Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

5570

1. "on vain yhden oman nuppinsa varassa toimineen lääkärin, oma päätelmä, eikä mikään tieteellinen asia."

Ei, Miettisen väitöskirja nimenomaan on "tieteellinen asia". Ja hänen päätelmänsä perustuvat laajan aineiston läpikäymiseen.

"Lääkärit voivat sanoa, mitä sanovat, aivankuin pilvin pimein tieteen ilmastoihmisetkin - tuo tuota ja tuo tuota, tahi avaruudesat hän sanoo tutkijana sitä ja toinen tätä-
    eikä ne ole mitään tieteellistä."

Aivan. Tieteilijät voivat sanoa ihan mitä tahansa, mutta tieteilijänkin mielipide on vain mielipide. Jotta heidän sanomansa olisi tieteellistä, heidän pitää antaa näyttöä väitteidensä tueksi. Miettinen teki näin (tai ennemminkin osoitti ettei väitteille ihmeparanemisesta ole näyttöä).

"He omasta kenttäpuolen alueestaan kertovat aivan muuta, eli todistavat - parantumisen puolesta- että näin on tapahtunut ja vieläpä oli lähetys- jossa luterilnen itse kertoi vuosia kestäneen sairauden parantuneen"

Entä sitten. He voivat todistaa ihmeparanemisista niin paljon kuin jaksavat, mutta jos he eivät voi esittää todisteita, ei ole mitään syytä ottaa heidän tarinoitaan vakavasti (eikä tämä ole saivartelua: todistus ja todiste eivät ole sama asia).

"Ihan naamallaan kertoi OMAN tilanteensa ja OMAN parantumisensa --- ymmrätääkö hän? ja he olivat luterilaisia,"

On ihan se ja sama, vaikka kertoisi tarinan omalla naamallaan. Jos ei kykene esittämään tarinalleen jotain näyttöä, kyseessä on merkityksetön, tyhjä puhe.

"Pappa eläessään sanoi - älä usko juttuja, ellet itse näe ja minä näin henkilökohtaisen todistajan sanoman... ja siitähän on kyse."

Sinun pappasi oli siinä tapauksessa harvinaisen hyväuskoinen tapaus. Ilmeisesti hän ei tiennyt, että ihmiset voivat erehtyä, vaikka olisivat kuinka vilpittömiä.

"Olitko itse kuulemassa- ettei kukaan ollut parantunut? Etkö?"

Miksi tällaista pitäisi kuulla? Kun kukaan mukamas ihmeparantrunut ei ole kyennyt tuomaan ensimmäistäkään todistetta ihmeparantumisistaan, niin ei siinä mitään kuulemisia tarvita.

"No olet aika köykäinen jopa oikeudessa. Siellä ei uskota kuulo puheisiin

Aivan. Oikeudessa ei uskottaisi kuulopuheita mukamas tapahtuneista ihmeparantumista. Oikeudessa todistajalausunto omasta mielestään ihmeparantuneelta ihmiseltä ei merkitsisi mitään, jos sen tueksi ei voisi tuoda muuta näyttöä.
  2. "Heität kaikki sinulle annetut vastaukset roskiin jos ne eivät ole sinulle mieleisiä.
    Mikään uskovien vastaus ei miellytä sinua koska ne perustuvat Raamattuun,
    jota sinä et kunnioita etkä usko."

Minun ei tarvitse pitää vastausta mieleisenäni pitääkseni sitä vastauksena: kuten tuolla ylempänä viestiketjussa selvästi perustelin, mielestäni tässä minulle annettiin täysin hyväksyttävää vastaus kysymykseeni:
    https://keskustelu.suomi24.fi/t/19193363/siare-uhkaa-palstan-uskovia!#comment-139127118
    Siinä Mvh J - K kertoo mitä tarkoittaa syytöksellään. En usko tuon syytteen sisällön paikkansapitävyyteen, enkä ole tyytyväinen sen sisältämiin perustettoomiin syytöksiin, mutta se ei muuta sitä, että tuo on täysin selkeä ja ymmärrettävä vastaus kysymykseeni siitä, mitä hän tarkoittaa.

"Siksi sinun kanssasi ei voi keskustella asiallisesti."

