Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

5072

1. "On todiste, ei tarvinnut sen koommin siihen asiaan lääkitystä."

Vai niin. Aika monen lääkkeen tarve katoaa ajan myötä, joten ei kerro vielä mitään.

Ja minä kysyin, että onko sinulla uskostasi riippumatonta keinoa tarkistaa, että kyseessä todella oli rukousvastaus eikä mielikuvituksesi?

"Ja tässä asiassa olen varma."

Eli näkemyksesi sittä, että kyseessä oli rukousvastaus, perustuu sokealle uskolle, että olet erehtymätön tässä asiassa.

"Jos ei ole kokenut Jeesuksen ilmoittavan itseään, niin ei voi ymmärtää, mitä se on."

Niin jos ei ole kokenut Allahin ilmoittavan itseään, eti voi ymmärtää millaista se on. jne. Ihmiset saavat koko ajan erilaisia uskonnollisia kokemuksia. Kokemus ei ole todiste mistään jumalasta.

"Ymmärrätkö?"

Ymmärrän. Eli ensin pitää rakastaa Jeesuta, jotta Jeesus ilmoittaisi itsensä. Mutta en voi rakastaa Jeesusta jo ihan siitä syystä, että en usko häneen. Jotta voisin uskoa häneen, minulla pitäisi olla jokin perusteltu syy, kuten vaikkapa se että Jeesus olisi jotenkin luetettavasti ilmoittanut itsensä.

Eli taas ollaan siinä, että tuon asiasisältö tiivistyy toteamukseen: jotta voi uskoa, pitää jo valmiiksi uskoa.

"Enpä oikein usko, että vastaavaa todistusta löytyy kakista muista uskonnoista"

Niin. Ja?

Unohdit vastata kysymykseen:
    Ilmeisesti sinulle kova paikka myöntää että muissakin uskonnoissa on ihan vastaavia paranemiskokemuksia kuin kristinuskossakin?
  2. "Ettekö ole tietoisia ja niitä on miljoonia."

Kyllä olen. Uskonto tosiaan vaikuttaa aivoihin samalla lailla kuin päihteet, asiaa on tutkittu:
    https://www.independent.co.uk/news/science/religious-effect-brain-drugs-mormon-utah-reward-centre-nucleus-accumbens-a7446301.html
    Alkoholisti korvaa vain yhden riippuvuuden toisella.

"Niin ihmeellinen on Jeesus!"

Eihän Jeesus alkoholismista parantumista aiheuta, vaan usko. Hyvin monelle uskovalle tuntuu olevan täysin mahdotonta erottaa toisistaan uskon kohdetta ja uskoa. Iha samalla lailla vaikka islamissa on vastaavia alkoholismistaparamtumis-kertomuksia:
    https://www.moroccoworldnews.com/2015/03/155210/islam-healed-alcohol-addiction