Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
uskomaki
uskomaki
uskomaki
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
112
Kommenttia
7917
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Turhaan+yrität+siirtää+itse+asian+omiin+vaikutelmiisi+ja+kuvitelmiisi."
Jotta+ei+olisi+kyse+vain+minun+vaikutelmistani+ja+kuvitelmistani,+niin+kysynkin+sinun+mieleipidettäsi+siihen+käsittääkseni+selviönä+pidettävään+maalliseen+asiaan,+että+väittämään+voi+olla+uskomatta+ilman+kyseisen+väittämän+paikkaansapitävyyden+kieltämistä.
Ymmärrän+kyllä,+ettet+voi+ottaa+kantaa+tuohon,+koska+jos+olisit+samalla+kannalla,+niin+olisit+ristiriidassa+oman+argumenttisi+kanssa.+Mutta+on+hauska+seurata+kiemurteluasi+ja+väistöyrityksiäsi+selvien+kysymysten+kohdalla.
"Sinä+ja+sinun+väittämäsi+joistain+mielikuvitusjumalista+eivät+kuulu+aiheeseen+Jumala."
Hauskaa,+että+osaat+kertoa+mitkä+asiat+eivät+mielestäsi+siihen+asiaan+kuulu.+Nythän+minä+en+kuitenkaan+ole+keskustelemassa+varsinkaan+Jumalasta,+vaan+toistuvasta+virheellisestä+väiteestästi,+jonka+mukaan+kaikki+ateistit+kieltäisivät+Jumalan.++
"Totuus+ja+todellisuus+eivät+ole+mielipidekysymyksiä."
Niistä+ja+niiden+olemuksesta+on+kuitenkin+hyvin+paljon+hyvin+erilaisia+mielipiteitä.+Mitähän+tämä+tosiasia+kertoo+juttujesi+uskottavuudesta?
14.05.2017 18:14
Vaikutat+kovin+närkästyneeltä.+Mutta+mitäpä+olet+mieltä+pointistani,+että+väittämään+voi+olla+uskomatta+ilman+väittämän+paikkaansapitävyyden+kieltämistä?
12.05.2017 06:31
"Ei+kannata+ihmisen+pahuutta+ja+Jumalan+tahdon+hylkäämistä+laittaa+Jumalan+piikkiin,"
Kristinuskossahan+kerrotaan+Jumalan+luoneen+ihmisen.+Jos+siihen+kuuluu+ihmisen+viettien+ja+muiden+ominaispiirteiden+luominen,+niin+tokihan+ihmisten+toimintatapojen+koko+kirjo+kristinuskon+viitekehyksessä+menee+viimekädessä+luojan+piikkiin.
11.05.2017 18:19
"+Sitä+tutkimusta+jossa+tutkittaisiin+äidin+puuttumista+lapselta,+ei+ilmeisesti+vielä+ole+uskallettu+edes+julkaista+jos+tehdäkään,"
Voi+herran+jestas+sentään,+ei+kai+äidinkin+puute+sitten+vie+vankilaan?+Sittenhän+teidän+superhuolestujien+kannattaisi+alkaa+ajamaan+kimppatyylisiä+perhemuotoja,+joissa+isiä+ja+äitejä+on+mahdollisimman+monessa+perheessä+melko+monta.+
"lapsi+tarvitsee+sekä+isän+että+äidin,+ihminen+taas+vain+kuvittelee+olevansa+luojaa+viisaampi."
Jos+jumalallinen+kaikkivoipainen+luoja+on+olemassa,+niin+sehän+nähtävästi+on+järjestänyt+ihmisen+luonnon+niin,+ettei+parisuhteet+oikein+kestä,+eikä+heteropariutuminen+ole+ihan+kaikkien+juttu.+Ja+kuitenkin+te+superhuolestujat+ihmisinä+vaaditte,+että+lainsäädännössä+sallittaisiin+vain+sellaista+meininkiä,+joka+teidän+mielestänne+on+ideaalia.