Niin. Ilmeisesti se että odotan toiselta osapuoleta älyllistä rehellisyyttä (ja "tavallista" rehellisyyttä) ja normaalia keskustelua, jossa väitteet perustellaan pyydettäessä, on aivan liian ylivoimaista uskovaisille.

Ilmeisesti "kyllä" tai "ei" oli sinulle liian vaikea vastata, mutta tulkitsen viestistäsi, että olet samaa mieltä Mvh J-K:n kanssa hänen syytöksistään minua kohtaan, mutta ilmeisesti sinäkin olet kyvytön auttamaan häntä ja osoittamaan että hänen syytöksensä pitäisivät paikkansa. Et kyennyt antamaan edes yhtä ainoaa konkreettista esimerkkiä käytöksestä, josta minua syytät.
  3. "Aivan tässä joku aika sitten näin erään tiedemiehen
    selityksen tähän ongelmalliseen kysymykseen; Kumpi
    oli ensin muna vai kana. Hän vastasi, että kana oli ensin."

Erikoista, hänen mielestään siis villikana muuttui kesykanaksi vasta kuoriutumisen jälkeen. Muuten en osaa tuota tulkita.

"Sitten tulee väistämättä kysymys; mistä se valmis kana
    tuli?"

Ilmeisesti tiedemies, johon viittaat, ei ollut ainakaan biologian ammattilainen eikä edes tietänyt biologian perusteita, koska hän muuten olisi osannut sanoa: se on kehittynyt aiemmista muodoista

"Jos joku kääntää tämän niin, että kysyy, kuka loi
    Jumalan ja mistä Hän tuli, vastaus on yksinkertainen;
    Jumala on ikuinen, aina ollut ja tulee aina olemaan."

Eli sinunkin mielestäsi jotain voi olla olemassa ilman että sillä täytyy olla oma luojansa. Eli ei voi vedota siihen ettei mitään olisi olemassa ilman luojaa.

Toisekseen tunnut unohtavat, että vaikka leikittäisiin, että selityksesi todistaa luojan, niin sehän ei vielä todista, että tuo luoja olisi juuri se Jumala, johon sinä uskot.

"Jos Jumalalla olisi oma Luojansa, kysymys kuuluisi;
    mistä hän tuli ja kuka hänet loi?"

Niinhän se kysymys kuuluu, jos vetoaa siihen, että vain luoja kelpaa selitykseksi asioiden alkuperälle

"Tämä ketju ja kysely ei
    päättyisi koskaan jos alkaa näin kyselemään ja järkeileen."

Ei päättyiskään, mutta se on ainoa looginen lopputulos, jos yrittää todistaa Luojaa sillä että kaikki vaatii luojaa. Jos tämän ketjun katkaisee, joutuu samalla myöntämään että kaikki ei vaadi Luojaa, ja koko alkuperäiseltä väitteestä menee pohja

"Kysely ja asian pohdinta päättyy Luojaan."

Se päättyy vain jos päättää vetää siihen mielivaltaisen rajan

"Hän on
    Minä Olen, ja piste."

Eli pitää vain uskoa sokeasti eikä miettiä.

Kummallista, kommentoit viestiäni, jossa kiinnitin huomion siihen, että muna vai kana on ongelma myös perusryhmiin / kantalajeihin / tms. uskoville kreationisteilla, mutta sinä et käsitellyt millään lailla tätä. Ilmeisesti siis uskot, että kaikki eliölajit on luotu erikseen. Miten ne sitten mahtuivat Nooan arkkiin?
  4. "Kuka sen solun muodosti?"

Ei kukaan

"Kuka sen ohjelmoi jakaantumaan?"

Ei kukaan

"Entä mistä elämä tuli?"

En tiedä

"Älä sano, ettet tiedä"

En rupea valehtelemaan vain siksi että sinä et hyväksy rehellistä vastaustani

"koska maailmassa on miljoonia ihmisiä,
    jotka tietävät ja niitä on tässäkin ketjussa ja he kertovat."

Sekoitat tiedon ja uskon. Sokea usko ei ole tietoa

"Mutta kaikki ihmiset eivät tahdo tietää koska eivät
    tahdo tietää Luojasta."

