Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

6062

  1. "Myos evoluutio on toiveajattelua."

    Sinunko mielestäsi eliöt ovat vanhempiensa kopioita ilman mitään eroja perimässä? Tai jos tarkoitat sanalla "evoluutio" muuta kuin sillä yleensä tarkoitetaan, asiasta olisi kohteliasta mainita heti alkuun ettei tule epärehellisesti harhaanjohtaneeksi muita.

    *Variaatio taas on todellista. Jotkut eivät ymmärrä eroa
    näiden välillä."

    Ymmärtämistä auttaisi, jos uskovat vaivautuisivat perustelemaan väitteensä. Kukaan variaatioon tai "lajinsisäiseen muunteluun" tai vastaavaan vetoava uskova ei ole kyennyt kertomaan näitä:
    1 Mikä on se ilmiö tai mekanismi tai vastaava, joka estää variaatio kasautuminen siten, että sukupolvien kuluttua on syntynyt uusi laji lähtötilanteeseen verrattuna
    2 Miten määritellään ovatko jotkin eliöt samaan tai eri lajia/kantajia/baramiinia tms.? Kaikki puheet lajin sisäisestä variaatioita kaatuvat siihen, ettei kreationisteilla ole aavistustakaan siitä, mitä lajit ovat.

    "Uusia geenejä ei ole tullut."

    Tietenkin on tullut. Esim. Lenskin kokeessa kolibakteerikannalle syntyi mutaation seurauksena kyky nauttia sitraattia ravinnokseen:
    https://elifesciences.org/articles/55414
    Koska bakteerikannasta otettiin tasaisin väliajoin näytteitä, uuden geenin synty voitiin jäljittää.

    Mistä olet saanut sen virheellisen käsityksen, ettei uusia geenejä ole tullut? Joltain valehtelevalta saarnaajilta? Onko tuollainen valehtelu mielestäsi moraalisesti hyväksyttävää?
  2. "joko on henkilökohtainen, tarkoituksellinen luoja tai kaikki on tuntemattoman sattuman tulosta"

    Se, että valitaan mielivaltaisesti vain nuo kaksi vaihtoehtoa, on argumentointivirhe ja valehtelua, koska moneen kertaan on sanottu, että evoluutio ei perustu pelkkään sattumaan, eikä kukaan ole väittänyt että maailma syntyi sattumalta.

    "tuodaan esiin se, että joidenkin luonnonvakioiden ja elämän synnyn yhdistelmät vaikuttavat äärimmäisen epätodennäköisiltä satunnaisella selityksell"

    Ja tämä on epärehellistä virheargumentaatiota, jossa hyökätään valheellisen sattuma-olkiukon kimppuun

    "osoitetaan, että nykyiset luonnolliset mallit (esim. tietyt abiogeneesihypoteesit) eivät vielä anna täydellistä, kokeellisesti vahvistettua ketjua epäorgaanisesta elämään;"

    Aukkojen Jumalaan vetoava virheargumentti. Tietämättömyys todistaa vain tietämättömyydestä.

    "korostetaan, että geneettinen informaatio näyttää kantavan monimutkaista, järjestäytynyttä tietoa, jonka tavanomainen kemiallinen synty ei selitä; uudelleen"

    Aukkojen Jumala yhdistettynä valehteluun: uusien geenien synty on selittyy evoluutiolla ja se on havaittu fakta.

    "vedotaan siihen, että fysikaaliset vakioiden hienosäätö mahdollistaa elämän"

    Epärehellisesti unohdetaan se havaittu seikka, että elämä sopeutuu ympäristöön, eikä päin vastoin, ja se, että erilaiset luonnonvakiot eivät tarkoita, etteikö voisi olla erilaista elämää.

    "jos taas hyväksytään laajempi selitysalue, jossa todennäköisyys"

    Jotta voisi vedota esim. siihen miten epätodennäköistä elämän synty on, pitäisi ensin tietää miten elämä syntyy. Nyt kreationistit joutuvat vain keksimään hatusta todennäköisyyksiä.

    "Valinta jää yksilölle: hyväksytkö tarkoituksen mahdollisuuden vai pidätkö luonnollista sattumaa ainoana selityksenä"

    Vetoamalla lopuksi valheellisen olkiukkoon viesti oikein alleviivaa, ettei kreationismilla ole muita perusteita kuin valehtelu ja argumentointivirheet.
  3. "Ei uskolla päänsä tomppeloittanutta kreationistia kiinnosta tieto ja todellisuus."

    Ei tietenkään, mutta monia uskontoon neutraalisti tai positiivisesti suhtautuvia kiinnostaa. Olen monta kertaa todennut, että ennen keskustelupalstojen ym. harrastamista olin todella niin sinisilmäinen, että kuvittelin kreationismin johtuvan vilpittömästä tiedon puutteesta. Olin myös sitä mieltä että uskoa ja uskontoja pitää kunnioittaa. Toivon että viestini ovat pieneltä osin syynä siihen, että muutkin vapautuisivat perättömistä luuloista uskovien vilpittömyyteen liittyen.