10.05.2017 18:43
No+jospa+homomiesparien+määrä+lähtisi+nousuun,+kun+saavat+aidosti+naimisiinkin+mennä.+Ja+ehkä+lastenkin+määrä+kasvaa+homopareilla+nyt,+kun+homojen+ei+tarvitse+tuntea+olevansa+vanhempina+paarioita.+
Mikäs+siinä+urospennulla+on+homoparin+poikana+ollessa,+kun+isiä+on+kaksin+kappalein.+Jos+jokainen+isä+vähentää+tuomituksi+tulemisen+riskiä+kahdeksasosaan,+niin+vankilaankin+päätyy+64+kertaa+pienemmällä+todennäköisyydellä+kuin+isättömät+raukat.
10.05.2017 06:15
Vastasit+kykenemättä+solvauksillasi+osoittamaan+mitään+väärää+perusteluissani+sille,+miksi+teististen+jumalten+kieltäminen+on+minulle+tekemätön+paikka.+Hyvä+niin.
P.S.+Vaikka+en+pysty+näyttämään+väitettäsi+Jumalan+olemassaolosta+vääräksi,+en+näe+syytä+uskoa,+että+olisit+siinäkään+asiassa+oikeassa.
09.05.2017 19:42
"Tiede+ei+sano+noin."
Katsopa+mitä+neurotieteilijä+David+Eagleman+asiasta+sanoo:
Tiededokumentti:+Aivot
Jakso+1:+Mitä+on+todellisuus?+
http://areena.yle.fi/1-3333493
08.05.2017 20:15
Sinulle+lienee+syytä+muistuttaa,+että+olet+aloittanut+ketjun+ottaen+kantaa+ateismin+määritelmällisyysasioihin+lähtien+liikkeelle+perustavaa+laatua+olevasta+virheellisestä+väittämästä+"Ateisti+väittää+että+Jumalaa+ei+ole"+ja+julistat+myöhemmin+varmemmaksi+vakuudeksi,+että+"Jumalan+kieltäminen+on+tosiasia+ateisteilla,+siitä+ei+ole+poikkeuksia.".+
Kolikkoesimerkin+valossa+olisi+helppo+nähdä,+miksi+nuo+ylläseisovat+väitteesi+ovat+loogisesti+virheellisiä.+Koska+et+kuitenkaan+ilmeisesti+pysty+ottamaan+siihen+kantaa,+niin+annan+sen+nyt+olla,+ja+muotoilen+teesini+yleisellä+tasolla+näin:+Mitään+totuusväittämää+ei+ole+mahdollista+pitää+oikeana+tai+vääränä,+ennen+kuin+väittämä+kyetään+osoittamaan+todeksi+tai+epätodeksi.+
Tarkastellaan+nyt+tuossa+valossa+väitettä+'Jokin+teistinen+jumala+on+olemassa.'.+Mielestäni+sitä+ei+ole+syytä+pitää+oikeana+tai+vääränä,+koska+sitä+ei+ole+osoitettu+todeksi+eikä+myöskään+epätodeksi.+
Se,+että+minä+en+voi+pitää+väitettä+oikeana,+tarkoittaa+että+minä+en+usko+minkään+teistisen+jumalan+olemassaoloon,+mikä+edelleen+tarkoittaa,+että+olen+ateisti.+
Puolestaan+siitä,+etten+kuitenkaan+voi+osoittaa+väitettä+vääräksi,+seuraa+etten+näe+mahdolliseksi+kieltää+väitteen+paikkaansapitävyyttä.+Koska+väitteen+kieltäminen+ei+ole+minulle+mahdollista,+minä+en+kiellä+sitä,+enkä+väitä,+etteikö+jokin+jumala+voisi+olla+olemassa.
Ateistina+minä+siis+en+usko,+enkä+myöskään+kiellä.+Tämä+tarkoittaa+yksiselitteisesti+sitä,+että+väitteesi+"Jumalan+kieltäminen+on+tosiasia+ateisteilla,+siitä+ei+ole+poikkeuksia."+on+virheellinen.
08.05.2017 20:00
"Minä+vastasin+siihen."
Kirjoitit+ihan+muita+asioita.+Kirjoittamastasi+ei+voi+päätellä,+uskotko+ennen+kolikonheittoa,+että+tulos+on+varmuudella+klaava,+eikä+sitä,+kiellätkö+sen+mahdollisuuden.