Kyllä minä halauisian tietää jos on olemassa yksi tai useampi jumala.

Ihmiset eivät usko jumaliin siksi että niistä ei ole todisteita

"Tieto Luojasta kun antaa välittömän
    vastuun. Mitä teen tällä tiedolla?"

En ole törmännyt vielä tietoon yhdestäkään jumalasta, vaan pelkästään tyhjiin väitteisiin. Ja minä olen vastuussa tekemisistäni ilman tällaista tietoakin, joten eipä se mitään muuttaisi.
  5. "Sinä toisessa ketjussa pyydät todisteita siitä, että et hyväksy
    mitään vastauksia. Tässä on taas yksi todiste."

Mihin minun kysymykseeni tuo oli vastaus?

"Miksi ihmeessä uskovien pitäisi yrittää keskustella sinun
    kanssasi kun hylkäät aina kaikki vastauksen"

Enhän minä hylkää kaikkia vastauksia. Tuolla keskustelussa, johon viittaat, täysin selkäsanaisesti ilmoitin moneen kertaan hyväksyväni tämän vastauksen siitäkin huolimatta että olen sen sisällöstä eri mieltä:
    https://keskustelu.suomi24.fi/t/19193363/siare-uhkaa-palstan-uskovia!#comment-139127118
    Sinä et tainnut huomata näitä kommenttejani siellä. Varmasti kyseessä oli erehdys sinun taholtasi, eikä tietoinen valehtelu, joten varmaankin siis pyydät anteeksi perusteetonta syytöstösi.

"Keskustelussa on kaksi osapuolta
    ja he kunnioittavat toisensa mielipiteitä vaihtavat niitä
    mutta eivät tyrmää keskustelutoveria."

Jos toinen osapuoli itsepointaisesti kieltäytyy vastaamasta vastausta yksinkertaisiin kysymyksiin, keskustelu on mahdotonta. Jos toinen osapuoli valehtelee silmittömästi, järkevä keskustelu on hankaa, mutta yleensä yritin käydä sellaista.

"Mutta sinä teet
    sen jokaisessa ketjussa."

Mitä sinä tarkoitat tyrmäämisellä? Sitäkö että huomautan selvistä virheistä? Sitäkö että huomautan selvästä valehtelusta?

Jos et muuhun vastaa, niin kerro edes se, että miten minun olisi tullut kommentoida luonnontieteellisesti virheellistä väitettä siitä, että vedenpaisumus muka selittää Grand Canyonin täsmälleen? Enkö olisi mitenkään saanut huomauttaa sen virheellisyydestä? Onko olisi saanut huomauttaa väitteen esittejän epärehellisestä toiminnasta (kun hänelle on asia moneen kertaan rautalangasta väännetty)?
  6. "Miksi evouskovat unohtavat kiusaantuneina elämän synty tapahtumien selittämisen."

En tiedä, mutta kuten anonyymi tuossa yllä totesi, se johtunee siitä, että puhut oman mielikuvituksesi tuotteista etkä todellisista ihmisistä.

Tällä palstalla en muista todistaneeni että jollekulle olisi ollut kiusallista myöntää sitä tosiasiaa ettei tiedetä miten elämä syntyi

"He tulevat valmiiseen pöytään, tutkimaan valmista elollista elävää yksikköä."

Niin. Evoluution tutkimisen kannalta on täysin yhdentekevää miten elämä sai alkunsa.

"Heille herää väkisinkin varmuus, superyliälykkäästä suunnittelusta ja toteutuksesta."

Voit keksiä mielikuvitus-evouskovaisille niin paljon ominaisuuksia kuin haluat, mutta täällä todellisuuden puolella tuollaista ei ole tapahtunut. Eiväthän älykkääseen suunnitteluun uskovat osaa edes määritellä miten suunnitellun erottaa suunnittelemattomasta.

"Elollisen olennon sadat miljoonat vuodet osottautuvat reikiä täynmä oleviksi houreiksi."

Että ihan reikiä täynnä, mutta et kyennyt antamaan edes yhtä esimerkkiä sellaisesta.

