet siltä osin kaikki, muuten homekasvusto jatkuu.
    seuraava vakava tilanne on terveyskeskus mikäli tiedän alakerta jäi korjaamatta aikanaan jossa ei voitu säilyttää esim kuntoutusvälineitä.Oliko sielläkin hometta?
    Markku Korpinen
  2. Ruotsissa on koulutettu koiria tunnistamaan missä on hometta,myöskin tietämäni mukaan joitakin Suomessa mm Seinäjoella jostakin lehdestä luin.
    Koira on siinä suhteessa tarkka että tietää missä on juuri se homepesä mm kosteus rakenteissa.

Lisätietoa Lieksassa saa silmutuvan infopisteestä siellä on kirjallista materiaalia sekä kirjastossa ja nuorisotoimistoon aikanaan lahjoitimme hengitysyhdistyksen puolesta cd rom joka käsittelee aihetta käytännön ilmanvaihto ja sisäilmaston käsikirjan.

Tulkoon mainituksi,että korjausrakentamisessa tulee olla tarkka asianmukaiset suojaukset ja vaatetukset sekä alipaineistettu tila joka on eristetty tiiviisti muusta rakennelmasta korjauksen ajaksi muuten homeitiöt leijuvat joka puolella.
    Huolimattomasti kirjoitin sairaana aikaisemmin joten toistan.
    Rakennuksen alla ei kannata säilyttää esim lautoja eikä esim polttopuita, myöskään kukkia pensaita puita ei tulisi kasvattaa seinän vieressä.Myöskin hopeapaju on oivallinen salaojaputken tukkija myöskin puiden juuren voivat mennä talon alle kun puu kaadetaan tai kaatuu maatuvat homehduttavat juuret jää.
    Rihmasieni lisääntyy myös alun saatuaan kuivissakin tiloissa.

Vaatteista hometta voidaan poistaa esim piimällä luin niksikirjasta.
    Jos rakennuksessa on rossipohja tuuletus tulee huomioida että ilma pääsee kiertämään.
    Tiedän kokemuksesta miten viidenssä vuodessa tuuletuksen laiminlyönti johti tulokseen rakenteet kaikki piti uusia lattiat ja osa seinää tummuneet osat ja lahot sekä kaikki purut joihin aikanaan oli ruiskutettu thyroksin tapaista ainetta joka sitten näin kostautuu.
    Markku Korpinen Lieksa
  3. Monessa rakennuksessa on riitämätön tuuletus sekä rakennusvirheitä kuten petonilaudoitukset näyttämön alla ja muutarojua Myöskin usein salaojat ovat tukkeituneet ja olen pitänyt voirheenä kulttuurikeskuksen osalta myöskin sen ,että ihmisten niskaan tulee ovien kohdalla valumavedet ja siitä myös ajoittaista liukkautta.

Moni omakotitalo on esimerkiksi joutunut homeen valtaan kun sinne on jätetty puun juuret yms mätänemään.
    Lämpotilan mennessä alle 16 astetta silloin alkaa itiön kasvusto.saunatiloissa tehdään virhe jos ajatellaan vaan tuulettaa ja ei pidetä lämpoä päällä 15 min sanomisen jälkeen ,että kosteus poistuisi.
    Mikäli kylpyhuoneessa on suihkun jälkeen 15 min päästä kosteutta peilissä silloin ilmanvaihto ei pelaa.
    Kotona ja muualla asia voidaan tarkistaa paperiarkilla pysyykö se ilmastointiventtilin poistoputkessa venttiilissä kiinni.
    Ilmastointilaitteiden huolto voidaan laiminlyödä tai ilmastointilaitteiden hurina vaivaa joitakin henkilöitä ja siinä tehdään virhe ja tämä tapahtu mm Yrjölässä sen lisäksi ,että tutkimus osoitti laitten olevan epäkunnossa.Kuitenkin jopa taitamattomuutta säästettiin ja laitettiin osan tiloista kylmilleen ja näin home levisi muihin tiloihin.
    Mitä sitten tulee jopa rännien kuntoon sen voi huomata monessa talossa,niitä ei ole puhdistettu ja vesi rävättää pitkin seiniä se on havaittavissa jopa uudessa talossa Patalanmäellä.
    On sitten omassa kodissa tai huoltohommissa vikaa yleensä esim jopa kerrostalossa joku voi laittaa yhteisen varaston patterin kiinni ja näin vesiränni jäätyy ja vesi tulee alakerran tiloihin tai katolla voi luistella .että näitä viidenpennin suutaria on jotka tekevät tuhannen markan vahingon sanottiin ennen.
    Asutteko pullossa ikkunan ulkopuolelta tiiviste pois noin 15 cm ja sisältä ylhäältä samoin lähinnä makuuhuoneessa.Tämä asia opittu hengitysyhdistyksen sisäilmakoulutuksesta.
    Markku Korpinen Lieksa
  4. Minlla perikunnan kanssa on mökki tyhjän panttina,omakotitalo Nyt ajattelin käydä kun on jopa sähköt ja sähkölämmitys vesi tulee ja menee kantamalla ja huusi on pihan perällä ja karhu joskus saattaa sen takana vierailla ja muut metsän eläimet ilmeisesti metsäsika kävi perunamaalla jotta sellaista mutta tuli tuo myräkkä ja käsi kipeä ja kotona lumityöt.
    Työtön poikani kyllä voisi mennä mutta ei sitäkään kiinnosta yksin olla siellä mk