    Voi myös kiinnittää huomion siihen, että vaikka tällä keskustelulla on runsaat 1000 katselukertaa, täällä ei taida olla yhtäkään "maltillisen" uskovan kommenttia, jossa moitittaisiin kreationistien valehtelua. Siksi joidenkin tekemä jako, että fundamentalistit olisivat erityinen ongelma, on perusteeton.
  4. "Evoluutioteoria on oletusta ei kokeellista näyttöä,"

    Tietenkin siitä on kokeellista näyttöä vaikka kuinka paljon, esim.:

    Uuden geenin synty on havaittu, kun Lenskin kokeessa kolibakteereille syntyi kyky käyttää sitraattia ravintona. Alkuperäisellä kolibakteerikannalla ei ollut sitä ja sen syntyminen on voitiin jäljittää tiettyyn geenin kahdentumiseen, koska bakteerikannasta otettiin jatkuvasti näytteitä:
    https://elifesciences.org/articles/55414

    Tässä tutkimus, jossa yksisoluinen elämänmuoto muuttui monisoluiseksi kirjaimellisesti tutkijoiden silmien edessä. Artikkelin alussa on linkki varsinaiseen tutkimuspaperiin:
    https://suomenkuvalehti.fi/tarinoitatieteesta/monisoluiseksi-ihan-tuosta-vain/

    "ei sitä teoriaa voida soveltaa kuin biologiaa."

    Sitä voi soveltaa esim. proteiinisuunnittelussa: tässä tutkimuksessa, jonka tarkoitus oli kritisoida suunnatun evoluution ylivaltaa proteiinisuunnittelussa, päädyttiinkin lopputulokseen, että "darwiniaaniset mutaation ja valinnan periaatteet" ovat tehokkaita ja että suunnattu evoluutio saa aikaan tuloksia, joihin "järkevällä suunnittelulla" on vaikea päästä.
    "It is often said that random genetic methods to improve enzyme properties "rely on simple but powerful Darwinian principles of mutation and selection” (Johannes and Zhao 2006). We agree."
    "Practical experience shows that directed evolution can produce remarkable changes that are, at present, not easily achieved by rational design."
    https://www.researchgate.net/publication/51386157_Protein_engineering_Opportunities_and_challenges
    Ja kyllä, tuo toinen tutkimuksen tekijöistä on se sama Matti Leisola, joka vapaa-ajallaan saarnaa evoluutiota vastaan.

    Oletan että toistat vilpittömässä luulossa valheita, joita saarnaajat ovat sinulle syöttäneet. Onko tuollaisten valehiden levittäminen mielestäsi moraalisesti hyväksyttävää?
  5. ".Evoluutio on uskonnollinen myytti."

    Eikä ole, vaan havaittu luonnonilmiö, eliöyhteisöjen perimän muutos sukupolvien kuluessa. Jos kiistät sen, väität että kaikki eliöt ovat geeneiltään tismalleen samanlaisia kuin vanhempansa. Jos kuitenkin hyväksyt evoluution kunhan sitä ei sanota evoluutioksi ja tarkoitat sanalla "evoluutio" jotakin muuta kuin mitä sillä yleensä tarkoitetaan, olisi asiallista tehdä se heti selväksi.

    "Sen alku on kuvitellussa sattumassa, ja muutoksia on tullut kuviteltujen sattumien kautta."

    Sen alku on siinä, että elinympäristö on rajallinen ja perimässä muuntelua, joka vaikuttaa elinympäristössä selviämiseen. Evoluutio on väistämätön seuraus siitä.

    "Todisteet puuttuvat sekä fossiileista"

    Eivätkä puutu. Niitä on vaikka kuinka paljon. Tuossa on pitkä lista joistain välimuotofossiiliesimerkeistä:
    http://www.fossilmuseum.net/Evolution/transitionalfossils.htm

    "että luonnontieteistä."

    Eivätkä puutu, ja tässä on listattuna joitain yleistajuiska esimerkkejä evoluution todisteista:
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Evoluution_todisteet

    "Ainuttakaan uutta geeniä ei ole todistetusti kehittynyt vähitellen. "

    On kehittynyt, täysin todistetusti. Lenskin kokeessa kolibakteereille syntyi kyky käyttää sitraattia ravintona. Alkuperäisellä kolibakteerikannalla ei ollut sitä ja sen syntyminen on voitiim jäljittää tiettyyn geenin kahdentumiseen, koska bakteeri kannasta otettiin jatkuvasti näytteitä:
    https://elifesciences.org/articles/55414

    "Ainoatakaan todistetta ei ole kalan muuttumisestan joksikin sammakoksi ja siitä eteenpäin muiksi eläimiksi."

    Tietenkin on, sekä fossiililit että nykyeläineten perimä. Ainoa looginen selitys yhteisille piirteille on evoluutio.

    "Ja HA HA ei ole tieteellinen vastaus."

    Ei tietenkään ole. Onko joku väittänyt että olisi vai miksi teet tämän huomautuksen.

    "Vastatkaa asiallisesti!"

    Olet ilmeisesti uusi palstalla. Muutoin olisit varmasti huomannut, että täällä on usein viestisi kaltaisia kommentteja, mutta kun niihin vastataan asiallisesti, alkuperäinen kommentoija joko pakenee keskustelusta, vaihtaa aihetta tai alkaa valehdella annetuista todisteista. Toisinaan käy jopa niin, että annetaan asiallisia vastauksia, mutta kysyjä täysin ohittaa ne ja alkaa valehdella ettei asiallisia vastauksia ole annettu.

    Sinä et varmasti ole tällainen kommentoija, vaan vastaat tähän asiallisesti. Eikö niin, että asiallisesti myönnät, että käsityksesi välimuotofossiilien, havaittujen uusien geenien ja evoluution todisteiden puutteesta oli täysin virheellinen? Olet varmaan saanut tämän käsityksen joltain saarnaajilta? Jos olet, mitä mieltä olet siitä että he levittävät tuollaisia valheita? Onko se mielestäsi moraalisesti hyväksyttävää?

    Olemme kreationismi-palstalla. Tämän keskustelun aihe on kreationismi. Kommentoimasi viesti käsitteli kreationismia. Miksi et puhu kreationismista vaan vaihdot puheenaiheen evoluutioon?

    Vastaathan asiallisesti!