"Elävä materia alkaa rappeutua todistetusti heti, synnyttyään ja kuolee sukupuuttoon elinkelvottomana muutamassa tuhannessa vuodessa."

Mielenkiintoista. En tiennytkään. Voisitko kertoa mikä tutkimus on todennut asian? Olen kysynyt samaa monelta muultakin vastaavaa väittäneeltä kreationistilta, mutta kovin valitettavasti he ovat aina joko vain venkoilleet tai paenneet keskustelusta.
  7. "eikä noin kiinnostavaa historian osa-aluetta pilattaisi kahden kummallisen teorian kannattajien välisellä kinastelulla."

Ei ole olemassa mitään kreationisteista teoriaa. Hyvä että olet kiinnostunut paleontologiasta, mutta jos otat kantaa tieteen tekemiseen, kannattaisi selvittää itselleen että mitä sellainen peruskäsite kuin "tieteellinen teoria" oikein tarkoittaa. Saahan sitä kyllä aivan vapaasti kommentoida, vaikka edes perusteet eivät ole hallusta, mutta turha sitten kitistä kun muut huomauttavat asiasta.

"Vaikeaa se on, koska evoluutioteoria on alunperinkin tuotettu nimeen omaan kristikuntaa vastaan, sen kovaotteisen historian vuoksi."

Eikä ole, vaan se on kehitetty selittämään sitä, miten eri eliöryhmien perimä muuttuu sukupolvien kuluessa

"Siksi teorian kyseenalaistamista tuomalla esiin faktoja, ei haluta nähdä muuna kuin uskonnollisena toimintana."

Onko sinulla esimerkkiä perustellusta faktapohjaisesta kyseenalaistamista? Nyt puhut vain yleisellä tasolla.

"Mutta MIKSI MOTIVAATIONA EI VOISI YKSINKERTAISESTI OLLA VAIN SE, ETTÄ KERTOISI MITÄ FOSSIILEJA ON LÖYDETTY JA JÄTTÄISI FILOSOFOINNIT JA SPEKULAATIOT KUNKIN LUKIJAN ITSENSÄ ARVIOITAVIKSI"

Aika usein täällä nimenomaan tehdään noin. Esim.
    minä olen lukuisia kertoja linkannut erilaisiin välimuotofossiili-luetteloihin tai kehoittanut perehtymään Juha Valsteen kirjaan "Ihmislajin synty" jossa käydään suorastaan pitkäpiimäisesti läpi ihmisten eri esi-isien fossiilien löytöhistoriaa ja esimerkkejä näistä fossiileista.

"Kauan ennen Darwinia oli lukuisia tiedemiehiä, jotka tekivät teoriaa tunnetuksi"

Ei ollut. Oli kyllä lukuisia tiedemiehiä, jotka käsittelivät sitä, mitä nykyään kutsumme evoluutioksi, mutta yksikään Darwinin edeltäjä ei kehittänyt evoluutiosta teoriaa. "Lajien Synnyn" alussa Darwin käy läpi ainakin parikymmenen edeltäjänsä esittämiä ajatuksia evoluutiosta.

"monet aikalaiset tutkijat olivat erittäin närkästyneitä Darwiniin, kun hän omi ja esitteli teorian "minun teorianani"."

Ketkä muka? Ainoa aikalainen, joka kehitteli asiasta teoriaa ennen kuin Darwin julkaisi näkemyksensä, oli Wallace, jonka kanssa Darwin julkaisi yhdessä evoluutioteorian. Hän ja Wallace olivat koko loppuelämänsä hyvissä väleissä, joten väitteesi on kaikin puolin outo.

"Jos löytyy joku sellainen, joka väittää, että hän ei usko evoluutioon, niin hän on tietämätön, tyhmä tai mielenvikainen"

Ja tämä pätee hyvin sinuun. Juurihan sinä osoitit olevasi jotain näistä, kun toistit valetta ennen Darwinia vaikuttaneista tiedemiehiä, jotka tekivät evoluutioteoriaa tunnetuksi ja mukamas monista aikalaitutkijoista, jotka olisivat olleet rittäin närkästyneitä Darwiniin, kun hän omi ja esitteli teorian "minun teorianani".