Kyllä+kenen+tahansa+luulisi+osaavan+vastata+kahteen+kolikonheittoa+koskevaan+yksinkertaiseen+kysymykseen,+joihin+kumpaankin+voi+vastata+'kyllä'+tai+'ei'.+Kyse+ei+ole+mistään+metafysiikasta,+vaan+pelkästään+siitä,+osaatko+arvioida+oman+uskosi+suhteessa+klaavan+ilmenemiseen+satunnaistapahtumassa.+Jättämällä+antamatta+suoraa+vastausta+nuin+helppoihin+kysymyksiin,+annat+ymmärtää,+ettet+ole+valmis+kohtaamaan+vastauksen+seurauksia.
"Ateisti,+kuten+sinä,+kieltää+kaiken+mitä+teistit+voivat+Jumalasta+kertoa."
Tuo+on+puppua.+Koska+en+usko+jumaluuksien+olemassaoloon,+niin+voin+ajatuskokeena+ongelmitta+tarkastella+erilaisia+jumaluuden+määritelmiä+ilman+tarvetta+väittää+niitä+mahdottomaksi,+paitsi+jos+määritelmän+esittäjä+heittää+loogisesti+pätemätöntä+höttöä.
Mutta+hauskaa,+että+kutsut+minua+ateistiksi,+vaikka+en+väitäkään+täysin+mahdottomaksi+jonkinlaisen+teistisen+jumalan+olemassaoloa,+eli+en+täytä+sitä+tiettyä+ateisteille+asettamaasi+määrettä.
07.05.2017 21:21
Esittämäni+kysymyspari+on+ehkä+sinulle+liian+kiusallinen,+kun+jätit+siihen+vastaamatta.
"jos+kieltää+X:n+sanoilla+”en+usko+että+X”,"
Se,+ettei+voi+tietää,+mikä+on+yksittäisen+kolikonheiton+tulos,+eikä+siksi+usko+tuloksen+olevan+juuri+klaava,+ei+tosiaankaan+tarkoita,+että+kieltäisi+klaavan+mahdollisuuden.+X:n+kieltäminen+siis+onnistuu+sanoilla+'Uskon,+että+ei+X.',+tai+selvemmin+sanoilla+'Väitän,+että+ei+X.',+mutta+ei+onnistu+sanoilla+'En+usko+että+X.'.
"Jumalan+olemassaolo+ei+ole+arvattava,+valittava,+mielipideasia."
Siksipä+siihen+ei+olekaan+syytä+suhtautua+uskottavana+faktana,+jos+kukaan+ei+pysty+sitä+todeksi+osoittamaan.
06.05.2017 19:03
"Jumalan+kieltäminen+on+tosiasia+ateisteilla,+siitä+ei+ole+poikkeuksia."
Uskotko+ennen+kolikonheittoa,+että+tulos+on+varmuudella+klaava?+Kiellätkö+sen+mahdollisuuden,+että+tulos+voisi+olla+klaava?
06.05.2017 08:32
On+ymmärrettävää,+että+haluat+kokea+saivarteluksi+sen,+kun+sinua+oikaistaan.+Onhan+uuden+oppiminen+kenkkua+aina,+kun+se+rikkoo+omia+kuvitelmia.
"Ateistien+saivartelut+tässä+asiassa+eivät+heitä+auta."
Tässä+ei+ole+tarkoitus+auttaa+ateisteja.+Kommenttini+on+tarkoitettu+suoraan+sinulle.+Olet+onnistunut+demonstroimaan+selkeästi,+että+sinulla+on+vakavia+puutteita+loogisessa+ajattelussa+ja+sen+myötä+tarpeettomia+harhaisia+ajatuksia+toisista+ihmisistä.
06.05.2017 08:12
"Itseasiassa+mitään+yhtenäistä+määritelmää+ateismille+ei+ole."
Siitä+tosiasiasta,+että+ateistit+eivät+usko+teistisiin+jumaliin,+voisi+ongelmitta+johtaa+ristiriidattoman+ja+riittävän+määritemän+ateismille...
