Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

112

Kommenttia

7917

1. "Turhaan+yrität+siirtää+itse+asian+omiin+vaikutelmiisi+ja+kuvitelmiisi."Jotta+ei+olisi+kyse+vain+minun+vaikutelmistani+ja+kuvitelmistani,+niin+kysynkin+sinun+mieleipidettäsi+siihen+käsittääkseni+selviönä+pidettävään+maalliseen+asiaan,+että+väittämään+voi+olla+uskomatta+ilman+kyseisen+väittämän+paikkaansapitävyyden+kieltämistä.Ymmärrän+kyllä,+ettet+voi+ottaa+kantaa+tuohon,+koska+jos+olisit+samalla+kannalla,+niin+olisit+ristiriidassa+oman+argumenttisi+kanssa.+Mutta+on+hauska+seurata+kiemurteluasi+ja+väistöyrityksiäsi+selvien+kysymysten+kohdalla."Sinä+ja+sinun+väittämäsi+joistain+mielikuvitusjumalista+eivät+kuulu+aiheeseen+Jumala."Hauskaa,+että+osaat+kertoa+mitkä+asiat+eivät+mielestäsi+siihen+asiaan+kuulu.+Nythän+minä+en+kuitenkaan+ole+keskustelemassa+varsinkaan+Jumalasta,+vaan+toistuvasta+virheellisestä+väiteestästi,+jonka+mukaan+kaikki+ateistit+kieltäisivät+Jumalan.++"Totuus+ja+todellisuus+eivät+ole+mielipidekysymyksiä."Niistä+ja+niiden+olemuksesta+on+kuitenkin+hyvin+paljon+hyvin+erilaisia+mielipiteitä.+Mitähän+tämä+tosiasia+kertoo+juttujesi+uskottavuudesta?
  2. Sinulle+lienee+syytä+muistuttaa,+että+olet+aloittanut+ketjun+ottaen+kantaa+ateismin+määritelmällisyysasioihin+lähtien+liikkeelle+perustavaa+laatua+olevasta+virheellisestä+väittämästä+"Ateisti+väittää+että+Jumalaa+ei+ole"+ja+julistat+myöhemmin+varmemmaksi+vakuudeksi,+että+"Jumalan+kieltäminen+on+tosiasia+ateisteilla,+siitä+ei+ole+poikkeuksia.".+Kolikkoesimerkin+valossa+olisi+helppo+nähdä,+miksi+nuo+ylläseisovat+väitteesi+ovat+loogisesti+virheellisiä.+Koska+et+kuitenkaan+ilmeisesti+pysty+ottamaan+siihen+kantaa,+niin+annan+sen+nyt+olla,+ja+muotoilen+teesini+yleisellä+tasolla+näin:+Mitään+totuusväittämää+ei+ole+mahdollista+pitää+oikeana+tai+vääränä,+ennen+kuin+väittämä+kyetään+osoittamaan+todeksi+tai+epätodeksi.+Tarkastellaan+nyt+tuossa+valossa+väitettä+'Jokin+teistinen+jumala+on+olemassa.'.+Mielestäni+sitä+ei+ole+syytä+pitää+oikeana+tai+vääränä,+koska+sitä+ei+ole+osoitettu+todeksi+eikä+myöskään+epätodeksi.+Se,+että+minä+en+voi+pitää+väitettä+oikeana,+tarkoittaa+että+minä+en+usko+minkään+teistisen+jumalan+olemassaoloon,+mikä+edelleen+tarkoittaa,+että+olen+ateisti.+Puolestaan+siitä,+etten+kuitenkaan+voi+osoittaa+väitettä+vääräksi,+seuraa+etten+näe+mahdolliseksi+kieltää+väitteen+paikkaansapitävyyttä.+Koska+väitteen+kieltäminen+ei+ole+minulle+mahdollista,+minä+en+kiellä+sitä,+enkä+väitä,+etteikö+jokin+jumala+voisi+olla+olemassa.Ateistina+minä+siis+en+usko,+enkä+myöskään+kiellä.+Tämä+tarkoittaa+yksiselitteisesti+sitä,+että+väitteesi+"Jumalan+kieltäminen+on+tosiasia+ateisteilla,+siitä+ei+ole+poikkeuksia."+on+virheellinen.
  3. "Luulen+kuitenkin,+että+Tiede+ei+ole+useinkaan+onnistunut+näissä+asioissa+ja+se+osoittaasen+jo+lähes+mahdottomaksi."Biologia+on+tiede,+joka+tutkii+ja+selittää+elollista+luontoa.+Biologia+selittää+senkin,+miksi+hyvin+harva+laji+pystyy+risteytymään+/+pystytään+risteyttämään.+Kyse+oli+nyt+kuitenkin+lajiutumisesta,+eli+siitä,+kun+eliöpopulaatio+jakaantuu+kahdeksi+tai+useammaksi+populaatioksi,+jotka+ajautuvat+geneettisesti+riittävän+erilleen+niin,+että+niitä+kannattaa+kutsua+eri+lajeiksi+(kuten+vaikkapa+simpanssi+ja+bonobo)."Mutta+nämä+kuitenkin+ovat+olleet+omia+lajeja."Niin.+Mutta+ovatko+nämä+lajit+käsityksesi+mukaan+eriytyneet+yhteisestä+kantalajista,+kuten+evoluutiobiologia+kertoo?+Vai+onko+sinun+ajatuksesi+isojen+ihmisapinoiden+syntyhistoriasta+ristiriidassa+evoluutionäkemyksen+kanssa?