"Nimittäin Darwin tuskaili evoluutioteoriauskonkirroosinsa vuoksi:"

Olet ehkä sekoittanuy Darwinin Edward Hallett Carriin, jonka kirjasta "Mitä historia on?" tuo sitaatti on Googlen perusteella peräisin (toki on mahdollista että Carr vain siteeraa Darwinia). Onko sinulla antaa tarkempia viite?

Etkä tainnut huomata että Dawkins-sitaattisi aika muoto on preesens, eli ilmeisesti hän viittaa vain nykyaikaan, joten väitteesi on monella tasolla virheellinen.
  8. "Vaadit vastauksia."

Niin. Sitä kutsutaan keskusteluksi. Olemme keskustelupalstalla.

"Sinulle kerrotaan, että ensin sinun täytyy tulla uskoon, tai et ymmärrä vastauksia."

Eli vastauksia ei anneta, vaan vedotaan tekosyyhyn, jonka varjolla niitä ei anneta. Kuten jo aiemin totesin, vaikka minä en ymmärtäisi vastausta, se ei ole kirous, joka estää antamasta vastausta.

Tässä keskustelussa kysyn konkreettisia esimerkkejä käytöksestä, johon olen väitetystä syyllistynyt. Jos joku linkkaa minun viestini tai keskustelun tms. ja kertoo minkä vastauksen olen siinä ollut hyväksymättä, niin ei tuollaisen vastauksen ymmärtäminen vaadi uskoontuloa.

Ja esim. tämä kysymys (jota pakenit) kommentoimassasi viestissäni on sellainen, että minulta ei vaadita mitään uskoontuloa ymmärtääkseni onko vastaukseni myöntävä, kieltävä vai etkö tiedä: sinun tarvitsisi vain vastata kyllä/ei/en osaa sanoa. Niin helppoa se olisi:
    Etkö huomaa miten nimimerkki Mvh J - K valehtelee että en muka "hyväksy mitään vastausta", vaikka olin juuri viitannut siihen ainoaan vastaukseen, jonka hän mihinkään kysymykseeni antoi ja jonka hyväksyin?

"Et usko tuohon vastaukseen ja siksi väität, että et saanut vastausta."

Minun ei tarvitse uskoa vastaukseen, pitääkseni sitä vastauksena: kuten tuolla ylempänä viestiketjussa selvästi perustelin, mielestäni tässä minulle annettiin täysin hyväksyttävää vastaus kysymykseeni:
    Siinä Mvh J - K kertoo mitä tarkoittaa syytöksellään. En usko tuon syytteen sisällön paikkansapitävyyteen, mutta se ei muuta sitä, että tuo on täysin selkeä ja ymmärrettävä vastaus kysymykseeni siitä, mitä hän tarkoittaa.

"Siis usko ensin pelastava evankeliumi, eli se, että Jeesus sovitti sinunkin syntisi verellään."

Tuossa nyt on vaan sellainen ongelma, että ei ole mitään perusteltua syytä uskoa tuota ja kaiken lisäksi tarinan sisäinen logiikka on täysin käytön.

"Ota tuo rakkaudenlahja vastaan, niin uudestisynnyt."

Eipä ole kukaan tullut tarjoamaan. Esitetään kyllä väitteitä että Jeesus tarjoaa tällaista lahjaa, mutta kohta alkaa selittely että "lahjan vastaanottaminen" on ihan muuta kuin lahjan vastaanottamista ja että vastineeksi pitää vähintään uskoa sokeasti.

"aktiivisesti etsi totuutta."

Se on hyvä neuvo, juuri se johdatti minut pois uskosta

"Lakkaa kiusaamasta uskovia."

Mihin viittaat kiusaamisella? Osaatko antaa konkreettisen esimerkin jostain viestistäni, joka on kiusaamista, vai oletko yksi lukuisista perusteettomia syytöksiä minua vastaan tässä keskustelussa syytäneistä uskovista?

"Kysymys, johon sinun kannattaa ensin etsiä vastausta, on se, että miten ihminen voi pelastua"

Jotta tuohon kannattaisi etsiä vastausta, pitäis ensin uskoa että on olemassa Jumala, jonka rangaistuksesta pelastua