03.05.2017 18:29
Kuolleiden+lähesten+sureminen+on+niin+luonnollista,+että+se+puskee+uskonnon+oppien+läpi.
02.05.2017 06:56
Aloituksesi+on+selkeä+todiste+siitä,+että+olet+trolli+tai+sinulla+on+vakavia+ongelmia+loogisessa+päättelyssä+ja+oppimisessa.+Olemme+nimittäin+vastikään+käyneet+hyvin+laajasti+läpi+sitä+selviötä,+että+väitteeseen+voi+olla+uskomatta,+vaikka+väitettä+ei+kategorisesti+kielläkään.
01.05.2017 08:28
Jaa,+mutta+täällähän+oli+lisää+vastausta+minulle.+Kiva.
Eli+ainakaan+ihmisen+luominen+voi+siis+mielestäsi+tarkoittaa+jalostusta+ihmisapinoiden+yhteisestä+kantalajista.
Nyt+kiinnostaa+se,+että+millä+perusteella+ihmisen+luomista+ilman+edeltävää+lajia+voi+väittää+totuudelliseksi+tiedoksi,+kun+sellaista+ei+voi+demonstroida,+ja+se+on+jopa+vastoin+tieteellistä+konsensusta.
29.04.2017 17:24
"Miksi+ajatuksiisi+tulee+JUMALAA+käsittelevä+foorumi?"
Seuraan+Uskonnot+ja+uskomukset+-aluetta+(jonka+alla+tämäkin),+koska+uskonnot+kiinnostavat+yhteiskunnallisessa+mielessä+ja+jumaluskot+psykologisessa.+Myös+tiededenialimi+kiinnostaa.+
Tänä+aamuna+pisti+silmään+aloitus,+jossa+Tiedonvaltatie+väittää+tietävänsä,+että+ihminen+on+luotu.+Tämän+väitetyn+luomisen+laatua+kiinnosti+hieman+kysellä.
29.04.2017 16:19
"Luulen+kuitenkin,+että+Tiede+ei+ole+useinkaan+onnistunut+näissä+asioissa+ja+se+osoittaa
sen+jo+lähes+mahdottomaksi."
Biologia+on+tiede,+joka+tutkii+ja+selittää+elollista+luontoa.+Biologia+selittää+senkin,+miksi+hyvin+harva+laji+pystyy+risteytymään+/+pystytään+risteyttämään.+Kyse+oli+nyt+kuitenkin+lajiutumisesta,+eli+siitä,+kun+eliöpopulaatio+jakaantuu+kahdeksi+tai+useammaksi+populaatioksi,+jotka+ajautuvat+geneettisesti+riittävän+erilleen+niin,+että+niitä+kannattaa+kutsua+eri+lajeiksi+(kuten+vaikkapa+simpanssi+ja+bonobo).
"Mutta+nämä+kuitenkin+ovat+olleet+omia+lajeja."
Niin.+Mutta+ovatko+nämä+lajit+käsityksesi+mukaan+eriytyneet+yhteisestä+kantalajista,+kuten+evoluutiobiologia+kertoo?+Vai+onko+sinun+ajatuksesi+isojen+ihmisapinoiden+syntyhistoriasta+ristiriidassa+evoluutionäkemyksen+kanssa?
29.04.2017 16:16
Kyllä+ihmisen+lisäksi+edelleen+on+simpansseja,+gorilloja+ja+orankeja.+Vaikea+siihen+on+olla+uskomatta.
Kysymykseni+sinulle+oli,+että+onko+kaikki+nämä+luotu+käsityksesi+mukaan+jalostamalla+yhteisestä+kantalajista.
Mutta+ei+se+haittaa,+jos+et+osaa+tai+halua+vastata.
29.04.2017 12:38
Hauska+kysymys.+Luen+Raamattuun+viittaavia+kirjoituksia+kohtuudella+(ehkä+satakunta+A4-arkillista+vuodessa),+nykyisin+käytännössä+vain+internetin+keskusteluryhmissä.+Ne+vaikuttavat+lähes+aina+sisällöltään+selkeiltä,+eivätkä+siksi+aiheuta+tarvetta+mihinkään+pohtimiseen.
29.04.2017 10:46
66 / 396